PDA

Bekijk de volledige versie : THX vs. 7.1



Daniel1974
04-10-2007, 11:10
Ik heb hier een paar mensen die beweren dat THX (zoals de films van Star Wars) altijd 7.1 zijn, wanneer je een THX versterker hebt. Kan iemand dit bevestigen ?

Voor zover als ik weet heeft THX niets met 7.1 te maken en kan het ook gewoon 5.1 zijn. De Star Wars films zijn DD 5.1 EX op DVD en waren DTS 6.1 ES in de bioscopen. Iets wat 5.1 EX is kan niet worden omgevormd naar een 7.1 track. Dat lijkt me onmogelijk, maar wie weet zit ik er naast.

Hotsparky
04-10-2007, 11:19
Klopt je hebt helemaal gelijk. THX is een keurmerk en geen surroundformaat. THX kan zowel 5.1, 6.1 als 7.1.

Alexander D
04-10-2007, 11:29
Ik heb hier een paar mensen die beweren dat THX (zoals de films van Star Wars) altijd 7.1 zijn, wanneer je een THX versterker hebt. Kan iemand dit bevestigen ?

Voor zover als ik weet heeft THX niets met 7.1 te maken en kan het ook gewoon 5.1 zijn. De Star Wars films zijn DD 5.1 EX op DVD en waren DTS 6.1 ES in de bioscopen. Iets wat 5.1 EX is kan niet worden omgevormd naar een 7.1 track. Dat lijkt me onmogelijk, maar wie weet zit ik er naast.

Je kunt wel iets omvormen naar 7.1 maar of het daar beter van gaat worden....

Daniel1974
04-10-2007, 13:14
Ja wanneer hij de achterspeaker, dus opsplits naar twee verschillende boxen. Maar dan is de bron niet 7.1 en doet de versterker, en dus kunstmatig. Inderdaad, ik denk ook dat het daar niet beter van wordt.

Het is overigens wel merkwaardig dat versterkers dit wel ondersteunen, maar dat er geen DVD´s al zodanig zijn gecodeerd. Net als voor 6.1 ES overigs. Heel erg weinig titels die dit maar ondersteunen, wat heel jammer is, overigens.

mb_boy
04-10-2007, 17:39
thx is een keurmerk die wordt gegeven aan grotere theaters over de hele wereld bioscopen dan he zo,n theater moet in iedergeval aan heet wat eisen voldoen voordat ze een keurmerk krijgen maar ik wist niet dat er ook thx receivers bestonden

Jasper_K
04-10-2007, 18:47
thx is een keurmerk die wordt gegeven aan grotere theaters over de hele wereld bioscopen dan he zo,n theater moet in iedergeval aan heet wat eisen voldoen voordat ze een keurmerk krijgen maar ik wist niet dat er ook thx receivers bestonden

Niet alleen receivers maar ook dvd-spelers en andere apparatuur en zelfs pc-speakers setjes (o.a. Logitech) en kabels (o.a. Monster). Geeft wel te denken wat zo'n keurmerk eigenlijk inhoud ... :sad:

BassFace
04-10-2007, 19:07
thx is een keurmerk die wordt gegeven aan grotere theaters over de hele wereld bioscopen dan he zo,n theater moet in iedergeval aan heet wat eisen voldoen voordat ze een keurmerk krijgen maar ik wist niet dat er ook thx receivers bestonden

Een THX-certificaat wordt niet alleen gegeven aan bioscopen, maar ook aan apparatuur, en media zoals DVD-films (star wars, teminator 2, etc). THX is een kwaliteitslabel voor zowel beeld als geluid.

http://en.wikipedia.org/wiki/THX

Alexander D
04-10-2007, 20:25
Een THX-certificaat wordt niet alleen gegeven aan bioscopen, maar ook aan apparatuur, en media zoals DVD-films (star wars, teminator 2, etc). THX is een kwaliteitslabel voor zowel beeld als geluid.

http://en.wikipedia.org/wiki/THX

Of het een kwaliteitslabel is kun je zelfs al heftig betwijfelen.

THX stelt bepaalde eisen aan apparatuur maar dat wil nog niet zeggen dat de output van zo'n apparaat dan ook automatisch goed is.