PDA

Bekijk de volledige versie : verkeerd beeld bij dvd's kijken



coolsnarf
18-10-2007, 19:46
Ik heb een dvd speler (Grundig GDP 1400)die op 16:9 ingesteld staat. Mijn tv(KDL-40w3000) staat op automatisch ingesteld. De dvd speler zit via een rgb kabel op de tv aangesloten.
Het probleem is dat als ik een dvd ga kijken dat het beeld altijd als 4:3 weergegeven wordt (dus met zwarte balken aan de zijkant). Dit kan ik wel handmatig wijzigen maar hij springt tijdens de film terug naar 4:3. Nu weet ik zeker dat het een widescreen dvd(meerdere geprobeerd) is, dus ik vraag me af wat het probleem kan zijn dat hij telkens terug springt naar 4:3.
Het automatisch kiezen op de tv kan ik wel uitzetten zodat hij niet meer verspringt, maar ik wil eigenlijk een oplossing zodat hij automatisch op 16:9 springt.
Iemand???

Ps. misschien moet dit wel bij het televisie topic, dan moet iemand het maar verplaatsen.

TheFixer
20-10-2007, 06:00
Volgens mij kan je in je beeldinstellingen bij 4:3 instellen wat voor standaardformaat dat moet hebben, daar zou je eens kunnen proberen in te stellen dat dat 16:9 moet zijn.
Tis een "work-around", en ik weet niet zeker of dat bij jouw W3000 ook het geval is maar het kan geen kwaad het eens te proberen misschien....
Manual op www.iq.sony.com/srvs/DocsConnect/docget.asp?manualid=99564&DL=',600,560,10,10,'Manuals' (http://www.iq.sony.com/srvs/DocsConnect/docget.asp?manualid=99564&DL=',600,560,10,10,'Manuals')

coolsnarf
20-10-2007, 08:44
Dat klopt idd, maar dat is niet precies wat ik bedoel. Ik weet wel dat je een workaround hebt, maar het verbaast me dat als een dvd widescreen is (16:9) en de dvd-speler en tv daar ook op staan, dat de dvd dan toch als 4:3 weergegeven wordt.

Als ik hem handmatig op 16:9 zet, is het probleem dat dan een film die 4:3 is (bv de lama's dvd) weer handmatig om 4:3 gezet moet worden. Daarom wil ik hier graag een oplossing voor

Gerco Stuivenberg
21-10-2007, 13:40
Het komt nog regelmatig voor dat DVD's er niet voor zorgen dat een speler een W(ide)S(creen)S(ignal) afgeeft wanneer dat nodig is. Dit signaal zorgt ervoor dat de TV automatisch naar 16:9 schakelt en dat het beeld dan in de juiste verhoudingen weergegeven wordt.

Het makkelijkste is om de TV standaard voor de 16:9 instelling te laten kiezen en zelf handmatig over te schakelen naar 4:3. Hiermee wordt ook voorkomen dat de TV het beeld op de verkeerde manier uitrekt.