PDA

Bekijk de volledige versie : Yamaha RXV-559 receiver en KEF speakers...



STaf
21-01-2008, 10:29
Een vraagje, ik heb een Yamaha RXV-559 receiver die ik had gecombineerd met een JBL 5.1 speakersetje, en vond dit prima klinken. Ik heb daar nu de KEF 5.1, 2005.2 set bijgekocht. Ik ben zéér tevreden van het geluid, maar merk dat ik bij het afspelen van DVD's en HD DVD's mijn versterker een stuk luider moet zetten om het zelfde volume te bereiken dan met mijn JBL set?! Bij stereo cd's is dit veel minder of helemaal niet het geval, iemand een idee hoe dit komt?

Hotsparky
21-01-2008, 19:01
Dit heeft waarschijnlijk te maken met de gevoeligheid van je speakers. Met andere woorden hoeveel 'stroom' heeft je speaker nodig om een bepaalde geluidsdruk te creëren. Zo kan het zijn dat de JBL maar de helft van de stroom nodig heeft om dezelfde geluidsdruk te produceren als de Kefs.

Hoever moet je nu je reciever opendraaien voordat je voor jouw gevoel voldoende geluidsdruk hebt?

STaf
21-01-2008, 22:40
Dit heeft waarschijnlijk te maken met de gevoeligheid van je speakers. Met andere woorden hoeveel 'stroom' heeft je speaker nodig om een bepaalde geluidsdruk te creëren. Zo kan het zijn dat de JBL maar de helft van de stroom nodig heeft om dezelfde geluidsdruk te produceren als de Kefs.

Hoever moet je nu je reciever opendraaien voordat je voor jouw gevoel voldoende geluidsdruk hebt?
Bij de JBL's stond de receiver op -32 om, naar mijn gehoor een goed geluidsvolume te hebben bij een film, om hetzelfde volume te hebben met de KEF's moet de receiver dan op -25 staan. De KEF's zijn 8 ohm, de JBL's waren 4 ohm, denk ik.

GameBelgium
22-01-2008, 14:43
Heb je dat ingesteld in je receiver? Als ik me dat goed herinner kan je bij Yamaha receivers instellen of je 4 of 8 ohm speakers gebruikt. En als mijn geheugen me wederom niet bedriegt maakte dat bij weinig of geen verschil :-)

Toch maar even kijken bij je settings.

STaf
22-01-2008, 19:32
Heb je dat ingesteld in je receiver? Als ik me dat goed herinner kan je bij Yamaha receivers instellen of je 4 of 8 ohm speakers gebruikt. En als mijn geheugen me wederom niet bedriegt maakte dat bij weinig of geen verschil :-)

Toch maar even kijken bij je settings.

Yep, ik wist dat ik dat moest instellen, en heb dat ook ,gedaan, maar na eventjes terug naar de vorige instellingen te gaan, maakt het niks uit wat volume betreft... dus weet ik nog niet of dit zogenaamde"volumeverlies" normaal is.:confused:

Gerco Stuivenberg
27-01-2008, 14:53
Die instelling van de impedantie-keuze maakt voor het gehoor weinig uit. Voor de receiver maakt deze veel meer uit. Die kan een wat hogere styroomsterkte leveren wanneer deze op 4 Ohm staat en luidspreker een hogere stroomsterkte vraagt. De receiver heeft de luidsprekers dan wat beter onder controle.

In jouw geval kun je deze beter op 8 Ohm laten staan omdat je 5 technisch identieke luidsprekers gebvruikt.

Hotsparky heeft het bij het rechte eind. Het heeft te maken met de gevoeligheid. Er zijn nl. luidsprekers die een iets hogere spanning en luidsprekers die een iets hogere stroomsterkte vragen. In het eerste geval moet je idd de geluidssterkte wat verhogen. :-)

Het verschil tussen de niveau's van CD, DVD en HD-DVD heeft hier ook mee te maken. Vaak speelt de snelheid en de traagheid van de geluidssterkte ook een rol. Dit is echter een te technisch verhaal en ook niet nodig om dit hier uit te leggen. Toch?

STaf
28-01-2008, 18:35
Die instelling van de impedantie-keuze maakt voor het gehoor weinig uit. Voor de receiver maakt deze veel meer uit. Die kan een wat hogere styroomsterkte leveren wanneer deze op 4 Ohm staat en luidspreker een hogere stroomsterkte vraagt. De receiver heeft de luidsprekers dan wat beter onder controle.

In jouw geval kun je deze beter op 8 Ohm laten staan omdat je 5 technisch identieke luidsprekers gebvruikt.

Hotsparky heeft het bij het rechte eind. Het heeft te maken met de gevoeligheid. Er zijn nl. luidsprekers die een iets hogere spanning en luidsprekers die een iets hogere stroomsterkte vragen. In het eerste geval moet je idd de geluidssterkte wat verhogen. :-)

Het verschil tussen de niveau's van CD, DVD en HD-DVD heeft hier ook mee te maken. Vaak speelt de snelheid en de traagheid van de geluidssterkte ook een rol. Dit is echter een te technisch verhaal en ook niet nodig om dit hier uit te leggen. Toch?
Nee hoor, ik ga er gewoon van uit dat het normaal is!!!:-) Weten jullie ook of je bij zeer hoge volumes een ruis mag horen uit de luidsprekers?(als je bijvoorbeeld de cd pauzeert, en je de volumeknop opendraait)

Gerco Stuivenberg
28-01-2008, 21:37
Dat is acceptabel. Een toestel produceert altijd bijgeluiden en die worden dan versterkt. :)