PDA

Bekijk de volledige versie : Ultra-HDTV: ben je er klaar voor?



Richard B.
15-01-2008, 20:17
Daar zit je dan met je HD DVD of Blu-ray-speler, je Full-HD tv en je goeie gedrag. :mrgreen:



Japanse overheid investeert in ultra-hdtv

De Japanse overheid gaat volgens het Japanse dagblad Yomiuri Shimbun een samenwerkingsverband aan met een aantal Japanse bedrijven voor de ontwikkeling van de volgende generatie hdtv.

Het ministerie van Communicatie maakt bij het begin van het fiscale jaar in april 300 miljoen yen (1,9 miljoen euro) vrij voor onderzoek naar het via het samenwerkingsverband te ontwikkelen beeldformaat

De Super Hi-Vision-technologie zoals ultra-hdtv ook wel wordt genoemd, wordt ontwikkeld door de publieke zender NHK, NTT en NTT Communications. NHK gaf in 1969 de voorzet voor de ontwikkeling van de hdtv-standaard. Ultra-hdtv heeft een resolutie van 7680 bij 4320 pixels en heeft in totaal 16 keer zoveel pixels als NHKs huidige Hi-Vision-technologie.

In 2015 zou al begonnen worden met uitzenden in het nieuwe formaat. Het ministerie van Communicatie zou graag zien dat Super Hi-Vision een internationale standaard wordt.


Zie http://pro.tweakers.net/nieuws/51320/japanse-overheid-investeert-in-ultra-hdtv.html

Het is leuk dat 1080p, maar ik denk dat ik maar alvast ga sparen voor zo'n 4320p TV. Blu-ray sla ik dan maar over en ik koop er meteen zo'n HVD (http://en.wikipedia.org/wiki/Holographic_Versatile_Disc)-speler bij. :roll:

Trat
15-01-2008, 20:25
Tja, die kant gaat het op. Dit jaar krijgen we al 1440p schermen van diverse merken...

Richard B.
15-01-2008, 20:41
Tja, die kant gaat het op. Dit jaar krijgen we al 1440p schermen van diverse merken...
Schermen of echt tv's?

edit: ik zie net dat iemand anders al een thread heeft geopend over dit onderwerp (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=57477). Dit topic kan dus eigenlijk op slot.

Roi
15-01-2008, 21:26
God damn!

Trat
15-01-2008, 22:32
Schermen of echt tv's?

edit: ik zie net dat iemand anders al een thread heeft geopend over dit onderwerp (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=57477). Dit topic kan dus eigenlijk op slot.
TVs bedoel ik uiteraard. Maar daarin zitten 1440p schermen (6), anders was het niet zo bijzonder natuurlijk.:wink:

lordraider
16-01-2008, 12:27
Super Hi Vision is zeker nog niet voor direct, en ik denk eerder pas tegen 2020 de eerste media te zien die het aankan want het spul neemt erg veel data in beslag.
Trouwens alle huidig gemaakte films voldoen er al niet aan. Films na 1985 zijn in 1080p opgenomen en nu een paar uitzonderingen en maar bepaalde scenes in een nog hogere resolutie. Dus eerst en vooral zal content en camera's gemaakt moeten worden die het kunnen opnemen. Die camera van het voorbeeld getoond aan publiek in Japan was speciaal gemaakt ervoor "The camera itself was built with four 2.5 inch (64 mm) CCDs (http://en.wikipedia.org/wiki/Charge-coupled_device) with a combined resolution of only 3840 × 2048. They then resorted to pixel shifting (http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Pixel_shifting&action=edit) to bring it to 7680 × 4320".

Super hi vision is dus zeker de grote opvolger van de huidige Total HD. Maar dit zal wellicht nog jaren duren eer het operationeel wordt. (in jaren 60 waren ze ook bezig met DVD kwaliteit te testen).

Voordelen : - Het wordt akelig realistisch, alsof je door een open raam kijkt.


Nadelen : - erg grote bestanden (holografische disks?) of iets anders
- dit live uitzenden zal wel herbekabeling betekenen in Gbps
- Wat met het "film" effect? Denk aan het verschil tussen een reportage
en een film. Bv sommige hdtv's hebben een instelling en als je die aanzet
en je bekijkt de film heb je net het gevoel of je een reportage bekijkt.

lordraider
16-01-2008, 12:28
-dubbel

Juvefan
16-01-2008, 12:40
Ik denk dat ik dat maar ga overslaan. Het schijnt dat je bij een scherm onder de 42'' al heel erg je best moet doen om verschil te zien tussen 1080p en 720p, tenzij je met je neus op het scherm gaat zitten. dan zal je voor 4320p wel heel dicht op je tv moeten zitten of een ziekelijk groot scherm aanschaffen. De eerste zinnige stap voorwaards die ik zie aankomen is 3D-TV. Daar zijn ook al studio's mee bezig.

Edwin V
16-01-2008, 13:01
Voordelen : - Het wordt akelig realistisch, alsof je door een open raam kijkt.
Daarvoor is veel meer dan alleen detail nodig.

Albert Kostwinder
16-01-2008, 13:02
Daar zit je dan met je HD DVD of Blu-ray-speler, je Full-HD tv en je goeie gedrag. :mrgreen:



Zie http://pro.tweakers.net/nieuws/51320/japanse-overheid-investeert-in-ultra-hdtv.html

Het is leuk dat 1080p, maar ik denk dat ik maar alvast ga sparen voor zo'n 4320p TV. Blu-ray sla ik dan maar over en ik koop er meteen zo'n HVD (http://en.wikipedia.org/wiki/Holographic_Versatile_Disc)-speler bij. :roll:

Gelijk heb je. Een grote flop dat bd en hd dvd :mrgreen:

Richard B.
16-01-2008, 13:05
Trouwens alle huidig gemaakte films voldoen er al niet aan. Films na 1985 zijn in 1080p opgenomen en nu een paar uitzonderingen en maar bepaalde scenes in een nog hogere resolutie.
Dat is niet helemaal waar. Oudere films worden tegenwoordig meestal gedigitaliseerd in 4320p (in sommige gevallen 2160p) en van daaruit geconverteerd naar 1080p (voor HD DVD of Blu-ray) of de resolutie van PAL of NTSC (als er gemasterd wordt voor DVD). Van Warner weet ik dat ze dit al ongeveer 5 jaar doen, en ik vermoed dat de andere studios daar ook mee bezig zijn. Ze moeten dus al de nodige content klaar hebben liggen.

Wat voor resolutie volledig digitaal opgenomen films hebben weet ik trouwens niet, maar ik vermoed dat dat ook 4k of 2k is.

En een 4320p master van een oudere film is zeker wel zinvol. "analoge" film afkomstig van gewoon filmnegatief bevat veel meer detail dan kan worden vastgelegd in een digitale transfer. Als je die films dus gaat digitaliseren met een hogere resolutie dan word de beeldkwaliteit echt wel beter.

edit: ik lees trouwens net dat 18 minuten video op 4220p maar liefst 3,5 terrabyte aan data omvat. Het spreekt voor zich dat het nog lang zal duren voordat er een mediaformaat ontwikkeld is dat dat soort hoeveelheden data aan kan.

kiran
16-01-2008, 13:36
Dit onderwerp komt me bekend voor.

luyckfasseel stefan
16-01-2008, 16:15
edit: ik lees trouwens net dat 18 minuten video op 4220p maar liefst 3,5 terrabyte aan data omvat. Het spreekt voor zich dat het nog lang zal duren voordat er een mediaformaat ontwikkeld is dat dat soort hoeveelheden data aan kan.

en toestellen met opstarttijden van 30 min of langer zeker.(6)

Richard B.
16-01-2008, 16:20
en toestellen met opstarttijden van 30 min of langer zeker.(6)
Ik vraag me af of er al (harde) schijven bestaan die 3,5TB kunnen uitlezen in 18 minuten. :roll:

Trat
22-01-2008, 12:10
Daar zit je dan met je HD DVD of Blu-ray-speler, je Full-HD tv en je goeie gedrag. :mrgreen:



Zie http://pro.tweakers.net/nieuws/51320/japanse-overheid-investeert-in-ultra-hdtv.html

Het is leuk dat 1080p, maar ik denk dat ik maar alvast ga sparen voor zo'n 4320p TV. Blu-ray sla ik dan maar over en ik koop er meteen zo'n HVD (http://en.wikipedia.org/wiki/Holographic_Versatile_Disc)-speler bij. :roll:
Heb liever 33mpx HDTV... http://www.neoseeker.com/news/story/7526/

33Mpix * 3 bytes per pixel = 100MB/frame

60hz * 100MB/frame = 6000MB/sec

marcelb7
22-01-2008, 12:55
Wel leuk hoor, zo'n Hi-Hi-HiDef tv, maar gezien de kwaliteit van het aanbod op de diverse zenders, kan ik niet anders dan het Engelse spreekwoord "You can't polish a turd" van stal halen. Wie zit er nou in godesnaam te wachten op RTL Boulevard in 4220p?

Trat
22-01-2008, 13:26
Wel leuk hoor, zo'n Hi-Hi-HiDef tv, maar gezien de kwaliteit van het aanbod op de diverse zenders, kan ik niet anders dan het Engelse spreekwoord "You can't polish a turd" van stal halen. Wie zit er nou in godesnaam te wachten op RTL Boulevard in 4220p?
Ow, ik!

Evil Hobbit
23-01-2008, 17:13
2015 is nog heel ver weg, tegen die tijd zijn we al lang weer toe aan een nieuw formaat.

Richard B.
28-01-2008, 18:41
2015 is nog heel ver weg, tegen die tijd zijn we al lang weer toe aan een nieuw formaat.

Het is dichterbij dan je denkt: nog maar 7 jaar. En ik weet bijna wel zeker dat DVD dan nog de leidende standaard zal zijn.

Juvefan
28-01-2008, 23:42
Het is dichterbij dan je denkt: nog maar 7 jaar. En ik weet bijna wel zeker dat DVD dan nog de leidende standaard zal zijn.

Over 7 jaar is dvd denk ik zeker niet meer de leidende standaard. 4 jaar geleden kocht ook ongeveer niemand nog iets op VHS.

Zodra de winnaar officieel is zal het denk ik hard gaan, en ik verwacht dat dit jaar nog. Ik denk niet dat het nog nodig is om te zeggen wie dat in mijn ogen (en de rest van Nederland, op een enkeling na) wordt. ;)

Maarja, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Dus zo'n snelle marktovername moet ik niet te hard van de daken schreeuwen. ;)

Richard B.
29-01-2008, 16:00
Over 7 jaar is dvd denk ik zeker niet meer de leidende standaard. 4 jaar geleden kocht ook ongeveer niemand nog iets op VHS.

Zodra de winnaar officieel is zal het denk ik hard gaan, en ik verwacht dat dit jaar nog. Ik denk niet dat het nog nodig is om te zeggen wie dat in mijn ogen (en de rest van Nederland, op een enkeling na) wordt. ;)

Maarja, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Dus zo'n snelle marktovername moet ik niet te hard van de daken schreeuwen. ;)
Je onderschat het enorme succes van DVD en je vergeet flops of "relatieve mislukkingen" als laserdisc, VCD, minidisc en SACD. Veel nieuwe formaten zijn mislukt omdat ze te weinig toegevoegde waarde boden t.o.v. hun voorlopers. De waarde van DVD boven VHS was duidelijk (zowel qua beeldkwaliteit als qua gebruiksgemak) maar de waarde van Blu-ray/HD DVD boven DVD is veel lastiger uit te leggen. De verschillen zijn gewoon veel kleiner.

Ik denk dat je makkelijk zult kunnen meten wanneer een van de nieuwe media een succes is geworden, namelijk het moment waarop de spelers ervan bij de Blokker of Kruitvat te koop zijn. Dat was voor DVD ook een breekpunt.

Albert Kostwinder
29-01-2008, 16:19
Je onderschat het enorme succes van DVD en je vergeet flops of "relatieve mislukkingen" als laserdisc, VCD, minidisc en SACD. Veel nieuwe formaten zijn mislukt omdat ze te weinig toegevoegde waarde boden t.o.v. hun voorlopers. De waarde van DVD boven VHS was duidelijk (zowel qua beeldkwaliteit als qua gebruiksgemak) maar de waarde van Blu-ray/HD DVD boven DVD is veel lastiger uit te leggen. De verschillen zijn gewoon veel kleiner.

Ik denk dat je makkelijk zult kunnen meten wanneer een van de nieuwe media een succes is geworden, namelijk het moment waarop de spelers ervan bij de Blokker of Kruitvat te koop zijn. Dat was voor DVD ook een breekpunt.

Probleem is ook denk ik dat de gemiddelde consument niet de juiste apparatuur heeft of zal (kunnen) aanschaffen om te zien dat het verschil eigenlijk groter is dan van vhs naar dvd. ;)

pretorian22
29-01-2008, 16:20
dat punt heb ik trouwens toch nie echt gesnapt warom dat het breekpunt was. ik bedoel ik snap niet dat mensen van die baggerspelers kopen bij de blokker of kruidvat. Vind de kwaliteit ronduit slecht en de beeld en geluidskwaliteit ook. maarja mensen zitten graag voor een dubbeltje op de eerste rang

overigens de verschillen kwa beeld en geluid tussen dvd en blu ray/ hd dvd zijn wel behoorlijk groot mits je de goede beeld en geluidsapparatuur hebt. en aangezien steeds meer mensen over gaan op de mooie grote schermen zal dat toch ook wel doorslaggevend worden en overgestapt worden

Edwin V
29-01-2008, 17:12
VHS werd door mij in ieder geval veel minder gekocht dan DVD. Het bezitten van films werd door de komst van DVD voor mij aantrekkelijker. Vanwege het gebruiksgemak en geen slijtage, dus meerdere keren kijken zonder problemen. Deze belangrijke verschillen zijn er niet tussen DVD en blu-ray. Alleen beter beeld en geluid. Mij is 't wel waard voor nieuwe films en vervangen van films die ik daarvoor in aanmerking vind komen, maar zelfs ik koop ook nog een DVD in plaats van een blu-ray als 't voor mij niet zoveel toevoegt in verhouding tot de prijs van de blu-ray. Als de prijzen vrijwel gelijk zijn is de keuze makkelijk natuurlijk.