PDA

Bekijk de volledige versie : DVD of toch HD?!



bsmpower
05-10-2007, 20:13
* ik had een topic gestart in de hardware pagina maar ik denk dat ie daar fout staat daarom hier nogmaals:

Ik krijg als het goed is maandag mijn nieuwe 42" Panasonic plasma. Hier ben ik natuurlijk erg blij mee maar ik zit nu gelijk dingen te bedenken op het gebied van film. Het (luxe) probleem:

Ik wil natuurlijk alles uit mijn tv halen op het gebied van beeld (en geluid). Op dit moment heb ik een dvd-speler, xbox 360 en een surround setje. Echter twijfel ik nu erg of ik misschien moet overstappen op een HD speler (HDDVD of Bluray).

Of kan ik misschien beter gaan voor een (goedkopere) DVD speler die mooi kan upscalen?

Voor- nadelen:

DVD = goedkoop, minder kwaliteit, kan alsnog mooi beeld opleveren door goeie dvd-upscale speler

HD = duurder, goede kwaliteit, niet zeker welk formaat gaat "winnen", beter geschikt voor de toekomst?

Ik weet dat er binnenkort een mooie Toshiba HD DVD speler komt die ook kan upscalen. Kost echt wel 300,-. En je hebt al goeie dvd upscale spelers voor 100,-? En probleem is dat ik best wil overstappen op HD DVD maar niet alle films komen uit op dat medium. Zelfde verhaal voor Bluray. En bluray spelers zijn stuk duurder dan HD DVD spelers.

Xbox 360
Als laatste kan ik de HD DVD add-on kopen voor de xbox360. Kost mij dan 175,-. Echter als mijn xbox360 ooit kapot gaat oid dan is de HD DVD speler ook niks meer waard. ps. ik heb niet zoveel last van lawaai van mijn xbox (zoals je wel eens leest op verschillende forums) dus dat is voor mij geen reden om deze niet aan te schaffen. En mijn xbox360 kan upscalen via de VGA kabel. Of de xbox360 een goede scaler heeft weet ik niet. Koop/gebruik ik echter een xbox360 (add-on) dan heb ik het probleem dat ik geen echt dolby surround heb. Reden is dat de xbox kabel plek heeft voor een optische audiokabel (toslink). Maar ik heb geen toslink op mijn versterker dus moet ik dat ook weer nieuw kopen... Met scart werkt het dolby surround wel maar wil geen scart gebruiken als ik de nieuwe tv heb want dan werkt de upscale ook niet.

Een heel verhaal maar ben benieuwd naar jullie antwoorden (y)

Edwin V
06-10-2007, 08:11
Het hangt er helemaal van af hoeveel je voor beter beeld wilt uitgeven. Niet alleen aan spelers en TV maar ook de discs zelf. Hoe belangrijk je beter beeld vindt is een persoonlijke kwestie. Tevens zijn sommige HD-DVD's of BD's niet zoveel beter en andere juist weer wel.
Op http://whiggles.landofwhimsy.com/writings/dvdimage-rejectssdhd.html is een mooi vergelijk te zien van de DVD van Devils Rejects en de BD. Elders op deze sites ook andere vergelijkingen.
Wat betreft Devils Rejects zijn sommige HD plaatjes duidelijk beter maar nummer twee bevat duidelijke MPEG2 compressiefouten. Ook bevat de film veel grain waardoor detail ook minder overkomt. Dus ook het bronmateriaal kan bepalend zijn of HD beter is of niet.

Edwin V
06-10-2007, 08:21
De XBOX360 is een redelijke scaler maar ik heb betere gezien. Bovendien geeft deze met een VGA kabel het signaal alleen 60Hz door dat voor schokjes kan zorgen bij onze 50Hz PAL DVD's. Bij aansluiten via component is PAL dvd wel gewoon goed.
Het is best mogelijk dat je nieuwe TV beter scaled dan de XBOX. Overigens kun je dat zelf zien zodra je de TV hebt zonder dat je al wat moet aanschaffen, dus kun je daarna beslissen wat je gaat doen. Scart is overigens ook alleen 2 kanaals audio

STaf
06-10-2007, 09:34
De XBOX360 is een redelijke scaler maar ik heb betere gezien. Bovendien geeft deze het signaal alleen 60Hz door dat voor schokjes kan zorgen bij onze 50Hz PAL DVD's.
Het is best mogelijk dat je nieuwe TV beter scaled dan de XBOX. Overigens kun je dat zelf zien zodra je de TV hebt zonder dat je al wat moet aanschaffen, dus kun je daarna beslissen wat je gaat doen. Scart is overigens ook alleen 2 kanaals audio

Hey Edwin, wat bedoel je juist met "schokjes" ik heb namelijk net mijn HD DVD add on voor de 360 verkocht om een losse speler van Toshiba aan te kopen. Ik had inderdaad last van niet zo vloeiende beelden(schokjes dus)bij bepaalde beelden, vooral bij HD DVD films en ander HD materiaal zoals gedownloade trailers. Bij Microsoft vertelden ze me dat dit wel eens kon liggen aan de harde schijf die moest geformateerd worden. ik heb dit niet gedaan omdat ik dan uiteraard al mijn savegames enz. kwijt zou zijn. Nu begin ik te twijfelen of die schokjes niet aan mijn tv zou kunnen liggen :confused:, Ik heb een Samsung le 32r81, slechts een maandje oud.

STaf
06-10-2007, 09:40
* ik had een topic gestart in de hardware pagina maar ik denk dat ie daar fout staat daarom hier nogmaals:

Ik krijg als het goed is maandag mijn nieuwe 42" Panasonic plasma. Hier ben ik natuurlijk erg blij mee maar ik zit nu gelijk dingen te bedenken op het gebied van film. Het (luxe) probleem:

Ik wil natuurlijk alles uit mijn tv halen op het gebied van beeld (en geluid). Op dit moment heb ik een dvd-speler, xbox 360 en een surround setje. Echter twijfel ik nu erg of ik misschien moet overstappen op een HD speler (HDDVD of Bluray).

Of kan ik misschien beter gaan voor een (goedkopere) DVD speler die mooi kan upscalen?

Voor- nadelen:

DVD = goedkoop, minder kwaliteit, kan alsnog mooi beeld opleveren door goeie dvd-upscale speler

HD = duurder, goede kwaliteit, niet zeker welk formaat gaat "winnen", beter geschikt voor de toekomst?

Ik weet dat er binnenkort een mooie Toshiba HD DVD speler komt die ook kan upscalen. Kost echt wel 300,-. En je hebt al goeie dvd upscale spelers voor 100,-? En probleem is dat ik best wil overstappen op HD DVD maar niet alle films komen uit op dat medium. Zelfde verhaal voor Bluray. En bluray spelers zijn stuk duurder dan HD DVD spelers.

Xbox 360
Als laatste kan ik de HD DVD add-on kopen voor de xbox360. Kost mij dan 175,-. Echter als mijn xbox360 ooit kapot gaat oid dan is de HD DVD speler ook niks meer waard. ps. ik heb niet zoveel last van lawaai van mijn xbox (zoals je wel eens leest op verschillende forums) dus dat is voor mij geen reden om deze niet aan te schaffen. En mijn xbox360 kan upscalen via de VGA kabel. Of de xbox360 een goede scaler heeft weet ik niet. Koop/gebruik ik echter een xbox360 (add-on) dan heb ik het probleem dat ik geen echt dolby surround heb. Reden is dat de xbox kabel plek heeft voor een optische audiokabel (toslink). Maar ik heb geen toslink op mijn versterker dus moet ik dat ook weer nieuw kopen... Met scart werkt het dolby surround wel maar wil geen scart gebruiken als ik de nieuwe tv heb want dan werkt de upscale ook niet.

Een heel verhaal maar ben benieuwd naar jullie antwoorden (y)
Wat mij vooral stoorde aan de HD DVD van de 360 is dat constante ventilator geluid, dan vooral bij stillere scenes. Het beeld was héél goed maar ook had ik bij vele HD DVD's soms niet zo'n vloeiende beelden, eigenlijk een soort van schokkerige camerabewegingen, vreemd... heb hem dan uiteindelijk verkocht, en ga een HD EP30 aankopen.

Edwin V
06-10-2007, 10:24
Hey Edwin, wat bedoel je juist met "schokjes"
Een regelmatige frequentie van hele kleine schokjes bij bewegend beeld. De meeste films zijn op HD vastgelegd in 24 beelden per seconde. De XBox speelt dit op een frequentie van 60Hz af waardoor het niet vloeiend kan zijn. Ik weet niet of de XBox een nette 3:2 pulldown doet zoals bij NTSC DVD gedaan wordt. Dan zijn de schokjes ook nog niet weg maar is het zoveel mogelijk beperkt.
Het zijn geen hele grote schokjes die je vroeger wel eens had op de PC omdat die niet snel genoeg was de beelden te verwerken.
Vergelijk 't maar met een 50Hz PAL DVD die je afspeelt en een 60Hz NTSC DVD. De laatste heeft hele lichte schokjes. Alle NTSC discs hebben daar last van en is alleen te verhelpen met dure scalers en TV's. Toch zijn miljoenen mensen al jaren dik tevreden met NTSC DVD's, een aantal daarvan valt 't waarschijnlijk niet eens op.

Ik denk wel dat de LCD schermen een 50Hz en 60Hz verversingsfrequentie hebben maar niet alle LCD TV's ondersteunen een veelvoud van 24Hz waardoor je evengoed schokjes kunt krijgen bij een 1080p24 bron van bijvoorbeeld de PS3.

Wat me overigens wel is opgevallen is dat de schokjes wel duidelijker op te merken zijn als 't beeld beter is. Vroeger met interlaced beelden kon je 't veel minder goed zien.

STaf
06-10-2007, 10:33
Bedankt voor de verklaring, ik weet nu wel nog niet of het effectief aan men tv kan liggen...ik weet wel dat ik totaal geen schokjes heb via hdmi met mijn dvd speler, of via componenten met mijn XBox 360 met gelijk welke dvd's, maar wel met vele divx films. Dit laatste zal echter wel in hoofdzaak aan de downloadkwaliteit liggen denk ik.

TJ Weissel
06-10-2007, 10:42
Bedankt voor de verklaring, ik weet nu wel nog niet of het effectief aan men tv kan liggen...ik weet wel dat ik totaal geen schokjes heb via hdmi met mijn dvd speler, of via componenten met mijn XBox 360 met gelijk welke dvd's, maar wel met vele divx films. Dit laatste zal echter wel in hoofdzaak aan de downloadkwaliteit liggen denk ik.

Dit ligt aan de HDDVD drive van de 360, (die heeft geen 24fps weergave), waardoor bepaalde frames aangepast dienen te worden (speed-up naar de 60hz frequentie), dit zorgt vervolgens voor de schokjes.

Hierom de EP30 :)

STaf
06-10-2007, 10:47
Dit ligt aan de HDDVD drive van de 360, (die heeft geen 24fps weergave), waardoor bepaalde frames aangepast dienen te worden (speed-up naar de 60hz frequentie), dit zorgt vervolgens voor de schokjes.

Hierom de EP30 :)
Bedankt man, ik ben gerustgesteld, ik kan ni wachten tot ik de speler heb, kunnen we lekker verder discusieren!(y)

bsmpower
06-10-2007, 10:57
Mijn tv wordt een Panasonic 42PV70. Ik weet niet of hier een scaler in zit en zo ja of die goed is? En de add-on voor de xbox kost 175,-. Voor een paar tientjes meer kan ik volgens mij al de HD-E1 HD DVD speler aanschaffen. Natuurlijk heb je binnenkort de nieuwe modellen maar dan wordt het steeds duurder en duurder. Ik kijk niet superveel films maar ik wil wel goed spul. Dus de HD-E1 kan wel interessant zijn voor mij. Echter lees ik ook een aantal reviews die er niet heel positief over zijn. Hmmm moeilijke keuzes.

Frenkel
06-10-2007, 11:47
Mijn tv wordt een Panasonic 42PV70. Ik weet niet of hier een scaler in zit en zo ja of die goed is? En de add-on voor de xbox kost 175,-. Voor een paar tientjes meer kan ik volgens mij al de HD-E1 HD DVD speler aanschaffen. Natuurlijk heb je binnenkort de nieuwe modellen maar dan wordt het steeds duurder en duurder. Ik kijk niet superveel films maar ik wil wel goed spul. Dus de HD-E1 kan wel interessant zijn voor mij. Echter lees ik ook een aantal reviews die er niet heel positief over zijn. Hmmm moeilijke keuzes.

De Toshiba spelers staan toch wel bekend om hun uitstekende Beeld en Geluids kwaliteit, en zeker beter dan de 360 add on.
Aleen liet de stabiliteit soms te wensen over, met vastlopers, drop outs, of het volledig niet willen afspelen van de film, tot het gevolg,...maar gelukkig worden dit soort problemen met elke generatie, en firmware update, steeds kleiner.

Voor mij is dat laatste één van de redene om op de nieuwe generatie te wachten.

pretorian22
06-10-2007, 12:17
De Toshiba spelers staan toch wel bekend om hun uitstekende Beeld en Geluids kwaliteit, en zeker beter dan de 360 add on.
Aleen liet de stabiliteit soms te wensen over, met vastlopers, drop outs, of het volledig niet willen afspelen van de film, tot het gevolg,...maar gelukkig worden dit soort problemen met elke generatie, en firmware update, steeds kleiner.

Voor mij is dat laatste één van de redene om op de nieuwe generatie te wachten.


ik hebal meer dan een half jaar een Toshiba HD DVD speler en heb nog nooit dropouts of een vastloper gehad en ook nooit gehad dat hij een film nie wil afspelen dus zalwel meevallen denk ik

Frenkel
06-10-2007, 12:26
ik hebal meer dan een half jaar een Toshiba HD DVD speler en heb nog nooit dropouts of een vastloper gehad en ook nooit gehad dat hij een film nie wil afspelen dus zalwel meevallen denk ik

Bemoedigend om dit te horen.
Vooral de eerste reneratie spelers in de VS haden hier veel problemen mee, maar zo ver ik het kan beoordelen is dit probleem dus vrijwel verholpen.

TJ Weissel
06-10-2007, 12:36
Bemoedigend om dit te horen.
Vooral de eerste reneratie spelers in de VS haden hier veel problemen mee, maar zo ver ik het kan beoordelen is dit probleem dus vrijwel verholpen.

Zullen altijd rotte appels tussen zitten, en als dit naar buiten komt telt dit natuurlijk 10x zo zwaar ;)

Avalan
06-10-2007, 12:38
Mijn tv wordt een Panasonic 42PV70. Ik weet niet of hier een scaler in zit en zo ja of die goed is?

Erm... ELKE LCD of plasma TV heeft een scaler. Moest dat niet het geval zijn zou hij immers enkel zijn eigen resolutie (1024x768 voor jouw tv) in fullscreen kunnen weergeven. Bij lagere resoluties (bvb PAL) zou je zwarte banden rondom krijgen. Bij hogere resoluties zou je brede randen van het beeld kwijtspelen (stel je even voor dat je van 1920x1080 materiaal slechts 1024x768 pixels zou zien ;)).
De scaler in je TV (heb die namelijk ook) is redelijk goed maar niet fantastisch (wat eigenlijk typisch is bij alle normale TVs). Het beste upscaling resultaat dat ik tot nu toe gezien heb is met mijn PS3. Als ik daarop DVDs upscale naar 1080p dan is het verschil met non-upscaled overduidelijk.

Avalan
06-10-2007, 12:41
De XBOX360 is een redelijke scaler maar ik heb betere gezien. Bovendien geeft deze het signaal alleen 60Hz door dat voor schokjes kan zorgen bij onze 50Hz PAL DVD's.


Edwin, ik denk dat je hier totaal verwart met het weergeven van HD-materiaal (i.c. 24p materiaal). de XBox 360 gaat onze PAL DVDs gewoon in 50Hz afspelen en zeker niet in 60Hz. PAL DVDs gaan dus zeker ook op een 360 helemaal niet schokken.
Met 24p materiaal (dus HD-DVD in het geval van de 360) ga je mogelijks pulldown naar 60Hz krijgen met wat schokjes. Al zou ik toch wel denken dat de 360 zelf ook gewoon 24p support heeft en het dus van je scherm afhangt (ben echter niet zeker omdat ik de HD-DVD uitbreiding niet heb).

PS: volgens TJ Weissel dus geen 24p support voor de 360 HD-DVD drive. Maar dat maakt voor bsmpower weinig uit, want zijn TV heeft toch geen 24p support. Dus da's dan zeker al geen reden om een HD-E1 in de plaats te nemen. Ben echter zelf ook eerder geïnteresseerd in een standalone unit, al is het maar omdat de 360 zoveel herrie maakt en een standalone speler gewoon vlotter bediend wordt.

TJ Weissel
06-10-2007, 12:46
Hoop dan ook stiekem dat in het geval van 'n tv die geen 24fps slikt de 60hz functie iets vloeiender door de speler heen gaat.

En ja 'n console blijft 'n console en dat is ten alle tijden 'n noodoplossing ... dus voor mij ook stand-alone.

Edwin V
06-10-2007, 18:14
Edwin, ik denk dat je hier totaal verwart met het weergeven van HD-materiaal (i.c. 24p materiaal). de XBox 360 gaat onze PAL DVDs gewoon in 50Hz afspelen en zeker niet in 60Hz. PAL DVDs gaan dus zeker ook op een 360 helemaal niet schokken..
Ik was te sterk gefocussed op mijn situatie omdat ik de XBox heb aangesloten via de VGA kabel met een 1024x768 resolutie op 60Hz. DVD's spelen dan ook op 60Hz. Maar als de XBox is aangesloten met een component kabel zal die wel gewoon PAL 50Hz doen. :)
Weet overigens dan niet hoe 't upscalen er dan uit ziet aangezien ik 't met de VGA kabel naar m'n native resolutie kan doen (nog wel, over een week of 3 niet meer).

Avalan
06-10-2007, 21:51
Hoop dan ook stiekem dat in het geval van 'n tv die geen 24fps slikt de 60hz functie iets vloeiender door de speler heen gaat.


Er is m.i. gewoon helemaal geen sprake van vloeiender met deze of 't gene speler. Alle spelers passen volgens mij gewoon 3:2 pulldown (dus zoals bij NTSC DVDs) toe, dus dat schokken zal gewoon met alle spelers hetzelfde zijn.

STaf
06-10-2007, 22:19
Er is m.i. gewoon helemaal geen sprake van vloeiender met deze of 't gene speler. Alle spelers passen volgens mij gewoon 3:2 pulldown (dus zoals bij NTSC DVDs) toe, dus dat schokken zal gewoon met alle spelers hetzelfde zijn.

Ok jongens, nu weet ik het weer niet meer! Kunnen de schokjes die ik op de HD DVD speler van de Xbox 360 had, nu wel aan mijn LCD tv liggen???(samsung le32r81)
Die schokjes had ik enkel met HD DVD's en met sommige HD trailers...:confused: I'm so very confused!!!

Avalan
06-10-2007, 23:26
Ok jongens, nu weet ik het weer niet meer! Kunnen de schokjes die ik op de HD DVD speler van de Xbox 360 had, nu wel aan mijn LCD tv liggen???(samsung le32r81)
Die schokjes had ik enkel met HD DVD's en met sommige HD trailers...:confused: I'm so very confused!!!

Het is voor ons natuurlijk onmogelijk om uit te maken of de schokjes die je zag de zogenaamde 3:2 pulldown judder is. In principe is deze judder enkel zichtbaar bij trage camera pans, dwz dat een scene aan constante snelheid doorheen het beeld beweegt. Als je dus schokjes ziet bij een actiescene dan is er toch iets anders aan de hand.
Ik geloof niet dat jouw TV 24p ondersteunt, daarvoor zit hij toch wel in een te goedkope klasse. Dat wil dus zeggen dat je in principe 'last' zult hebben van 3:2 judder. Of je dat ook werkelijk goed zult zien en of je er last van hebt is een heel persoonlijk iets. Zelf zie ik het bvb wel duidelijk maar vind ik het zeker niet storend of erg.

Edwin V
07-10-2007, 08:37
Ok jongens, nu weet ik het weer niet meer! Kunnen de schokjes die ik op de HD DVD speler van de Xbox 360 had, nu wel aan mijn LCD tv liggen???(samsung le32r81)
Die schokjes had ik enkel met HD DVD's en met sommige HD trailers...:confused: I'm so very confused!!!
Als je alleen deze schokjes bij HD DVD's en sommige HD trailers hebt ligt 't niet aan je TV. Als er HD trailers zijn die 't wel goed doen wil 't zeggen dat de TV HD bronnen wel goed kan verwerken. Alleen als je TV geen 24p aan kan maar alleen 60Hz of 50Hz HD beelden dan zul je ook schokjes blijven houden met een Toshiba HD DVD speler. Die schokjes zien er dan hetzelfde uit als bij NTSC DVD's. Als de schokjes erger zijn met de XBox dan bij NTSC DVD's dan is er daar iets niet goed.

Dus de vraag is eigenlijk: zie je met je DVD speler met NTSC DVD's vergelijkbare schokjes of is 't erger dan dat?

STaf
07-10-2007, 21:20
Als je alleen deze schokjes bij HD DVD's en sommige HD trailers hebt ligt 't niet aan je TV. Als er HD trailers zijn die 't wel goed doen wil 't zeggen dat de TV HD bronnen wel goed kan verwerken. Alleen als je TV geen 24p aan kan maar alleen 60Hz of 50Hz HD beelden dan zul je ook schokjes blijven houden met een Toshiba HD DVD speler. Die schokjes zien er dan hetzelfde uit als bij NTSC DVD's. Als de schokjes erger zijn met de XBox dan bij NTSC DVD's dan is er daar iets niet goed.

Dus de vraag is eigenlijk: zie je met je DVD speler met NTSC DVD's vergelijkbare schokjes of is 't erger dan dat?
Ik kan geen ntsc dvd's afspelen, men speler is geen regio-vrije:-( Als ik op de 360 hd dvd speler gewone dvd's speelde was er helemaal geen probleem, ik heb nog wel niet de hdmi ingang kunnen proberen met hd materiaal. Maar via hdmi met mijn dvd speler is er geen probleem. Binnen enkele weken(hopelijk) heb ik de EP30, dan kan ik het eindelijk testen. Volgens mij is mijn tv echt wel een degelijk toestel, ik ben zeker tevreden van Samsung, en ben er trouwens redelijk zeker van dat men tv dat moet aankunnen, wat is anders het nut van hd tv's als ze geen hd signalen fatsoenlijk aankunnen!!! Vroeger was het toch wel wat duidelijker hoor, een goeie 100 hertz tv en een rgb scart en je was vertrokken...:-P (Zou het prbleem misschien aan de componentenaansluiting kunnen liggen?)

Edwin V
08-10-2007, 15:34
Tja, 24p weergave is nog steeds niet overal de norm. Men vind de 3:2 pulldown schokjes veelal niet erg genoeg (mensen kijken al jaren NTSC en de Criterion Collection wordt altijd als goed beschouwd terwijl die ook allemaal 3:2 pull down op een speler hebben) . heel veel mensen valt 't ook niet op. Nu met HD begint men 't eindelijk aan te bieden, wellicht omdat het daar meer opvalt, maar ik vond 't al erg vreemd dat 't niet eerder al voor DVD was gedaan.
Maar goed, de XBox speler geeft in ieder geval geen 24p door dus kun je nu niet zien of je TV 24p wel kan weergeven. Aan je nieuwe Toshiba zal 't ook niet liggen.

Avalan
08-10-2007, 17:03
Volgens mij is mijn tv echt wel een degelijk toestel, ik ben zeker tevreden van Samsung, en ben er trouwens redelijk zeker van dat men tv dat moet aankunnen, wat is anders het nut van hd tv's als ze geen hd signalen fatsoenlijk aankunnen!!!

Wel, ik ben er nog meer dan jou zeker van dat je TV dat *niet* supporteert. 24p support is nog vrij nieuw en het is pas heel recent dat TVs dit aanbieden en typisch dan nog pas bij de duurdere prijsklasse. Heb zelf pas een Panasonic plasma gekocht, ook een zeer degelijk toestel, maar ook geen 24p support.

STaf
08-10-2007, 18:54
Wel, ik ben er nog meer dan jou zeker van dat je TV dat *niet* supporteert. 24p support is nog vrij nieuw en het is pas heel recent dat TVs dit aanbieden en typisch dan nog pas bij de duurdere prijsklasse. Heb zelf pas een Panasonic plasma gekocht, ook een zeer degelijk toestel, maar ook geen 24p support.
oh, ok dan, maar das toch wel jammer dan, zo kunnen we wel bezig blijven...het zou zo simpel moeten zijn, je koopt een hd tv, een hd speler, en het werkt perfect samen, maar dat is dan weer te veel gevraagd zeker???:sad:

STaf
08-10-2007, 18:55
Hoe zit het dan met die "movie plus" mode, die er voor zou moeten zorgen dat de beelden vloeiender zouden worden??? daar spreekt men in reviews van de 24fps... kunnen ze het aub NOG ingewikkelder maken.

Avalan
08-10-2007, 20:32
oh, ok dan, maar das toch wel jammer dan, zo kunnen we wel bezig blijven...het zou zo simpel moeten zijn, je koopt een hd tv, een hd speler, en het werkt perfect samen, maar dat is dan weer te veel gevraagd zeker???:sad:

Mja, dingen waar wij hier op forums typisch over klagen en discussiëren zijn gewoon totaal ongekend bij Jan met de Pet. Soms is het misschien zelfs beter van niet te veel te lezen op forums ;). Ik had tot 2j terug nog een oude CRT TV en daar heb ik eigenlijk nooit iets mis mee gevonden, terwijl hij gegarandeerd ook een hoop tekortkomingen had ;). Uiteindelijk is hij wel weg gemoeten wegens problemen met kleurvlekken.
Wellicht ben jij nogal gevoelig voor die judder en dan is het idd zonde dat je TV geen 24p ondersteunt. Zelf heb ik er (voorlopig ;)) eigenlijk geen last van, al zie ik het wel.

Die Movie Plus toestanden (elk merk heeft wel zijn eigen naam) zorgt er voor dat er meer beelden getoond worden dan in het originele signaal. Bvb het is niet ongewoon dat 100Hz TVs daadwerkelijk 100 verschillende beelden per seconde tonen, zelfs al krijgt hij aan de input er maar 50 (in 50Hz). De overige beelden worden dan berekend adhv interpolatie zodat beweging vlotter zijn. Dit is dus nog iets anders dan bvb 24p support, alhoewel 24p support ook kan inhouden dat de TV bvb aan 120Hz displayt en voor elk 24p beeldje 4 andere beelden 'verzint'.

coenooms
21-11-2007, 19:39
Ik had een vraagje : Als ik een beamer heb met resolutoe 1280 x 720. Schermgrootte 200 meter breed, Kijkafstand 5 meter. Zou er veel verschil zitten tussen een HDDVD/Blueray enerzijds en een gewone DVD die je upscaled d.m.v. een DVD speler die je met HDMI naar de beamer leid ? Wat denken jullie ? Of heeft iemand daar ervaring mee ? Alvast bedankt voor de reacties

Edwin V
22-11-2007, 07:05
Ik zit zelf op 3 meter afstand van een 60" plasma. Verschil tussen upscaled DVD en HD is duidelijk te zien. Bij een topkwaliteit DVD is er misschien weinig verschil met een matige HD-DVD of BD, maar dan praat je over hooguit enkele procenten van alle de DVD's en enkele procenten van HD-DVD of BD.

Als je dichtbij een groot scherm zit is het detail van HD veel beter te zien en van DVD zie je veel sneller allerlei fouten (compressie, edge-enhancement, etc...).

Nu kijk ik wel full HD dus met een HD-ready resolutie is 't verschil wel minder groot.

TJ Weissel
22-11-2007, 13:44
Jazeker is er 'n verchil te zien.. zeker op 'n scherm van 200 meter .. (6)

Alle gekheid op 'n stokje, 'n HD DVD bevat simpelweg veel meer informatie, veel hoger aantal pixels resultaat=meer detail, verschil zal je zeker zien zelfs op enkel 1280x720. 'n DVD is qua resolutie redelijk matig als je het vergelijkt met de huidige maatstafen (qua pixels). en op 'n groot scherm zullen deze gebreken enkel duidelijker worden, hoe goed de upscaler ook moge zijn.

Click voor 'n overzicht van de resolutie-maten (1:1) (http://www.scav.nl/VideoStandards.jpg)

Albert Kostwinder
22-11-2007, 13:56
Ik had een vraagje : Als ik een beamer heb met resolutoe 1280 x 720. Schermgrootte 200 meter breed, Kijkafstand 5 meter. Zou er veel verschil zitten tussen een HDDVD/Blueray enerzijds en een gewone DVD die je upscaled d.m.v. een DVD speler die je met HDMI naar de beamer leid ? Wat denken jullie ? Of heeft iemand daar ervaring mee ? Alvast bedankt voor de reacties

Een gewone dvd die je upscaled kan bij lange na niet tippen aan echt hd in de door jou gestelde opstelling. Het verschil is zelfs groot kan ik je verzekeren. :wink: