PDA

Bekijk de volledige versie : Filosofische films



Bruce Lee
26-10-2007, 22:47
Welke films zouden jullie nou zeggen die hebben zo echt iets, ik weet neit hoe ik het moet beschrijven, maar gewoon. Door het camerawerk (de beelden, bijvoorbeeld The thin red line vond ik geweldig mooi geschoten iets in die trend), het verhaal (diepere betekenis) echt een gevoel dat ze naar de diepere betekenis achter het leven gaan. Ik bedoel welke films zoeken, echt naar de ontstijging (om het zomaar te noemen) van het leven?

Patrick van den Hul
26-10-2007, 23:15
The Fountain...

Aloys
26-10-2007, 23:19
Donnie Darko (y)(y)(y)

RobinB
28-10-2007, 18:09
Romeo and Julliet
Moulin Rouge

Oudlid_X5
28-10-2007, 18:18
Alles van Terrence Malick!

Oudlid_X5
28-10-2007, 18:19
Romeo and Julliet
Moulin Rouge


Kan U dit eens uitleggen, Romeo + Julliet onlangs gezien vond het vooral totaal eigenlijk niet een filosofisch tintje hebben laat staan filosofische? Terwijl jij het natuurlijk anders ziet!:-P

BrianB
28-10-2007, 20:19
2001: A Space Odyssey uiteraard. Of gewoon alles van Stanley Kubrick :D.

deweb
28-10-2007, 20:34
25th hour
Before Sunset
Before Sunrise
The Big Kahuna
Lost in Translation
The station agent
Garden State

Kortom, de betere praatfilms. Meer wat ik noem "de mooie film over het leven waarin het niet zozeer draait om "krijgt hij haar of en krijgt zij hem" of "zullen de badguys verslagen worden" maar om iets zonder echt doel (25th hour uitgezonderd)".

En dan niet te vergeten: Blueberry. Hoewel die uiteindelijk zo filosofisch/psychologisch is dat niemand er wat van begrijpt inclusief ikzelf. En ik vraag me eigenlijk af of hij wel in dit topic hoort nu ik er wat over nadenk.

Bettina
28-10-2007, 21:02
Das leben der anderen
the Hours
25th hour

Deze films vind ik wel heel filosofisch. Er zijn er vast nog veel meer maar dit zijn de eerste 3 die me te binnen schieten.

Een hoop anime is ook wel filosofisch, bijvoorbeeld kino's Journey en Haibane Renmei

Esteban
28-10-2007, 22:40
The Hours
The Fountain

Fikret
29-10-2007, 02:37
The Matrix

RobinB
29-10-2007, 09:22
Kan U dit eens uitleggen, Romeo + Julliet onlangs gezien vond het vooral totaal eigenlijk niet een filosofisch tintje hebben laat staan filosofische? Terwijl jij het natuurlijk anders ziet!

Waarschijnlijk door de actie zou je niks filosofisch eraan kunnen zien en het verhaal zal ook geen diepe filosofische indruk maken maar door de manier van de camera werk en de uitdrukking van 'liefde' stralt het wel iets 'kleins' filosofisch uit naar mijn uitzicht. Hiermee bedoel ik hoe Romeo verliefd word op Julliet maar een liefde die totaal onbereikbaar is door de verschillen in de familie maar dat hij uiteindelijk zijn leven op het spel zet om toch bij haar te kunnen zijn, dood of levend.

Edgar Smit
29-10-2007, 10:24
Ilja 4 ever
The Hours
Planet of the Apes
A Sound of Thunder (absoluut niet filmishc gezien)
Paycheck
The Matrix
The Island

Films met een verhaal wat realistisch kan zijn danwel je tot nadenken kunnen aan zetten.

David L.
29-10-2007, 10:42
Ilja 4 ever
The Hours
Planet of the Apes
A Sound of Thunder (absoluut niet filmishc gezien)
Paycheck
The Matrix
The Island

Films met een verhaal wat realistisch kan zijn danwel je tot nadenken kunnen aan zetten.
http://images.fok.nl/upload/071028_137242_pfrt.gif "Als mijn popcorn op is voor het einde van de film, heb ik dan te weinig popcorn gekocht of duurde de film te lang?" http://images.fok.nl/upload/071028_137242_pfrt.gif

Damn....de maandag is weer wat minder blêrgh....dank! 1000X maal dank!

David L.
29-10-2007, 10:53
Maar even serieus Edgar; was je dronken toen deze titels in je hoofd naar boven kwamen borrelen bij de term filosofisch? http://images.fok.nl/upload/071028_137242_pfrt.gif

Nee echt, serieus....

ofnoavail
29-10-2007, 11:02
Als je er van houdt, films naar verhalen van Phillip K. Dick, zoals A scanner Darkly, Blade Runner, Total Recall.

Met enkele raakvlakken (of misschien ook naar een verhaal van...) en ook zeer de moeite waard zijn Dark City (naar mijn mening een erg ondergewaardeerde film) , Minority Report , I Robot , The matrix, Impostor.

Er zullen ongetwijfeld nog meer films zijn die gebaseerd zijn op verhalen van Phillip K Dick of er in iedergeval raakvlakken mee hebben, maar die weet ik zo effe niet uit mijn hoofd :)

Edgar Smit
29-10-2007, 11:22
Maar even serieus Edgar; was je dronken toen deze titels in je hoofd naar boven kwamen borrelen bij de term filosofisch? http://images.fok.nl/upload/071028_137242_pfrt.gif

Nee echt, serieus....
Heerlijk, ik dacht ik gooi er wat rotzooi tussen om eens te kijken wat voor reacties dat uitlokt, en dat is precies de reactie die ik verwacht had en ook nog eens van degene van wie ik het verwacht had en zelfs met plaatjes, mijn maandag kan niet meer stuk (y).

David L.
29-10-2007, 11:25
Heerlijk, ik dacht ik gooi er wat rotzooi tussen om eens te kijken wat voor reacties dat uitlokt, en dat is precies de reactie die ik verwacht had en ook nog eens van degene van wie ik het verwacht had en zelfs met plaatjes, mijn maandag kan niet meer stuk (y).
http://images.fok.nl/upload/071028_137242_pfrt.gif Ik wist het 0.001 seconde voor ik het postte...ja, tis maandag, verwacht niet teveel van me....
Maar filosofische films denk ik toch eerder aan 2001, Fountain, Blade Runner en Seventh Seal, eerlijk gezegd. Michael Bay en filosofie....bwhahahaha....

Edgar Smit
29-10-2007, 11:37
Ik wist het 0.001 seconde voor ik het postte...ja, tis maandag, verwacht niet teveel van me....
Maar filosofische films denk ik toch eerder aan 2001, Fountain, Blade Runner en Seventh Seal, eerlijk gezegd. Michael Bay en filosofie....bwhahahaha....
Michael bay + filosofisch = Science Fiction (En dat verklaart veel van zijn films (6) )

David L.
29-10-2007, 11:49
Michael bay + filosofisch = Science Fiction (En dat verklaart veel van zijn films (6) ).......en de bar is geopend! http://images.fok.nl/upload/071028_137242_pfrt.gif

Fikret
29-10-2007, 11:54
De afbeeldingen die je van fok.nl afhaalt doen het allemaal niet.

David L.
29-10-2007, 12:02
De afbeeldingen die je van fok.nl afhaalt doen het allemaal niet.
Euh...bij mij wel....hoe off-topic dat ook is....sorry daarvoor...

Bettina
29-10-2007, 12:06
als je de island noemt dan vind ik dat Loguns Run er ook bij moet. Soort gelijke fim.

Bjorn S.
29-10-2007, 12:26
V for Vendetta

David L.
29-10-2007, 13:56
Euh...is het mensen al opgevallen dat er veel films genoemd worden die vragen juist (proberen te) beantwoorden ipv ze te stellen?
En dat ze daarom naar mijn eigen nederige mening eigenlijk helemaal geen filosofisch getinte films zijn?

Oh, en iemand Stalker al genoemd? En Soljaris? Of om het even welke Tarkovsky film?

wiljan
29-10-2007, 19:44
Euh...is het mensen al opgevallen dat er veel films genoemd worden die vragen juist (proberen te) beantwoorden ipv ze te stellen?
En dat ze daarom naar mijn eigen nederige mening eigenlijk helemaal geen filosofisch getinte films zijn?

Oh, en iemand Stalker al genoemd? En Soljaris? Of om het even welke Tarkovsky film?

Begin er nou niet over, het was juist zo'n hilarisch topic :-P.

mercapto
29-10-2007, 20:43
Zelfs ik had nog niet gereageerd...uhm...shit, nou doe ik het toch, arghhh!:(

David L.
30-10-2007, 08:49
Begin er nou niet over, het was juist zo'n hilarisch topic :-P.
Oh. Sorry. In dat geval lach ik hilarisch mee.....:-( http://www.dvd.nl/forum/images/icons/icon11.gifhttp://www.dvd.nl/forum/images/icons/icon14.gif

Maar toch, ik weet het, ik zou er over moeten ophouden, is dit in potentie een sterk topic. Als men even goed weet uit te drukken waarom de genoemde films filosofisch getint zijn dan. En als men zou kunnen uitleggen wat men onder filosofisch getint verstaat ook nog eens. Want ik heb het gevoel dat "nadenken over de film" al voldoende is, maar dat deed ik al bij het zien van Shoot 'm up. ("how the fuck did they came up with this?") En dat een filosofische film gaan noemen is....well, you catch my drift. (6)

....of is dit ijdele hoop?

Kijk, de Matrix kan onder de noemer filosofisch vallen vanwege één belangrijke vraag die gesteld wordt, en één antwoord dat gegeven wordt (eentje die meer vragen oproept dan beantwoord):

I know why you're here, Neo. I know what you've been doing... why you hardly sleep, why you live alone, and why night after night, you sit by your computer. You're looking for him. I know because I was once looking for the same thing. And when he found me, he told me I wasn't really looking for him. I was looking for an answer. It's the question that drives us, Neo. It's the question that brought you here. You know the question, just as I did.

What is 'real'? Define 'real'. If real is what you can feel, smell, taste and see, then 'real' is simply electrical signals interpreted by your brain

Deze twee opmerkingen zijn mijns inziens 2 van de hoekstenen van de filosofie. Maar houd er dan wel rekening mee dat ik weinig van filosofie afweet. Dus flame on als ik het fout heb, zolang er maar een beetje inhoudelijk geflamed wordt dan. http://www.dvd.nl/forum/images/icons/icon10.gif
Vandaar dat ik dit topic wel interessant vind (zou kunnen vinden).

En toen kwam de wazige mythologie van keuzes maken, terwijl men allemaal namen heeft van mythologische figuren die geen mogelijkheid hadden tot het maken van keuzes...maar das deel 2 en 3...

Oudlid_X5
30-10-2007, 09:15
What the bleep: Down the rabbit hole (http://www.cinemien.nl/rabbithole/index.php?land=nl&item=synopsis)

Alles heeft met alles te maken zonder echt een antwoord te geven!

Edgar Smit
30-10-2007, 09:17
Als men even goed weet uit te drukken waarom de genoemde films filosofisch getint zijn dan. En als men zou kunnen uitleggen wat men onder filosofisch getint verstaat ook nog eens.Daar zit precies de essentie van dit draadje en veelkleurige samenstelling van internetfora, iedereen heeft een andere mening over wat filosofisch is. Voor de een is het idd nadenken over een film, voor de ander is het een film die aanzet tot nadenken.

Feit blijft dat sommige films onnavolgbaar filosofisch zijn voor iedereen terwijl anderen dat alleen zijn voor bepaalde mensen.

maar ok, genoeg dooddoenende bullshit, ik ga je niet weer in hetzelfde draadje proberen in een valkuil te laten klopen, da's wel erg flauw en makkelijk ;) .

Ik zie trouwens relatief weinig buitenlandse cinema genoemd worden in dit draadje, zoals ingmar bergman.

David L.
30-10-2007, 10:13
Oké, uitgezonderd Edgars zelfbenoemde "dooddoenende bullshit", nog iemand anders in staat om hier een balletje over op te gooien dan?

ToastedQB
30-10-2007, 13:45
Euhm.... Dead Poets Society misschien?

Aloys
30-10-2007, 19:09
Back To The Future Trilogy


Your future hasn't been written yet. No one's has. Your future is whatever you make it. So make it a good one!