PDA

Bekijk de volledige versie : Michael Mann



Rogier Burghout
18-12-2007, 07:18
Bij deze wil ik graag een topic opnenen voor mijn held: Michael Mann


http://www.imdb.com/name/nm0000520/

http://website.lineone.net/~manhunter/manhunter.html (site over Manhunter)

http://www.sensesofcinema.com/contents/directors/02/mann.html

http://www.thefilmjournal.com/issue10/mann.html

http://www.the-keep.ath.cx/default_en.htm (Fansite over The Keep)

Z'n laatste productie is The Kingdom geweest, geregisseerd door z'n "protegé" Peter Berg.
Op de laatste fansite las ik dat Mann druk bezig is met de productie van z'n laatste film en dat de opnames in Januari 2008 gaan starten. Ben benieuwd.

Fikret
18-12-2007, 07:34
Frankie Machine (2009) met Michael Mann als regisseur en Robert DeNiro in de hoofdrol.
Ben benieuwd of dit zijn grootste meesterwerk wordt waar ik wel een beetje rekening mee hou. (y)

intexor
18-12-2007, 10:29
Heat, Collateral, Miami Vice, The Insider.. allemaal (moderne) klassiekers voor mij. Een nieuwe Mann-film is altijd iets om naar uit te kijken, zeker als hij nog eens met De Niro gaat samenwerken.

The Kingdom moet ik nog altijd zien maar ik vermoed dat die mij ook wel gaat bevallen, al zie ik Mann natuurlijk liever zelf de regie voor zijn rekening nemen.

En laat ons zeker ook niet Miami Vice de serie vergeten, waar Mann als executive producer toch ook een belangrijke rol in heeft gespeeld. Ik kijk uit naar de release van het laatste seizoen ;)

Dennis Oosterhuis
18-12-2007, 10:36
Miami Vice vond ik ietwat tegenvallen, maar Collateral, The Insider en vooral Heat zijn stuk voor stuk bovengemiddelde actiefilms. Ik kijk zeker uit naar z'n hernieuwde samenwerking met Robert De Niro in Frankie Machine... 8)

steven van dijk
18-12-2007, 10:49
Voor mij mogen ook Ali en The Last Mohicans ook in het rijtje van geslaagde films.
Will Smith is voortreffelijk als Ali.
Ik kijk ook altijd uit naar zijn films, en saillant detail hij werkt veel samen met de Nederlander Pieter Brugge, mooi tandem die twee.

Z-Man
18-12-2007, 11:17
Nou goed nieuws voor ons Mann-fanaten; zijn nieuwe project gaat Public Enemies worden, met in de hoofdrol Johnny Depp als een beruchte bankovervaller uit de jaren '30. Ik ruik een klassieker in wording :D.

Fikret
18-12-2007, 11:49
Nou goed nieuws voor ons Mann-fanaten; zijn nieuwe project gaat Public Enemies worden, met in de hoofdrol Johnny Depp als een beruchte bankovervaller uit de jaren '30. Ik ruik een klassieker in wording :D.

Eerst komt Hancock nog uit in 2008, met Will Smith in de hoofdrol.
http://www.imdb.com/title/tt0448157/
(Michael Mann als producer)

Daniël V.
24-12-2007, 12:27
Heat, Collateral, Miami Vice, The Insider.. allemaal (moderne) klassiekers voor mij. Een nieuwe Mann-film is altijd iets om naar uit te kijken, zeker als hij nog eens met De Niro gaat samenwerken.

The Kingdom moet ik nog altijd zien maar ik vermoed dat die mij ook wel gaat bevallen, al zie ik Mann natuurlijk liever zelf de regie voor zijn rekening nemen.

En laat ons zeker ook niet Miami Vice de serie vergeten, waar Mann als executive producer toch ook een belangrijke rol in heeft gespeeld. Ik kijk uit naar de release van het laatste seizoen ;)
Hier sluit ik me helemaal bij aan, tot in detail. :-) Bespaart mezelf wat typwerk. :wink:


Voor mij mogen ook Ali en The Last of the Mohicans in het rijtje van geslaagde films. Will Smith is voortreffelijk als Ali. Ik kijk ook altijd uit naar zijn films, en saillant detail hij werkt veel samen met de Nederlander Pieter Brugge, mooi tandem die twee.
En ook hier ben ik het mee eens. :-) Hoewel ik Last of the Mohicans op momenten wat saai vond, en iets te veel op de romantiek vond leunen. Omdat dit niet de hoofdzaak van de film was leidde het nogal af.

Al met al heb ik ook niets dan lof voor de Mann. Ik houd van de visuele stijl die hij toepast in zowat al zijn films. In Collateral en Miami Vice heeft hij die stijl echt tot een maximum uitgebuit. 8)

Rogier Burghout
24-12-2007, 12:41
En uiteraard zijn debuut "Thief" ook niet vergeten, een zeer interessante kijk achter de schermen van en meesterkraker. De rol van James Caan is iets over de top en afstandelijk dus ik had wat moeite om aansluiting te krijgen met het personage. Zijn allerleerste TV film "The Jericho Mile" is ook zeker de moeite waard, niet in de laatste plaats omdat hij is opgenomen in de beruchte Folsom gevangenis met echte gevangenen als extra's.
Leuk voor de liefhebbers: bijna al zijn films zijn wel in een Director's Cut uitgebracht op DVD. Thief, Ali, Last of the Mohicans en Miami Vice hebben op R1 allemaal andere versies. Erg leuk om eens te zien!

Oudlid_X5
20-01-2008, 16:24
Zijn handelsmerk is buitengewoon strak en stijlvol regisseren.

Vrijwel alles gezien en moet opmerken dat zijn oeuvre geen slecht wanproduct kent!

Jeroen ter Lingen
31-01-2008, 23:59
Ik heb die trailer van Hancock gezien, en dat ziet er ook erg goed uit. Ik mag mezelf wel tot superhero-fan bestempelen, en deze film lijkt me een leuke draai te geven aan het superhero-genre.

Chris W
01-02-2008, 23:14
Van mij ook niets dan lof voor deze man als regiseur dan wel te verstaan. Miami Vice als film vond ik de enige tegenvaller eigenlijk. Maar dit ligt waarschijnlijk meer aan de acteurs dan aan de regie. Het verhaal is een exacte kopie van een aflevering (volgens mij zelfs de eerste *correctie* Smuggler's Blues, Episode 1.15) van de serie en Farrell overtuigd gewoon niet als Sonny. Ook dat vrouwtje waar hij voor valt vind ik gewoon een lelijke vrouw. Een dalletje voor deze man.

Heat, Collateral en Ali zijn toch echt voor mij de toppers van deze man. De andere films die hij heeft geregiseerd heb ik nog niet gezien maar wil ik zeker nog wel een keer proberen.

Wat ik vooral zo heerlijk vind aan zijn manier van filmen, is het vaak gebruiken van natuurlijk licht en geluid. Wat de hele ervaring van de films voor mij alleen maar authentieker maakt.

Melzz
25-04-2008, 11:55
Miami Vice

De regie van Michael Mann is weer strak en het ziet er behoorlijk gelikt uit. Echter het duo Farrell en Foxx vond ik niet echt chemie hebben. Dat de twee voor goede vrienden moesten doorgaan, heb ik geen moment gevoeld. Vooral Crockett, gespeeld door Farrell, vond ik geen moment overtuigend. Ik had echt het idee naar een parodie te kijken. Zelfs zn stem vond ik maar vreemd.

Verder boeide het verhaal me niet heel erg. De vaart ging er ook af en toe uit, met name door de liefdesperikelen van Crockett en Gong Li. Alles kwam op mij erg afstandelijk over waardoor ik me niet echt in kon leven in de twee cops uit Miami. Een goede karakterontwikeling werd bv vele malen beter uitgewerkt in Heat of Collateral. Ciarán Hinds viel me heel erg op. De man deed me heel erg denken aan Pacino in deze film.

Ondanks de mindere punten, kijkt deze film prima weg met name door de strakke regie en eigen stijl van Mann. Jammer dat het verhaal niet zo veel om het lijf had en dat de twee hoofdpersonen zo afstandelijk bleven. Als ik een cijfer zou geven dan zou het een 5 zijn.

Jeroen D
25-04-2008, 14:05
Collateral, The Insider en (vooral) Heat vind ik fantastisch.
Ben het wel met Melzz eens dat Miami Vice toch wel erg zwak is. Had ik niet verwacht na al die toppers maar ben wel erg benieuwd naar Frankie Machine.

Melzz
26-04-2008, 11:51
Collateral

Na Miami Vice had ik zin in nog een Mannfilm en dus besloten Collateral er nog maar eens in te gooien. En wat een verschil met Miami Vice! Collateral pakt je bij je lurfen en laat je niet meer los. Ook het acteerwerk vind ik vele malen beter. Vergelijk Foxx in beide films en in Collateral krijgt hij veel meer de kans om goed en overtuigend te acteren. Ik vind het contrast echt erg groot. Je zou haast denken dat Mann met Miami Vice bewust een soort afstand en oppervlakkigheid wilde creeeren.

Het verhaal is vrij simpel, huurmoordenaar Vincent gijzelt Max en zn taxi om hem van slachtoffer naar slachtoffer te brengen. De nachtbeelden zijn erg fraai geschoten. De gehele look ziet er gewoon erg mooi uit. Echt een heerlijke film die me meteen pakt en me pas weer los laat als de eindcredits verschijnen. Ook leuk om Cruise eens een bad guy te zien spelen.

Bruce Lee
27-04-2008, 14:59
Collateral, The Insider en (vooral) Heat vind ik fantastisch.
Ben het wel met Melzz eens dat Miami Vice toch wel erg zwak is. Had ik niet verwacht na al die toppers maar ben wel erg benieuwd naar Frankie Machine.

Eerst nog Public Enemies met Johnny Depp en Christian Bale. Die lijkt me heel tof.

intexor
28-04-2008, 19:21
Ik vind Miami Vice toch wel wat ondergewaardeerd. Veel mensen hadden blijkbaar een letterlijke omzetting van de serie naar het grote scherm verwacht in plaats van deze modernere invulling van Miami Vice die serieuzer is als de serie vaak was. Het romantisch subplot tussen Farrell en Li daar zat ik nu ook niet op te wachten, maar net zoals de meeste scenes in de film is ook dit een recyclage van een verhaallijn die in de serie zelf voorkwam en hier in een moderner jasje werd gestoken. De film kent zeker zijn gebreken maar die geweldige regie van Mann maakte voor mij toch ook al veel goed.

Patrick van den Hul
28-04-2008, 19:39
...maar die geweldige regie van Mann maakte voor mij toch ook al veel goed.

I agree. Ik zou de film alleen al in mijn collectie houden vanwege de fenomale shootout aan het einde :p

Marcel v/d H.
28-04-2008, 21:29
Ik vind Miami Vice toch wel wat ondergewaardeerd. Veel mensen hadden blijkbaar een letterlijke omzetting van de serie naar het grote scherm verwacht in plaats van deze modernere invulling van Miami Vice die serieuzer is als de serie vaak was. Het romantisch subplot tussen Farrell en Li daar zat ik nu ook niet op te wachten, maar net zoals de meeste scenes in de film is ook dit een recyclage van een verhaallijn die in de serie zelf voorkwam en hier in een moderner jasje werd gestoken. De film kent zeker zijn gebreken maar die geweldige regie van Mann maakte voor mij toch ook al veel goed.

Helemaal mee eens, vond Miami Vice ook een prima filmpje. Prachtige shots, waaronder de speedboot scene met muziek van Moby eronder.