PDA

Bekijk de volledige versie : sub in klein kamertje



mettesboy
04-11-2007, 10:11
Hello,

Voor de eerste keer ga ik me een sub aanschaffen.
Ik woon in een oud herenhuis uit 1910 ongeveer.
De kamer waar de sub inkomt meet exact 4 op 4, maar is ook 3.6meter hoog.
In de linker en de rechtermuur is wel een doorgang van 1.5m breed en 2.7 meter hoog.
Als ik nu een sub kies moet ik dan rekening houden met het volume in de ruimtes ernaast?

Ik dacht zelf aan een yamaha sw515 of een jbl nortbridge 150. de 250 is al wat overkill denk ik.
Versterker die ik bezit is yamaha 550, dus niet echt zwaar. gewoon standaard denk ik.
Later wil ik echte speakers erbij kopen (momenteel is het een mix van 3 merken), geen sattelietjes.
Ik ben een echte muziekliefhebber dus de combinatie later moet zowel film als muziek goed weergeven. budget dat ik aan de sub wil spenderen ligt tussen 300-500 euro, niet overdreven dus. Denk dat ik later voor de speakers (2 floors vooraan, 2 centers (voor en achter midden) en twee bookshelfs achter. Rond de 1000-1500 wil uitgeven.

Enige tips over mogelijke combinaties?
andere merken mag ook hoor (al vind ik de sub van yamaha er erg goed uitzien.)

Avalan
05-11-2007, 18:13
Ik heb zelf recent die Yamaha SW515 gekocht en bevalt me prima. Al moet ik er bij vertellen dat het mijn eerste sub is en alles beter is dan niets ;). De volume knop mag bovendien vrij laag blijven staan omdat mijn kamer ook vrij klein is, (ong. 4.6x3.9x2.4m).

Een potentieel issue in jouw geval is echter de vorm van de kamer. Qua akoestiek is een kubus de slechtst denkbare vorm voor een kamer. De reden is dat je dan in de 3 dimensies staande golven op dezelfde frequenties krijgt. Nu vind ik staande golven in 1 dimensie al vreselijk vervelend (zit zelf nog altijd met dat probleem en is gewoon niet gemakkelijk op te lossen). Ik kan me al inbeelden hoe vreselijk het zal klinken in een nagenoeg kubusvormige kamer.

Voordat je het geld uitgeeft, zou ik dus toch al eens proberen ergens een subwoofer of op zijn minst deftige speakers vast te krijgen en die in je kamer op te stellen. Kwestie van te horen of je een resonantieprobleem zult hebben (sommige basfrequenties zullen enorm doordreunen wat vooral met muziek enorm storend is, alsof bepaalde basnoten veel harder gespeeld worden).

Rob Eric Blank
06-11-2007, 09:24
Misschien eens kijke naar een Rel Quake II.
Of BK Gemini, misschien zelfs een RA Model 1

Alexander D
06-11-2007, 19:02
Hello,

Voor de eerste keer ga ik me een sub aanschaffen.
Ik woon in een oud herenhuis uit 1910 ongeveer.
De kamer waar de sub inkomt meet exact 4 op 4, maar is ook 3.6meter hoog.
In de linker en de rechtermuur is wel een doorgang van 1.5m breed en 2.7 meter hoog.
Als ik nu een sub kies moet ik dan rekening houden met het volume in de ruimtes ernaast?

Ik dacht zelf aan een yamaha sw515 of een jbl nortbridge 150. de 250 is al wat overkill denk ik.
Versterker die ik bezit is yamaha 550, dus niet echt zwaar. gewoon standaard denk ik.
Later wil ik echte speakers erbij kopen (momenteel is het een mix van 3 merken), geen sattelietjes.
Ik ben een echte muziekliefhebber dus de combinatie later moet zowel film als muziek goed weergeven. budget dat ik aan de sub wil spenderen ligt tussen 300-500 euro, niet overdreven dus. Denk dat ik later voor de speakers (2 floors vooraan, 2 centers (voor en achter midden) en twee bookshelfs achter. Rond de 1000-1500 wil uitgeven.

Enige tips over mogelijke combinaties?
andere merken mag ook hoor (al vind ik de sub van yamaha er erg goed uitzien.)

Dan heb je feitelijk dus een hele grote ruimte, het is immers open.

Ik zou eerst eens wat subs thuis gaan proberen en heel veel testen met de plaatsing want het zou door deze openingen wel eens heel lastig kunnen gaan worden om op je luisterplek de bas goed te krijgen.

mettesboy
06-11-2007, 20:05
ja inderdaad, daarom dat ik de vraag stelde. ik denk dat ik een deel volume bij moet tellen voor de ruimtes ernaast.

Zal nog wat moeten spitten denk ik.
Zit nu volop in de verbouwing van de ruimtes.

Gerco Stuivenberg
06-11-2007, 21:28
Vanwege de grote doorgangen kun je beter een subwoofer kiezen met zowel de woofer als de poort aan de voorkant. De doorgangen vormen volgens mij een akoestisch lek. De lage tonen kunnen daardoor, bwvs, wegvloeien naar de andere gedeeltes van de woonkamer wanneer je "downward firing" zou gebruiken.:wink:

Seth__Gekko
07-11-2007, 08:22
Vanwege de grote doorgangen kun je beter een subwoofer kiezen met zowel de woofer als de poort aan de voorkant. De doorgangen vormen volgens mij een akoestisch lek. De lage tonen kunnen daardoor, bwvs, wegvloeien naar de andere gedeeltes van de woonkamer wanneer je "downward firing" zou gebruiken.:wink:
Dat zou zeker kunnen, het vervelende hiervan is dat je in de aangrenzende vertrekken die aansluiten op het "lek" een ontzettende doordreunende bas hoort....

Alexander D
07-11-2007, 17:26
Vanwege de grote doorgangen kun je beter een subwoofer kiezen met zowel de woofer als de poort aan de voorkant. De doorgangen vormen volgens mij een akoestisch lek. De lage tonen kunnen daardoor, bwvs, wegvloeien naar de andere gedeeltes van de woonkamer wanneer je "downward firing" zou gebruiken.:wink:

Dat down firing heeft er dan niets mee te maken, gaat bij front firing net zo goed gebeuren.

Alexander D
07-11-2007, 17:29
Met je budget zou je trouwens eens kunnen kijken wat Ralf je kan leveren:

http://www.ra-subwoofers.nl/

mettesboy
11-11-2007, 16:43
heb geen ervaringen met ralf,

is dat iets?

Alexander D
11-11-2007, 18:24
heb geen ervaringen met ralf,

is dat iets?

Ja, anders zou ik je dat niet adviseren....:wink: