PDA

Bekijk de volledige versie : Stellet licht (2007) (Aanrader van het JAAR!)



Oudlid_X5
08-02-2008, 11:15
Deze film gaat komende week in premiere. Hierop wil ik effen melden doe eens lekker dwars en ga dit Mexicaanse productie zien! Mijn woorden over deze film...

De openingsfilm van de derde dag filmfestival. De film verdeelde de mensen van het filmfestival in twee kampen het ene kamp vond het oersaai en het andere vond hem wonderschoon en magistraal. Ik bevond me in het kamp dat de film schitterend vond.

Neem nou de openingsscène van een shot van meer dan zes minuten van het fenomenaal getructe opkomen van de zon, de dieren worden wakker, de bomen beginnen te stralen en de mens ontwaakt. Wonderschoon en het bracht me meteen in een vreemde onverklaarbare extase. Het verhaal van de film speelt zich af in een mennonietengemeenschap. Ten hoogte van Mexico valt een gehuwde boer Johan verliefd op een andere vrouw. Waardoor hij een keuze moet maken tussen zijn zes kinderen verlaten en zijn liefdevolle vrouw of de relatie te verbreken. Religieus geïnspireerde boerenbestaan wordt prachtig vertolkt door aangenaam lange shots. Die nergens vervelen tenzij je nog niet kennis gemaakt hebt met de regisseur die vooral bekend staat om zijn lange, statige takes. De film is prachtig in al zijn eenvoud, de kinderen hebben niets in de gaten. Ze spelen en werken op het veld. Zijn vrouw heeft alles in de gaten en laat Johan gegevenmoment voor een keuze staan. Als hij haar niet verlaat, verlaat zij hem tenzij Johan die andere vrouw duidelijk maakt dat het niets voorstelden. Ook de vader wordt erin gebracht en hij laat duidelijk weten dat het op religieuze grond niet kan plaats vinden. Maar hij biecht eerlijk op dat het hem in het verleden ook is overgekomen. De film lijkt tragische te eindigen maar is het in feite niet. We moeten die gebeurtenis volgens de regisseur Carlos Reygadas niet symbolisch nemen eigenlijk is er helemaal niets symbolisch aan de film. Althans dat hoorde ik na de film toen het publiek de conversatie aanging met hem. Een aangename man die ik later persoonlijk bedankte voor de film en snel nog een vraag stelde. Of Terrence Malicks prachtige beelden van Days of Heaven (http://www.kaartspelranking.nl/dvd/recensies.php?rec=2854) hem inspireerde om deze film te maken? Het ging zich dan vooral om de beelden en niet om het verhaal. Als toetje bovenop de film krijgen we namelijk dat de zon gaat onder en krijgen een prachtige sterrenhemel te zien van een shot van bijna tien minuten. Zoiets zie je niet vaak maar als je het op een juiste houding tot je neemt heb je machtige en vooral een krachtige film gezien.

De mennonieten kregen de film ook te zien en de ene groep vond hem mooi terwijl de andere het juist verafschuwde. Zo zie je maar weer dat film kijken bedoeld is om de juiste houding aan te nemen zodat al je emoties bevredigd kunnen worden.

http://dudehesthestallion.files.wordpress.com/2007/10/sunlight2.jpg

Oudlid_X5
09-03-2008, 12:56
Iemand anders al de film gezien?

Oudlid_X5
13-06-2008, 18:29
Mensen gaat dat zien nu het nog kan!

Aankomende maandag draait hij voor het laatst in Heerlen!

Oudlid_X5
18-06-2008, 14:39
Stellet licht (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=88675) (2007)

De herkijkbeurt bracht me de nodige ergernis, dat vooral komt door vandaag de dag moordende montage. In minder dan tweehonderd shots vertelt hij het verhaal. Dat betekent dat een gemiddelde shot langer duurt dan een minuut. Vooral bij het tweede gedeelte van de film waarbij Carlos nog een tandje terugschakelt had ik het gevoel overal symboliek achter te zoeken.

Komt dat door de leegte van de beelden of komt het omdat hij expliciet op het filmfestival van Rotterdam gezegd heeft dat er geen symboliek in de film zit. De vele shots, de manier van schieten, het veelvuldige gebruik van gechoreografeerde scènes had ik soms het gevoel dat we de beelden zelf mochten interpreten. Zit hier symboliek achter, wat bedoelt hij met dit? Vooral als je hem de tweede keer kijkt op groot doek zoek je achter elk detail wel iets.

Toch als je dat allemaal loslaat ook het feit dat de regisseur naar vele klassiekers refereert krijg je wonderschone Cinema te zien. De kunstvorm waarvoor de Cinema gemaakt is. Niet de grote concerns die dag in dag uit films uitpoepen. Nee, rustige zorgvuldig opgebouwde kunstwerkjes die gemaakt zijn door mensen en waarbij de grote massa en eventuele winst vermeden worden. 8.0