PDA

Bekijk de volledige versie : Blu-ray outsells HD-DVD format in Europe



*TIMMIE*
27-11-2007, 15:33
Een artikel dat op diverse Amerikaanse nieuwssites is verschenen.

http://www.reuters.com/article/technology-media-telco-SP/idUSL2738108420071127

windoweyes
27-11-2007, 16:44
Wow, 73% van het HD-materiaal is Blu-ray in Europa.En in de VS dan 66%.Volgens mij is het dan toch wel een gelopen race.Zeker nu de ps3 verkopen echt op gang beginnen te komen....

freaky
27-11-2007, 18:10
Jammer dat dit bericht geen weekje eerder kon kopen, vorige vrijdag Harry Potter 1-5 box aangeschaft, had ik dit geweten was het toch blu-ray geworden hoor :cry::cry::cry:

Brian2
27-11-2007, 18:15
Om het te vieren gelijk een nieuwe BD aangeschaft :D

@freaky: dat is inderdaad wel balen, ja.

vick86
27-11-2007, 18:17
HD is nog lang niet doorgebroken is Europa en als er een groep waarbij HD wel een beetje is doorgebroken in Europa dan zijn dat de gamers. Logisch dus dat de invloed van de ps3 hier duidelijker merkbaar is dan elders in de wereld.

Herman ter Lingen
27-11-2007, 18:34
The GfK Group, die het bericht bekend heeft gemaakt, is de No. 4 op de wereld op gebied van markt research voor entertainment (gevonden na even Googlen). Afwachten of deze cijfers door anderen (de nrs 1,2 of 3) bevestigd worden.

In dat geval zal het HD kamp nog wel met een ultieme aktie komen.

Spannend.

Pieter Kleine
27-11-2007, 18:48
Freaky:


Jammer dat dit bericht geen weekje eerder kon kopen, vorige vrijdag Harry Potter 1-5 box aangeschaft, had ik dit geweten was het toch blu-ray geworden hoor



Hoezo? Heb zelf ook de hd-dvd box gekocht, want was goedkoper dan de blu-ray box en is bovendien technisch beter uitgevoerd dan de blu-ray versie. Zoals vaker met Warner releases. Ik ga dus nagenoeg standaard voor Warner hd-dvds inplaats van Warner blu-rays. Een uitzondering, de blu-ray Mierenmepper die was verkeerd en veel goedkoper geprijsd dan de hd-dvd versie bij bol.com.
En verder blijft de verhouding tot nu toe relatief stabiel tussen blu-ray en hd-dvd. Beide formaten blijven gewoon bestaan naast elkaar.
Amazon.de heeft momenteel de verhouding 39% hd-dvd en 61% blu-ray.

vick86
27-11-2007, 19:09
Overigens bleek al eerder uit studies door dezelfde GfK groep dat er in Europa net als in Amerika meer stand alone HD-dvd spelers dan BD-spelers verkocht zijn. Op dit moment kan het alle kanten op gaan. Dus vier je feestje voor je favoriete formaat (welke van de twee maakt niet uit) nu het nog kan.

Henkske22
28-11-2007, 06:27
Freaky:



Hoezo? Heb zelf ook de hd-dvd box gekocht, want was goedkoper dan de blu-ray box en is bovendien technisch beter uitgevoerd dan de blu-ray versie. Zoals vaker met Warner releases. Ik ga dus nagenoeg standaard voor Warner hd-dvds inplaats van Warner blu-rays. Een uitzondering, de blu-ray Mierenmepper die was verkeerd en veel goedkoper geprijsd dan de hd-dvd versie bij bol.com.
En verder blijft de verhouding tot nu toe relatief stabiel tussen blu-ray en hd-dvd. Beide formaten blijven gewoon bestaan naast elkaar.
Amazon.de heeft momenteel de verhouding 39% hd-dvd en 61% blu-ray.
Hoeze technish beter uitgevoerd? Ik las op avs dat de blu-ray discs niet identiek waren aan de hddvd zoals normaal. De bluray heeft een veel hogere bitrate.

Lorre
28-11-2007, 06:54
Overigens bleek al eerder uit studies door dezelfde GfK groep dat er in Europa net als in Amerika meer stand alone HD-dvd spelers dan BD-spelers verkocht zijn. Op dit moment kan het alle kanten op gaan. Dus vier je feestje voor je favoriete formaat (welke van de twee maakt niet uit) nu het nog kan.

Blijf ik toch een domme stelling vinden. Er worden ook meer PS3's gekocht door filmliefhebbers voor Blu-ray omdat dit de beste speler is tegen de beste prijs.

Pieter Kleine
28-11-2007, 07:11
Henkske22:


Hoeze technish beter uitgevoerd?


Meer extra's.

Maar waar heb je dat van die hoger bitrate van de blu-ray's gelezen?

rvvnr1
28-11-2007, 12:45
Maar waar heb je dat van die hoger bitrate van de blu-ray's gelezen?
Hij zal wel t audiogebeuren bedoelen. Warners videotransfers van zowel BR als HD DVD zijn over t algemeen aan elkaar gelijk.

Newboy
28-11-2007, 16:57
Overigens bleek al eerder uit studies door dezelfde GfK groep dat er in Europa net als in Amerika meer stand alone HD-dvd spelers dan BD-spelers verkocht zijn. Op dit moment kan het alle kanten op gaan. Dus vier je feestje voor je favoriete formaat (welke van de twee maakt niet uit) nu het nog kan.

Dat vind ik dus echt absoluut onbelangrijk. Het HD-DVD kamp wil gewoon een positief cijfer melden. Sony profileert de PS3 ook als Blu-rayspeler. Zie het Spiderman 3 blu-ray + PS3 combopack.

vick86
28-11-2007, 18:21
Dat vind ik dus echt absoluut onbelangrijk. Het HD-DVD kamp wil gewoon een positief cijfer melden. Sony profileert de PS3 ook als Blu-rayspeler. Zie het Spiderman 3 blu-ray + PS3 combopack.

En dat doet het Blu-Ray kamp natuurlijk nooit. Kom op doe niet zo naief. Ze weten aan beide kanten precies hoe ze met cijfers moeten goochelen. Ik gaf gewoon aan dat HD-dvd ook goede zaken doet en van mij mogen beide kampen hun feestjes vieren wanneer er iets positiefs te melden is zolang ze maar niet doen alsof de oorlog al voorbij is.

Pieter Kleine
28-11-2007, 19:01
Sterker dit bericht komt van de Blu-ray Disc Association. Daarbij moet je ook nog de vragen: hoe komen deze cijfers tot stand. Dat

*TIMMIE*
28-11-2007, 19:16
Cijfers zijn van GFK en niet van de BDA. Staat vermeld in het artikel.

Uiteraard wordt er met cijfers gegoocheld. Dat doet ieder bedrijf. Men wil immers altijd het mooist mogelijke naar buiten brengen. HD DVD en Blu Ray zullen geen uitzonderingen zijn. Daarom kan het geen kwaad om meerdere cijfers te vergelijken. Daarin wordt de trend meestal beter duidelijk. Mooi voorbeeld zijn de kamerverkiezingen; Daarbij is de trend meestal hetzelfde bij de diverse onderzoeken. Alleen verschilt de zetelverdeling van onderzoeksbureau tot onderzoeksbureau. Nielsen laat voor de USA bijv. dezelfde trend zien met een verhouding van 2:1. Dit is een vrij constante trend in de cijfers gedurende het hele jaar.

Pieter Kleine
28-11-2007, 19:25
Laat ik het anders zeggen: het bericht is afkomstig van de BDA, waarbij men zich beroept op cijfers van de GFK. En de vraag blijft, wat meet men.

Newboy
28-11-2007, 20:08
En dat doet het Blu-Ray kamp natuurlijk nooit. Kom op doe niet zo naief. Ze weten aan beide kanten precies hoe ze met cijfers moeten goochelen. Ik gaf gewoon aan dat HD-dvd ook goede zaken doet en van mij mogen beide kampen hun feestjes vieren wanneer er iets positiefs te melden is zolang ze maar niet doen alsof de oorlog al voorbij is.

Ja maar het HD-DVD kamp geeft nooit de cijfers die het belangrijkste zijn. Die van de softwareverkopen.

Pieter Kleine
28-11-2007, 20:49
Ja maar het HD-DVD kamp geeft nooit de cijfers die het belangrijkste zijn. Die van de softwareverkopen.


Als dat zo was dan konden we hier niet schrijven over de verhouding hd-dvd en blu-ray in verkoopcijfers. Ergens moeten die cijfers toch vandaan komen.

*TIMMIE*
28-11-2007, 21:24
Laat ik het anders zeggen: het bericht is afkomstig van de BDA, waarbij men zich beroept op cijfers van de GFK. En de vraag blijft, wat meet men.

Verkochte software maak ik uit de tekst op. Zowel Games als Blu Ray. Vaagheid is het aantal landen binnen de EU dat men telt en de verhouding tot de hardware. Al is dit laatste niet echt te meten in verband met de PS3. Ik snap je punt dus best, maar daarom zeg ik ook dat meerdere vergelijken gemaakt moeten worden om een betrouwbaarder/accurater beeld te krijgen. Hetzelfde geldt voor HD DVD, die flink afrond (denk aan de Transformers sales; dat is achteraf naar beneden bijgesteld óf de verhouding software/hardware waarbij men de ene keer wel de PS3 meetelt en met andere onderzoeken weer niet meetelt als speler).


Als dat zo was dan konden we hier niet schrijven over de verhouding hd-dvd en blu-ray in verkoopcijfers. Ergens moeten die cijfers toch vandaan komen.

Het zal ongetwijfeld in een rapport staan. Wellicht is het rapport of een samenvatting op te duiken bij GFK?

Pieter Kleine
28-11-2007, 21:54
Ik ken een overzicht van vrij recent, maar daar baseerde men zich op het aantal verkochte spelers per formaat en vermenigvuldigde dat met het aantal discs dat per formaat speler volgens kengetallen werd verkocht. Niet echt betrouwbaar.
Ook was recent in het nieuws een verhouding van 4 blu-ray op 1 hd-dvd in Europa, bleek van Sony afkomstig te zijn. Ook niet echt betrouwbaar.
Wat betreft meetmethode nog het volgende. Ik weet niet hoe het nu zit maar met de vroegere top40 telde men niet de singels die in de winkel werden verkocht, maar die van de fabriek naar de groothandel gaat. Op papier was een song een grote hit, terwijl dat ding haast niet verkocht werd aan het publiek.
Ofwel, meet met het aantal HD-discs verkocht van de fabriek naar de detailhandel, of het aantal discs in de winkel. Het kan dus best zo zijn dat in het traject fabriek / winkel een totaal andere verhouding is dan in het traject winkel - consument, en dat geldt voor elk formaat blu-ray of hd-dvd.

Overigens amazon.de zit nog steeds op een verhouding 39 (hd-dvd) op 61 (blu-ray) en gaat het dus wel om consumentenverkopen.

STaf
29-11-2007, 01:02
Er moeten gewoon héél dringend een paar fabrikanten bij komen die stand-alone HD DVD spelers gaan produceren, dat is pure noodzaak!!!

*TIMMIE*
29-11-2007, 08:05
Blu Ray zet ook op het low budget segment de aanval in. Alba heeft aangekondigd om vanaf januari Blu Ray spelers in Europa te gaan verkopen. Ze beginnen met een maandelijkse afzet van 4000 spelers.

Rhodanos; van die getallen van Amazon kun je ook niet echt uit gaan. Dat gaat om één enkele winkel. Je ziet gelijk behoorlijke invloeden als er een aanbiedingsverkoop is. Axelmusic.dk heeft een verhouding van 91br/9hd. Nielsen lijkt me dan een aardige graadmeter, die de verkopen van een aantal winkels neemt. Ook niet volmaakt, daar niet alle retail meegenomen wordt.

Hier een nieuw bericht over Black Friday. Die site heeft o.a. cijfers van Nielsen. http://www.hollywoodreporter.com/hr/content_display/home_entertainment/video/e3i8d5ddf2904a0aae38936c0078ef4de4a Hierin wordt bijna een verhouding van 3:1 weggezet in het voordeel van Blu Ray.

Edwin V
29-11-2007, 11:34
Toch ook grappig dat (duur betaalde) marktonderzoeksbureaus te verwachten resultaten baseren op iets dat zo anders kan lopen. Kijk naar een jaar geleden:
http://www.nu.nl/news/911137/54/%27DVD-opvolger_Blu-ray_is_het_nieuwe_Betamax%27.html
Voor hetzelfde geld is 't over een jaar weer helemaal anders.

windoweyez
29-11-2007, 12:06
Hier een nieuw bericht over Black Friday. Die site heeft o.a. cijfers van Nielsen. http://www.hollywoodreporter.com/hr/content_display/home_entertainment/video/e3i8d5ddf2904a0aae38936c0078ef4de4a Hierin wordt bijna een verhouding van 3:1 weggezet in het voordeel van Blu Ray.

Wow, die HDdvd-spelers zijn in de VS al voor $98 op de markt en toch is de verhouding van Blu-ray tov HDdvd nog 3:1. Lijkt me dan toch wel een duidelijk uitgemaakte zaak, dan....

The high-definition format war tilted even more heavily in favor of Blu-ray Disc despite a rash of inexpensive HD DVD players sold through Wal-Mart and other discount retailers in recent weeks. Nielsen VideoScan data for the week shows 72.6% of high-definition discs purchased by consumers were Blu-ray and just 27.4% were HD DVD. HD DVD players have been selling for as little as $98, one-fourth the lowest street price for a Blu-ray player.

minimoke
29-11-2007, 12:53
Het is heel duidelijk dat Toshiba de markt zelf kapot maakt.
Welke producent zal nu nog geld willen investeren in een markt waar men onder de prijs moet gaan verkopen?

Zo is de verkoop (want van productie is er niet veel sprake gezien dit een cloon was van Toshiba) van de HD DVD speler van Onkyo stopgezet.
Hoe kunnen zij met zelfs maar een minimum aan respect voor de consument een HD DVD cloon verkopen voor 9 keer de prijs die de goedkoopste kost. En dit zonder noemenswaardige meerwaarde.

Ik denk dat Onkyo hier eieren voor zijn geld heeft gekozen en haar toch wel goede naam niet op het spel wil zetten.

Richard B.
29-11-2007, 13:02
Het is heel duidelijk dat Toshiba de markt zelf kapot maakt.
Welke producent zal nu nog geld willen investeren in een markt waar men onder de prijs moet gaan verkopen?

Zo is de verkoop (want van productie is er niet veel sprake gezien dit een cloon was van Toshiba) van de HD DVD speler van Onkyo stopgezet.
Hoe kunnen zij met zelfs maar een minimum aan respect voor de consument een HD DVD cloon verkopen voor 9 keer de prijs die de goedkoopste kost. En dit zonder noemenswaardige meerwaarde.

Ik denk dat Onkyo hier eieren voor zijn geld heeft gekozen en haar toch wel goede naam niet op het spel wil zetten.
Je moet je eerder afvragen waarom Onkyo zo'n speler voor zoveel geld wil verkopen, terwijl het prijsniveau al zoveel lager is. Toshiba maakt de markt niet kapot maar Onkyo weet gewoon niet goed waar het mee bezig is.

Het probleem is trouwens van toepassing op beide kampen. Er zijn zat merken die zich nog compleet afzijdig houden van HD DVD/Blu-ray, waarschijnlijk omdat het momenteel alleen nog maar geld kost i.p.v. opleverd. Philips is daar een goed voorbeeld van.

*TIMMIE*
29-11-2007, 13:09
De Philips speler zou al wel te krijgen zijn, maar niet in grote getalen. In de Philipsshop is hij te krijgen.

Ik denk eerder dat de vraag is of de prijzen van Toshiba niet onnatuurlijk laag zijn en dat Onkyo niet eens mee kan, al zouden ze dat willen. Onkyo is mijns inziens een gerenomeerder merk dan Toshiba, dus ik denk dat ze wel degelijk weten waar ze mee bezig zijn.

hstadman
29-11-2007, 13:32
Er moeten gewoon héél dringend een paar fabrikanten bij komen die stand-alone HD DVD spelers gaan produceren, dat is pure noodzaak!!!

Ik las net dat door de prijsdruk van toshiba de onkyo hd-dvd speler al weer is geanuleerd.:wink:

het lijkt erop dat Toshiba door een lage prijs wil pushen, hetgeen niet lijkt te lukken door het 400 euro ps3 antwoord van Sony.

Ik denk dat velen het veilger vinden om een ps3 aan te schaffen daar die ook nog een gameconsole bevat. Komt nog bij dat het op eenzelfde niveau presteert als een duurdere standalone. Nu nog; volgend jaar verwacht ik echter wel meer betaalbare, betere standalone spelers van de verschillende merken.

hstadman
29-11-2007, 13:43
Je moet je eerder afvragen waarom Onkyo zo'n speler voor zoveel geld wil verkopen, terwijl het prijsniveau al zoveel lager is. Toshiba maakt de markt niet kapot maar Onkyo weet gewoon niet goed waar het mee bezig is.

Het probleem is trouwens van toepassing op beide kampen. Er zijn zat merken die zich nog compleet afzijdig houden van HD DVD/Blu-ray, waarschijnlijk omdat het momenteel alleen nog maar geld kost i.p.v. opleverd. Philips is daar een goed voorbeeld van.

Toshiba verkoopt tegen of net boven de kostprijs. Niet veel fabrikanten kunnen dat doen daar de kosten zo snel mogelijk terugverdient dienen te worden. Met deze prijzen is dat niet mogelijk en wordt een grote investering erg langzaam of niet terugverdient.

Als dat zo is, kan op langer termijn de productie opheffen goedkoper zijn dan maar tegen verlies of kostprijs blijven produceren!

Toshiba kan het langer volhouden omdat het via patenten op dvd veel geld verdient en kan derhalve langer deze prijzen hanteren. Toshiba zou garen spinnen bij het verlies van Sony of het stagneren van HD; patenten op dvd brengen nog steeds erg veel geld binnen(80% van de verkopen), ook sony heeft patenten op dvd en verdient daar ook geld mee. Zou sony niet gereageerd hebben met de 400 euro ps3, dan zou het in het voordeel van Toshiba kunnen zijn geweest d.m.v hun prijsdruk.

Beide kemphanen hadden al eerder concurrerende techniek; de dvd en die hebben ze met patenten verdelen opgelost. Dit keer willen beide bedrijven voor de volle mep. Winnen betekend erg veel geld in het laadje vanwege de patenten.

Als er meer stoppen met het produceren van hd-dvd spelers is dat niet goed voor toshiba, die dan echt alleen komt te staan tegenover het geweld aan blu-ray spelers voor goede prijzen wat volgend jaar wordt verwacht.

Het is logisch dat pilips vooralsnog afzijdig blijft; ze hebben vaker superieure technieken ontwikkeld en ondanks dat toch verloren. Ze zullen er wel vol inspringen als blijkt dat 1 van de 2 duidelijk groter wordt.:wink:

Het is nu voor elk bedrijf zo dat ze zich geen van allen grote missers kunnen veroorloven.

Edwin V
29-11-2007, 13:44
Toshiba maakt de prijs erg laag waardoor Onkyo niet meer kan concurreren. Onkyo wil er ook wat aan verdienen en ik geloof niet dat Toshiba de spelers aan Onkyo verkoopt onder de productiekosten.

hstadman
29-11-2007, 13:52
Je moet je eerder afvragen waarom Onkyo zo'n speler voor zoveel geld wil verkopen, terwijl het prijsniveau al zoveel lager is. Toshiba maakt de markt niet kapot maar Onkyo weet gewoon niet goed waar het mee bezig is.

Het probleem is trouwens van toepassing op beide kampen. Er zijn zat merken die zich nog compleet afzijdig houden van HD DVD/Blu-ray, waarschijnlijk omdat het momenteel alleen nog maar geld kost i.p.v. opleverd. Philips is daar een goed voorbeeld van.

Het is wel duidelijk dat Toshiba d..m.v. prijsdruk snel wil forceren.
Onkyo kan en wil niet mee, vandaar dat ze de productie stoppen, wat voor hen goedkoper is dan met verlies verkopen.:wink:

Echter is het antwoord van Sony adequaat, die voor 400 euro een gameconsole EN een goede blu-ray speler aanbiedt, die weinig duurder is dan een goede toshiba, die ook 350 euro of hoger zijn. De meesten kiezen dan vor 50 euro meer een goede gameconsole extra.:wink:

hstadman
29-11-2007, 13:55
Toshiba maakt de prijs erg laag waardoor Onkyo niet meer kan concurreren. Onkyo wil er ook wat aan verdienen en ik geloof niet dat Toshiba de spelers aan Onkyo verkoopt onder de productiekosten.

Precies.;)

Vervelende voor toshiba is wel dat het nu zo'n beetje alleen komt te staan.8-)
Toshiba kan lager aanbieden omdat ze toch veel inkomsten krijgen uit de dvd patenten!

Onkyo niet, die het geld echt met het verkopen van de hardware moet terugverdienen en dat blijkt met de toshiba prijzen schijnbaar niet mogelijk!

Ze moeten betalen voor patenten en de onderdelen, waarvan de laserunit erg duur is in verhouding met die van een dvdspeler bijv.

Brian2
29-11-2007, 14:12
Toshiba verkoopt absoluut onder de kostprijs, daarom willen andere fabrikanten ook geen HD DVD spelers maken.

TJ Weissel
29-11-2007, 14:48
Lol, dit bericht komt van de BDA zelf.. hoe geloofwaardig is dat? :D

Brian2
29-11-2007, 15:21
Maar het onderzoek van Gfk.

Wedlock
29-11-2007, 17:26
Toshiba neemt een gok door de prijzen te verlagen van hun spelers en het lijkt er aan de andere kant ook een beetje op dat ze de spelers willen dumpen voordat ze de formatwar verliezen en met veel spelers blijven zitten.
Toshiba staat er door deze actie wel helemaal alleen voor en maakt dat HD-DVD onder nog grotere druk komt te staan.

Bekijken we dan ook nog de software verkopen van beide formaten en dan zie je dat HD-DVD er al helemaal niet best voor staat.
Toshiba heeft gegokt en het lijkt erop dat ze te hoog ingezet hebben om hun formaat door te drukken.

Overigens heeft Philips net een nieuwe speler op de markt gezet ( de BDP-7100) welke voor net onder 450,00 euro te krijgen valt.

rvvnr1
29-11-2007, 21:38
Toshiba verkoopt absoluut onder de kostprijs, daarom willen andere fabrikanten ook geen HD DVD spelers maken.
Welnee HD DVD speler zijn gewoon goedkoper te produceren dan BR spelers. Dat wordt mede bevestigd door de release van o.a. de goedkope speler van Venturer (http://www.highdefdigest.com/news/show/Hardware/Wal-Mart/Venturer/Venturer_HD_DVD_Player_Surfaces_at_Wal-Mart/1217). Geloof maar niet dat zo'n merk onder de kostprijs kan verkopen!

Egon
29-11-2007, 21:45
Blijf ik toch een domme stelling vinden. Er worden ook meer PS3's gekocht door filmliefhebbers voor Blu-ray omdat dit de beste speler is tegen de beste prijs.

Als je op internet zoekt kom je blu-ray spelers tegen rond 380 euro die alles aan kan.
wat blu-ray normen zijn van dit moment

Edwin V
29-11-2007, 21:48
Het duurste onderdeel is (nu nog) de laser heb ik begrepen. De microsoft drive zal ook niet beneden de kostprijs wroden verkocht lijkt me, want wat schiet Microsoft daar mee op. hadden ze 'm wel ingebouwd in de X-Box als ze 't belangrijk vonden.
Behalve de laser moet er ook wel een redelijke processor in zitten om de signalen te verwerken, dat zal ook wel wat kosten. geen enkele speler tot nu toe kan bijvoorbeeld DTS HD Master intern decoderen omdat dat ook veel extra rekenkracht vergt (en wellicht ook nog licentiekosten).
Een speler voor 300 a 400 euro lijkt me wel kostendekkend te maken te zijn.

Pieter Kleine
29-11-2007, 21:59
Wow, die HDdvd-spelers zijn in de VS al voor $98 op de markt en toch is de verhouding van Blu-ray tov HDdvd nog 3:1. Lijkt me dan toch wel een duidelijk uitgemaakte zaak, dan....




Nee, die prijzen zijn er pas zo'n maand. Daarbij kreeg men ook nog wat hd-dvds gratis mee. Als er een effect is zal dat vermoedelijk pas voorjaar 2008 merkbaar zijn. Weekcijfers geven geen betrouwbaar beeld. Er was kort geleden nog een uitslag van ongeveer fifty-fifty, omdat toen Transformers op hd-dvd uitkwam. December kan blu-ray weer tikken krijgen, want aantal grote titels zijn uitgesteld. O.a. Independance Day, die komt nu uit in maart 2008, is verwachting. En dan kan hd-dvd weer een tik krijgen. Mensen kopen niet een disc, maar een film.

Edwin V
29-11-2007, 22:36
Ik vraag me dan ook af of de filmmaatschappijen wel willen dat 'hun' formaat gaat winnen want dan zou je toch denken dat ze de topfilms snel uitbrengen op hun formaat.

Richard B.
29-11-2007, 22:48
Ik vraag me dan ook af of de filmmaatschappijen wel willen dat 'hun' formaat gaat winnen want dan zou je toch denken dat ze de topfilms snel uitbrengen op hun formaat.
Je ziet het verkeerd denk ik. Filmmaatschappijen zijn eigenlijk het "lijdend voorwerp" in deze hele oorlog. Het zijn de hardwarefabrikanten die de standaarden er door proberen te jagen en filmmaatschappijen rennen er een beetje achteraan. Ze hebben waarschijnlijk het liefst een enkele standaard, maar uiteindelijk willen ze gewoon zoveel mogelijk geld verdienen op hun schijven. En dat doel hoeft niet te betekenen dat het vroeg uitbrengen van al hun toppers voor hun het meest rendabele is. Ze hebben wat dat betreft niet altijd dezelfde belangen als de Sony's en de Toshiba's.

Edwin V
30-11-2007, 08:54
Ze hebben wat dat betreft niet altijd dezelfde belangen als de Sony's en de Toshiba's.Dat is 't waarschijnlijk inderdaad. En 't kost de Sony's en Toshiba's ook te veel geld om de exclusieve maatschappijen nog extra te pushen.

marcelb7
30-11-2007, 13:00
Een artikel dat op diverse Amerikaanse nieuwssites is verschenen.

http://www.reuters.com/article/technology-media-telco-SP/idUSL2738108420071127
Om nog even op het originele bericht terug te komen: Wat er niet in dit bericht staat, is dat de totale verkoop van week 44 in HEEL EUROPA een whopping 66.000 stuks was.

Zie: http://www.gamespot.com/news/6183437.html?om_act=convert&om_clk=newstop&tag=newstop;title;13

Zozo. Nounou. 66.000 stuks in een week in heel Europa, met 300, Spiderman 3 en Pirates 3 (waarschijnlijk UK). Indrukwekkend hoor.:rolleyes:
Men doet er wel erg gewichtig over, maar deze aantallen komen nog niet eens voor de omschrijving "peanuts" in aanmerking.

*TIMMIE*
30-11-2007, 14:54
Voor de verkoop in 1 week is het nog lang niet slecht. Zeker niet als je rekening houdt dat zowel HD DVD en Blu Ray in een introductiefase zitten. Het is nog niet aangeslagen bij het grote publiek en zeker in Europa heeft dit tijd nodig. Dus deze aantallen zijn zeker verwaarloosbaar in verhouding tot de verkoop van DVD. Het heeft tijd nodig. Dat was in de begintijd van DVD echt niet anders. Een afzet van 1 miljoen in Europa in één jaar lijkt mij in ieder geval niet slecht voor een eerste jaar.

Overigens is het de vraag of gratis Blu Ray's meegeteld zijn, anders zou het aantal Blu Ray's wel eens hoger kunnen liggen.

Zou dus inhouden dat er nog geen 18.000 HD DVD's verkocht zijn in die betreffende week.

Pieter Kleine
30-11-2007, 17:01
delete

marcelb7
01-12-2007, 19:33
Voor de verkoop in 1 week is het nog lang niet slecht.
Pardon? Niet slecht? We hebben het over heel Europa! In Nederland alleen al worden honderduizenden dvd's per week verkocht. Tel daar dan Frankrijk, Duitsland, Engeland, België, etc. eens bij op. Nee, men doet erg gewichtig over de "impact van bluray en hd", maar die is er gewoon niet.

hstadman
01-12-2007, 22:04
Het duurste onderdeel is (nu nog) de laser heb ik begrepen. De microsoft drive zal ook niet beneden de kostprijs wroden verkocht lijkt me, want wat schiet Microsoft daar mee op. hadden ze 'm wel ingebouwd in de X-Box als ze 't belangrijk vonden.
Behalve de laser moet er ook wel een redelijke processor in zitten om de signalen te verwerken, dat zal ook wel wat kosten. geen enkele speler tot nu toe kan bijvoorbeeld DTS HD Master intern decoderen omdat dat ook veel extra rekenkracht vergt (en wellicht ook nog licentiekosten).
Een speler voor 300 a 400 euro lijkt me wel kostendekkend te maken te zijn.

Correct. Er is/was grote uitval bij de blauwe lasers. Ze zijn dan ook een van de duurste onderdelen van de speler. Inderdaad moet een goede speler kostendekkend voor zo'n 400 euro zeker te doen zijn.

Hoewel, sommige goede laserunits voor bijv. goede cdspelers zijn alleen al 250 euro per stuk. Denk dan aan het philips pro 2 loopwerk of de nog duurdere teac loopwerken.

Ik weet niet precies hoe duur zo'n blauwe laser is maar het zou zo maar in de buurt kunnen komen van die prijzen. Daar ze ook mondjesmaat op de markt komen wordt het vechten wie ze krijgt.

hstadman
01-12-2007, 22:10
Pardon? Niet slecht? We hebben het over heel Europa! In Nederland alleen al worden honderduizenden dvd's per week verkocht. Tel daar dan Frankrijk, Duitsland, Engeland, België, etc. eens bij op. Nee, men doet erg gewichtig over de "impact van bluray en hd", maar die is er gewoon niet.

Mondiaal gezien, is het HD gebeuren echt nog in de kinderschoenen wat betreft verkoop. De verkopen van dvd zijn nog steeds vele malen groter, ik schat zelf 80-90% van alle verkopen.

Voor velen is dvd goed genoeg en de prijs is ook de helft van een HD schijfje. Voor velen is het belang van HD niet groot genoeg om de dubbele prijs te willen betalen. Voor HT freaks natuurlijk wel.;) 8-)

Nadeel hiervan is dat de prijs van de HD schijfjes niet zo snel zullen zakken dan er erg veel van zou worden verkocht.

Maar ik denk echt dat er een stagnatie is op dit moment; dvd is nog lang niet verslagen, dit komt door goede upscalende dvdspelers, goede losse upscalers en de prijzen.

marcelb7
14-12-2007, 12:40
Mondiaal gezien, is het HD gebeuren echt nog in de kinderschoenen wat betreft verkoop. De verkopen van dvd zijn nog steeds vele malen groter, ik schat zelf 80-90% van alle verkopen.
Maak daar maar 97-98% van.

Willy B.
14-12-2007, 13:37
Mondiaal gezien, is het HD gebeuren echt nog in de kinderschoenen wat betreft verkoop. De verkopen van dvd zijn nog steeds vele malen groter, ik schat zelf 80-90% van alle verkopen.

Voor velen is dvd goed genoeg en de prijs is ook de helft van een HD schijfje. Voor velen is het belang van HD niet groot genoeg om de dubbele prijs te willen betalen. Voor HT freaks natuurlijk wel.;) 8-)

Nadeel hiervan is dat de prijs van de HD schijfjes niet zo snel zullen zakken dan er erg veel van zou worden verkocht.

Maar ik denk echt dat er een stagnatie is op dit moment; dvd is nog lang niet verslagen, dit komt door goede upscalende dvdspelers, goede losse upscalers en de prijzen.

Bij de nieuwe dvd's onder ander vacancy dvd 17,90 op blu-ray 26,90 dat scheelt ongeveer 27 ´% .
Bij de nieuwere films scheeld dat niet veel vind ik 8 a 9 euro tussen dvd blu-ray en hd-dvd.

Edwin V
14-12-2007, 13:46
Bij de nieuwe dvd's onder ander vacancy dvd 17,90 op blu-ray 26,90 dat scheelt ongeveer 27 ´% .
Bij de nieuwere films scheeld dat niet veel vind ik 8 a 9 euro tussen dvd blu-ray en hd-dvd.
Alleen is over een paar maanden Vacancy wel 9,99 en dan is de blu-ray nauwelijks gezakt (jammer genoeg).

Albert Kostwinder
14-12-2007, 13:52
Mondiaal gezien, is het HD gebeuren echt nog in de kinderschoenen wat betreft verkoop. De verkopen van dvd zijn nog steeds vele malen groter, ik schat zelf 80-90% van alle verkopen.

Voor velen is dvd goed genoeg en de prijs is ook de helft van een HD schijfje. Voor velen is het belang van HD niet groot genoeg om de dubbele prijs te willen betalen. Voor HT freaks natuurlijk wel.;) 8-)

Nadeel hiervan is dat de prijs van de HD schijfjes niet zo snel zullen zakken dan er erg veel van zou worden verkocht.

Maar ik denk echt dat er een stagnatie is op dit moment; dvd is nog lang niet verslagen, dit komt door goede upscalende dvdspelers, goede losse upscalers en de prijzen.

Ach, in den beginne was vhs ook 99% en dvd 1%.........kijk waar we nu staan..:roll: