PDA

Bekijk de volledige versie : Geen scart



noXS21
29-08-2001, 18:43
Niks scart of scart high end, vergeet de scart vandaag nog.
Ik had storingsproblemen op de t.v. en ik dacht ik probeer een goede scart. Dus vraag bij mijn dealer om een dure ixos kabel,
hij zag er mooi uit en hij was SOEPEL. Maar toen ik hem aansloot
was er geen verschil in beeldkwaliteit. Dus ik denk ik probeer eens via s-video en tata het beeld was bijna 2 keer zo scherp, geen storing en veel beter contrast t.o.v. de scart.

Ik weet niet waarom iedereen SCART roept maar mijn bevindingen zijn teleurstellend!!!!

Koen Crijns
29-08-2001, 19:15
Wat veel mensen vergeten is dat SCART een connector-type is en dus geen video-signaal type. SCART is in principe één type kabel, waar drie verschillende videosignalen doorheen gestuurd kunnen worden. In volgorde van beeldkwaliteit (slecht naar goed) zijn dat:

- Composiet video (cru gezegd: alle beeldinfo door 1 kabeltje)
- S-Video (cru gezegd: alle beeldinfo door 2 kabeltjes: kleur en helderheijd gescheiden)
- RGB (cru gezegd: alle beeldinfo door 3 kabeltjes: rood, groen en blauw gescheiden)

Composiet komen we ook tegen als enkelvoudig (geel) tulp-stekkertje en S-Video kennen we ook van de S-Video Mini-DIN stekkers. Voor RGB (de beste manier om je DVD-speler op je TV aan te sluiten) bestaat echter geen andere stekker: RGB kan dus alleen via Scart doorgegeven worden. Vandaar dus dat als zowel je DVD-speler als je TV de RGB-standaard ondersteunen, je je DVD speler altijd via SCART moet aansluiten. Vandaar dat 'de kenners' zo enthousiast zijn over SCART.

Terug naar jou probleem: als bij jou de beeldkwaliteit beter wordt door de S-Video kabel dan door de SCART-kabel, dan denk ik dat jouw DVD en/of TV via SCART alleen maar composiet-video ondersteunt. Normaal gesproken zou via SCART ook S-Video signalen gestuurd moeten worden en dan zou de beeldkwaliteit niet mogen verschillen.

noXS21
29-08-2001, 20:34
In de technische gegevens van de t.v. en dvd staat dat ze rgb kunnen ontvangen en verzenden. De man in de winkel zij dat je je dvd speler mischien op s-video moet zetten, maar daar is bij mijn dvd speler geen optie voor.
En ik heb volgensmij toch geen slechte apparatuur ik heb:

dvd van marantz
t.v. van panasonic

Koofie
29-08-2001, 21:43
precies, Scart is een soort kabel en aansluiting waar verschillende dingen doorheen kunnen.

Het voordeel is dat een scart veel pins is en een goede dikke kabel er op gemaakt kan worden, indien met folie afscherming, silvere lijdingen en goude koppen enz.

s-video is mooi
composiet is fuck
RGB rulez


ik heb zelf nu via de scart gedaan met RGB

en heb het bij nog niemand mooier op het beeld gezien :)


maarja als je TV geen RGB ondersteunt of als je DVD speler het niet kan heb je pech

sorry

Koofie
29-08-2001, 21:47
je DVD speler btw heeft misschien 2 scart aansluitingen ?

1 voor s-video
1 voor RGB

chek dat is ff

en anders moet het ook nog met het Menu kunne


bij mijn SONY DVP-S735D kan het in ieder geval allebij


veel succes met kijke, khoor het wel als er nog prob is
want anders zou het misschien aan je speler kunne ligge en als ze in de winkel zeide dat het kon, zeg dan maar tegen hun dat het niet en kan laat het ze bewijsen. Dan kom je er zeker achter of ie het nou wel of niet weergeeft (S-video).

Martin van Tuijl
30-08-2001, 00:01
dvd van marantz
t.v. van panasonic

Lijkt me goed. Dvd-speler is geen probleem. Tv weet ik niet.
Let er wel even op dat als je tv twee scart-aansluitingen heeft, er maar 1 geschikt is voor RGB? (meestal ingang 1)

Groet

noXS21
30-08-2001, 19:28
Allemaal bedankt maar ik heb de tips die jullie gegeven hebben allemaal al geprobeerd. En ik houd het dus maar gewoon bij S-video. Ik heb nog wel een vraag ik heb afentoe verticale storingsstrepen het is weg als ik de antenne uit de tv. haal, maar om nou iedere keer de antenne uit de tv. te halen.
Heeft iemand een tip ?????