PDA

Bekijk de volledige versie : waarom harry potter?



Matt D
19-05-2002, 11:53
uhm kan mij iemand een goed reden geven om ook maar een poging te doen om te kijken naar Harry Potter? Meer dan de helft van de forummers heeft deze al gekocht, hebben jullie allemaal al kinderen of houden jullie er zelf van? what's all the fuzz

Jaded
19-05-2002, 11:54
Ik snap het zelf ook niet.
Zal wel door de hype komen.
Net zoals bij The Fast and the Furious en Tomb Raider.
"Deze dvd moet je hebben en bla bla bla."

Rochan
19-05-2002, 12:27
Voor mijn kinderen, en het meeste voor mijzelf, omdat ik het wel een leuke film vind (had het al in de bioscoop gezien):D

mjlfadriaans
19-05-2002, 12:44
Hallo,

Ik zou willen zeggen waarom niet? Ik hou zelf niet van hypes, maar je houdt het niet tegen, blijkbaar is een groot deel van de mensen hier gevoelig voor, kan ik ook niet verklaren .... ik ben in ieder geval geen meeloper, ik vind iets leuk of niet leuk. Voorbeeld:

Geen Tombraider, waardeloos stuk film
Bijna Geen D&D, alleen de drakenscene's vond ik mooi .... ik heb die gekregen, maar als die drakenscene's er niet in zaten, had ik hem wel weer weggedaan ....

Deze dus wel, de hype rond Lord of the Rings vond ik ok verschrikkelijk, al die mensen die het boek nooit gezien hebben en nu ineens elke maand een nieuwe editie van het boek .... maar ik ga duidelijk op mijn eigen smaak af, vind ik het leuk, dan ga ik het zien, niet omdat iedereen zegt 'die moet je zien', dat maak ik zelf wel uit. 9/10 Keer zit ik naar iets te kijken waar echt geen drol aan is. Ik hou zelf niet van geweld bijvoorbeeld, nou ik geloof dat 80% van de films hiermee gevuld is .... het hangt bij mij af van de mate van geweld, of ik die wel/niet ga zien .... maar van die 80% is geloof ik maar een klein deel waarbij het verhaal te pruimen is .... meestal is het gewoon een verhaal die een reden to schieten/vechten geeft en wat vervolgens ingevuld wordt .... oftewel, een verhaal wordt dan niet echt verteld, vind ik dan. Maar men houdt er blijkbaar van, ik niet. Maar ik val hier al in de minderheid, je praat het toch niemand aan. Een excuus als 'het is maar een film' vind ik te makkelijk, net zoiets als 'het is maar een grap'.... de gedachte is al erg genoeg vaak. Maar wie ben ik. In ieder geval, HP vond ik wel aardig, niet zo goed als een Neverending Story, Labyrinth, maar dat is ook een hoog niveau.

Marco

Hanna
20-05-2002, 14:14
ehm ok,, ik zal je proberen te overtuigen ;)

ten eerste was ik al ver voor de hype van de boeken een fanatiek lezer van de boeken. toen ik hoorde dat er een film kwam stond ik er nogal sceptisch tegenover. ik ging er ook echt objectief zitten. maar toen de film eenmaal begon was ik verkocht. ik denk dat je het al heel vaak hebt gehoord maar: de personages zagen er net zo uit als ik ze in mijn hoofd had voorgesteld. net als zweinstein (de school) en de steen der wijzen bijvoorbeeld. tja, ik kan nog steeds niet voor jou beoordelen wat jij van harry's wereldje zult vinden, maar ik ben zeker geen fan door de hype, want ik vind dat een hype na verloop van tijd voor de film eerder een nadeel is dan een voordeel...

groetjes

Lex v/d Moolen
20-05-2002, 14:27
want ik vind dat een hype na verloop van tijd voor de film eerder een nadeel is dan een voordeel...

groetjes

Maar elk nadeel heb z'n voordeel toch?;) ;) ;)

(en andersom natuurlijk)

Lex.

Wesley
20-05-2002, 15:32
ik sluit me helemaal met Hanna aan... alleen had ik het boek gekocht toen de film er aan kwam... dus hij was er nog niet... hypes let ik niet op... want ik weet tog dat ik een andere smaak heb dan alle andere :p...(meeste gehypte films vind ik leuk, maar dat komt denk ik omdat ik er niets van verw8)
Ook als je het boek heb gelezen is het leuk om te zien hoe het eruit ziet als een film... alleen vond ik het jammer dat ze sommige stukjes eruit hebben gehaald die WEL belangrijk waren voor het verhaal....

amen :p

Oakey
20-05-2002, 15:58
...alleen had ik het boek gekocht toen de film er aan kwam... dus hij was er nog niet... hypes let ik niet op...

Dacht je dat het boek in iedere boekhandel gelegen zou hebben als het geen hype geweest was?

martin
20-05-2002, 17:24
omdat ik ook op die school zat :p jeugdsentiment....

nee hoor, voor me dochtertje die het behoorlijk spannend vond, en als vader moet je dan ook gaan kijken he' ;)
best wel een leuke film, zeker voor het geld wat ik er voor betaald hebt. er zijn slechtere films die een stuk duurder zijn.

Louis Bouduin
20-05-2002, 17:57
Ik eet nog liever min voordeur op dan een kwartier naar deze ongein te kijken. :(

John
20-05-2002, 17:58
Bijna Geen D&D, alleen de drakenscene's vond ik mooi .... ik heb die gekregen, maar als die drakenscene's er niet in zaten, had ik hem wel weer weggedaan ....


hmm dat had ik dus ook ja.... vandaar dat ik hem gekocht heb...

John
20-05-2002, 18:01
Het lijkt wel of iedereen zich aan het verdedigen is!
Het is gewoon een hartstikke leuke film, alhoewel ik nu na de 2e keer het gebrek aan acteertalent bij de kinderen opgemerkt heb, maar het is echt 2 uur lang vermaak. en ik vind dat het de sfeer van de boeken goed benaderd.

Kan ik een tegenvraag stellen:
Kan iemand mij in godsnaam vertellen waarom je al die HongKong films koopt en bekijkt? ik vind het echt vulles van de onderste plank (dit is dan mijn mening)

En zo kun je wel 50 threads neerzetten denk ik...

John
20-05-2002, 18:02
Ik eet nog liever min voordeur op dan een kwartier naar deze ongein te kijken. :(

ik begrijp dat je hem nog niet gezien hebt?
gewoon een keer huren; verstand op nul, kijken en dan een eerlijk oordeel.
dit hoort ook bij filmgeschiedenis............ :)

Louis Bouduin
20-05-2002, 18:11
ik begrijp dat je hem nog niet gezien hebt?
gewoon een keer huren; verstand op nul, kijken en dan een eerlijk oordeel.
dit hoort ook bij filmgeschiedenis............ :)

Helaas heb ik hem wel gezien. Helaas heb ik een paar van die boeken wel gelezen... helaas zelfs met het verstand op nul krullen mijn vuile hoeven ervan. :(

John
20-05-2002, 18:18
Helaas heb ik hem wel gezien. Helaas heb ik een paar van die boeken wel gelezen... helaas zelfs met het verstand op nul krullen mijn vuile hoeven ervan. :(


hahahahaha
en dat zegt de man met Titanic in de collectie. :) ;) :D
maar ok, ieder zijn mening.
ik vind dat er 100% slechtere films zijn gemaakt dan HP...

J. Rim
20-05-2002, 18:25
Hallo,

Ik zou willen zeggen waarom niet? Ik hou zelf niet van hypes, maar je houdt het niet tegen, blijkbaar is een groot deel van de mensen hier gevoelig voor, kan ik ook niet verklaren .... ik ben in ieder geval geen meeloper, ik vind iets leuk of niet leuk. Voorbeeld:

Geen Tombraider, waardeloos stuk film
Bijna Geen D&D, alleen de drakenscene's vond ik mooi .... ik heb die gekregen, maar als die drakenscene's er niet in zaten, had ik hem wel weer weggedaan ....

Deze dus wel, de hype rond Lord of the Rings vond ik ok verschrikkelijk, al die mensen die het boek nooit gezien hebben en nu ineens elke maand een nieuwe editie van het boek .... maar ik ga duidelijk op mijn eigen smaak af, vind ik het leuk, dan ga ik het zien, niet omdat iedereen zegt 'die moet je zien', dat maak ik zelf wel uit. 9/10 Keer zit ik naar iets te kijken waar echt geen drol aan is. Ik hou zelf niet van geweld bijvoorbeeld, nou ik geloof dat 80% van de films hiermee gevuld is .... het hangt bij mij af van de mate van geweld, of ik die wel/niet ga zien .... maar van die 80% is geloof ik maar een klein deel waarbij het verhaal te pruimen is .... meestal is het gewoon een verhaal die een reden to schieten/vechten geeft en wat vervolgens ingevuld wordt .... oftewel, een verhaal wordt dan niet echt verteld, vind ik dan. Maar men houdt er blijkbaar van, ik niet. Maar ik val hier al in de minderheid, je praat het toch niemand aan. Een excuus als 'het is maar een film' vind ik te makkelijk, net zoiets als 'het is maar een grap'.... de gedachte is al erg genoeg vaak. Maar wie ben ik. In ieder geval, HP vond ik wel aardig, niet zo goed als een Neverending Story, Labyrinth, maar dat is ook een hoog niveau.

Marco

Je bent niet de enige. ik ben ook niet zo´n meeloper.

Danielle Gerards
20-05-2002, 19:07
Mijn broertje is helemaal gek van harry potter.
Ik vind het een totaal nutteloze en uitgemolken thema. Maar ik moest mijn haatgevoelens terzijde laten. Dus...
Na een "deepcore" onderzoek ben ik tot de volgende conclusie gekomen; harry potter is voor diegenen die Triumph Des Willens niet als meesterwerk beshouwen.
Tja.. any comments?

grüsse

Danielle

John
20-05-2002, 19:13
Mijn broertje is helemaal gek van harry potter.
Ik vind het een totaal nutteloze en uitgemolken thema. Maar ik moest mijn haatgevoelens terzijde laten. Dus...
Na een "deepcore" onderzoek ben ik tot de volgende conclusie gekomen; harry potter is voor diegenen die Triumph Des Willens niet als meesterwerk beshouwen.
Tja.. any comments?

grüsse

Danielle

ik mis de bedoeling van deze vergelijking volledig, en ik vind hem ook niet helemaal owkee als je het me eerlijk vraagt...

Glenn Smits
20-05-2002, 19:19
Hmm ik vind de hoes mooi maar ik weiger om dat ding voor de eerste keer te gaan kijken zodat ik hem strax vanwege een slap excuus toch weer aanschaf. Nee Harry is en blijft buiten mijn collectie. Ik wil met die hele Balkenende niets te maken hebben ;)
(niks tegen Balkenende zelf). Titanic rulez wel overigens maar daar moet je van houden, zoals ik. ;)

Danielle Gerards
20-05-2002, 19:22
ik mis de bedoeling van deze vergelijking volledig, en ik vind hem ook niet helemaal owkee als je het me eerlijk vraagt...

Heb je die foute propagandafilm weleens gezien? ja? Ik krijg hetzelfde gevoel bij harry potter. Misselijkmakend onzin; hiermee bedoel ik de inhoud. Dat wilde ik duidelijk maken. Het is niet een subtiel voorbeeld; dat moet ik toegeven. Het spijt me als ik jou of iemand anders heb gekwetst met mijn vergelijking.

k&k

Danni

Anonymous
20-05-2002, 19:29
Zo'n film is gewoon fun en ik spaar ook gewoon DVD's en de
cover spreekt me aan.Als er later kids komen dan is dat dan
ook mooi meegenomen, maar ik hou ook wel een beetje van
kinderfilmpies :d

Tommy Brok
20-05-2002, 19:33
Ik heb de film nog niet gezien maar ben van plan die binnenkort aan te schaffen! Heb de boeken wel gelezen en die bevielen mee heel goed, leuke boeken! Dus ga ervan uit dat ik de film ook wel leuk vind!

John
20-05-2002, 19:33
Heb je die foute propagandafilm weleens gezien? ja? Ik krijg hetzelfde gevoel bij harry potter. Misselijkmakend onzin; hiermee bedoel ik de inhoud. Dat wilde ik duidelijk maken. Het is niet een subtiel voorbeeld; dat moet ik toegeven. Het spijt me als ik jou of iemand anders heb gekwetst met mijn vergelijking.

k&k

Danni

Nou ik mis de vergelijking Leni Riefenstahl - Harry Potter nog steeds.
Het slaat echt nergens op. Beetje domme uitspraak.
Das exact hetzelfde als Pim Fortuyn met Hitler vergelijken, of de Bijbel met mein Kampf (alhoewel....)

Ik begrijp dat er mensen zijn die kotsend rondlopen omdat HP tot zo'n commercieel product is gemaakt. maar als dat niet was gebeurt en hij had in het filmhuis vertoond geworden, god wat was het dan een goeie film geweest (bij wijze van spreken).
LOTR is ook een commercieel product, maar dat neemt niet weg dat de film ongelofelijk mooi is.

Ik loop normaal ook weg van dat commerciele gedoe (vooral bij muziek: britney spears en kornuiten, al dat commerciele geklooi van pinkpop wat ik op dit moment moet aanhoren enzovoorts),

Maar blijft toch nog steeds dat HP een vrij pretentieloze film is geworden, zoals zovele braakbusters als Titanic, Pearl Harbor etc.
En daar is nix mis mee.
Plus dat vele maatschappijen een voorbeeld mogen nemen aan de verpakking en de extra's van de gehele DVD, en dat voor de prijs van 18,99 (bij de MM).....................

Edwin vd Zwaard
20-05-2002, 20:08
ten eerste was ik al ver voor de hype van de boeken een fanatiek lezer van de boeken. toen ik hoorde dat er een film kwam stond ik er nogal sceptisch tegenover. ik ging er ook echt objectief zitten. maar toen de film eenmaal begon was ik verkocht.


Ook ik heb m besteld, hij komt als het goed is dinsdag (morgen) de brievenbus inzeilen..

Ik heb m zelf nog nooit gezien, maar mijn vriendin wel.. Dus koop ik m meer voor haar als voor mij :) Wat Hanna zegt komt mij zo verdacht bekend voor: Mijn vriendin was ook al ver voor ik er ooit van gehoord had fan van die boeken.. Ik heb toen alle 4 de delen voor haar gekocht, dus ze las die dingen bijna continue..

Ook zei had zoiets van "dat kan je nooit goed verfilmen, dat is in ieders gedachten anders", maar toen ze met een vriendin naar de bios was geweest was ze verkocht..

Zelfs met de vooroordelen (ze ging er dus in tegenstelling tot Hanna, absoluut niet objectief zitten, meer zo van: laat maar komen, het is toch nix) vond ze het een geweldige film...

Dus vandaar... Maar een hype, daar heb ik me nog nooit wat van aangetrokken.. Ook LOTR moet ik nog zien, maar wacht geduldig op de DVD ..

Louis Bouduin
20-05-2002, 20:12
Nou ik mis de vergelijking Leni Riefenstahl - Harry Potter nog steeds.
Het slaat echt nergens op. Beetje domme uitspraak.
Ik begrijp dat er mensen zijn die kotsend rondlopen omdat HP tot zo'n commercieel product is gemaakt. maar als dat niet was gebeurt en hij had in het filmhuis vertoond geworden, god wat was het dan een goeie film geweest (bij wijze van spreken).


Sorry John, maar je hebt natuurlijk gelijk dat zo'n propaganda film van Riefenstahl vergelijken met Harry Potter een beetje dom is.
Maar denken dat als deze prul in een filmhuis zou worden vertoond ,dat hij dan wél goed gevonden zou worden is even dom. :(

Oakey
20-05-2002, 20:17
Ik ben geen HP-fan, maar heb de film wel gezien. Ik vond de film niet goed, maar moet zeggen dat ik hem beter vond dan Lord of the Rings, die vond ik nog slechter.

Voor kinderen is ie misschien leuk.

John
20-05-2002, 20:28
Sorry John, maar je hebt natuurlijk gelijk dat zo'n propaganda film van Riefenstahl vergelijken met Harry Potter een beetje dom is.
Maar denken dat als deze prul in een filmhuis zou worden vertoond ,dat hij dan wél goed gevonden zou worden is even dom. :(

daarom stond er ook "bij wijze van spreken".

ik bedoel daarmee te zeggen dat het vaak zo is dat, wanneer een film een commercieel succes is, deze meestal ook verguisd wordt door een grote groep mensen (zie Titanic, PH), maar als de film wat geruislozer de kleinere bioscopen ingaat, en er minder aandacht naar uit gaat, het kleinere publiek het vaak een goede film vind.
Goed voorbeeld daarvan vind ik nu Monster's Ball.

Maar blijft: Je haat HP, of je houd ervan.

Danielle Gerards
20-05-2002, 20:36
Nogmaals;inhoudelijk hebben HP en Leni Riefenstahl's Triumph des Willens niets met elkaar te maken, MAAR HP's inhoud vind ik net zo onsmakelijk als TdW's inhoud. DIT is toch nu duidelijk of blijft het een moeilijke vergelijking?

John
20-05-2002, 20:45
Nogmaals;inhoudelijk hebben HP en Leni Riefenstahl's Triumph des Willens niets met elkaar te maken, MAAR HP's inhoud vind ik net zo onsmakelijk als TdW's inhoud. DIT is toch nu duidelijk of blijft het een moeilijke vergelijking?
het gaat er niet om of het duidelijk of moeilijk is, het is een onsmakelijke vergelijking. hp heeft geen diepere nazi ideeën....
tenminste, niet voor zover ik het heb kunnen zien....

Werner
20-05-2002, 22:46
alhoewel ik nu na de 2e keer het gebrek aan acteertalent bij de kinderen opgemerkt heb,

Laat me raden... jij hebt NOOIT The Kid gezien...

Richard68
20-05-2002, 22:51
Het is gewoon een goede leuke film. Verveelt geen moment. er zitten geen dode stukken in zoals bij veel films. De special effects zijn goed gemaakt en het is gewoon echt ruim twee uur lekker kijken.

Ik ben trouwens ook geen Hype-volger.

darth tyranus
20-05-2002, 23:15
Ik hou ook niet van hype
ik ben een hardcore starwars fan maar ik heb haary potter ook gekocht ik vind het gewoon een leuke gezellige film lekker gangbaar mijn vrouw vind het weer niks maar ik vind het gewoon leuk en ik denk ook dat het kwestie van smaak is hype of geen hype
may the force be with us

Anonymous
21-05-2002, 07:10
Laat me raden... jij hebt NOOIT The Kid gezien...

Of The Sixth Sense ;)

Maar John heb ergens wel gelijk, ik zie vaak zat film's waar
kids die acteren maar beter het niet meer in de toekomst
kunnen doen zoals in aantal film's die Jake LLoyd.Dat is
toch ook gewoon een bal gehakt op pootjes :p

Mark S
21-05-2002, 07:20
De vergelijking TdW - HP ontgaat mij ook volledig,
maar ook al bevat Triumph des Willens een zeer bedenkelijke inhoud, ik vind 'em anders verdomd mooi en goed gemaakt.
Dat de oude dame nog steeds last heeft van sympathieen en jeudgsentimenten is erg triest, maar haar films beschouw ik toch wel als een stukje vakwerk.

anton
21-05-2002, 07:29
Ik heb HP voor het eerst in de bios gezien en moet toegeven dat ik bijna huilend de bios uitging zo slecht vond ik hem.

Ik verwachte een film met veel getover en special effects. Dat viel dus echt tegen.

Mijn vriendin wou graag de boeken hebben en zodoende heb ik die maar voor haar gekocht. De boeken zijn echt super je wilt maar door gaan met lezen en op het moment dat het boek uit is baal je er gewoon van.

Let op dit is mijn mening.

Nadat ik de boeken had gelezen ben ik weer naar de bios gegaan en toen vond ik de film echt te gek. De personen komen naar voren zoals je je ook voorstelt.

Ik bedoel hier mee te zeggen dat heel veel films kunnen tegenvallen als je een bepaalde voorstelling van zo een film hebt en de film voldoet niet aan die voorstelling.

Maakt dat een film slecht????

Ik denk dat hier te veel mensen zijn die alles perfect willen hebben zowel hun HT setje als de films.

Een advies voor iedereen, wees tevreden met wat je hebt (het kan altijd beter, en geniet van de films en kijk naar een film zonder vooroordeel anders zijn bijna alle films slecht)
:D

Mike Philippens
21-05-2002, 07:36
En zo kun je wel 50 threads neerzetten denk ik...
De enige goede opmerking van deze thread!
Wat is de zin hiervan? Gaan we nu voor elke film een thread openen om ons af te vragen wat iemand hier nu aan vindt? Met welk doel? Liefhebbers tot inkeer brengen?
Volgens mij zijn er interessanter dingen te bedenken als het om DVD's gaat...:confused:

starbuck
21-05-2002, 09:08
Nog nooit een potter boek gelezen, wel de dvd gekocht, ben ik dus een slachtoffer van een hype, of erger nog ben ik een meeloper???


Het thema ( tovenaar-fantasie ) spreekt me aan, door een geweldig commercieel offensief op de tv tijdens de biosrelease kon ik me een goed beeld vormen of de dvd een aanschaf waard was, en dat was hij en dat is hij naar aanschaf nog steeds.

Dus ik ben ontzettend blij dat ik me heb laten beinvloeden door de hype en nog blijer dat ik in deze een meeloper ben want ik heb in ieder geval een dikke 2 uur genoten van een goed verzorgde fantasie film.

( ik hoop dat het stukje kind in mij dat dit soort films leuk vind nooit zal verdwijnen) :p

MattDVD
21-05-2002, 09:19
Ik vind het een schitterende film die ik zeker nog vaker zal kijken:D Boeken zijn ook super. Wacht al op boek 5:rolleyes: duurt alleen nog wel even.

Louis Bouduin
21-05-2002, 09:31
daarom stond er ook "bij wijze van spreken".

ik bedoel daarmee te zeggen dat het vaak zo is dat, wanneer een film een commercieel succes is, deze meestal ook verguisd wordt door een grote groep mensen (zie Titanic, PH), maar als de film wat geruislozer de kleinere bioscopen ingaat, en er minder aandacht naar uit gaat, het kleinere publiek het vaak een goede film vind.
Goed voorbeeld daarvan vind ik nu Monster's Ball.

Maar blijft: Je haat HP, of je houd ervan.

Ja, daar zit iets in. Trouwens een beetje controverse rond een film houdt de boel levendig. Maar wat me stoort aan die HP boeken en films is het hele godvergeten gedoe er om heen. De manier waarop ze je proberen die dingen je strot in te rammen. Herinner je dat laatste boek. Stipt 12 uur snachts gingen de boekhandels open. Alles netjes geregistreerd door een pak camera's. Komt daar zo'n Potter snotter van 13 je even vertellen wat een gigantisch boek dat is. (Alsof in die winkel ook daags nadien geen honderd even goede boeken liggen). Maar nee, je moet erbij zijn. Ik zou zeggen, Potter snotter, in plaats van je je zakgeld door wat linke bonentellers te laten aftroggelen, zou je op dat uur onder de lakens moeten liggen rukken tot je er eelt van tot in je versgewassen nek krijgt.
Wat de film zelf betreft sluit ik me graag aan bij wat de criticus van Rolling Stone ook al zei:
Is the movie any good? At the dawn of the twenty-first century, when art is defined by commerce, this question is beside the point.

Roberto van Rooijen
21-05-2002, 09:43
Ik vind het jammer dat de film bij de videotheek alleen maar in 4:3 formaat te huren is, bij Videoland althans.
De lengte van de film heeft mij er in het begin van weerhouden om deze te gaan bekijken en ben na het zien van de film tot de conclusie gekomen dat het niet een onaardige film is maar niet bedoeld is om toe gevoegd te worden aan mijn DVD-collectie.
Hij is aardig maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Maarten van Krimpen
21-05-2002, 11:24
Ik ben zelf ook nog een kind (13 jaar) maar heus niet alleen kinderen vinden deze film leuk. Toen ik in de bioscoop was zag ik echt niet alleen kinderen zitten. Meer dan de helft was volgens mij volwassenen!!:D :confused:
Hoewel ik de film zelf nogal tegen vond vallen, ga ik absoluut de DVD kopen. Weet je wel wat voor extra's erop zitten!?

Louis Bouduin
21-05-2002, 11:29
Nadat ik de boeken had gelezen ben ik weer naar de bios gegaan en toen vond ik de film echt te gek. De personen komen naar voren zoals je je ook voorstelt.
Ik bedoel hier mee te zeggen dat heel veel films kunnen tegenvallen als je een bepaalde voorstelling van zo een film hebt en de film voldoet niet aan die voorstelling.
Maakt dat een film slecht????


Nee, dat maakt de film natuurlijk niet slecht. Maar het maakt hem natuurlijk ook niet goed. Een goede film zal je meeslepen en aan het scherm gekluisterd houden, ook zonder dat je een aantal boeken hebt gelezen, of heel die reklamecaravan over je af hebt gekregen. :)

Louis Bouduin
21-05-2002, 11:41
Ik denk dat hier te veel mensen zijn die alles perfect willen hebben zowel hun HT setje als de films. Een advies voor iedereen, wees tevreden met wat je hebt (het kan altijd beter, en geniet van de films en kijk naar een film zonder vooroordeel anders zijn bijna alle films slecht)

Perfect hoeft niet. Wel goed. De moeite waard. Voor jezelf dan. wat anderen ervan denken/menen/zeggen is alles welbeschouwd hun zaak.
Maar als je zegt dat mensen hier alles te perfect willen, zowel hun setje als de films, dan is dat een vooroordeel. (volgens Van Daele: niet op kennis of redenering, maar op traditie of navolging berustend oordeel.)

anton
21-05-2002, 11:48
Posted By Louis / Nee, dat maakt de film natuurlijk niet slecht. Maar het maakt hem natuurlijk ook niet goed. Een goede film zal je meeslepen en aan het scherm gekluisterd houden, ook zonder dat je een aantal boeken hebt gelezen, of heel die reklamecaravan over je af hebt gekregen.

Dat is dus precies wat ik bedoel.

Door alle info over films die je krijgt heb je een bepaald beeld van een film, als de film niet aan dat beeld voldoet wordt de film als slecht ervaren.

Neem nou spiderman, ik heb er hoge verwachtingingen van. Ik hoop niet dat ik mij helemaal gek laat maken want dan ben ik er bijna zeker van dat hij tegen gaat vallen.

Dat is ook meestal het probleem met vervolg films. Iedereen verwacht een super film van The matrix reloaded (schrijf je dat zo), kunnen ze de matrix overtreffen ????

Dus volgens mij kan je het beste zonder verwachting naar een film kijken en dan een mening vormen. Oordeel na de film of je hem goed vindt of niet.

En een mening blijft altijd een mening, wat de een goed vindt vindt de ander weer echt slecht.

Ik heb bijvoorbeeld The Fight club halverwege uitgezet, ik vond het echt een bud film. Maar ik heb ook al gehoord dat er mensen zijn die het echt een superfilm vonden (shoot me).

Ach, ik vond Harry Potter een leuke film om naar te kijken en ben blij dat ik hem in mijn collectie heb. Ik neem aan dat er ook mensen zijn die halverwege de bios hebben verlaten of de dvd hebben gekocht en zo snel mogelijk weer willen verkopen.

Gelukkig maar anders was de wereld zo saai

John
21-05-2002, 17:00
Laat me raden... jij hebt NOOIT The Kid gezien...

euhm..... nee :)
why?
is dat nog erger?

John
21-05-2002, 17:03
Ik verwachte een film met veel getover en special effects. Dat viel dus echt tegen.


dat is nou precies wat er niet gebeurt (net zoals in het boek)

als je als 1e jaar tovenaarsleerling naar zweinstein komt kun je nog niet toveren (of draaf ik nu wel erg door? :) )

John
21-05-2002, 17:05
Ik heb bijvoorbeeld The Fight club halverwege uitgezet, ik vond het echt een bud film. Maar ik heb ook al gehoord dat er mensen zijn die het echt een superfilm vonden (shoot me).


ik begon al te denken dat het aan mij lag.
ik vind het ook een vreselijke film.

nix bijzonders.
maar zo zijn er wel meer films waar bij ik denk: what's the fuzz?

Tommy Brok
21-05-2002, 17:08
ik begon al te denken dat het aan mij lag.
ik vind het ook een vreselijke film.


Hier is er nog een hoor die het echt een bout film vind! Heb hem zitten kijken en vond er geen een keer iets aan! Heb hem toen maar uit gezet! heb naderhand nog wel gehoord dat hij dezelfde persoon was ofzoiets, allemaal gebrabbel! Is gewoon niks aan, KLAAR!

Richard68
21-05-2002, 17:50
Iedereen heeft recht op zijn mening. Ik vond het gewoon echt een goede film. niet vanwerge de hype of zo. Het verhaal is goed opgebouwd, geen dode momenten, goede special effects. Gewoon echt ruim twee uur familiy entertainment. De reden(en) waarom dit een waardeloze film zou zijn kan ik niet vinden.

John
21-05-2002, 17:55
Hier is er nog een hoor die het echt een bout film vind! Heb hem zitten kijken en vond er geen een keer iets aan! Heb hem toen maar uit gezet! heb naderhand nog wel gehoord dat hij dezelfde persoon was ofzoiets, allemaal gebrabbel! Is gewoon niks aan, KLAAR!

heeeeej een nieuwe foto.
beetje klein :)

rrrick
21-05-2002, 18:16
De eeuwige discussie tussen commercieel (dus slecht) en alternatief (dus goed). Opvallend is vaak dat de mensen in het alternatieve circuit zo ontzettend intolerant zijn ten opzichte van mensen die een 'commerciële' film op zijn tijd ook leuk vinden. Vaak vergezeld van een tirade (Potter = Triumf des Willens) wordt er dan gekoketteerd met kennis en afwijkende meningen. Begrijp me niet verkeerd, ook ik kijk graag naar de 'betere' film, maar dat hele enge circuitje van pseudo-intellectuelen dat daarom heen cirkelt kan me gestolen worden. Dat 'wij-tegen-zij' sfeertje, dat elitaire, hooghartige gebral, dat afgeven op de 'massa', die krampachtige pogingen om toch vooral maar anders en tegendraads te zijn, vreselijk.
Harry Potter wordt door een ongelofelijke hoop mensen heel leuk gevonden, dat wil niet zeggen dat het dan meteen kuddevoer is en niet deugt. Als dat namelijk de maatstaf is dan kunnen we Rembrandt, Mozart,Picasso, Chaplin, etc. ook direct bij het grofvuil zetten.

Waar ik eigenlijk ontzettend pissig over word is het feit dat mijn dochter van 8, die zowel de boeken als de film fantastisch vindt geassocieerd wordt met Nazisme of 'rukken in bed' en dat soort zaken. Treurig als je zo je gelijk moet halen....

Voor de duidelijkheid, ook ik vind de boeken uitstekend en de film een meer dan geslaagde poging om deel 1 op een goede manier op het doek te krijgen.

Mark S
21-05-2002, 18:23
En.....opgelucht?

Mich
21-05-2002, 18:40
Ikzelf kijk gewoon naar de films die ik graag zie. Als die per toeval "het slachtoffer" is van een hype dan zal ik die film toch zien. Harry Potter, Lord Of The Rings, Star Wars, Spiderman. Allemaal hype en allemaal zooooo lekker ...

En ... Harry Potter mag er best wezen ... :p

rrrick
21-05-2002, 18:44
Ach,

zie je eigen quote van Billy Corgan ;)

Louis Bouduin
21-05-2002, 18:44
Waar ik eigenlijk ontzettend pissig over word is het feit dat mijn dochter van 8, die zowel de boeken als de film fantastisch vindt geassocieerd wordt met Nazisme of 'rukken in bed' en dat soort zaken. Treurig als je zo je gelijk moet halen....

Voel me vanwege dat rukken aangesproken... Ik had het over een 13 jarige Potter snotter die om 12 uur snachts door een stel geldwolven naar een of andere boekwinkel werd gelokt, onder het mom van: daar moet je bij zijn of je mist iets geweldigs. En dit terwijl er minstens even goede boeken voor kinderen zijn, die op een normaal uur te koop zijn. Het is bovendien een van Madonna gepikte stunt en een die behoorlijk stinkt. Dat ik er een grapje van maakte, heeft alles met de geur daarvan te maken. Treurig weet je wat dat is: dat jij je dochter (omdat ze toevallig van die boeken houdt) erbij betrekt om je gelijk te halen. Ik gun dat meisje alle plezier in die boeken. Alle mensen die van die film houden alle plezier in die film. Maar ik heb het al gezegd: de manier waarop ze je zoiets in je strot proberen te rammen, is plat en stoot sommige mensen terecht tegen de borst. Je hoeft mijn inziens heus geen pseudo intellectueel of iets dergelijks te zijn om je daaraan te storen.

Mark S
21-05-2002, 18:46
zie je eigen quote van Billy Corgan :D :D :D
Je ging ff lekker tekeer...

Louis Bouduin
21-05-2002, 18:55
Harry Potter wordt door een ongelofelijke hoop mensen heel leuk gevonden, dat wil niet zeggen dat het dan meteen kuddevoer is en niet deugt.

Daar heb je tenminste een punt in. Toch even dit: omdat een heleboel mensen hem leuk vinden, hoeft van de andere kant ook nog niet te betekenen dat iedereen hem dan maar leuk moet vinden. Er eventueel niks aanvinden; dit lijkt me iedereen zijn goed recht, net zo goed als hem prachtig vinden. En dit kan best zonder al die mensen meteen uit te maken voor tegendraadse, intolerante pseudo zakken. Je sprak over intolerantie. Wel, dit is een puur staaltje van intolerantie.

Mark S
21-05-2002, 18:57
Ik had het over een 13 jarige Potter snotter die om 12 uur snachts door een stel geldwolven naar een of andere boekwinkel werd gelokt, onder het mom van: daar moet je bij zijn of je mist iets geweldigs
Louis, dat gebeurt hier (in NL) wel vaker. Met de cd's van ene Marco Borsato bijvoorbeeld. Wat dat betreft is Harry Potter een cultureel hoogstandje...

Mark S
21-05-2002, 19:00
Toch leuk om te zien hoe rrrick zijn mening in algemene vorm probeert te ventileren, en mensen zich als individu aangesproken voelen....

Louis Bouduin
21-05-2002, 19:07
Louis, dat gebeurt hier (in NL) wel vaker. Met de cd's van ene Marco Borsato bijvoorbeeld. Wat dat betreft is Harry Potter een cultureel hoogstandje...

Ik hoop niet dat je nu denkt dat ik me daar vrolijk van ga voelen.
En dat mag nog zo zijn... Ik vind het een goedkoop gedoe. En vergeleken met MB is zowat alles een cultureel hoogstandje. Maar ook hier geldt weer hetzelfde. Je mag van mij best van Borsato houden, maar ook best het schurft aan hem hebben. Mijn opa van 87 vindt Borsato bijvoorbeeld ook het einde. So What... Zolang je niet eist dat iedereen hem graag hoort omdat zoveel anderen dit doen is voor mij alles ok.

Mark S
21-05-2002, 19:12
Ik hoop niet dat je nu denkt dat ik me daar vrolijk van ga voelen.
Wees gerust...

Mijn opa van 87 vindt Borsato bijvoorbeeld ook het einde.
Zonder ook maar enigzins afbreuk te willen doen aan jouw opa, is dat wel de doelgroep van MB (en iedereen < 8 jaar):D

Louis Bouduin
21-05-2002, 19:13
Toch leuk om te zien hoe rrrick zijn mening in algemene vorm probeert te ventileren, en mensen zich als individu aangesproken voelen....

Ik voelde me wel degelijk persoonlijk aangesproken vanwege het grapje over dat rukken. Als daar dan kinderen voor ingeschakeld worden, vind ik dit inderdaad tijd voor een reactie.
Bovendien reageerde ik ook in algemene vorm tegen iedereen die denkt dat wat zij een fantastische film vinden, dat dit dan ook maar meteen voor iedereen moet gelden.

Mark S
21-05-2002, 19:16
Bovendien reageerde ik ook in algemene vorm tegen iedereen die denkt dat wat zij een fantastische film vinden, dat dit dan ook maar meteen voor iedereen moet gelden
Who cares? Als men graag zijn eurootjes daar aan wil verkwisten, soit.
Het leuke van een hype is dat deze vanzelf weer snel over gaat....
(al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt 'em wel...)

John
21-05-2002, 19:18
Ik ben zelf ook nog een kind (13 jaar) maar heus niet alleen kinderen vinden deze film leuk. Toen ik in de bioscoop was zag ik echt niet alleen kinderen zitten. Meer dan de helft was volgens mij volwassenen!!:D :confused:
Hoewel ik de film zelf nogal tegen vond vallen, ga ik absoluut de DVD kopen. Weet je wel wat voor extra's erop zitten!?

potverdikkie
voor een "kind" van 13 tik je beter dan de gemiddelde volwassene hier op het forum :)

Mark S
21-05-2002, 19:23
Ik denk dat de media-aandacht voor Potter deels te maken had met de reactie van een stel rechtlijnige reli-freaks, die de hand van Satan in de boeken meenden te moeten herkennen, en bang waren dat onschuldige kinderzieltjes onverhoopt blootgesteld werden aan het "occulte".
Een hype is snel geboren, een controverse eveneens....

John
21-05-2002, 19:30
De eeuwige discussie tussen commercieel (dus slecht) en alternatief (dus goed). <KNIP> Voor de duidelijkheid, ook ik vind de boeken uitstekend en de film een meer dan geslaagde poging om deel 1 op een goede manier op het doek te krijgen.



ik had het niet beter kunnen formuleren :)

Louis Bouduin
21-05-2002, 19:38
ik had het niet beter kunnen formuleren :)

Ik wel: er is geen eeuwige discussie over commercieel slecht en alternatief goed. Dit is alleen maar iets dat altijd uit de kast wordt gehaald indien iemand een afwijkende mening heeft.

John
21-05-2002, 19:52
Ik wel: er is geen eeuwige discussie over commercieel slecht en alternatief goed. Dit is alleen maar iets dat altijd uit de kast wordt gehaald indien iemand een afwijkende mening heeft.

Het wordt een eindeloze discussie zo, maar: nee, ben ik het niet mee eens. Ik ken té veel voorbeelden van mensen die denken dat ze het licht hebben uitgevonden als ze naar het Rotterdams Filmfestival gaan (wat redelijk commercieel is in mijn ogen).
En ik bedoel hier niet jou mee, Louis, of iemand anders van het forum, maar gewoon wat vrienden en kennissen...

rrrick
21-05-2002, 20:15
Niemand 'dwingt' je om iets leuk te vinden. Waar het mij om gaat is het automatisme waarmee 'succesvol' te vaak gekoppeld wordt aan 'slecht'.

Anyway...

Ik ben niet begonnen over Riefenstahl, ik ben ook niet begonnen over rukkende kinderen.

Quote:

" Komt daar zo'n Potter snotter van 13 je even vertellen wat een gigantisch boek dat is. (Alsof in die winkel ook daags nadien geen honderd even goede boeken liggen). Maar nee, je moet erbij zijn. Ik zou zeggen, Potter snotter, in plaats van je je zakgeld door wat linke bonentellers te laten aftroggelen, zou je op dat uur onder de lakens moeten liggen rukken tot je er eelt van tot in je versgewassen nek krijgt".

Nee, dit is een sterk argument om een film te beoordelen. Wat is dat voor belachelijke vooringenomenheid? Dat jij een hekel hebt aan Harry Potter is duidelijk, en dat is je goed recht, maar dat je daar het recht aan ontleent om mensen (kinderen in dit geval) die Harry Potter wel goed vinden (om wat voor reden dan ook) op deze wijze te kwalificeren is wel heel goedkoop.

Als je deze thread doorloopt zie je vrijwel nergens een kwalitatief argument staan waarom de film niet zou deugen. Er wordt afgegeven op de heisa eromheen, er wordt afgegeven op de mensen die 'm wel goed vinden, maar dat is het dan ook....

martin
21-05-2002, 20:16
wat is nu nog beter om het fenomeen DVD tepromoten met een film van Harry potter.

vergeet even niet dat de doel groep van Harry Potter wel de kinderen/jeugd zijn, moeten wij als grote mensen weer gaan denken dat hier een vies spelletje gespeeld wordt door de commercie.. ach laat ze toch als je kind het nou maar leuk vind.
of was harry potter als kinderfilm voor de grote mensen bedoelt.:confused:

Louis Bouduin
21-05-2002, 20:41
Als je deze thread doorloopt zie je vrijwel nergens een kwalitatief argument staan waarom de film niet zou deugen. Er wordt afgegeven op de heisa eromheen, er wordt afgegeven op de mensen die 'm wel goed vinden, maar dat is het dan ook....

Dus met andere woorden, wij moeten wel vinden dat hij deugt omdat we geen argumenten aandragen, wel hier heb je er alvast een paar omdat je het zo vriendelijk vraagt:

Alhoewel de film erg hard zijn best doet om het boek zo trouw mogelijk te volgen, lukt dit mijn inziens niet helemaal. De speciale effecten staan daarvoor het verhaal te veel in de weg, waardoor het geheel de sfeer van het boek mist. Het lijkt er wel op, maar ook weer net niet. Daardoor mist de film iets. Ik zou dit een ziel willen noemen. Of voor mijn part iets eigens, waardoor hij ook zonder het boek overeind blijft. M.a.w., de film copieert het boek omwille van de schare trouwe fans, zonder er iets voor in de plaats te geven. Misschien had hij nog gered kunnen worden als de kinderen beter hadden geacteerd, maar -ik zal vriendelijk zijn voor hen- dit deden ze niet.

Louis Bouduin
21-05-2002, 20:51
Niemand 'dwingt' je om iets leuk te vinden. Waar het mij om gaat is het automatisme waarmee 'succesvol' te vaak gekoppeld wordt aan 'slecht'.

Voor mezelf suksesvol en goed:

Gladiator
Moulin Rouge
Shakespeare in Love
L.A. Confidential
Pulp Fiction
Forrest Gump
The Silence Of The Lambs
Schindlers List
Unforgiven
Braveheart
Titanic

Ik kan zo nog wel even verder gaan, maar ik koppel liever niets. Bovendien zeg ik nergens dat HP een slechte film is, maar dat ik het een slechte film vind. Toch een kleine nuance, lijkt me.

John
21-05-2002, 21:22
M.a.w., de film copieert het boek omwille van de schare trouwe fans, zonder er iets voor in de plaats te geven. Misschien had hij nog gered kunnen worden als de kinderen beter hadden geacteerd, maar -ik zal vriendelijk zijn voor hen- dit deden ze niet.


Hier sla je m.i. de plank toch wel mis: de regisseur heeft de wens van Rowling ingewilligd: niet teveel afwijken van het boek. En ik (en met mij velen) vind dat dat goed gelukt is. Ik heb eerst het boek gelezen en toen de film gezien. Andersom is een dooddoener. Dan ga je er teveel op letten.

En inderdaad, de kinderen acteerden niet goed, maar dat zal wel komen omdat ze nagenoeg geen ervaring hadden....

Louis Bouduin
21-05-2002, 21:46
Hier sla je m.i. de plank toch wel mis: de regisseur heeft de wens van Rowling ingewilligd: niet teveel afwijken van het boek. En ik (en met mij velen) vind dat dat goed gelukt is. Ik heb eerst het boek gelezen en toen de film gezien. Andersom is een dooddoener. Dan ga je er teveel op letten.


Volgens mij ligt daar juist het probleem. Het is de uitdrukkelijke wens van iedere schrijver dat zijn boek zo getrouw mogelijk wordt verfilmd. Spielberg hield de eer tenminste aan zichzelf toen hij de wens van Rowling om een all britisch cast niet wilde vervullen. Maar het is aan de regisseur om zulke wensen al dan niet in te willigen. Toch is een boek geen film en vica versa. Vandaar mijn kritiek dat de film ziel mist. Het is een film voor fans van het boek. Nu op zich is daar niks mis mee. Gone With The Wind en The Godfather hadden als boeken ook een schare trouwe volgelingen. Het waren eveneens enorme bestsellers. Maar beide films wisten zich een eigenheid te verwerven die tot op de dag van vandaag overeind blijft. Een eigenheid die ik bij HP mis. Maar als jij ze wel ziet, dan is je dat van harte gegund. :)

Richard68
21-05-2002, 22:24
Titanic? Dat is pas een echt waardeloze film met Leonardo di capriolo. Maar goed dat wij niet allemaal dezelfde smaak hebben.

rrrick
22-05-2002, 12:06
Smaken verschillen inderdaad. Ik weet ook niet waarom ik Harrie Potter wel leuk vind (aangestoken door het enthousiasme van m'n dochter?) en bijvoorbeeld Requiem for a Dream van Aranofsky niet te harden vind. Filmtechnisch kan ik aan geen van beide films iets specifiek fouts ontdekken, maar die laatste raakt me totaal niet, en zou ik denk ik als 'zielloos' omschrijven...

Affijn, dit wordt geblaat in de ruimte. Gewoon ieder zijn ding en veel plezier ermee ;)

Britte
22-05-2002, 12:53
Ik ben dus een enorme fan van de boeken...

Na een cursus "Jeugdliteratuur" aan de KUL ben ik dus opnieuw jeugdliteratuur gaan lezen en zo ben ik dus op HP gebotst (voor de hype) De originele Engelstalige versies zijn toch wel geweldig...wat jeugdliteratuur betreft (van de Nederlandse vertaling krijg ik het gewoon...Zweinstein.pff, klinkt totaal niet)

Ik keek dan ook enorm uit naar de film...maar dat vond ik dus wel wat tegenvallen. Het wonderbaarlijke van het boek, de sfeer...dat mis ik absoluut in de film.

Nu ja, ik heb het sowieso niet echt met verfilmingen van literatuur en ik probeer ook steeds het boek te lezen vooraleer de film te bekijken. De enige verfilming die ik een beetje ok vind is "Silence of the Lambs" maar als je dan kijkt naar "Hannibal" dan ligt dat al helemaal anders: boek is tof maar film...????

Matt D
22-05-2002, 13:11
De eeuwige discussie tussen commercieel (dus slecht) en alternatief (dus goed). Opvallend is vaak dat de mensen in het alternatieve circuit zo ontzettend intolerant zijn ten opzichte van mensen die een 'commerciële' film op zijn tijd ook leuk vinden. Vaak vergezeld van een tirade (Potter = Triumf des Willens) wordt er dan gekoketteerd met kennis en afwijkende meningen. Begrijp me niet verkeerd, ook ik kijk graag naar de 'betere' film, maar dat hele enge circuitje van pseudo-intellectuelen dat daarom heen cirkelt kan me gestolen worden. Dat 'wij-tegen-zij' sfeertje, dat elitaire, hooghartige gebral, dat afgeven op de 'massa', die krampachtige pogingen om toch vooral maar anders en tegendraads te zijn, vreselijk.
Harry Potter wordt door een ongelofelijke hoop mensen heel leuk gevonden, dat wil niet zeggen dat het dan meteen kuddevoer is en niet deugt. Als dat namelijk de maatstaf is dan kunnen we Rembrandt, Mozart,Picasso, Chaplin, etc. ook direct bij het grofvuil zetten.

Waar ik eigenlijk ontzettend pissig over word is het feit dat mijn dochter van 8, die zowel de boeken als de film fantastisch vindt geassocieerd wordt met Nazisme of 'rukken in bed' en dat soort zaken. Treurig als je zo je gelijk moet halen....

Voor de duidelijkheid, ook ik vind de boeken uitstekend en de film een meer dan geslaagde poging om deel 1 op een goede manier op het doek te krijgen.


hmm, ik kan nt akkoord gaan met wat je zegt, bij mij gaat het er nt over of een film hip is of cinefiel of nt : ik kijk naar alles waarvan ik vooraf DENK of hoop dat het goed kan zijn, als ik het *** met peren vind dan vind ik het *** met peren ook al vinden de anderen dit vb super cool. Het feit dat ik graag arthouse, cult of pulp ziet neemt niet weg dat ik ook kan genieten van mainstream brainloze blockbusters. Er is inderdaad een MINDERHEID van de arthouse liefhebbers die neerkijken op de commerciële films.
Ik vroeg me af gewoon af wat anderen goed vinden aan harry Potter, ik was me de bedenking aan het maken dat nogal wat mensen zich lieten meeslepen door de hype. Ik heb nt de minste interesse in deze film wat mij mijn goed recht lijkt, net als het feit dat jullie het een wereld film mogen vinden.

Matt D
22-05-2002, 13:14
wat is nu nog beter om het fenomeen DVD tepromoten met een film van Harry potter.

vergeet even niet dat de doel groep van Harry Potter wel de kinderen/jeugd zijn, moeten wij als grote mensen weer gaan denken dat hier een vies spelletje gespeeld wordt door de commercie.. ach laat ze toch als je kind het nou maar leuk vind.
of was harry potter als kinderfilm voor de grote mensen bedoelt.:confused:

voorbeeld hoe het nt moet zeker ;-)

moeten ze maar zo geen 4:3 versie uitbrengen, lijkt me echt nt de goede manier om dvd te promoten

Louis Bouduin
22-05-2002, 14:37
Nu ja, ik heb het sowieso niet echt met verfilmingen van literatuur en ik probeer ook steeds het boek te lezen vooraleer de film te bekijken. De enige verfilming die ik een beetje ok vind is "Silence of the Lambs" maar als je dan kijkt naar "Hannibal" dan ligt dat al helemaal anders: boek is tof maar film...????

Geen enkele echte literatuur liefhebber zal het erg op hebben met literaire verfilmingen. En je verwijst terecht naar Hannibal, maar met permissie gezegd: ik vond dat boek ook al niks (zeker niet in vergelijking met Red Dragon, waarop Silence of the Lambs is gebaseerd).
Al zijn wel een aantal boeken goed tot uitstekend verfilmd, zoals:
De Blikken trommel (Gunther Grass)
Goodfellas (Nicholas Pellegi)
Our Man in Havanna (Graham Greene)
Trainspotting (Irvine Welch)
Do Androids Dream of Electric Sheep? (Philip K. Dick)
A Clockwork Oranje (Anthony Burgess)

Enz. enz.

Tommy Brok
22-05-2002, 14:47
Heb nu de DVD van Harry Potter in me handen en die ziet er echt master uit! Mooie hoes, nou maar hopen dat de film ook zo goed is!

anton
22-05-2002, 14:48
Ik vind de films over de boeken van John Grisham ook wel leuk verfilmd. Let op ik zeg niet dat het super films zijn en waar je het boek ook echt goed terug ziet komen.

De boeken spreken mij heel erg aan en de films vind ik leuk om naar te kijken. Je hebt tijdens de film toch het idee dat je er anders naar gaat kijken omdat je gaat vergelijken.

Ik heb ook een boek gelezen die zeker verfilmt dient te worden.

VIRUS (van ???? Zal ik nog uitzoeken). Echt een lekker boek welke zeker een film waard is.

Nathan Strik
22-05-2002, 14:49
Ik vind dat je films en boeken niet kunt en moet vergelijken, maar dat heb ik al vaak gezegd op dit forum.

Het maakt me verder niet zoveel uit of een film trouw aan het boek blijft of niet, dat is geen vereiste naar mijn mening. Dat blijkt wel uit twee van mijn favoriete verfilmingen:

- Fight Club: Blijft vrijwel 100% trouw aan het boek en is zowel als film EN als boek zeer indrukwekkend.

-The Shining (Kubrick-versie): Dwaalt af en toe zeer ver af van het boek, maar dat werkt bij deze film verfrissend en zowel het boek als de film bekijk/lees ik daarom nog met veel plezier. Soms zijn twee verschillende interpretaties van hetzelfde verhaal beter als het klakkeloos aanhouden van een boek.

Britte
22-05-2002, 14:51
zeker niet in vergelijking met Red Dragon, waarop Silence of the Lambs is gebaseerd
Enz. enz.

Silence of the Lambs is toch niet gebaseerd op dit boek???
Dit boek, dat inderdaad stukken beter is dan Hannibal, is het eerste boek uit de trilogie. Waarschijnlijk weet je wel dat het ook verfilmd is...ik geloof dat de film Manhunter heet. Naar het schijnt zou er een nieuwe verfilming komen en als dat waar is dan kijk ik er echt naar uit.

Dit ff off-topic natuurlijk.

Matt D
22-05-2002, 14:58
manhunter is gebaseerd op red dragon, de remake van deze film zal ook red dragon heten, silence of the lambs is gebaseerd op silence of the lambs ;-)

Britte
22-05-2002, 15:01
misschien een leuke vraag voor een nieuw topic....

Louis Bouduin
22-05-2002, 17:35
manhunter is gebaseerd op red dragon, de remake van deze film zal ook red dragon heten, silence of the lambs is gebaseerd op silence of the lambs ;-)

Inderdaad, is juist. :)

Louis Bouduin
22-05-2002, 17:39
Silence of the Lambs is toch niet gebaseerd op dit boek???
Dit boek, dat inderdaad stukken beter is dan Hannibal, is het eerste boek uit de trilogie. Waarschijnlijk weet je wel dat het ook verfilmd is...ik geloof dat de film Manhunter heet. Naar het schijnt zou er een nieuwe verfilming komen en als dat waar is dan kijk ik er echt naar uit.

Ja, heb je gelijk in. :) Maar voordat de nieuwe Manhunter er is, zou je misschien ook wel eens naar de oude Manhunter (Michael Mann) kunnen kijken. Hoewel sommigen hem op dit forum echt niet kunnen pruimen, vind ik het schitterende film. :)

Louis Bouduin
22-05-2002, 17:44
Ik vind dat je films en boeken niet kunt en moet vergelijken, maar dat heb ik al vaak gezegd op dit forum.

Het maakt me verder niet zoveel uit of een film trouw aan het boek blijft of niet, dat is geen vereiste naar mijn mening.

Kun je natuurlijk ook niet echt vergelijken. Maar dat doe je uiteraard een beetje automatisch. (Jij toch ook als ik zo je post hier lees. :) )
En het maakt inderdaad niet zoveel uit of een film al dan niet trouw blijft aan het boek. Als schrijver lijkt het me moeilijk omdat je met je boek je eigen universum creeert. Bovendien zul je een bepaalde voorstelling van je personages hebben waar de film niet altijd aan beantwoord. Maar dat geld uiteraard ook als je gewoon een scenario schrijft.

Nathan Strik
23-05-2002, 00:32
Kun je natuurlijk ook niet echt vergelijken. Maar dat doe je uiteraard een beetje automatisch. (Jij toch ook als ik zo je post hier lees. :) ) Ja, inderdaad... ;)
Het is ook leuk om het boek en de film naast elkaar te leggen. Maar over het algemeen zie ik het wel als twee los van elkaar staande interpretaties van hetzelfde uitgangspunt of verhaal.

Soms vullen de film en het boek elkaar ook enorm aan en soms niet... maar een film moet je mijns inziens gewoon beoordelen op het feit of het een goede film is of niet en niet of hij het boek trouw blijft.

Edwin V
23-05-2002, 06:37
Ja, inderdaad... ;)
Het is ook leuk om het boek en de film naast elkaar te leggen. Maar over het algemeen zie ik het wel als twee los van elkaar staande interpretaties van hetzelfde uitgangspunt of verhaal.

Soms vullen de film en het boek elkaar ook enorm aan en soms niet... maar een film moet je mijns inziens gewoon beoordelen op het feit of het een goede film is of niet en niet of hij het boek trouw blijft. Dit vind ik ook. Je mag ze wel vergelijken maar niet veroordelen als ze niet hetzelfde zijn. Een appel en een peer zijn ook verschillend, maar allebei lekker. LOTR wijkt bijvoorbeeld op punten af van het boek, maar ik vind ze elkaar goed aanvullen. De film vind ik beter dan dat ik deze zou vinden als ik het boek niet had gelezen denk ik. Harry Potter heb ik niet gelezen maar ik kan me indenken dat daarvoor hetzelfde geldt.

boudewijn
23-05-2002, 07:28
Fight Club: Blijft vrijwel 100% trouw aan het boek en is zowel als film EN als boek zeer indrukwekkend.

Dat beide uitvoeringen indrukwekkend zijn ben ik het absoluut met je eens.
Maar er was een aspect van het boek wat me absoluut niet aanstond. Op het einde van de film bekend de narrator (had ie in het boek nou ook geen naam??) dat hij Tyler had 'verzonnen' om de simpele rede dat hij zo een verhouding met Marla kon beginnen.
...toch jammer, doet een beetje af aan de maatschappelijk kritische houding van het verhaal.

Louis Bouduin
23-05-2002, 08:48
Soms vullen de film en het boek elkaar ook enorm aan en soms niet... maar een film moet je mijns inziens gewoon beoordelen op het feit of het een goede film is of niet en niet of hij het boek trouw blijft.

Nu, dat is ook mijn idee erover. Vandaar ook dat ik vind dat de schrijfster van HP te veel in de pap te brokkelen had. Bovendien zijn er van vele middelmatige boeken schitterende films gemaakt en van vele schitterende boeken middelmatige films. En dat is ook de enige vereiste: trouw of niet, als het maar goed is. :)

Louis Bouduin
23-05-2002, 08:56
Dit vind ik ook. Je mag ze wel vergelijken maar niet veroordelen als ze niet hetzelfde zijn. Een appel en een peer zijn ook verschillend, maar allebei lekker.

Ik had niet gedacht dat ik dit ergens deed... veroordelen omdat ze niet hetzelfde zijn, bedoel ik. Ik zou ze ook niet veroordelen omdat ze hetzelfde zijn. :)

Edwin V
24-05-2002, 06:53
Ik had niet gedacht dat ik dit ergens deed... veroordelen omdat ze niet hetzelfde zijn, bedoel ik. Ik zou ze ook niet veroordelen omdat ze hetzelfde zijn. :) Ik bedoel dit ook niet richting jou maar in het algemeen:). Sommige mensen kraken een film helemaal af als die niet op het boek lijkt. En dat terwijl ze het misschien wel een goede film zouden vinden als er geen boek van was. Of je een film nu wel of niet goed vindt is een persoonlijke smaak (gelukkig maar). Ik vind een commerciele film niet per definitie goed en een niet commerciele film niet per definitie slecht. Het is alleen jammer dat men kinderen hiervoor gebruikt.