PDA

Bekijk de volledige versie : Verschil in geluid tussen Blu-ray en HD-DVD?



Ziffnab
16-11-2007, 22:10
Hallo, vanmiddag heb ik samen met mijn vriendin naar de Cambridge Azur 840 CD speler geluisterd. Deze stond opgesteld bij Polectro in Amstelveen en Rob van importeur Dimex verzorgde de demo. Even in het kort mijn bevindingen; de set overtuigde niet, maar dat kwam volgens mij door de akoestiek. De speakers trouwens waren vloerstaanders van Spendor -welke ik nog niet eerder heb beluisterd, dus ik kan niet goed een oordeel geven-.

Op een gegeven moment nodigde Rob ons uit naar de ruimte ernaast, alwaar een surround set stond te spelen van hetzelfde merk met dezelfde vloerstanders, EN met zowel een Blu-ray alsmede een HD-DVD speler als bron:-D . Deze set klonk geweldig! Met name de Blu-ray demo's van Pat Metheny en Toto klonken erg gedetailleerd en muzikaal. Rob had ondertussen de smaak te pakken vroeg of wij dezelfde opname van Toto op HD-DVD wilden beluisteren en of we een verschil konden horen. Zo gezegd, zo gedaan, en idd de HD-DVD klonk iets beter (bij mij viel de surround effecten beter op en een homogener klankbeeld), niet veel, maar toch merkbaar. Rob zelf noemde de HD-DVD muzikaler.

Wat mij dus het meest bevreemd is dat er uberhaupt verschil in de weergave zit. Het zijn op beide media toch HD formaten?

Pieter Kleine
16-11-2007, 22:42
Om te beginnen maakt het niet uit of de disk blu-ray of hd-dvd is. Er zijn verschillende hd-audiostromen met verschillende kwaliteiten. Tel daarbij op het verschil in apparatuur met ook weer verschil in kwaliteit.
Na een snelle en korte check op internet denk ik dat hier - onder voorwaarde dat in beide gevallen is geluisterd naar een identieke soundtrack - het verschil te herleiden naar de kwaliteit van speler.
Maar kun je meer vertellen, wat voor spelers, receiver, en vooral geluidsstroom (pcm?).

Ziffnab
16-11-2007, 23:04
De spelers waren van Sony (BR) en Toshiba (HD-DVD), de receiver van Cambridge. De geluidsstroom weet ik niet.