PDA

Bekijk de volledige versie : Atonement



LJ
14-11-2007, 21:13
Atonement

Synopsis
De film is de verfilming van het gelijknamige boek van Ian McEwan (in Nederland uitgegeven onder de titel "Boetekleed"). De film speelt af in verschillende tijden waarbij begonnen wordt in de midden van de jaren 30 op een landhuis in Engeland. Hier leeft de dan 13 jarige Briony Tallis samen met haar familie waaronder haar zus Cecilia Tallis. Deze zus wordt verliefd op de zoon van de huidshoudster (Robbie). Echter dankzij toedoen van Briony wordt Robbie onterercht beschuldigd van aanranding op een minderjarige en hiervoor veroordeeld. Als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt gaat Robbie vrijwillig in dienst bij het britse leger. Cecilia heeft inmidels de banden met de familie verbroken en werkt als verpleegster.

Op basis van de bovenstaande synopsis zou je denken dat Atonement een traditionele romantische drama is zoals Pride & Prejudice. Echter, dit is niet het geval. Zonder al te veel te verklappen moet gezegd worden dat Atonement in essentie geen romantisch drama is (ook al lijkt dit door de synopsis wel het geval). Natuurlijk, de film zit overgoten met romantiek, maar pas in het laatste kwartier wordt pas duidelijk waar de film echt over gaat. Hierdoor krijgt de film diepgang, welke vaak ontbreekt in het traditionele romantisch drama. Het is dus niet een film met alleen maar mooie en zoethappige beelden (met de bijhorende muziek natuurlijk).

Overigens, cinematografisch zit de film zeer goed in elkaar. Het eerste (romantische) deel is overgoten met al de traditionele uitstekend romantische uitziende beelden. Het tweede deel van de film is ruwer, wat gezien het feit dat het in de Tweede wereldoorlog afspeelt erg toepasselijk is. Hoogtepunt op cinematografisch gebied is absoluut het moment dat Robbie op het strand bij Duinkerken aankomt. Deze scene mag wat mij betreft rechtstreeks naar de top 5 allerbeste scenes. Dit niet alleen vanwege de lengte van de scene, maar ook omdat het een specifieke sfeer meegeeft van hoop. Of het nu aan het beeld lag, of de score, ik kreeg hier kippevel van.

http://www.imdb.com/title/tt0783233/

Marcel Hagels
14-11-2007, 21:18
Lijkt mij ook een heel mooie film die ik zeker een keer ga bekijken.

Mark de Jong
14-11-2007, 21:34
Aardige film, duurde 15-30 minuten te lang. Einde zat goed in elkaar (y)

Pieter R.
24-11-2007, 10:08
Hele goede film. Heb deze gekeken in een bios waar ze geen pauze hanteren en ik heb geen moment die pauze gemist.
De film zit vol onverwachte plotwendingen. Het acteerwerk is goed. De muziek past er precies bij (meer nog: er wordt in de film veel gebruik gemaakt van een oude typemachine: het ritme hiervan komt op gezette tijden bijv. terug in de muziek.)
Het verhaal zit stevig in elkaar.

Een goede film is voor mij een film waarbij je het gevoel hebt dat je het verhaal wordt ingezogen. Dat je het je wat doet als een personage iets overkomt. Dat er ook dingen aan de verbeelding worden overgelaten en dat niet alles hapklaar wordt opgediend zeg maar.
Dat maakt dit voor mij een goede film. Plus dat je 'gedwongen' wordt geconcentreerd te blijven doordat de film veel gebruik maakt van sprongen in de tijd en herhalingen van eenzelfde gebeurtenis door de ogen van een ander.

*Sarita*
01-01-2008, 15:41
Een aantal jaren geleden kocht ik dit boek maar heb het nooit uitgelezen. Na het zien van de trailer voor de film wilde ik toch de film zien en ik ben blij dat ik dat gedaan heb.

Ontzettend mooi film die je aan het denken zet en die nog een tijd in je hoofd blijft hangen na het zien. Acteerwerk is erg goed en de hele film ziet er erg mooi uit en de verhaallijn zorgt ervoor dat je echt in de film zit.

Ludo Keeris
01-01-2008, 16:00
Hmm, misschien had ik dan toch een slechte projectie (Studio K in Amsterdam), want ik vond het er niet zo best uit zien. Veel te donker. Er zaten wel een paar prachtige shots in.
Ik had veel goeds gehoord over de film (verkiezing als 2e in beste film van het jaar) en de verwachtingen waren hoog. Daarom misschien toch een (zeer) lichte teleurstelling. Zeker een goede film, maar ik had er toch iets meer van verwacht. Ander punt is de rol van Briony. Ik vind dat ze teveel alleen de verantwoordelijkheid moet dragen voor de gebeurtenis. De anderen komen er te makkelijk vanaf.

killik
19-01-2008, 20:15
Ander punt is de rol van Briony. Ik vind dat ze teveel alleen de verantwoordelijkheid moet dragen voor de gebeurtenis. De anderen komen er te makkelijk vanaf.

Zij was toch de enige getuige? Dat ze die last alleen moet dragen is denk ik juist de essentie van de film

honeymaker
20-01-2008, 10:58
Hmmm, ik denk dat ik gisteren dan toch een andere film gezien heb dan de meeste hier. Wat mij betreft volkomen onterecht dat hij een Golden Globe voor beste film heeft gewonnen. Het scenario rammelde aan alle kanten. Maar misschien is dat ook wel wat ik tegen veel boekverfilmingen in het algemeen heb tegenwoordig (ik noem een 'Pride and Prejudice' (de film, niet de serie) en een 'The Lord of the Rings').
In ieder geval werd ik maar weinig in het verhaal 'gezogen' en kwam de film voor mij pas echt op gang na zo'n anderhalf uur, toen hij dus bijna afgelopen was.
Vooral het stuk in en rondom Duinkerken was mij volkomen onduidelijk. Ze liepen daar maar wat met zijn drieën, zagen een hoop kinderlijkjes onderweg (wat daarmee gebeurd was, was giswerk) en kwamen op een gegeven moment op het strand uit. Aan het einde vond de scenarioschrijver het nodig om er toch nog even een gesloten einde aan te breien door het ineens een autobiografie te maken, met fictieve scènes. De film mistte structuur, was langdradig en te kort tegelijk en was qua scenario een rommeltje. Ik denk dat ik, hoewel ik natuurlijk geen enkele ervaring heb met het maken van films, ervoor gekozen zou hebben het autobiografische van begin af aan, met behulp van de typemachine (door bijvoorbeeld delen/hoofdstukken te benoemen) nadrukkelijker had aangezet, zodat dat einde ook niet zo uit de lucht kwam vallen. Verder denk ik dat het handiger was geweest vanaf de scène waarin Briony uit het raam kijkt en Robbie weggevoerd ziet worden, via een jumpcut meteen naar het ziekenhuis te gaan en vanaf daar de gebeurtenissen in Frankrijk met flashbacks introduceren. Op die manier kun je wat daar gebeurd is toch vertellen, maar wordt het minder kreupel, doordat getracht wordt het als volwaardig deel op te nemen. Tot zover mijn nederige mening. Overigens heb ik het boek niet gelezen, maar verwacht ik wel dat dit een stuk beter is en dat ik daar meer door gegrepen zou worden. Film en boek staan los van elkaar en ik denk dat geprobeerd is het verhaal zo nauwgezet te volgen (met een beetje eigen interpretatie aan het einde) dat het een kreupel scenario is geworden.
Overigens wel een mooie score, die goed verweven is over de surroundkanalen.

Richard B.
24-04-2008, 09:23
Goeie film dit. Goed geacteerd, prachtig camerawerk en met een verhaal dat de aandacht goed weet vast te houden. Het slot vond ik alleen wat minder bevredigend: er word in de hele film naar iets toegebouwd, maar als de "grote onthulling" eindelijk komt dan voelt het niet echt overtuigend aan. Da's jammer, maar het bedierf mijn waardering voor deze film verder niet.

Oudlid_X5
24-04-2008, 14:46
Joe Wrights Pride and Prejudice (http://www.whatiwatch.net/recensies.php?rec=8717) vond ik magistraal, was buitengewoon knap gemaakt en naar smaakte naar meer. Dus ik had voor Atonement een behoorlijke verwachting. Helaas werden deze verwachtingen niet waar gemaakt. Ik denk dat het deels door mij komt, ik kwam gewoon niet in de film. Keira Knightley speelt het mooi maar haar karakter was zo kaal en oppervlakkig. Daarentegen kent het karakter van James McAvoy meer diepte en werd ook beter vertolkt. Eerste deel van de film speelt zich af op het landgoed en het tweede deel in de oorlog waar we vooral het personage van Mcavoy volgde. Wat me hinderde om in de film te komen was de chronologische vertelsom ik wist niet waar ik aan toe was en toen op het einde ook nog eens merkte dat het helemaal niet de ontknoping was. Kreeg ik het al helemaal benauwd denk daar ook nog eens bij dat er vrij vaak werd gesprongen in tijden en gedachtes van personages en de film knapte compleet voor mij. De vertelsom moet je liggen moet je ingezogen worden anders kan het een lange film worden. Buiten dat was het één van de meest vreselijke soundtracks ooit gehoord in een film. Moeilijk te beschrijven wat ik er zo lelijk aanvond maar het klonk niet met wat ik zag. Al met al een teleurstelling van jewelste hopelijk kan die over een aantal jaren me beter bevallen.