PDA

Bekijk de volledige versie : vraag Specs Subwoofer



the limp man
21-11-2007, 17:16
Beste forumleden,

Ik heb een vraag over mijn subwoofer, een Focal Cub2. In de specificaties staat het volgende:


Drivers :

Active bass-reflex subwoofer.

Finish :

Jet Black

Frequency response (+or-3dB) :

40Hz - 150Hz

Low frequency point :

32Hz

Recommended power amplifier :

150W BASH® amplifier

Type :

8"(21cm) Polyflex woofer.
Subwoofer features :
Variable crossover, 50Hz to 150Hz,
phase inverter 0°/180°,
Autopower,
high/low level input,
LFE input.

Dimensions (HxWxD) :

131/6x1113/16x1113/16" (333x300x300mm)

Net weight :

22.2Ibs(11kg)


Maar wat betekend nu Low Frequency Point? Ik heb al gezocht op het internet, maar ik kan het niet vinden.

the limp man
21-11-2007, 17:32
Op -6DB? Speelt de sub dan zachter?

Alexander D
21-11-2007, 18:46
Beste Limp man,

Sorry dat ik je topic weer lekker bruut kom verstoren maar je begint ook redelijk irritant te worden (voor de oplettende forumgenoot) met wederom ongeveer de zelfde vraag.

Je hebt al verschillende topics geopend zowel hier als op htforum en iedere keer gaan ze over hetzelfde. Eerst wilde je niet luisteren toen je werd afgeraden deze sub te kopen omdat er gewoon genoeg beter te krijgen is voor dat geld maar jij moest hem zonodig toch openen en nu blijf je maar topics openen over die sub van je met allerlei vragen over specs en andere futiliteiten.

Verkoop dat ding gewoon en koop iets goeds!

Zo, dat lucht op.

the limp man
21-11-2007, 23:00
Beste AlexanderD,

Ik heb juist hier gepost omdat op het ht forum het antwoordt niet gegeven werd en mijn topic verder dood gebloedt was. Nu ik hier het andwoordt op mijn vraag gekregen heb, ben ik ook weer tevreden. Overigens ben ik wel degelijk met Ralf van RA subs in onderhandeling geweest, maar om de reden dat er iets tussen gekomen was, heb ik de onderhandelingen gestaakt. Nu vind ik de opmerking "verkoop dat ding en koop iets goeds" nogal gemakkelijk. Bij jou groeit er misschien een geldboom in de achtertuin maar bij mij niet. Ik heb inderdaad getwijfelt of ik dit "ding"wel moest kopen ja of nee. Maar om verschillende redenen heb ik deze sub gekocht:

Ik heb deze sub gekocht omdat ik niet veel geld ter beschikking heb
Ik wilde mijn spullen bij de zelfde zaak kopen, en absoluut niet via Inet.
Ik heb aan de REL Quake 2 gedacht, maar die was toen 200 euro duurder, en dat vond ik veel te veel. Nu zou je kunnen zeggen: geeft die 200 euro nu gewoon uit, maar ik heb gezegd dat er ergens een grens moest zijn. De sub moest klein zijn en hij klonk in eerste en tweede instantsie gewoon goed. Nu is hij al een half jaar in mijn bezit en is dat oordeel wat veranderd,.
Dit setje staat nog gewoon op de slaapkamer, en ik ben bang dat als ik zo'n dure sub koop dat ie niet tot zijn recht komt.

Ik vind wel dat je wat grof bent. Ik heb niet zo veel verstand van die dingen, maar ik leer veel. Ik heb ook geleerd dat als mensen toevallig wat minder verstand hebben van een bepaald iets, dat je ze dan niet zo moet aanvallen. Ik hoop an ook dat jij hiervan gaat leren.

the limp man
21-11-2007, 23:52
Maar toen had ik het geld gewoon niet. Ik heb toen gewoon dat ding gekocht en hij klonk toen gewoon goed. Die twee honderd euri kon ik gewoon niet missen

Seth__Gekko
22-11-2007, 10:35
"The joy will be remembered long after the price has been forgotten."

:amen:

Ook groeit men snel uit een Quake II :grin:

the limp man
22-11-2007, 12:26
Ik ga zaterdag luisteren naar de Quake 2, en ik neem mee:

Lord Of The Rings Fellowship Of The Ring
Matrix Reloaded
Subwoofer test CD
Keane Hopes and Fears
Nikelback Home
Albert King & stevie ray vaughan in session

Nog tips?

Alexander D
22-11-2007, 18:34
Beste AlexanderD,

Ik heb juist hier gepost omdat op het ht forum het antwoordt niet gegeven werd en mijn topic verder dood gebloedt was. Nu ik hier het andwoordt op mijn vraag gekregen heb, ben ik ook weer tevreden. Overigens ben ik wel degelijk met Ralf van RA subs in onderhandeling geweest, maar om de reden dat er iets tussen gekomen was, heb ik de onderhandelingen gestaakt. Nu vind ik de opmerking "verkoop dat ding en koop iets goeds" nogal gemakkelijk. Bij jou groeit er misschien een geldboom in de achtertuin maar bij mij niet. Ik heb inderdaad getwijfelt of ik dit "ding"wel moest kopen ja of nee. Maar om verschillende redenen heb ik deze sub gekocht:

In je draadje op htforum is uitvoerig gereageerd en er zijn voldoende alternatieven aangeboden maar jij was alleen op zoek naar bevestiging dat je met de aanschaf van deze sub iets goeds kocht. Ook bij mij geen geldboom overigens. En als die er al is dan is het lang geleden dat die in bloei stond.



Ik heb deze sub gekocht omdat ik niet veel geld ter beschikking heb
Ik wilde mijn spullen bij de zelfde zaak kopen, en absoluut niet via Inet.
Ik heb aan de REL Quake 2 gedacht, maar die was toen 200 euro duurder, en dat vond ik veel te veel. Nu zou je kunnen zeggen: geeft die 200 euro nu gewoon uit, maar ik heb gezegd dat er ergens een grens moest zijn. De sub moest klein zijn en hij klonk in eerste en tweede instantsie gewoon goed. Nu is hij al een half jaar in mijn bezit en is dat oordeel wat veranderd,.
Dit setje staat nog gewoon op de slaapkamer, en ik ben bang dat als ik zo'n dure sub koop dat ie niet tot zijn recht komt.


Grenzen zijn goed en het is ook goed van je dat je binnen je grenzen blijft! Er zijn er genoeg die zich heel gek laten maken en iedere keer de grens gaan verleggen.


Ik vind wel dat je wat grof bent. Ik heb niet zo veel verstand van die dingen, maar ik leer veel. Ik heb ook geleerd dat als mensen toevallig wat minder verstand hebben van een bepaald iets, dat je ze dan niet zo moet aanvallen. Ik hoop an ook dat jij hiervan gaat leren.

Dat mijn reactie weinig subtiel en kort door de bocht was heb je gelijk in. :bier:

Alexander D
22-11-2007, 18:34
Ik ga zaterdag luisteren naar de Quake 2, en ik neem mee:

Lord Of The Rings Fellowship Of The Ring
Matrix Reloaded
Subwoofer test CD
Keane Hopes and Fears
Nikelback Home
Albert King & stevie ray vaughan in session

Nog tips?


Op de site van SVS www.svsound.com (http://www.svsound.com) staat een hele lijst. Hier op het forum ook ergens.

Seth__Gekko
22-11-2007, 20:58
Let je wel op dat de Quake II een hele mooie sub is, maar dat je deze niet in een al te grote kamer moet plaatsen.

Alexander D
23-11-2007, 20:34
Let je wel op dat de Quake II een hele mooie sub is, maar dat je deze niet in een al te grote kamer moet plaatsen.

En dat je bij RA subs voor hetzelfde geld iets veeeeel leukers kunt kopen. 8)

the limp man
23-11-2007, 21:47
Ik heb nooit iets gezegd over kopen, ik wil weten hoe deze sub zich verhoud tot de Quake. Ik vind gewoon dat deze sub te beschaaft klinkt. Overigens vind ik dat Focal subwoofers als je naar de specs kijkt helemaal niet zo diep gaan. Bijna allemaal geven ze een bereik van 35- 40 HZ op. Hoe kan dat?

Alexander D
24-11-2007, 13:11
Ik heb nooit iets gezegd over kopen, ik wil weten hoe deze sub zich verhoud tot de Quake. Ik vind gewoon dat deze sub te beschaaft klinkt. Overigens vind ik dat Focal subwoofers als je naar de specs kijkt helemaal niet zo diep gaan. Bijna allemaal geven ze een bereik van 35- 40 HZ op. Hoe kan dat?

Wat ze opgeven is totaal niet interessant, je weet toch niet hoe dat gemeten is en nog veel vaker is de realiteit in een huiskamer totaal anders.

Ik weet niet hoe die sub zich precies verhoud tot de Quake maar de Quake is natuurlijk ook een redelijk beschaafde sub. Je kunt geen wonderen verwachten van zo'n klein kastje.

the limp man
24-11-2007, 18:08
Nou, Ik heb een luistersesseie achter de rug waarin ik naar de Quake2 en naar mijn eigen CuB2 heb mogen luisteren, alleen in stereo. Om te beginnen de Quake. Dat is echt een stap hoger als de Cub. Metname in het absolute laag is de Quake veel strakker. Maar daar tegenover staat wel dat de Quake €200 duurder is.

Nu even een vraag. Ik heb van de verkoper het advies gekregen om voor muziek mijn subwoofer kabel niet in de LFE input te doen, maar in de Low input van de sub. Nu moet ik zeggen dat het voor muziek een enorme verbetering is, maar voor film niet. Nu moet ik dus iedere keer de kabel omprikken, niet echt handig. Dus is het mogelijk dat ik een Y-kabel koop en aansluit op de Low level en de High level input van de sub? En zoja, levert dat winst op ?

Alexander D
24-11-2007, 20:07
Nou, Ik heb een luistersesseie achter de rug waarin ik naar de Quake2 en naar mijn eigen CuB2 heb mogen luisteren, alleen in stereo. Om te beginnen de Quake. Dat is echt een stap hoger als de Cub. Metname in het absolute laag is de Quake veel strakker. Maar daar tegenover staat wel dat de Quake €200 duurder is.

Nu even een vraag. Ik heb van de verkoper het advies gekregen om voor muziek mijn subwoofer kabel niet in de LFE input te doen, maar in de Low input van de sub. Nu moet ik zeggen dat het voor muziek een enorme verbetering is, maar voor film niet. Nu moet ik dus iedere keer de kabel omprikken, niet echt handig. Dus is het mogelijk dat ik een Y-kabel koop en aansluit op de Low level en de High level input van de sub? En zoja, levert dat winst op ?

Je kunt beide aansluitingen tegelijk gebruiken. Dat is het mooie van REL.

Dus je zet de frontspeakers op large en middels de high level aansluitingen gaat je sub dan ondersteunen voor de speakers.

De LFE aansluiting wordt dan alleen gebruikt voor .1 oftewel de specifieke subwoofer signalen.

Ik weet niet wat je gaat betalen voor je Quake, maar als je nog veel meer sub wil kopen voor je geld moet je hier even kijken:

http://www.ra-subwoofers.nl/

Op htforum onder sponsors (bovenaan) staan ook nog diverse aanbiedingen van hem. Deze subs komen uit dezelfde fabrieken als waar vroeger REL werd gemaakt. Staat een ander merk op en daarom krijg je daar veel meer voor hetzelfde geld. ;)

Alexander D
24-11-2007, 20:12
Deze dus oa:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=67256.msg1067726#new

Zowel die BK XLS200 als de Model 1 spelen die Quake helemaal zoek......8)

the limp man
25-11-2007, 09:25
Nou, Ik heb een luistersesseie achter de rug waarin ik naar de Quake2 en naar mijn eigen CuB2 heb mogen luisteren, alleen in stereo. Om te beginnen de Quake. Dat is echt een stap hoger als de Cub. Metname in het absolute laag is de Quake veel strakker. Maar daar tegenover staat wel dat de Quake €200 duurder is.

Nu even een vraag. Ik heb van de verkoper het advies gekregen om voor muziek mijn subwoofer kabel niet in de LFE input te doen, maar in de Low input van de sub. Nu moet ik zeggen dat het voor muziek een enorme verbetering is, maar voor film niet. Nu moet ik dus iedere keer de kabel omprikken, niet echt handig. Dus is het mogelijk dat ik een Y-kabel koop en aansluit op de Low level en de High level input van de sub? En zoja, levert dat winst op ?

Bij de bovenstaande vraag had ik het niet over de REL maar over de Cub. Ik heb 1 kabel die ik normaal in de LFE aansluiting doe. Deze gaat nu in de Low Level Input. Nu werd mij dit aangeraden voor muziek. Maar als ik een film kijk, hoor ik geen verschil tussen deLFE en de Low Level Input aansluiting

Alexander D
25-11-2007, 13:18
Volgens mij is het zo dat bij lfe input er geen bewerking meer plaatvind van het signaal. Of dat prettig is moet je testen.

the limp man
01-12-2007, 11:45
Ik heb inmiddels nog een mogelijke opvolger gevonden. De REL T3. Daar wil ik ook nog naar gaan luisteren, ook in HT, want de vorige luistersessie was aleen in stereo. Nu denk ik alleen dat de T3 te hoog op zijn poten staat, maar dat hoeft geen nadeel te zijn.

Als iemand in omgeving Den Bosch een vergelijkbaar(geprijsde) sub heeft staan, en ik mag die beluisteren, dan hoor ik dat graag.

Alexander D
01-12-2007, 13:44
Ik heb inmiddels nog een mogelijke opvolger gevonden. De REL T3. Daar wil ik ook nog naar gaan luisteren, ook in HT, want de vorige luistersessie was aleen in stereo. Nu denk ik alleen dat de T3 te hoog op zijn poten staat, maar dat hoeft geen nadeel te zijn.

Als iemand in omgeving Den Bosch een vergelijkbaar(geprijsde) sub heeft staan, en ik mag die beluisteren, dan hoor ik dat graag.

Je gaat toch niet weer een miskoop doen? :roll:

the limp man
01-12-2007, 16:38
Heb ik een miskoop gedaan dan? Ja de Quake2 klinkt beter, maar die is ook €250 euro duurder. Ik heb destijds €300 neergelegd, en ik vind dat hij het voor dat geld best goed doet.


Welke sub rond de €500 is de moeite waard dan?

Alexander D
01-12-2007, 19:29
Heb ik een miskoop gedaan dan? Ja de Quake2 klinkt beter, maar die is ook €250 euro duurder. Ik heb destijds €300 neergelegd, en ik vind dat hij het voor dat geld best goed doet.


Welke sub rond de €500 is de moeite waard dan?

Heb je uberhaubt wel naar de linkjes gekeken die ik hierboven gepost heb....:roll:

the limp man
02-12-2007, 11:48
Nou, eigenlijk is RA Subs geen optie, want die zit in Amsterdam, voor mij net iets te ver weg.

Ik vind het wel apart dat een jaar geleden het geluid mij niets kon schelen als er kmaar geluid uit kwam, over frequentie van subs had ik al helemaal niets gehoord en moet je me nu zien haha.

Alexander D
02-12-2007, 11:50
Nou, eigenlijk is RA Subs geen optie, want die zit in Amsterdam, voor mij net iets te ver weg.

Ik vind het wel apart dat een jaar geleden het geluid mij niets kon schelen als er kmaar geluid uit kwam, over frequentie van subs had ik al helemaal niets gehoord en moet je me nu zien haha.

En precies daarom vind ik het ongelooflijk bekrompen en dom van je dat je nu alleen voor een sub in je directe omgeving wil kijken.....:roll:

Koop nou gewoon iets goeds voor je geld en bel Ralf!

the limp man
02-12-2007, 12:38
Ik wil dat best doen, en ik geloof ook wel dat ik veel waar voor mijn geld krijg. Maar dat is gewoon niet makkelijk.

Edit+ toch maar laten blijken aan Ralf dat ik wil komen luisteren

Alexander D
02-12-2007, 20:07
Ik wil dat best doen, en ik geloof ook wel dat ik veel waar voor mijn geld krijg. Maar dat is gewoon niet makkelijk.

Edit+ toch maar laten blijken aan Ralf dat ik wil komen luisteren

Verstandige keuze. :bier:

the limp man
20-12-2007, 22:39
Bij muziek mis ik veel laag tenminste dan denk ik. Bijvoorbeeld bij het nummer Norah Jones - Cold Cold Heart, daar lijkt het wel of dat de subwoofer nouwelijks ondersteund, hij weet zich een beetje hoorbaar te maken maar het meeste werk wordt door de speakers verricht (Dali Concept 2). Hij valt erg snel af. Het is een beetje moeilijk uit te leggen. Ik heb al geprobeerd om de Low level input te gebruiken en de crossover op 80HZ in te stellen, maar dit helpt niet veel en ik vind het niet mooi (standaard staat de Crossoverop 60HZ). Aan de volume knop draaien heeft ook weinig zin want als ik dan een andernummer opzet, dan moet ik het volume continu bijstellen.

Ben ik nu gewoon veel eisend geworden of is er toch iets mis?

Rob Eric Blank
21-12-2007, 09:21
Over welke Sub heb je het dan, nog steeds de oude?

Zoals hier al gemeld werd, een Ra Model 1 maakt gehakt van een Rel Quake II.
Die laatste in mijn bezit gehad en was een wonder, zeker voor zo'n klein kastje. Alleen de wat grotere kast van de Ra Model 1 geeft een veel beter geluid.

Als je 500 euro wilt besteden kun je naar Ralf rijden en de sub kopen....blijf je binnen het budget en krijgt nog eens een kop koffie.

the limp man
21-12-2007, 10:04
En is het ook een optie om voor een REL T3 te gaan? Die kan ik dichterbij huis kopen, en is volgensmij ook een goede sub.

Rob Eric Blank
21-12-2007, 10:23
En is het ook een optie om voor een REL T3 te gaan? Die kan ik dichterbij huis kopen, en is volgensmij ook een goede sub.
Tuurlijk kun je een Rel T3 kopen, zal geen slechte sub zijn. Ik denk alleen op ongeveer hetzelfde niveau als een Quake II.
Dan zal de Ra Model 1 denk ik beter presteren en zal goedkoper zijn.

the limp man
21-12-2007, 10:37
Oke, afgezien van de RA Model1. Wat zijn evt goede optie's voor €500 (iets erover mag ook)? Ik heb al naar de Quake 2 geluisterd (alleen in stereo), en dat was een goede sub. Ik wil wat meer kandidaten werven zogezegd.

Rob Eric Blank
21-12-2007, 10:59
Monitor Audio Radius ooit eens gehoord. Zelf vond ik deze vergelijkbaar met de Rel Quake II.

SVS PB10-NSD

Velodyne CHT-8 R of CHT- 10 R

Alexander D
21-12-2007, 11:15
Jij gaat toch een REL kopen (wedden? :mrgreen: ) dus waarom nog al dat advies?

Die T3 is gewoon minder, Ralf verkoopt in deze prijsklasse op dit moment de beste subs. Klaar, simpel.

Niet zeuren dat je kwaliteit wil als je er geen moeite voor wil doen. ;)

Oh, en de Velo en SVS zijn ook niet om de hoek te krijgen. Misschien dat BBG de Velo wil komen brengen. Dat is dan wel handig.

the limp man
21-12-2007, 11:22
Het zal ook wel een rel worden, maar de quake2 klinkt al veel beter als de sub die ik nu heb.

Rob Eric Blank
21-12-2007, 11:27
Het zal ook wel een rel worden, maar de quake2 klinkt al veel beter als de sub die ik nu heb.
Vraag dan niet voor andere tips.
Veel plezier met de Rel, is zeker geen slechte sub en ik denk dat je er zowel op stereo als HT gebied erg van kan gaan genieten (ik begrijp dan alleen de vragen niet naar andere subs, kan aan mij liggen).

Wat zal de Quake II kosten als ik een onbescheiden vraag mag stellen?

"You never regret if you'll buy the best," Oscar Wilde

Alexander D
21-12-2007, 11:30
Het zal ook wel een rel worden, maar de quake2 klinkt al veel beter als de sub die ik nu heb.

Maar wat ik dan maar niet blijf snappen (weiger te snappen).

Je hebt al een keer een miskoop gedaan, je kunt nu nog iets veel beters kopen dan de Quake voor hetzelfde geld. Dat is dan effe in reistijd investeren maar jaren plezier van hebben en dat is dan teveel moeite....

Daar raak ik dus confuus van.....:roll:

Rob Eric Blank
21-12-2007, 11:37
Maar wat ik dan maar niet blijf snappen (weiger te snappen).

Je hebt al een keer een miskoop gedaan, je kunt nu nog iets veel beters kopen dan de Quake voor hetzelfde geld. Dat is dan effe in reistijd investeren maar jaren plezier van hebben en dat is dan teveel moeite....

Daar raak ik dus confuus van.....:roll:
Begrijp ik........
Ik denk dat er genoeg ervarings experts zijn die een Rel Quake II hadden en overgestapt zijn naar iets anders. De overstap hoefde niet eens geld te kosten en toch meer plezier van.

Zal ik vnvnd ook maar weer eens van mijn sub genieten, wisky, goeie cd en genieten.

the limp man
21-12-2007, 12:54
Waar ligt My home is where I lay my headhttp://www.dvd.nl/forum/images/icons/icon10.gif? Misschien is een luisterbezoek een optie?

\

chili palmer
21-12-2007, 20:02
Mijn RA1 is onderweg...!! :bier:

darkraver
22-12-2007, 19:56
Ben het ermee eens dat het telkens een vooruitgang moet wezen en niet gelijkspel of zelfs nog een achteruitgang :bier:

Voor het geld absoluut de RA subs.
Rel T versies = niets bijzonders op subgebied, weinig vernieuwingen maar wel de hoofdprijs betalen.....

--------------------------------------------

Voor de geinteresseerde, daar we geen SVS meer doen en ik geen SVS meer in mijn huiskamer wilde hebben daar we ze niet meer distribueren en ik derhalve ook prive het interessant vind om te zien wat er voor de rest nog allemaal verkrijgbaar is....
Heb nu voor de gein een Elemental Designs Subwoofer besteld.
A7S-450 ( 18inch, 1300 Watt RMS, gesloten, a 700 USD dus voor +/- 1000 Euro hier in de BeNeLux )

Elemental Designs alsook Epik subwoofers zijn nu hot items in de VS met een ongelofelijke performance voor het geld....
Epik Conquest bijvoorbeeld kost 1599 USD en zet met het grootste gemak bijvoorbeeld een DD18 weg die hier toch serieus 4000 Euro kost.

Nu verstuurt EPIK (www.epiksubwoofers.com (http://www.epiksubwoofers.com)) niet naar Europa anders had ik een conquest besteld. Zodoende is mijn keuze gevallen op de Elemental Designs subwoofer...(http://www.edesignaudio.com/edv2/index.php)

Telkens achter de prijs zie je tussen haakjes de scores, links het aantal punten voor HT en rechts het aantal behaalde punten in stereo modus !!

Elemental Designs A7-900 ($2000 ID/SI): 116 points (63-53)
Epik Conquest ($1599 ID): 112 points (60-52)
SVS PB13-Ultra ($1499 ID): 109 points (57-52)
Epik Castle ($999 ID): 109 points (59-50)
Creative Sounds Dual SDX-15 driver + Behringer EP-2500 Amp + Behringer DEQ2496 ($1630 ID): 105 points (57-48) * see below
JL Audio Fathom 113 ($3500 BM): 103 points (53-50)
Def Tech Trinity ($3000 BM): 102 points (54-48)
Velodyne DD-18 ($5000 BM): 100 points (50-50)
ACI Maestro ($2400 ID): 97 points (47-50)
eD A5-350 ($600 ID/SI): 96 points (50-46)
JL Audio Fathom 112 ($2600 BM): 95 points (45-50)

Gr,

Marcel

Rob Eric Blank
23-12-2007, 11:41
Waar ligt My home is where I lay my headhttp://www.dvd.nl/forum/images/icons/icon10.gif? Misschien is een luisterbezoek een optie?

\In het midden des lands, Utrecht. Je bent welkom.

the limp man
27-12-2007, 23:00
Dillema. Ik weet het echt niet meer, nog maar een keer naar de Rel quake 2 wezen luisteren (ik laat er geen gras over groeien) en ik moet nog steeds zeggen dat het een erg goede sub is, maar een beetje aan de kleine kant. Maar ik heb kleine kamer en ik denk dat het pas de moeite wordt als ik een grotere ruimte tot mijn beschikking heb. Ook heb ik het idee dat ik beter voor een Stampede kan gaan dan een Ra sub of een REL Quake 2.

the limp man
27-12-2007, 23:36
De Stampede heb ik nog niet beluisterd alleen de quake2, plus dat de Stampede erg duur is.

Alexander D
28-12-2007, 19:25
Dus zolang het maar een REL is eigenlijk....(6) :bier:

the limp man
30-12-2007, 21:32
Ik denk dat het niet door gaat, ons pa wil het niet meer hebben. Hij wil niet nog meer lawaaihttp://www.dvd.nl/forum/images/icons/icon9.gif

Alexander D
31-12-2007, 14:46
Ik denk dat het niet door gaat, ons pa wil het niet meer hebben. Hij wil niet nog meer lawaaihttp://www.dvd.nl/forum/images/icons/icon9.gif

Een goede sub maakt geen lawaai...:wink:

Een voorbeeld: mijn fronts op small met een sub geeft minder overlast dan de fronts op large en geen sub. (6)

darkraver
31-12-2007, 18:59
Een goede sub maakt geen lawaai...:wink:

Inderdaad --> een grasmachine maakt lawaai :mrgreen:

Rob Eric Blank
02-01-2008, 10:31
Een goede sub maakt geen lawaai...:wink:

Een voorbeeld: mijn fronts op small met een sub geeft minder overlast dan de fronts op large en geen sub. (6)
Ik typeer het niet als lawaai, maar andere kunnen dat wel doen ;-)

Alexander D
02-01-2008, 20:12
Ik typeer het niet als lawaai, maar andere kunnen dat wel doen ;-)

Dat kan natuurlijk maar dan hebben ze ongelijk en mag je ze corrigeren....:mrgreen: :bier:

the limp man
02-01-2008, 23:01
Nou de kogel is dan toch door dekerk, ik wil binnen kort gaan luisteren naar de T3

Seth__Gekko
03-01-2008, 07:56
Oh, alleen maar luisteren!

Alexander D
03-01-2008, 18:48
Nou de kogel is dan toch door dekerk, ik wil binnen kort gaan luisteren naar de T3

Succes dan....:bier:

the limp man
14-01-2008, 22:56
Ik weet het niet meer. Ik heb nu de sub beluisterd, maar ik twijfel te veel. Ik denk namelijk niet dat ik een REL T3 of Quake moet gaan kopen, misschien toch een Stampede, maar het is het hoge bedrag wat mij ervan weerhoudt om daar naar te gaan luisteren, en ik denk dat het voor mijn slaapkamer toch echt een beetje overkil is. Maar aan de andere kant denk ik dat het laag gewoon niet strak genoeg is. Soms dan klinkt het toch echt wat slap, net als of de sub al die geluiden niet kan verwerken, maar aan de andere kant, kan dat ook aan de soundtrack/kwaliteit van het nummer liggen Of de plaatsing van de sub.

the limp man
14-01-2008, 23:14
Laat dat REL nou es even los, en ga naar wat BK's (http://www.ra-subwoofers.nl/index_bestanden/Page493.htm) luisteren!!! Als je het laag van de T3 nu al niet strak genoeg vindt, kan 'ie later alleen nog maar meer gaan tegenvallen.

Voor wat betreft dat 'overkill': mits goed ingeregeld is dat geen enkel bezwaar en betekent het alleen dat je sub minder hard hoeft te werken - en wanneer je straks meer ruimte hebt, hoef je niet gelijk weer te gaan upgraden.

Daar heb je misschien wel gelijk in, maar de sub die ik nu heb (Cub 2) staat op tapijt, en in combinatie, met de relatief kleine ruimte denk ik dat dat toch problemen op gaat leveren, ik heb namelijk wat rond gelezen of grote subs in kleine ruimtes en dat was echt A-pain-in -the-ass, om goed in te regelen, vandaar dat ik bang ben om toch een relatief grote sub te kopen.

Overigens klonk de Quake 2 wel erg mooi in stereo, maar die is net iets te klein voor HT, denk ik.

the limp man
15-01-2008, 13:36
Hoe groot is het oppervlak dat de sub moet vullen? En wat voor een sub is het?

Rob Eric Blank
15-01-2008, 13:56
Volgens mij zijn hier een aantal opties gegeven in het verleden, ook om veel Bang fot the Buck. Subs die mits goed afgesteld een zeer goeie bijdragen leveren, alleen zijn deel van die adviezen in de wind geslagen.....
De R series van Rel en de Quake zijn leuk, maar relatief duur en ik denk dat er wat beters te krijgen is. Kun je zeker even een stuk voor reizen om het zelf mee te maken.

the limp man
15-01-2008, 15:59
Ik wil absoluut niet bot overkomen, maar die discussie ga ik niet meer voeren, ik wil gewoon als het kan hier in Den Bosch kopen. Rel is nu een een keer niet meer waard? Of begrijp ik dat verkeerd?

Ik ga iniedergeval de Stampede beluisteren. Morgen zal ik mijn bevindingen posten.

Rob Eric Blank
15-01-2008, 16:03
Ik wil absoluut niet bot overkomen, maar die discussie ga ik niet meer voeren, ik wil gewoon als het kan hier in Den Bosch kopen. Rel is nu een een keer niet meer waard? Of begrijp ik dat verkeerd?

Ik ga iniedergeval de Stampede beluisteren. Morgen zal ik mijn bevindingen posten.
Ik denk dat de Stampede zeker niet verkeerd is. Zeker beter dan een Rel Quake II. Een Rel slecht....nee zeker niet, alleen ik zou mij niet meteen vast pinnen op een bepaald merk.

the limp man
15-01-2008, 16:16
Ik pin mezelf nergens op vast, nog niet in iedergeval. Alleen van REL hoor je het meeste. van KEF ook, alleen mensen zeggen, net als van SVS trouwens, dat ze niet zo muziekaal zijn. Ik heb ook een Infinity van een vriend van mij gehoord, voor film is ie perfect, alleen ik zoek iets dat echt muziekaal is, maar tegerlijkertijd moet hij ook met film goed meekomen

Rob Eric Blank
15-01-2008, 17:26
KEF hoor je veel, maar of dat meteen goed is.....
Is niet mijn smaak.

Wat ook een mooie sub is, Rel Strata V. Misschien tweedehands een optie.

succes

the limp man
15-01-2008, 19:22
En heb je ooit zelf een SVS aan het werk gehoord?

Nee, ik heb het puur van horen zeggen.

Muziek = REL
HT = SVS

Zegt men

Seth__Gekko
16-01-2008, 07:54
Hebben ze in Den Bosch alleen REL dan?

Als je een sub zoekt die muzikaal is maar tegelijk ook redelijk wat HT punch moet hebben, zou'k beslist de SB12-Plus van SVS in overweging nemen. Heb 'm een hele tijd geleden eens ter test gehad van de importeur; zie eventueel hier (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=48873) voor de bevindingen. (Foto'tjes staan er inmiddels niet meer bij, maar op svsound.com kun je alle verdere informatie vinden.)
Amen (6) ben er nog steeds erg blij mee, sta er nog steeds af en toe versteld van wat voor een geluiden die SVS er uit weet te persen op zijn dooie gemakkie, maar niet alleen ik ook de buurman:roll:

Rob Eric Blank
16-01-2008, 12:21
Doet mijn Ra Model 1 ook. Maak ik de ramen mee schoon.....die trillen en de viezigheid valt eraf.

the limp man
16-01-2008, 15:57
Nou mensen, ben net terug van mijn uitgebreide luistersessie mag ik wel zeggen. Ik heb geluisterd naar de REL Stampede.

Wat een strakheid, wat een controle. Ongeloofelijk hoe deze sub een goed stereobeeld weet neer te zetten. De tonen waar mijn Focal Cub2 moeite mee heeft, draait de REL zijn spreekwoordelijke hand niet voor om. De tonen van "Norah Jones - Cold Cold Heart" worden perfect weergegeven. Ook met de snelheid van de sub zit het erg goed.Wat ook mooi is, is dat de Stampede een afstandsbediening heeft voor het configureren van de subwoofer.
Ik ben helemaal overtuigd, ondanks de hoge prijs.

Alexander D
16-01-2008, 17:30
Snel kopen dan....:bier:

the limp man
16-01-2008, 17:36
Eigenlijk wel he. Hij is wel duur. Maar ik ga niet meer besparen op een subwoofer (tot op zekere hoogte dan)

Nog een klein vraagje. Is het verstandig om de sub eerst thuis te beluisteren voordat ik hem definitief koop?

Alexander D
16-01-2008, 17:46
Eigenlijk wel he. Hij is wel duur. Maar ik ga niet meer besparen op een subwoofer (tot op zekere hoogte dan)

Nog een klein vraagje. Is het verstandig om de sub eerst thuis te beluisteren voordat ik hem definitief koop?

Ja...

Rob Eric Blank
17-01-2008, 10:17
Eigenlijk wel he. Hij is wel duur. Maar ik ga niet meer besparen op een subwoofer (tot op zekere hoogte dan)

Nog een klein vraagje. Is het verstandig om de sub eerst thuis te beluisteren voordat ik hem definitief koop?
Thuis luisteren is wel een pre.
Mooie sub en ik denk dat je hier dan ook zeker veel luisterplezier van zult hebben.

the limp man
17-01-2008, 11:23
Ja dat denk ik ook. En ik krijg nog 150 euro terug voor de focal!!

Marcellow
17-01-2008, 17:01
Nog een klein vraagje. Is het verstandig om de sub eerst thuis te beluisteren voordat ik hem definitief koop?

Nu heb ik het door!! Je bent hier helemaal niet voor advies, je wilt ons gewoon bezig houden!! ga nu niet vertellen dat je dit serieus meent!

the limp man
17-01-2008, 17:29
Ik heb de REL stampede middels de High level aansluiting beluisterd. maar thuis ga ik m via de LFE aansluiting aansluiten. Gaat dat verschil maken?

en het viel me ook op de de rel een LFE Low Level combi (LFE en Low Level in een) aansluiting heeft en de CUB2 heeft een Low Level EN een LFE aansluiting. Waarom is dat?

Alexander D
17-01-2008, 20:24
Ik heb de REL stampede middels de High level aansluiting beluisterd. maar thuis ga ik m via de LFE aansluiting aansluiten. Gaat dat verschil maken?

Ja.


en het viel me ook op de de rel een LFE Low Level combi (LFE en Low Level in een) aansluiting heeft en de CUB2 heeft een Low Level EN een LFE aansluiting. Waarom is dat?

Waarom dat is moet je aan de bouwers/designers vragen....:roll:

the limp man
17-01-2008, 23:19
Ja.

Is dat in positive, of in negative zin?

De neutrik kabel is een must voor muziek, die moet je dan in dezelfde ingangen doen als je frontspeakers, toch? Maar als ik dat zo zie bij kan dat er echt niet meer bij, dan moet die neutrik toch echt erg klein zijn, of issie dat ook? Ik heb nog nooit eerder zo'n kabel gezien, dus ik vraag het even

Alexander D
18-01-2008, 20:26
Is dat in positive, of in negative zin?

De neutrik kabel is een must voor muziek, die moet je dan in dezelfde ingangen doen als je frontspeakers, toch? Maar als ik dat zo zie bij kan dat er echt niet meer bij, dan moet die neutrik toch echt erg klein zijn, of issie dat ook? Ik heb nog nooit eerder zo'n kabel gezien, dus ik vraag het even

Het is anders.

Als je de neutrik gebruikt moet je de fronts op large zetten. De frontspeakers krijgen dan het volledige signaal en de sub krijgt hetzelfde signaal. Het wordt inderdaad hoofdzakelijk voor muziek gebruikt. Maar het is absoluut geen must. Ik heb de sub op beide manieren aangesloten gehad maar vond toch dat de speakers op small een sub ter ondersteuning het mooiste was.

the limp man
18-01-2008, 22:18
Maar mijn oude oude sub heeft een Low Level en een LFE aansluiting, ik merk dat het via de Low level aansluiting veel beter klinkt, maar de REL heeft dus alleen maar een LFE en een High Level aansluiting. Gaat Muziek via de LFE aansluiting niet slecht klinken dan (ik heb m alleen via de High Level beluisterd) of maak ik nu een vergelijking die absoluut niet terecht is?

the limp man
19-01-2008, 12:48
Nou de sub is binnen., via de Neutrik kabel en LFE kabel aangesloten. Hij moet nog wel even inspelen, maar wat een geluid!!! Bij zowel muziek als film. Moet m alleen wel hard zetten rond de 55 voor de high level en 65 voor de LFE ,maar dat zal wel zo horen. Word vervolgd

Alexander D
19-01-2008, 13:16
Maar mijn oude oude sub heeft een Low Level en een LFE aansluiting, ik merk dat het via de Low level aansluiting veel beter klinkt, maar de REL heeft dus alleen maar een LFE en een High Level aansluiting. Gaat Muziek via de LFE aansluiting niet slecht klinken dan (ik heb m alleen via de High Level beluisterd) of maak ik nu een vergelijking die absoluut niet terecht is?

Die vergelijking is niet terecht. Gewoon proberen. Persoonlijk vind ik speakers op small en lfe aansluiting zeker zou goed (beter) als de andere optie. Eea is natuurlijk ook afhankelijk van de rest van je set.

Alexander D
19-01-2008, 13:17
Nou de sub is binnen., via de Neutrik kabel en LFE kabel aangesloten. Hij moet nog wel even inspelen, maar wat een geluid!!! Bij zowel muziek als film. Moet m alleen wel hard zetten rond de 55 voor de high level en 65 voor de LFE ,maar dat zal wel zo horen. Word vervolgd

Als je hem zo aansluit moet je wel goed op je instellingen letten.

Oh, en nog wel even foto's plaatsen! :wink:

the limp man
19-01-2008, 13:29
Op welke instellingen moet ik dan letten? En is dat niet wat veel LFE level op 70? en high level op 50?

Foto's komen er aan!!

Alexander D
19-01-2008, 13:37
Op welke instellingen moet ik dan letten? En is dat niet wat veel LFE level op 70? en high level op 50?

Foto's komen er aan!!

Dat is inderdaad behoorlijk fors.

Je moet instellen dat je speakers voor surround op small staan, dus een crossover hebben van bijvoorbeeld 80. Sub dan natuurlijk op ja zetten.

Voor stereo moet je instellen dat je speakers op large staan en moet je ingeven dat je 2.0 wil draaien. Dus zonder sub.

Overigens kunnen niet alle receivers dit. Welke receiver heb je?

the limp man
19-01-2008, 14:50
Denon AVR 2105. Wat mij opvalt is dat als je de speakers bij DTS of DD op Large zet, je veel harder bass krijgt, hoe kan dat? Als je de speakers dan weer op Small zet, is de bass weer zachter.En als je de Speakers op Large zet, en je wilt het LFE kanaal uitzetten, dan gebeurt er helemaal niets. Ik snap er niet van.

Even een stuk gekopieerd uit de handleiding:

Theatre and Film Applications:
once the standard set-up for two-channel outlined above is complete, the LFE output from the
processor or receiver should be connected to the low-level input and appropriate gain
adjustments made. Keep phase consistent with what was selected during high-level set-up.
For this configuration, you must set the processor to the “large” or “full range” setting for the
left and right speakers in order for the REL to receive the bass signal via the high-level cable.
In this setting, the REL provides support for both the left and right speakers for two-channel
listening, and support for the LFE when movies are playing. Most processors will allow you to
defeat the subwoofer output when listening in the two-channel mode, however, if this is not
the case, simply press LFE Mute on the remote (or via the control panel) and save the setting
to memory for future stereo use. The effect of this set-up is one of greatly increased dynamics
in the mid-bass range; no bass bloat; and a greater degree of space and timing from the
Foley effects. For an even greater sense of space and impact, a second woofer connected in
parallel to the centre channel will prove to be a dramatic improvement as well. And if that is
not enough for you, a rear sub, both to support the rear channel speakers as well as to evenly
distribute LFE through the room, truly completes the full-range sonic picture for state-of-the-
art film reproduction.

Bedoelen ze hier nu te zeggen dat voor DD en DTS High level moet aansluiten, en voor stereo het LFE kanaal uit moet zetten? Maar als voor DD en DTS alles via de high level gaat heb ik toch niets aan het LFE kanaal?

the limp man
21-01-2008, 10:30
http://www.techzine.nl/f/g/55544phpR2EluV.JPGhttp://www.techzine.nl/f/g/55544phpVgd3HS.JPG

Rob Eric Blank
21-01-2008, 12:17
Denon AVR 2105. Wat mij opvalt is dat als je de speakers bij DTS of DD op Large zet, je veel harder bass krijgt, hoe kan dat? Als je de speakers dan weer op Small zet, is de bass weer zachter.En als je de Speakers op Large zet, en je wilt het LFE kanaal uitzetten, dan gebeurt er helemaal niets. Ik snap er niet van.


Volume instellingen van het LFE kanaal misschien aanpassen. Of op de receiver, of op de subwoofer.

the limp man
21-01-2008, 14:46
Het is allemaal een beetje duidelijker nu. Ik vind het alleen wel vreemd dat ik geen verschil hoor (als ik de high level aansluiting gebruik) tussen speakers op large en speakers op small (crossover op 80HZ). Verders klinkt ie echt goed. Wat vind je van de foto?

Alexander D
21-01-2008, 17:16
Het is allemaal een beetje duidelijker nu. Ik vind het alleen wel vreemd dat ik geen verschil hoor (als ik de high level aansluiting gebruik) tussen speakers op large en speakers op small (crossover op 80HZ).

Dat is heel raar. Zit je high level aansluiting wel goed achter in de receiver?

the limp man
21-01-2008, 18:17
Ja, volgens mij wel....

Wat moet ik horen als de speakers op Large staan dan? Ik merk dat wanneer ik tijdens het gebruik van het LFE kanaal de speakers op Large zet, de speakers wel het volle signaal krijgen, bij de high level is dat niet het geval. Is het de bedoeling dat als je de speakers op small hebt staan en crossover op 80hz hebt staan, je dan helemaal niets hoort uit de speakers? Als ik een test signaal van bijvoorbeeld 60hz met crossover op 80hz dan hoor ik wel geluid uit de speakers, maar of dat een 60hz tone is weet ik niet

Alexander D
21-01-2008, 18:52
Ja, volgens mij wel....
Wat moet ik horen als de speakrs op Large staan dan? Dat verchil hoor ik alleen niet als ik stereo luister, met LFE hoor ik het verschil wel

Met large moet je natuurlijk meer laag horen.

Ik denk dat er dan iets met je instellingen niet goed staat.

the limp man
21-01-2008, 19:00
Ik heb het probleem gevonden. Het ligt aan de Direct Mode die de Denon gebruikt. Als ik de Denon in Stereo Mode zet, doet hij precies wat jij zegt dat ie moet doen. Moet ik dan in het vervolg Stereo Mode gebruiken?

Alexander D
21-01-2008, 19:07
Wat bedoel je met "meer" laag?

Alles onder de 80hz.

the limp man
21-01-2008, 19:27
Ik weet nu wat die Direct Mode doet, het is eigenlijk heel simpel. De direct mode zet feitelijk je speakers al op large en laat je sub die ondersteunen, als je dan schakeld naar Stereo Mode, dan "springen"de fronts weer op small en kan je het allemaal zelf regelen. Ik prefereer de Direct mode omdat het allemaal al goed staat, voor zowel film als muziek.

the limp man
22-01-2008, 00:39
Nu heb ik toch nog een vraag. Als ik een test tone pak van 80 hz, en ik zet de crossover op 60 hz, dan hoor ik het meeste door de speakers, maar ook nog een beetje door de subwoofer. hoe kan dat (dit is met de high level en de speakers op small)

Sorry voor de dubbel post het is al laat:P

Rob Eric Blank
22-01-2008, 11:43
Nu heb ik toch nog een vraag. Als ik een test tone pak van 80 hz, en ik zet de crossover op 60 hz, dan hoor ik het meeste door de speakers, maar ook nog een beetje door de subwoofer. hoe kan dat (dit is met de high level en de speakers op small)

Sorry voor de dubbel post het is al laat:P
Je cross over zijn doorgaans geen aan/uit schakelaars....hebben een verloop en daardoor kan er nog wel wat geluid doorheen komen.

Alexander D
22-01-2008, 21:34
Ik weet nu wat die Direct Mode doet, het is eigenlijk heel simpel. De direct mode zet feitelijk je speakers al op large en laat je sub die ondersteunen, als je dan schakeld naar Stereo Mode, dan "springen"de fronts weer op small en kan je het allemaal zelf regelen. Ik prefereer de Direct mode omdat het allemaal al goed staat, voor zowel film als muziek.

Direct mode is geen optie voor film, kan namelijk alleen in stereo. (kan dus wel als je maar 2 speakers hebt)

the limp man
22-01-2008, 21:44
Maar wie kijkt er nu film in Direct Mode? Overigens is er nog een Pure Direct Mode, die heb ik zelf niet, maar die zet de subwoofer wel uit als je m daar op zet.

Alexander D
22-01-2008, 21:48
Maar wie kijkt er nu film in Direct Mode? Overigens is er nog een Pure Direct Mode, die heb ik zelf niet, maar die zet de subwoofer wel uit als je m daar op zet.

Niemand dus!!!!!!

Direct mode is juist voor stereo. :bier:

the limp man
22-01-2008, 22:07
Dat weet ik. ;)

Rob G.
23-01-2008, 15:38
Waarom vraag je dan wie er film in de Direct Mode kijkt? No offence maar je bent echt ontzettend onduidelijk, niet alleen in dit topic maar eigenlijk overal heb ik de grootste moeite om uit te vogelen wat je nu eigenlijk wilt zeggen. Dat kan nooit jouw bedoeling zijn.


Overigens is er nog een Pure Direct Mode, die heb ik zelf niet, maar die zet de subwoofer wel uit als je m daar op zet
Zit er een verschil tussen de Pure Direct Mode en de 'gewone' Direct Mode?
Het lijkt mij dat dit een geval is van 'hetzelfde beestje, ander naampje'.

Voor de zekerheid nog maar even: Als jij de sub op de speakerterminals heb aangesloten wordt deze dus ook in de Pure/Direct Mode aangestuurd.

the limp man
23-01-2008, 18:13
Waarom vraag je dan wie er film in de Direct Mode kijkt? No offence maar je bent echt ontzettend onduidelijk, niet alleen in dit topic maar eigenlijk overal heb ik de grootste moeite om uit te vogelen wat je nu eigenlijk wilt zeggen. Dat kan nooit jouw bedoeling zijn.

Nee, dat is inderdaad niet mijn bedoeling. Ik weet soms alleen niet zo goed hoe ik mijn vragen duidelijk en begrijpend moet omschrijven. Ik zal daar de volgende keer aandacht aan besteden.


Voor de zekerheid nog maar even: Als jij de sub op de speakerterminals heb aangesloten wordt deze dus ook in de Pure/Direct Mode aangestuurd.Dat wist ik niet, ik dacht dat je het in Pure Direct Mode altijd zonder sub moest stellen.

Nog een vraag:

Ik vind dat mijn REL behoorlijk ver open gedraait moet worden om te ondersteunen. Hij staat in mijn slaapkamer op tapijt. De grootte van de kaer bedraagd 18m3. Het volume staat nu op 50 met LFE mute on. Bij mijn luistersessie kon ik de REL op 45 laten staat, en deze ruimte is groter. Hoe kan dat? Kan de akoestiek daar ook schuldig aan zijn?

Alexander D
23-01-2008, 19:05
"LFE MUTE = on" wil zeggen dat je sub geen signaal doorgeeft via het lfe kanaal.

Maw: dat lijkt me voor film niet handig.

Voor die ruimte staat hij inderdaad ver open.

Aangezien ik geen zin heb om terug te lezen:

1. Hoe is je sub aangesloten?
2. wanneer moet hij meedoen Stereo/surround?
3. Wat zijn je instellingen van je sub?
4. Wat zijn je instellingen van je receiver?
5. Heb je een dbmeter?

the limp man
23-01-2008, 19:27
1. Via Neutrik en LFE
2. Als ik stereo luister moet hij ondersteunen, en als ik film kijk moet hij punch hebben.
3.
Als ik stereo luister zo:

LFE Mute: ON
High Level 50 (volume)
Phase 0
Slam/Depth 0

Bij Film:

LFE Mute: OFF
LFE level (volume) varieerd tussen de 58 en 64
Phase 0
Slam/Depth 0

4. Speakers op small, crossover op 80 HZ. Voor stereo gebruik ik Direct Mode, voor film DD of DTS

5. Nee


Ik heb alleen de Phase (fase) knop met rust gelaten. Maar moet je die niet alleen gebruiken als je sub aan de andere kant van je kamer staat (dus niet bij de front, maar bij de rear speakers)? Of gaat dat niet op? Ik kan kiezen tussen 0 en 180

the limp man
28-01-2008, 17:25
UPDATE: Volgens de handleding moeten de speakers op LARGE als je films kijkt en de Neutrik kabel aangesloten hebt, maar ierdereen zegt je speakers bij film op SMALL moeten. Wat is hier het beste? En treed er geen vervorming op bij de speakers?

For this configuration, you must set the processor to the “large” or “full range” setting for the
left and right speakers in order for the REL to receive the bass signal via the high-level cable. in this setting, the REL provides support for both the left and right speakers for two-channel
listening, and support for the LFE when movies are playing. Most processors will allow you to defeat the subwoofer output when listening in the two-channel mode, however, if this is not
the case, simply press LFE Mute on the remote (or via the control panel) and save the setting
to memory for future stereo use. The effect of this set-up is one of greatly increased dynamics
in the mid-bass range; no bass bloat; and a greater degree of space and timing from the
Foley effects. For an even greater sense of space and impact, a second woofer connected in
parallel to the centre channel will prove to be a dramatic improvement as well. And if that is
not enough for you, a rear sub, both to support the rear channel speakers as well as to evenly
distribute LFE through the room, truly completes the full-range sonic picture for state-of-the-
art film reproduction.

Rob Eric Blank
29-01-2008, 09:18
Wil je LFE kanaal......dan via Lo level aansluiten, speakers op smalle en de crossover van je receiver geeft de juiste hoeveelheid laag aan je subwoofer.

Wil je LFE kanaal via High Level, low level eruit halen. Speakers op large en knallen.

De laatste setup heeft mijn voorkeur voor stereo en de eerste voor HT.

the limp man
29-01-2008, 10:29
:-)
Wil je LFE kanaal......dan via Lo level aansluiten, speakers op smalle en de crossover van je receiver geeft de juiste hoeveelheid laag aan je subwoofer.

Wil je LFE kanaal via High Level, low level eruit halen. Speakers op large en knallen.

De laatste setup heeft mijn voorkeur voor stereo en de eerste voor HT.

Ik kan op de REL beide aansluitingen tergelijkertijd gebruiken, Dus kan ik dan de Low Level gewoon laten zitten? Ik neem aan van wel. Ik heb beide keuzes die jij aandraagt geprobeerd inmiddels, maar ik kan geen keuze maken:lol:. Soms klinkt LFE via High Level beter, maar soms klink het via de Low Level beter. Ik weet dat het een kwestie van smaak is, maar toch. Lastig als je zoveel instel mogelijkheden hebt.:lol:

Rob Eric Blank
29-01-2008, 14:19
:-)

Ik kan op de REL beide aansluitingen tergelijkertijd gebruiken, Dus kan ik dan de Low Level gewoon laten zitten? Ik neem aan van wel. Ik heb beide keuzes die jij aandraagt geprobeerd inmiddels, maar ik kan geen keuze maken:lol:. Soms klinkt LFE via High Level beter, maar soms klink het via de Low Level beter. Ik weet dat het een kwestie van smaak is, maar toch. Lastig als je zoveel instel mogelijkheden hebt.:lol:
Inderdaad laten zitten die LFE.

Als de ene keer optie 1 beter is en de andere keer optie 2.......is het lastig. Een sub afstellen is ook zeker niet makkelijk en hangt af van JOUW perceptie.

the limp man
29-01-2008, 14:38
Inderdaad laten zitten die LFE.

Als de ene keer optie 1 beter is en de andere keer optie 2.......is het lastig. Een sub afstellen is ook zeker niet makkelijk en hangt af van JOUW perceptie.

Jij hebt toch een REL Quake 2? Hoe zijn jouw instellingen? En welke muziek dvd's kan je het beste gebruiken om je sub in te stellen? Het feit dat mijn sub iets moelijker in te stellen is, is omdat de akoestiek op mijn kamer verre van optimaal is, dus het is een gedoe om daar een juiste configuratie voor te vinden. Plus het feit dat de ene dvd de andere niet is, de ene dvd/cd laat meer bas horen dan de ander ect.

Rob Eric Blank
29-01-2008, 14:46
Ik heb geen rel quake II meer.

Voorheen bypassed ik de LFE crossover (deed de receiver allemaal wel) en stond de Hi leven crossover op 40 Hz.

Ik gebruik minimal techno om de sub in te stellen. Geen snelle plof bass, maar erg veel laag. Alleen het moet met alles goed klinken en een opname waar geen laag in zit, moet je ook niet zo afstellen dat er opeens WEL laag uitkomt. Hangt dus mede van de opname af.

the limp man
29-01-2008, 15:52
Ik heb geen rel quake II meer.

Voorheen bypassed ik de LFE crossover (deed de receiver allemaal wel) en stond de Hi leven crossover op 40 Hz.

Ik gebruik minimal techno om de sub in te stellen. Geen snelle plof bass, maar erg veel laag. Alleen het moet met alles goed klinken en een opname waar geen laag in zit, moet je ook niet zo afstellen dat er opeens WEL laag uitkomt. Hangt dus mede van de opname af.

En heb je ook evaring met de Slam-Depth instelling? Ik weet nog niet zo goed hoe je die moet gebruiken namelijk. In de handleiding staat dat het te maken heeft met de soort ruimte waarin de sub staat. Hij is instelbaar van -9DB(slam) tot +9DB (depth). Er staat ook nog bij @80hz. Betekent dat het alleen maar effect heeft rond 80hz? Wel raar, want ik heb gemeten dat het bij een test tone van 50hz ook nog effect heeft.

Rob Eric Blank
29-01-2008, 17:56
Slam is doorgaans niets, wordt een bonkerigere bass. Maar is simpel, probeer en wat jij het fijnst vind klinken moet je gebruiken.

Rob Eric Blank
29-01-2008, 20:59
Ik las heel lang geleden ooit in een review van de (eerste) REL Quake: "Slam or Depth is a matter of taste. If you have any, you'll choose Depth." (6)
Haha..GREAT!

the limp man
29-01-2008, 21:47
De bas klinkt wel ruimtelijker als je Depth instelt, maar soms dan is de bas wel te aanwezig.

Rob G.
30-01-2008, 09:01
Tja, dat kan aan de akoestiek liggen (staande golven, en dus bepaalde frequenties die gewoon harder klinken), of je moet het volume gewoon wat bijstellen.

the limp man
30-01-2008, 14:28
Ik ben er al een week mee bezig, maar ik krijg m gewoon niet goed ingesteld. Vooral de dvd's Liva Aid en Queen + Paul Rodgers blijft problemen geven.

the limp man
30-01-2008, 15:23
Nou het gaat vooral om muziek DVD's, bij stereo en films doet hij het erg goed. Maar het goed afstallen van een live concert met een DD of DTS track is echt irritant. Ik weet niet of de dealer er iets aan kan doen, aangezien het toch smaak gebonden is.

Alexander D
30-01-2008, 18:56
Nou het gaat vooral om muziek DVD's, bij stereo en films doet hij het erg goed. Maar het goed afstallen van een live concert met een DD of DTS track is echt irritant. Ik weet niet of de dealer er iets aan kan doen, aangezien het toch smaak gebonden is.

Je hebt toch verschillende voorkeursposities die je kunt opslaan?

Gewoon 1 voor films nemen en 1 voor muziek.

Muziek dvds hebben soms redelijke verschillen in het basvolume (is mijn ervaring) het is moeilijk om daar voor een preset te vinden die altijd goed is.

the limp man
30-01-2008, 21:36
Je hebt toch verschillende voorkeursposities die je kunt opslaan?

Gewoon 1 voor films nemen en 1 voor muziek.

Muziek dvds hebben soms redelijke verschillen in het basvolume (is mijn ervaring) het is moeilijk om daar voor een preset te vinden die altijd goed is.

Hoe doe jij dat dan met muziek dvd's? Blijf jij het volume ook aanpassen? En welke sub heb je?

Current instellingen voor films en muziek: flims zet ik LFE meestal op 60 Slam/Depth blijft op 2. Muziek LFE meestal op 58 Slam./Depth 2.

Alexander D
31-01-2008, 18:36
Hoe doe jij dat dan met muziek dvd's? Blijf jij het volume ook aanpassen? En welke sub heb je?

Current instellingen voor films en muziek: flims zet ik LFE meestal op 60 Slam/Depth blijft op 2. Muziek LFE meestal op 58 Slam./Depth 2.

Ik had een REL Strata 5.

Met muziek dvd's loste ik dat heel simpel op door ze niet te luisteren. Surround is voor film en stereo is voor muziek.....8) :mrgreen:

Die Slam/depth zou in principe voor al je presets gelijk moeten zijn. Verder gebruikte ik na lang testen uiteindelijk alleen de lfe aansluiting en niet de high-level. Kwestie van goed afstellen en de integratie met je fronts is perfect. ;)

the limp man
31-01-2008, 18:40
Nu weer iets raars. Als ik het LFE kanaal gebruik, en ik zet het High Level volume zachter, dan lijkt het LFE kanaal wel meer power te krijgen, dan is het krachtiger. Hoe kan dat? Is dat een defect? Of dempt de High Level het LFE kanaal?

Alexander D
31-01-2008, 18:44
Nu weer iets raars. Als ik het LFE kanaal gebruik, en ik zet het High Level volume zachter, dan lijkt het LFE kanaal wel meer power te krijgen, dan is het krachtiger. Hoe kan dat? Is dat een defect? Of dempt de High Level het LFE kanaal?

Hoe bedoel je dat het lfe kanaal dan meer power lijkt te krijgen?

Kan namelijk goed zijn dat je oren je voor de gek houden. Je speakers staan op large als je high level gebruikt dus als je die zachter zet valt er een stuk van het laag weg. Je gewone speakers kunnen immers niet weergeven tot 20hz. Daardoor kan het lijken dat je lfe harder gaat.

the limp man
31-01-2008, 19:04
Hoe bedoel je dat het lfe kanaal dan meer power lijkt te krijgen?

Kan namelijk goed zijn dat je oren je voor de gek houden. Je speakers staan op large als je high level gebruikt dus als je die zachter zet valt er een stuk van het laag weg. Je gewone speakers kunnen immers niet weergeven tot 20hz. Daardoor kan het lijken dat je lfe harder gaat.


Het is wel raar, want mijn speakers stonden toen op small.

Alexander D
31-01-2008, 19:18
Het is wel raar, want mijn speakers stonden toen op small.

small en high level werkt niet.....;)

the limp man
31-01-2008, 19:25
Maar ik kan mijn high level niet muten. Dat zou betekenen dat ik iedere keer de High Level naar 0 moet zetten. Want ik hoor weldegelijk verschil. als ik high level op 50 zet, klink de sub veel zachter dan dat de high level op 0 staat.

Alexander D
31-01-2008, 19:28
Maar ik kan mijn high level niet muten. Dat zou betekenen dat ik iedere keer de High Level naar 0 moet zetten. Want ik hoor weldegelijk verschil.

Zoals vaker gezegd: gewoon NIET de high-level gebruiken en alles goed inregelen met de lfe.

Ook met een lfe aansluiting kun je kiezen voor large+sub met de meeste receivers.

the limp man
31-01-2008, 19:35
Maar ik wil eigenlijk weten waarom de High Level het LFE signaal als het ware dempt. Bij sommige DVD's doet hij het gewoon goed, hoe kan dat nou

Alexander D
31-01-2008, 19:36
Maar ik wil eigenlijk weten waarom de High Level het LFE signaal als het ware dempt, voor muziek vind ik de High Level veel beter klinken......

Vraag het je dealer....

the limp man
31-01-2008, 20:28
Goed, zal ik doen. Bedankt voor je hulp!

EDIT: Bij sommige DVD' dan gebreurt er niets als het volume van de High Level wordt verlaagd. (speakers op small, crossover 80hz). Zou het dan toch aan de gebruikte DVD's liggen?

Alexander D
01-02-2008, 19:12
Goed, zal ik doen. Bedankt voor je hulp!

EDIT: Bij sommige DVD' dan gebreurt er niets als het volume van de High Level wordt verlaagd. (speakers op small, crossover 80hz). Zou het dan toch aan de gebruikte DVD's liggen?

Ik las het berichtje vanmorgen al en ik heb serieus getracht kalm te blijven maar het is moeilijk..... Om je toch helpen:

HOE VAAK MOET ER NOG GEZEGD WORDEN DAT HIGH LEVEL AANSLUITEN ALLEEN WERKT ALS JE SPEAKERS OP LARGE STAAN!!!!!!!!

High level wil zeggen dat je sub hetzelfde signaal krijgt als je speakers. Als je dus alles op small zet dan krijgt de sub ook geen signaal onder de 80hz. Dan kun je draaien aan die instelling wat je wil maar veel zal het niet uitmaken.

the limp man
01-02-2008, 19:31
En toch hoor ik verschil......De bass is gewoon veel luider als ik High Level op 0 zet (fronts op small) . En zoals ik al eerder zei, is het niet bij iedere DVD zo, sommige DVD's hebben daar geen last van, en dan doet de High Level aansluiting ook niet mee. Maar bij sommige DVD's klinkt de bass gewoon luider als de High Level op 0 staat (het is dus geen probleem dat bij de sub zelf ligt mag ik aannemen). Ik krijg de indruk dat je me verkeerd begrijpt, maar dan is het ook niet nodig om zo "schreeuwerig"je bericht te typen..

Het is niet de bedoeling je met bovenstaande bericht te beledigen.

chili palmer
02-02-2008, 00:22
Ik las het berichtje vanmorgen al en ik heb serieus getracht kalm te blijven maar het is moeilijk..... Om je toch helpen:

HOE VAAK MOET ER NOG GEZEGD WORDEN DAT HIGH LEVEL AANSLUITEN ALLEEN WERKT ALS JE SPEAKERS OP LARGE STAAN!!!!!!!!

High level wil zeggen dat je sub hetzelfde signaal krijgt als je speakers. Als je dus alles op small zet dan krijgt de sub ook geen signaal onder de 80hz. Dan kun je draaien aan die instelling wat je wil maar veel zal het niet uitmaken.

Soms ben jij best wel iets teveel aanwezig..... :roll:

Alexander D
02-02-2008, 12:42
Soms ben jij best wel iets teveel aanwezig..... :roll:

Ja, jij ook. :roll: ;)

Soms is het namelijk best irritant als verschillende mensen hun uiterste best doen om iemand te helpen maar er gewoon niet geluisterd wordt. Er is inmiddels drie keer in dit topic geschreven dat high level met speakers op small niet werkt dus wat de gevolgen zijn als je die verkeerde instelling gaat gebruiken voor het geluid interesseert me echt helemaal nul komma noppes!

Alexander D
02-02-2008, 12:48
En toch hoor ik verschil......De bass is gewoon veel luider als ik High Level op 0 zet (fronts op small) . En zoals ik al eerder zei, is het niet bij iedere DVD zo, sommige DVD's hebben daar geen last van, en dan doet de High Level aansluiting ook niet mee. Maar bij sommige DVD's klinkt de bass gewoon luider als de High Level op 0 staat (het is dus geen probleem dat bij de sub zelf ligt mag ik aannemen). Ik krijg de indruk dat je me verkeerd begrijpt, maar dan is het ook niet nodig om zo "schreeuwerig"je bericht te typen..

Het is niet de bedoeling je met bovenstaande bericht te beledigen.

Nee, was van mijn kant ook niet de bedoeling maar zoals in mijn post hierboven al geschreven zou het best prettig zijn als je ook naar het advies (high-level aan combinere met 'large') luistert. :p :bier:

In ieder geval is het zo dat het niet dvd afhankelijk is of je high-level mee doet. Dat ligt enkel aan je instellingen!

the limp man
02-02-2008, 12:53
Ja, jij ook. :roll: ;)

Soms is het namelijk best irritant als verschillende mensen hun uiterste best doen om iemand te helpen maar er gewoon niet geluisterd wordt. Er is inmiddels drie keer in dit topic geschreven dat high level met speakers op small niet werkt dus wat de gevolgen zijn als je die verkeerde instelling gaat gebruiken voor het geluid interesseert me echt helemaal nul komma noppes!

Ik heb inmiddels ookal 3 keer geprobeerd duidelijk te maken, dat er wel verschil te horen is. Het zal best zo zijn dat de High Level normaal niet werkt bij de speaker instellen small, maar bij mij, ik herhaal bij mij is er wel verschil te horen.

Volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd, maar ik heb ook het gevoel dat er niet naar mijn probleem gekeken wordt, maar er gewoon aangenomen wordt dat ik jullie hulp volkomen negeer...Maar goed, ik stel dat we de discussie bij deze gewoon stoppen. We komen toch niet verder zo.

Alexander D
02-02-2008, 12:55
Luister.

Twee dingen los van elkaar zien:

High level en small werkt wel, maw het geeft wel signaal door en de sub geeft wel output maar het voegt totaal niets toe. Het is een instelling die dus geen nut heeft. Vandaar dat ik zeg dat het niet werkt.

Snap je dan wat ik bedoel?

(zo ja, gaan we weer verder met een poging je te helpen)

the limp man
02-02-2008, 13:03
Ja, ik denk dat ik het snap. Maar dan is het toch raar? Als de high level niets toevoegd, met de speakers op small, waarom mute de REL het signaal uit zichzelf niet dan? Nu klinkt het laag een stuk luider als ik de high level kabell los koppel, of het volume op 0 zet. Ik ben het zeker met je eens dat het niets toevoegd, sterker nog, het laag wordt er slechter van.

Rob Eric Blank
02-02-2008, 13:13
Ja, ik denk dat ik het snap. Maar dan is het toch raar? Als de high level niets toevoegd, met de speakers op small, waarom mute de REL het signaal uit zichzelf niet dan? Nu klinkt het laag een stuk luider als ik de high level kabell los koppel, of het volume op 0 zet. Ik ben het zeker met je eens dat het niets toevoegd, sterker nog, het laag wordt er slechter van.had je toch een RA Model 1 moeten aanschaffen. heb je twee crossovers (1 voor High level en 1 voor Low level) en twee volume regelingen........
Vind ik met het oog op het feit dat ik waarschijnlijk toch wel weer een losse stereo versterker zal gaan aanschaffen een pre.....Maarja die Ra Model 1 was voor jou geen optie

Alexander D
02-02-2008, 13:32
Ja, ik denk dat ik het snap. Maar dan is het toch raar? Als de high level niets toevoegd, met de speakers op small, waarom mute de REL het signaal uit zichzelf niet dan? Nu klinkt het laag een stuk luider als ik de high level kabell los koppel, of het volume op 0 zet. Ik ben het zeker met je eens dat het niets toevoegd, sterker nog, het laag wordt er slechter van.

Okay, kunnen we mee verder! :p

Je moet de high-level kabel zien als een speakerkabel zoals je die ook naar je gewone speakers hebt. Je doet deze kabel immers ook bij de gewone speakeraansluitingen.

Op deze manier krijgt de sub door de high-levelkabel dus hetzelfde signaal als de gewone speakers krijgen. Staan je speakers op large dan krijgt de sub het volledige signaal van 20hz tot 20.000hz. Aangezien je sub beter is in lage tonen weergeven dan je fronts heb je op deze manier een toevoeging. Je fronts geven maar een signaal weer tot 38hz en je sub kan daaronder nog wat toevoegen tot bijvoorbeeld zo'n 25hz. Dus: extra bas. :p

Ga je in je receiver instellen dat je speakers op small staan dan wordt meestal automatisch de instelling van de sub op 'ja' gezet. Uitgaande van een crossover van 80hz wil dat dus zeggen dat de receiver alle signalen onder de 80hz niet door de speakerkabel stuurt maar de .1 aansluiting oftewel de lfe kabel. Het signaal van 20hz tot 80hz gaat nu niet via de speakerkabel naar de frontspeakers. Dan gaat het dus automatisch ook niet via de high-level aansluiting naar de sub.

Als je speakers op small staan doet de sub dus eigenlijk twee dingen:

1. Geeft het lfe signaal weer. (oftewel het .1 signaal)
2. Geeft alle lage tonen weer die anders naar de frontspeakers zouden gaan tot aan de crossover frequentie (meestal 80hz)

Het zou kunnen zijn dat als je met small beide aansluitingen gebruikt sommige frequenties elkaar gaan opheffen waardoor het zachter klinkt. Ik ben totaal geen technicus maar wellicht dat iemand anders daar wat over kan zeggen.

the limp man
02-02-2008, 20:23
Het klopt dat de REL beide aansluitingen gebruikt. Ik heb met de Dealer gesproken en die denkt dat het probleem niet bij de subwoofer ligt, omdat het verschilt per DVD. Bij de ene DVD heb ik het effect niet, maar bij de andere wel. Maar nu word het raar, als je dan het volume van het LFE kanaal omhoog gooit, maakt het inderdaad niet uit hoog of laag het volume van de High Level staat. Het lijkt er dan toch op dat op bepaalde DVD's de High Level het LFE kanaal overstemt. Het is zoals ik al aangaf niet een probleem van de sub zelf(denk ik), maar een probleem dat zich alleen voordoet bij bepaalde DVD's. Wellicht de interlink? Of de subwoofer kabel.

Ik heb nu mijn fronts op LARGE staan waardoor de High Level het laag verzorgd, maar de LFE het laag een boost geeft. Dit klinkt veel beter met 5.1 muziek DVD's en voor films maakt het niet veel uit, hij is iets minder aanwezig maar dat valt te compenseren met het LFE volume.

Alexander D
03-02-2008, 11:37
Het lfe kanaal (.1 kanaal) is ook niet op elke dvd even hard opgenomen. Daar zit echt wel verschil in. Al zou dat niet moeten.

Het licht in ieder geval niet aan je interlink of subkabels. Kabels maken geen keuzes. Ze doen het of ze doen het niet. ;)

the limp man
03-02-2008, 13:13
Maar dan blijft er niet veel meer over. Als het niet aan de sub, kabels of bron zelf ligt, zal het wel zo horen, toch? Ook is het raar dat er in de handleiding met geen wordt gesproken wordt over het afstellen van de sub in HT met alleen de LFE aansluiting in gebruik. En er staat ook niet in dat de High Lcvel aansluiting bij een SMALL instelling geen signaal doorgeeft, of dat hij dat juist wel doet...

Alexander D
04-02-2008, 18:57
En er staat ook niet in dat de High Lcvel aansluiting bij een SMALL instelling geen signaal doorgeeft, of dat hij dat juist wel doet...

Nee, maar dat is ook logisch.

Het lfe signaal is afhankelijk van je instelling. Zet je sub op nee dan maakt het niet uit dat een kabel zit, het signaal gaat daar gewoon niet naar toe. Het lfesignaal wordt dan toegevoegd aan het signaal dat naar de frontspeakers gaat.

Voor het high-level signaal werkt dit niet zo. Ongeacht of je small of large instelt, ontvangt de sub hetzelfde signaal als de fronts. Er komt dus altijd een signaal via deze aansluiting.

Als je dus de high-level en de lfe aansluiting wil gebruiken dan zul je in de sub moeten instellen of het high-level signaal ook echt weergegeven moet worden.

the limp man
04-02-2008, 23:03
Dat kun je niet instellen. Het enige wat je kan instellen, is of dat je het LFE kanaal wilt muten of niet. Dus ik zal een keuze moeten maken tussen:

1. De speakers op small, en de High Level niet gebruiken.
2. De speakers op LARGE en dan de High en Low Level gebruiken.

Waarbij mijn persoonlijke voorkeur uitgaat naar keuze nr. 2

Alexander D
05-02-2008, 16:28
Dat is natuurlijk je persoonlijke keuze. Je moet doen wat jij het mooiste vindt ! :bier:

Je kunt het in zoverre instellen dat je high-level op 0 kunt zetten. Dan geeft hij het signaal niet weer. :wink:

the limp man
05-02-2008, 16:33
Nee dat klopt. Maar ik vind de High Level/Low Level combi toch het beste. Vooral voor muziek-dvd's. Daar is het erg makelijk in te stellen. Het heeft even geduurd, maar nu weet ik wat er aan de hand is. Hartelijk dankt voor jullie hulp allemaal.

Dutchman01
23-03-2008, 03:57
Nee dat klopt. Maar ik vind de High Level/Low Level combi toch het beste. Vooral voor muziek-dvd's. Daar is het erg makelijk in te stellen. Het heeft even geduurd, maar nu weet ik wat er aan de hand is. Hartelijk dankt voor jullie hulp allemaal.

Ik heb met pijn en moeite dit topic helemaal doorgelezen.

Zelf heb ik de Rel Strata V al weer anderhalf jaar en ben er samen met mijn Denon AVR-4306 nog steeds heel blij mee.

Jij hebt net als ik bij de Rel een remote gekregen.
Kijk in het boekje nog eens goed hoe je die programmeert.

Ik gebruik net als jij voor Films Low level LFE dus.
Voor muziek gebruik ik Highlevel door middel van de bijgeleverde neutrik kabel.

Voor het kijken en beluisteren van films.

Op de remote heb ik geprogrammert op de bovenste rij LFE kanaal
Deze moet in mijn setup op LFE 55 staan en dan natuurlijk Highlevel op 0 zetten met Frequency op de sub 99.
Slam depth 0

voor Muziek cd's etc gebruik ik Highlevel en heb ik de 2e rij geprogrammeerd

LFE instellen 0
Highlevel staat hier op 56 ingesteld in mijn situatie
Frequency staat bij mij voor mijn fronts op 33hz
SlamDept 0

Voor het beluisteren van muziek of het kijken van een dvd film hoef ik dus alleen via de remote de juiste preset te kiezen zoals ik hier boven heb beschreven en dus geprogrammeert.

Zo hoef je dus niet contenue alles in te stellen.


Ik weet niet hoe het mij jou Denon zit maar ik zie dat je klaagt over laag volume LFE kanaal.

Kijk eens bij je speaker level setup in de receiver of die niet ver onder 0 staat.

het was bij mij even zoeken div. malen audesy setup moeten runnen om LFE level naar 0 te krijgen en die staat nu inmiddels al bij mij op -1.5 voor me LFE kanaal.


Hoe verder de LFE level (Receiver) onder de 0 staat des te hoger moet je je LFE instellen op de SUB.

vriendelijke groeten van een mede Rel gebruiker.