PDA

Bekijk de volledige versie : 51 GB-HD-DVD goedgekeurd.



Pieter Kleine
16-11-2007, 12:46
http://www.areadvd.de/ meldt dat het 'HD DVD-forum' de 51 GB versie van de HD-dvd heeft goedgekeurd. Onbekend is nog wanneer deze discs op de markt komen. Onbekend is ook nog of bestaande hd-dvd spelers deze discs aan kunnen.

STaf
16-11-2007, 17:57
Hopelijk wel hé, via een zoveelste update waarschijnlijk. Ben net de nieuwe update aan het downloaden.

Sanderdg
20-11-2007, 19:31
http://tweakers.net/nieuws/50457

Walt Disney Home Entertainment, een belangrijke speler uit het blu-ray-kamp en tevens lid van het DVD Forum, heeft zijn steun toegezegd aan een specificatie van een drielaags hd-dvd-formaat. De discs krijgen een opslagcapaciteit van 51GB.


En de formaten-oorlog duurt voort :mrgreen:

*TIMMIE*
20-11-2007, 20:06
Dat zegt totaal niets over Disney. Ze hebben voor gestemd, maar het wil totaal niet zeggen of ze er uiteindelijk ook wat mee gaan doen. Dus al helemaal niet of ze neutraal gaan. Lijkt me overigens van niet, daar ze in een recent artikel nog fel hebben uitgehaald naar HD DVD en de technische aspecten ervan. Daarnaast doen ze op dit moment grote investeringen in de Blu Ray promotie.
Ook is het niet raar, aangezien Disney eerder betrokken was bij de ontwikkeling van HDi. Dat is uiteindelijk niet tot standaard verheven bij BR.

Hamvraag is; zijn die discs compatible met de huidige generatie spelers. Hier is volgens mij maar bar weinig over bekend.

Wat ook interessant is; Spielberg heeft gezegd dat zijn films vooralsnog niet uitgebracht mogen worden. Aangezien hij in onderhandeling is met Universal over het opnieuw opstarten van Dreamworks kan dit interessant worden in de Formatwar (hij wordt gezien als voorstander voor BR).
Enige toestemming die hij tot nu toe gegeven heeft is voor CEot3K.

Sanderdg
21-11-2007, 07:33
Ik vind het in zoverre iets over Disney zeggen dat ze het HD-DVD formaat niet definitief hebben afgeschreven. Dat houdt in mijn ogen in, dat ze wel (misschien wel gesponsorde) reclame kunnen maken voor blu-ray, maar dat ze uiteindelijk toch hd-dvd *kunnen* uitbrengen.

STaf
21-11-2007, 10:29
TIMMIE:"(hij wordt gezien als voorstander voor BR)" Door wie? Door jou?;)

*TIMMIE*
21-11-2007, 10:59
Excuses; was niet de juiste formulering. Spielberg's films zijn buiten beschouwing gelaten bij de HD DVD exclusiviteit van Paramount. Het HD DVD kamp heeft tot 2 maal toe exclusieve aankondigingen terug moeten trekken doordat men geen toestemming had de films uit te brengen in HD. De enige DVD die toestemming had was CEot3K. Hij heeft echter nooit zijn voorkeur uitgesproken voor één van de formaten. Dat klopt.

TJ Weissel
21-11-2007, 12:15
http://tweakers.net/nieuws/50457

Walt Disney Home Entertainment, een belangrijke speler uit het blu-ray-kamp en tevens lid van het DVD Forum, heeft zijn steun toegezegd aan een specificatie van een drielaags hd-dvd-formaat. De discs krijgen een opslagcapaciteit van 51GB.


En de formaten-oorlog duurt voort :mrgreen:

leuk nieuws ;)

ps deze discs zijn compatible met alle spelers, (naar mijn weet).

TJ Weissel
21-11-2007, 13:16
doubt it ;)

Brian2
21-11-2007, 13:21
Probleem blijft wel de bitrate restrictie bij HD DVD, die lager is dan bij Blu-ray. Disney is ook aan het testen met VC-1, met nog hogere bitrates dan ze al gebruiken bij AVC en die kan HD DVD echt niet aan. Lijkt me dus niet dat ze binnenkort neutraal worden.

*TIMMIE*
21-11-2007, 13:35
Deze stemming heeft begin september plaatsgevonden. Het artikel is origineel afkomstig van xbitlabs.com en in dat artikel zitten fouten. Zo is de studiosupport foutief weergegeven.

In het volgende recente artikel heeft Disney zich nog uitgesproken over hun standpunt omwille van BD; http://www.twice.com/article/CA6503907.html?industryid=23099

Disney geeft geen enkele blijk van te willen veranderen naar neutraliteit. Maar geef ze ongelijk; Beter iets dan niets achter de hand. Lijkt me dus een logische stap in de bedrijfsvoering. Dat ze stemmen wil niet zeggen dat ze de technologie gaan gebruiken. ;)

Hoor juist tegenstrijdige berichten over de compatibiliteit. Juist dat er nog geen zekerheid is omtrent compatibiliteit.

TJ Weissel
21-11-2007, 13:38
Probleem blijft wel de bitrate restrictie bij HD DVD, die lager is dan bij Blu-ray. Disney is ook aan het testen met VC-1, met nog hogere bitrates dan ze al gebruiken bij AVC en die kan HD DVD echt niet aan. Lijkt me dus niet dat ze binnenkort neutraal worden.

hddvd = 0,5mbps sneller

Brian2
21-11-2007, 20:03
Maximum bitrate
Raw data transfer 53.95 Mbit/s | 36.55 Mbit/s
Audio+Video+Subtitles 48.0 Mbit/s | 30.24 Mbit/s
Video 40.0 Mbit/s | 29.4 Mbit/s

Het eerste getal is voor Blu-ray, het tweede voor HD DVD. Wat is er precies 0,5mbps sneller bij HD DVD?

TJ Weissel
22-11-2007, 13:38
Maximum bitrate
Raw data transfer 53.95 Mbit/s | 36.55 Mbit/s
Audio+Video+Subtitles 48.0 Mbit/s | 30.24 Mbit/s
Video 40.0 Mbit/s | 29.4 Mbit/s

Het eerste getal is voor Blu-ray, het tweede voor HD DVD. Wat is er precies 0,5mbps sneller bij HD DVD?

1X Blu-ray Disc = 36.00 MBps
1x HD-DVD = 36,50 MBps

het is maar 'n fractie.... de door jouw genoemde snelheden zijn dus 1,5x blu-ray ;), moet ook verder weinig uitmaken daar de leessnelheid gewoon dankzij het draaitempo te verhogen is.

Brian2
22-11-2007, 14:33
Ok, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat ze bij Blu-ray gebruik kunnen maken van bitrates (bij audio+video+subs) tot 48 Mbit/s, bij HD DVD maar tot 30.24 Mbit/s. Disney test met bitrates tot reiken tot 48 Mbit/s en bijna standaard boven de 30.24 zitten, dus daar kan een HD DVD speler niks mee.

TJ Weissel
22-11-2007, 14:37
Ok, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat ze bij Blu-ray gebruik kunnen maken van bitrates (bij audio+video+subs) tot 48 Mbit/s, bij HD DVD maar tot 30.24 Mbit/s. Disney test met bitrates tot reiken tot 48 Mbit/s en bijna standaard boven de 30.24 zitten, dus daar kan een HD DVD speler niks mee.

Nee bitrate staat gelijk met leessnelheid... HD DVD kan ook gewoon op 2x uitgelezen worden of zelfs al op 4x. Verder 90% van de geboden films komen niet aan de 30MBps zowel niet op Blu-Ray disc als op HD DVD. Verder de Blu-ray kan zelfs ook al 70MBps halen als het nodig zou mogen zijn.

Maarjah gaat ook verder nergens over deze discussie, daar de beide formaten praktische dezelfde compressie-technieken gebruiken.

Brian2
22-11-2007, 20:00
Gaat inderdaad verder nergens over. Laten we het er maar op houden dat we het met elkaar oneens zijn :D

*TIMMIE*
28-11-2007, 12:29
Wellicht dat dit overzichtje handig is als overzicht. Begrijp ik hieruit goed dat Blu Ray spelers standaard 1,5x zijn en HD DVD 1x? In dat geval hebben jullie beiden gelijk. In beginsel zijn de specs nagenoeg gelijk, maar in de uitvoering van de media zit het verschil.

http://img.photobucket.com/albums/v451/CptGreedle/hd_table.jpg