PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuwe DVDs geen DTS



Sonz
17-11-2007, 12:26
Hallo Allemaal,

Ik heb sinds een paar weken een Bose Lifestyle set.
Nu was ik donderdag even in de Media Markt, om een paar nieuwe DVDs te kopen.

Ik zag een aantal films zoals: 300, The Departed en Blood Diamond.

Alleen kon ik deze films niet vinden met DTS geluid, nu las ik bij de dvd recensies over The Departed dat de regio 2 versie waarschijnlijk geen DTS geluid krijgt.
Ook heb ik recente films als Mission Impossible 3 en Shooter die dit ook niet hebben, zodoende ben ik benieuwd wat hier nu de reden van is?
Komt de DTS versie anders later nog op DVD voor regio 2, of moet ik het doen met 5.1?

Alvast bedankt,

Groeten Sonz

Wim S.
17-11-2007, 12:32
Ik denk dat je het moet doen met DD 5.1 die soms naar mijn mening niet onderdoen aan een DTS track. Of je moet in plaats van dvd naar hd dvd, blueraydisc overstappen deze hebben meestal wel een DTS of DD plus.

Daniël V.
17-11-2007, 12:42
De films die je noemt zijn allemaal afkomstig van Warner en Paramount. Die maatschappijen staan er (onder andere) om bekend geen DTS toe te passen. Ze zullen in de toekomst ook geen DTS krijgen.

Paramount heeft bijvoorbeeld wel voor Top Gun SE, War of the Worlds en Saving Private Ryan LE Engels DTS toegepast.

Er valt slechts heel globaal een patroon te ontdekken in "wel of geen toepassing van DTS". De meest vreemde keuzes zijn in het verleden in aanmerking gekomen voor DTS. Films die het technisch gezien niet nodig hebben.

Maatschappijen die met grote regelmaat DTS toepassen zijn 20th Century Fox, Dutch FilmWorks en A-Film. Meer onregelmatig brengen Universal, Paradiso, MGM en Sony DVD's met DTS uit.

Enige tip die te geven valt is op de verpakking te kijken of DTS wordt toegepast. Wel opletten of het geen Franstalig DTS betreft, want dat komt ook nogal eens voor.

Sonz
17-11-2007, 12:48
Bedankt voor de reacties, En daniel bedankt voor je uitleg dit schept duidelijkheid.

Pieter R.
17-11-2007, 13:12
Als je toch per se DTS wilt hebben, kijk dan eens naar andere uitgaven (andere regio's), zoals bijvoorbeeld Australie (Ezydvd). Soms is een dvd daar wel met DTS uitgebracht.

Sonz
17-11-2007, 13:15
Met google kwam ik er idd wel achter dat er een Regio3 dvd is die dit wel heeft.
Vandaar deze vraag ook.

scherpschutter
17-11-2007, 14:36
Ik meen eens gehoord te hebben dat Dolby Digital verplicht is bij uitgaves binnen regio 2.
Misschien weet Daniël hier iets meer van.

Overigens vind ik in vrijwel alle gevallen DTS beter dan DD. Bij praatfilms maakt het uiteraard niet zoveel uit, bij actiefilms is het al veel beter te merken en bij muziek-DVDs is er een wereld van verschil. Een uitzondering vormden de UEs van Bond; niet alleen was DD daar iets luider, de DD soundtracks leken me ook wat vinniger gemixt.
Een nadeel van veel DD tracks is dat de dialogen te zwak in de mix te staan; ik heb herhaalde malen de centerspeaker moeten bijstellen om de dialogen goed te kunnen volgen.
Maar goed, misschien hoor ik spoken (of juist niet goed genoeg) en is het allemaal persoonlijk.

Frank
17-11-2007, 15:15
Ik meen eens gehoord te hebben dat Dolby Digital verplicht is bij uitgaves binnen regio 2.
Niet alleen bij regio 2, ook de andere regio's voor zover ik weet.

Daniël V.
17-11-2007, 17:23
Ik weet niet hoe dat in de regel is vastgelegd. Ik spreek hierboven alleen uit mijn eigen constateringen van de afgelopen jaren. DD 5.1 is wel duidelijk de standaard voor "de betere" DVD's. DTS is voor een aantal maatschappijen een mooie standaard toevoeging, en voor andere weer ter uitzondering bij uiteenlopende titels.

Als je DTS een belangrijk criterium vindt, en multiregionaal wilt gaan, dan zijn er vast en zeker meerdere mogelijkheden per film die je wilt hebben. Kijk daarvoor maar eens op www.dvdcompare.net (http://www.dvdcompare.net). Zoeken op filmtitel en vergelijken maar. Topsite waar ik zelf ook vaak gebruik van maak.

scherpschutter
18-11-2007, 10:35
Ik weet niet hoe dat in de regel is vastgelegd. Ik spreek hierboven alleen uit mijn eigen constateringen van de afgelopen jaren. DD 5.1 is wel duidelijk de standaard voor "de betere" DVD's. DTS is voor een aantal maatschappijen een mooie standaard toevoeging, en voor andere weer ter uitzondering bij uiteenlopende titels.

Als je DTS een belangrijk criterium vindt, en multiregionaal wilt gaan, dan zijn er vast en zeker meerdere mogelijkheden per film die je wilt hebben. Kijk daarvoor maar eens op www.dvdcompare.net (http://www.dvdcompare.net). Zoeken op filmtitel en vergelijken maar. Topsite waar ik zelf ook vaak gebruik van maak.

Ik ken die site en gebruik 'm ook regelmatig.
Maar het probleem betreft natuurlijk ook huurfilms, daar moet je maar vreten wat de pot schaft.

Ik heb ook weleens het idee gehad dat recente DVDs door producenten doelbewust worden uitgerust met een matige soundtrack, dit om mensen naar BR en HD te lokken. De laatste Harry Potter is een voorbeeld. Het geluid is niet slecht, maar ook verre van groots en minder dan op de eerdere DVDs (dit is althans mijn indruk, ik heb het nog niet getest).