PDA

Bekijk de volledige versie : widescreen????



Butterfly
25-01-2008, 16:03
Ik heb sinds kort een 37 inch lcd (Toshiba z3030). Deze heeft maar liefst 9 verschillende beeldformaten. Maar geen van alle geeft de proporties van de objecten (acteurs, dieren, voetballers etc.) natuurlijk weer. Als ik naar het achterhaalde 4:3 schakel, dan krijg ik bij een breedbeeldprogramma een breedbeeld plaatje, dat dus niet het hele scherm van boven tot onder vult, hetgeen aangeeft dat het een breedbeeldopname is. Schakel ik naar breedbeeld 16:9, dan krijg ik een samengedrukt beeld met zwarte balken onder en boven, brede gezichten etc.Terwijl de bron toch echt breedbeeld is. Hetzelfde geldt voor dvd's. Het beste worden de natuurlijke proporties benaderd in de standen 14:9 en Subtitle. Maar ook hier niet volledig goed. Wat kan ik hier aan doen. Ik moet bij een breedbeeld bron toch mijn hele scherm gevuld zien en zonder vervormingen????

Roger Weerts
25-01-2008, 16:39
http://digital-zone.nl/flash/beeldformaten.html

:wink:

Naar mijn bescheide mening moet je televisie op 16 : 9 ingesteld staan.(Als ik het mis heb hoor ik het graag)

De uitzendingen zullen dan altijd de juiste verhoudingen moeten hebben, uiteraard met eventuele bijbehorende zwarte balken.

BillyGates.

-Jaap-
25-01-2008, 16:53
Ik kan uit je verhaal opmaken dat je DVD speler op 4:3 letterbox staat ingesteld.
Zet de DVD speler op 16:9 en de tv op breedbeeld/widescreen/16:9, of hoe dat ook moge heten bij je tv.

Succes d'r mee.

Gerco Stuivenberg
27-01-2008, 13:23
Ik heb ook een Toshiba.

De instellingen die je het beste kunt gebruiken zijn:
-"4:3" voor smalbeeld en WSS gevlagde signalen.
De TV schakelt dan automatisch om naar "Breedte" wanneer deze een WSS ontvangt.
-"Cinema 1" voor "16:9 letterbox" uitzendingen.
Zoomen doet de TV niet altijd automatisch en kijk ook waar de ondertitels geplaatst zijn.
-"Breedte" voor "16:9 Anamorphic" wanneer er geen WSS ontvangen kan worden.
Dit is vaak bij het kijken van DVD's het geval.

Zet "Auto formaat" ook aan in het menu van de TV

Probeer niet te veel te schakelen tussen de weergave-verhoudingen. Handmatig omschakelen zorgt er voor dat de automatische niet meer werkt wanneer je de TV in de tussentijd niet van bron veranderd.

Toestel onthoud instellingen voor beeldverhouding per bron.

Vergeet ook niet om de speler op 16:9 te zetten i.p.v. "letterbox" of "Pan Scan" o.i.d.

Veel kijkplezier. :bier:

Raymond Gelmers
29-01-2008, 22:49
Wat ik je in ieder geval kan vertellen dat een DVD bij een breedbeeld TV NIET standaard schermvullend is. Dit gaat alleen op wanneer de DVD anamorphic (betekent verbeterd voor breedbeeld schermen) is EN een aspect ratio heeft die overeenkomt met je TV (meestal is dat 1:78 / 1:85). De "grote" films worden vaak in 2:35 of 2:40 op de DVD gezet en dan heb je dus ook bij een breedbeeld zwarte balken boven en onder.

TV breedbeeld uitzendingen zouden echter in de beeldverhouding 16:9 mooi moeten aansluiten.

Vraagje: heb je kabel of digitale TV? Als je het tweede hebt moet je de instellingen van je decoder wellicht eens nakijken? Daar kun je nl. ook aangeven wat voor TV je hebt (16:9 of 4:3).

Succes.