PDA

Bekijk de volledige versie : Gerucht: Microsoft misschien ook Blu-ray?



Richard B.
09-01-2008, 20:11
Dit is een 'pre-emptive strike' voordat de Blu-ray fans er met het verhaal vandoor gaan.:p



Microsoft's Xbox could consider Blu-ray support

LAS VEGAS (Reuters) - Microsoft Corp's Xbox video gaming unit still fully backs Toshiba Corp's HD-DVD high-definition DVD format but could consider supporting Sony Corp's rival Blu-ray technology should consumers want it, an executive said on Tuesday.

"It should be consumer choice; and if that's the way they vote, that's something we'll have to consider," Albert Penello, group marketing manager for Xbox hardware said when asked whether Microsoft would support a Blu-ray DVD accessory in the event that HD-DVD failed.

Microsoft does not believe the surprise decision last week by Time Warner Inc unit Warner Bros, the top seller of home movies, to abandon HD-DVD format in favor of Blu-ray should affect sales of its Xbox 360 video game console, Penello said.

"I fundamentally don't think ... this has a significant impact on Xbox 360 versus (Sony's) PlayStation 3," Penello told Reuters in an interview at the Consumer Electronics Show in Las Vegas.

"With the PlayStation 2, DVD was a big part in the beginning, but over time, people were not buying it as a DVD player after first year or two," Penello said.

The Xbox 360 supports a plug-in HD-DVD accessory that is bought separately, while Sony, hoping to give its next-generation video format a leg up, built a Blu-ray player into its PlayStation 3 machine.

"You can't say it's not a bummer, not a setback, but I've seen this battle declared over so many times," Penello said of Warner's decision.

"I want consumers to have a voice in this and I think there are a lot of consumers who bought HD-DVD who are going to have a say in how this shakes out."

Zie http://www.reuters.com/article/technologyNews/idUSN0851332620080108

Echt heel concreet zijn deze uitspraken niet, en wat er gezegd word is eigenlijk ook niet nieuw. MS heeft al bij de introductie van de drive voor de 360 de mogelijkheid opengehouden voor de introductie van een Blu-ray drive mocht daar reden voor zijn.

windoweyez
09-01-2008, 20:32
Tsja, ik kan me zo voorstellen dat Sony er eerst nog eens goed over na wil denken of ze uberhaupt wel toestemming willen geven om Blu-ray aan de x360 te koppelen....
:roll:

Edwin V
09-01-2008, 21:02
Tsja, ik kan me zo voorstellen dat Sony er eerst nog eens goed over na wil denken of ze uberhaupt wel toestemming willen geven om Blu-ray aan de x360 te koppelen....
:roll:
Ik vraag me af of Sony dat uberhaupt wel mag verbieden in de EU.

Niet zo gek dat MS de optie openhoudt. Overigens al veel eerder gedacht. Als men echt alleen achter HD DVD stond had men er veel meer geld in gepompt.

Richard B.
09-01-2008, 21:06
Tsja, ik kan me zo voorstellen dat Sony er eerst nog eens goed over na wil denken of ze uberhaupt wel toestemming willen geven om Blu-ray aan de x360 te koppelen....
:roll:
Mijn vermoeden is dat ze daar geen probleem mee zullen hebben want het is alleen maar goed voor Blu-ray. Sowieso zullen de andere Blu-ray-partners dat niet toestaan, want velen ervan hebben partnerschappen met Microsoft. Bedrijven als Dell en HP (beiden lid van BDA) zouden er vermoedelijk een moord voor doen om MS te laten toetreden.

Trouwens nog even een reminder: Blu-ray ondersteund al vanaf het begin de VC-1 codec, die volgens sommige cijfers al bij een-derde van alle BR-releases gebruikt word. En dat is een Microsoft-product waarvoor MS ook licensiegelden ontvangt. Feitelijk verdient MS al vanaf het begin geld aan Blu-ray en "ondersteunen" ze het formaat al. ;)

Brian2
09-01-2008, 21:09
Trouwens nog even een reminder: Blu-ray ondersteund al vanaf het begin de VC-1 codec, die volgens sommige cijfers al bij een-derde van alle BR-releases gebruikt word.

Wat voornamelijk voor rekening komt van releases die op zowel HD DVD en Blu-ray zijn uitgebracht en dan ook nog grotendeels door Warner. Ik kan me zo voorstellen dat Warner nu meer gebruik gaat maken van AVC, nu ze 20GB meer hebben dan voorheen.

Edwin V
09-01-2008, 21:15
Trouwens nog even een reminder: Blu-ray ondersteund al vanaf het begin de VC-1 codec, die volgens sommige cijfers al bij een-derde van alle BR-releases gebruikt word. En dat is een Microsoft-product waarvoor MS ook licensiegelden ontvangt. Feitelijk verdient MS al vanaf het begin geld aan Blu-ray en "ondersteunen" ze het formaat al. ;)
Ik denk inderdaad dat MS daar veel meer op wilde inzetten dan op een formaat. Ligt ook veel meer in de lijn van hun bedrijf en komt ook mooi van pas als 't een standaard wordt op PC georienteerde machines en download.

Edwin V
09-01-2008, 21:18
Wat voornamelijk voor rekening komt van releases die op zowel HD DVD en Blu-ray zijn uitgebracht en dan ook nog grotendeels door Warner. Ik kan me zo voorstellen dat Warner nu meer gebruik gaat maken van AVC, nu ze 20GB meer hebben dan voorheen.
Sony maakt spelers die deze Wanrer blu-rays kunnen afspelen, zullen ze ook voor de VC-1 codec moeten betalen.

Richard B.
09-01-2008, 21:49
Wat voornamelijk voor rekening komt van releases die op zowel HD DVD en Blu-ray zijn uitgebracht en dan ook nog grotendeels door Warner. Ik kan me zo voorstellen dat Warner nu meer gebruik gaat maken van AVC, nu ze 20GB meer hebben dan voorheen.
Warner heeft bij mijn weten nog geen AVC gebruikt, en ik kan me voorstellen dat ze (mede vanwege de kosten) niet zo snel zullen overstappen. AVC schijnt namelijk complexer en minder flexibel te zijn dan VC-1. Over de kwaliteit van beide codecs hoor ik niets eenduidigs.

windoweyez
09-01-2008, 21:50
Mijn vermoeden is dat ze daar geen probleem mee zullen hebben want het is alleen maar goed voor Blu-ray. Sowieso zullen de andere Blu-ray-partners dat niet toestaan, want velen ervan hebben partnerschappen met Microsoft. Bedrijven als Dell en HP (beiden lid van BDA) zouden er vermoedelijk een moord voor doen om MS te laten toetreden.



Ik kan me zo voorstellen dat Sony eerst even een paar tabellen op laat stellen.
Eèn wat de opbrengsten zouden zijn als de blu-ray drives voor de x360 uitgebracht zullen worden en èèn als ze dit niet zouden doen. Bij de laatste denk ik dan vooral aan wat de opbrengsten zouden zijn aan eventueel extra verkochte ps3`s en extra stand-alone spelers die (potentiele) x360 bezitters in dat geval wel of niet aan zouden schaffen

Wat de uitkomst zal zijn weet ik natuurlijk ook niet, maar het lijkt me logisch dat een bedrijf er op deze manier naar kijkt en er dan over nadenkt. De opmerking van MS van `oh, dan hangen we er toch gewoon een BD-drive aan` vind ik vrij arrogant over komen en ook enigszinst voor hun beurt uitgesproken :wink: .....

Edwin V
09-01-2008, 22:02
Wat de uitkomst zal zijn weet ik natuurlijk ook niet, maar het lijkt me logisch dat een bedrijf er op deze manier naar kijkt en er dan over nadenkt. De opmerking van MS van `oh, dan hangen we er toch gewoon een BD-drive aan` vind ik vrij arrogant over komen en ook enigszinst voor hun beurt uitgesproken :wink: .....
Microsoft kan volgens mij gewoon Blu-ray kopen als ze de kosten betalen voor patenten en licenties. Zou arrogant van Sony zijn 't alleen voor 't zeggen denken te hebben.

windoweyez
09-01-2008, 22:06
Microsoft kan volgens mij gewoon Blu-ray kopen als ze de kosten betalen voor patenten en licenties. Zou arrogant van Sony zijn 't alleen voor 't zeggen denken te hebben.

Als dat zo is heb je gelijk.
Ik ben niet zo thuis in de patenten en de licenties, maar het lijkt me toch ook dat je als je iets uitvind je enige zeggenschap hebt over wat er met je product gebeurt en waar het naartoe gaat....

Edwin V
09-01-2008, 22:33
Als dat zo is heb je gelijk.
Ik ben niet zo thuis in de patenten en de licenties, maar het lijkt me toch ook dat je als je iets uitvind je enige zeggenschap hebt over wat er met je product gebeurt en waar het naartoe gaat....
In zekere zin is dat zo wat nationale veiligheid e.d. betreft maar puur uit concurrentieoverwegingen kun je niet zomaar iemand blokkeren, in ieder geval niet in de EU.
Microsoft heeft zelf meerdere keren met dat bijltje gehakt en verloren.

Brian2
10-01-2008, 00:17
Sony maakt spelers die deze Wanrer blu-rays kunnen afspelen, zullen ze ook voor de VC-1 codec moeten betalen.

Ik snap deze zin niet echt, wat bedoel je precies?

Edwin V
10-01-2008, 08:04
Ik snap deze zin niet echt, wat bedoel je precies?
Als een Sony de VC-1 codec gebruikt in de spelers moeten ze ook licentiekosten voor deze codec aan Microsoft betalen. Dus aan de hardware kant hebben ze al licentiekosten voor VC-1. Microsoft verdient dus al aan blu-ray. Omgekeerd kan Sony verdienen aan Microsoft via de hardware licenties als Microsoft een blu-ray speler wil gaan gebruiken.

Pieter Kleine
11-01-2008, 14:59
areadvd.de meldt dat op dit moment Microsoft geen concrete plannen heeft voor een blu-ray drive voor de x-box, aldus eigen zeggen.

Edwin V
11-01-2008, 16:57
Verbaast me niet zo, want die HD DVD add-on is ook niet zo'n heel groot succes geweest volgens mij. Pas als blu-ray meer door de massa geaccepteerd wordt, wordt 't tijd voor een blu-ray add-on.
Maar ja, voor hetzelfde geld vind Microsoft een potje met geld dat nog over is en stoppen ze 't in een blu-ray speler.