PDA

Bekijk de volledige versie : Yamaha YST-SW015 sub op Denon PMA1500AE



Hein Weijers
09-12-2007, 09:29
Ik ben van plan om een Yamaha YST-SW015 subwoofer aan te schaffen. Hij is mooi klein en vodoet aan mijn bescheiden wensen.

Volgens de handleiding van Denon moet een actieve sub worden aangesloten op de PRE-OUT uitgang van de versterker. Echter, in de gedownloade handleiding van de Yamaha sub staat de volgende opmerking

"Bepaalde verterkers zijn voorzien van van voorversterkeruitgangen die door PRE-OUT worden aangeduid. Wanneer u de subwoofer op de PRE-OUT uitgang van de versterker aansluit, moet de versterker de beschikking hebben over tenminste twee groepen PRE-OUT aansluitingen. Als de versterker beschikt over slechts een groep PRE-OUT aansluitingen, dan de subwoofer niet op de PRE-OUT aansluitingen aansluiten"

Weet iemand wat ik hiemee aanmoet? Ik vind het maar een raar verhaal.
De Yamaha sub heeft maar 2 aansluitingen: L/mono en R tulpaansluiting

Groeten, Hein

Gerco Stuivenberg
09-12-2007, 13:40
Wanneer een pre-out van een versterker-kanaal gebruikt wordt, is het signaal dat naar de eindtrap gaat zwakker. Dit kan dan zorgen voor vervorming door overbelasting van de voor-trap versterker.

Fabikanten adviseren daarom om de "pre-out" of de luidspreker-aansluiting van een kanaal te gebruiken.

Je kunt volgens de fabrikanten, de sub in jouw geval beter "high-level" aansluiten.

Hein Weijers
09-12-2007, 14:01
Gerco,

Deze Yamaha sub heeft maar 2 aansluitingen en kan niet high level aangesloten worden.

De vraag was eigenlijk waarom Yamaha wil dat een versterker minstens 2 groepen pre-out heeft en 1 groep (zoals bij de Denon) niet voldoende is.

Groeten, Hein

Gerco Stuivenberg
09-12-2007, 14:17
Iedere pre-out groep zijn aparte voorversterker-kanalen. Wanneer je de ene groep gebruikt voor de (bij de versterker geintegreerde eind-trappen en de daarop aangesloten) luidsprekers, kun je de andere voor de subwoofer gebruiken en gaat dit niet ten koste van de weergave.

Hein Weijers
09-12-2007, 14:30
Gerco, ik ben een leek. Waarom is een Pre-out niet genoeg? Denon vindt dat kennelijk wel genoeg, maar Yamaha niet.
Groet, Hein

Gerco Stuivenberg
10-12-2007, 22:09
Blijkbaar is volgens Denon het signaal dat van de voor-trap komt sterk genoeg voor de eind-trap(pen) en de "pre-out"

Als dit zo is, kun je de subwoofer wel aan op de "pre-out" aansluiten.

Gerco Stuivenberg
13-12-2007, 22:08
Je kunt beter uitkijken naar een subwoofer die ook high-level inputs heeft, zodat je de sub in de luidsprekerketen kunt plaatsen.

Wanneer je dan "high-level" aansluit heb je vaak geen "bass-management" omdat subs vaak geen output (meer) hebben. Wanneer ze deze wel hebben is het ook de vraag of deze gebruik maakt van de "cross-over". Anders heb je nog geen "bass-management". :-?