Bekijk de volledige versie : Welke film heb je net gekeken en wat vond je ervan? (8)
Pagina's :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
[
17]
18
19
20
21
22
Home of the Brave
Verhaal over een aantal Amerikaanse soldaten die na terugkeer uit Irak psychische problemen hebben. Zoals verwacht is de film erg Amerikaans en is het een grote lofzang voor alle dappere manschappen in Irak. Om eerlijk te zijn....ik had de film erger verwacht. De bedoelingen zijn best oprecht......denk ik. The Deer Hunter gaat over hetzelfde onderwerp en is dan ook vele malen sterker. De film voelt aan als een woensdagavond tvfilm. Verder is de boodschap wel bekend, alleen de soldaten die in een oorlogsituatie zijn geweest weten hoe het er daadwerkelijk aan toe is gegaan. Oorlog is naar en levert alleen maar problemen op, voor de direct betrokkenen en voor familie en vrienden. Op zich nobel om daar nog eens een film over te maken. Echter levert de film niets nieuws onder de zon op. Een aardige film.
Koko, le gorille qui parle (Barbet Schroeder, 1978 )
Koko, the talking Gorilla is een interessant portret van de aap Koko. Regisseur Schroeder en zijn cameraman Almendros, de man die volgens mij verantwoordelijk is voor de pracht van Days of Heaven, volgen de studie van Penny Patterson die Koko middels gebarentaal wil laten 'praten'. Uit haar onderzoek blijkt dat Koko in staat is om woorden te leren en qua ontwikkeling is de aap vergelijkbaar met een autistisch of zwakbegaafd kind. Door deze studie maakt zij een soort van 'mens' van het 'dier', iets wat de directeur van de dierentuin tegenstaat. De docu levert in ieder geval een fascinerend beeld van een tijdrovende studie. ***½
hstadman
22-05-2008, 17:45
@ hstadman: Ook lekker handig dat ze na twintig minuten filmtijd Engels babbelde like nobody's business :p Dat was inderdaad opmerkelijk, maar we hebben het hier wel over de indianen prinses, Pocahontas, of is het nu gewoon movie magic?!8-) :wink:
Michael Hamers
22-05-2008, 22:47
Semi-Pro
Ja, hier is de film niet eens in de bios geweest, maar heb de R1 versie gekeken.
Erg leuke film met de gebruikelijke flauwe dingen waar alleen Will Ferrell raad mee weet.
De film gaat over het basketball team Flint Tropics. Een team uit de ABA divisie ten tijde van de seventies. Rond die periode gaat de ABA en de NBA samen en de beste 4 teams uit de ABA mogen bij de NBA. En laat dat nou net de grote droom zijn van Jacky Moon, gespeeld door Will Ferrell.
Hij zal dan ook alles op alles zetten om van de laatste plaats in de ranglijst naar nummer 4 door te klimmen.
Hij worstelt met beren en beloofd bergen corndogs aan zijn publiek om de tent vol te krijgen en ook haalt hij een basketballer uit de NBA naar zijn team, die gespeeld wordt door Woody Harrelson.
Zo gaat hij de strijd aan om zijn droom uit te kunnen laten komen.
Leuk donderdagavond vermaak...
6,5/10
BigLebowski
22-05-2008, 22:52
Paranoid Park (http://www.imdb.com/title/tt0842929/) (Gus van Sant, 2007)
http://img5.allocine.fr/acmedia/medias/nmedia/18/63/78/36/18764064.jpg
Een film die raakvlakken heeft met Elephant, ook wat betreft de sfeer, welke mij wel bevalt.
8.0/10
Deze week bekeken
http://www.mediadis.com/pictures/big/180883.jpg
Dit bewijst nog eens, de eerste blijft de beste film. Harrison Ford bewijst als vanaf de intro dat hij de enige echte Indiana Jones is. Moeilijk om hier veel over te zeggen, want dit is gewoon een zeer goede film naar mijn mening.
8.3 / 10
http://www.mediadis.com/pictures/big/180869.jpg
Vervolg moest door meneer Lucas donkerder omdat hij in een zwarte periode zat met z'n scheiding van z'n vrouw, en een donkere film is niet altijd slecht maar vind het niet echt passen bij Indiana Jones want ze maken een donkere film die afgewisseling wordt met humor die soms toch wel erg uit de toon valt en kinderachtig overkomt, ook veel kleine foutjes in deze film. Maar een mindere Indy blijft een zalige Indy, en ook deze is toch wel goed te pruimen want de mijn scéne op het einde blijft toch voor zo'n oude film er zalig uitzien, een dolle rit door de tunnels.
7.3 / 10
http://www.mediadis.com/pictures/big/179253.jpg
En dan tenslotte deze laatste leunt zeer goed aan tegen Raiders of the Lost Ark, alle bekende gezichten van de eerste zijn praktisch terug, ook hebben we weer te maken met de duitsers. Harrison Ford z'n rol wordt in deze nogmaal eens verstevigd met de komst van zijn vader die gewoon erg goed vertolkt wordt door de enige echte Sean Connery.
8 / 10
Dennis Vansant
23-05-2008, 13:22
Ach, ik behoor tot het zeldzame ras dat The Temple of Doom de beste Indy vindt :) als ik Indiana Jones denk, denk ik niet aan grappige dialogen tussen Ford en Connery (die overigens gewéldig waren, maar het ademt voor mij de sfeer niet uit), maar aan het rotsblok uit Raiders en een hele hoop scènes uit Temple, waaronder het ritje met de mijnkarren. De Indy-trilogie (ik zeg het nog steeds zo omdat ik deel 4 nog niet heb gezien en waarschijnlijk niet zal kunnen zien omdat hij uit de bios zal zijn vooraleer ik een kans heb er één te bezoeken) staat gewoon voor dé ultieme avonturenfilms. Pure movie magic is dat, heerlijk...
Als je het leest: bedankt trouwens voor je sterke recensie over Kingdom of the Crystal Skull, Patrick. Het heeft alvast veel vragen en twijfels die ik over de prent had beantwoord.
Patrick van den Hul
23-05-2008, 13:42
Als je het leest: bedankt trouwens voor je sterke recensie over Kingdom of the Crystal Skull, Patrick. Het heeft alvast veel vragen en twijfels die ik over de prent had beantwoord.
Kijk dat is leuk om te horen, ik schrijf het niet voor mezelf natuurlijk :p
Dennis Vansant
23-05-2008, 13:57
Welja, het was vooral een bevestiging van de dingen waar ik voor vreesde, zoals nogal ééndimensionale personages. Dat werkte in de jaren '80, maar anno 2008 heb je schurken met verschillende lagen nodig, een deftige motivatie en dat soort dingen. Een éénzijdige psychopaat of een "goon" is gewoon niet voldoende meer.
Jordy van Buel
23-05-2008, 14:11
Memento 2000 - Christopher Nolan
WOW! Wat een film. Nog nooit gezien maar natuurlijk had ik al vele malen gehoord over hoe briljant deze film is en gisterenavond was het dan ook hoogtijd om er eens goed voor te gaan zitten. Geen seconde wil je van deze film missen, zelfs knipperen met je ogen kan af en toe al leiden tot verkeerde opvattingen of mispercepties. Na drie kwartier denk je wel te weten hoe dit ogenschijnlijk simpele verhaaltje in elkaar steekt maar dan begint de rit pas. Subliem!
Daniël V.
23-05-2008, 14:15
WOW! Wat een film. Nog nooit gezien maar natuurlijk had ik al vele malen gehoord over hoe briljant deze film is en gisterenavond was het dan ook hoogtijd om er eens goed voor te gaan zitten. Geen seconde wil je van deze film missen, zelfs knipperen met je ogen kan af en toe al leiden tot verkeerde opvattingen of mispercepties. Na drie kwartier denk je wel te weten hoe dit ogenschijnlijk simpele verhaaltje in elkaar steekt maar dan begint de rit pas. Subliem!
Ah, een van mijn absolute favorieten! :-) Nummer 3 in mijn persoonlijke Top 20. Ook voor mij een meesterlijke ontdekking de eerste keer dat ik hem zag, en hij blijft keer op keer ijzersterk.
Jeroen D
23-05-2008, 14:23
Subliem meesterwerk.
Rashomon
Een geweldige meesterwerk van Kurosawa. Tot nu toe de beste film die ik deze maand heb gezien.
9,5
Dennis Vansant
23-05-2008, 15:20
Reservoir Dogs (http://www.dvd.nl/forum/film.php?fid=42804) (1992)
Onder het motto "er moet voor alles een eerste keer zijn" besloot ik Reservoir Dogs vandaag voor de allereerste keer in mijn volgens vele filmliefhebbers tot vandaag nietsbetekenende leventje te kijken. Er bestaat immers het leven vóór het bekijken van Reservoir Dogs en het leven erná. Hoe u de bijna vlekkeloze reputatie van de prent wenst te interpreteren, moet u maar voor uzelf uitzoeken, maar het is een onvoldongen feit dat de debuutfilm van een jongeman genaamd Quentin Tarantino hem van een werknemer in een klein videotheekje tot één van de meest geweldige regisseurs in Tinseltown maakte. De heropleving van een toen al morsdood genre (de "heist movie") en een topcast zouden ervoor zorgen dat de film niets anders dan een succesnummer kon worden. Sinds Reservoir Dogs werd de naam Tarantino een synoniem voor oer-Amerikaanse degelijkheid: deze man kán de bal gewoonweg niet misslaan, een bewering die zes films en zestien jaar later - ondanks het tegenvallende Death Proof - nog steeds stevig overeind staat. Maar laten we beginnen bij het begin.
Zes heren die elkaar nooit eerder ontmoet hebben worden ingehuurd door maffiabaas Joe Cabot (Lawrence Tierney). De laatste man voor het klusje is zijn zoon Nice Guy Eddie (Chris Penn). Ze mogen elkaars namen niet weten en dienen elkaar altijd aan te spreken met een codenaam. Mr. White (Harvey Keitel) is een man met ervaring, Mr. Orange (Tim Roth) is een ambitieuze nieuwkomer, Mr. Blonde (Michael Madsen) is een geesteszieke psychopaat en Mr. Pink (Steve Buscemi) is een neurotisch mannetje dat niemand vertrouwt. Het zevental wordt vervolledigd door Mr. Brown (Quentin Tarantino) en Mr. Blue (Eddie Bunker). Wanneer het gezelschap de opdracht te horen krijgt, blijkt het een juwelenroof die geharde criminelen zoals zij plegen tussen de soep en de patatten. Binnen en buiten in twee minuutjes. Geen slachtoffers, geen gedoe. Dat blijkt echter behoorlijk mis te gaan wanneer er een vuurgevecht plaatsvindt met een twintigtal agenten die wel érg snel ter plaatse waren. Mr. Orange raakt dodelijk gewond en Mr. White brengt hem naar de hangar waar het gezelschap had afgesproken samen te komen nadat de klus voorbij was. Eén ding is zeker: iemand zit in eigen nest te schijten. Maar wie is de verklikker en kunnen de vijf overlevenden op elkaar vertrouwen als totale vreemdelingen?
Het verhaal is zoals de lezer kan zien bewust eenvoudig gehouden en dat is een verademing. Zelden zag ik een film die zo nauwkeurig en glashelder is opgesteld als Reservoir Dogs. Iedereen met een beetje beoordelingsvermogen weet onmiddellijk of hij naar een korte flashback kijkt of naar het heden. De film wordt immers onderverdeeld in twee periodes: het "heden", waarin het verhaal in het pakhuis zich afspeelt en flashbacks die uitleggen hoe het allemaal zo ver is gekomen.
De cast is er eentje om "u" tegen te zeggen. Volgens de overlevering die Tarantino zelf heeft verspreid heeft zijn keukenaanrecht intiem kennisgemaakt met een mondvol koffie toen hij te horen kreeg dat Harvey Keitel wou meewerken aan de prent. De jonge Steve Buscemi, die de heren overhielden aan een castingsessie in New York, en de eeuwig nonchalante Tim Roth spelen hun rollen met verve. Laatstgenoemde levert de sterkste acteerprestaties in deze prent af wanneer hij kermend en creperend ligt te janken in de auto van Mr. White, bedekt met een rijkelijke portie van zijn eigen bloed. Verder doet Tarantino ook maar wat graag zelf even mee (dat probeert hij altijd te doen) en vermaakt zich ook hier weer duidelijk te pletter.
Over de muziek kunnen we kort zijn: héérlijk. Tarantino is een grote fan van alles wat ook maar in de verte iets te maken heeft met de jaren '70 en dat is te merken. De film speelt zich af in de tijdspanne van één weekend, waarin op het favoriete radiostation van de heren een muziekspecial rond de "Swinging Seventies" wordt gehouden. Het gebruik van de meestal erg up-beat deuntjes zoals Stuck in the Middle with You maakt de actiescènes er niet lichter op: integendeel. Opnieuw zien we de zwarte humor die Tarantino zo graag bezigt weer veelvuldig aan het werk: als een schilder gebruikt hij de muziek om een funky achtergrond te schilderen voor het orgasme aan grafisch geweld dat de kijker over zich heen gedumpt krijgt.
Reservoir Dogs is een strakke film met een tempo als een sneltrein die geen seconde verveelt. De cast is een schot in de roos, de muziek ondersteunt het geheel like nobody's business en de chemie tussen de personages is zo dik als een mengsel van hondendrol met maïszetmeel. Helaas ontbreekt de boodschap: iets waardoor ik een verandering voel in mijn leven zoals ik dat voel bij films die ikzelf dan weer als legendarisch zou bestempelen. Dogs was een schoolvoorbeeld van cool op pellicule dat me nog erg lang zal heugen, maar of het een ander mens van me heeft gemaakt zoals bij velen blijkbaar wel is gebeurd, betwijfel ik helaas maar al te sterk. Desalniettemin een aanrader voor zij die een flinke dosis geweld niet schuwen, fans van QT en ook wel filmfans in het algemeen.
Are you gonna bark, little doggie, or are you gonna bite?
8,5
Dennis Oosterhuis
23-05-2008, 15:38
Atonement (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=131120) (2007)
Joe Wright, regisseur van "Pride & Prejudice", maakte opnieuw een film met Keira Knightley in één van de hoofdrollen. Deze film, "Atonement" (oftewel ''Boetekleed'' - naar een boek van auteur Ian McEwen) werd erg sterk onthaald, kreeg meerdere Oscarnominaties, waaronder voor de belangrijkste Oscar (beste film), maar wist daarvan er slechts eentje te verzilveren (beste score). Een uitstekende score inderdaad, waarin je af en toe wordt verrast door het gebruik van een typemachine.
"Atonement" verteld het verhaal van de geliefdes Cecilia (Knightley) en Robbie (James McAvoy) en speelt zich af in Engeland ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Als er opeens een aanranding plaatvindt, waarvan Robbie ten onrechte wordt beschuldigd, zijn de twee genoodzaakt zonder elkaar verder te leven en krijgt de film een andere wending. Het begon namelijk als een kostuumdrama, maar na een klein uur gaat het verhaal meer de oorlogskant uit.
Het acteewerk is zeer sterk, van de gehele cast. Keira Knightley laat zien, ondanks haar jonge leeftijd, al een volwassen actrice te zijn en speelt haar rol mooi en ingetogen. En hoewel de film zich afspeelt rondom het duo Knightley-McAvoy, wordt het verteld door een derde, Briony, het jongere zusje van Cecilia. Zij wordt neergezet door drie actrices, waarvan vooral de jonge Saoirse Ronan in postieve zin opvalt. Maar ook Vanessa Redgrave, die Briony aan het einde van de film gestalte geeft als oude vrouw, doet het buitengewoon goed, ondanks haar korte screentime. Verder bezit de film een paar prachtig geschoten scènes, de scène in Dunkerque natuurlijk voorop. Een subliem stukje cinema, zes minuten lang, één take, visueel gezien een lust voor het oog.
"Pride & Prejudice" moet ik nog zien, maar als het ook maar in de buurt kan komen van "Atonement" ben ik een zeer tevreden mens!
Cijfer: 9.0/10
Patrick van den Hul
23-05-2008, 15:48
Welja, het was vooral een bevestiging van de dingen waar ik voor vreesde, zoals nogal ééndimensionale personages. Dat werkte in de jaren '80, maar anno 2008 heb je schurken met verschillende lagen nodig, een deftige motivatie en dat soort dingen. Een éénzijdige psychopaat of een "goon" is gewoon niet voldoende meer.
Ben het helemaal met je eens. Moet overigens wel zeggen dat ik niet zoveel problemen heb met ééndimensionale personages in een Indy film, het probleem is eerder dat de meesten geen rol in het verhaal hadden en/of te weinig screentime.
TheGodfather
23-05-2008, 17:48
The Thin Red Line - 1998 - Terence Malick
9,0 / 10
Goh, volgens mij moet ik deze toch maar eens aanschaffen... :bier:(6)
Daniël V.
23-05-2008, 18:33
Goh, volgens mij moet ik deze toch maar eens aanschaffen... :bier:(6)
Doen. :wink: Mocht de eerste ronde je zijn tegengevallen, dan is hij zeker een herkanssing waard. Je bent nogal niet allergisch voor lange rustige films die de tijd nemen om een (al dan niet ingewikkeld) verhaal te vertellen, dus het zal wel goedkomen. :bier:
Oudlid_X5
23-05-2008, 18:42
Atonement (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=131120) (2007)
Cijfer: 9.0/10
Misschien een vreemde vraag maar geef jij films soms ook lager dan een 8?
Dennis Oosterhuis
23-05-2008, 18:59
Misschien een vreemde vraag maar geef jij films soms ook lager dan een 8?
Ja, hoor. Al geef ik eerlijk toe dat mijn cijfers vaak wat hoger uitvallen dan een ander. Jij bent dan weer het andere uiterste, met al die enen en tweeën. Ik heb je ook vaak genoeg zien posten dat, als het op WIW kon, je maar al te graag een 0 wilde geven. :wink:
Oudlid_X5
23-05-2008, 19:03
Ja, hoor. Al geef ik eerlijk toe dat mijn cijfers vaak wat hoger uitvallen dan een ander. Jij bent dan weer het andere uiterste, met al die enen en tweeën. Ik heb je ook vaak genoeg zien posten dat, als het op WIW kon, je maar al te graag een 0 wilde geven. :wink:
Dat waren inderdaad een aantal films van Snoop Dogg erin waarbij ik het gevoel had dat de regisseur de kijker aan het uittesten was.
Voor de rest geef ik toch ruime cijfers... (6)
Oké, Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008) sta ik alweer als laagste cijfer genoteerd maar er zijn genoeg films waarbij ik echt riant ben. 8-)
Dennis Oosterhuis
23-05-2008, 19:11
Dat waren inderdaad een aantal films van Snoop Dogg erin waarbij ik het gevoel had dat de regisseur de kijker aan het uittesten was.
Oké, Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008) sta ik alweer als laagste cijfer genoteerd maar er zijn genoeg films waarbij ik echt riant ben. 8-)
Het ligt er natuurlijk ook maar net aan welke films je kijkt. Aangezien ik vooral veel films kijk die ik al ken en weet dat ze goed zijn of die ik simpelweg leuk vind, kun je ook een goed cijfer verwachten. Jij kijkt bijvoorbeeld ook veel Seagal-troep, dus kun je weer lagere cijfers verwachten. :wink:
Oudlid_X5
23-05-2008, 19:20
Perro, El (2004)
Van de Argentijnse regisseur Carlos Sorin had ik tot nu toe alleen Historias Mínimas gezien en daar was ik nou niet echt gecharmeerd om misschien dat Bombón - El Perro me wel kon bekoren. Maar helaas, ook hier weer een zeer mager verhaaltje dat bijna per toeval plaatsvindt in de film. Hoewel de hoofdpersoon een prachtige gezicht heeft met heelveel expressie is dat ook de enige kracht die hij in bezit heeft en daarvoor hoeft hij niets te doen. De beste man lijkt zo van de straat af te komen, soms valt dat goed en soms niet, vooral bij een regisseur die het allemaal wel op een loopje laat begaan. Nergens echt de moeite neemt voor het verhaal, voor de hoofdpersoon of Argentinië afschilderen als een exotische land wat je dan als laatste kunt verwachten. Daardoor krijg je uiteindelijk een sympathiek filmpje waarbij de kracht zit in de honden en niet in de mensen en de beelden zijn dan behoorlijk leeg. 6.0
Oudlid_X5
23-05-2008, 19:23
Het ligt er natuurlijk ook maar net aan welke films je kijkt. Aangezien ik vooral veel films kijk die ik al ken en weet dat ze goed zijn of die ik simpelweg leuk vind, kun je ook een goed cijfer verwachten. Jij kijkt bijvoorbeeld ook veel Seagal-troep, dus kun je weer lagere cijfers verwachten. :wink:
Van de 1400 films/series die ik gekeken heb sinds eind 2005 toch een dergelijke van 400 onvoldoendes. http://www.whatiwatch.net/overzicht.php?ov=118&t=3&j=all
Bruce Lee
23-05-2008, 19:41
Hahaha volgens mij weet ik over welke Snoop films je het hebt. Urban Menace zeker of niet? Ik ben best een grote Snoop fan (kwa muziek), maar die film was echt verschrikkelijk.
Is die DVD nog ergens verkrijgbaar, zonder Cinema Deluxe cover? Ik hoor alleen maar positieve geluiden hierover, dus dat moet ik zien. :-) Films als La Haine en Menace II Society spreken me erg aan, dus dan kan deze vrijwel geen misser voor me zijn.
http://www.freerecordshop.be/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/FreeRecordShop-FRS_B2C_BE-Site/nl_BE/-/EUR/ViewFas-Detail;pgid=m3qmKYTar.NSR0cpJ1Yqa_Mh0000PjnYQkth?f h_Params=fh_sort_by%3D-popularity_frs_be%26method%3DgetAll%26fh_search%3D city%2Bof%2Bgod%26fh_secondid%3D7131643%26fh_liste r_pos%3D0%26fh_location%3D%252f%252ffrs%252fnl_NL% 252f%2524s%253dcity%255cu0020of%255cu0020god%252f_ shop%253e%257bbelgie%257d%26fh_eds%3D%25c3%259f%26 fh_refview%3Dsearch%26fh_reftheme%3D10&SubCat=02
:-)
Shoot ' Em Up: De filmtitel doet zijn naam eer aan want er wordt wat afgeschoten, goeie cast maar de film is alleen maar aktie en nog meer aktie. Mooie beelden, muziek maar toch behoorlijk ongeloofwaardig. Wat je met een wortel al kan doen, een beetje stripachtige film. 6.5/10
Primer: 2 wetenschappers maken een machine, wat later blijkt een tijdmachine te zijn. Dit leidt tot ingewikkelde situaties en ik zal zekers deze film nog een paar keer moeten zien om het te begrijpen, wat ik betwijfel. 7/10
TheGodfather
23-05-2008, 20:34
Doen. :wink: Mocht de eerste ronde je zijn tegengevallen, dan is hij zeker een herkanssing waard. Je bent nogal niet allergisch voor lange rustige films die de tijd nemen om een (al dan niet ingewikkeld) verhaal te vertellen, dus het zal wel goedkomen. :bier:
Ok.M`n broertje (van 21 ;)) zei laatste dat ie niet snapt dat er zo veel mensen niets aan vinden. Hij vindt `m helemaal geweldig.En dat wil wat zeggen (6)
Zal zo eens gaan rond zoeken
Patrick van den Hul
23-05-2008, 21:15
Volgensmij kijk je gewoon naar het gemiddelde. Als dat hoog is, ga je er minstens 2 punten onder zitten, als het laag is, twee punten erboven 8-)
Martin Z.
24-05-2008, 08:07
Thanks. :-) Ik vind het een uitstekend "companionship" tussen twee grootse oorlogsfilms, die in grote lijnen dezelfde materie behandelen, maar in aanpak zo mooi verschillen dat ze beide gelijkwaardig duurzaam blijven voor herziening. Het is alleen jammer dat de een door de ander in 1998 ondergesneeuwd raakte, maar ja, nu kan iedereen dat voor zichzelf opnieuw ontdekken.
Voor gisteravond was ik me hier helemaal niet van bewust, omdat ik The Thin Red Line altijd bewust negeerde als "het vage en langdradige geval". Toen ik echter The New World had gezien (februari j.l.) en daar helemaal weg van was, wilde ik deze toch nog eens proberen. Frappant, er is werkelijk niks vaags of langdradigs aan. :p
Hmmm boeiend, deze destijds in de bios gezien en ik ga me er nu opnieuw aan wagen :) In 10 jaar tijd is mijn filminteresse toch wel wat verbreed! (ook ik vond The New World geweldig btw)
Kiss kiss bang bang
Zalige buddy-film. Die humor en dialogen... me likes! Knap acteerwerk ook.
Zeer genietbaar.
En eergisteren Trainspotting nogmaals. Blijft een geweldige film.
Spud is lachen.
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull
Ondanks dat het plot zelfs voor Indy een beetje vergezocht is, die apen wat stom overkwamen en ik me aan enkele visuele shots heb geïrriteerd (zoals Mutt die op twee jeeps balanceert en schermt) heb ik me de volle twee uur geamuseerd tijdens deze achtbaanrit.
Ford en deze film mogen wat mij betreft samen met Willis en Die Hard 4.0 in het rijtje van geslaagde comebacks!
[spoiler]Konden koelkasten trouwens in 1957 gewoon van binnenuit open gemaakt worden?
BigLebowski
24-05-2008, 16:06
The Prestige (http://www.imdb.com/title/tt0482571/) (Christopher Nolan, 2006)
http://www.reelingreviews.com/theprestigepic.jpg
"Was dit het nou?", dacht ik aan het einde. Is dit nou de film waar iedereen negens en tienen aan toedicht? Het is beslist geen hele slechte film, maar voor mij ook zeker niet zo'n topfilm die velen er klaarblijkelijk wel in zien. Misschien had ik er (onbewust) ook te veel van verwacht.
Mijn voornaamste kritiek op de film is wel dat het me allemaal een beetje te gekunsteld was en je bovendien de plotwendingen al van een kilometer kon zien aankomen. De special effects van de bliksemstralen vond ik er overigens ook vrij matig uitzien. En de geloofwaardigheid aan het einde kwam erg onder druk te staan toen Alfred Borden (Christian Bale) evengoed de strop kreeg, ook al bleek dat hij onschuldig was. De onthulling dat Alfred Borden ook een dubbelganger had rondlopen vond ik wat voorspelbaar en te makkelijk. Toch heb ik me wel redelijk vermaakt en was hij leuk voor een keertje, maar de verpletterende indruk waarmee je moest achterblijven bleef voor mij helaas uit. Geef mij Memento maar.
7.0/10
Man with the Gun: Heerlijke western, Clint Tollinger rijdt een stad binnen en deze stad zit in de problemen vanwege de criminelen, Clint Tollinger staat bekend als townsweeper en het duurt niet lang voordat de bewoners van het stadje zijn hulp inschakelen, maar doen ze hier wel goed aan of wordt het erger... 7/10
Control: Gaat over de zanger Ian Curtis van de groep Joy division, ik kon die groep overigens niet goed alleen het nummer love will tear us apart kwam mij bekend voor, Hele goede film. 7.5/10
Oudlid_X5
24-05-2008, 17:07
Volgensmij kijk je gewoon naar het gemiddelde. Als dat hoog is, ga je er minstens 2 punten onder zitten, als het laag is, twee punten erboven 8-)
Onnozele opmerking. :shock:
mercapto
24-05-2008, 18:20
Ik vond hem wel wetenschappelijk :D
Oudlid_X5
24-05-2008, 18:34
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=27662) (2008)
Het begon allemaal zo goed, zo lekker, zo typisch Indiana Jones helaas verliep het naar een half uur zo vreemd verder dat ik het gevoel had dat Steven Spielberg en zijn kameraden de kijker aan het bezeiken waren. Opeens krijg je absurde actie zoals in het oerwoud of bij de waterval. Waar was de klassieke avontuur in plaats van CGI? En dan heb ik het niet eens gehad over het vage einde. Wat hebben Aliens nu te maken met een franchise als Indiana Jones?! Dus na het eerste uur lijkt het verhaal echt niet te passen in het mythische waar Indy altijd heeft plaats gevonden. Jammer, want het acteerwerk en de soundtrack zijn beiden van lekker niveau. 6.0
Patrick van den Hul
24-05-2008, 18:39
Ik vond hem wel wetenschappelijk :D
Als iemand echt tijd teveel heeft, misschien een keer een steekproef doen? Kijken wat de gemiddelde afwijking van het gemiddelde cijfer is? (6)
Oudlid_X5
24-05-2008, 18:43
Als iemand echt tijd teveel heeft, misschien een keer een steekproef doen? Kijken wat de gemiddelde afwijking van het gemiddelde cijfer is? (6)
Overeenkomende gebruikers:
Tijgertje (http://www.whatiwatch.net/overzicht.php?ov=525)14 50% (http://www.whatiwatch.net/vergelijk.php?u1=118&u2=525)
Matthijs (http://www.whatiwatch.net/overzicht.php?ov=605)10 50% (http://www.whatiwatch.net/vergelijk.php?u1=118&u2=605)
luukstiekema (http://www.whatiwatch.net/overzicht.php?ov=580) 21 48% (http://www.whatiwatch.net/vergelijk.php?u1=118&u2=580)
Debbie (http://www.whatiwatch.net/overzicht.php?ov=325) 74 46% (http://www.whatiwatch.net/vergelijk.php?u1=118&u2=325)
Nick_SN (http://www.whatiwatch.net/overzicht.php?ov=613) 13 46% (http://www.whatiwatch.net/vergelijk.php?u1=118&u2=613)
Rob (http://www.whatiwatch.net/overzicht.php?ov=102) 55 44% (http://www.whatiwatch.net/vergelijk.php?u1=118&u2=102)
N (http://www.whatiwatch.net/overzicht.php?ov=339)icky Stengewis 51 43% (http://www.whatiwatch.net/vergelijk.php?u1=118&u2=339)
EV (http://www.whatiwatch.net/overzicht.php?ov=502) 14 43% (http://www.whatiwatch.net/vergelijk.php?u1=118&u2=502)
Jacobvansan (http://www.whatiwatch.net/overzicht.php?ov=385) 62 42% (http://www.whatiwatch.net/vergelijk.php?u1=118&u2=385)
daidai (http://www.whatiwatch.net/overzicht.php?ov=492) 33 42% (http://www.whatiwatch.net/vergelijk.php?u1=118&u2=492)
Patrick van den Hul
24-05-2008, 18:46
Overeenkomende gebruikers:
Tijgertje (http://www.whatiwatch.net/overzicht.php?ov=525)14 50% (http://www.whatiwatch.net/vergelijk.php?u1=118&u2=525)
Matthijs (http://www.whatiwatch.net/overzicht.php?ov=605)10 50% (http://www.whatiwatch.net/vergelijk.php?u1=118&u2=605)
luukstiekema (http://www.whatiwatch.net/overzicht.php?ov=580) 21 48% (http://www.whatiwatch.net/vergelijk.php?u1=118&u2=580)
Debbie (http://www.whatiwatch.net/overzicht.php?ov=325) 74 46% (http://www.whatiwatch.net/vergelijk.php?u1=118&u2=325)
Nick_SN (http://www.whatiwatch.net/overzicht.php?ov=613) 13 46% (http://www.whatiwatch.net/vergelijk.php?u1=118&u2=613)
Rob (http://www.whatiwatch.net/overzicht.php?ov=102) 55 44% (http://www.whatiwatch.net/vergelijk.php?u1=118&u2=102)
N (http://www.whatiwatch.net/overzicht.php?ov=339)icky Stengewis 51 43% (http://www.whatiwatch.net/vergelijk.php?u1=118&u2=339)
EV (http://www.whatiwatch.net/overzicht.php?ov=502) 14 43% (http://www.whatiwatch.net/vergelijk.php?u1=118&u2=502)
Jacobvansan (http://www.whatiwatch.net/overzicht.php?ov=385) 62 42% (http://www.whatiwatch.net/vergelijk.php?u1=118&u2=385)
daidai (http://www.whatiwatch.net/overzicht.php?ov=492) 33 42% (http://www.whatiwatch.net/vergelijk.php?u1=118&u2=492)
Dat zijn de gebruikers die dezelfde films zien.
Ik bedoelde meer bijv. 50 films willekeurig kiezen uit je lijst, vervolgens per film de afwijking bekijken en daar het gemiddelde van nemen. Maar we dwalen een beetje af, je moet natuurlijk scores geven zoals jij dat wilt ;)
Oudlid_X5
24-05-2008, 18:51
Dat zijn de gebruikers die dezelfde films zien.
Ik bedoelde meer bijv. 50 films willekeurig kiezen uit je lijst, vervolgens per film de afwijking bekijken en daar het gemiddelde van nemen. Maar we dwalen een beetje af, je moet natuurlijk scores geven zoals jij dat wilt ;)
http://www.whatiwatch.net/vergelijk.php?vg=2&m=10&u1=33&u2=118
Totale overeenkomst relatief:
28.6 %
http://www.whatiwatch.net/vergelijk.php?vg=1&u1=33&u2=118
Totale overeenkomst absoluut:
63.3 %
We hebben meer overeen dan je denkt. ;-)
Patrick van den Hul
24-05-2008, 19:09
We hebben meer overeen dan je denkt. ;-)
Ehmm, nee :roll:
Ten eerste geeft je in 90% van de gevallen een lager cijfer dan mij, meestal 1 tot 2 punten, dat lijkt me eerder een bevestiging van wat ik zei.
Ten tweede zie ik dan je Alien een 5,5 geeft, hoe dat mogelijk is, dat zal waarschijnlijk altijd een raadsel voor me blijven.
The Royal Tenenbaums
Mijn eerste kennismaking met Wes Anderson is moeilijk te beschrijven. De ruim anderhalf uur vlogen voorbij en ik vond het een goede film, waarbij vooral de sfeer vol gitzwarte humor en uitstekende casting opvielen. Maar verder kan ik weinig opnoemen waarom ik zo genoten heb van deze film. Binnenkort nog maar eens kijken.
Alleen Bill Murray had wel een groter rol mogen krijgen.
The Royal Tenenbaums
Mijn eerste kennismaking met Wes Anderson is moeilijk te beschrijven. De ruim anderhalf uur vlogen voorbij en ik vond het een goede film, waarbij vooral de sfeer vol gitzwarte humor en uitstekende casting opvielen. Maar verder kan ik weinig opnoemen waarom ik zo genoten heb van deze film. Binnenkort nog maar eens kijken.
Alleen Bill Murray had wel een groter rol mogen krijgen.
Dan moet je Wes Anderson's The Life Aquatic zien, daar heeft Bill Murray zo'n beetje de hoofdrol.
Zojuist Memento gekeken,echt een waanzig,te gekke film(in positieve zin uiteraard).Dat hele rewind-gedoe vond ik mooi in de film waarbij je steeds terug moest denken aan de gebeurtenissen en bovendien was het verhaal verder goed in elkaar gezet.Acteerprestaties waren goed en camerawerk ook.
8,5/10
Erwin de Koning
24-05-2008, 23:05
INDIANA JONES AND THE KINGDOM OF THE CRYSTAL SKULL
Leuk vermaak met het verstand op nul, maar jammer genoeg een aantal scenes die erg overdreven zijn
Niettemin een
8.0
Michael Hamers
25-05-2008, 00:42
Indiana Jones and The Raiders of the Lost Ark
en
Indiana Jones and The Temple of Doom
Beide zijn echte toppers en qua sfeer vind ik toch de 2e de beste Indy ooit gemaakt, maar ik heb de laatste nog niet gezien.
Voor mij is Temple of Doom de ultieme Indy film...
Deel 1 krijgt een 8, deel 2 een 8,2 ;)
Morgen nog even The Last Crusade kijken en dan ben ik weer helemaal up to date...
Dennis Vansant
25-05-2008, 10:29
In het kader van "gehandicaptendag", een thema dat ik niet eens gepland had :):
The Ringer (http://www.dvd.nl/forum/film.php?fid=91206) (2005)
Steve Barker (Johnny Knoxville) zit tot over zijn oren in de shit. Hij heeft onverwachts een promotie binnengesleept op het werk, maar dat brengt met zich mee dat hij conciërge en goede vriend Stavi (Luis Avalos) voor een futiliteit moet ontslaan. In een poging om de arme man te helpen biedt Steve hem een baan aan ter vervanging: het gras maaien in het flatcomplex waar hij woont. Aangezien Stavi een illegaal is, kan Steve geen ziekteverzekering voor hem regelen en dat is in films als deze natuurlijk om problemen vragen. Sure enough, nog geen paar minuten filmtijd later verliest Stavi drie vingers in een ongeluk met de grasmaaier. Steve voelt zich vreselijk schuldig en zal de medische kosten zelf moeten betalen, en dat binnen enkele weken, want langer kunnen Stavi's vingers niet bewaard worden. Hij heeft echter niet zomaar 28.000 dollar op zak, dus heeft hij een wonder nodig...
Die kans dient zich aan wanneer zijn oom Gary (Brian Cox), die zelf 40.000 dollar in het rood staat bij wat zware jongens, te horen krijgt dat de Special Olympics eraan staan te komen. Onbetwiste topfavoriet voor het goud is Jimmy Washington (Leonard Flowers), een superster tussen de andersbegaafden die als geen ander weet hoe hij de massa moet bespelen. Gary heeft alle vertrouwen in het acteer- en sporttalent van zijn neefje en stelt Steve voor om de Special Olympics te saboteren en ervoor te zorgen dat Jimmy niet wint. Dat kan toch immers geen probleem zijn: een fitte, normale kerel tegen een bende achtergestelden? Met veel tegenzin besluit Steve mee te doen met het plannetje van zijn oom: hij neemt de rol aan van Jeffy, een zwaar mentaal gehandicapte jongen. Het plannetje neemt echter een onverwachtse wending wanneer hij tot over zijn oren verliefd wordt op Lynn Sheridan (Katherine Heigl). Zijn nieuwe "vrienden", waaronder zijn norse kamergenoot Billy (Edward Barbanell) hebben echter al snel in het snuitje dat hij een spelletje speelt. Zullen ze hem verraden?
Hoewel The Ringer makkelijk vergist kan worden voor het zoveelste snel in elkaar gebokste komedietje, lijkt er toch meer aan de hand te zijn. De film is maar liefst zeven jaar in productie geweest en kreeg voor zijn release in 2005 de zegen van de dames en heren bij de Special Olympics. Eerder (de film zou in 2004 in de zalen moeten komen) werd de release van de film achteruitgeschoven omdat men bang was voor de reacties van het publiek. The Ringer pakt inderdaad niet zomaar het eerste het beste onderwerp aan, maar helaas heeft het niet veel om het lijf: de prent is erg zeemzoeterig en op sommige momenten wordt het de kijker echt even té melig. Gelukkig is er nog het tegenwicht van ome Gary, die af en toe wat groffe humor tussen het moralistische gedoe strooit en hier en daar nog een lachje waard is.
"Only a jackass would rig the Special Olympics," zegt de tagline van deze film. Inderdaad, want in de hoofdrol zien we niemand minder dan Johnny Knoxville, bedenker en aanvoerder van het knotsgekke team van Jackass, die inmiddels bezig zijn aan hun derde langspeelfilm. Als enige van het ploegje wist "Knox" ook een relatief succesvolle solocarrière uit de grond te stampen in Hollywood, met ondermeer The Dukes of Hazzard, Men in Black II en Daltry Calhoun op zijn palmares. Verder zien we in The Ringer ook de inmiddels immens populaire Katherine Heigl aan het werk in een echte hoofdrol, iets wat eerder nooit gebeurd was in de tien jaar dat deze prachtige vrouw al acteerde. Bij het casual tv-publiek is ze het bekendst als één van de bevallige dokters uit Grey's Anatomy en filmfans kennen haar uit het sterke Knocked Up. Verder bestaat de cast voornamelijk uit nobele onbekenden en natuurlijk vooral veel mensen met een lichamelijke en/of geestelijke handicap.
De muziek is erg goed te pruimen: vooral de stukjes akoestische countrymuziek (waar Knoxville en ik een smaak voor delen) maken de film lekker up-beat en over het algemeen fijn om naar te kijken.
Verder valt er over The Ringer helaas niets meer te zeggen: met het gevoelige bronmateriaal valt ook niet meer aan te vangen en wat ermee gedaan is, is grappig en sterk. De scène waar een pastoor (jaja, zonden bestaan niet) Steve genadeloos de kerk uittrapt nadat hij opbiecht de Paralympics vervalst te hebben, is al legendarisch op zich en zo goed als de rest van de hele film. Wat meteen ook iets zegt over de rest van de film helaas. Stevig in de middenmoot, maar daar meteen ook wel de top!
Rain Man (http://www.dvd.nl/forum/film.php?fid=12986) ( 1988 )
Toen de credits van Rain Man voorbijrolden, dacht ik bij mezelf: "wat is dit? Gehandicaptendag ofzo? Eerst The Ringer en nu Rain Man?!" Een grappig idee, aangezien ik voor vandaag helemaal geen thema in gedachten had, maar zo is het blijkbaar gelopen: na de moralistische en ietwat zoetsappige komedie The Ringer werd het Rain Man, de grootmoe van alle "sweet lovable handicapped guy movies".
Charlie Babbitt (Tom Cruise) is een *** hors categorie; een terpentijnpisser eerste klasse. Meestal betekent zoiets succes in zaken, maar hij zit in nauwe papieren door een paar niet-afgeloste leningen, waardoor zijn zelf opgerichte bedrijfje op de fles dreigt te gaan. Wanneer het nieuws hem bereikt dat zijn vader overleden is, blijft Charlie er verrassend onbewogen bij: hij heeft nooit echt kunnen opschieten met zijn vader en beschouwt de erfenis als een welkom duwtje in de rug om zijn schulden af te lossen. Wanneer hij de notaris bezoekt, blijkt hij echter alleen de auto en het rozenperkje geërfd te hebben. De rest van de erfenis (waaronder drie miljoen dollar in obligaties en harde contanten) gaat naar een vertrouwensfonds op naam van iemand die anoniem dient te blijven volgens de laatste wilsbeschikking. Via juridische weg komt Charlie erachter dat het op naam staat van een instelling voor mentaal gehandicapten, dus trekt hij samen met zijn vriendin Susanna (Valeria Golino) op onderzoek uit.
Eenmaal daar aangekomen komt Charlie erachter dat hij een broer heeft: Raymond (Dustin Hoffman). Hij is een "savant", ofwel een autist die superbegaafd is en alles onthoudt wat zijn pad kruist. Charlie is razend en eist zijn deel van de erfenis op. Onder het motto "het doel eindigt de middelen" besluit hij Raymond mee te nemen naar Los Angeles, aan de andere kant van het land, om hem te laten onderzoeken door een psychiater en aldus zijn deel van de koek te krijgen. Op de weg ernaartoe komt hij echter veel over zijn broer te weten en de twee ontwikkelen een hechte band.
Ook Rain Man is een film waarover verhalen te vertellen vallen. De prent werd grotendeels gebaseerd op het leven van Kim Peek, ook een savant. Dustin Hoffman zag aanvankelijk geen brood in het "gehandicaptenfilm"-genre, wat aanvankelijk ook een echt begrip zou worden met Forrest Gump als kers op de zeemzoete taart. Dat is echter meteen waarin Rain Man verschilt van laatstgenoemde: het is een harde en realistische prent waarin de kijker met eigen ogen kijkt naar de handicap van Raymond en niet precies het omgekeerde, zoals gebeurt in Forrest Gump.
Rain Man onderscheidt zich van het gemiddelde zaterdagmiddagdrama door een ijzersterke cast. Dustin Hoffman liet de wereld zien hoe een autist zich moet gedragen in deze prent en kreeg er terecht een dikke, vette Oscar voor terug. Hij won zijn eerste beeldje al voor Kramer vs. Kramer in 1980 en staat nu bekend als één van de allergrootste acteurs van zijn generatie en als rebel die het nooit naliet om Hollywood een flinke trap in de ballen te verkopen. Naast hem hebben we Tom Cruise, één van de hotste namen in het Hollywood van de eighties (nu vooral Scientology freak). Beide heren onderhouden een gezonde relatie in deze film: Hoffman mag schitteren en Cruise doet wijselijk een stapje achteruit voor een man met meer talent en ervaring. De hele film draait rond de acteerprestatie van Hoffman zonder er echt onder te lijden.
Rain Man is een prent die je makkelijk aan iedereen aan kunt raden die graag een sterk acteur aan het werk ziet. Deze film bracht Hoffman meteen aan de top in Hollywood en het is makkelijk te zien waarom. Hulde, hulde, hulde!
Marcel v/d H.
25-05-2008, 11:00
Be Kind Rewind (Michel Gondry, 2008 )
Met Be Kind Rewind komt Michel Gondry wederom met een originele film, al is deze film wel wat minder dan zijn eerdere films. Het concept is goed bedacht, de uitvoering is helaas niet altijd even sterk. Jack Black en Mos Def zijn een leuk duo en enkele Sweded versies zijn erg leuk gedaan (vooral het gebruik van pizza's), het einde is helaas wel wat te zoetsappig. 7.5
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (Steven Spielberg, 2008 )
Een zelfs voor Indiana Jones nogal ongeloofwaardig verhaal en veel (en niet altijd even sterke) special effects, zorgden ervoor dat mijn verwachtingen helaas niet helemaal werden waargemaakt. Gelukkig wordt het sfeertje wel weer heerlijk neergezet en is Harrison Ford nog steeds geweldig als Indy, Shia LaBeouf viel me trouwens erg mee en zet een leuke rol neer. Verder helaas wat minder humor dan in de vorige delen en enkele nietszeggende bijrollen, al met al een vermakelijke aktiefilm maar ook niet meer dan dat. 7.2
Patrick van den Hul
25-05-2008, 11:01
Deze film bracht Hoffman meteen aan de top in Hollywood en het is makkelijk te zien waarom.
Hoffman was in de jaren ' 70 toch al een A-list acteur?
o.a. Little Big Man, Straw Dogs, Papillon, All the President's Men, Marathon Man, Kramer vs Kramer...
Toch niet de minste films en meestal met een hoofdrol voor Hoffman.
Catch me if you can
Heerlijke luchtige waargebeurde oplichters-comedie van regisseur Steven Spielberg met in de hoofdrollen Leonardo DiCaprio en Tom Hanks.
Twee uur amusement van de bovenste plank met vooral weer Tom Hanks in een schitterende rol als een FBI-agent die jaagt maakt op de jonge meesteroplichter DiCaprio. Keer op keer weet DiCaprio te ontsnappen maar Hanks komt hem wel naarmate de film duurt steeds dichter op de hielen. Ook het einde is zoals de hele film, feel good.
Een film van Spielberg die naar mijn mening nogal zwaar ondergewaardeerd wordt door "kenners" en "liefhebbers" van het meer dramatische (Schindler's List) en avontuurlijke (Indiana Jones) werk van de regisseur.
Cijfer: 8,5
Marcel v/d H.
25-05-2008, 11:22
Brazil (Terry Gilliam, 1985)
In de toekomst wordt de bevolking compleet gecontroleerd door de staat. Sam Lowry is een ambtenaar die op een dag een fout ontdekt in één van de papieren die zijn kantoor passeert. Deze fout leidt tot de arrestatie van een compleet onschuldige man. Lowry probeert de fout te herstellen, maar komt hierdoor zelf in de problemen. Goede film van Terry Gilliam, met mooie decors en sterke (en vermakelijke) dialogen. Een klassieker zie ik er persoonlijk echter niet in. 7.4
The Pursuit of Happyness (Gabriele Muccino, 2006)
Typisch Amerikaanse (cliche) film, maar toch heeft de film ook wel weer wat. Will Smith (waar ik normaal gesproken geen fan van ben) zet zijn rol vol overtuiging neer en zijn zoontje is minstens even goed. Af en toe wel enkele momenten van irritatie, wanneer bijvoorbeeld wederom een van zijn scanmachines wordt gestolen. Leuke film voor een keertje. 7.0
The Killing (Stanley Kubrick, 1956)
Na 5 jaar in de gevangenis op Alcatraz doorgebracht te hebben besluit Johnny Clay dat als hij dan toch misdaden pleegt, hij er maar beter voor kan zorgen dat de opbrengst ervan het risico op een straf waard is. Hij verzint een slim plan om een grote som geld van de plaatselijke racebaan te stelen. Het verhaal en het acteerwerk zijn prima. De voice-over naar mijn mening niet echt van toegevoegde waarde, wat wel weer heel sterk was was de belichting. Al met al een prima film, zeker voor zijn tijd. 7.4
Paths of Glory (Stanley Kubrick, 1957)
Colonel Dax is commandant in het Franse leger tijdens de Eerste Wereldoorlog. Terwijl zijn soldaten in de loopgraven schuilen tegen een Duitse aanval krijgen ze de opdracht om een zelfmoordmissie te beginnen. De missie faalt, waarna de Franse generaals als voorbeeld drie soldaten voor de krijgsraad slepen. Het is aan Dax te voorkomen dat de drie tot de doodstraf veroordeeld worden. De hogere personen binnen het leger zijn alleen maar uit op eigen succes en het maakt ze niet uit hoe dat te behalen, al kost het de levens van vele manschappen. Sterke anti-oorlogsfilm met mooi geschoten beelden en goed acteerwerk. [B]7.6
Ingmar B.
25-05-2008, 11:34
Mr And Mrs Smith. Erg leuke film, met veel actie en plots die je niet zou verwachten. Goed acteerwerk en de humor is aanwezig. 8/10
Tropa de Elite - Jose Padilha - 2007
Deze gouden beer winnaar van 2008 komt aan als een mokerslag. Hij draait in de filmhuizen en ik hoop niet dat dit deze film wordt ondergesneeuwd door het blockbustergeweld. Dit is namelijk 1 van de beste en realistische films die ik sinds tijden in de bios heb mogen aanschouwen.
Regisseur Padilha heeft als documantairemaker al het zeer sterke Bus 174 op zn naam staan. Een docu die ik opgezocht had na het zien van City of God en die een angstig kijkje geeft in het gewelddadige Rio. Deze film heeft dan heel erg veel weg van een docu, het is een film maar je hebt het idee dat alles echt voor je neus gebeurt. De film laat zien hoe corrupt het politieteam is in Rio. Hoe er met lijken wordt gesleept van het ene naar het andere district om de statistieken te beinvloeden, hoe er geld wordt aangenomen door bendes etc.
Maar verder laat het de ontwikkelingen zien van het BOPE-team, een soort elitecorps dat pas in actie komt als de normale politiemannen de situatie niet meer de baas zijn.....en dat gebeurt elke dag in Rio. Alleen het BOPE-team durft de sloppenwijken in te gaan om met harde hand de drugsbendes aan te pakken. Martelingen om informatie los te peuteren is een onderdeel van hun dagelijkse bestaan. Ze sluipen als een soort SWATteam de wijken in een ruimen dan bendes op door ze gewoon neer te maaien.....eerst schieten en dan pas vragen stellen. Ze zijn dan ook de schrik van de favela's.
We volgen BOPEteamleider Nascimento (subliem geacteerd door Wagner Moura) die op het punt staat vader te worden. Hij is aan de medicijnen vanwege de stress en kan niet wachten om het harde leven achter zich te laten. Maar eerst moet hij een geschikte opvolger vinden. De training die we te zien krijgen is kei en keihard. Tussen alle slappe en corrpute agenten moet hij 1 geschikte kandidaat vinden, nog geen gemakkelijke klus.
De film is ijzersterk, je hebt echt het gevoel onderdeel te zijn van het verhaal. Zonder opsmuk wordt de harde realiteit weergegeven. Bij deze film verbleken alle andere "realistische" politie of gangsterfilms. Je moet dan ook wel tegen een flink portie geweld kunnen. De film voelt gewoon echt en zeker als je Bus 174 hebt gezien, weet je dat de regisseur een waarheidsgetrouw beeld heeft geschapen. Het is onvoorstelbaar om te zien wat voor een hard en zwaar leven de mensen in Rio moeten leven...en dan met name de armere die in de sloppenwijken wonen en de kant van de criminaliteit worden gedwongen.
Het script is mede geschreven door Oscarwinnaar Braulio Montovani, ook verantwoordelijk voor City of God. Daar is deze film enigszins mee te vergelijken. City of God vond ik ook ijzersterk en liefhebbers van die film moeten deze ook echt gaan zien. Het acteerwerk in deze film is ook subliem, het is geen acteren meer....je bent getuige van de gebeurtenissen. Echt een film die tot nadenken stemt. Na de film hebben we nog lang nagepraat. Een van de betere films dit jaar komt uit onverwachte hoek. Ik vind het een meesterwerk en ik hoop dat deze film zn publiek zal vinden.
9,5/10
Martin Z.
25-05-2008, 12:29
9,5/10
Ben ernstig benieuwd geraakt Melzz :bier:
Diary of the Dead - George Romero - 2007
Hier moest ik dus even inkomen. Na Cloverfield en REC wederom een film die dmv handcams een realistisch beeld moet scheppen van de gebeurtenissen....alsof je er echt bij bent. Maar dan moet het acteerwerk wel naturel en realistisch overkomen. Dat is bij deze film absoluut niet het geval. We volgen namelijk een stel twintigers terwijl er over de hele wereld overleden mensen weer opstaan en op zoek gaan naar vlees.....mensenvlees!
Het is namelijk overduidelijk acteren en dialogen oplepelen en dan gaat bij mij het realische effect weg wat zo'n handcamfilm zou moeten opleveren. Het is trouwens best knap wat Romero doet want er zitten vrij veel lange shots in zonder cuts wat dus een sterk staaltje planning en regisseren moet zijn geweest. De reacties van de acteurs.....had ik af en toe moeite mee. Het komt niet chaotisch en angstig genoeg over. De wereld veranderd in een zombierijk, enkele vrienden laten het leven, er worden zombies door hun kop geschoten en het stel bleef redelijk koel en deed soms na een schokkende gebeurtenis alsof er niets aan de hand was.
Maar halverwege de film wist ik een knop om te zetten en de film te nemen voor wat het is.....namelijk een erg vermakelijk zombieavontuur met verschillende locaties en personages. De spanning wordt niet erg opgevoerd en qua gore valt het erg mee. Een Zombie-light van Romero dus. Helaas ook wat cgi-effecten wat gewoon niet zo echt overkomt....geef mij maar een Tom Savinisplatterfest.
De maatschappij kritische ondertoon is in deze film sterk aanwezig en die is niet eens onaardig. Al met al heb ik me toch prima vermaakt, alhoewel me dat dus even wat moeite kostte. Wellicht nog beter dan Land of the Dead, die ik alweer snel was vergeten. Er had meer in kunnen zitten. De beklemmende en angstige sfeer uit Night of the Living Dead had in deze film wat meer de boventoon mogen voeren. Ik denk dat hij na een tweede kijkbeurt nog wel beter wordt. Het grootste minpunt is denk ik het acteerspel, de twintigers hadden net zo goed in Wrong Turn of Jeepers Creepers op kunnen duiken.
TheGodfather
25-05-2008, 12:50
9,5/10
serieus? en dan [REC] waardeloos vinden (6):p:bier::wink:
Vond Tropa echt ontzettend tegenvallen...
mercapto
25-05-2008, 13:05
Fateless
Mooi, iets te mooi.
Is dit nou mooifilmerij ? Ik vond het verhaal tegenvallen, of liever, de uitvoering. Dit lijkt mij echt een gevalletje "Het boek was beter". Alles kwam geforceerd en hak-op-tak over, veel momenten waren ernstig cliché.
Was die hoofdrolspeler nou een slechte acteur of lijkt dat maar zo omdat ik geen Hongaar ben ? Het kwam op mij nogal ééntonig en oplezerig over, vooral in vergelijking met de mensen om hem heen.
Prachtige shots, bijna elke scene zit vol mooie plaatjes, veel geholpen door het gelige filter.
Ik had liever een beter verhaal gezien met wat minder mooie shots.
Dennis Vansant
25-05-2008, 13:09
Hmjah, veel professionele filmcritici bestempelen [REC] ook als een waardeloze kloon van Blair Witch hoor :p
Dennis Vansant
25-05-2008, 13:10
Hoffman was in de jaren ' 70 toch al een A-list acteur?
o.a. Little Big Man, Straw Dogs, Papillon, All the President's Men, Marathon Man, Kramer vs Kramer...
Toch niet de minste films en meestal met een hoofdrol voor Hoffman.
Ja, maar door zijn rollen in Kramer vs Kramer en Rain Man werd hij plots wel een acteur waar de hele bizz over praatte. Dat gebeurde eerder niet echt en dus is er een verschil tussen "aan de top in Hollywood" en een A-list acteur zijn :p
Oudlid_X5
25-05-2008, 13:25
Hmjah, veel professionele filmcritici bestempelen [REC] ook als een waardeloze kloon van Blair Witch hoor :p
Dan is toch elke film die naar de eerste officiele film ( ergens rond 1893?) een kloon toch? Net zoals de schilderkunst, poezië, literatuur.
Ik vind dat dus gewoon klinkklare onzin... 8)
Oudlid_X5
25-05-2008, 13:25
Ik vond Tropa De Elite en [REC] buitengewoon goed dit jaar. 8-)
Dennis Vansant
25-05-2008, 13:26
Gelukkige verjaardag, Verhoeven! :bier:
BigLebowski
25-05-2008, 13:36
Dan is toch elke film die naar de eerste officiele film ( ergens rond 1893?) een kloon toch? Net zoals de schilderkunst, poezië, literatuur.
Ik vind dat dus gewoon klinkklare onzin... 8)
En dit vind ik op mijn beurt dan weer klinkklare nonsens :p
Dennis Vansant
25-05-2008, 13:38
En dit vind ik op mijn beurt dan weer klinklare nonsens :p
Dat ik hier geen opmerking op maak, mag hij dan ook als zijn verjaardagscadeau beschouwen (6)
Hou je wel een stukje taart voor ons opzij joh? :p
Patrick van den Hul
25-05-2008, 13:51
Dat gebeurde eerder niet echt en dus is er een verschil tussen "aan de top in Hollywood" en een A-list acteur zijn :p
Ik heb het even opgezocht.
In de industrie zelf wordt het met name gebruikt voor filmsterren met veel invloed (die een film bijv. van de grond kunnen krijgen) en toch gauw 20 miljoen per film kunnen krijgen. Dat zijn er dus maar een handjevol.
In het dagelijkse taalgebruik is het gewoon een acteur die bewonderd wordt, hoe groter de bewondering, hoe hoger de sociale status.
Het ligt er dus maar net aan welke definitie je hanteert. Hoffman kreeg in de jaren ' 70 misschien nog geen miljoenen, maar hij was al wel een populair acteur.
Patrick van den Hul
25-05-2008, 13:52
...ik hoop dat deze film zn publiek zal vinden.
9,5/10
Hij gaat in Pathé draaien, dus ik ga de film alvast zeker zien in de bios! (y)
Ehm....ik snap de vergelijking met REC niet echt. De 1 is een horrorfilm en de ander geeft een realistische kijk in de gewelddadige en corrupte wereld van Rio. Die twee films hebben echt niets met elkaar gemeen.
Wat vond je tegenvallen aan Tropa? Ik zat de gehele film aan het scherm gekluisterd.
The Hard Way ( 1991 ) opgenomen en vanmiddag bekeken. Geen slechte comedy met 2 lekkere rollen van James Woods en Michael J Fox. Jammer dat Woods zo'n beetje alleen nog stemmen en series doet. Kon altijd wel van hem genieten. Niet in de laatste plaats van zijn over-de-top-rol in The Specialist, maar zeker ook OUATIA en Casino.
70 / 100
Carnival of Souls (Harvey, 1962)
Ik ging eens langs wat stapels dvd's en mn oog viel op Carnival of Souls, de enige film die regisseur Herk Harvey ooit zou maken. De dvd die ik heb, bevat twee versies....een gekleurde en de originele zwartwit. De gekleurde had ik al eens gezien dus nu was het de beurt aan de zwartwit versie.
Een vreemde film met een aparte, creepy sfeer. Het acteerwerk is uiterst amateuristisch maar de zwartwit fotografie maakt veel goed. Ook de soundtrack die alleen bestaan uit orgelmuziek draagt bij aan de vreemde sfeer. Het laatste half uur heb ik met audiocommentaar bekeken, verzorgd door Mike Nelson van "Mystery Science Theater 3000". Hij komt niet verder dan quasi grappige opmerkingen maken, hij verteld niets inhoudelijks over de film.
Een aparte en unieke film met een geheel eigen sfeer. Waar het precies over gaat is niet geheel duidelijk. Over de dood, zombies, contact gestoord, paranoia, geesten.....of een combinatie daarvan.
TheGodfather
25-05-2008, 18:45
Ehm....ik snap de vergelijking met REC niet echt. De 1 is een horrorfilm en de ander geeft een realistische kijk in de gewelddadige en corrupte wereld van Rio. Die twee films hebben echt niets met elkaar gemeen.
.
Dat zeg ik ook niet ;) Ik bedoel: jij vond REC helemaal niets en deze vond je geweldig. Was bij mij juist andersom :D
Wat ik tegen vond vallen: te veel overdadig geweld, cliche personages, geen boeiend verhaal etc. etc. etc
Daarom ben ik geen professionele film criticus ;)
TheGodfather
25-05-2008, 19:03
Blade Runner: US Theatrical Cut (http://www.imdb.com/title/tt0083658/)
Na het zien van Ridley Scott`s favoriete versie (The Final Cut) was ik benieuwd naar de andere versies van dit meesterwerk. De Director`s Cut uit 1992 had ik al gezien, dus nu was het de beurt aan de US Theatrical Cut, de "Deckard-narration" versie.
Had me op het ergste voorbereid, had er veel slechte dingen over gelezen. Maar ik vond het overal erg meevallen. Vond de voice-over van Deckard niet storend, vond juist dat het wel wat toevoegde aan de hele "noir" stijl van de film.
Sommige dingen zijn duidelijk beter geknipt en gekozen in de Final Cut. Sommige scenes zijn te lang, anderen overbodig.
Het grootste nadeel van deze versie is natuurlijk het ont-zet-tend cheesy, kleffe einde. Pastte niet echt in de stijl van de film en deed zeker afbreuk aan het eindresultaat.
Conclusie: het was niet heel erg maar de Final Cut is duidelijk een stuk beter.
7,5/10
Wat ik tegen vond vallen: te veel overdadig geweld, cliche personages, geen boeiend verhaal etc. etc. etc
Poeh....hier kijk ik toch wel heel erg van op.:shock:
Ik kan me goed voorstellen dat het geweld een aspect is dat je niet aan kan spreken. Het geweld is namelijk erg rauw en snel en hard. Geen slo-mo beelden of een gestyleerde setting. Dat ontneemt je het idee naar een film te kijken. Daar moet je inderdaad tegen kunnen.
Cliche personages.....hier kan ik me met alle beste wil van de wereld niets bij voorstellen. Het is een wereld (BOPE-team) die ik in geen enkele andere film heb gezien. Verre van cliche. De acteurs spelen het zo overtuigend en naturel dat ik echt het gevoel kreeg naar een docu te kijken ipv een film. Ik vond het juist een verfrissende aanpak. Eigenlijk het tegenovergestelde van cliche of stereotiep. Datzelfde gevoel had ik bij City of God. Al die onbekende acteurs die zo overtuigend spelen. Neem nu de scenes met de plastic zak.....je zal het maar moeten spelen. Elke seconde voelde als levensecht aan. Zo intens acteren.....dat zie ik niet snel gebeuren in een Amerikaanse film.
Geen boeiend verhaal, dat zal een persoonlijk iets zijn. Ik vind het juist uitermate boeiend. Vooral omdat alles op waarheid is berust, er is niets overdreven. Het gegeven dat er aan de andere kant van de wereld mensen in sloppenwijken wonen en tot de tand zijn bewapend. Dat de politie corrupt is als de pest. Dat het BOPEteam gewoon criminelen liquideert. Alle lof voor de filmmakers die dit gevoelige onderwerp aan de kaak stellen. In Brazilie is dan ook niet iedereen even blij met de film. Dit vind ik dus 100x boeiender dan een verzonnen verhaaltje. Het geeft je een blik op een wereld waar vrij weinig aandacht aan wordt besteed.
TheGodfather
25-05-2008, 19:53
Dit vind ik dus 100x boeiender dan een verzonnen verhaaltje.
ook dit verhaaltje is verzonnen ;) behalve het feit dat `t om het BOPE team gaat natuurlijk ;)
Voor mij persoonlijk was een docu over een echt BOPE team interessanter geweest.
Over die cliche personages. hoe vaak hebben we in het verleden in films niet personages gezien die hun werk boven alles stellen, op het werk doen alsof ze `alles zijn`, het daar thuis moeilijk mee blijken te hebben en het uitkuren op hun vrouw. Vond het nogal cliche.
Patrick van den Hul
25-05-2008, 20:33
Blade Runner: US Theatrical Cut (http://www.imdb.com/title/tt0083658/)
Na het zien van Ridley Scott`s favoriete versie (The Final Cut) was ik benieuwd naar de andere versies van dit meesterwerk. De Director`s Cut uit 1992 had ik al gezien, dus nu was het de beurt aan de US Theatrical Cut, de "Deckard-narration" versie.
Had me op het ergste voorbereid, had er veel slechte dingen over gelezen. Maar ik vond het overal erg meevallen. Vond de voice-over van Deckard niet storend, vond juist dat het wel wat toevoegde aan de hele "noir" stijl van de film.
Sommige dingen zijn duidelijk beter geknipt en gekozen in de Final Cut. Sommige scenes zijn te lang, anderen overbodig.
Het grootste nadeel van deze versie is natuurlijk het ont-zet-tend cheesy, kleffe einde. Pastte niet echt in de stijl van de film en deed zeker afbreuk aan het eindresultaat.
Conclusie: het was niet heel erg maar de Final Cut is duidelijk een stuk beter.
7,5/10
Is het nou de moeite waard om de TC nog te zien als je de DC en de FC al hebt gezien, aangezien dit duidelijk de minderen versie is? Ik ben wel benieuwd naar de voice-over, maar ik twijfel of ik daarvoor de film nog een keer ga herkijken.
TheGodfather
25-05-2008, 20:58
Is het nou de moeite waard om de TC nog te zien als je de DC en de FC al hebt gezien, aangezien dit duidelijk de minderen versie is? Ik ben wel benieuwd naar de voice-over, maar ik twijfel of ik daarvoor de film nog een keer ga herkijken.
Ik vind van wel. Het is in feite toch een andere film geworden door de voice-over. Ik zou `m zeker een kijkbeurt gunnen ;)
Patrick van den Hul
25-05-2008, 23:05
Ik vind van wel. Het is in feite toch een andere film geworden door de voice-over. Ik zou `m zeker een kijkbeurt gunnen ;)
Ok, zal ik eens doen dan. Maar eerste een paar maanden geen Blade Runner meer. Had de film tot voor kort nog nooit gezien en nu 2 keer in een half jaar.
Angels vs demons
25-05-2008, 23:24
Kill bulio: The movie
http://www.imdb.com/title/tt0913401/
Kill bulio is een low budget parodie op kill bill (wat de naam eigelijk al aangeeft) gemaakt in noorwegen... Als ik zeg dat het ongeveer de noorse versie is van Meet the spartans... zegt dat dan genoeg? Oke.. de grappen zijn niet zooo slecht als bij meet the spartans.. maar af en toe echt te slecht.. en SUPER voorspelbaar De versie die ik gekeken heb had zelfs engelse voiceovers wat de film nou niet echt beter maakte..
Het dvd menu zag er heel leuk uit.. jammer dat de rest zo waardeloos was.
Maar de US cut mist toch enkele fragmenten bloed en geweld? Dan had je beter de EU versie kunnen kijken, verder qua einde en voice-over precies hetzelfde.
Angels vs demons
26-05-2008, 11:42
in de versie die ik gekeken heb zat aardig wat bloed en "geweld" voornamelijk tijdens de moorden op die gasten..
haha als ik de keuze zou hebben gehad zou ik natuurlijk de orginele versie bekeken hebben, maar die keuze had ik jammergenoeg niet aangezien een vriend hem bij had!
Oudlid_X5
26-05-2008, 13:12
Mozart and the Whale (2005)
Petter Næss Hollywood debuut is er eentje waarbij je het gevoel hebt dat hij weer ouderwets genaaid is door Hollywood. Nergens echt zie je zijn stijl, voel je de stijl of ruik je het. Gelukkig was het kortstondige relatie en heeft hij het nodige alweer in Noorwegen verwezenlijkt dat wel goed te pruimen is.
Het gaat zich allemaal om Donald en Isabelle die beiden lijden aan het Syndroom van Asperger, een soort van autisme. Door hun handicap lijken ze voor elkaar bestemd te zijn maar door hun gedrag ook weet niet. Uiteindelijk komt, zoals we dat kunnen verwachten van Hollywood, alles op hun pootjes terecht zonder echte kleerscheuren.
Josh Hartnett en Radha Mitchell spelen het best goed. Hun tillen met gemak het magere verhaal tot een hoger plan alleen jammer dat er continue muziek onder de film is. Geen moment van stilletje of even de kans om te zuchten. Dus een vrij luchtige film zonder echte diepgang maar dat was ook te verwachten. Hopelijk blijft Næss nu verre van Hollywood! 6.5
Derailed (2002)
Viel me deze prent van Jean-Claude Van Damme toch flink tegen. Had de film al eens in een ver verleden gezien maar kon me er eigenlijk niets van herinneren. Iets dat heel typisch is bij dit soort films. Je kunt ze keer op keer zien zonder dat je echt in de gaten hebt dat je hem al drie keer gezien hebt.
Tja wat valt hier over te melden dat Van Damme het echt niet beter afgaat dan een Steven Seagall, Dolph Lundgren , Wesley Snipes op moment. Ze blijven maar dezelfde poep films uitspugen. Ooit komt er een einde aan dat kan niet anders! 2.0
wo2-freak
26-05-2008, 13:59
Finding Nemo
Leuke animatie film. Voor de 2e keer gezien, de 1e keer niet afgekeken weet niet meer waarom, is al een tijd geleden. Het verhaal is leuk en grappig en ook een beetje zielig dat de moeder van Nemo dood gaat. Wel een beetje raar verhaal ook, want toen de moeder van Nemo naar de eitjes keek, lagen er meer dan 1. Maar die vader pakte alleen Nemo :p
En die school dan, die leraar is toch zo'n haai die alleen plankton eet? Lijkt hij wel op weet naam niet meer.
Leuke film! :D
9.5
hstadman
26-05-2008, 14:11
Maar de US cut mist toch enkele fragmenten bloed en geweld? Dan had je beter de EU versie kunnen kijken, verder qua einde en voice-over precies hetzelfde.
Neen, op de blu-ray- en de dvd complete collectors versie(beide 5 discs) staat namelijk ook de international version, zoals die ook in europa is uitgebracht.:wink: Deze versies bevatten ook de workprint.
hstadman
26-05-2008, 14:15
OVER THE HEDGE
leuke animatiefilm die nergens verveeld en voor jong en oud erg leuk is.:wink:
Nu hij overal bij de grootgrutters in de aanbieding is, is het zeker een aanrader! 7,5
Net de eerste paar afleveringen van Arrested Development gezien.
Denk dat dit één van favo tv-series kan gaan worden (y)
Patrick van den Hul
26-05-2008, 16:14
Net de eerste paar afleveringen van Arrested Development gezien.
Denk dat dit één van favo tv-series kan gaan worden (y)
Ik ben halverwege seizoen 1 afgehaakt, het valt nogal in herhaling.
Maar laat je door mij niet weerhouden ;)
Neen, op de blu-ray- en de dvd complete collectors versie(beide 5 discs) staat namelijk ook de international version, zoals die ook in europa is uitgebracht.:wink: Deze versies bevatten ook de workprint.
Ik heb die versie zelf ook, maar was in de war met de U.S. broadcast version. Maar dan nog is de theatrical US versie volgens wikipedia een minuut korter vanwege het snijden in violent action scenes.
Extras - Seizoen 2
Net als seizoen 1, onwijs grappig. Wat is die Ricky Gervais toch een geweldige acteur, hij weet een triest, innemend, vals en intens grappig personage te creeeren. Maar ook een dikke pluim voor de supporting cast! En dan hebben we nog de gastrollen van oa David Bowie, Orlando Bloom en Robert de Niro. In seizoen 2 is hij opgeklommen van extra naar een acteur in een lullige sitcom. Hij hoeft niets anders te doen dan stomme dialogen uit te kramen zoals het zeer irritante "Are you having a laugh?" Net als The Office is dit een serie die precies de juiste snaren bij me weet te raken. En ik lig gewoon vaak schaterlachend op de bank.
De extra's op disk twee zijn net zo grappig. De vele lachsalvo's waardoor een zoveelste take wordt verpest (vaak door Ricky zelf) zijn erg aanstekelijk. En dan nog de pesterijen van Ricky in de feature Taping Nigel 2 is wederom hilarisch. Wat een lol moeten die gasten toch hebben. Zo hoort comedy te zijn......echt geniaal!
Alexander D
26-05-2008, 19:36
The Golden Compass
Prachtige beelden maar te snel, te veel onduidelijkheden en te weinig emotie.
TheGodfather
26-05-2008, 21:06
The Italian Job (http://www.imdb.com/title/tt0317740/)
Zo af en toe heb ik na een dag hard werken zin een ontzettend hersenloze film als deze.
Heb me geweldig vermaakt, spektakel vanaf de eerste tot en met de laatste seconde. Een over-the-top verhaal dat goed past en een perfect gecaste groep acteurs die allemaal zichtbaar plezier hebben. Vooral Mark Wahlberg is wederom erg cool.
Verder heeft de film een hoog tempo dat geen moment inzakt, mede door de hulp van de heerlijk opzwepende soundtrack van John Powell.
Kortom: perfect voor een avondje relaxed onderuit gezakt genieten. Laat die Brazilian Job maar komen!
8,0/10
Monterey Pop (D.A. Pennebaker, 1968)
Van Pennebaker heb ik de uitstekende docu Don't Look Back over Bob Dylan gezien, maar Monterey Pop deed me weinig. Zijn docu, geheel geschoten volgens de principes van direct cinema, spreekt me weinig aan omdat ik erg weinig met de aanwezige artiesten heb. Toch is het allemaal wel eigenzinnig in beeld gebracht en is het mooi om de idealistische hippies te mogen aanschouwen! Voor mij helaas een miskoopje. ***
Blast of Silence (Allen Baron, 1961
Aan het einde van de noir periode, kwam regisseur Baron met dit overkeken juweeltje. Met een microscopisch budget maakt hij deze sfeervolle noir (waar hij ook nog eens de hoofdrol in speelt) over een huurmoordenaar die wordt gevolgd bij een hit. De immer aanwezige voice-over geeft de film een docu-achtige look zoals bijvoorbeeld Dassin's The Naked City. Fatalisme, broeierig, schaduwspel, een huurmoordenaar. De film heeft ze allemaal, geweldig! ****½
Man with the Gun (Richard Wilson, 1955)
Een uitstekende B-western met Robert Mitchum die een 'tough as nails' karakter speelt die door een stadje wordt ingehuurd om hen te verlossen van al het kwade. De film duurt slechts 80 minuten. Dit komt het tempo van de film ten goede, want het verhaal ontspint zich razendsnel en boeit tot de onvermijdelijke shoot out. Een postieve verrassing deze film die nog geen €6 kost bij www.dvdpacific.com. ****
Patrick van den Hul
26-05-2008, 21:30
Laat die Brazilian Job maar komen!
Is dat een vervolg? Was ik nog niet van op de hoogte :-)
TheGodfather
26-05-2008, 21:38
Is dat een vervolg? Was ik nog niet van op de hoogte :-)
Yup (http://www.imdb.com/title/tt0427396/), door dezelfde regisseur (y)
BigLebowski
26-05-2008, 22:11
Primer (http://www.imdb.com/title/tt0390384/) (Shane Carruth, 2004)
http://twitchfilm.net/site/images/mastheads/Primer.JPG
Heeft iemand deze film al gezien? Ik heb hem net achter de kiezen en vond hem een beetje raar, maar wel lekker! Volgens de tekst op de dvd-hoes ben je een genie of een leugenaar als je zegt deze film in één keer te begrijpen. Ik denk dat ik aardig in de buurt kom van het eerste :lol:
De sleutel ligt hem volgens mij in de combinatie van de relativiteitstheorie ('tijdreizen'), quantummechanica (waarbij ook een theorie bestaat over mogelijkheid van paralelle werelden) en biotechnologie (DNA-onderzoek). Ik ben bij toeval een boek aan het lezen over moderne fysica (quantummechanica - handelt over de allerkleinste deeltjes - en de relativiteitstheorie van Einstein) en werd in de film op het spoor gezet toen de term Feynmandiagram viel. Deze speelt namelijk een vooraanstaande rol in de moderne fysica. Dankzij deze aanwijzing heb ik de film vanuit dit oogpunt bekeken en denk ik het in grote lijnen te begrijpen. Maar meerdere kijkbeurten zijn nog wel nodig om de fijnere nuances ook te snappen. Wie geen enkele kennis heeft van deze zaken, gaat onherroeplijk het bos in ;) Een heerlijke 'mindfuck' dit. U bent gewaarschuwd!
Tot slot nog even dit:
"Een primer is een klein stukje DNA of RNA dat gebruikt wordt als startpunt van de PCR (polymerase chain reaction). Er zijn steeds twee primers nodig, één voor de 5'-streng en één voor de 3'-streng. Deze worden de forward en de reverse primer genoemd.
...RNA-primers spelen een belangrijke rol bij de replicatie van DNA..."
bron: Wikipedia
waardering:
8.0/10
Erwin de Koning
26-05-2008, 22:14
SLAUGHTERHOUSE (http://slasherp.nexcess.net/htm/reviews/pigfarmmassacre.htm)
PIG FARM MASSACRE
My God, boy, what have you done? Why... why? You mean they were messin' with your pigs? Jesus Christ, boy, you cant just slaughter people 'cause they were messin' with your hogs! Now we're in a heap of trouble! Ah, shit... I buy you a new drum bunker cleaver for your birthday, and this is how you repay me? Sometimes you really piss me off. Well... at least you made some good, clean cuts.
Redelijke THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE rip met een hele vieze 'Butcher boy' maar erg standaard verder
6.5
Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=-EJazUo9My0)
http://www.axelmusic.com/resources/covers/7/740178999224.jpg
Cinemaniac
26-05-2008, 22:42
Zeker een leuke film, maar het origineel met Michael Caine is toch leuker. Hebbie die ook gezien?
Iron Man
De steenrijke Tony Stark is een genie op het gebied van wapenbouw en vertrekt naar Afghanistan om zijn nieuwste wapen, de Jericho, te demonsteren. Daar wordt hij echter aangevallen door een terroristische groep. Hij raakt gewond en wordt ontvoert. Ze willen dat hij een nieuwe versie van zijn wapen voor hen bouwt. Hij stemt toe, maar in plaats van het wapen, werken hij en zijn medegevangene Yinsen aan een harnas die aangedreven wordt door een speciale krachtbron. Hij weet hiermee te ontsnappen en besluit zijn leven te veranderen. Hij gebruikt zijn pak, verfijnt het en trekt ten strijde tegen het kwaad.
Ik ben verzot op superhelden films. Kan er geen genoeg van krijgen en ook Iron Man is geweldig. De actie scenes zijn erg vet. Kan het niet echt anders beschrijven. Dit komt doordat de cgi geweldig is. Het pak van Iron Man ziet er zo ontzettend goed en geloofwaardig uit. Verder hebben de actiescenes ook lekkere muziek, een hoog tempo en het ziet er gewoon spectaculair uit en knalt van het scherm.
Het verhaal is ook erg goed uitgewerkt en ondanks dat het voorspelbaar is, blijft het boeiend en interessant. Het is erg leuk om te zien hoe Stark de krachten van zijn pak ontdekt en fine tuned. Dit gaat gepaard met veel humor en dat maakt het erg leuk. Er zitten een aantal erg leuke en grappige scene's in. Er zijn wel wat kleine dingetjes die minder zijn. Zijn tijd in Afghanistan is soms wat aan de ongeloofwaardige kant en feitelijk gezien is het niet echt een superheld. Hij heeft alleen maar een erg sterk pak gemaakt en is afhankelijk van de speciale krachtbron die zorgt dat hij blijft leven. Hierdoor zet ik soms mijn vraagtekens met hoeveel hij aankan. Zeker als je ziet wat hij met zijn pak doet. Verder zijn er nog wat kleine dingetjes, maar dat maakt niet zoveel uit. Het is gewoon een goed en leuk verhaal.
Het acteerwerk is ook geweldig. Robert Downey Jr. is echt briljant als Tony Stark en de rol is hem op het lijf geschreven. Ook Jeff Bridges is heerlijk op dreef als schurk. De enigste waar ik een beetje problemen mee had voorafgaand aan de film was Gwyneth Paltrow. Ik was bang dat ze een te bekende naam zou zijn en veel van de film weg zou nemen. Maar dit gebeurd gelukkig niet. Ze zet een erg goede en charmante rol neer en vult Robert Downey Jr. goed aan. Verder zijn er nog wat erg leuke bijrolletjes. Terrence Howard is echt geweldig en ook Stan Lee laat even zijn gezicht zien (zoals hij in een flink aantal van zijn andere films gedaan heeft). Maar het meeste leuke is nog wel de kleine rol van Samuel L. Jackson. Hij komt pas na de credits en zet op geweldige wijze de deur wagenwijd open naar een volgend deel. Het is dus zeker de moeite waard om te blijven zitten tot na de credits. Op naar deel 2, kan niet wachten.
Patrick van den Hul
26-05-2008, 22:54
Yup (http://www.imdb.com/title/tt0427396/), door dezelfde regisseur (y)
En dezelfde cast zie ik. Deel 1 was leuk voor een keertje, verwacht dat deel 2 dat ook wel zal zijn :-)
Zie dat de beste man ook The Negotiator heeft gemaakt, dat was ook een leuke no-brainer.
Peter van santbrink
26-05-2008, 22:55
Malèna 9/10
http://www.dvd.nl/images/reviews/585/cover.jpg
heb in een deuk gelegen, ondanks toch wat vervelende scene na intocht Amerikanen (past niet echt in de lijn van de film vond ik)
en Monica Bellucci :-D:grin::grin:,: mama mia !!!
Marcel v/d H.
27-05-2008, 09:38
À la folie... pas du tout (Laetitia Colombani, 2002)
De jonge, oogverblindende studente Angelique (Audrey Tautou) is verliefd op een getrouwde chirurg. Ze is ervan overtuigd dat hij ook van haar houdt. Maar waarom komt hij dan niet opdagen als ze een romantisch afspraakje hebben? Aardige film waarvan je in eerste instantie denkt Tautou weer in een Amelie rol te zien, maar dan slaat het verhaal nogal om. Op zich aardig gedaan, ook de manier van vertellen, echter is Tautou niet echt geloofwaardig in de rol die ze neer moet zetten. 7.0
Dead Fish (Charley Stadler, 2004)
De dvdhoes geeft aan dat Dead Fish is het zelfde straatje valt als Lock Stock en Snatch, ik weet niet wie dat heeft bedacht maar die persoon heeft de films van Ritchie waarschijnlijk niet eens gezien. Dead Fish is ronduit slecht, het verhaal slaat nergens op, acteerwerk is zeer matig en de humor ontbreekt. De cast van de film is zeer behoorlijk (o.a. Gary Oldman en Robert Carlyle), mede daarom viel het me ook zo tegen. Heb de films zelfs niet eens helemaal afgekeken en dat komt eigenlijk nooit voor. Maar snel vergeten dit. 4.0
Dragon Wars
Wat een ongelooflijke flutfilm. Niet de deftig uitziende CGI monsters maken van dit schouwspel een draak van een film, maar het van de pot gerukte en ver gezochte verhaal dat er rond is gespannen, verkracht de prent. Als de makers zich beperkt hadden tot pure monsteractie, had dit nog een amusante zaterdagavond griezel kunnen worden. Nu bereikt het zelfs dat niveau niet.
1/10
Crash
Mooie en menselijke film over een tiental personen die op de één of andere manier met elkaar in contact komen. Het is geen verrassende film en de oscar had in 2005 beter naar Capote gegaan, maar hij geeft je wel een mokerslag en zit voor de rest van de dag in je kleren. Kleine aanrader.
7/10
Jeroen D
27-05-2008, 10:53
Extras - Seizoen 2
Net als seizoen 1, onwijs grappig. Wat is die Ricky Gervais toch een geweldige acteur, hij weet een triest, innemend, vals en intens grappig personage te creeeren. Maar ook een dikke pluim voor de supporting cast! En dan hebben we nog de gastrollen van oa David Bowie, Orlando Bloom en Robert de Niro. In seizoen 2 is hij opgeklommen van extra naar een acteur in een lullige sitcom. Hij hoeft niets anders te doen dan stomme dialogen uit te kramen zoals het zeer irritante "Are you having a laugh?" Net als The Office is dit een serie die precies de juiste snaren bij me weet te raken. En ik lig gewoon vaak schaterlachend op de bank.
De extra's op disk twee zijn net zo grappig. De vele lachsalvo's waardoor een zoveelste take wordt verpest (vaak door Ricky zelf) zijn erg aanstekelijk. En dan nog de pesterijen van Ricky in de feature Taping Nigel 2 is wederom hilarisch. Wat een lol moeten die gasten toch hebben. Zo hoort comedy te zijn......echt geniaal!
Geniale humor. Vooral die 'bafta awards' aflevering is briljant.
Patrick van den Hul
27-05-2008, 11:30
Dragon Wars
1/10
Een draak van een film :lol: Inkoppertje (y)
The Unknown - Michael Hjorth - 2000
Vijf wetenschappers gaan naar een bos dat totaal is afgebrand. Ze vinden daar een dier dat niet thuis te brengen is. Daarna gebeuren er vreemde dingen. De vergelijking met the Blair With Project is snel gemaakt maar toch vind ik dit een totaal andere film. Het is geschoten alsof iemand een handheldcamera vast heeft en die met het gezelschap meereisd. We zien dus best wat gezwier met de camera. De look is dan ook rauw en enigszins goedkoop. Het heeft wel wat weg van een Dogmafilm.
De acteurs doen prima hun werk en weten de onderlinge verhoudingen die scheef gaan staan prima over te brengen. De makers hebben met hun krappe budget een geweldige film afgeleverd. We zien maar een paar locaties en de gehele film moet het vooral hebben van suggestie. Daarbij is ook nog een rol weggelegd voor de muziek die de beelden van de nodige suspense voorziet. Zo'n film zou in Nederland met een krap budget ook gemaakt kunnen worden. Helaas gebeurt dat maar niet. Ik vind dit een zeer goed voorbeeld waarbij creativiteit de boventoon voert.
Er is een klein minpuntje en dat vond ik de laatste minuut. De film had van mij mogen eindigen met het meisje dat angstig door de bossen rend. Op die manier houd je alles open en weet je niet wat er met iedereen is gebeurt. Het laatste shot in de trein vond ik dan ook geen passend einde. Beetje jammer.
Ondanks het einde dat wat sterker kon, heb ik me geen minuut verveeld. Erg knap gemaakte film dat puur op suggestie leunt. Prima verzorgde dvd met een aardige making of als bonus.
Perfume - Story of a Murderer
Tja....weet niet zo goed wat ik met deze film aan moet. De film ziet er prachtig uit en dat is dan ook de voornaamste reden waarom ik toch enigszins van de film heb genoten. Het gegeven is ook wel aardig, een gozer met een uitzonderlijk ruikvermogen wil de ultieme geur fabriceren en gaat daarbij letterlijk over lijken. Het is echter geen spannende film geworden, eerder een portret van een idioot.
De ontknoping is ook vrij absurd en past niet geheel in de stijl van de film. Nu houd ik wel van absurde situaties maar dit kwam vrij uit de lucht vallen. Typisch zo'n einde waarvan je denkt....oh....was dit het nou? Een prachtige film om naar te kijken maar het verhaal an sich wist me niet geheel te boeien. Wel een leuke bijrol voor Dustin Hoffman.
Perfume - Story of a Murderer
Tja....weet niet zo goed wat ik met deze film aan moet. De film ziet er prachtig uit en dat is dan ook de voornaamste reden waarom ik toch enigszins van de film heb genoten. Het gegeven is ook wel aardig, een gozer met een uitzonderlijk ruikvermogen wil de ultieme geur fabriceren en gaat daarbij letterlijk over lijken. Het is echter geen spannende film geworden, eerder een portret van een idioot.
De ontknoping is ook vrij absurd en past niet geheel in de stijl van de film. Nu houd ik wel van absurde situaties maar dit kwam vrij uit de lucht vallen. Typisch zo'n einde waarvan je denkt....oh....was dit het nou? Een prachtige film om naar te kijken maar het verhaal an sich wist me niet geheel te boeien. Wel een leuke bijrol voor Dustin Hoffman.
Visueel spreekt het inderdaad tot de verbeelding. Maar zoals je aanhaalt, zit er te weinig vaart in de film om te kunnen boeien. En dat was in dit geval broodnodig, aangezien de regisseur er niet in slaagt om het hoofdpersonage boeiend te houden. Met het prachtige boek van Süskind als basis is het jammer dat hier niet meer mee gedaan is.
What Ever Happened to Baby Jane? (Robert Aldrich, 1962)
Vergane glorie ontmoet schier ondraagbare spanning. In een immens, maar gedateerd 'Sunset Boulevard-achig' huis wonen de zussen 'Baby' Jane en Blanche. 'Baby' Jane was een kindsterretje die naarmate ze ouder werd steeds minder succesvol werd. Dit in tegenstelling tot haar zus Blanche die een grote filmster werd. De jaloezie tussen de twee is zo groot dat Jane haar zus aanrijdt en invalide maakt. Hierdoor wordt ze gedwongen om in haast totale isolatie voor haar zus te zorgen, maar de haat en jaloezie is zo groot dat dit niet goed kan gaan.
Bette Davis en Joan Crawford schitteren in dit fysieke en psychische kat-en-muis-spel dat zijn gelijke niet kent. De enige vergelijking van macht en omnacht in films is voor mij Misery waar een bedlegerige patient wordt verzorgd door een obsessieve zuster. ****
Oudlid_X5
27-05-2008, 14:46
Heeft iemand deze film al gezien? Ik heb hem net achter de kiezen en vond hem een beetje raar, maar wel lekker! Volgens de tekst op de dvd-hoes ben je een genie of een leugenaar als je zegt deze film in één keer te begrijpen. Ik denk dat ik aardig in de buurt kom van het eerste :lol:
Ik ook... :-P Strakke film trouwens! (y)
Oudlid_X5
27-05-2008, 14:47
Close Encounters of the Third Kind (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=74932) (1977)
De enige grote topper van Spielberg die ik nog moest zijn. Gelukkig had ik de special edition liggen die een ietwat andere montage kreeg dan zijn voorganger van 1977. Zo zie je Richard Dreyfuss bijvoorbeeld het schip ingaan en krijgen we meer beelden van de ‘’goedaardige’’ buitenaardse wezens te zien.
Allereerst weer een uiterst spannende eerste halfuur waar we de eerste beelden te zien krijgen van de vliegende schotels. De beruchte spanning die je bijna laat bezwijken onder je eigen stoel vervolgens krijgen we een ietwat langdradige karakterstudie die voor mij wat krachtiger mocht uitgevoerd worden. Maar als ze eindelijk op de plek terecht gekomen zijn, is de intense spanning ook weer terug onder je huid.
De typische Spielberg perikelen zoals bijvoorbeeld de onbetrouwbare autoriteiten worden hier wel heel nadrukkelijk onder de aandacht gebracht. De mooiste suggestie die Spielberg wekt is nog wel dat er redding plaats vindt en de uiteindelijk verlossing nabij is. Verder vond ik de licht-en-geluidshow ademwegnemend en de muziek annex taal in de film van John Williams een machtige ervaring. De nog jonge Spielberg op zijn best. 7.5
The Usual Suspects. Vanavond begint het 4-delige ' Een goed stel ' naar de uitspraak van Theo Reitsma na de winst in '88, maar die uitspraak zou ook niet misstaan hebben bij deze topper: Ja, Ja, dit is een goed stel hoor! ( Acteurs, script, regisseur ) 85 / 100
axmacher
27-05-2008, 17:02
The Last King Of Scotland ( 8 / 10)
Zeer onderhoudend en erg goed gespeeld door Forest Whitaker, een aanrader!
De sleutel ligt hem volgens mij in de combinatie van de relativiteitstheorie ('tijdreizen'), quantummechanica (waarbij ook een theorie bestaat over mogelijkheid van paralelle werelden) en biotechnologie (DNA-onderzoek). Ik ben bij toeval een boek aan het lezen over moderne fysica (quantummechanica - handelt over de allerkleinste deeltjes - en de relativiteitstheorie van Einstein) en werd in de film op het spoor gezet toen de term Feynmandiagram viel. Deze speelt namelijk een vooraanstaande rol in de moderne fysica. Dankzij deze aanwijzing heb ik de film vanuit dit oogpunt bekeken en denk ik het in grote lijnen te begrijpen. Maar meerdere kijkbeurten zijn nog wel nodig om de fijnere nuances ook te snappen. Wie geen enkele kennis heeft van deze zaken, gaat onherroeplijk het bos in ;) Een heerlijke 'mindfuck' dit. U bent gewaarschuwd!
Tot slot nog even dit:
"Een primer is een klein stukje DNA of RNA dat gebruikt wordt als startpunt van de PCR (polymerase chain reaction). Er zijn steeds twee primers nodig, één voor de 5'-streng en één voor de 3'-streng. Deze worden de forward en de reverse primer genoemd.
...RNA-primers spelen een belangrijke rol bij de replicatie van DNA..."
bron: Wikipedia
waardering:
8.0/10
Goede film inderdaad en je hebt het mooi verwoord. Ik heb 'm 1 keer gezien en heb nog wel een kijkbeurt of 2 nodig, denk ik, mischien nog wel meer. :)
Dennis Oosterhuis
27-05-2008, 19:08
Irréversible (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=33238) (2002)
Damn... Ik werd er al voor gewaarschuwd, maar dit is niet een film waar je vrolijk van wordt... Ik had zelfs even tijd nodig om het te laten bezinken alvorens deze review te typen. http://www.whatiwatch.net/images/smilies/icon_eek.gif
"Irréversible" is een Franse film, geregisseerd door de eveneens Franse regisseur Gaspard Noé. In de hoofdrollen zien we Vincent Cassel en de Italiaanse schone Monica Bellucci. Verder weinig bekende namen, maar dit gaat niet ten kostte van het acteerwerk, dat is namelijk prima voor elkaar. De film staat bol van de zeer expliciet gefilmde geweldscènes, die vooral in het begin gepaard gaan met zeer onrustige camerabewegingen, en één enorm bruut in beeld gebrachte verkrachtingsscène, die bijna 10 minuten duurt. Alles is gefilmd op "Memento"-wijze, dus scène voor scène in omgekeerde volgorde, wat verwarrend kan zijn als je er niet goed bij bent met je gedachten. Natuurlijk een mooie wijze om je film aan het publiek te tonen, mits dit goed gebeurd, maar ik denk dat het geheel toch nog iets meer indruk op me achter had gelaten als de scènes gewoon in chronologische volgorde te zien waren. Waar het in "Memento" dus wel uitstekend was gelukt, pakt het hier wat minder succesvol uit. Toch is "Irréversible" een film die iedereen (die weliswaar is bestand tegen 'een beetje' geweld) een keer gezien moet hebben.
Not for the faint of heart dus, deze film...
Cijfer: 8.0/10
Jeroen D
27-05-2008, 19:13
Damn... Ik werd er al voor gewaarschuwd, maar dit is niet een film waar je vrolijk van wordt... Ik had zelfs even tijd nodig om het te laten bezinken alvorens deze review te typen. http://www.whatiwatch.net/images/smilies/icon_eek.gif
"Irréversible" is een Franse film, geregisseerd door de eveneens Franse regisseur Gaspard Noé. In de hoofdrollen zien we Vincent Cassel en de Italiaanse schone Monica Bellucci. Verder weinig bekende namen, maar dit gaat niet ten kostte van het acteerwerk, dat is namelijk prima voor elkaar. De film staat bol van de zeer expliciet gefilmde geweldscènes, die vooral in het begin gepaard gaan met zeer onrustige camerabewegingen, en één enorm bruut in beeld gebrachte verkrachtingsscène, die bijna 10 minuten duurt. Alles is gefilmd op "Memento"-wijze, dus scène voor scène in omgekeerde volgorde, wat verwarrend kan zijn als je er niet goed bij bent met je gedachten. Natuurlijk een mooie wijze om je film aan het publiek te tonen, mits dit goed gebeurd, maar ik denk dat het geheel toch nog iets meer indruk op me achter had gelaten als de scènes gewoon in chronologische volgorde te zien waren. Waar het in "Memento" dus wel uitstekend was gelukt, pakt het hier wat minder succesvol uit. Toch is "Irréversible" een film die iedereen (die weliswaar is bestand tegen 'een beetje' geweld) een keer gezien moet hebben.
Deze film ook gekeken. Was gelijk de laatste keer, ik werd gewoon helemaal naar van deze film. Vooral de verkrachtingsscene was echt teveel.
Antonio 'Tony' Montana
27-05-2008, 20:01
A Dirty Carnival (Biyeolhan Geori - 2006)
Geniale Koreaanse gangsterfilm.
Had op het einde echt een brok in mijn keel.
Voor het eerst The Punisher. Strakke film hoor. Lekker veel actie en een redelijk verhaal. Ben niet bekend met de comic, maar deze film vond ik in ieder geval zeer vermakelijk.
Dennis Oosterhuis
27-05-2008, 20:48
Deze film ook gekeken. Was gelijk de laatste keer, ik werd gewoon helemaal naar van deze film. Vooral de verkrachtingsscene was echt teveel.
Ik zit me ook sterk af te vragen of ik deze film nog in mijn collectie moet houden... :|
His Majesty O'Keefe (Byron Haskin, 1954)
Burt Lancaster was de 40 al ruim gepasseerd toen hij de hoofdrol speelde in deze 'swashbuckler'. Daar zie je echter weinig van, want hij was nog steeds immens gespierd en lenig. In de film speelt hij een kapiteint van een schip die tijdens een muiterij overboord wordt gegooid. De goden zijn hem echter goed gezind, want hij spoelt aan op een eiland. De locale bevolking verzorgt hem en al snel is hij weer te been en ziet hij de mogelijkheden. Het eiland is omgeven met palmbomen en uit alle kokosnoten kan heel goed kostbare olie geperst worden. O'Keefe moet echter alles uit de kast halen om de bevolking achter hem te krijgen en daarbij moet hij ook nog eens afrekenen met Duitse scheepvaarders. His Majesty O'Keefe is een zeer genietbare avonturenfilm met een flinke scheut humor en een vleugje romantiek. Iedere kijker kon dus tevreden naar huis en ondergetekende was ook tevreden. 'Gewoon' een goede technicolor print zoals ze tegenwoordig niet meer gemaakt worden! ****
Erwin de Koning
27-05-2008, 21:02
SVIDD NEGER (http://www.imdb.com/title/tt0365810/)
Op zijn minst een opmerkelijk filmpje te noemen wat alleen maar in het hokje 'weirdo' past zoals hij op dit moment op Imdb genoemd word.
De titel die letterlijk 'verbrande neger' betekend slaat niet op de inhoud van de film
Ondanks dat ik me geen moment verveeld heb zal ik hem geen tweede x kijken
7.0
Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=_B00aaqNhUA)
http://www.filmparken.no/images/180703_3113.jpg
Martin Z.
27-05-2008, 21:06
Net Star Wars IV gekeken (goed natuurlijk) en gelijk daarna Family Guy 'Blue Harvest' : lachen gieren brullen, zo nu en dan. Goede parodie op de eerste Star Wars film :-P
Ik kon de omgekeerde volgorde wel appreciëren.
Wat de film recht hield voor mij, was de pijnlijke ironie in het vervolg. Het is weer even geleden, maar een paar scenes/dialogen die ik me nu meteen herinner:
* Marcus die anale seks voorstelt.
* Alex die in de metro haar ex duidelijk maakt dat hij tijdens de seks te veel aan het genot van de ander denkt en dat het genot van de vrouw afhangt van het genot van de man.
* Alex had gedroomd dat ze in een rode tunnel liep die ineens middendoor brak.
* Marcus die na het slapen pijn heeft aan zijn arm (de arm die later/eerder (:)) in de homoclub gebroken wordt).
* De inhoud van het boek dat Alex aan het lezen is: de toekomst ligt vast.
Er zijn er gerust nog hoor. Als de film in chronologische volgorde zou worden afgespeeld, denk ik dat het effect minder zou zijn. Het resultaat zou dan meer op een normale revenge movie lijken, zij het een zeer artsy-fartsy(*) en gewelddadige. En de film eindigt alsnog met een climax hé, niet zo "expleciet-shoquerend" als de eigenlijke climax, maar wel veel tragischer.
(*) de shaky cam op het begin was wel om hoofdpijn van te krijgen.
Atonement. Vond er niks aan. Meisje ziet zus en bediende rampetampen. Geeft bediende aan bij de politie voor het schrijven van zieke brieven. Bediende loopt vervolgens een uur door het slagveld van WOII. The end.
Patrick van den Hul
27-05-2008, 22:00
Atonement. Vond er niks aan. Meisje ziet zus en bediende rampetampen. Geeft bediende aan bij de politie voor het schrijven van zieke brieven. Bediende loopt vervolgens een uur door het slagveld van WOII. The end.
Het verhaal kon mij ook niet bijzonder boeien, maar de film is visueel echt een plaatje.
hstadman
27-05-2008, 22:05
Ik heb die versie zelf ook, maar was in de war met de U.S. broadcast version. Maar dan nog is de theatrical US versie volgens wikipedia een minuut korter vanwege het snijden in violent action scenes.
Kijk je toch de international version?!(y) Keuze genoeg lijkt mij.
hstadman
27-05-2008, 22:07
:lol: Een van de mooiste reviews van de laatste tijd...
Michael Hamers
27-05-2008, 22:27
Zojuist terug van Metropolis Antwerpen
Iron Man
ik had zelf echt torenhoge verwachtingen van deze film en ze zijn volledig waargemaakt. Wat een vette film!!
Het pak, de CGI, de manier van vertellen, de muziek...het klopt gewoon
En dan de cameo van Stan Lee :D
btw... als je nog moet gaan, blijf ff zitten tot na de credits ;)
8,5/10
Man On Fire
Weer een film waarin Denzel Washington schittert en dus zijn rol goed vertolkt.Actie was goed genoeg en het camerawerk met vooral van die kleine,vlotte scenes die er tussen in zaten waren top.Acteerwerk van de andere actrices/acteurs vond ik verder ook goed,maar minpunt was wel dat er weinig verteld werd over het leven van Creasey.
8/10
Irreversible
:shock:
Morgen maar eens iets luchtigs kijken ter compensatie.
Patrick van den Hul
28-05-2008, 06:46
Zojuist terug van Metropolis Antwerpen
Iron Man
btw... als je nog moet gaan, blijf ff zitten tot na de credits ;)
8,5/10
Het is inderdaad een leuk filmpje, maar men zou zich kunnen afvragen of 20 seconden film, 10 minuten wachten waard is. Ik dacht dat het een wat langer filmpje zou zijn.
Gaberiel-2
28-05-2008, 10:30
National Treasure: Book of Secrets - Jon Turteltaub
http://i4.photobucket.com/albums/y145/vocalorigami/posters/hr_National_Treasure_poster.jpg
Film gaat dit keer werderom over avonturier/schatzoeker Ben Gates (Nicolas Cage) die opzoek gaat naar een schat. Dit keer is de insteek alleen niet de schat zelf maar het zuiveren van de naam van zijn betbetovergrootvader die betrokken zou zijn geweest bij de moord op Abraham Lincoln.
Hoewel de film vaak uiterst ongeloofwaardig is kijkt de film lekker weg. Verwacht geen hoogstaande cinema, maar gewoon een avondje leuk vermaak. Hoewel vaak ongeloofwaardig zijn de plotwendingen leuk gevonden en met een bak popcorn op de bank is het best leuk vertoeven, deze film..
7/10
Jeroen D
28-05-2008, 10:37
Haha ! Mooie review (6)
Axel de Mol
28-05-2008, 10:39
The shining:
Conclusie
Dit was een film die ik nog niet gezien had en een geweldige indruk heeft achtergelaten, onder andere de prachtige filmstijl van Stanley Kubrick en een soundtrack die je kippevel bezorgd zorgen voor een mooie filmervaring waarmee je lekker een avond kunt griezelen. De herkijkbaarheid van deze film is zeker goed, dit is zeker geen popcornfilm. Voor de extra's hoef je deze uitgave niet aan te schaffen maar met de uitgave zelf is zeker niets mis. Het geluid is in orde maar ook niet meer dan dat. De beeldkwaliteit is ook goed, hoewel niet iedereen dit beeldformaat zal kunnen waarderen.
'Honey ... I'm back!!'
Film: 8.5
Uitgave: 7.0
voor de rest van de review zie mijn blog..
BigLebowski
28-05-2008, 11:01
voor de rest van de review zie mijn blog..
[/FONT]
Net begonnen met je blog zie ik? :wink: Heb er zelf ook wel eens over gedacht om er eentje te beginnen. Veel plezier en succes ermee :bier:
Axel de Mol
28-05-2008, 11:15
Net begonnen met je blog zie ik? :wink: Heb er zelf ook wel eens over gedacht om er eentje te beginnen. Veel plezier en succes ermee :bier:
Dank je. Ja inderdaad, wil alleen straks eigen hosting hebben met wordpress ofzo geinstalleerd, samen met een dvdcollectieuitbreiding ofzo. Toch iets meer vrijheid enzo. Vanavond naar iron man dus die zal 1 van de komende dagen er ook wel op komen te staan.
The Manchurian Candidate (2004)
De remake dus, het origineel heb ik niet gezien.
Een politieke, psychologische thriller met een vleugje sci-fi. Echte spanning moet je niet verwachten, de film dreigt bij momenten wat aan te slepen, maar al bij al toch een geslaagde, in zekere zin beangstigende film.
Edit: wel niet een film om vaak opnieuw te bekijken imo.
Oudlid_X5
28-05-2008, 15:59
I, Claudius - Season 1 (1976)
Vanaf het eerste moment dat mijn ogen de eerste beelden zagen van I Claudius ging er iets door me heen. Dit wordt een lange zit. Dit ga je nooit uitkijken. Het mag een wonder zijn dat ik het uiteindelijk toch op karakter heb uitgekeken. Wat is dan precies het probleem van de miniserie?
Ten eerste de overzetting van een oud grijs gedraaide VHS band. Het is overduidelijk te zien. Niet alleen heb je te maken met korrelige beelden maar er hangt ook een onverklaarbare mist over de beelden. En het geluid onder de film? Ik begon me echt af te vragen of ik te verwend was voor deze serie in vergelijking met wat me nu allemaal aangereikt krijgen.
Wat is er dan mis inhoudelijk aan de serie? Nou ten eerste wordt er geacteerd alsof er een operastuk werd opgevoerd. Zwaar onder de maat theatraal acteerwerk. De enige waarvan ik in de gaten had die het aardig deden zijn ook allemaal grote namen geworden in de Britse film business zoals Patrick Stewart, John Hurt en Derek Jacobi. Verder waren de verhaallijnen vrijwel allemaal zeer oninteressant. Vooral als ze het weer hebben over het uithuwelijken over hun zoon of dochter. Of over hun incestueuze hobby’s, bordeelfeesten en andere taferelen. Het begon op ten duur allemaal behoorlijk te lijken als één grote familie die het met iedereen in de familie deed. En wat had ik veel moeten met de decors die leken te bestaan uit plak en knip werk uit groep drie van de basisschool en dan heb ik het niet eens gehad over grootste scènes die compleet geskipt werden. Gladiators die tegen elkaar vechten in de arena. Alleen hoor je dat via een vreemd opgenomen band. Of gejuich vanuit een bandje dat moet voorstellen dat de Romeinse volk hun nieuwe keizer aanmoedigt. En dat dus dertien afleveringen lang en de vraag is nog maar wat is echt gebeurd en waar is de duim rijkelijk erbij gepakt.
Het zal toentertijd (1976) allemaal baanbrekend zijn niet alleen vanwege de prijzenfeest en de massa’s mensen die het bekeken heb. Maar anno nu is het een aanfluiting tenzij ik gewoon te verwend ben. Zal het dat zijn? 4.0
TheGodfather
28-05-2008, 19:49
Zeker een leuke film, maar het origineel met Michael Caine is toch leuker. Hebbie die ook gezien?
Nope nog niet gezien. Moet er toch eens van komen, denk ik ;)
TheGodfather
28-05-2008, 20:37
Cléo de 5 à 7 (http://www.imdb.com/title/tt0055852/)
De eerste film die ik zag uit de Varda box van Criterion (La Pointe Courte) kon me niet zo bekoren. Gisteravond was het tijd om te zien of de tweede film me beter zou bevallen.
Nou, dat heb ik geweten. Cléo de 5 à 7 sloeg in als een bom en heeft vandaag de hele dag nog door m`n hoofd gespookt. Vooral omdat ik afgelopen jaar hetzelfde als Cléo van zeer dichtbij heb meegemaakt is het extra emotioneel.
Wat kan ik er over zeggen? hij is prachtig, meeslepend, bedroevend en geweldig gefilmd. Het grootste deel van de film observeert de camera. Vooral de scene waarin Cleo naar het cafe gaat en daar allemaal mensen bezig hoort over "onbelangrijke" dingen is treffend en herkenbaar. Het stuk waarin ze zingt bij de piano is hartverscheurend. Eén van de meest aangrijpende scenes die ik de afgelopen tijd heb gezien.
Corinne Marchand is geweldig in de hoofdrol en zet een personage neer waar je makkelijk sympathie voor krijgt.
Het einde is, een beetje tegen de draad en stijl van de film in, opbeurend en geeft je toch nog enigzins een goed gevoel.
Tijdens het kijken weet je al dat je naar iets speciaals zit te kijken. Maar wanneer een film (en een aantal scenes in het bijzonder) een dag later nog door je hoofd spoken weet je dat je een pareltje te pakken hebt.
Verplicht kijkvoer voor iedereen!
8,5/10
Erwin de Koning
28-05-2008, 21:17
CORRIDORS OF BLOOD (http://www.eccentric-cinema.com/cult_movies2007/corridors_blood.htm)
Boris Karloff is een chirurg in het London van 1840 die experimenteerd met verdovende middelen om zo zijn patienten beter te kunnen opereren
Hij is met zijn 'medicijn' goed op weg maar raakt langzaam aan verslaafd aan de drug omdat hij de proeven op zichzelf uittest
Een jonge Christopher Lee is sterk, maar Karloff straalt hier van het scherm
7.5
http://img161.imageshack.us/img161/9697/postercorridorsofbloodkk9.jpg
Platoon
Het is erg en ik weet het maar van de grote Vietnam films heb ik er nog geeneen gezien. Full Metal Jackett en The Deer Hunter moet ik aanschaffen maar vanavond heb ik genoten van Platoon.
Net zo chaotisch gefilmd als de gevechten zelf waren geeft deze film uitstekend weer hoe zwaar de (jonge) Amerikaanse soldaten het hadden tegenover de "onzichtbare" Vietcong. Vooral de overval op het dorp was een bijzonder intense, indrukwekkende scene maar de rest loog er ook niet om.
Sterk acteerwerk van de hoofdpersonen (vooral Willem Dafoe, moet ik eens wat meer films van kijken) en spaarzaam gebruikte muziek maken het totaalplaatje netjes af.
Dit weekend maar eens kijken of ik in de stemming ben voor Apocalypse Now.
mercapto
28-05-2008, 22:17
En das meteen een heel ander Vietnam, das gelukkig erg fijn, veel Vietnam films verschillen flink van elkaar.
Cléo de 5 à 7 (http://www.imdb.com/title/tt0055852/)
8,5/10
Jeej, iedereen aan Varda! La Pointe Courte heeft inderdaad wat problemen, maar is desalniettemin nog erg fascinerend, zeker omdat hij gewoon zeer origineel was. Nu snel Le Bonheur kijken en je bent verkocht. ;)
Axel de Mol
29-05-2008, 09:05
Gisteren Indiana Jones wezen kijken in de bios, liet mij met gemengde gevoelens achter...
7.2
Zie mijn blog voor mijn review.
163. http://www.whatiwatch.net/images/dvd.gif Une parisienne (http://www.imdb.com/title/tt0051133/) (Michel Boisrond (http://www.imdb.com/name/nm0092330/), 1957) :: 4.5 http://www.whatiwatch.net/images/recensie.gif (http://www.whatiwatch.net/recensies.php?rec=10592)
164. http://www.whatiwatch.net/images/dvd.gif Têtes interverties, Les (http://www.imdb.com/title/tt0121731/) (Alejandro Jodorowsky (http://www.imdb.com/name/nm0423524/), 1957) :: 5.8 http://www.whatiwatch.net/images/recensie.gif (http://www.whatiwatch.net/recensies.php?rec=10594)
165. http://www.whatiwatch.net/images/dvd.gif Tsotsi (http://www.imdb.com/title/tt0468565/) (Gavin Hood (http://www.imdb.com/name/nm0004303/), 2005) :: 4.7 http://www.whatiwatch.net/images/recensie.gif (http://www.whatiwatch.net/recensies.php?rec=10607)
Tsotsi (2005, Gavin Hood)
Een film die zich afspeelt in de arme wijken van Johannesburg. We volgen Tsotsi, een crimineel. Als hij een auto van een vrouw steelt, blijkt daar nog een baby in te zitten. Ipv de baby terug te geven of op een veilige plek af te leveren, houd hij het kind. Logisch? Nee....niet bepaald. Ik zat dan ook naar een "probleem" te kijken wat helemaal geen probleem hoeft te zijn. Ik snapte de beweegredenen van Tsotsi niet echt.
Wat wil de film nu eigenlijk? Ons laten zien hoe moeilijk het is in Johannesburg? Daarvoor is de film veel te braaf en te oppervlakkig. Moeten we begrip krijgen voor Tsotsi? Dat lukt erg moeilijk omdat het karakter gewoon erg naar is. Wat je overhoud is naar mijn mening vlees noch vis. Niet elke film die zich afspeelt in een derde wereldland kan automatisch simpatie opwekken omdat de omstandigheden daar zo vreselijk zijn. Het verhaal en de karakters moeten ook boeiend zijn.
De plaatjes zijn mooi, goed gekozen lichtinvallen, mooie schaduwen etc. Helaas is het karakter niet erg geloofwaardig en is het verhaal gewoon niet boeiend genoeg.
166. http://www.whatiwatch.net/images/dvd.gif ¿Quién puede matar a un niño? (http://www.imdb.com/title/tt0075462/) (1976) http://www.whatiwatch.net/images/eye.gif :: 8.5 http://www.whatiwatch.net/images/recensie.gif (http://www.whatiwatch.net/recensies.php?rec=10608)
Deze film vond ik zo goed dat ik hem eens aan een vriend wilde laten zien. Er vallen dan zaken op die niet zozeer opvallen als je hem alleen kijkt. De film is namelijk best traag en veel scenes zijn zonder dialoog. De film kent een lange opbouw en moet het sterk hebben van een naargeestige sfeer. Als je hem samen kijkt dan wordt je naar mijn mening minder in het verhaal gezogen. Je maakt toch opmerkingen tussen door en dergelijke. Sommige films kun je beter op je gemak alleen kijken. De Planet Terrors en 28 days Laters zijn wat beter geschikt om met buddy's en veel bier te aanschouwen.
Dit schreef ik er in augustus 2007 over en daar sta ik nog steeds achter:
Who can Kill a Child aka Island of the Damned (1976)
Vanaf het moment dat ik over deze film las, wilde ik hem heel graag zien. Het duurde echter nog jaren voordta deze Spaanse film een mooie dvd-release kreeg en nu heb ik hem dan ook eindelijk gezien. En mn voorgevoel was juist.....dit is echt een van de betere horrorfilms die ik heb gezien! Verbazingwekkend dat deze film zo verborgen is gebleven. Dit is namelijk origineel en zeer vakkundig in elkaar gezet. Een man en zn zwangere vrouw zoeken de rust op en varen naar een rustig spaans eilandje. Het is er wel erg rustig.....alle straten zijn verlaten.....er worden enkel kinderen waargenomen. Het wordt al snel duidelijk dat er iets heel erg niet pluis is op het eiland. De kinderen keren zich namelijk tegen elke volwassenen en doen dat niet op zachtzinnige wijze. Je denkt meteen aan Children of the Corn...echter deze film was er eerder en deze is ook meteen 10x beter. De film begint met archiefbeelden van al het leed in de wereld waar kinderen de dupe van zijn zoals oorlogen en hongersnood. Al het leed van de kinderen wordt verzoorzaakt door volwassenen. En nu treed er een soort instinct in werking waardoor de kids van zich af beginnen te bijten....
Het verhaal wordt rustig opgebouwd en voelt niet aan als een standaard horrorfilm. Het heeft een serieuze toon net als bv Don't Look Now. Geen schrikmonenten of camerawerk zoals in veel horrorfilms. Alles speelt zich overdag af in de zinderende hitte terwijl veel horrorfilms s'avonds of s'nachts afspelen. Een geisoleerde locatie, in dit geval een eiland, is wel een horroringredient dat je vaker ziet. De camera observeert alleen maar. De extra's op de dvd zijn ook erg leuk....zo leren we dat de film op verschillende plaatsen is geschoten maar dat zie je er totaal niet van af! Ik heb de film in de originele Spaanse taal gezien.
Ik kan deze film dus niet genoeg aanraden! Nogmaals...onbegrijpelijk dat deze film zo onbekend is gebleven! Het is echt een klassieker en voelt ook tijdloos aan. Geen cheese, flut acteerwerk of misplaatste muziek. Het verhaal kan bv ook nu afspelen. De film schreeuwt erom ontdekt te worden.
168. http://www.whatiwatch.net/images/dvd.gif The Simpsons (http://www.imdb.com/title/tt0096697/) [S4] (Matt Groening (http://www.imdb.com/name/nm0004981/), 1989) :: 7.9
Patrick van den Hul
29-05-2008, 11:37
En das meteen een heel ander Vietnam, das gelukkig erg fijn, veel Vietnam films verschillen flink van elkaar.
Inderdaad!
Casualties of War van Brian DePalma is ook een aanrader! Zwaar ondergewaardeerd.
Marcel v/d H.
29-05-2008, 18:32
163. http://www.whatiwatch.net/images/dvd.gif Une parisienne (http://www.imdb.com/title/tt0051133/) (Michel Boisrond (http://www.imdb.com/name/nm0092330/), 1957) :: 4.5 http://www.whatiwatch.net/images/recensie.gif (http://www.whatiwatch.net/recensies.php?rec=10592)
164. http://www.whatiwatch.net/images/dvd.gif Têtes interverties, Les (http://www.imdb.com/title/tt0121731/) (Alejandro Jodorowsky (http://www.imdb.com/name/nm0423524/), 1957) :: 5.8 http://www.whatiwatch.net/images/recensie.gif (http://www.whatiwatch.net/recensies.php?rec=10594)
165. http://www.whatiwatch.net/images/dvd.gif Tsotsi (http://www.imdb.com/title/tt0468565/) (Gavin Hood (http://www.imdb.com/name/nm0004303/), 2005) :: 4.7 http://www.whatiwatch.net/images/recensie.gif (http://www.whatiwatch.net/recensies.php?rec=10607)
Tsotsi (2005, Gavin Hood)
Een film die zich afspeelt in de arme wijken van Johannesburg. We volgen Tsotsi, een crimineel. Als hij een auto van een vrouw steelt, blijkt daar nog een baby in te zitten. Ipv de baby terug te geven of op een veilige plek af te leveren, houd hij het kind. Logisch? Nee....niet bepaald. Ik zat dan ook naar een "probleem" te kijken wat helemaal geen probleem hoeft te zijn. Ik snapte de beweegredenen van Tsotsi niet echt.
Wat wil de film nu eigenlijk? Ons laten zien hoe moeilijk het is in Johannesburg? Daarvoor is de film veel te braaf en te oppervlakkig. Moeten we begrip krijgen voor Tsotsi? Dat lukt erg moeilijk omdat het karakter gewoon erg naar is. Wat je overhoud is naar mijn mening vlees noch vis. Niet elke film die zich afspeelt in een derde wereldland kan automatisch simpatie opwekken omdat de omstandigheden daar zo vreselijk zijn. Het verhaal en de karakters moeten ook boeiend zijn.
De plaatjes zijn mooi, goed gekozen lichtinvallen, mooie schaduwen etc. Helaas is het karakter niet erg geloofwaardig en is het verhaal gewoon niet boeiend genoeg.
Jammer dat jij hem ook niet kon waarderen, ik eigenlijk om dezelfde redenen ook niet. Als ik me niet vergis heeft deze film ook de Oscar gewonnen voor beste buitenlandse film, waarom is mij een raadsel.
Oudlid_X5
29-05-2008, 18:53
Hong yan (2005)
Mijn eerste aanraking met een film van Yu Li. Zijn nieuwste telg wordt op moment van schrijven verbannen uit China. Deze film uit 2005 draait momenteel in het filmhuis vanwege om studenten te trekken voor Moviezone. Wat trouwens totaal niet lijkt te werken.
Het is 1983. De zestienjarige Xiao-Yun komt erachter dat ze zwanger is van Wang Fe. Ze worden allebei van school gestuurd. Zij baart het kind bij haar vriend zijn zus waarbij de zus zegt dat het kind dood geboren wordt. Tien jaar later wordt Xiao-Yun nog steeds gezien als de plaatselijke ‘’slet’’ en zingt ze in een zang- en dansgroep. Een ondeugend jongetje blijft haar opzoeken en begint te lijken op een obsessie. Het kind draagt een geheim met zich mee dat zich met een klein beetje moeite laat raden door de kijker.
Dam Street zoals de film hier in het Westen heet. Is een film die ervoor moet zorgen dat het taboe, van op jonge leeftijd zwanger worden, aanvaart moet worden door ouders en omstanders. De film is opgenomen op de straat dat merk je aan de beelden en de mensen erin. Bij sommige scènes zie je de mensen achter de camera de nodige mensen bij sturen. En ik vraag me af of ze met een extra take niet beter uit de voeten waren. Of komt dat om kosten te besparen. Dus geen onaardige film maar ook geen hoogvlieger. Dat komt vooral door de subkopjes in de film en het verhaal dat geleid wordt door die subkopjes terwijl het niet op eigen benen kan staan.
Hopelijk kan ik Lost in Beijing beter op waarde schatten voor nu is dit niet meer dan een geforceerd taboe doorbrekend drama dat hier en daar sterk acteerwerk kent vooral door het jongetje. 6.9
Ingmar B.
29-05-2008, 20:04
Harry Potter en de geheime Kamer.
Een hele leuke film om te volgen en net iets beter dan het 1e deel. Emma Watson begint al beter te spelen en ook Daniel word al iets ouder. Perkamentus speelt zoals altijd weer erg goed. Vanavond misschien maar het 3e deel alvast kijken. 8,5/10
Martin Z.
29-05-2008, 20:11
Harry Potter en de geheime Kamer.
Een hele leuke film om te volgen en net iets beter dan het 1e deel. Emma Watson begint al beter te spelen en ook Daniel word al iets ouder. Perkamentus speelt zoals altijd weer erg goed. Vanavond misschien maar het 3e deel alvast kijken. 8,5/10
Eh is Perkamentos in dit deel niet net vervangen door een andere acteur?
Eh is Perkamentos in dit deel niet net vervangen door een andere acteur?
Neen, is vervangen in de volgende film "Harry Potter and the prisoner of Azkaban/En de gevangene van Azkaban"
Jay and Silent Bob do Degrassi
Kevin Smith is sinds zijn jaren werkzaam als Quick Stop medewerker groot fan van de Canadese televisie serie Degrassi en uiteindelijk kreeg hij het voor elkaar om zelf in de serie te verschijnen.
Op de dvd staan drie afleveringen, waarvan de eerste de minste is (West End Girls) aangezien deze meer draait om Degrassi verhaallijnen (waarvan ik weinig begreep aangezien de hele serie mij onbekend is) dan om Smith, die slechts af en toe opduikt om locaties te bekijken voor zijn nieuwe film Jay and Silent Bob Go Canadian, Eh!
De dubbelaflevering Goin' Down the Road is gelukkig leuker. Jay en Silent Bob rennen rond door de school en Kevin Smith zelf is op vrouwenjacht, terwijl Degrassi karakters een beetje in de weg lopen.
Als Kevin Smith fan leuk om eens te zijn (vooral de Canadian Ninja scene) maar meer ook niet. Ik, en waarschijnlijk bijna allen met mij in Europa, zijn te onbekend met de serie zelf en de verhaallijn van Smith zelf is iets te dun om alles interessant te houden. Zijn ware aard (en die van Mewes) komt gelukkig wel naar boven in de introductie van de afleveringen ;).
Er zijn later nog twee afleveringen waarin hij en Jason Mewes in voorkomen, die zullen ook wel tzt op dvd verschijnen.
Michael Hamers
29-05-2008, 20:33
Wim Helsen - Heden Soup
Ik kende deze Vlaamse cabaretier alleen nog maar van het Vara programma onder de tram. Het leek me een rustige jongen die erg goed uitgedachte grappen zou maken.
Maar het tegendeel is waar. Deze jongen is een ware wervelwind op het toneel en trakteert je op de ene na de andere rare fantastische uitspraak. Waar hij het vandaan haalt weet hij waarschijnlijk zelf niet eens.
Dit is zijn eerste soloprogramma en ik wil zeker zijn andere dvd ook gaan zien.
De Vlaamse Hans Teeuwen...
8/10
Martin Z.
29-05-2008, 20:49
Neen, is vervangen in de volgende film "Harry Potter and the prisoner of Azkaban/En de gevangene van Azkaban"
ah helder :bier:
Erwin de Koning
29-05-2008, 21:09
EMR (http://www.filmthreat.com/index.php?section=reviews&Id=7851&archive=Date&match=200504&page=47)
Londoner Adam Jones is stuck in a dead end job; lives alone with his cat and spends his free time obsessing over the latest conspiracy theories on the Internet. Taking an experimental drug for his epilepsy, manufactured by the Pfenal corporation, Adam begins suffering from seizures, black outs and terrifying visions. When he wakes up in a hotel room in Mexico missing a kidney, Adam becomes convinced that he's unwittingly stumbled into the middle of a conspiracy. Drugged by mysterious paramedics, Adam finds himself back in his London flat. Just as he assumes it's just been a bad dream, the pain of a scar on his back serves to convince him that something dark and disturbing is indeed happening. Worse still, Adam's one friend at work, Tracey, informs him that he's been missing from work for a week and as a result he's been fired. He turns to his doctor, but she seems to be overly zealous in prescribing the drug company's medication. His only confidant is his beautiful and mysterious Internet correspondent, whom he knows by her screen name CyberBunnyLily and who lives in San Francisco. With his reality becoming more and more fractured, and unable to trust anyone - let alone himself - Adam sets about trying to uncover the truth about the mysterious drug company Pfenal. The transatlantic connection seems ever more prominent in solving the mystery. Will he escape his torment and be united with his beloved Lily, and if so, at what cost? Just as he finally feels that he is able to rid himself of the ordeal of his medication, Adam finds himself confronted by two of the drug company's agents. And the reality of his situation turns out to be worse than his wildest conspiratorial nightmares. EMR weaves together a host of urban myths: from kidney-stealing, and alien-abduction, to manipulative drug corporations, this is a paranoiac's wonderland that winds its way, Rubik's cube-like, to its climax.
Kan het niet mooier verwoorden zonder te spoileren, en ow ja... de ontknoping is er een om van te smullen!!
7.5
Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=kPCaC8prP6k)
http://www.shiny-object.com/titles/EMR/EMR_Front_USDVD.jpg
mercapto
29-05-2008, 21:12
Lol. Klinkt erg Tarantinonees die cover...
"From the Executive Producer of Snatch and Lock, Stock and Two Smoking Barrels"
(6)
"From the Boom Boy and the Coffee Lady of Shawshank Redemption and The Green Mile"
Patrick van den Hul
29-05-2008, 23:01
ah helder :bier:
Overigens deed Richard Harris het véél beter dan Michael Gambon.
scherpschutter
30-05-2008, 09:28
BOOT CAMP (2007, Christian Duguay)
Een wel erg tendentieuze film over onhandelbare jongeren die naar een werk/opvoedingskamp worden gestuurd. De praktijk bestaat en in Nederland is er regelmatig sprake van geweest dat het op grote schaal zou worden ingevoerd. De maker was duidelijk geen voorstander van de praktijk: de kinderen waren feitelijk reine zieltjes, het was allemaal de schuld van de ouders en de dokter die het kamp leidde, sprak met een Duits accent. Tel uit je winst.
Het was ook nog een disc van RCV (dialogen te zacht in de mix, ondertitels die over verklarend teksten lopen, geen menu - het houdt maar niet op met die (censuur))
Oudlid_X5
30-05-2008, 13:42
Ben X (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=130890) (2007)
Ik was op de hoogte van de kwaliteit van de film en dat de film toch wel wat prestigieuze filmfestivals af was gegaan en daar hoge ogen gegooid had. Deze Belgische prent ging zelfs naar de buitenlandse Oscars maar het mocht (allemaal) niet baten.
In het begin had ik wat moeite om in de film te komen. Vooral qua visualiteit leek het soms wel of Tony Scott iets met het project te maken had. Maar niets is minder waar. Gelukkig werd het naar een tijdje stukken minder en werden de editing trucjes minder zodat het allemaal goed volgbaar was. Was trouwens wel blij dat er Nederlandse ondertiteling aanwezig was op de dvd anders kon ik het (alweer) totaal niet verstaan.
Voor de rest een erg aangename film die hier en daar wat braaf uit de hoek komt maar het nodige goed maakt. Door het sterke acteerwerk van iedereen alleen jammer van de acteurs die soms behoorlijk ouder leken dan ze moesten uitbeelden. Voor de rest is het een machtige soundtrack, prachtig uitvoering van het onderwerp. Hoe zagen jullie de symboliek achter de kleur rood van de jas van zijn virtuele vriendin. Had dat te maken met het feit dat ze er eigenlijk niet was, een surrealistische omgeving of een diepere betekenis. Want de kleur rood straalde van de jas af!
Dus alweer een topper uit België het begint erop te lijken dat Nederland achterop raakt. Niet dat dat erg is want dan kan ik me meer gaan vestigen op landen die wel weten wat kwaliteit is! 8.0
Oudlid_X5
30-05-2008, 14:51
Into the Blue (2005)
Van John Stockwell had ik al het visueel, bijzondere Crazy/Beautiful gezien en het matige Blue Crush het kon dus alle kanten op gaan. Eigenlijk kon het geen enkele kant op want de recensies over deze film waren behoorlijk vernietigend. Toch maar wezen kijken vooral vanwege de scènes onderwater. En ik moet bekennen het eerste half uur dat nog geen verhaal kent zag er prachtig uit. De strand, de palmbomen en de onderwaterwereld zorgde voor de nodige oogstrelende beelden. Helaas, moest daar tussendoor een vreselijk onnozel verhaal verteld worden met acteurs die nodig op acteerles moeten. Paul Walker en Jessica Alba spelen allebei hun rol zoals ze dat al jaren doen. Twintigers, genieten van het leven die opeens voor een keuze komen te staan. Nou niet echt bevorderend voor hun carrière. Dus een vervelend verhaal dat vertelt moet worden zonder dat je echt bij het verhaal betrokken raakt. 4.5
Micheal Clayton
Het verhaal werd mij niet helemaal duidelijk in het begin. Het ging van het 1 naar het andere (voor mijn gevoel) later werd mij dit wel duidelijk. Het verhaal vond ik soms wat traag, maar uiteindelijk een erg leuke film
7,2
Micheal Clayton
Het verhaal werd mij niet helemaal duidelijk in het begin. Het ging van het 1 naar het andere (voor mijn gevoel) later werd mij dit wel duidelijk. Het verhaal vond ik soms wat traag, maar uiteindelijk een erg leuke film
7,2
Ik vond juist dat er veel vaart in de film zat. Maar ja, dat is ieder zijn persoonlijke beleving.;) Het is inderdaad geen film die je zo even opzet. Je moet je hoofd er gedurende anderhalf uur bijhouden. De meanderende verhaallijn en de vele personages zorgden er voor dat ik dit één van de boeiendste films vond van afgelopen jaar. Met weer een uitstekende Clooney, die de jongste jaren goed bezig is.
8,5/10
Dennis Vansant
30-05-2008, 16:19
The Hottie and the Nottie (http://www.dvd.nl/forum/film.php?fid=132920) ( 2008 )
Het gebeurt niet vaak, maar ik ben sprakeloos. Na een tandenknarsende twintig minuten heb ik het opgegeven, heb een beetje vooruitgespoeld om vervolgens erachter te komen dat hij verliefd wordt op het lelijke meisje nadat ze plots veranderd is in een mooi meisje omdat ze plastische chirurgie heeft ondergaan. Big surprise. Drie hoeraatjes voor deze propagandafilm voor de oppervlakkigheid van onze samenleving!
The Hottie and the Nottie zuigt harder dan een Viëtnamese hoer op pepmiddelen. Enkel aan te raden voor gebruik op Guantànamo, maar dit wens je zelfs Bin Laden niet toe...
De slechtste film die ik ooit gezien heb, zelfs met voorsprong op Meet the Spartans. Waar blijft de mogelijkheid om minder dan één op tien te geven?
Ik heb een biertje nodig...
1/10
Dennis Vansant
30-05-2008, 16:32
Wim Helsen - Heden Soup
Ik kende deze Vlaamse cabaretier alleen nog maar van het Vara programma onder de tram. Het leek me een rustige jongen die erg goed uitgedachte grappen zou maken.
Maar het tegendeel is waar. Deze jongen is een ware wervelwind op het toneel en trakteert je op de ene na de andere rare fantastische uitspraak. Waar hij het vandaan haalt weet hij waarschijnlijk zelf niet eens.
Dit is zijn eerste soloprogramma en ik wil zeker zijn andere dvd ook gaan zien.
De Vlaamse Hans Teeuwen...
8/10
Hmm, ik vind het niet helemaal correct om Helsen met Teeuwen te gaan vergelijken, maar goed, we beschouwen het dan maar als een compliment :p
De humor van Teeuwen bestaat voornamelijk uit rake kritiek op de maatschappij. Hij wil mensen provoceren en doet dat om het recht op de vrije meningsuiting te benadrukken, iets wat andere topkomieken zoals bvb de Amerikaan George Carlin ook doen. Teeuwen maakt af en toe gebruik van surrealistische humor, maar het vormt niet de basis van zijn werk en dat doet het wel bij Helsen.
Wim is vooral iemand die erom bekend staat op een fantastische manier verhalen te kunnen aan elkaar breien en vooral een erg mooie uitspraak en vlotte taalvaardigheid heeft (wat meteen verklaart waarom hij in Nederland ook erg populair is, hij won Cameretten en werd tweede op het Leids Cabaretfestival: hij moest de duimen leggen tegen Javier Guzman). Helsen brengt ook de hogere kunstvormen (zoals poëzie) dichter bij de bevolking en is naar mijn mening al minstens de voorbije twee jaar veruit de bekwaamste televisiefiguur in ons land. Een mateloos interessant persoon en ook gewoon een erg vriendelijke gozer lijkt me...
The Hottie and the Nottie (http://www.dvd.nl/forum/film.php?fid=132920) ( 2008 )
Het gebeurt niet vaak, maar ik ben sprakeloos. Na een tandenknarsende twintig minuten heb ik het opgegeven, heb een beetje vooruitgespoeld om vervolgens erachter te komen dat hij verliefd wordt op het lelijke meisje nadat ze plots veranderd is in een mooi meisje omdat ze plastische chirurgie heeft ondergaan. Big surprise. Drie hoeraatjes voor deze propagandafilm voor de oppervlakkigheid van onze samenleving!
The Hottie and the Nottie zuigt harder dan een Viëtnamese hoer op pepmiddelen. Enkel aan te raden voor gebruik op Guantànamo, maar dit wens je zelfs Bin Laden niet toe...
De slechtste film die ik ooit gezien heb, zelfs met voorsprong op Meet the Spartans. Waar blijft de mogelijkheid om minder dan één op tien te geven?
Ik heb een biertje nodig...
1/10
Je maakt me wel benieuwd. Deze ga ik me toch ook 's huren. Maar het kan altijd slechter. Dragon Wars bijvoorbeeld al gezien? Voor elke There will be blood komt er wel zo'n kakker uit. Meet the Spartans stond voor ik D- War mocht aanschouwen, eenzaam aan de top. Het zou me verbazen mocht Hottie deze alsnog kloppen.
Dennis Vansant
30-05-2008, 16:35
D-War heb ik vorig jaar al gezien. Hij werd van de troon gestoten, eerst door Spartans en nu door deze... "film".
Dennis Vansant
30-05-2008, 16:41
D-Wars was trouwens nog slecht op een grappige manier. De cheesy dialogen waren echt héérlijk en er was om de zoveel minuten tenminste nog wat leuke CGI te zien. Het is een B-film anno 2007, er konden gewoon geen slechte special effects inzitten met de computertechnologie zoals ze nu is. Het grote probleem met Hottie/Nottie is dat de film zichzelf echt serieus neemt, en blijkbaar op een echt publiék gericht is en denkt dat ze deze mensen iets nieuws brengen.
Het hele "verhaal" van deze film wordt meestal als klein subplot gebruikt in andere oppervlakkige tienerfilms zoals American Pie ofzo. Het is zo'n beetje als When a Stranger Calls, de seventies B-film die door Wes Craven werd samengevat/geparodieerd in de vijf minuten durende intro van de eerste Scream en dan volledig als een donderslag bij heldere hemel nog een REMAKE kreeg ook in 2006. Heb hem toen in de bios gezien en er zaten nog wel wat leuke goedkope schrikmomenten in, dusjah...
Maar dit... ARGH! Het idee dat mensen hier geld aan verdienen maakt me gewoon razend. Laat ons gewoon zeggen dat ik porno heb gezien met een diepere verhaallijn dan dit.
De humor van Teeuwen bestaat voornamelijk uit rake kritiek op de maatschappij.
Vind je? Ik vind het meer een absurdist....1 van de voornaamste redenen waarom ik hem zo goed vind. Eindelijk eens een caberatier die niet met een vingertje de maatschappij onder de loep neemt. Het is juist lekker slap gelul.
Dennis Vansant
30-05-2008, 16:56
Vaak wel ja, daarom is Teeuwen ook zo uniek: hij kan het als geen ander met een knipoog mengen. Als hij alle moslims geitenneukers noemt, is dat een kritiek op het feit dat gelovigen een monopolie op de waarh... ach, je hebt het heerlijke tv-moment met de meiden van Halal ook gezien :p
Jaaaaaaaa.....goed was dat zeg! Vooral omdat ie met het grootste gemak die twee meiden onder tafel lulde. Teeuwen 4 president!!:mrgreen:
Oudlid_X5
30-05-2008, 17:37
Wijster (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=133138) (2008)
Mijn eerste aanraking met Paula van der Oest en misschien wel meteen mijn laatste. Wat een stompzinnige film was dit zeg. Het kwam erop neer dat in begin jaren ‘’70 een stel apen een trein kapen en dat voor dertien dagen lang. In die dagen krijgen ze een band met de gegijzelden. Een prachtig onderwerp zou je denken, alleen krijgen we alle stereotypes en clichés die bestaan in de filmwereld over ons heen.
Ik kan niet meer spreken over acteerwerk dit was erger. De Molukkers leken wel dieren uit een andere beschaving. De stereotype kapers, de één was gevoelig terwijl de ander weer hardhandig iets probeerde duidelijk te maken tegenover de Nederlandse regering. En dan de mensen in de trein, die keken hun ogen uit alsof ze gedwongen werden tot dit filmproject. Verder kon ik geen spanning voelen, was er niet sprake van dramatiek en was het waarschijnlijk te duur om muziek in de film te gebruiken om die spanning of dramatiek te kweken. Voor de rest viel me op dat de cameraman niet wist wat hij deed. Inzoomen en weer uitzoomen, handheld dan weer vaste positie. Zo hinderlijk dat het leek of ik wel achter de camera zat.
Dus de eerste grote teleurstelling van de Telefilms van 2008 hopelijk blijft het hier ook bij want de anderhalf uur dat het duurde waren behoorlijk pijnlijk! 2.0
Oudlid_X5
30-05-2008, 18:31
Ken Park (2002)
Van Larry Clark had ik al eens Kids gezien en hoewel die behoorlijk hard is, overtreft hij met deze film zichzelf. Zoals gewoonlijk volgen we een paar tieners die met elkaar skaten, blowen en vrijen. Maar dit keer krijg we een beeld te zien in de gezinnen van paplief en mamlief die er ook vreemde hobby’s op na houden. De vraag die me de hele tijd bezig hield was waarom die verschrikkelijke wereld laten zien zonder een oplossing te geven om die wereld te veranderen. Wil Clark dan alleen maar provocerende cinema voortbrengen ik denk het niet daarvoor is hij mij veels te intelligent. Het gegeven had misschien beter gewerkt als Clark de nodige handvatten had aangereikt aan de kijker nu lijkt het meer op een registratie van. Buiten dat, was het acteerwerk best sterk en dat voor schoffies die van de straat afkomen. Dus duidelijk een mindere film dat vooral komt omdat Clark makkelijk wilt scoren.
Wel geinig dat Amerika en Australië deze film beiden niet hebben laten draaien laat staan op dvd uitgebracht daar. De film kwam niet door de censuur heen. Laat maar weer zien hun bescheten die wereld in elkaar zit. Wel de grootste porno afzet maar aan de andere kant behoorlijk preuts blijven voordoen. Typisch. 4.0
Enfant, L' (2005)
Mijn tweede Jean-Pierre/ Luc Dardenne film. Hoewel ik grote verwachtingen had dat deels komt doordat de film de prestigieuze prijs won in 2004 op Cannes en aan de andere kant vanwege de lovende kritieken die deze film kreeg.
Toch had ik het gevoel dat er meer uit de film gehaald kon worden van wat er nu in zat. Vrije oppervlakkige karakters, het had beter gewerkt als we meer achtergrond informatie kregen. Door die gemiste achtergrond informatie kon ik me niet inleven in het karakter van Bruno. Deed hij het kind nu echt weg vanwege het geld? Of omdat hij jaloers was niet meer de eerste te zijn bij Sonia?
Dat wil niet zeggen dat ik de film vanwege het uitdagende onderwerp slecht of iets dergelijks vind. De film stijgt makkelijk de middenmoot zonder echt gebruik te maken van acteurs en andere faciliteiten. Zo is Déborah François echt een ware vondst in de filmwereld! Prachtig ook dat de titel van de film de complete drietal symboliseert. Niet alleen Jimmy het pasgeboren kind maar ook het kind zijnde dat schuilde in de tortelduifjes. Dus een ietwat onevenwichtige twee aanraking met de broeders, en vraag me af of dit nu echt de prijs verdient die hij kreeg. Was er dat jaar echt geen betere te vinden? 7.2
mercapto
30-05-2008, 19:27
Teeuwen for president ?
Ik vind juist dat hij erg afgegleden is de laatste jaren, van scherp naar slap gelul en van leuk naar...VPRO niveau. Nu weer die nieuwe bagger van 'm met z'n webcam, ik weet niet wat het moet zijn maar leuk is het niet.
Iron Maiden live after death
Ik ben geen groot fan van muziek dvd's, vaak kan ik het geduld niet opbrengen om een hele show van een band te bekijken. Een live cd vind ik dan prettiger, omdat tijdens het luisteren iets kan doen zonder dat er iets van de show verloren gaat.
Maar aangezien ik dit jaar weer naar Iron Maiden ga en de band alleen maar oude klassiekers zal spelen besloot ik toch deze laatste dvd aan te schaffen.
Deze show stamt uit 1985 en bevat veel van die klassiekers. Ik heb toch bijna anderhalf uur geboeid gekeken naar de capriolen van Bruce D. en band. Hoewel ik tijdens Aces High nog even moest wennen aan de zang (i.t.t. op cd niet helemaal loepzuiver uiteraard) viel al snel het kwartje en heb ik genoten van een ijzersterke show.
Ik heb alleen maar meer zin gekregen in het aankomende optreden.
Erwin de Koning
30-05-2008, 20:43
GUTTERBALLS (http://slasherp.nexcess.net/htm/reviews/gutterballs.htm)
Geweldige hommage aan de jaren '80 slasherflicks die erg lijkt op INTRUDER. De gore is erg pittig en er zit zelfs hardcore porno in
Misschien wel de geweldigste kill ooit en ik weet dat deze film uit 2008 is want aan de print en stijl lijkt het alsof deze rechtstreeks uit '88 komt
Geweldig, maar alleen voor gorehounds en slasherfans
8.5
Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=prFK81Tz7Y0)
http://img230.imageshack.us/img230/7963/gutterballsposterav4.jpg
National Treasure 2: Leuke avonturen film, totaal niet geloofwaardig en het is allemaal wel heel erg toevaliig hoe ze die raadsels/puzzels oplossen. Maar als je dit niet al te serieus neemt dan hou je een feelgood aktie/avonturenfilm over. 7/10
Saw IV: Deze deel sluit erg mooi aan op deel 3 plus een kijkje in het verleden van Jigsaw en waarom ie zo is geworden, maar deze reeks is wat mij betreft al genoeg uitgemolken, een deel 5 hoeft van mij niet meer ik heb het nu wel gezien en er is niets nieuws meer aan. 5.5/10
Patrick van den Hul
30-05-2008, 21:44
National Treasure 2: Leuke avonturen film, totaal niet geloofwaardig en het is allemaal wel heel erg toevaliig hoe ze die raadsels/puzzels oplossen. Maar als je dit niet al te serieus neemt dan hou je een feelgood aktie/avonturenfilm over. 7/10
Saw IV: Deze deel sluit erg mooi aan op deel 3 plus een kijkje in het verleden van Jigsaw en waarom ie zo is geworden, maar deze reeks is wat mij betreft al genoeg uitgemolken, een deel 5 hoeft van mij niet meer ik heb het nu wel gezien en er is niets nieuws meer aan. 5.5/10
Je heeft nog milde cijfers voor beide films moet ik zeggen :-P Met name Saw IV vond ik echt een misbaksel, het zal me waarschijnlijk altijd een raadsel blijven waarom ik die film überhaupt heb gezien.
Wat betreft Saw IV, geef ik 'm nog net een voldoende omdat ie erg mooi aansluit op deel 3, wat ik wel weer erg knap gedaan vond. Eigenlijks moet je deel 4 zien om deel 3 nog beter te snappen.
Patrick van den Hul
30-05-2008, 21:48
Elsker dig for evigt (Open Hearts), Suzanne Bier, 2002
De vierde film die ik zie van deze regisseuse en wederom viel het niet tegen. De dogme filmstijl heeft voor mij echt iets unieks, het geeft me het gevoel dat ik echt in één ruimte ben met de acteurs. Je leeft mee met elke gedachte, elke zin, elk gevoel. Vereiste voor het slagen van een dergelijke film is wel dat de cast over een behoorlijk acteertalent beschikt, en dat is gelukkig het geval. Een prachtige film over menselijke emoties. Ik kan iedereen die van een overtuigend, meeslepend menselijk drama houdt, deze film aanraden. Evenals haar andere films Brothers, After the Wedding en haar iets mindere Hollywood debuut: Things We Lost in the Fire. 8,2
Vraagje: De dogme films worden genummerd (zie ik op IMDB). Wat zijn andere prominente regissseurs die deze filmstijl hanteren en welke films van hen zijn aan te raden?
Patrick van den Hul
30-05-2008, 21:50
Wat betreft Saw IV, geef ik 'm nog net een voldoende omdat ie erg mooi aansluit op deel 3, wat ik wel weer erg knap gedaan vond. Eigenlijks moet je deel 4 zien om deel 3 nog beter te snappen.
Daar heb je wel gelijk, maar het voelde zo overbodig. Het laatste stukje mysterie is er nu wel uit.
Erwin de Koning
30-05-2008, 23:11
ROGUE (http://www.infilm.com.au/?p=76)
Waar ik al bang voor was, de film neemt zichzelf veel te serieus. Waar LAKE PLACID slaagde door de combinatie met (zwarte) humor is deze film zelfs op momenten saai
Technisch gezien een prima produktie
6.5
Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=rrq4qQr2Zy4)
http://img258.imageshack.us/img258/239/posterroguejm1.jpg
mercapto
31-05-2008, 00:38
Michael Clayton
Leuk!
In het begin heb je zoiets van "Dit gaat echt nergens over", en toch blijf je kijken uit nieuwsgierigheid want slecht is het niet.
Echter komt er toch telkens wat meer struktuur in de film en is het maar goed dat de nieuwsgierigheid gewekt werd.
Sterk maar ingetogen acteren van Clooney, en de rest van de cast was ook prima in orde, vooral Wilkinson (moest ik imdb-en...) en met de onlangs overleden Sydney Pollack natuurlijk vanwege dat feit als extra aandachtstrekker. Er zitten wel twee vreemde dingen in die wat minder overkomen...één alsof er een scene mist en het ander als iets te geforceerd.
Wat ? Bekijk het!
Daar heb je wel gelijk, maar het voelde zo overbodig. Het laatste stukje mysterie is er nu wel uit.
Klopt en als er een deel 5 komt, dan zal deze aan me voorbij gaan.
Vraagje: De dogme films worden genummerd (zie ik op IMDB). Wat zijn andere prominente regissseurs die deze filmstijl hanteren en welke films van hen zijn aan te raden?
Lars von Trier, Thomas Vinterberg, Kristian Levring en Soren Krgh-Jacobsen zijn de oprichters.
Bekende films:
Festen, Mifune's Last Song, The Idiots
Dennis Vansant
31-05-2008, 09:31
En in principe zou je de namen van deze heren niet eens mogen weten, volgens de regels van Dogma :p
Roman Holiday (William Wyler, 1953)
Dit modern sprookje is de debuutfilm van de getalenteerde en lieftallige Audrey Hepburn. Ze speelt een prinses die op staatsbezoek is in Rome. Als alles haar teveel wordt, wil ze ervaren hoe de 'gewone' mens leeft. Ze vlucht de stad in en wordt onder de hoede genomen van een journalist (Gregory Peck). Hij ziet in haar avontuur een enorme scoop, maar als de dag vordert begint zijn gevoel voor haar te veranderen. Roman Holiday is een prettige romantische komedie die extra cachet krijgt doordat hij op locatie in Rome is opgenomen. ****
Wellicht een leuk weetje: haar officiële filmdebuut maakte Hepburn in de Nederlandse film Nederlands in zeven Lessen ;) Van 1938 tot 1948 woonde ze in Nederland, als dochter van een rijke Engels-Ierse bankier en een Nederlandse barones.
Dennis Vansant
31-05-2008, 09:54
Is vrij algemene kennis dunkt me :p in Brussel geboren trouwens ;)
Patrick van den Hul
31-05-2008, 09:54
Lars von Trier, Thomas Vinterberg, Kristian Levring en Soren Krgh-Jacobsen zijn de oprichters.
Bekende films:
Festen, Mifune's Last Song, The Idiots
Thanks! Ik heb Dogville en Manderlay hier al lange tijd liggen. Die ga ik dan toch maar eens kijken binnenkort (y)
Is vrij algemene kennis dunkt me :p in Brussel geboren trouwens ;) Dat laatste misschien wel, maar toch leuk dat ze haar debuut maakte als KLM-stewardess :razz:
Martin Z.
31-05-2008, 10:46
Avalon (7.9) 2001 Bijzondere film voor wie eens wat anders wil zien. Een film die ik de tweede keer waarschijnlijk beter ga waarderen.
Dennis Vansant
31-05-2008, 11:23
Caligola (http://www.dvd.nl/forum/film.php?fid=12832) (1979)
Al sinds mijn prille kindertijd (vanaf wanneer is dat als je er nog maar twintig bent) ben ik gefascineerd door het Romeinse Rijk en alles wat ermee te maken heeft. De klassieke films en miniseries over deze periode in de geschiedenis heb ik dan ook op grote schaal verslonden. Elk jaar met kerstmis zijn Ben Hur en The Robe nog steeds vaste prik, maar een film die gek genoeg telkens weer onder mijn radar wist voorbij te glippen, was deze Caligula; een Italiaans-Amerikaanse co-productie met een bijna volledig Britse cast, kibbelende regisseurs en heel veel porno!
De film vertelt het levensverhaal van Gaius Germanicus Caesar, alias "Caligula" ("kleine laarsjes"), de derde keizer van het Romeinse Rijk en meteen ook de grootste mafkees in de Augustiaanse dynastie. Deze man regeerde slechts drie jaar, maar bracht op die tijd het hele Rijk bijna ten val.
In 37 na Christus wordt de jonge Caligula (Malcolm McDowell) ontboden aan het hof van zijn grootvader, keizer Tiberius (Peter O'Toole). De vorst is inmiddels 77 en heeft syfilis: hij loopt anders gezegd behoorlijk op zijn laatste benen. Zijn lijfwacht is Macro (Guido Mannari), het hoofd van de Pretoriaanse Garde, die alvast een toekomst probeert te verzekeren door Caligula, de toekomstige keizer, stroop om de mond te smeren en hem te beloven dat hij het bed mag delen met zijn vrouw. Een onverwachte bondgenoot van Tiberius is Nerva (John Gielgud), één van de enige senatoren die een golf van executies in de Senaat overleefde, ondanks dat (of misschien juist omdat) hij de enige senator was die openlijk Tiberius durfde te bekritiseren. Met de dood van de keizer in zicht pleegt Nerva zelfmoord door zijn polsen open te snijden terwijl hij een warm bad neemt. Liever dat dan door Caligula geregeerd te worden. De senator zou pijnlijk visionair blijken...
De rest van het leven van Caligula is grotendeels algemene kennis. Hij onderhield een incestueuze relatie met zijn zus Drusilla (Teresa Ann Savoy), liet zijn vertrouwelingen massaal executeren, riep zichzelf uit tot god en was op het einde van zijn leven zo krankzinnig dat hij naar verluidt zijn paard tot consul maakte. Meer dan genoeg stof voor een interessante verfilming dus, of toch niet?
Niet dus! De hoeveelheid talent die verspild wordt aan wat in feite een ordinaire pornofilm is, is verbijsterend. Malcolm McDowell! Peter O'Toole! Helen Mirren! John Gielgud! Ongelooflijk is het: stuk voor stuk gerespecteerde acteurs en actrices laten hun naam door het slijk halen in deze ordinaire productie. Akkoord: seks en porno kunnen perfect in een historische film verwerkt worden om het verhaal een duwtje in de rug te geven. Denk maar aan de gedenkwaardige (en minstens even walgelijke) films van Pasolini, zoals Il Decamerone, Il Conti di Canterbury en natuurlijk Salò o le 120 Giornati di Sodoma. Het is echter duidelijk dat de twee regisseurs van Caligola het maar niet eens raakten over hoe de prent eruit moest gaan zien en naar verluidt liepen de ruzies na een tijdje zelfs zo hoog op dat de ene de andere uit de monteerkamer buitensloot en gewoon lekker zijn gangetje ging. Tegen de castmembers werd ronduit gelogen (men beloofde de hardcore seks eruit te halen, maar stopte deze daarna weer koppig in de prent). Daardoor zit de film vol met slechte shots (onscherp, onvoldoende geluidskwaliteit en meer van dat fraais) en plotgaten die zo groot zijn als Tom Cruise maf is.
Wat er allemaal is misgelopen in deze film is moeilijk op te noemen, maar wegens goeie acteerprestaties van de ervaren rotten en de prachtige intromuziek is Caligola nog geen totale catastrofe. Wel helaas slecht, tenzij je geilt op slecht gefilmde homoporno...
4.0
BigLebowski
31-05-2008, 11:36
Caligula is geen film die je op historische accuraatheid moet willen toetsen of met andere klassiekers als Ben-Hur moet gaan vergelijken. Dit absurde werkje valt duidelijk in een andere categorie en dient imo daarom ook met andere ogen (als cultfilm) bekeken te worden. Toen ik deze film bekeek hield ik dat ook sterk in m'n achterhoofd en vond ik hem als zodanig nog wel redelijk te pruimen. Ga je er met serieuze verwachtingen in, dan kom je inderdaad bedrogen uit.
Erwin de Koning
31-05-2008, 11:41
KATAUDE MASHIN GÂRU (http://ynotmovies.blogspot.com/2008/05/machine-girl.html)
THE MACHINE GIRL / THE ONE-ARMED MACHINE GIRL
Leuke Japanse camp vol bloedfontijnen en verwijzingen naar de bekende klassiekers
7.0
Trailer (http://nl.youtube.com/watch?v=eSpCWJnnWVI)
http://www.firstshowing.net/img/machinegirl-poster-big.jpg
Dennis Vansant
31-05-2008, 11:43
Caligula is geen film die je op historische accuraatheid moet willen toetsen of met andere klassiekers als Ben-Hur moet gaan vergelijken. Dit absurde werkje valt duidelijk in een andere categorie en dient imo daarom ook met andere ogen (als cultfilm) bekeken te worden. Toen ik deze film bekeek hield ik dat ook sterk in m'n achterhoofd en vond ik hem als zodanig nog wel redelijk te pruimen. Ga je er met serieuze verwachtingen in, dan kom je inderdaad bedrogen uit.
Om eerlijk te zijn wist ik ook niets van het pornoverleden, maar goed: ik ben ook niet vreemd in het cultgenre. Ik heb meerdere Pasolini's gezien (zoals ik al aangeef in de recensie), dus porno hoeft niet per sé iets walgelijks te zijn. Het is gewoon één grote rommelboel qua editing en het acteerwerk strookt niet (verschillende stijlen door elkaar, het kon de regisseur, wie het ook was die tussen het pijpen en neuken door ook eens tijd had om drama te regisseren, duidelijk geen fuck schelen).
Dennis Vansant
31-05-2008, 11:44
Waar vergelijk ik hem trouwens met Ben-Hur? Waar maak ik claims over de historische nauwkeurigheid? Ik durf gerust aannemen dat het leven van Caligula één grote oase van decadentie was, maar technisch rammelt deze film gewoon aan alle kanten.
BigLebowski
31-05-2008, 12:07
Waar vergelijk ik hem trouwens met Ben-Hur? Waar maak ik claims over de historische nauwkeurigheid? Ik durf gerust aannemen dat het leven van Caligula één grote oase van decadentie was, maar technisch rammelt deze film gewoon aan alle kanten.
Je maakt inderdaad ook geen direct vergelijk met Ben-Hur, maar omdat je hem opnoemde in je verhaal was ik enigszins in de veronderstelling dat je verwachtingen die richting op gingen, meer niet ;) Het punt dat ik wilde maken ging er mij eigenlijk ook meer om met welke verwachtingen je (iedereen in het algemeen) een film ingaat. Caligula rammelt inderdaad aan alle kanten, zowel technisch als historisch, maar hij heeft wel een bepaalde cultstatus verworven en als je dat vantevoren weet en hem als zodanig bekijkt, zou je hem wellicht ook iets anders beoordeeld hebben. That's all.
BigLebowski
31-05-2008, 12:11
Om eerlijk te zijn wist ik ook niets van het pornoverleden, maar goed: ik ben ook niet vreemd in het cultgenre. Ik heb meerdere Pasolini's gezien (zoals ik al aangeef in de recensie), dus porno hoeft niet per sé iets walgelijks te zijn. Het is gewoon één grote rommelboel qua editing en het acteerwerk strookt niet (verschillende stijlen door elkaar, het kon de regisseur, wie het ook was die tussen het pijpen en neuken door ook eens tijd had om drama te regisseren, duidelijk geen fuck schelen).
Als de naam Tinto Brass je iets had gezegd, had je het kunnen weten ;)
Dennis Vansant
31-05-2008, 12:17
Brass zou nog de gematigde van de twee geweest zijn :p
Nu, met dat hele gedoe van "maar het is een cultklassieker in zijn genre!!!" hoef je bij mij niet aan te komen. Hij mag dan nog officieel heilig verklaard zijn door de paus, dat geeft een film naar mijn mening nog niet het excuus om slecht, warrig en saai te zijn. Daarom heb ik over het algemeen niks met écht slechte en inspiratieloze B-films, behalve met de klassieke horrorfilms uit de stallen van bvb Universal of RKO, omdat de verhalen, mythologie en acteurs die erachter zitten mij enorm aanspreken. Ik moet echter wel zeggen dat Dracula (1931, Tod Browning, met Béla Lugosi) een sterke film blijft ondanks het gebrek aan coherente editing, vaak vreselijk duidelijke goofs (stukken karton om de belichting goed te leiden, dat soort dingen), maar het wankele geheel wordt door vele dingen rechtgehouden (o.a. de prestatie van Lugosi) en Caligola heeft gewoon geen enkele saving grace.
Welke B-films zijn dan weer wel leuk? Vehikels met een plot dat zodanig over the top is dat je het gewoon niet slecht kunt vinden :p die Zombies! Zombies! Zombies! (3 strippers gaan een horde zombies te lijf) lijkt me dan ook heerlijk entertainment te zijn.
Dit... nee. Caligola faalt waar het werk van Pasolini wél in slaagde: juist door het absurdisme een bizar realistisch portret van een bepaald tijdvak schilderen.
BigLebowski
31-05-2008, 12:29
Je hebt mij overigens ook niet horen beweren dat het een geweldige film is hoor, maar was wel benieuwd met welke verwachting je de film in was gegaan.
En dat een film een cultstatus heeft, heilig verklaard is door de paus of 20 oscars gewonnen heeft, is natuurlijk nooit een reden om een film goed te moeten vinden, maar het draagt er wel toe bij - althans in mijn beleving - om hem met een bepaalde verwachting of invalshoek te bekijken. Ik gebruik dat dan ook zeker niet als argument om iets goed te moeten vinden. Als je dat zo hebt geïnterpreteerd, dan heb je me helaas verkeerd begrepen.
Dennis Vansant
31-05-2008, 12:31
Nee, ik heb je wel begrepen, maar ik hou mezelf liever zo open mogelijk. Ik koester bijna nooit verwachtingen en laat me zo min mogelijk leiden door wat ik over de film heb gehoord. Fundamentele argumenten onthou ik ook meestal niet :p bij Cloverfield, die ik gisteren zag, onthield ik bvb enkel dat er mensen zo ziek van werden dat ze kotsend de zaal uitspurtten :p
Triviale dingen onthouden is altijd goed als je aan een film begint :)
Jeroen D
31-05-2008, 13:15
Hatchet - over films als deze kan ik erg kort zijn. 4/10
P2 - wow, waar komt deze film vandaan ? Simpel verhaal over een vrouw die opgejaagd word in een parkeergarage maar het word zo goed neergezet. Goed acteerwerk van Wes Bentley en Rachel Nichols. Anderhalf uur lang entertainment van de bovenste plank, deze film vond ik zo spannend. Vette aanrader. 8.5/10
Gunfight At Dodge City: Een western klasieker die mij helaas toch niet zo erg kon boeien, mischien omdat er erg droog/overdreven werd geacteerd, ook was de film traag en was ik blij dat ie maar 80 min. duurde. Visueel vond ik het wel weer mooi, vooral de scene die zo word gefilmd dat je recht door de stad heen kijkt, tijdens saturday shooting night. Laat ik weer 's mild zijn. 5.5/10
Quicksand (1950)
Zeer vermakelijke en vlotte Noir. Een automonteur wil graag op stap met een vrouw. Hij heeft geen geld en "leent" wat uit de kas. Om op tijd te zijn om het ongezien in de kas terug te leggen koopt hij een horloge en verkoopt deze direct weer. Echter.....hij kocht hem op afbetaling en dus was het niet zijn bezit. Wat we vervolgens zien is hoe een man zich steeds verder in de nesten werkt, opgestookt door de vrouw waar hij mee aan t daten is. Beroving, kidnapping en zelfs moord passeren de revue. Ondertussen verliest hij de vrouw die echt gek op hem is uit het oog. Zat t allemaal nog goedkomen.....?
The Omega Man (1971)
Een heerlijke sci-ficlassic! En wat een verschil met I Am Legend! Toegegeven....het ziet er wat knulliger uit...vooral de wezens met hun witte poeder op hun kop en zwarte capes. Maar ik zie dat nog steeds liever dan uit de computer getoverde cgi wezens.
Charlton Heston schiet naar harte lust op alles wat beweegt in een verlaten L.A. Een virus heeft de bevolking uitgemoord en ze zijn veranderd in mensen met wit poeder op hun gezicht die niet tegen licht kunnen. Verder verveelt ie zich natuurlijk stierlijk heel alleen en wordt het nooit echt helemaal duidelijk of Neville een beetje aan t doordraaien is. Dan blijkt hij niet de enige overlevende te zijn. Tevens blijkt dat Neville's bloed het serum is om te overleven.
Dit is gewoon een zeer vermakelijke film met zn kleine gebreken. We zien bv overduidelijk een stunt dubbel in enkele scenes....zoals een motor rijdende Heston...not!
Dennis Vansant
31-05-2008, 14:53
@ Melzz, vraagje:
Dat is iets wat ik me heb afgevraagd sinds ik besprekingen van het boek en de film begon te vergelijken, in het geval van The Omega Man. Hoe wordt de vermeende krankzinnigheid weergegeven in deze film? In I Am Legend vond ik het nergens op lijken... beetje lopen praten met de paspoppen die hij zelf in de videotheek heeft neergepoot. Subtiel is anders :|
@ Melzz, vraagje:
Dat is iets wat ik me heb afgevraagd sinds ik besprekingen van het boek en de film begon te vergelijken, in het geval van The Omega Man. Hoe wordt de vermeende krankzinnigheid weergegeven in deze film? In I Am Legend vond ik het nergens op lijken... beetje lopen praten met de paspoppen die hij zelf in de videotheek heeft neergepoot. Subtiel is anders :|
Er zijn verschillende stukjes die dat suggereren. Zo hoort Neville ineens allerlei telefoons buiten overgaan. Dat blijkt echter niet te kunnen en dat speelt zich dus alleen af in zn hoofd. Tevens praat ie veel in zichzelf en speelt hij schaak met een standbeeld....waar hij ook tegen praat. Speelt hij dat ie tegen iemand schaak speelt of denkt hij echt dat ie met iemand een potje aan t spelen is.....? The Omega Man laat dat allemaal vrij in het midden.
BigLebowski
31-05-2008, 17:49
Crimes and Misdemeanors (http://www.imdb.com/title/tt0097123/) (Woody Allen, 1989)
http://www.celluloidheroreviews.com/images/crimes-and-misdemeanors.jpg
Misschien wel Allen's allerbeste en intelligentste film, in ieder geval die ik ken. Hoort in elk geval bij zijn beste werken.
9.0/10
Patrick van den Hul
31-05-2008, 17:54
Crimes and Misdemeanors (http://www.imdb.com/title/tt0097123/) (Woody Allen, 1989)
Misschien wel Allen's allerbeste en intelligentste film, in ieder geval die ik ken. Hoort in elk geval bij zijn beste werken.
9.0/10
Laatst ook gezien, prachtige rol van Martin Landau! Ga ik zeker nog eens herkijken (y)
Miller's Crossing weer eens bekeken en wat blijf ik dit toch een dijk van een film vinden!
Het verhaal over loyaliteit spreekt me enorm aan en de cast ( Byrne, Finney, Turturro oa. ) is van grote klasse. Ook de muziek is trouwens prachtig. Het mooiste vind ik het feit dat de ' oude ' leider Finney in eerste instantie weg wordt gezet als een ' has become a bit of a softie ', maar dat valt nog behoorlijk tegen zonder wat te verklappen.
85 / 100
Oudlid_X5
31-05-2008, 19:25
Thanks! Ik heb Dogville en Manderlay hier al lange tijd liggen. Die ga ik dan toch maar eens kijken binnenkort (y)
Ik wens je echt enorm veel plezier met die films! (y)
Oudlid_X5
31-05-2008, 19:27
Caligola (http://www.dvd.nl/forum/film.php?fid=12832) (1979)
Eindelijk ligt deze film ook hier om te zien! Deze kan ik niet missen naar een miniserie als I Claudius. :razz:
mercapto
31-05-2008, 21:25
Niks fijner dan harige, zweterige, op elkaar kluifende en humpende halfnaakte lelijkers na een mini-serie als I, Claudius...ik zou ook niet kunnen wachten...alleen Duitse besnorde slappe lullen porno is meer genietbaar...
Empire of the Sun: Ik had deze film nog nooit gezien en ondanks de lange speelduur heeft ie mij constant geboeid. Het verhaal speelt zich af in Japan tijdens de 2e wereldoorlog, door de ogen van een klein jochie (Cristian Bale) die geobserdeerd is door viegtuigen en extreem intelligent is voor zijn leeftijd, hij raakt z'n ouders kwijt en moet zich alleen zien te redden in het grote Japan en komt op een gegeven moment terecht in de japanse kampen waar hij zich op wonderbarelijke wijze manifesteert . Een bijzondere acteerprestatie toen al van Christian Bale. 8.5/10
Leprechaun 3: Leprechaun is ditmaal in Las Vegas, met nog slechtere acteurs dan de vorige delen die nog wel leuk waren maar deze deel 3 is behoorlijk crap, dat ik 'm toch nog heb uitgekeken is een wonder, gaap. 2/10
Erwin de Koning
31-05-2008, 23:05
STREET KINGS (http://efilmcritic.com/review.php?movie=17050)
Zeker geen onaardige politiethriller die niet eens zo vergezocht is als sommige zijn genregenoten
Forest Whitaker steelt de show
7.5
http://www.iwatchstuff.com/2008/02/14/street-kings-poster.jpg
Kendorjia
31-05-2008, 23:16
http://pics.torec.net/eddie.murphy.-.raw.jpg
schitterend show vind ik, maar goed, ik kan wel lachen met zo'n bij momenten platvloerse humor...Geweldige stukken zijn voor mij, dat Rocky segmentje, Bill Cosby, de buitenlanders die zijn films kijken en dat gedoe van Uhm-Fufu. Het is ook leuk om eens Murphy aan het echte werk te zien ipv die matige familiekomedies waarin hij echt veel te braaf moet zijn.. De man kan zoveel beter, en dat toont ie hier wel... Jammer dat Hollywood'm zo vercommercialiseerd heeft.
Dennis Vansant
01-06-2008, 00:48
Eddie Murphys werk in Saturday Night Live was echt gé-ni-aal. Vooral het stuk waarin hij zich als blanke vermomd en hun dagelijks leven bestudeerd. Geweldige sketch!
wo2-freak
01-06-2008, 01:03
The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning
Overal hoor ik dat dit een goede film is, vandaag ook op het forum. Wel dat de 2e deel slecht is, maar deze bleek dus goed te zijn.
Dus echt niet, ik heb tijdens het kijken van de film geen een schrik moment beleefd en de film was ook niet echt eng. Een man met een kettingzaag die achter paar mensen aanrend en hen vervolgens kapot zaagd...
De film zat overigens wel goed in elkaar, bijvoorbeeld dat al die dorpelingen elkaar helpen zodat de moordenaar ''prooi'' heeft.
Wat de film toch wel een beetje eng maakte, waren de personages in de film. Bijvoorbeeld dat kind een mutant ofzo? Of dat vrouwke met die baby... Zieke mensen!
Het ''leukste'' deel vond ik wel die echte beeldfragmenten van de echte ''De Texas Kettingzaag Massamoordenaar''.
- Op het einde werd gezegd: De zaak is op de dag van vandaag niet opgelost.
Dat was dus zeg maar rond 1973, dat dat gezegd werd?
Weet iemand of die ''De Texas Kettingzaag Massamoordenaar'' al opgepakt is?
Is wel interessant om te weten :)
Als cijfer zou ik geven: 6.5/10
Dennis Vansant
01-06-2008, 01:09
wo2freak: dit topic is voor iedereen bestemd, dus is de vraag een beetje... vreemd op zijn zachtst gezegd :p het is niet omdat we de film die jij hebt gezien niet gezien hebben, dat wij ook zomaar naast je post kijken. Ik zou spoilertags rond de twee alinea plaatsen als ik jou was.
Verder, achja, van eender welke sequel of prequel van The Texas Chainsaw Massacre zou ik al niet teveel verwachten :)
BigLebowski
01-06-2008, 08:35
[CENTER]The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning
- Op het einde werd gezegd: De zaak is op de dag van vandaag niet opgelost.
Dat was dus zeg maar rond 1973, dat dat gezegd werd?
Weet iemand of die ''De Texas Kettingzaag Massamoordenaar'' al opgepakt is?
Is wel interessant om te weten :)
The Texas Chainsaw Massacre is niet waargebeurd, maar is wel voor een belangrijk deel gebaseerd op/geïnspireerd door de persoon Ed Gein, zoals bijvoorbeeld ook Silence of the Lambs en Psycho. Hij was een seriemoordenaar met kanabalistische trekken. Als je geïnteresseerd bent in dit onderwerp en zijn persoon, dan zou je bijvoorbeeld eens de film Ed Gein (aka In the light of the Moon) (http://www.imdb.com/title/tt0230169/) kunnen bekijken. Het is geen hoogvlieger als film, maar komt wel dichter in de buurt bij het oorspronkelijke verhaal. Verwacht er geen actiespektakel van.
BigLebowski
01-06-2008, 09:20
The Pledge (http://www.imdb.com/title/tt0237572/) (Sean Penn, 2001)
http://upload.moldova.org/movie/movies/p/pledge/thumbnails/tn2_pledge_3.jpg
Het is alweer 7 jaar geleden dat ik hem in The Movies in Amsterdam heb gezien. Wat vliegt de tijd! Maar ik kwam er opnieuw achter hoe mooi hij toch is gefilmd en hoe prettig kalm deze thriller voortkabbelt. Over het einde kunnen de meningen uiteenlopen. Persoonlijk vond ik die niet in alle opzichten even voldoenend. Vooral dat Jack Nicholson's personage van het ene op het andere moment mentaal de weg kwijtraakt, zijn relatie verliest en aan de drank raakt vond ik persoonlijk niet compleet overtuigend uitgewerkt, gezien zijn stabiele karakter in de rest van het verhaal. Dat is echter een kleinigheid, want voor de rest is dit een fijne en weldegelijk goed gemaakte thriller die het bekijken zeker waard is, met een cast om van te smullen!
7.5/10
Ingmar B.
01-06-2008, 09:55
Ratatouille.
Wat een geweldige film. Alles zit erin en het is zonder twijvel een van de beste animatiefilms van dit moment. Geweldig hoe de rat het voor elkaar krijgt om te koken
9/10
TBS
Eigenlijk kijk ik liever geen films op tv maar voor TBS wilde ik graag een uitzondering maken. En wat een geweldige film bleek dit te zijn.....zeker voor Nederlandse begrippen. We volgen Johan (Theo Maassen) die ontsnapt uit een TBSkliniek. Hij ontvoert vervolgend een 11 jarig meisje en ze gaan samen op zoek naar zn moeder.
Maassen draagt de film met gemak, ik vond het zeer goed geacteerd. Maar ook Lisa Smit speelt haar rol als Tessa erg goed. Als kijker voel je niet alleen angst of walging voor deze zware crimineel....op sommige momenten ga je hem zelfs aardig vinden. Hoe hij Lisa voor zich weet te winnen is fascinerend om te zien.
Ik vind het altijd jammer dat er in Nederlandse films niets met stijl wordt gedaan....dus mooie kaders, een opvallende editing etc etc. In deze film wordt wel gretig gebruik gemaakt van jump cuts. Alleen is het doel me daarvan niet helemaal duidelijk. Vaak wordt dat gebruikt om een lange handeling in stukken te hakken maar in TBS zit er soms maar een paar seconden tussen. Gelukkig zitten er geen over the top scenes in. Het verhaal blijft sober en realistisch. Alleen de scene met de journalisten vond ik erg ongeloofwaardig. Ik vraag me af of je vrolijk met je camera naar een auro rent waar een gek met een pistool in zit. Zn ontsnapping uit de kliniek ging trouwens ook wel erg makkelijk. Ik hoop niet dat de politie in Nederland echt zo knullig reageert.
Een zeer sterke film, zeker de beste Nederlandse film sinds jaren en jaren. Dat komt met name door het zeer sterke acteerwerk....de twee karakters geloofde ik volkomen. Graag meer van zulke rollen voor Theo. Het einde stemt wat tot nadenken en vond ik ook sterk gekozen.
8,5/10
Live Free or Die Hard (2007)
Een actiefilm waarvan er al zoveel zijn. John McClain moet weer eens terroristen achterna. Ditmaal is Timothy Olyphant de bad guy. Deze man heeft een chrarisma van een zak aardappelen. Zijn rol als Seth in Deadwood kon nog net, maar in die serie werd hij ook al met gemak van het scherm gespeeld door andere acteurs. Ook nu heeft McClain een sidekick tegen wil en dank, dat jochie die ook in Jeepers Creepers speelt. Ben ik ook niet zo kapot van. Verder leek Willis wel uitgeblust. Waar was zn humor, zn ironie en zn speelplezier? Om het allemaal nog wat spannender te maken wordt McClain zn dochter ontvoert door de boze terroristen.
De film vermaakt maar dat is het dan ook. Het voegt naar mijn mening niets toe aan de reeks of actiefilms in het bijzonder. Er zitten wel enkele zeer spectaculaire scenes in....dat moet ook wel want bij elk deel moet het natuurlijk groter en heftiger. Een film die helaas nergens beklijft.
6,4/10
Dennis Vansant
01-06-2008, 12:22
Cloverfield (http://www.dvd.nl/forum/film.php?fid=132062) ( 2008 )
Op een mooie dag kwamen wat rijke Hollywoodstinkerds bij elkaar en besloten dat "Amerika een iconisch filmmonster nodig had". Japan had immers Godzilla, Amerika had King Ko... euh, oké: Amerika heeft nóg een iconisch filmmonster nodig. En het kon op de koop toe nog eens gedaan worden voor de helft van wat de gemiddelde Hollywoodfilm tegenwoordig kost door op locatie te filmen met een shakycam, om het geheel op één lange home video te doen lijken. Toegegeven: been there, done that, maar nooit eerder werd uitgebreide CG toegepast op beelden geschoten met een shakycam. Na een teaser die de wereld deed watertanden was het bang afwachten hoe Cloverfield uiteindelijk zou gaan uitdraaien.
Rob Hawkins is een kerel die verrast wordt met een groot afscheidsfeest omdat hij naar Japan trekt en... ach, wie geeft er in hemelsnaam een moer om het verhaal? Na een halfuurtje nutteloos getater valt een enorm monster New York aan en vernielt alles wat zijn pad kruist. Terwijl Rob, zijn broer Jason, zijn zus Lily, de nagenoeg wildvreemde Marlena en zijn geliefde Beth proberen te overleven, filmt zijn maatje Hud alles met de videocamera om het aan de wereld te tonen, in de veronderstelling dat iedereen het overleeft...
Ik mag dan misschien laten uitschijnen dat Cloverfield geen verhaal heeft, maar dat heeft het heus wel. Het enige probleem is dat het helemaal niet terzake doet: het achtergrondverhaal zoals het zich aan het begin ontplooit heeft geen enkel effect op de verdere gebeurtenissen in de film: dat Beth en Rob met elkaar geslapen hebben en dat Hud stiekem verliefd is op Marlena is allemaal leuk om weten, maar ik voel als kijker geen greintje extra sympathie voor de personages. De enige ingrijpende gebeurtenis die veroorzaakt wordt door het achtergrondverhaal, is dat het oorspronkelijke viertal eerst de stad terug intrekt om Beth te redden: "ik heb nooit de kans gehad haar te vertellen dat ik van haar hou, ik kan haar niet laten sterven, blablabla, yadda yadda yadda!" De rest wordt veroorzaakt door het monster en daar kunnen de personages niets aan doen. Realistisch is het wel, maar iets meer betrokkenheid bij het verhaal had ook wel gemogen.
De opzet van de prent is héél erg origineel en er zijn voldoende momenten waarin je mond openvalt. De sterkste momenten zijn echter niet de verbazingwekkende momenten, maar juist wanneer je alles voor lief neemt en denkt dat je naar de stad zit te kijken terwijl alles net CGI blijkt te zijn. Alle lof voor de dames en heren die de speciale effecten voor Cloverfield verzorgd hebben: zij vormen het hart en de ziel van de film, wat helaas ook iets zegt over de verdere kwaliteit ervan...
In het voorstellen van de overige castleden heb ik weinig zin. Ik kende hun namen niet en heb ook na het zien van hun "acteren" in deze prent niet het onuitstaanbare, brandende verlangen om hun vorige oeuvre te bekijken. Veel naar het hoofd grijpen, de "oh my Gods" en "Jesus Christs" vliegen je om de oren en er wordt meer gehijgd dan in een stuk of twintig pornofilms bij elkaar.
De vermeende spanning die de film zou moeten rechthouden is vrijwel niet aanwezig. De vaak erg goedkope schrikmomenten zie je van mijlenver aankomen en de opbouw is er ook vaak niet naar.
De soundtrack, gedeeltelijk van de hand van Michael Giacchino, huiscomponist van producent J.J. Abrams, is sterk en meteen ook één van de twee echt positieve punten die ik kan aanhalen over deze film.
Het concept is erg origineel en op audiovisueel gebied is Cloverfield een lust voor het oog. Helaas faalt de prent in het behouden van de spanning en de totale ervaring van het filmkijken op een klein scherm. Men kan mij nog duizend keer zeggen "dat het een bioscoopfilm is en je hem eigenlijk in die context moet bekijken", maar als een film mij niet aan het kleinste flutscherm gekluisterd kan houden, dan laat de kwaliteit te wensen over.
Soms best vermakelijk monsterfilmpje, maar de hype niet waard.
5,5
@Melzz: TBS is juist erg stijlgericht. Ligt een grote nadruk op de combinatie beeld en geluid, vetraagde beelden, veel dolly-shots, aparte filters, kleurgebruik, lichtinval ... Er zijn ook genoeg recente NL films die overduidelijk de nadruk leggen op de stijl; bijv. Tussenstand en De Muze (draait sinds vorige week bescheiden). Ennuh ... 'voor Nederlandse begrippen'? ;)
@Melzz: TBS is juist erg stijlgericht. Ligt een grote nadruk op de combinatie beeld en geluid, vetraagde beelden, veel dolly-shots, aparte filters, kleurgebruik, lichtinval ... Er zijn ook genoeg recente NL films die overduidelijk de nadruk leggen op de stijl; bijv. Tussenstand en De Muze (draait sinds vorige week bescheiden). Ennuh ... 'voor Nederlandse begrippen'? ;)
Daarom vind ik TBS ook een goede film. Het voelt al veel filmischer dan een "Alles is Liefde" om maar eens wat te noemen. Alleen die jump cuts vond ik een vreemde keuze.....niet storend maar waarom het nu werd toegepast is me niet geheel duidelijk.
En ja "voor Nederlandse begrippen". Er is bijna geen enkele Nederlandse film die echt helemaal is geslaagd. De meeste films die uitkomen, daar heb ik geneens interesse in.
Shortbus (2006)
Schets van wat dertigers in New York die op een zoektocht zijn, vooral op sexueel gebied. De sex is dan ook erg expliciet wat de film een extra dimensie geeft. Je moet dan ook niet preuts zijn of homofobisch aangelegd. Ik vond het allemaal wel vermakelijk. Tja....wat kan ik er verder over zeggen? Zal niet bij iedereen in de smaak vallen schat ik zo in. Ik ga nu weer naar mn slaapkamer.....wat yoga oefeningen doen.... 8)
Alleen die jump cuts vond ik een vreemde keuze.....niet storend maar waarom het nu werd toegepast is me niet geheel duidelijk. Vond ik ook niet echt een gelukkige keuze. Als het al was om de onrust in Johans hooft weer te geven, zijn die jumpcuts veel te willekeurig toegepast. Een andere reden kan ik niet bedenken.
Er is bijna geen enkele Nederlandse film die echt helemaal is geslaagd. De meeste films die uitkomen, daar heb ik geneens interesse in. Ik zie hier een mooie contradictie ;) Maar even buiten dat: moet elke Nederlandse film perfect zijn? Relatief gezien wordt hier meer goeds gemaakt dan elders. Men vergeet nog wel eens dat de meeste van de Amerikaanse films die gemaakt worden gewoon te slecht zijn om hier de bios te halen. En daarbij: hoeveel van de films die hier wel de bioscoop halen zijn nu werkelijk 'echt helemaal geslaagd'?
Heb je overigens Off Screen en Van God Los van Kuijpers gezien? Vooral die laatste is qua stijl erg indringend (TBS borduurt daarop voort, aantal shots zijn vrijwel identiek). Andere aanraders (wat NL films betreft) op het gebied van een aparte stijl / nadruk op stijl zijn o.a. het werk van Alex van Warmerdam, Cloaca, het werk van Harry Kümel (Malpertuis voorop), Jos Stelling (Rambrandt Fecit 1669 is fascinerend geschoten), Suzy Q en Duister Licht. Misschien bevallen sommigen je wel (y)
Ik sta ook wel open hoor voor Nederlandse film....maar helaas wordt er vaak iets ernstigs in verkloot. De Dominee bv, had veel potentie maar is het dan gewoon net niet. En het merendeel lijkt me gewoon niets....als ik trailers van sommige films zie dan heb ik echt al gegeten en gedronken. En budget hoeft niet altijd een beperking te zijn. Neem nu The Unknown uit Zweden.....erg krap budget maar toch een goede film. Zulke films zie je gewoon niet in Nederlands. Het merendeel bestaat uit totaal niet grappige comedy's.
Uit Azie komt ook veel goed spul...vaak net even anders. Veel van die films hebben ook een zeer klein budget. Neem nu een Zwartboek....nog niet gezien maar het lijkt me gewoon niets. Als ik het verhaal lees heb ik niet zoiets van....moet ik zien! En dat heb ik helaas bij het merendeel van de Nederlandse producties. TBS was echt een positieve verrassing. Nu ben ik ook wel een fan van Maassen, dus dat helpt wellicht ook. Veel acteurs vind ik bv echt niets....zoals die Tygo.....kan dat joch niet uitstaan. Komt waarschijnlijk ook omdat hij zichzelf zo geweldig vind. In interviews, in programma's....altijd zo nadrukkelijk aanwezig en steeds grappig willen zijn. Maar ik blijf proberen de krenten uit de pap te hallen.....alleen is er in mijn ogen veels teveel pap.....
Komedies worden hier juist vrijwel niet gemaakt. Merendeel is drama. Natuurlijk hoef je niet persé iets te kijken van eigen bodem, maar het op voorhand wegwuiven vind ik een verkeerde instelling en draagt alleen maar bij aan de misplaatste vooroordelen die er in de maatschappij al heersen omtrent de NL film. Vreemd genoeg vinden veel mensen het na Zwartboek, Alles is Liefde en Moordwijven opeens allemaal al een stuk beter. Net zo kortzichtig. Maar we raken off-topic ;) Ik hoop dat de films die je besluit te gaan zien je net zo goed zullen bevallen als TBS ;)
Resident Evil: Extinction
Weer een erg goede Resident Evil film die op gelijke voet staat als de voorgaande twee delen. Ook dit deel behoort tot mijn favorieten binnen zijn genre en ik kijk dan ook zeer zeker uit naar Resident Evil 4.
9,0
Seul Contre Tous
Donker, derpessief, nihilistisch, maar tegelijkertijd ook erg oprecht door het onbillijke Franse maatschappij waarbij je gedreven wordt tot het uiterste pessimisme. Hoeveel kan een mens verdragen? Een intelligente film van Gaspar Noé die bomvol zit met filosofie waar ik in positieve zin aardig mee ben verrast. Gaspar Noé bewijst zich in alle opzichte een meester-regisseur te zijn dan alleen maar visueel.
9,5
Erwin de Koning
01-06-2008, 22:09
THE CAT CREATURE (http://www.terrortrap.com/television/catcreature/)
Het belachelijke plot (een mummie waarvan een medaillon wordt gestolen veranderd in een kat en hypnotiseerd en vermoord iedereen die in zijn weg staat op zoek naar de medaillon) doet niet ter zake want iedereen had er duidelijk lol in, de regie is sfeervol en de akteurs zijn sterk
Zeldzaam filmpje aangezien deze alleen een paar keer op tv is uitgezonden
6.5
http://www.animalattack.info/bibliotheque/catcreature02.jpg
Atonement: 8/10
The Front line: 9/10
Trade: 9/10
TheGodfather
02-06-2008, 13:51
Jeej, iedereen aan Varda! La Pointe Courte heeft inderdaad wat problemen, maar is desalniettemin nog erg fascinerend, zeker omdat hij gewoon zeer origineel was. Nu snel Le Bonheur kijken en je bent verkocht. ;)
Ga ik zeker binnenkort doen (y)
Oudlid_X5
02-06-2008, 14:12
Far from Heaven (2002)
Tweede keer dat ik de film zag. Puur om te kijken of ik hem na zoveel jaar wel kon waarderen, wat helaas niet gebeurde. Dat vooral komt omdat het verhaal niet bijster interessant is. Er wordt geschoten met vrij lange shots, die een bepaald tempo aan de film geeft. Een vrij rustige misschien wel kalme film. Niet dat ik daar problemen mee heb maar dan moet er wel iets relevants gebeuren om het voor de kijker nog enigszins interessant te maken.
Dat dit een hommage is aan de wat oudere films uit de jaren ‘’40 en ‘’50 is wel duidelijk. Dat kun je opmaken aan een aantal facetten zoals het gebruik van de kleuren in de film. Zo zien we vooral de felle, frisse kleuren rood en groen en de kleur blauw voor de nacht. Verder kun je uit het verhaal halen de volgende dingen zoals racisme, de onderdrukking van de vrouw, ze wordt duidelijk lager op de ladder gezet dan de man, gewoon dus een huisvrouw en homosexualiteit. Daardoor krijgt de film wel een oorspronkelijk, sterke sfeer maar ik snapte niet helemaal wat Todd Haynes ons wou zeggen? Verder vond ik de rol van huisvrouw van Julianne Moore prachtig gespeeld terwijl Dennis Quaid totaal niet leek te beseffen wat hij deed in de film. Dus een kleine teleurstelling dat vooral komt doordat de film niet echt indruk op me maakte, hoe mooi de film er ook uitzag! 6.0
Oudlid_X5
02-06-2008, 17:12
Afgelopen zaterdag gezien op de filmbeurs! :razz:
Un secret (2007)
Van de regisseur van Garde à Vue beter bekend als de schrijver van Under Suspicion. Hoewel ik nog geen films van hem gezien had ging ik toch wel met grote verwachting de film tegemoet. Helaas was het grootste mankement van de film dat de regisseur teveel wou vertellen in een te korte tijdsduur. Hoe de Fransen er vervolgens erbij kwamen om deze te nomineren voor acht Césars is voor mij een grote vraag. Was er echt niets anders te nomineren vraag ik me af?
Het gaat zich allemaal om een groot familiegeheim dat helemaal niet echt schokkend of groot aankomt. Verder kun je dat geheim op een aantal facetten in het verhaal toepassen. Dus om nu te spreken dat ik op het puntje van me stoel zat, nou nee. Ik moet eerlijk bekennen dat ik totaal niet in de film kwam en dat had vooral te maken door het heen en weer springen in de tijd en het feit dat ik niet met een karakter kon meeleven. Verder vond ik de fragmenten van de Holocaust vrij storend omdat het in mijn ogen niets toevoegde tot het geheel. Naar een uur had ik het wel gezien en begon ik vrij snel achter elkaar te gapen alsof ik naar een goede nachtrust zomaar weer in slaap zou vallen. Dus een teleurstellend Frans filmpje waarbij ik te hoge verwachtingen had. 5.0
Dialogue avec mon jardinier (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=102689) (2007)
Conversations with My Gardener is een mooi, ontroerend kijkje van twee mannen met hun klasse verschil en hun kijk op de wereld. De één is naar de middelbare school door rijke afkomst schilder geworden terwijl de andere juist niet de school heeft kunnen afmaken door een geintje en dus meteen gaan werken bij de spoorwegen. Jaren later komen ze elkaar tegen doordat de schilder een tuinman zoekt. Drie keer raden wat er volgt. Dat betekent dat het geen verkeerde film is maar met een andere insteek was de voorspelbaarheid misschien doorbroken. Pluspunten voor de chemie tussen de twee, het sterke acteerwerk en de humor die ze bezitten en dan vooral de verschijning ‘’ van der Tuin’’ is er eentje die ik zal onthouden. Dus een aardige film die het vooral moet hebben van de twee hoofdpersonen en niet van de voorspelbaarheid en de ontknoping van het verhaal. 7.2
Noche de los girasoles, La (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=105451) (2006)
The Night of the Sunflowers is een interessant mozaiekfilm dat ook meteen het debuut is van Jorge Sánchez-Cabezudo. We volgen een geoloog Esteban die een grot moet onderzoeken op muurschilderingen, samen met zijn vriendin en een fotograaf doet hij de onderneming. Wanneer de mannen in de grot zitten wordt de vrouw buiten bruut verkracht. Aan de andere kant van de stad heb je twee ruziënde buren van behoorlijke leeftijd. Als de verkrachter vervolgens lijkt op één van de buren slaan de stoppen door bij Esteban. In het grote geheel zit er ook nog een verhaallijn van de verkrachter en een politieman die het een het ander doet waardoor de gemoederen alweer hoog oplopen.
Doe dit alles in een potje, hussel er eens goed mee en je krijgt een behoorlijk spannend maar vooral angstige climax. Dat wil niet zeggen dat ik het einde vrij goedkoop vond. Opeens krijgt elk verhaallijn een einde terwijl de verkrachter maar heel weinig aanbod komt in de film. Hoewel die verkrachter gewoon een familieman is met vrouw en kinderen waardoor het geheel een compleet ander dimensie krijgt.
Deze film moet je trouwens met niet teveel informatie ingaan. De informatie die ik hierboven vermeld is net genoeg om een beeld te krijgen van de film. Oftewel een zeer aardig debuut hoewel het tweede uur de regisseur wat meer de schaar mocht gebruiken. Want het politierapport vraagt teveel van de kijker. 6.9
History of Iron Maiden pt. II
In een uur tijd komt het Powerslave tijdperk aan bod. Genoeg stof over uitgebreid over te praten maar helaas blijft het allemaal bij het standaard lachen, gieren, brullen, zuipen en af en toe een beetje moe zijn.
Ik had graag meer gehoord over het opnemen van het album, het schrijven van de nummers en het dieptepunt dat de band bereikte toen het toeren zijn tol ging eisen.
Toch vermakelijk en zeker leuk om te horen wat het verhaal achter de 2 Minutes to Midnight B-side is.
Angels vs demons
03-06-2008, 01:48
Blood: the last vampire
Ik moet eerlijk zijn dat ik er meer van had verwacht.. oke, de film is super mooi gemaakt, goede muziek en geluid.. maar heel erg veel verhaal en diepgang van personages is er niet..
jammer ook dat de film maar 48 minuten duurt.. en dat de film net zo plots begint als dat hij eindigt..
6/10
http://pixhost.eu/avaxhome/avaxhome/2008-03-29/BLOOD_THE_LAST_VAMPIREYAffiche.jpg
Axel de Mol
03-06-2008, 07:35
'Allo 'Allo: Seizoen 4
Geweldige serie die in seizoen 4 ook nog gewoon zijn kwaliteit doorzet.
8/10
TheGodfather
03-06-2008, 16:16
Afgelopen donderdag in de sneak gezien:
Drillbit Taylor (http://www.imdb.com/title/tt0817538/)
Deze comedy uit de Apatow stal valt nogal tegen. Voorspelbaar, vaak niet grappig en een rol van Owen Wilson zoals we `m al vaak (te vaak) hebben gezien.
Jammer, maar deze kun je makkelijk links laten liggen
6,0/10
Oudlid_X5
03-06-2008, 16:54
Wassup Rockers (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=65840) (2005)
Alweer had ik veel moeite met deze Larry Clark film dat vooral kwam omdat het de zoveelste film is met jongeren die in de pubertijd zitten. Dit keer hoe verrassend het ook klinkt zijn het skaters van Latino afkomst.
Zoals altijd gebruikt Clark straatjongens, helaas zorgen die er niet voor dat de film naar een hoger plan wordt gebracht. Onontkoombaar zie je ze behoorlijk vaak in de camera kijken. En het gedrag dat ze voor de camera hebben lijkt milder dan dat ze in echte leven zijn. Alsof ze de cameraman niet vertrouwen zo voelde dat aan bij mij. Het verhaal lijkt iets te zijn als ‘’één dag uit het leven van’’.Want verder kan ik er niets in bespeuren of er van maken. Wat je dan krijgt is een behoorlijk lange zit die we ook al zagen in Kids (http://www.whatiwatch.net/recensies.php?rec=386) en Ken Park (http://www.whatiwatch.net/recensies.php?rec=10625) maar dan alle drie ‘’net even’’ iets anders.
Als je het mij vraagt is Clark tot nu toe niet meer dan eendagsvlieg. Het verhaal blijft hetzelfde plus zijn handelsmerk alleen steeds andere kinderen. Terwijl de producers van de films toch wel grote jongens zijn. Denk aan Sharon Stone, George Clooney en Steven Soderbergh. Wat zouden die zien wat ik niet zie? 5.0
Dennis Vansant
03-06-2008, 17:47
Ik ben ook geen Clark-fan. Heb deze in 2005 op de Wilkinson American Movie Days in Antwerpen gezien en vond hem eigenlijk twee keer niks. Snap niet wat hij probeert te bereiken, misschien een beeld schetsen van de gemiddelde jongere, die toevallig altijd aan skateboarden en seks denkt...
Martin Z.
03-06-2008, 19:19
Blood: the last vampire
Ik moet eerlijk zijn dat ik er meer van had verwacht.. oke, de film is super mooi gemaakt, goede muziek en geluid.. maar heel erg veel verhaal en diepgang van personages is er niet..
jammer ook dat de film maar 48 minuten duurt.. en dat de film net zo plots begint als dat hij eindigt..
6/10
http://pixhost.eu/avaxhome/avaxhome/2008-03-29/BLOOD_THE_LAST_VAMPIREYAffiche.jpg
Ik was ook wat teleurgesteld...
Oudlid_X5
04-06-2008, 13:34
Ik ben ook geen Clark-fan. Heb deze in 2005 op de Wilkinson American Movie Days in Antwerpen gezien en vond hem eigenlijk twee keer niks. Snap niet wat hij probeert te bereiken, misschien een beeld schetsen van de gemiddelde jongere, die toevallig altijd aan skateboarden en seks denkt...
Buiten dat, was er in deze film totaal geen verhaal te kennen. En dan elke keer weer die producers. :shock: Deden die maar eens geld in mijn film steken. :sad:
Ils (them) 2006
Zoooo zeg, dit was even een intens filmpje. En wederom een mooi voorbeeld hoe je met een krap budget en weinig middelen een uiterst effectieve film kunt aflleveren. Het plot is heel erg simpel, een stel betreed een nieuwe woning (waarom deze zo idioot groot moet zijn is me een raadsel) en wordt 's avonds belaagd door......them! De lichten gaan uit, er wordt aan de deuren gerommeld, de tv wordt aan en uit gezet......ze zijn binnen. Maar wie zijn "ze"?
De angst voor het onbekende blijft toch een nagelbijter nummer 1. Wie zijn die mensen, wat willen ze van je? Exclusief eindcredits duurt de film maar 70 minuten....en dat is precies goed. Alleen aan het begin wordt je enige rust gekend maar daarna is het intense spanning dat bijna geen pauzemoment kent.
Ik waardoor dit soort films altijd vrij hoog omdat ik het gewoon knap vind om met weinig middelen (geen cgi, veel stuntwerk, dure decors, geen bekende namen etc) toch een uiterst spannende film af te leveren. Dat het wellicht niet zo origineel is maakt me niets uit.....het werkt.
De extra's op de UK editie zijn ook erg leuk. Ik was echter minder blij met de featurette "Footage recovered from original location". Degene die het hebben gezien weten precies wat ik bedoel..... :P Zeer geslaagde film, wist me bijna de gehele speelduur op het puntje van mn stoel te laten zitten. Scary shit.
8,5/10
Angels vs demons
04-06-2008, 14:23
Kalifornia
gister nacht kalifornia gekeken :) en ik moet zeggen dat hij helemaal niet tegenviel!
je kunt duidelijk zien dat het een "oude" film is. (1993) juliette lewis en david duchocny zien er allebij niet uit haha maar dat is bijzaak!
ik vond het een boeien verhaal.. misschien niet het meest orginele verhaal.. maar wel goed in elkaar gezet! Uitblinkers zijn toch wel brad pit en juliette lewis! haha juliette speelt bijna dezelfde rol als in natural born killers, alleen dan onschuldig ipv agresief. en dan hebben we brad pit nog... GE-NI-AAL dat is alles wat ik ervan kan zeggen..
7/10
Oudlid_X5
04-06-2008, 14:42
Black Sheep (2006)
Geniaal idee dat helaas wat matte uitwerking heeft. Zelf had ik verwacht dat ik dubbel en dwars zou liggen tijdens het kijken. En moet bekennen dat ik een aantal keren een glimlach had maar dat dan ook alles was. Dus leuke effecten, coole beesten maar niet de parodie waar ik op hoopte. Dat wil niet zeggen dat ik me verveeld heb. 6.5
Congorama (2006)
Dit deels Belgisch filmpje is er eentje om te onthouden. Persoonlijk kwam ik voor de pauze moeilijk in de film maar naar de pauze lag ik veelvuldig in een deuk en genoot ik als een klein kind van deze absurde komedie.
Aan de ene kant heb je de ingenieur Michel Roy die leeft in België met zijn Congolese vrouw Alice, zoontje Jules en vader Hervé. Hervé is oud en ziek, hij kan niet meer spreken en zit vrijwel de hele tijd in een rolstoel. Ooit was hij activist in Congo. Het verhaal begint te spelen als Roy erachter komt dat Hervé niet zijn echte vader is maar geadopteerd is van een familie in Quebec, Canada. Michel onderneemt een zakenreis naar Canada, waarmee hij tegelijkertijd zijn echte ouders probeert op te zoeken. Hoewel het product niet aanslaat lijken zijn echte ouders ook onvindbaar. Er is nauwelijks een spoor van ze totdat hij een andere man ontmoet die wel heel veel interessante dingen erop nahoudt.
Wat heb ik intens genoten van deze film dat vooral kwam door de droge humor dat in elke scene aanwezig was. Denk bijvoorbeeld aan een struisvogel die voor de nodige ongelukken zorgt of aan een diamant die op wel een zeer vreemde plek in het lichaam eindigt. Dit soort humor wordt vooral prachtig in beeld gebracht door de twee zoekende personages Olivier Gourmet en zijn tegenhanger Paul Ahmarani. Helaas dat het camerawerk uiterst vervelend overkomt bij deze komedie. De realistische stijl die je opmerkt, past niet echt in de film en waarschijnlijk daarom had ik lange tijd moeite om in de film te komen. Gelukkig is de grootste troef van ze allemaal het belachelijk, leuke scenario die alle kanten opgaat zodat we geen moment het gevoel hebben dat het voorspelbaar of cliché wordt. Dus een op en top scenario, plus sterke acteurs en de nodige droge humor maakt van deze film een zalige maar bovenal absurde komedie. 7.4
The Cowboy Way (1994)
Een standaard formulefilm die helaas niet overtuigt dat vooral komt omdat Woody Harrelson gewoon geen komiek is. De oneliners die hij uitslaat heb ik vele malen beter gezien. Verder is er geen chemie tussen Sutherland en Harrelson. Toen gegevenmoment ook nog wat drama uit de hoek kwam vallen was het voor mij gedaan met de film. Hopeloos geval! 4.0
Millions (2004)
Hier kan ik kort en krachtig over zijn. Wonderkind Danny Boyle heeft hier een pracht van een kinderfilm gemaakt. Dan niet alleen visueel goed in elkaar zit maar ook verhaaltechnisch. De kinderen spelen het met veel souplesse en de soundtrack dreef ik helemaal bij weg. Machtige film, dat laat zien dat Boyle in geen enkel hokje te plaatsen is! 8.2
Jeroen D
04-06-2008, 14:59
Little Britain - Abroad
Hilarisch (y)
Dennis Vansant
04-06-2008, 16:26
Black Sheep was heerlijk :)
Ik heb net El Orfanato achter de rug, even een recensie pennen.
Oudlid_X5
04-06-2008, 16:27
Black Sheep was heerlijk :)
Een aantal momentjes ja...:-P
Sander D.
04-06-2008, 16:30
Na gisteren de nieuwe DVD-versie van Groundhog Day voor slechts € 5,- bij de DVD Valley in Haarlem meegepakt te hebben vandaag de film voor het eerst bekeken. Meestal als films (met name komedies) lovende kritieken krijgen, vallen ze bij mij bij de eerste kijkbeurt vaak toch ietsjes tegen (waarschijnlijk een te hoog verwachtingspatroon). Dus een beetje voorzichtigjes begonnen met de film maar wat een geweldig leuke film is dit zeg ! In het begin heerlijk sarcasme, daarna menig keer flink gelachen (denk alleen al aan de scene met de politieagent bij de auto) en zelfs nog een wat serieuzere noot op het eind ... kortom: een geweldig originele en geestige film met - volgens mij - een flinke herkijkbaarheidswaarde ! Ik heb in ieder geval genoten en direct zin om 'm weer te kijken ... eens kijken of vriendinlief vanavond of morgen over te halen is ;-)
Michael Hamers
04-06-2008, 16:55
... kortom: een geweldig originele en geestige film met - volgens mij - een flinke herkijkbaarheidswaarde !
Groundhog Day heeft idd erg veel herkijkbaarheidswaarde. Net als in de film zelf ga je het herbeleven steeds meer waarderen. Ik heb de film nu zo'n keer of 6 gezien en hij gaat absoluut niet vervelen...
vBulletin v4.2.5, Copyright ©2000-2025, vBulletin Solutions, Inc.