PDA

Bekijk de volledige versie : Bi-wired of Bi-amped?



Tjarko
05-11-2007, 19:31
Hallo,ik ben in het bezit van een 5.1 opstelling van JBL Nordridge en een pioneer 7.1 versterker.Nou heb ik hier en daar gelezen over het bi-wired aansluiten en vervolgens heb ik de 2 vrije kanalen van de versterker gebruikt om de boxen dubbel bedraad aan te sturen.Heb ik de boxen dan bi-wired of bi-amped?Want naar mijn mening is bi-wired dubbel bedraden en bi-amped je boxen splitsen op 2 eind versterkers.of zit ik er nu helemaal naast?:grin: :grin:

Hennuh
05-11-2007, 19:56
Hallo, je boxen moeten dan ook een dubbele aansluiting hebben, anders heeft bi-ampen geen zin lijkt me. als je boxen het ondersteunen dan worden de hoge van de lage tonen gescheiden.
Misschien is het een optie om de + van de ene kant te gebruiken en de - van de andere aansluiting oftewel bruggen.

Succes

Gerco Stuivenberg
05-11-2007, 21:21
Misschien is het een optie om de + van de ene kant te gebruiken en de - van de andere aansluiting oftewel bruggen.

Succes
Dat is geen bruggen. :nono:
Bij bruggen worden de "+" van het ene met de "+" van het andere kanaal verbonden en de "-" van het ene met de "-" van het andere kanaal. Op deze "+" en "-" sluit je dan de luidspreker aan. Dit mag je nooit bij een versterker en receiver doen i.v.m. kortsluiting. Bij eindversterkers waarvan de eindtrappen te bruggen zijn, wordt dit dan intern gedaan.

Bij bi-wire sluit je de luidsprekers met 2 kabels aan op 2 verschillende luidspreker uitgangen van de receiver of versterker. Bij receivers en versterkers die geen bi-amping mogelijkheid hebben, zijn dit meestal A en B van hetzelfde kanaal omdat deze op dezelfde gevoed worden door dezelfde eindtrap. In de praktijk blijkt dit nauwelijks voor verbetering van de weergave te zorgen. Je kunt dus dan net zo goed mono-wiren.

Bij bi-amping worden de hoge en lage tonen van een luidspreker op verschillende eindtrappen van een receiver aangesloten. Bij de meeste receivers zijn dit dan de kanalen "front" en "surround back" en niet "front A" en "front B".

Je zat er dus niet naast Tjarko.(y)

Seth__Gekko
07-11-2007, 08:48
Tjarko had het goed, maar iets minder goed verwoord.
Het aansluiten van een dubbele luidsprekerdraad is bi-wiren, met een enkele single-wiren als ik me niet vergis.