PDA

Bekijk de volledige versie : Is Y/C hetzelfde als component?



rvvnr1
28-01-2008, 04:57
Mijn tv accepteert Y/C over een van de scart aansluitingen.
Maar waar staat dit voor? Is het hetzelfde als component??

Arnold van Oostrum
28-01-2008, 07:43
Mijn tv accepteert Y/C over een van de scart aansluitingen.
Maar waar staat dit voor? Is het hetzelfde als component??
Nee, is niet hetzelfde.

Bij Y/C is het beeldsignaal in tweën gesplitst: het zwartwit beeld (Y-signaal = luminantie ofwel helderheid) en het kleursignaal (C-signaal = chrominantie ofwel kleur).

Component is een verzamelnaam voor meerdere type beeldoverdracht. Bij analoge video is dan vaak sprake van YPbPr, bij digitale televisie (plat scherm) wordt dan YCbCr gebruikt. DIt signaal is afgeleid van het RGB (Rood, Groen, Blauw) signaal en bevat dan het Y-signaal (helderheidsignaal --> zwartwit beeld) en twee kleursignalen, het Pb of Cb signaal en het Pr of Cr signaal. Pb of Cb is het kleursignaal minus blauw en Pr en Cr is het kleursignaal minus rood. De kleur groen wordt hieruit samengesteld.

Bij een scart aansluiting kun je het beste RGB als signaal kiezen. Bij RGB worden de drie primaire kleuren rood, groen en blauw apart naar het scherm gestuurd.

rvvnr1
28-01-2008, 19:27
Hartelijk dank voor je reactie, t is me nu duidelijk.

Ik heb dadelijk een Toshiba HD-EP35 staan die ik voorlopig nog even op een crt moet aansluiten en vreemd genoeg heeft ie, naast de HDMI aansluiting, slechts een component en een composiet uitgang. Ik moet m dus helaas via die laatste gaan aansluiten.... :(

DVDProfilersFilmgek
29-01-2008, 23:19
Hartelijk dank voor je reactie, t is me nu duidelijk.

Ik heb dadelijk een Toshiba HD-EP35 staan die ik voorlopig nog even op een crt moet aansluiten en vreemd genoeg heeft ie, naast de HDMI aansluiting, slechts een component en een composiet uitgang. Ik moet m dus helaas via die laatste gaan aansluiten.... :(

Hoog tijd voor een knappe TV:wink:

RikA
30-01-2008, 16:23
Houdt er rekening mee dat je bij het gebruik van een component aansluiting vaak nog ergens moet instellen welke soort signaal die moet uitsturen.

Anders zit je maar naar zwart beeld te staren, is ook niet alles :-)