PDA

Bekijk de volledige versie : Werk van Kurosawa



Mike Philippens
23-05-2002, 14:15
Op Amazon zag ik een hele fraaie Limited Edition Kurosawa Collection staan die op 9 september uit gaat komen. Nu ken ik de goede man helemaal niet, maar volgens de commentaren in de IMB moet het erg goed zijn.
Volg dit linkje (http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B000065BW7/qid=1022158314/sr=8-3/ref=sr_8_3/104-9614316-5514300) naar de box op Amazon.
Wat moet ik me van het werk van Mr.Kurosawa voorstellen?

JayLunar
23-05-2002, 14:28
Er is ontzettend veel over Kurosawa geschreven, dus als je op internet op zoek gaat, vind je vast veel interessants.

Ahum, Kurosawa. Deze regisseur is erg veel geimiteerd. Onder andere door George Lucas, die het verhaal van Star Wars ripte van Hidden Fortress, Han Solo baseerde op Yojimbo en Yoda baseerde op Dersu Uzala. Kurosawa heeft vaak westerse verhalen gebruikt voor zijn films. (o.a. Hamlet, MacBeth, King Lear en een boek van ene McBain). Hij maakte veel films over Samurai's (meestal vertolkt door de vaste Kurosawa-acteurs Toshiro Mifune en Tatsuya Nakadai), omdat hij ook uit een Samurai-familie kwam. Hij heeft in totaal erg veel films gemaakt, in veel verschillende genre's. Een veelzijdig regisseur dus, die trouwens is begonnen als schilder, en voorbeelden had aan Yamamoto en Mizoguchi.

Over die DVD-box gesproken. Het gaat hierbij vooral om Ran, zijn laatste en grootste Samurai-film gebaseerd op King Lear. Velen vinden dit zijn beste film. Verder zitten zijn laatste film Madayao en de nieuwe uitgebreide docu 'Kurosawa' bij de box. Enkele maanden na de release komt Ran volgens mij afzonderlijk uit, in een reguliere release.

Als je niet into Kurosawa of Internationale Cinema bent, zou ik die box niet kopen, ondanks dat ik vrijwel zeker weet dat je Ran goed zal vinden. De box is iig wel schandalig duur.

Als je op zoek bent naar andere Kurosawa-DVD's moet je in Engeland kijken. Of Frankrijk, als je Franse subs lezen kan.

De films die ik van Kurosawa heb gezien:
* Throne of Blood 8/10
* Ikiru 7/10
* Seven Samurai 7/10
* Yojimbo 6/10

Ik hoop dat ik je hiermee wat heb geholpen.

Mike Philippens
23-05-2002, 18:27
Als je niet into Kurosawa of Internationale Cinema bent, zou ik die box niet kopen, ondanks dat ik vrijwel zeker weet dat je Ran goed zal vinden. De box is iig wel schandalig duur.
Hij is idd heel erg duur. Alleen is deze versie van Ran wel helemaal nieuw gemasterd én de box is in zeer beperkte oplage geproduceerd (5000 stuks geloof ik). Maar het blijft een hoop poen.
Bedankt voor de info in elk geval.

BTW: Seven Samurai is toch niet toevallig die film waar de Magnificent Seven op gebasseerd is?

mark t
23-05-2002, 19:11
Hij is idd heel erg duur. Alleen is deze versie van Ran wel helemaal nieuw gemasterd én de box is in zeer beperkte oplage geproduceerd (5000 stuks geloof ik). Maar het blijft een hoop poen.
Bedankt voor de info in elk geval.

BTW: Seven Samurai is toch niet toevallig die film waar de Magnificent Seven op gebasseerd is?

Nee, maar the Magnificent Seven is wel op Seven Samurai gebaseerd...;) Oh ja, en a Fistful of dollars is op Yoyimbo gebaseerd, terwijl Star Wars zwaar geïnspireerd is door Hidden Fortress (zoals JayLunar al zei). Rashomon is weer 'verHollywoodst' als Outrage.

Kurosawa haalde op zijn beurt weer veel inspiratie uit John Ford-westerns en uit klassieke Europese literatuur. Throne of Blood is een verjapanste Macbeth en Ran is zijn variant van King Lear.

F. Philipsen
23-05-2002, 19:49
Rashomon is weer 'verHollywoodst' als Outrage.


Plus de voornaamste inspiratiebron geweest voor Bryan Singer's The Usual Suspects. Kurosawa vind ik btw een geweldige regisseur.

p.s. het is inderdaad een schandalig dure box....damn

Louis Bouduin
23-05-2002, 21:26
Wel jammer dat ik in deze thread nog niet Kagemusha ben tegengekomen. Persoonlijk vind ik dit zijn meesterwerk. De film speelt zich af in het pre-Tokugawa tijdperk van Japan.
Het is zoals wel vaker bij Kurasowa een film over Samurai's, niet zo een van die ontelbare martial arts films van veertien in een dozijn zijn, maar met diepgang én emotionele impact.
Het gaat over een krijgsheer die sterft, een dief neemt zijn plaats in (Kagemusha betekent dan ook De Schaduw Krijger). Wat daar op volgt is een brilliant drama over illusies, geloof, eer en verraad. Vele onvergetelijke scenes en een van de sterkste filmeindes ooit.

JayLunar
24-05-2002, 15:19
Ik weet niet of jullie het al weten, maar 16 September komt Ran uit (Regio 2). Hij is al te pre-orderen voor 9.99 pond! Nu maar hopen dat het de geremasterde versie en niet die FoxLorber onzin. Het is ook te hopen dat AK van Chris Marker erbij zit. (zit deze docu trouwens ook bij de R1?)

mark t
24-05-2002, 15:29
Wel jammer dat ik in deze thread nog niet Kagemusha ben tegengekomen. Persoonlijk vind ik dit zijn meesterwerk.

Dit durf ik wel van meer Kurosawa-films te zeggen.;) Kagemusha komt op 3 juni uit in een R2-versie(!) Samen met het nieuws van JayLunar (eindelijk Ran ook op R2!) kan ik m'n rijtje Kurosawa-titels weer uitbreiden.

mark t
24-05-2002, 15:32
Ik weet niet of jullie het al weten, maar 16 September komt Ran uit (Regio 2). Hij is al te pre-orderen voor 9.99 pond!

Waar?

JayLunar
24-05-2002, 15:34
Waar?
:rolleyes: www.play.com

rrrick
24-05-2002, 15:41
Ran en Kagemusha zijn indrukwekkende spektakelstukken, maar zijn beste vind ik toch Shichinin no Samurai. Een heel aparte van Kurosawa (want vrij bruut) is ook Dodesukaden. Ikiru daarentegen vind ik bijvoorbeeld niet te harden. Kortom een zeer divers regiseur die niet onder een noemer valt te vangen

August de Heij
25-05-2002, 15:06
er zijn ook criterion collection uitgaven van enkele van zijn films, als je de beste kwaliteit wilt hebben, moet je daar naar op zoek. Wel duur, maar de moeite waard...

www.criterioncollection.com/asp/

JayLunar
25-05-2002, 15:15
er zijn ook criterion collection uitgaven van enkele van zijn films, als je de beste kwaliteit wilt hebben, moet je daar naar op zoek. Wel duur, maar de moeite waard...

www.criterioncollection.com/asp/
Daar ben ik het niet mee eens. Voor de DVD's van Seven Samurai, Yojimbo, Sanjuro en Hidden Fortress kun je het beste de Engelse BFI-releases halen. Wat betreft Rashomon, High and Low en Red Beard (binnenkort) is Criterion wel de beste optie.

Louis Bouduin
25-05-2002, 15:35
Daar ben ik het niet mee eens. Voor de DVD's van Seven Samurai, Yojimbo, Sanjuro en Hidden Fortress kun je het beste de Engelse BFI-releases halen. Wat betreft Rashomon, High and Low en Red Beard (binnenkort) is Criterion wel de beste optie.

Pardon me, JayLunar. Ik vraag me even af waarom dat je je voor de DVD van de Seven Samurai het beste tot de Engelse BFI kunt wenden. Ik heb die. Een vriend van me heeft de criterion. Nu, ik wil meteen met hem ruilen... Leg er nog een eurootje of 10 bovenop ook nog. :(

mark t
25-05-2002, 16:07
Daar ben ik het niet mee eens. Voor de DVD's van Seven Samurai, Yojimbo, Sanjuro en Hidden Fortress kun je het beste de Engelse BFI-releases halen. Wat betreft Rashomon, High and Low en Red Beard (binnenkort) is Criterion wel de beste optie.

BFI heeft tot nu toe de volgende (uitstekende) dvd's van Kurosawa uitgebracht: Seven Samurai, Rashomon, Throne of Blood, Yojimbo en sindskort Hidden Fortress en Stray Dog. Sanjuro is voor zover ik weet (nog) niet door BFI uitgebracht.
In ieder geval heeft BFI bij een paar van deze uitgaven gebruik mogen maken van criterion-materiaal. Ik ken de oorspronkelijke criterions niet, maar de kwaliteit is dik in orde. Zeker in vergelijking met m'n wazige Mei Ah Laser disc-dvd-versies van Hidden Fortress en Sanjuro.
Bovendien zijn criterions vrij prijzig en de keuze is beperkt als je geen regiovrije dvd-speler hebt.

Louis Bouduin
25-05-2002, 16:42
BFI heeft tot nu toe de volgende (uitstekende) dvd's van Kurosawa uitgebracht: Seven Samurai, Rashomon, Throne of Blood, Yojimbo en sindskort Hidden Fortress en Stray Dog. Sanjuro is voor zover ik weet (nog) niet door BFI uitgebracht.
In ieder geval heeft BFI bij een paar van deze uitgaven gebruik mogen maken van criterion-materiaal. Ik ken de oorspronkelijke criterions niet, maar de kwaliteit is dik in orde. Zeker in vergelijking met m'n wazige Mei Ah Laser disc-dvd-versies van Hidden Fortress en Sanjuro.
Bovendien zijn criterions vrij prijzig en de keuze is beperkt als je geen regiovrije dvd-speler hebt.

Ik heb de Criterion DVD van The Seven Samurai en de BFI vergeleken, en de Criterion is beter. (Ik wou dat het anders was want ik heb zelf die BFI versie, die inderdaad verre van slecht is.) Maar wat die laserdiscs betreft heb je gelijk. Niet alleen Hidden Fortress (criterion) maar ook Throne of Blood (criterion) is slecht van kwaliteit; om nog maar te zwijgen van die Mei ah troep.
Ook met de prijzen ben ik het eens. Die zijn duur. Vaak zelfs te duur. Maar zoals gezegd, voor een echte topklassieker, heb ik er dat beetje meer wel voor over. :)

JayLunar
25-05-2002, 16:49
Ik heb de Criterion DVD van The Seven Samurai en de BFI vergeleken, en de Criterion is beter. (Ik wou dat het anders was want ik heb zelf die BFI versie, die inderdaad verre van slecht is.) Maar wat die laserdiscs betreft heb je gelijk. Niet alleen Hidden Fortress (criterion) maar ook Throne of Blood (criterion) is slecht van kwaliteit; om nog maar te zwijgen van die Mei ah troep.
Ook met de prijzen ben ik het eens. Die zijn duur. Vaak zelfs te duur. Maar zoals gezegd, voor een echte topklassieker, heb ik er dat beetje meer wel voor over. :)
Misschien dat de Criterion van Seven Samurai toch iets beter is zoals je zegt (hoewel er mensen zijn die daar anders over denken). Ook vanwege het audiocommentaar natuurlijk, maar de Criterion is iets van 2 x zo duur. (BTW bargain met die extra €10).

Ik heb ook van die Mei Ah bende gehad. Met het beeld en geluid kon ik dan nog wel leven, maar de ondertiteling is echt hopeloos. Gelukkig kon ik ze nog voor een aardig prijsje wegdoen.

Sanjuro noemen was natuurlijk een foutje van mij. Ik bedoelde alleen Yojimbo, maar die twee zijn net twee handen op één buik. :)

hitch_fan
25-05-2002, 17:31
Misschien dat de Criterion van Seven Samurai toch iets beter is zoals je zegt (hoewel er mensen zijn die daar anders over denken). Ook vanwege het audiocommentaar natuurlijk, maar de Criterion is iets van 2 x zo duur. (BTW bargain met die extra €10).


Seven Samurai Criterion bij DVDBoxoffice $49,95 (Can) = €34,39
Seven Samurai BFI bij Play 14,99 Pond = €23,39
Verschil: €11, dus een bargain ;)?
Een heleboel Criterions zijn bij DVDBoxoffice redelijk goedkoop. Hidden Fortress bv kost 'slechts' €24

Mike Philippens
28-05-2002, 12:13
Allen dank voor de info. Als Ran opnieuw uitkomt zal ik die toch eens gaan zien.