PDA

Bekijk de volledige versie : Vraag over werking van mijn subwoofer.



Selco
18-11-2007, 10:11
Hallo ik heb net een zeer interessant artikel gelezen over de ontwikkeling/ geschiedenis/ toekomst van het surround geluid in het algemeen. Daarna heb ik nog eens naar mijn stereo set gekeken en nu zit ik toch met een brandende vraag.
Ik heb zelf een NAD C352 versterker (http://www.andbenelux.com/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,42/category_id,23/option,com_virtuemart/Itemid,49/) een NAD T515 dvd speler (http://www.andbenelux.com/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,179/category_id,66/option,com_virtuemart/Itemid,49/) 2 boxen en een subwoofer van Final de S90 (http://www.finalsound.com/L2_prod.html). Ik heb de boxen aangesloten op de pre-outs van de C352 de dvd speler op de cd in en de subwoofer heb ik via een interlink op de pre-out 1 van de C352 aangesloten. Maar nu mijn vraag.
De dvd speler heeft alleen een linker en rechter uitgang voor zijn geluid en verder geen uitgang. Als ik een dvd kijk en ik er voor kies om het 5.1 geluid kies geeft hij aan tot aan 2.1 sound uitstuurt maar hoe kan dat nu als er maar 2 kabels gebruikt worden voor de uitvoer van geluid?
Daarnaast vraag ik mij af wat de subwoofer nu precies doet. Ik ging er altijd van uit tot het LFE kanaal voor de rekening genomen werd voor de subwoofer maar het enige wat ik merk is dat er inderdaad wat van de bas uit de subwoofer komt maar hij geeft ook meteen bas door aan de gewone 2 boxen. Daarnaast kan ik bij de subwoofer de volume regelen en het aantal Hz van 60 tot 240 maar het jammere hier aan is dat als ik de Hz volledig naar 240 draai ik de dofheid ook meteen hoor in mijn 2 gewone boxen.
Als laatste zijn er aan de achterkant van de woofer nog een high level input en high level output voor de linker en rechter box is dit bedoeld voor als je geen versterker hebt? Bijvoorbeeld een dvd speler, 2 boxen en de subwoofer met andere woorden geeft dit het zelfde effect als dat het nu doet alleen nu doe ik het met de interlinks en dan doe je het met 2 extra stukken luidsprekerkabel?
Hopende op wat meer duidelijkheid,
Selco.

Gerco Stuivenberg
19-11-2007, 21:10
De DVD speler heeft misschien ook een lijn-uit voor een subwoofer, maar deze kun je beter niet rechtstreeks met een subwoofer verbinden. Het niveau van deze uitgang wordt nl. niet geregeld. Wanneer dit niet het geval is, worden de LFE's als mono via de stereo lijn-uitgang gestuurd.

Zoals je de subwoofer nu aangesloten hebt, zorgt deze alleen voor de weergave van de frekwenties onder de ingestelde frekwentie. Dit zijn in dit geval geen LFE's omdat het de lage frekwenties zijn van alle kanalen. De gewone luidsprekers worden niet gefilterd en krijgen dus ook alle lage frekwenties.

De dofheid komt waarschijnlijk door de verschillen tussen de momenten waarop de frekwenties uit de luidsprekers en de subwoofer komen en dat de subwoofer niet krachtig genoeg is om de gewone luidsprekers te overstemmen.

De "high level" aansluitingen zijn er voor om de subwoofer tussen de luidspreker-uitgangen van de versterker en de ingangen van de luidsprekers aan te sluiten. De signalen die via deze ingang binnen komen, worden door de subwoofer achtereenvolgens In de subwoofer verzwakt naat lijn-niveau, gefilterd en weer versterkt. Dit zorgt voor een kleine vertraging in de weergave van de lage tonen. De C352 zal dus nooit last van de subwoofer hebben.

Nog enkele tips voor het instellen:

Stel de "cross-over" niet hoger in dan ongeveer 100hz of de frekwentie die de gewone luidsprekers zelf nog goed kunnen laten horen.
Stel het niveau van de subwoofer zo in dat deze vrijwel onopvallend klinkt en dat je deze pas mist wanneer deze uit is.
Stel de "bass" van de versterker in op "0". De kans dat de lage tonen van de luidsprekers en de subwoofer elkaar versterken of verzwakken is dan het kleinst.
Probeer de subwoofer zoveel mogelijk vrij op te stellen en dus niet te verstoppen. Anders kan deze niet meer "onopvallend" klinken.