PDA

Bekijk de volledige versie : Stereo home cinema



bsmpower
04-11-2007, 19:12
Ik hou dit topic toch even open. Mijn ouders willen misschien toch alle componenten los kopen (ze wilde eerst een 2-1 systeem zoals Bose 3-2-1).

De volgende dvd speler hebben ze nu
Onkyo DV-SP504E

Ik dacht aan de volgende receiver voor hun.
Onkyo TX-SR505 Receiver (307,-) (heel misschien de TX-SR605 ivm nieuwe geluidsformaten)

Vandaag even de winkel in geweest om wat geluidssprekers te beluisteren (via de Onkyo SR605 versterker). Ik had zelf de KEF iQ5 in gedachten. In de winkel hadden ze alleen de iQ3 (boekenplankluidspreker). Deze klonk redelijk goed maar hierbij moet wel een sub gekocht worden.

Hierna een aantal staande luidsprekers beluisterd. En toen kwam ik op het merk HECO uit. Deze klonk erg goed moet ik zeggen. Warme klank en de bass was ook aanwezig waardoor hierbij geen sub nodig is (vind ik). Het ging om het model Heco Victa 500. Deze kosten 160,- (op internet). Toen even op hun site gekeken en ze hebben ook de Heco Metas 500. Die kost rond de 250,- op dit moment. Zelf vind ik de Heco Aleva 400 het mooist maar deze kan ik bijna nergens op internet terugvinden.

Zijn hier mensen die ervaringen hebben met het merk Heco? Eventueel goede alternatieven voor max. 250,- per box icm Onkyo?

bsmpower
05-11-2007, 18:47
Deze topic toch even open gehouden dus alsnog graag reacties :-)

Gerco Stuivenberg
05-11-2007, 22:52
Zelf gaan luisteren en daarbij niet te groot denken lijkt mij het beste.

Je kunt vaak beter bookshelfs combineren met een sub dan zuilen zonder sub. Een subwoofer ontlast de receiver en dit is zeker bij een receiver als deze geen overbodige luxe. ;)

bsmpower
06-11-2007, 10:32
Denk je dat staande luidsprekers het niet goed gaan doen op een Onkyo TX-SR505 receiver? Is het aan te bevelen om het 605 model te nemen?

Boekenplan luidsprekers zijn ook nog best prijzig (KEF iQ3 bv 160,- per stuk). Dan moet er nog een sub bij voor minimaal 150,-. Voor minder heb ik 2x Heco Victa 500 staande boxen. Zelfs 2x Heco Metas 500 (maar die heb ik nog niet beluisterd).

Edgar Smit
06-11-2007, 11:24
Denk je dat staande luidsprekers het niet goed gaan doen op een Onkyo TX-SR505 receiver? Is het aan te bevelen om het 605 model te nemen?

Boekenplan luidsprekers zijn ook nog best prijzig (KEF iQ3 bv 160,- per stuk). Dan moet er nog een sub bij voor minimaal 150,-. Voor minder heb ik 2x Heco Victa 500 staande boxen. Zelfs 2x Heco Metas 500 (maar die heb ik nog niet beluisterd).Ja, voor 10.000 euro koop je een fiat panda en voor 50.000 een mercedes. ze rijden allebei en brengen je allebei van A naar B. Maar wil je liever in rijden van A naar B?

Kwaliteit en naam kosten geld, dus als je KEF vergelijkt met HECO is het niet zo heel gek dat er nogal een verschil in zit. Maar het gaat om hoe het klinkt. Hoe jij het vindt klinken. Als jij tevreden bent over die HECO, meteen doen! Als je echter beter geluid wilt, betere onderdelen en een bewezen kwaliteit, dan zul je toch echt wat dieper in de buidel moeten tasten. Overigens, Mission M31i of M32i zijn er al voor ongeveer 100 euro p.st. en zo zijn er nog meer "merk" speakers te krijgen in die prijsklasse.

Maar het belangrijkste blijft dat jij er naar moet luisteren en dus moet het voor jou goed klinken. Luister eens naar de HECO's en oordeel zelf, ieder mens en ook ieder oor en iedere smaak is anders, wij kunnen je daarom geen eenduidig advies geven, anders dan zelf luisteren. En dan de speakers kopen die jij het beste vind in jouw budget.

bsmpower
06-11-2007, 18:55
Volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd!

Ik zeg niet dat boekenplank of staande luidsprekers beter of niet beter zijn. Heb het ook niet over welk merk beter is. Mijn vraag:

1. Kan de Onkyo receiver de Heco staande luidsprekers niet aan qua vermogen?

2. Raadt je 2 boekenplank luidsprekers + sub aan ivm het tekort(?) aan vermogen op de receiver? of klinkt het ook beter? of prijstechnisch?

3. Ik bedoelde alleen te zeggen dat 2x staande luidsprekers net zoveel kost als 2 boekenplank met een subwoofer. Welk merk dat maakt even niet uit.

Ik vond de Heco goed klinken. Maar als de receiver het niet aan kan dan worden ze natuurlijk niet gekocht. Als 2x KEF iQ3 en een sub voor 150,- goed geluid geeft dan is dat ook prima.

Gerco Stuivenberg
06-11-2007, 21:11
1. Kan de Onkyo receiver de Heco staande luidsprekers niet aan qua vermogen?

2. Raadt je 2 boekenplank luidsprekers + sub aan ivm het tekort(?) aan vermogen op de receiver? of klinkt het ook beter? of prijstechnisch?

3. Ik bedoelde alleen te zeggen dat 2x staande luidsprekers net zoveel kost als 2 boekenplank met een subwoofer. Welk merk dat maakt even niet uit.

Het probleem wat bij staande luidsprekers een rol speelt is de bezetting van de kast. De kast heeft meer inhoud en daarom zijn er vaak meer weergevers in geplaatst om de luchtverplaatsing in de kast beter onder controle te krijgen. Deze extra weergevers zijn dus een extra belasting voor een eindtrap.
Het is meer een beperking. Eindtrappen van receivers staan meestal niet bekend als leveranciers van hogere stroomsterktes als je die vergelijkt met een stereo versterker. Anders zou het toestel 3 tot 4 keer zo groot en zwaar zijn als een stereo versterker. Wanneer je 2 boekenplank luidsprekers + sub gebruikt is de weergave van de midden tonen vaak ook beter. Bij een goede opstelling kan dit zelfs beter klinken dan de lage tonen van een staande luidspreker. Prijstechnisch gezien, zal je misschien wel wat meer betalen dan voor 2 staande luidsprekers, maar je krijgt daar ook weer meer voor terug.:wink:
Dat was mij al duidelijk.