PDA

Bekijk de volledige versie : dts cd's



woenie
21-05-2002, 18:37
Hoe zit dat eigenlijk met dts cd's zijn die een beetje te vinden?
ik heb in verscheidene winkels gekeken maar kan niks vinden.

Groetjes,

Sander Haarmans
21-05-2002, 20:28
Ik geloof dat ze langzamerhand bezig zijn om dts muziek cd's te maken, denk dat het nog niet interresant genoeg is voor de consument.
Maar ik weet bijna wel zeker dat het eraan zit te komen (kan nog ff duren).

Jaco
21-05-2002, 21:14
Bij ro-disc Rotterdam zijn verscheidene DTS cd's verkrijgbaar, maar kreeg de opmerking daar niet te veel van te verwachten.
even afwachten maar...........:confused:

Alex van den Berg
21-05-2002, 21:40
Als ik het allemaal goed heb begrepen, mogen we binnen niet al te lange tijd wat reviews op DVD.nl verwachten... Volgens mij weet collega Alexander hier meer over...

Geert Kranendonk
21-05-2002, 22:44
Volgens mij weet collega Alexander hier meer over... Dan zullen we nog even geduld moeten hebben, want voorzover ik weet zit hij op dit moment in Zuid-Spanje voor een voetbaltoernooitje. De mazzelaar ;) ;)

Bambi
22-05-2002, 09:18
Hier in Europa zie je DTS CD's inderdaad heel erg zelden (tenminste: ik ben ze ook nog niet veel tegengekomen). In de US en Canada zijn er echter inmiddels door Image Entertainment (die het label High Definition Surround heeft overgenomen) bijna 150 titels (varierend van klassiek [opera] tot en met populair) uitgebracht sinds 1999.

De CD's voldoen volledig aan de audio-CD standaard, met dit verschil dat er geen stereo 16-bit PCM 44,1kHz signaal is opgeslagen maar een DTS signaal met een bandbreedte van 1500kbit/s. Ze zijn dan ook afspeelbaar op iedere CD-speler of DVD-speler die digitaal met een DTS-decoder is verbonden. Ze zijn niet regio gecodeerd (hoewel sommige online winkels een regio code 1 vermelden).

Ik heb zelf momenteel alleen "On air" van Alan Parsons als DTS-CD en ik moet zeggen dat het me prima bevalt. Het brengt een nieuwe dimensie in de muziek (net zoiets als vroeger het geflopte quadrofoon geluid) waarbij de huiskamer goed is gevuld. Je moet er wellicht wat aan wennen, maar om een beetje een vergelijking te trekken naar wat je ongeveer kunt verwachten voor soort mix zou je naar de DTS-tracks van de DVD's "Hell freezes over" (Eagles) of "Black&White night" (Roy Orbison) kunnen luisteren.

Ik ben in ieder geval wel van plan nog een aantal DTS CD-titels over te laten komen van het Amerikaanse continent.

Marcel Versteeg

Herjan
22-05-2002, 09:31
Bij de MM, Rotterdam Alexander, liggen behoorlijk veel DTS-CD's in een bak. Ik kende/vertrouwde dit formaat nog niet, dus ik heb niet goed gekeken welke artiesten er lagen.
Zou dit een nieuwe variant zijn op DVD-Audio en SACD? Dan denk ik dat dit wel eens de juiste doorbraak kon zijn, aangezien de meeste DVD-spelers/receivers wel DTS kunnen afspelen, maar geen DVD-A of SACD.

Jullie ideeën?

Bambi
22-05-2002, 09:39
[B]Bij de MM, Rotterdam Alexander, liggen behoorlijk veel DTS-CD's in een bak. Ik kende/vertrouwde dit formaat nog niet, dus ik heb niet goed gekeken welke artiesten er lagen.
Hmm... Bij MM Rotterdam-Centrum heb ik ze nog niet gezien...


[B]Zou dit een nieuwe variant zijn op DVD-Audio en SACD?
Zoals al gezegd: DTS-CD's zijn ouder dan DVD-Audio en SACD. Het formaat is rond 1998-1999 geintroduceerd voor de mensen die eens wat anders wilden en gewend waren aan het DD en DTS geluid dat beschikbaar was op LaserDisc. Het formaat is dan ook voornamelijk in Amerika beschikbaar.

Het lijkt mij overigens inderdaad wel een redelijk alternatief voor DVD-Audio en SACD. In ieder geval een voordeel t.o.v. SACD is dat de verbinding met de receiver digitaal is en niet 6 aparte analoge kabeltjes....

Marcel Versteeg

Jeroen Titulaer
23-05-2002, 09:28
Raf digimusic in Amsterdam heeft ook een collectie in de bakken staan. weet niet welke titels....

JT!

Robert Gerards
23-05-2002, 15:44
[QUOTE]Originally posted by Bambi
[B]
Hmm... Bij MM Rotterdam-Centrum heb ik ze nog niet gezien...


Als je de trap opkomt in MM Rotterdam-Centrum loop je immer gerade aus totdat je niet meer verder kunt. Aan je linkerhand (op het einde) liggen de DTS Cd's. Ik ben zelf benieuwd naar de DTS-uitvoering van Sting's Brand New Day. De gewone uitvoering is al zeer sfeervol en ik kan me wel een voorstelling maken van de DTS-uitvoering. Op het moment dat artiesten zoals Pink Floyd of Dire Straits zich hieraan wagen om extra verkoop te genereren zal het wel wat beter verkopen, maar ik denk dat weinig mensen zitten te wachten op de DTS-uitvoering van Titanic OST

Simmetje
24-05-2002, 23:36
Ik heb de dts-cd Brand New Day, die klinkt inderdaad erg goed. Super hoe ook de surrouds worden benut.

De laatste tijd heb ik ook een aantal dvd-audio's gekocht waar ook een dd 5.1 track van alle nummers opzit, zoals Black van Metallica, 4 van foreigner en A night at the Opera van Queen. Toch weer eens wat anders dan stereomuziek.

Gr. Erik

Tossie
25-05-2002, 00:03
Is die dts cd op iedere dvd speler met dts af te spelen (dit itt DVD audio, waarbij dat niet het geval is)?

chello
25-05-2002, 12:46
Ik heb vorig jaar een paar van deze DTS CD's gekocht bij MM in Groningen. Klinkt best wel aardig over het algemeen. Een van deze DTS CD's is een sampler met allemaal special effects enzo erop. Dit echt geweldig om je thuisbios ff op geluid te testen of om te demoniseren....:eek: oeps ik bedoel natuurlijk demonstreren.:D

Tossie
25-05-2002, 12:51
Ik heb vorig jaar een paar van deze DTS CD's gekocht bij MM in Groningen. Klinkt best wel aardig over het algemeen. Een van deze DTS CD's is een sampler met allemaal special effects enzo erop. Dit echt geweldig om je thuisbios ff op geluid te testen of om te demoniseren....:eek: oeps ik bedoel natuurlijk demonstreren.:D

Liggen ze er nog steeds?
Moet ik direct ff kijken!

woenie
25-05-2002, 16:06
nee ik kan helemaal niks vinden in de MM in groningen, nergens trouwens

Simmetje
25-05-2002, 22:11
De dvd-audio's zijn meestal af te spelen op een normale dvdspeler, omdat er dan een dd of dts 5.1 track bij zit. Zo ook voor de dvd-audio's die ik heb. Mijn speler kan ook geen dvd-audio aan.

Gr. Erik

Bambi
27-05-2002, 08:57
Is die dts cd op iedere dvd speler met dts af te spelen (dit itt DVD audio, waarbij dat niet het geval is)?
DTS CD's zijn zelfs gewoon af te spelen op een normale CD-speler MITS deze via een digitale verbinding is verbonden met je receiver en je receiver DTS kan decoderen. Heb je tussen je CD-speler en je receiver alleen maar een analoge verbinding: probeer het dan niet!

Marcel Versteeg

P.S. Zondag bij MM-Rotterdam Centrum geweest, maar daar waren niet heel erg veel DTS CD's: slechts een stuk of 4 verschillende.

Herjan
27-05-2002, 09:29
Nogmaals: bij MM Rotterdam Alexander liggen er een stuk of 100 (gokje, kunnen er meer zijn). Je moet in het pad zijn van de single top 50 (of zo iets), aan de kant van de demo-opstellingen van de X-Box (momenteel staat er de opstelling van de "Kilo-CD's"-actie). Er staat een bordje boven met "Verzamel", maar kijk maar goed: het zijn allemaal DTS/High Definition CD's.

Succes. Ik vind ze zelf te duur (gemiddelde prijs iets van 27 euro), maar voor de liefhebbers van de muziek misschien de moeite waard.

Tossie
27-05-2002, 10:20
Wat voor soort titels zijn het?
Kun je een aantal voorbeelden noemen.

Herjan
27-05-2002, 10:30
Wat voor soort titels zijn het?
Kun je een aantal voorbeelden noemen.

Ik neem aan dat je het tegen mij hebt...

Het zijn erg veel klassiek/jazz cd's, maar ook o.a. de filmmuziek van Titanic (dus een DTS versie van de bekende cd) en natuurlijk Hell Freezes Over (Eagles) en volgens mij hadden ze ook In The Flesh van Roger Waters. Erg goede CD's, maar ik heb ze gewoon gekocht op DVD, want de Eageltjes en Waters hebben beiden een zeer goede kwaliteits-DVD uitgebracht. Ik heb de indruk dat het veel titels zijn die ook op SACD zijn uitgebracht.

Al met al zijn het prima titels als je een brede muziek smaak hebt. Zelf heb ik ooit (rond Pasen) een DVD gekocht van de Mattheus Passion en ik was overdonderd over de (surround) geluidskwaliteit! Maar ja, altijd telt: houd je van of waardeer je die muziek?

MarioV
27-05-2002, 12:45
Heb 29 dts audio cd`s

Maar er zijn er maar een paar mooi van.

Alan Parsons On Air
Pavarotti & Friends Friends for Warchild
Santana Abraxas
Sting Nothing like the sun
Sting Brand new day
Sting Ten Summoner’s Tales
The Police Every Breath You Take
The Eagles Hell Freezes Over
Joey Curtin Once Upon a Time
Studio voodoo DTS 5/6.1 Rare maar leuke dts cd

De rest wat ik heb vind ik niet zo mooi.(persoonlijke smaak).

mvg MarioV h.veldhuis2@chello.nl

Simmetje
27-05-2002, 21:33
Uhhh, nog een klein voordeeltje van dts-cd's. Ze zijn 1 op 1 te kopieren :)

Gr. Erik

MarioV
27-05-2002, 23:23
Dat lukt wel met elke audio cd .
mits ze uit 1 mode bestaan.
dus alleen audio op de cd zonder data.
mvg Mario