PDA

Bekijk de volledige versie : Zwart Wit Films



boudewijn
13-05-2002, 19:09
Ik wil me eens wat meer gaan verdiepen in de zwart/wit films, en dan niet percee in de klassiekers. meer gewoon op het effect van zwart wit op een film, uit welk jaar dan ook.
ik kom er net achter dat ik zelf maar één zwartwitfilm in mijn bezit heb en dat is raging bull.
duss...hebben jullie nog echte aanraders op het zwart/wit vlak??! maar let niet te veel op het narratief, maar puur op de cinematografie.
ik zoek cinematografische pareltjes in zwart wit!!

Matt D
13-05-2002, 19:11
- pi
- clerks

boudewijn
13-05-2002, 19:15
ik heb ze gezien. erg gave films.

maar het zijn beide debutfilms, en beide geschoten op video.

Louis Bouduin
13-05-2002, 19:20
Je zou met deze alvast kunnen beginnen:

Ed Wood (Tim Burton)
Manhatten (Woody Allen)
Stranger Than Paradise (Jim Jarmusch)
Down By Law (Jim Jarmusch)
Der Himmel Uber Berlin (Wim Wenders) (Kleur en zwart-wit)

kaptein Pikaard
13-05-2002, 19:24
nog niet echt oud maar wel een klassieker Raging Bull,robert de niro

Louis Bouduin
13-05-2002, 19:29
ik zoek cinematografische pareltjes in zwart wit!!

Heel veel klassiekers zijn dat dan ook, natuurlijk. Kijk maar eens naar Citizin Kane, The Third Man, Napoleon, Greed, Bride of Frankenstein, Battleship Potemkin, The Big Parade, Andrei Rublev, The Seventh Seal, The Seven Samurai, and so on... and so on...

Kaplan
13-05-2002, 19:48
Citizen Kane (Gregg Toland)
Grapes of Wrath (Gregg Toland)
Great Expectations(Guy Green)
Rebecca (George Barnes)
Oliver Twist(Guy Green)
Who's afraid of Virginia Woolf (Haskell Wexler)
Schindler's list (Kaminski)
Shanghai Express(Lee Garmes)

en ga zo maar door
Wat valt er op
Zwart Wit verkoopt niet zo goed bij het publiek? In ieder geval zijn bovenstaande films in Nederland bijna niet te krijgen op DVD.

Sander Meijer
13-05-2002, 19:55
Pleasantville wordt alles langzamerhand langzaam kleur. Vind het wel een aardige film

Louis Bouduin
13-05-2002, 19:59
Wat valt er op
Zwart Wit verkoopt niet zo goed bij het publiek? In ieder geval zijn bovenstaande films in Nederland bijna niet te krijgen op DVD.

Nee, ik vrees dat dit inderdaad juist -en jammer- is.

boudewijn
13-05-2002, 20:17
ja, inderdaad. er wordt nog maar weinig in zwart wit geschoten tegenwoordig, terwijl het ontzettend mooi kan zijn.

in ieder geval bedankt voor de tips. weer genoeg te kijken.

MAD
13-05-2002, 20:27
Rebecca (George Barnes)


Bedoel je hier niet Rebecca van Hitchcock? Ken namelijk geen andere Rebecca z/w film...
En als we het dan toch over Hitchcock hebben:

Psycho
Notorious
Saboteur
Shadow of a doubt

Maar er zijn ook wel nieuwe z/w films (of deels z/w):

Shindlers List
American history X

Matt D
13-05-2002, 20:41
ok wat ouder of obscuurder op verzoek:

- hidden fortress
- yojimbo
- branded to kill
- black tight killers
- throne of blood
- M
- nosferatu (half sepia kleurig-
- battleship Potemkin
- throen of blood
- metropolis
- citizen kane

.....

Kaplan
13-05-2002, 20:47
Bedoel je hier niet Rebecca van Hitchcock? Ken namelijk geen andere Rebecca z/w film...


Je hebt volkomen gelijk. maar het leek mij meerzeggend om de namen van de cameraman erachter te zetten. In dit geval dus George Barnes

Louis Bouduin
13-05-2002, 20:59
Bedoel je hier niet Rebecca van Hitchcock? Ken namelijk geen andere Rebecca z/w film...


Begin de jaren zestig heeft de indier Kanchuka een zwart-wit film gedraaid die Rebecca heet. :)

Eddy
13-05-2002, 21:29
Nog een aantal titels van mij:

Citizen Kane
Nosferatu
Raging Bull
To Kill A Mockingbird
Battleship Potemkin
Metropolis (schijnt in augustus (opnieuw?) te worden uitgebracht)

Weliswaar in kleur, maar de oorspronkelijke bedoeling van Alan Parker was om Angel Heart in zwart/wit te filmen. Draai voor de verandering eens de kleuren weg op je tv. De film wordt zeker door de mooie licht/schaduwwerking nog mooier!

Oakey
13-05-2002, 22:32
Pareltjes in zwart/wit:

- The Elephant Man (absolute aanrader)
- La Haine
- Metropolis

Richard B.
13-05-2002, 22:41
Raging Bull is absoluut mijn favoriet maar The Third Man is ook een erg mooie zwart-wit film (heel mooi gebruik van schaduwen). Van die laatste (die ik een tijdje geleden nog in de bios zag) bestaat trouwens een erg mooie Criterion Editie. Metropolis en Citizen Kane zijn ook erg mooie zwart wit films, maar van beiden zijn in Europa hele beroerde dvd-releases uit (zowel beeld als geluid). Van Citizen Kane bestaat natuurlijk wel een sublieme regio 1 versie.

Trouwens nog een aanrader: 'Touch of Evil', een 'noir' misdaad-film OOK van Orson Welles. Nou ik er zo over denk vindt ik dit misschien wel de mooiste zwart wit film.

Richard

Nathan Strik
13-05-2002, 22:46
Nog een zwart-wit toppertje van de afgelopen jaren: Pi, van Darren Aronofsky

MAD
13-05-2002, 22:54
Begin de jaren zestig heeft de indier Kanchuka een zwart-wit film gedraaid die Rebecca heet. :)

Oh ja, die film uit '63; de regisseur daarvan heet Kunchako, maar zo'n naam kan je wel op 10 manieren "translitereren" dus ik neem je het niet kwalijk. En had die man ook niet Kannappanunni (1977) en Chennai Valarthiya ***ty (1976) geregisseerd? ;)

Berry vd Pluijm
13-05-2002, 23:00
Hij is deels Zwart/wit, maar als American History X helemaal in kleur zou zijn, dan had de impact vele male minder geweest.

Geert Jan Alsem
13-05-2002, 23:52
Nog een klassieker: Casablanca

Verder een paar van mijn favoriete (al eerder genoemde) z/w films:
Citizen Kane
La Haine
Elephant Man

Henk Heideveld
14-05-2002, 09:02
Ikzelf heb de zwart-wit versie van The Longest Day. Op TV zag ik de kleurenversie. Ik vind de zwart-wit versie gepaster bij de grauwheid van de oorlog, de nachtscenes en het slechte Engelse weer. De kleurenversie voegde echt niks toe. Voor mij een voorbeeld van een geslaagde zwart-wit film.

starbuck
14-05-2002, 09:28
Billy Wilder's Some like it hot


er zit overigens wel erg veel grijs in mijn ZWART-WIT films;)

Rob P.
14-05-2002, 11:18
ik zoek cinematografische pareltjes in zwart wit!!

Niet per sé oude klassiekers zei je toch?

Absoluut:

» Raging Bull (!!!)
» PI
» La Haine

Reinbo
14-05-2002, 11:31
Man who wasn't there
Eraser Head
Rebecca (Criterion dvd is echt prachtig)
Night of the Hunter
The Killing
Paths of Glory
Dr. Strangelove

Henk Heideveld
14-05-2002, 11:36
[i]Originally posted by starbuck
er zit overigens wel erg veel grijs in mijn ZWART-WIT films;)
Komt een vrolijke man met een schagerijnige vrouw de TV-winkel binnen. Zegt de man tegen de verkoper.: Is wit een kleur? Antwoord is ja. Is zwart een kleur? Antwoord is ja. Is grijs een kleur? Antwoord is ja.
Zie je wel zegt de vrolijke man tegen zijn vrouw: Jij altijd met je gezeur. Ik heb je steeds al gezegd dat we wel degelijk kleurentelevisie hebben. :p :p

Geert Jan Alsem
14-05-2002, 12:52
Nog een klassieker: Casablanca

Verder een paar van mijn favoriete (al eerder genoemde) z/w films:
Citizen Kane
La Haine
Elephant Man

OEI! Hoe kon ik een van mijn favoriete films ooit vergeten: Dr. Strangelove!!! (Of: Hoe Ik Leerde Me Geen Zorgen Te Maken En Van De Bom Te Houden... zoals op mn dvd staat :( )

GJB
14-05-2002, 12:56
Als je Woody Allen films wel ziet zitten: Celebrity

dazzler2
14-05-2002, 13:00
casablanca
raging bull
some like it hot s.e.

Begotten
20-02-2005, 00:10
Misschien niet ieders smaak....maar in mijn ogen zeer interessante en sommige ook geweldige zwart-wit films :

The Addiction
The Elephant Man
Tetsuo -The Iron Man
Man Bites Dog
Eraserhead
Tales from the Gimli Hospital
Nadja
Night of the living Dead
The Haunting
Institute Benjamenta
Begotten
Repulsion
Rubber's Lover
Pi
Dead Man
La Haine
Fando and Lis
The American Astronaut
Dracula : Pages from a virgin's Diary
Salome
The forbidden

Skelter
20-02-2005, 10:59
Als je zegt cinematografisch pareltje dan denk ik automatisch aan 'sunrise' van f.w. murnau uit 1927

Jaap22
20-02-2005, 11:13
http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=9273&highlight=kleurloos+gisteren

Deze thread helpt misschien.

Ludo Keeris
20-02-2005, 11:56
http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=9273&highlight=kleurloos+gisteren

Deze thread helpt misschien.

Toch zit er toch een groot verschil tussen deze twee threads. De titels uit de andere thread zijn allemaal klassiekers uit een tijd dat zwart-wit de meest gangbare vorm van filmmaken was (let wel: er was wel kleurenfilm, maar het was nog niet zo ingeburgerd als nu)
De titels uit de post van Begotten zijn met name van een recentere datum en hierbij gaat het om de bewuste keuze van de maker om de film in zwartwit op te nemen! Dat geeft een heel ander perspectief aan deze films.

De paar films die ik daar nog aan toe kan voegen zijn
"The Man Who Wasn't There"
"Living in Oblivion"
"Ed Wood"

Remi van Nes
20-02-2005, 14:55
Ik mis hier toch wel 8 1/2 van Fellini...

Codswallop
24-02-2005, 22:05
Van de hier genoemde nieuwe zwart-witfilms kende ik alleen Raging Bull en Schindler's List, daarom kan ik zelf alleen de deels zwart-witte Kill Bill Vol. 1 en 2 bedenken.

Caledonians
25-02-2005, 07:56
Paths Of Glory is zeker ook de moeite waard om eens te bekijken!

1101
25-02-2005, 14:16
De voornaamste van mijn lijstje ben ik zo hier en daar al tegengekomen The Man Who Wasn't There, Man Bites Dog/C'est Arrivé Pres de Chez Vous, Pi, Living in Oblivion, Eraserhead, maar ik mis er nog een...

Aaltra
Een Waalse film, super!

Wat het is met zwart/wit is de nostalgie en authenticiteit die schuil gaat in grofkorrelige grijstinten. Net als zwart/witfotografie, een zwart/wit foto lijkt de dimensie tijd volkomen te negeren en creëert een vacuüm en een volkomen eigen sfeer en tijd. Aaltra was in kleur iets compleet anders geworden.

Dat is de magie van zwart/wit.

Henk van der Weerdt
25-02-2005, 19:03
Metropolis en M zijn echte goeie Z/W films. De eerste is zelfs een zgn stomme film. Ik zou zeggen begin is aan bovenstaande 2 films. Ben ik zelf ook mee begonnen en inmiddels echt verslaafd geraakt aan z/w films :oops:

jan smets
25-02-2005, 19:14
Ik kan je van harte alle Chaplin-films aanraden en dan vooral City Lights (1931).

chimera01
25-02-2005, 19:20
Ik heb deze week zitten genieten bij een drietal Bulldog Drummond films (3 op 1 dvd) en the 3 Stooges (regiovrij uit Australie).

De oude pulp is nog steeds om te genieten.

Svedberg991
10-03-2009, 02:14
Metropolis en Citizen Kane zijn ook erg mooie zwart wit films, maar van beiden zijn in Europa hele beroerde dvd-releases uit. Van Citizen Kane bestaat natuurlijk wel een sublieme regio 1 versie.

BrianB
10-03-2009, 08:18
Metropolis en Citizen Kane zijn ook erg mooie zwart wit films, maar van beiden zijn in Europa hele beroerde dvd-releases uit. Van Citizen Kane bestaat natuurlijk wel een sublieme regio 1 versie.

Nee hoor. Van Metropolis is een geweldige 2-disc verschenen, die ook al in Nederland uit is. Deze (http://www.bol.com/nl/p/dvd/metropolis/1002004005552877/index.html) is het. Ook de R2UK van Citizen Kane is erg goed te doen.

Oakey
10-03-2009, 19:27
Aardig is dat The Mist zowel in kleur als in zwart/wit op bluray staat; de laatste had de voorkeur van Stephen King zelf.

BrianB
10-03-2009, 19:44
Verbetering: Ik denk dat je regisseur Frank Darabont bedoelt. Hij wilde hem eigenlijk in zwart/wit uitbrengen maar het huidige publiek wil blijkbaar geen zwart/witte films meer zien.

Jeroen Trapman
10-03-2009, 22:50
Ik zie zelf inderdaad liever films in kleur dan in z/w.
Vind het alleen bij films zoals American History X waar het wordt gebruikt om de flashbacks aan te duiden een erg fijne manier om het te gebruiken ( zie het een stuk liever dan bijv. vage randjes om het beeld heen )

Aloys
10-03-2009, 23:09
Nog een hele mooie (recente) zwartwit film (die hier nog niet genoemd is, want Raging Bull en The Elephant Man etc. zijn ook prachtig) is Control van Anton Corbijn!

http://www.imdb.com/title/tt0421082/

steven van dijk
10-03-2009, 23:32
Nog een hele mooie (recente) zwartwit film (die hier nog niet genoemd is, want Raging Bull en The Elephant Man etc. zijn ook prachtig) is Control van Anton Corbijn!

http://www.imdb.com/title/tt0421082/


Helemaal waar maar mis nog een klassieker, Rumble Fish van Francis Ford Coppola met Mickey Rourke, Matt Dillon. Diane Lane. Nicolas Cage. Coppola filmde in Zwart Wit omdat Mickey Rourke in de film keurenblind zou zijn. Er zit een stukkie kleur in maar dat heeft een functie.

BigLebowski
11-03-2009, 11:04
13 (Tzameti) is volgens mij nog niet genoemd...beslist de moeite waard:!:

Oakey
11-03-2009, 18:57
Verbetering: Ik denk dat je regisseur Frank Darabont bedoelt. Hij wilde hem eigenlijk in zwart/wit uitbrengen maar het huidige publiek wil blijkbaar geen zwart/witte films meer zien.
Nee, ik bedoelde wel degelijk King, maar kan nu nergens meer terugvinden waar ik dat gelezen dacht te hebben. Dat het ook Darabons eerste keuze is is duidelijk, anders schiet je geen b/w-film. De studio wilde hem inderdaad niet in zwart/wit in de bioscoop hebben.