PDA

Bekijk de volledige versie : Zie door de bomen het digitale bos niet meer.



Wim S.
22-01-2008, 12:12
Ik wil graag digitale tv maar er zijn zoveel mogelijkheden.

Eerst wou ik digitenne en toen weeer digitale sateliet en nu zie ik ook weer digitale decoders. wat is nou allemaal het verschil?

Want ik vind het moeilijk om de juiste keuze te maken, liefst heb ik veel zenders maar ook lage maandlasten en sport 1 of tele 2 en filmzenders zijn voor mij iets wat ik graag wil hebben.

Ook moet ie voor minstens 2 tv's los van elkander kunnen functioneren.

Gaarne tips en goede ervaringen van jullie met een bepaald product.

Mr_Parker
22-01-2008, 21:46
Het is een beetje vel om allemaal zomaar te posten, berekenen en uit te leggen. Een beetje meer info is wenselijk.

In het kort:

Ongeacht hoeveel tv's je wil aansluiten geldt simpel gezegd eigenlijk wel de volgende regel: "Wil je meerdere tv's onafhankelijk van elkaar maar wel tegelijkertijd kunnen gebruiken via digitale ontvangst dien je voor elke tv een decoder en bij behorende smartcard (bewijs van abonement) te hebben."

Dan zijn er vervolgens drie digitale varianten:

DVB- T / C / S
T: via de ether: Indien men hier een tuner voor (bij de meeste nieuwe tv's ingebouwd) heeft zijn Ned 1, 2 en 3 kosteloos (en zonder smartcard) te ontvangen. Voor meer zenders dient men een decoder en smartcard te hebben. Abonement verstrekker is KPN alwaar je ook een extra abo op Tele2 voetbal kan nemen. Film 1 en Sport 1 zijn hier niet mogelijk. Verder zeer beperkt zender aanbod (bijv. wel BBC-prime maar geen BBC 1 / 2).

C: Digitale televisie via kabel. Nu zie ik dat je in friesland woont. In friesland zijn meerdere operators actief, oa @home (zesko) en UPC. Zonder te weten welke kabelaar bij jou actief is kan ik niet diep op de mogelijkheden in gaan. Er zijn nl. verschillen binnen de DVB-C aanbieders. Bij UPC ben je gebonden aan hun decoder, je kunt geen losse decoder kopen maar je huurt er een bij hun. De andere aanbieders werken allen via het principe van Zesko, je koopt zelf een of meerdere decoders en smartcard en sluit bij hun een abo af per kaart.

Grote verschil voor jou is vooral de optie voor meerdere tv's digitaal. Bij UPC is het op dit moment nog steeds slechts mogelijk om 1 tv digitaal aan te sluiten.
Bij de Zesko en soort gelijke kabelaars gaat dit wel. Er gaan echter bij de zesko kabelaars, (@home, multikabel en casema) als gevolg van het samen gaan etc een aantal zaken wijzigen op hetgebied van meerdere tv's. Wat en wanneer is niet precies bekend. De verwachting is midden dit jaar."Het "semi-bevestigede gerucht" is dat men vanaf dan niet meer voor elke smartcard binnen 1 huishouden abonements geld hoeft te betalen voor de extra pakketen maar dat men dit dan nog maar voor een kaart doet en dat de "gekochte" extra pakketen dan ook te zien zijn via de andere kaartjes. Wel zou er tegelijker tijd een jaarlijkse vegoeding voor elke kaart boven op het abo bedrag gaan komen.
Buiten een aantal basis film kanalen met eigenlijk alleen oudere films die via beide kabelaars te ontvangen zijn via het uitgebreidere pakket kun je bij beide ook een abo nemen op zowel film1 als sport 1. Afhankelijk van de decoder (SD of HD) dat je koopt / kiest zijn dit 4 SD film1 zenders (1.1, 1.2, 1.3, 1.1+) en 1 HD (1.1HD) en iets van 4 of 5 Sport 1 SD zenders (vaak maar op 1 of 2 uitzending) en 1 HD zender.
Hoe het bij UPC met Tele2 voetbal zit weet ik niet maar bij zesko zijn dit 2 zenders alwaar je een extra abo op kunt nemen, maar neem je sport 1 krijg je deze geloof ik er kado bij.

Voornaamste voordeel van DVB-C is dat je naast het digitale signaal ook het analoge signaal blijft behouden op de kabel en daardoor hier op terug kunt vallen, bijv. voor opnemen of de derde (badkamer), vierde (keuken en vijfde (wc?) tv.

S: Digitale tv via schotel. Hierbij heb je heel veel zenders gratis, maar geen Ned 1, 2,3 RTL 4 t/m tig en ook geen SBS en co. Wil je deze nederlandse zenders dien je bij canaldigitaal een abo af te sluiten. Ook hier kun je diverse extra pakketen kiezen.
1 daarvan is het film 1 en sport 1 pakket, je krijgt dan film 1.1 / 1.2 en 1.3 en tevens Sport 1 (4 zenders dus in totaal). Tele2 is dacht ik niet mogelijk via DVB-S

Dan komt het probleem punt, beeldkwaliteit.

Digitenne is de slechtste in dit verhaal, ook slechter dan analoge kabel ontvangst mits men hiervoor goede kabels etc voor gebruikt).
Dan het dilemma, Sommige zenders zijn via DVB-C beter dan via DVB-S, andere zijn weer via DVB-S beter.
De voor de meeste mensen belangrijkste zenders, Ned 1, 2, 3 RTL 4, 5, 7,8 SBS6, VOO en Net 5 komen via een glasvezel kabel vanuit hilversum naar de kabelaars (zesko in ieder geval) en deze zetten deze (over het algemeen) (nagenoeg niet) bewerkt op het net. Canaldigitaal moet echter ruimte kopen op de sateliet en kan / wil hierom deze zenders niet op volle bitrate via de sateliet laten lopen maar knijpt de stream van deze zenders behoorlijk. Deze zenders hebben dus via DVB-S een lagere bitrate. De zenders die je verder via canaldigitaal kunt ontvangen (en niet free to air) zijn doorgaans in beeld kwaliteit gelijk aan die van DVB-C. De free to air zenders kunnen soms via DVB-S beter in beeld kwaliteit zijn.


Volgende punt is storings gevoeligheid.

DVB-T is, hoe kan het ook anders, het meest storings gevoelig. Soms is het voorbij rijden van een brommer al voldoende om binnenshuis ontvangst (een van de grootste verkoop argumenten van digitenne / kpn (nl geen kabels meer)) onmogelijk te maken. Een sterkere evt antenne, die met een kabel wordt bevestigd, is dan noodzakelijk of soms zelfs een buiten antenne. Ook als men wat verder van een ontvangst mast woont kan dit noodzakelijk zijn. Bij slecht weer (met name onweer ook dreigend onweer) kan vervolgens toch weer storing optreden.
DVB-S een huis schotel is doorgaans beperkt in diameter en kan daardoor gevoelig voor uit richten zijn. Ook extremere weers omstandigheden kunnen door een geringe diameter van de schotel hun invloed hebben op de ontvangst. Dit is echter wel duidelijk minder sterk het geval dan bij DVB-T.
DVB-C is niet zo zeer storings gevoelig aan de ontvangst kant van de kabelaar maar meer aan de bekabelings kant binnenshuis. Een goede bekabeling van meterkast (of daar waar de antenne kabel het huis binnen komt) tot aan de decoder(s) is uiterst belangrijk. Een ander "storings" gebied zijn de decoders. De meeste decoders hebben kleine (bepaald type ondertiteling dat niet werkt) tot grote (vast hangen, rebooten, niet synchroon lopen beeld en geluid) problemen. Deze problemen hebben met name betrekking op de decoders buiten die van UPC, maar ook die van UPC zijn niet probleem loos (hoor van mijn broer en van een collega wel vaker dat ook die decoders (beide hebben een verschillend type) uit zich zelf rebooten.

Zijn de deocders bij DVB-T en DVB-S dan wel in orde?
Nee, ook die van DVB-T vertonen problemen maar naar het zich laat aanhoren zijn dit metname kleinere problemen.
Die van DVB-S zijn langer op de markt en meer in gebruik, hierdoor is de knowhow beter en zijn er minder problemen. In tegenstelling tot DVB-C van de zesko en soortgelijke kabelaars wordt door canaldigitaal wel het standaard dvb-s protocol gebruikt. Zesko laat voor hun de goedgekeurde decoders op een paar punten afwijken van het normale dvb-c protocol. Hierdoor is het aanbod decoder beperkt, en zijn andere aanbieders niet zo snel geneigd om een deocder voor NL te ontwikkelen. In tv ingebouwde DVB-C decoders die zonder trucjes werken zijn schaars, slechts 2 tv's die nu op de markt komen van Humax werken direct, en een aantal zijn via een extra investering van meer dan € 100,- werkend te krijgen. De nieuwe Sony's hebben wel een DVB-C decoder maar deze werkt maar beperkt dan wel niet, ook niet met het trucje. Sony geeft dan ook geen melding dat deze in nl zou werken, laat je door een (MM) dozenschuiver dan ook niet anders vertellen!
Bij DVB-S geldt overigens ook dat men goed moet opletten. Canaldigitaal gaat van de ene "decodeer taal" (Irdeto) over naar een ander (Seca) de decoder moet deze wel aankunnen. De oudere kunnen veelal alleen Irdeto aan.

Hoewel 3 van de 4 letters gelijk zijn zijn alle drie de types verschillend en vereisen ze elk hun eigen decoder. Als ergens dus bij een tv of decoder staat dat deze een DVB-T tuner heeft werkt deze dus niet met DVB-S of DVB-C en visa versa.

Naast deze DVB oplossingen is er ook nog het volgens sommige almachtige IP-TV. Het wonderlijke van IP-TV is dat het aantal kanalen oneindig is en de inter active mogelijkheden onbegrenst. Nadeel is echter de werking.
Zoals de naam al aangeeft gaat het via internet (IP). Probleem hierbij is bandbreedte, zowel bij jou als ontvanger als bij je provider als alles er tussen in.
De huidige bandbreedte staat het niet toe om gelijke bitrate te gebruiken als bij DVB-C voor de nederlanders. Daarnaast staat de bandbreedte het niet toe om binnen 1 huis (1 adsl2+ aansluiting) meerdere IP-Tv ontvangers tegelijk te gebruiken. Je kunt / mag niet te ver van een bepaalde wijk centrale wonen anders is het niet mogelijk.
Naast deze door de providers aangeven belemmeringen nog de praktische belemmeringen. In het begin, nu schijnt dit (haast) niet meer voor te komen, als er veel mensen in jou buurt een bepaalde zender bekijken (bijv. een voetbal wedstrijd) kunnen andere zenders gestotteren. Bij intensief downloaden kan / zal de tv ontvangst haperen. Idem in sommige gevallen met gebruik van telefoon. Ik heb een tijdje terug bij iemand tele2 via deze optie in werking gezien. Voordeel is keuze in wedstrijden (meer dan de 2 kanalen via DVB-T en DVB-C), maar duidelijk blokvorming door een zeer lage bit-rate.

Nu vind ik het wel even genoeg. Prijzen en preciese zender aanbod kun je vast zelf vinden via internet.

Voor alle versie geldt dat voor opnemen een PVR nodig is of dat je een extra decoder aan een normale recorder (DVD / HDD / VCR) dient te knopen. Of je bent gedwongen dat te kijken wat je opneemt. Bij DVB-C heb je dus ook nog de analoge optie.

Wim S.
24-01-2008, 16:35
Ik zit dan toch te denken aan een DVB-T ontvanger:

Wat ik dan nodig heb ik een:

ontvanger
smartcard canal + (bv)
Buiten/binnen antenne.

Nu wil ik ook op meerdere tv's digitaal kunnen ontvangen hoe kan ik dit dan het best doen?

En zou er iemand gewoon een goed pakketje kunnen opstellen zodat ik wat meer richtlijnen heb om te zoeken...

Mr_Parker
24-01-2008, 18:02
DVB-T kun je alleen bij KPN afnemen als het om de Nederlandse zenders gaat. Voor elke tv dien je een aparte decoder te kopen, bijv. bij Primafoon, daar kun je ook uitleg krijgen van de verkoper.