PDA

Bekijk de volledige versie : Keuze speakers bij receiver



DaKuup
22-11-2007, 11:12
Hallo,

Ik zit met een vraag over welke speakers ik bij mijn receiver moet nemen. Inmiddels heb ik de Sony STR-DA3200 besteld. Hierbij moeten nog 2 mooie zuil speakers komen en 2 achter speakers.

Mijn keus is in eerste instantie gevallen op de Klipsch F-3. Maar bij nader inzien begin ik te twijfelen omdat ze bij 130 watt (piek 600 watt) beginnen en mijn receiver 7x 110 watt kan aansturen.

Kan ik dan beter de F-2 nemen die bij 100 watt (piek 400 watt) beginnen?

Kan iemand mij uitleggen hoe het precies werkt met die wattages? En ik welke range ik mijn speakers moet zoeken?


Alvast bedankt voor de input!


Groeten,
Marc

Gerco Stuivenberg
22-11-2007, 21:59
Bij luidsprekers kan de belastbaarheid op 2 verschillende manieren opgegeven worden.

Als continu en maximaal. De laagste van de twee kun je het het beste gebruiken om de versterker of receiver er bij te kiezen.
Als "recommended" amplifier. Bij deze gaat het om de stabiliteit van de last die een versterker aan kan. Bij de meest last-stabiele (buizenversterker) heb je aan de laagste voldoende en bij de minst last-stabiele, (vaak klasse D,) de hoogste.Bij stereo versterkers wordt het continu uitgangsvermogen meestal bij 20-20.000hz, 8 Ohm en een lage vervorming aangegeven.

Bij receivers wordt er vaak wat gegoocheld met de cijfers om hoger te scoren. Vaak wordt er geen continu uitgangsvermogen opgegeven maar maximaal. Dit is meestal ook nog bij gebruik van alle kanalen en maar 1 kanaal belast.
Wanneer dit het geval is, kun je het beste er van uitgaan dat wanneer de maximale belastbaarheid bij 4 Ohm opgegeven wordt, het continu 40%(alle kanalen belast)-70%(1 kanaal belast) is. Wanneer het maximaal uitgangsvemogen bij 6 Ohm (klasse D) wordt opgegeven is dit 70-80%. Omdat dit soort versterkers het minst lasts-stabiel is, wordt er vaak ook gekeken naar het aantal weergevers in de kast. Dit bepaalt dan vaak de aanstuurbaarheid van een luidspreker.

De Sony STR-DA3200ES zal volgens mij niet meer dan 70 Watt continu bij 8 Ohm en alle kanalen belast kunnen leveren. Dit zou dan betekenen dat je stabiel een F1 en minder stabiel een F2 daarmee aan kan sturen.

DaKuup
23-11-2007, 08:02
Bedankt Gerco!

Behoorlijk technisch verhaal, maar volgens mij kan ik je in grote lijnen volgen.

Ik heb mijn zoektocht doorgezet naar de F-1 speakers. Maar nu zijn er in de "1" serie geen "achter" speakers (bv de B-1).

Is het dan een groot probleem als het de B-2 worden? (die dus eigenlijk bij de F-2 horen)

Of raad je dan een ander merk aan voor "achter" om de vermogens wat in verhouding te houden. Wat ik jammer zou vinden aangezien de "looks" voor mij ook heel belangrijk zijn.

Marcellow
23-11-2007, 09:21
Hallo kuup,

wij zullen hier nooit een ander merk luidsprekers voor de voor en achterzijde aanraden, sterker nog wij zullen altijd speakers uit dezelfde serie (dus ook merk) aanraden! Dit o.a. ivm klankmatige verschillen e.d.

Heb je de speakers al een keer beluisterd, want daar begint "het" eigenlijk mee...

DaKuup
23-11-2007, 09:37
Ik heb ze nog niet beluisterd. Maar lees goede reviews hier en daar. Hier in Groningen is het nogal lastig volgens mij om verschillende speakers te beluisteren (of ik weet de winkels niet).

Ik heb wel de Elac FS-57(56) beluisterd. Die vond ik meer dan goed klinken, alleen passen die Klipsch beter in mijn huiskamer. En zoals ik al zei vind ik dat ook heel belangrijk.

Maar de vraag is dus eigenlijk of de "achter" speakers zwaarder mogen zijn dan de frontspeakers.

Of wil je zeggen dat ik dat dus gewoon een keer moet uitproberen in de winkel? :-)

Gerco Stuivenberg
28-11-2007, 21:37
Ik heb mijn zoektocht doorgezet naar de F-1 speakers. Maar nu zijn er in de "1" serie geen "achter" speakers (bv de B-1).

Is het dan een groot probleem als het de B-2 worden? (die dus eigenlijk bij de F-2 horen)

Of raad je dan een ander merk aan voor "achter" om de vermogens wat in verhouding te houden?

B-2 kan ook. De belastbaarheid van deze luidspreker is ook wat lager dan die van een F-1.;)