PDA

Bekijk de volledige versie : James Caviezel



Oudlid_X5
31-12-2007, 19:38
Dit schreef ik ongeveer een jaar geleden over hem:

Wat voor persoon is James Caviezel en waarom een dergelijk rare keuze met betrekking de rol aannemen van Jezus Christus in The passion of The Christ. Daarvoor moet ik terug naar het begin van zijn jaartelling. We bevinden ons op 25 september 1968 in het plaatsje Mount Vernon waar toentertijd nog geen 500 inwoners woonden. Hij groeide op in een gezin die behoorlijk streng katholiek was. Vanwege zijn enorme lengte was zijn grootste droom basketballer te worden maar na een ernstige blessure was de kans te klein om nog door te breken. Zijn ambities zette hij om in het vak acteren.

Hij begon zijn filmcarrière met een paar toepasselijke kleine rolletjes die later uit groeide tot kleine meesterwerken. Films als My own private Idaho, Wyatt Earp, The Rock en een wat mindere G.I Jane zijn toch films waar je al trots op kunt zijn. Hoewel zijn verschijning in de films vaak tot een klein bijrolletje was werd hij in 1998 officieel gevraag voor een hoofdrol in de film The thin red line van Terrence Malick. Het was meteen een grote doorbraak vooral de Oscarnominatie maakten van hem een grote ster. De critici hadden verspeld dat het een grote ster zouden worden. Gelukkig, zo zie ik dat in mijn ogen is de acteur behoorlijk kieskeurig gebleven. Want zijn religieuze overtuiging verbood hem natuurlijk om seksscènes te spelen zodoende kwam hij op de set van Angel eyes en High Crimes met een laken tussen de tegenspeelsters Jennifer Lopez en Ashley Judd te liggen. Wat uiterst uniek is in Hollywood want wie is daar nog gelovig en houd zich daar dan ook daadwerkelijk aan?!

Toen opeens kwam er een nieuwe verfilming van The Count of Monte Christo de rol was voor Caviezel perfect weggelegd. Hij liet zich ook nog een baard aangroeien om de rol van Edmond Dantes hoe toepasselijk ook een bovennatuurlijk tintje te geven, bijna Bijbelachtige trekken. En opeens kwam hij in een stroomversnelling Mel Gibson zag dit ook en zag in hem de juiste persoon om Jezus Christus te spelen in The passion of The Christ. Er volgde verschillende onverklaarbare en verklaarbare dingen zoals de initialen van James Caviezel met Jezus Christus  JC en tel de letters ook eens voor de grap. En hoe oud was Caviezel op die leeftijd precies hij was 33 jaar, de leeftijd waarop Jezus stierf. En dan die rare bliksem inslag in het kruis op de set en de zegeningen van Paus Johannes Paules de II. Het mag dan ook niet gek zijn dat de rol van hem emotioneel en psychisch een behoorlijke klap was. Vooral de wonderen op de set en het natuurgetrouw verfilmen van de visoenen van Anne Catherina van Emmerich.

Nu blijft de kwestie hoe zal het met deze acteur aflopen naar films als I am David waar behoorlijk wat acteurs van de set van The passion of The Christ het nog eens dunnetjes over deden en de film Bobby Jones: stroke of genius en in Deja Vu speelt hij zelfs karakter acteur Denzel Washington van tafel. Het blijft een raadsel om te kunnen zeggen wat zijn volgende rollen zijn maar het is en blijft een acteur die een paar mooie dingen in zijn leven heeft meegemaakt en voor ons gemaakt. Ik dank hem op mijn blote knielen wat voor grote dingen hij ons gebracht heeft.

Nog meer grote genieters van zijn intense acteerwerk?

mercapto
01-01-2008, 17:45
Wacht even...

Hij mag geen seksscenes spelen tenzij er een laagje stof tussen zijn lichaam en dat van z'n tegenspeelster zit ? Lol.
Ik mag niemand vermoorden tenzij ik m'n ogen dichtdoe. :mrgreen:

Wist je dat Jesus Christ en James Caviezel niet uit evenveel letters bestaat ? Adolf Hitler wel maar dan heb je geen J.C....


Ok, genoeg schik. De ogen van die gast, vooral in The Thin Red Line, maar ook (uiteraard) in Angel Eyes, wauw. Helaas zijn die verdwenen.
Ik vroeg me al af wanneer je deze draad zou starten :)

Oudlid_X5
01-01-2008, 17:50
Wanneer de tijp ''rijp'' was, mercapto!

Bruce Lee
02-01-2008, 00:56
Ik vond hem in The Thin Red Line erg goed (1 van mijn favoriete films). Maar verder ken ik eigenlijk weinig van hem. Passion of the Christ wil ik nog steeds een keertje zien. Als ik die beelden daar zag leek die wel goed op de westerse afbeeldingen van Jezus.

Dennis Vansant
02-01-2008, 04:43
@ mercapto: als ik me niet vergis werd hij voor The Passion of the Christ soms ook gecrediteerd als Jim Caviezel, en dan komt het wel overeen (initialen J.C., en beide namen exact 11 letters)

Bruce Lee
02-01-2008, 22:29
En James Caviezel en Jezus Christus hebben wel evenveel letters (alleen voor de Nederlanders/Vlamingen dus).

Oudlid_X5
03-01-2008, 14:28
Tijd om The passion eens te gaan zien, Bruce Lee?

Bruce Lee
03-01-2008, 19:12
haha, ik denk het wel. Maar voor religieuze films moet ik wel altijd in een bepaalde stemming zijn, tis vaak zware kost.

mercapto
03-01-2008, 20:47
En James Caviezel en Jezus Christus hebben wel evenveel letters (alleen voor de Nederlanders/Vlamingen dus).

Tja, hoe creatief kun je zijn met letters en nummers ? In het cyrillisch staat mijn naam voor God van de vruchtbaarheid.

Volgens de huidige vorderingen in de natuur- en scheikunde is de aarde minimaal 6000 jaar oud en maximaal 10.000 jaar oud...als je Creationist bent. Niks aan gelogen, alles is bewezen via wiskundige formules en geologisch en archeologisch bewijs.

Melly Mel is er ook aanhanger van geloof ik. Lol, geloof ik...
Je kunt alles tot waarheid of wonder maken met nummers en letters, dus ook Mel, de media en James Caviezal en z'n dekentje.

Patrick van den Hul
03-01-2008, 21:47
Volgens de huidige vorderingen in de natuur- en scheikunde is de aarde minimaal 6000 jaar oud en maximaal 10.000 jaar oud..

De aarde is toch miljoenen jaren oud of heb ik iets gemist? :p

Bruce Lee
04-01-2008, 00:44
Ik wou net zeggen, ieniedergeval zoiets kreeg ik altijd mee:p

Dennis Vansant
04-01-2008, 00:46
...als je Creationist bent. ;)

Aarde is volgens de wetenschap tenminste 4 miljard jaar oud, misschien zelfs ouder naar aanleiding van gesteenten die men een paar jaar geleden onderzocht heeft...

Patrick van den Hul
04-01-2008, 09:31
;)

Aarde is volgens de wetenschap tenminste 4 miljard jaar oud, misschien zelfs ouder naar aanleiding van gesteenten die men een paar jaar geleden onderzocht heeft...

We dwalen een beetje af, maar ik heb onlangs nog een site bekeken die helemaal in het teken stond van wetenschap vs religie. En dan gemaakt door religieuzen. Ik kan je vertellen dat ik er niet vrolijk van werd. Zelf het hele bestaan van de dinosaurussen werd er ontkent!

intexor
04-01-2008, 10:16
We dwalen een beetje af, maar ik heb onlangs nog een site bekeken die helemaal in het teken stond van wetenschap vs religie. En dan gemaakt door religieuzen. Ik kan je vertellen dat ik er niet vrolijk van werd. Zelf het hele bestaan van de dinosaurussen werd er ontkent!

Dat is toch echt te triestig voor woorden. En dan te denken dat men op sommige plaatsen in de VS dit soort onzin nu verplicht ook moet aanleren op school naast de wetenschappelijke versie.

Maar om terug te komen op James Caviezel, ik ken de man niet echt buiten een paar bijrolletjes die niet zoveel voorstelden en als hij werkelijk zo kieskeurig is dat hij alleen in films meespeelt die aanvaardbaar zijn volgens zijn religie dan zal ik hem waarschijnlijk ook niet al te vaak aan het werk zien. En er zal nog veel moeten gebeuren voor ik hier ooit The Passion Of Christ in de DVD-speler zal werpen ;) Of eender welke andere film met religie als hoofdthema.