PDA

Bekijk de volledige versie : BR - HD DVD vraagje



Rotterdam5314
28-11-2007, 06:09
Misschien een stomme vraag maar waarom zijn er hier zo weinig BR-HD/DVD films te verkrijgen.
Oudere films die in america al lang op BR & HD/DVD uit zijn zijn hier nog niet te verkrijgen. En waarom eigenlijk niet? Het is toch niet zo moeilijk om die hier ook uit te geven......

marcelb7
28-11-2007, 16:05
Dat heeft te maken met een aantal dingen:

1) Rechten. Als een film in Amerika door Sony of Warner wordt uitgebracht, wil dat nog niet betekenen dat dat in Nederland ook zo is.

2) Commercie. De doelgroep in Nederland is erg klein (een paar duizend), dus het is commercieel vaak niet interessant om titels uit te brengen. BR/HD-kopers behoren tot de zg. "early adopters", de mensen die als eerste overstappen op een nieuw formaat. Die groep weet in het algemeen ook beter wat er beschikbaar is, en waar dat voor de beste prijs te vinden is (leve het internet). Pas als de massa overstapt op de nieuwe formaten, zullen er ook meer titels beschikbaar komen.

BrianB
28-11-2007, 16:46
Ik heb ook niet echt het idee dat wij als land echt serieus genomen worden op dat gebied (was met DVD niet anders). Als je ziet dat Zwartboek in Amerika gewoon op Blu-Ray uit is, terwijl A-Film hier nog niet eens aangekondigd heeft naar een bepaald formaat over te stappen.
Verder wordt er in Amerika een stuk meer reclame gemaakt, voor beide formaten. Als je hier aan iemand vraagt of hij voor HD-DVD of Blu-Ray gaat, wordt je vragend aangekeken. Maar de Nederlandse consument was net zo vlug bij het overstappen naar dvd, indertijd.

Rotterdam5314
28-11-2007, 17:36
Dat van die rechten begrijp ik wle maar ik heb het voor namelijk over oudere films. Bv een T2, Total Recall en tal van andere oude films. Maar goed hopelijk krijgen we binnekort wel beschikking ver al deze films op Blu ray of hd dvd

Pieter Kleine
28-11-2007, 22:06
Amerika is eerder begonnen met HD en loopt dus logisch voorop. Dat was met de introductie van dvd hetzelfde. Er moet zowel worden geïnvesteerd aan de aanbod als vraagkant. Momenteel is de HD-markt nog voorzichtig aftasten voor beide partijen. De producenten zullen daarbij vooral succesnummers op de markt brengen, anders lijden ze te veel verlies. En daarbij komt dat - denk ik - veel consumenten die films al op dvd hebben en voorzichtig zullen zijn met de vervanging op hd.

Een simpel voorbeeld: Spartacus komt er op HD aan. Enkel schijnt de kwaliteit daarvan niet echt veel beter te zijn dan de dvd-versie, wat tot verzuchting lijdt: hou de dvd versie en laat de HD-versie liggen.

Overigens Terminator 2 DC is er al. Total Recall is er ook al. Beiden op hd-dvd.