PDA

Bekijk de volledige versie : Sony: impasse in strijd der formaten



Pieter Kleine
09-11-2007, 23:06
http://www.highdefdigest.com/news/show/Industry_Forecasts/Sony/Sony_CEO_Downplays_Format_War_Sees_Stalemate/1160

En wat betekent dit voor de nabije toekomst:
http://www.highdefdigest.com/news/show/Joshua_Zyber/Commentary:_Living_in_Fear_of_the_Niche/1154

Rogier Burghout
10-11-2007, 11:47
http://www.highdefdigest.com/news/show/Joshua_Zyber/Commentary:_Living_in_Fear_of_the_Niche/1154

Errruuug leuke en interessante column, vooral het stuk over de een-film-bij-je-vrienden-kijken-op-hun-HT is erg grappig en oh-zo herkenbaar....:mrgreen:

Pieter Kleine
10-11-2007, 11:52
Had je dat ook al. Ik heb het zelfs in mijn familie, met crt-breedbeeldtv's waarbij 4:3 beelden zo lekker opgerekt zijn.

Edwin V
10-11-2007, 11:54
http://www.highdefdigest.com/news/show/Joshua_Zyber/Commentary:_Living_in_Fear_of_the_Niche/1154
Goed artikel. Objectief en standpunten zijn logisch. Duidelijk een HD filmliefhebber. In tegenstelling tot b.v. het waardeloze digitalbits, waar ik niet meer kom.

Edwin V
10-11-2007, 11:55
Had je dat ook al. Ik heb het zelfs in mijn familie, met crt-breedbeeldtv's waarbij 4:3 beelden zo lekker opgerekt zijn.
Ik heb hetzelfde met mijn familie en met kennissen die zwarte balken wegwerken met zoom.

hstadman
10-11-2007, 14:04
Jammer dat die sony CEO er nu pas is: als ik het zo lees vond ook hij het verstandiger om voor de formaten oorlog er met zijn beiden uit te komen. Door de ego van de voormalige sony ceo zitten we nu dus met 2 hd formaten opgescheept. Ze zien in dat zoiets beiden niet veel brengt.

"The CEO went on to indicate that there was an opportunity of uniting the two camps under one format before he became CEO, and that "I wish I could go back in time, because I heard it was all about saving face."

saying that if HD DVD ultimately won out, it wouldn't have much effect on Sony other than having to change the harddrive for its PlayStation.
"It doesn't mean as much as all that," Stringer is quoted as saying.

licenties worden toch weer doorberekend op de consument dus ook voor de playstation met een hd-dvd drive zou het niet veel gevolgen hebben voor sony.

Toch erg jammer dat zo'n kans wordt gemist ten koste van de consument.

hstadman
10-11-2007, 14:13
Ik heb hetzelfde met mijn familie en met kennissen die zwarte balken wegwerken met zoom.:oops: Ik heb mij vroeger daar ook wel schuldig aan gemaakt. Je wilt tenslotte genieten van je nieuw verworven zoom mogelijkheden. tegenwoordig laat ik wel netjes 4:3 gewoon staan. Alhoewel er wel tv's zijn waar je het nauwelijks ziet dat er is ingezoomd. Ik heb trouwens nog een tussenstand waarbij 4:3 wel wordt ingezoomd maar niet wordt vervormd zoals bij volledig beeld.

Wat doe je dan met 1:66:1 formaten? Zoom je die niet in of laat je die ook gewoon zo staan? Ik zoom hem meestal in met een filmformaat stand.

Overigens heb ik het over films op tv, niet over dvd, die natuurlijk bij mij wel goed staat ingesteld!

TJ Weissel
10-11-2007, 14:22
A/R laat je in z'n waarde! ... wanneer je 'n echte filmliefhebber bent tenminste!

Goed artikel btw, kan er echt van genieten van de collumn van Joshua Zyber, binnenkort bundelen? :D

Pieter Kleine
10-11-2007, 23:47
Ik kwam dit bericht van ene Ruined tegen op http://forums.dvdfile.com/showthread.php?t=64412 over de strategie van Toshiba/Microsoft:


Ironically, if you look back in my previous posts, Toshiba/Microsoft did say back in 2006 when Amir gave his speech during the AVS Insider Meeting at Value Electronics that they expected the war to:
1. Result in both formats being successful (stalemate)
2. Further, they stated when this happened studios would go neutral and dual format players would penetrate the market as neither hardware companies nor content providers want to get shut out of a big chunk of the profits. Customers would buy the dual format players in order to be safe.
3. Finally, once dual-format players fully penetrate the market and become standard, they believed that studios would eventually (in the future) settle on HD DVD to avoid higher replication costs of BD since the market would all have dual players already by then anyway as they would cost very little.

That pretty much has been the HD DVD gameplan as far as I know; remember, a tie is a win for the HD DVD camp as worse comes to worse and both formats fail it preserves the DVD format which Toshiba profits greatly off of. Amir went as far to say that he believed that HD DVD and BD would eventually be marketed as features of standard DVD players (like DTS was back when it first came out).

hstadman
11-11-2007, 01:47
De grote vraag is wat andere fabrikanten nu gaan doen. feit is wel dat de grootste groep hardware fabrikanten achter blu-ray staan. Gaan ze een offensief beginnen zoals toshiba doet en de prijzen oorlog aan?!

Als ik het nu zo lees, staat toshiba nu wel toe om hybride spelers op de markt te brengen.....goede ontwikkeling, alhowel ik nog steeds van mening ben dat 1 hd formaat nog steeds te prefereren is.

Mischien dat sony zich beter hiermee bezig kan houden?!

http://pro.tweakers.net/nieuws/50299/sony-schrijft-zeven-lagen-in-holografisch-medium.html

Dit systeem zal toch ook flinke concurrentie krijgen van solid state opslag media (harde schijven in de form van geheugen).

STaf
11-11-2007, 12:53
-

STaf
11-11-2007, 12:57
[quote=hstadman;1255602]:oops: Ik heb mij vroeger daar ook wel schuldig aan gemaakt. Je wilt tenslotte genieten van je nieuw verworven zoom mogelijkheden. tegenwoordig laat ik wel netjes 4:3 gewoon staan. Alhoewel er wel tv's zijn waar je het nauwelijks ziet dat er is ingezoomd. Ik heb trouwens nog een tussenstand waarbij 4:3 wel wordt ingezoomd maar niet wordt vervormd zoals bij volledig beeld.
:mrgreen: , ik herinner mij precies nog een discussie over dit onderwerp....:mrgreen:

Pieter Kleine
13-11-2007, 22:39
amazon.de geeft nu ook de verdeling in verkochte blu-ray en hd-dvds. Momenteel is dit: 67 Blu-ray op 33 HD-dvd.

hstadman
13-11-2007, 22:45
amazon.de geeft nu ook de verdeling in verkochte blu-ray en hd-dvds. Momenteel is dit: 67 Blu-ray op 33 HD-dvd.

Morgen zal er wel enige verandering in komen daar dan harry potter 5 verkocht gaat worden.

Reinbo
14-11-2007, 14:02
Hoezo, die komt toch op beide formaten uit? Lijkt mij dat daar dan ook weer de 2:1 verhouding van op toepassing

Albert Kostwinder
14-11-2007, 14:07
Valt het dan niemand op dat Hd dvd in verhouding meer verkoopt dan Blu ray? :roll:

hstadman
14-11-2007, 14:09
Valt het dan niemand op dat Hd dvd in verhouding meer verkoopt dan Blu ray? :roll:

Volgens de cijfers voorlopig nog niet. Zeker niet in Europa.

De mensen die al een hd-dvd bezitten bepalen niet of het formaat slaagt of niet; er moeten veel nieuwe gebruikers bijkomen!
het zegt alleen iets over het koopgedrag van de bezitters van deze spelers.8-)

Er komen nog een paar grote krakers aan, die beide kampen goed zouden kunnen helpen zoals Harry Potter, POTC3 etc. Tijdens of na de kerst inkopen wordt duidelijk hoe de verhoudingen liggen, dan wordt er veel gekocht en kunnen ze mooi de cijfertjes weer opmaken.

Ook eventueel van de verkopen van de hardware!

Albert Kostwinder
14-11-2007, 14:28
Volgens de cijfers voorlopig nog niet. Zeker niet in Europa.

Cijfers kunnen misleiden....

vb. per 100 hd titels zijn het er 60 voor blu ray en 40 voor hd dvd.
In absolute aantallen wint blu ray, maar als je dit afzet per verkochte speler
gaat het helemaal mank en is in verhouding hd dvd minstens gelijk of wint zelfs.

hstadman
14-11-2007, 14:42
Cijfers kunnen misleiden....

vb. per 100 hd titels zijn het er 60 voor blu ray en 40 voor hd dvd.
In absolute aantallen wint blu ray, maar als je dit afzet per verkochte speler
gaat het helemaal mank en is in verhouding hd dvd minstens gelijk of wint zelfs.

Beide kampen goochelen met cijfers.:wink:

De bezitters van een hd-dvd speler kunnen best meer titels kopen per speler maar als sony meer blu-ray spelers verkoopt en er ook minstens 1 of 2 titels bij verkoopt is het vergelijkbaar!

Het is dus maar net hoe je de cijfers naar je toe rekent. reken maar dat beide kampen nog wel wat reclame campagnes zullen starten.

Pieter Kleine
14-11-2007, 16:12
Wat Albert denk ik bedoelt en overigens vaker wordt beargumenteerd is dat de gemiddelde bezitter van een hd-dvd spelers relatief meer hd-dvd's koopt dan een bezitter van een blu-ray speler (inclusief ps3).

Aan de andere kant:
Laatst las ik ergens dat er in Nederland het afgelopen jaar nog maar zo'n 21.000 blu-ray's en circa 7500 hd-dvd's verkocht zijn. Je kunt je dan afvragen, hoeveel mensen hebben eigenlijk een hd-speler.

Albert Kostwinder
14-11-2007, 16:15
Laatst las ik ergens dat er in Nederland het afgelopen jaar nog maar zo'n 21.000 blu-ray's en circa 7500 hd-dvd's verkocht zijn. Je kunt je dan afvragen, hoeveel mensen hebben eigenlijk een hd-speler.

Ik kom op 28500 8) en wat heb ik gewonnen :mrgreen:

Reinbo
14-11-2007, 18:29
Ik ben de enige eigenaar van een ImagineHDplus speler en heb 1000 ImagineHDplus schijfjes gekocht , dus ImagineHDplus is het meest succesvolle format..... Want ImagineHDplus eigenaren kopen het meest schijfjes. Toch?

Hellboy
14-11-2007, 20:34
@ Reinbo: Thrue ;)

Ik ga volgende week de multi-lezer van Samsung aanschaffen ( of die ene van LG ) en dan maak ik me niet meer druk wie er wint :) Als ze maar goede Blu's en HD's eruit blijven pompen hoor je mij niet klagen :)

Zelf denk ik dat de twee formaten naast elkaar blijven bestaan. Omdat Toshiba niet hun HD-DVD wilt weg doen en dat Sony zich niet weer stoot aan de steen waar ze zich al meerdere malen hebben aangestoten ;) ( Betamax, mini-disc, umd )

Edwin V
15-11-2007, 07:54
De HD-DVD redenatie komt hier op neer: Per speler wordt meer verkocht dus als meer spelers worden verkocht is HD-DVD succesvol. ;) Men gaat er daarbij van uit dat potentieel meer mensen nog een HD-DVD speler kunnen gaan kopen omdat ze die nog niet hebben. Er zijn veel PS3's verkocht aan mensen die helemaal geen Blu-ray's kopen maar er toch eentje hebben gekocht om te proberen. HD-DVD kamp gaat er van uit dat mensen die in het begin maar enkele BD's kopen dit na een tijd helemaal niet meer doen.
Tja, ze proberen toch iets recht te praten. ;)

Pieter Kleine
16-11-2007, 21:11
http://www.areadvd.de/news/2007/200711/16112007001_GfK_BD__HD_DVD.shtml

Wat Duitse statistieken:
Blu-ray spelers : 1700 (standalone) + 120.000 (PS3)
HD-dvd : 6000 (standalone) + 10.000 (x-box hd-dcvd addon)

Aantal discs:
blu-ray : 70.000
hd-dvd : 46.000

hstadman
17-11-2007, 06:21
http://www.areadvd.de/news/2007/200711/16112007001_GfK_BD__HD_DVD.shtml

Wat Duitse statistieken:
Blu-ray spelers : 1700 (standalone) + 120.000 (PS3)
HD-dvd : 6000 (standalone) + 10.000 (x-box hd-dcvd addon)

Aantal discs:
blu-ray : 70.000
hd-dvd : 46.000

Lees dit eens:
http://life.tweakers.net/nieuws/50392/flinke-verkoopstijging-ps3-door-40gb-versie-en-prijsverlaging.html
:wink:

De ps3 doet het goed maar wat ik wel vreemd vind is dat met name de andere deelnemers aan blu-ray nog niet op de markt zijn met hun blu-ray varianten...zoals, Philips etc.

Edgar Smit
19-11-2007, 14:14
Blu-Ray heeft het nadeel dat men ngo steeds bezig is met softwarematige verbeteringen en volgens mij hebben sommige fabrikanten eindelijk door dat het weinig zin heeft een speler op de markt te zetten die over 1 jaar de nieuwste films niet meer kan afspelen omdat hij niet meer geschikt is voor alle mogelijkheden/software updates.

Pieter Kleine
19-11-2007, 17:26
Bovendiend maakt, denk ik, de prijsdaling van blu-ray spelers het financieel niet aantrekkelijk om voor nieuwe partijen de blu-ray markt te betreden.

rvvnr1
19-11-2007, 20:14
Over t algemeen stijgt door een prijsdaling de vraag wat een grotere afzet betekend waardoor de kosten per product dalen, dit is dus wel degelijk interessant voor nieuwe aanbieders. Zeker als zij zelf niet of nauwelijks geld meer hoeven te steken in R(esearch)&D(evelopment) en "slechts" hoeven te betalen voor de licenties en al bestaande onderdelen.

Pieter Kleine
19-11-2007, 22:18
In de beginfase werd al voor de afgedwongen prijsdaling gewaarschuwd. Nieuwe intreders in de markt moeten nu hun eerste investeringen over een langere termijn dan verwacht spreiden, wat voor de korte termijn minder winst of beter gezegd meer verlies oplevert. Dit zal een aantal bedrijven vermoedelijk toch wel afschrikken, vooral wat betreft blu-ray.

rvvnr1
19-11-2007, 23:05
In de beginfase werd al voor de afgedwongen prijsdaling gewaarschuwd.
Precies dat viel dus in te calculeren.


Nieuwe intreders in de markt moeten nu hun eerste investeringen over een langere termijn dan verwacht spreiden,
Beetje in strijd met je eerste opmerking he? ;)


wat voor de korte termijn minder winst of beter gezegd meer verlies oplevert.
Alleen een bedrijf als Sony of Microsoft zullen met verlies iets verkopen, en dan doel ik met name op consoles. En dat zijn toch echt de uitzonderingen. Maar daar is dan ook sprake van een hele andere markt waar de winst uit de verkochte software moet komen. En korte termijn is niet belangrijk bij de introductie van een nieuwe standaard, wel bijv. bij een zoveelste generatie dvdspeler.


Dit zal een aantal bedrijven vermoedelijk toch wel afschrikken, vooral wat betreft blu-ray.
Een kleinere winst per item wordt gecompenseerd door een grotere afzet wat weer de nodige voordelen biedt. Naast de al eerdere genoemde lagere kosten per product bijv. ook een grotere potentiele markt voor vervangingsapparatuur in de toekomst.

Pieter Kleine
19-11-2007, 23:29
Citaat:
Oorspronkelijk gepost door Rhodanos http://www.dvd.nl/forum/images/buttons/viewpost.gif (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?p=1260863#post1260863)
In de beginfase werd al voor de afgedwongen prijsdaling gewaarschuwd.



Precies dat viel dus in te calculeren.


Citaat:
Oorspronkelijk gepost door Rhodanos http://www.dvd.nl/forum/images/buttons/viewpost.gif (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?p=1260863#post1260863)
Nieuwe intreders in de markt moeten nu hun eerste investeringen over een langere termijn dan verwacht spreiden,


Beetje in strijd met je eerste opmerking he? :wink:


Nee, het één is een logisch vervolg op het andere. De waarschuwing kwam van derde partijen, Toshiba en Sony hadden dit niet verwacht. Simpel gesteld:
men gaat uit van een een bepaald investeringsmodel met een geplande afschrijving van de investeringen op de eerste series gedurende de eerste jaren. Die afschrijvingen zul je dus nu over meerdere jaren moeten spreiden. Dus zul je de eerste jaren minder verdienen op de hardware. Toshiba en Sony moeten nu wel doorgaan. Andere fabrikanten kunnen rustig achteroverleunen en de ontwikkelingen afwachten.

Overigens Toshiba en Sony maken nu al verlies op elke speler die verkocht wordt.



Een kleinere winst per item wordt gecompenseerd door een grotere afzet wat weer de nodige voordelen biedt.


Helaas is de bestaande markt hiervoor te klein. Dit geldt pas vanaf een bepaald 'break-even' punt. En dat hebben we nog lang niet gehaald.

Pieter Kleine
26-11-2007, 22:19
Zie ook: http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=56171

Onkyo stop met de 805.

Voor de korte termijn spinnen wij garen met de lage hardwareprijzen, voor de langere termijn kan dit wel eens de grootste faalfactor voor HD worden. Ofwel HD afhouden van het worden van een massaproduct.

*TIMMIE*
26-11-2007, 22:51
Ik denk dat Toshiba zich aardig verkeken heeft op dit spelletje en ze het moeilijk hebben. Zeker aangezien met de huidige prijzen het moeilijker en moeilijker wordt om nieuwe fabrikanten te trekken om exclusieve HD-DVD spelers op de markt te brengen. Wat ook niet meespeelt zijn berichten als 97% van de HD markt in Japan is in handen van Blu Ray (om een voorbeeld te noemen).

Pieter Kleine
26-11-2007, 23:02
Persoonlijk denk ik dat het niet uitmaakt of het nu om hd-dvd of blu-ray gaat. Denk dat Sony zich net zo verkeken heeft.

*TIMMIE*
26-11-2007, 23:10
Ongetwijfeld. Maar die hebben zeker op dat vlak meer back up van andere fabrikanten. Dus ik denk dat het naar rato een grotere tegenslag voor HD DVD is. :)

tolpol
27-11-2007, 19:10
Ik denk dat Toshiba zich aardig verkeken heeft op dit spelletje en ze het moeilijk hebben. Zeker aangezien met de huidige prijzen het moeilijker en moeilijker wordt om nieuwe fabrikanten te trekken om exclusieve HD-DVD spelers op de markt te brengen. Wat ook niet meespeelt zijn berichten als 97% van de HD markt in Japan is in handen van Blu Ray (om een voorbeeld te noemen).

Die 97% in Japan ging over recorders (http://www.hdtv-news.co.uk/2007/11/26/blu-ray-holds-97-of-japanese-recorder-market/).