PDA

Bekijk de volledige versie : The X-Files, De Serie, De Films..



Paul_Knoop
15-02-2008, 09:26
Tot mijn grote verbazing kon ik geen topic vinden over The X-Files, inmiddels al enkele jaren afgelopen maar sinds December zijn ze weer begonnen met een nieuwe X-Files film ( werktitel: Done One ).
Dus de tijd is daar om even uiteen te zetten wat The X-Files waren!


http://www.seanpaune.com/images/blog/tv/x-files-logo.jpg

De Serie

De serie loopt negen seizoenen en draait om de FBI-agenten Fox Mulder en Dana Scully die proberen een aantal onopgeloste en onverklaarbare FBI-zaken onder de naam X-files op te lossen. Mulder gelooft in het paranormale, terwijl zijn partner Scully de verschijnselen wetenschappelijk benadert. Samen moeten zij bizarre zaken oplossen die door de FBI worden aangeduid als onoplosbaar, een X-file.

http://homepages.ius.edu/MKABBOTT/foxmulder1.jpg

Fox Mulder is wat men noemt een believer. Hij gelooft in het bestaan van buitenaardse wezens en zijn leven is gewijd aan het bewijzen van hun bestaan. Na een veelbelovende start aan zijn carrière bij de FBI ontdekt Mulder bij toeval de X-Files, een archief van onopgeloste en onverklaarbare zaken. Zijn interesse is zodanig gewekt dat hij onder hypnose gaat en zich herinnert hoe zijn vier jaar jongere zusje Samantha op achtjarige leeftijd door buitenaardsen werd ontvoerd. Hij was niet in staat haar te beschermen tegen de 'aanwezigen' in de slaapkamer. Sindsdien is hij op zoek naar de waarheid omtrent haar verdwijning in de hoop dat hij haar terugvindt.

http://imagecache2.allposters.com/images/pic/adc/10230644A~Dana-Scully-Posters.jpg


Dana Scully heeft medicijnen gestudeerd voordat ze door de FBI werd gerekruteerd. Terwijl haar familie de keuze voor de FBI nooit heeft begrepen, kiest ze hier toch voor. Als ze van de FBI-academy afkomt, wordt ze geplaatst bij de afdeling van Fox Mulder met de opdracht zijn werk zodanig te bekritiseren, dat dit het einde van the X-Files zou betekenen en Fox Mulder zijn kruistocht naar de waarheid zou moeten opgeven.

De Serie heeft 9 seizoenen lang gedraaid en bestaat eigenlijk uit 2 verschillende soorten afleveringen: De zogenaamde monster of the week afleveringen waarin ze 1 losse zaak oplossen, en de Mythology afleveringen waarin de grote verhaallijn van Mulder en Scully wordt uitgewerkt en doorverteld.

De Films

De eerste film Fight The Future ( 1998 ) is de brug tussen seizoen 5 en 6 en vertelt meer over Mulder's verhaallijn met zijn zusje en brengt daarbij naar het einde van de film toe ook nog een grote climax.
De film wordt door fans ( zogenaamde X-Philes ) beschouwd als een waardevolle toevoeging terwijl de normale filmganger de film ernstig vond tegenvallen.
Ikzelf ben een trouwe fan van de serie en ik kon de film overigens wel waarderen.

Op dit moment is ook de productie van de 2e film in volle gang, wat bekend is tot nu toe is dat de verhaallijn los zal staan van de mythologie en gewoon een spannende thriller zal moeten worden.
Chris Carter ( bedenker van de serie ) is de regisseur van de film en alle bekende personages zullen terugkeren in de film.


http://weblog.cindyvandeven.nl/wp-content/uploads/2007/05/x-files.jpg

X-Files op dvd

The X-files zijn inmiddels al lang en breed verkrijgbaar op dvd in losse uitgaves per seizoen of in de investigationbox ( zie foto ).
Verwacht niet heel veel meer dan de afleveringen zelf en een stel kleine interviews, maar het is wat het is: namelijk de beste sci-fi serie van de jaren 90! ( geen promotielijn die ik heb geknipt en geplakt :wink: )


Tot zover mijn relaas over de serie, feel free om verder herinneringen op te halen hieronder of om informatie te posten omtrent releases, etc.
Spoilertags graag in acht nemen voor de mensen die nu getriggerd zijn om te gaan kijken en nog niet weten wat er allemaal is gebeurd!

arjan_ufo
15-02-2008, 09:35
ben zelf toch ook wel van plan hem te gaan aanschaffen,
heb toentertijd maar 1 a 2 afleveringen gezien, maar weet er nog een over een wezen in het riool, en die vond ik geweldig.

Mik. V
15-02-2008, 11:03
is gewoon al een thread over hoor ;)


http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=50692&highlight=x-files

Paul_Knoop
15-02-2008, 11:10
Misschien is het mogelijk om over te stappen op deze thread aangezien die erg veel werk heeft gekost? ( en een stuk mooier is :D ) :mrgreen:

En on another note: wat is het toch met mensen die die zoekfunctie uitpluizen tot ze iets vinden en dan kunnen zeggen: kijk is, er is TOCH een thread aangemaakt.
Ik heb The X-files ingetikt; X-Files en ik kreeg 30 pagina's waarvan ik op de eerste 2 pagina's niet deze thread aantrof, dus als iedereen nou verwacht dat ik 30 pagina's door ga spitten totdat ik misschien is een keer een thread terugvind ..?!

Mikel Verhovens, niet persoonlijk tegen jou gericht deze tirade, maar je moet toch toegeven dat het verdomd weinig toevoegd aan dit verhaal?

Mik. V
15-02-2008, 11:47
Misschien is het mogelijk om over te stappen op deze thread aangezien die erg veel werk heeft gekost? ( en een stuk mooier is :D ) :mrgreen:

En on another note: wat is het toch met mensen die die zoekfunctie uitpluizen tot ze iets vinden en dan kunnen zeggen: kijk is, er is TOCH een thread aangemaakt.
Ik heb The X-files ingetikt; X-Files en ik kreeg 30 pagina's waarvan ik op de eerste 2 pagina's niet deze thread aantrof, dus als iedereen nou verwacht dat ik 30 pagina's door ga spitten totdat ik misschien is een keer een thread terugvind ..?!

Mikel Verhovens, niet persoonlijk tegen jou gericht deze tirade, maar je moet toch toegeven dat het verdomd weinig toevoegd aan dit verhaal?

lol, er is niks uitgepluisd Paul ;) Stond gewoon bovenaan de 2de pagina... Dus denk dat je er overheen hebt gekeken? (je moet btw: uitgebreid zoeken gebruiken.

Yoeri
16-02-2008, 23:43
Ik ben afgelopen maand weer opnieuw begonnen met de hele serie, zit bijna door seizoen 1, wat waren die eerste seizoenen toch goed zeg.

Jammergenoeg sloeg dat naar seizoen 4 een beetje om.

Paul_Knoop
17-02-2008, 20:27
Ik ga het nu weer voor het eerst sinds jaren kijken en dit keer volledig dus ik ben benieuwd!!!

movie.tim
24-02-2008, 11:30
Mensen, ik zit hier met kippenvel! Waarom? Nou de gelekte teaser trailer van X Files 2 staat online! Waar? Nou gewoon op youtube!

http://www.youtube.com/watch?v=KoJCtCUooKg

"It's here.... IT'S HERE!!" :mrgreen:

Dat gaat nog wat worden volgens mij! Ik wou dat het 25 juli was! :bier: En ik wou dat er bij elke teaser schreeuwende fans zaten, echt geweldig! Nu ga ik heel hard hopen dat in de loop van de week een teaser in goede kwaliteit op het internet wordt gegooit!

Grappig weetje is trouwens dat de mensen niet wisten dat ze zaten te kijken naar een teaser van X-Files 2, dat is ook wel te horen als Scully in beeld komt! :mrgreen:

Ramon van Dam
24-02-2008, 15:17
Maakt me weer erg benieuwd :) De serie is ondanks de mindere laatste seizoenen super, ik kan niet wachten op de eerste HD-trailer...

Paul_Knoop
24-02-2008, 23:03
:p Ik ook niet! ben benieuwd, publiek was erg gaaf!

Elessar
03-03-2008, 14:48
Ik ben zelf net begonnen met seizoen 6. Het is nog altijd mijn favoriete serie allertijden!

Het blijft toch een prestatie hoe Carter en co iedere keer toch weer iets nieuws weten te bedenken. Je zou toch verwachten dat je alle paranormale verschijningen toch wel een keer gehad zou moeten hebben.
De serie blijft echter fris. Nu zit bijvoorbeeld nog maar net het personage Jeffrey Spender in de serie (zoon van...). Ik heb het gevoel dat hier nog veel leuks mee gaat gebeuren.

Gisteren trouwens de aflevering "Triangle" gezien. De Smoking Man als een Nazi is echt hilarisch. Je hoort gewoon dat hij moeite heeft met dat Duitse accent (6)

vleatles
04-03-2008, 15:25
Het kan niet snel genoeg zomer zijn voor mij! EINDELIJKE een tweede film!

Annemie
04-03-2008, 18:53
Heb ook onlangs de 9 seizoenen en de film opnieuw gezien (marathon op kleine maand) en ik kan ook niet wachten op de nieuwe film. Heb reeds een trailertje gezien dat getoond werd op Wondercon. De reactie van het publiek was geweldig.

intexor
24-12-2008, 12:26
Ik heb deze serie vroeger nooit gevolgd maar heb me onlangs de box met alle seizoenen maar eens aangeschaft. Op zich nogal een gewaagde blinde aanschaf, maar een serie die door zoveel mensen wordt aangeprezen en bovendien belangrijk is in de geschiedenis van de TV-serie, dat zou toch moeten meevallen, niet?

Wel ik moest er even inkomen, dat wel. De serie vertoont meer gelijkenissen met de latere spin-off Millennium (die ik wel reeds helemaal gezien heb) dan ik verwacht had. Maar ik vind de ingetogen en mysterieuze sfeer wel iets hebben. Langs de ene kant is het ook goed dat men zich niet alleen bezig houdt met typisch UFO-gedoe en dergelijke, al moet ik zeggen dat er in het eerste seizoen waar ik net mee klaar ben ook wel een paar zaken onderzocht werden die ik niet zo interessant vond. Een overkoepelende verhaallijn zit er nog niet echt in, maar er worden wel hints gegeven welke richting het kan uitgaan. Natuurlijk, gezien het onderwerp paranormale gebeurtenissen betreft, is er veel ruimte voor complottheorieën.

De interactie tussen Mulder en Scully is zeer goed, echt een geweldig duo dat waarschijnlijk voor een groot deel verantwoordelijk is voor de populariteit van deze serie. In het eerste seizoen heb ik ook al heel wat leuke gastrollen zien passeren zoals bijvoorbeeld Xander Berkely (24) en Felicity Huffman (Desperate Housewives) in de aflevering Ice die me sterk deed denken aan de film The Thing.

Voorlopig ben ik dus best tevreden over de aanschaf van deze serie, ben ook meteen aan seizoen 2 begonnen gisteren en de eerste twee afleveringen kwamen makkelijk op het niveau van de betere afleveringen van seizoen 1. Hopelijk wordt het dus alleen nog maar beter ;-)

Rogier Burghout
24-12-2008, 12:32
Intexor, trust me (of no one;-)): de serie wordte cht veel beter, vooral seizoenen 4 en 5 vind ik één van de beste. Ik heb zelf ook laatst de complete box gekocht. Tijdens de reguliere uitzendingen was ik er een mega-fan van en had veel eps op videoband. Nu dus eindelijk op dvd!
BTW: de tweede film vind ik (net als de laatste 2 seizoenen) niet echt X-Files waardig...jammer genoeg..

intexor
24-12-2008, 12:59
Bedankt voor de geruststelling Tyler (y) Ik laat hier nog wel weten wat ik van de volgende seizoenen en de films vind zodra ik ze gekeken heb ;-)

Lorre
24-12-2008, 15:53
Idd, S1 zet gewoon de toon. S2 en 3 vond ik al een pak beter. S4 was echt top en ben nu bezig met S5, maar heb het zodanig druk dat deze blijven liggen. Eens moeten doordoen met deze.

intexor
22-02-2009, 14:45
Ik ben ondertussen aangekomen bij seizoen 8, waarin Robert Patrick zijn opwachting maakt ter vervanging van Duchovny die blijkbaar een tijdje uit de serie verdwijnt in dit seizoen. Ik kan zien waarom veel X-Files fans de laatste 2 seizoenen misschien wat minder vinden maar ik vind dat Patrick het best goed doet en ben ook niet ontgoocheld in de zaken die ze tot nu toe (ben bijna halfweg het seizoen) behandelen.

De grote mythologie die in de eerdere seizoenen aan bod kwam en telkens ook de beste afleveringen leek op te leveren is nu grotendeels afgerond, omdat men blijkbaar niet wist of de serie na seizoen 7 nog een vervolg zou krijgen. Er zijn ook heel wat losstaande afleveringen die wisten toe boeien, maar ik moet zeggen dat in ieder seizoen toch ook zo'n 20% afleveringen zit die ik niet zo geslaagd vond. Af en toe gaan ze bijvoorbeeld de komische kant op of geven ze een X-Files interpretatie van een bekend type horror-verhaal (bijv. over vampieren) en dat lag me niet altijd.

De beste seizoenen vond ik (tot nu toe) degene in het midden van de serie, namelijk 4 tot en met 6. De mythologie afleveringen zijn in deze seizoenen het beste. Tegen seizoen 4 ben ik ook echt toegegroeid naar Mulder en vooral Scully (die ik in het begin een moeilijk personage vond om me mee te identificeren). Verder ben ik ook vooral fan van Skinner en Cancer Man :-)

Met nog anderhalf seizoen te gaan kan ik zeggen dat dit wellicht niet één van mijn favoriete series ooit is, maar dat het in ieder geval wel uitstekend kijkvoer is dat terecht z'n plaats in de TV-geschiedenis verdient en bijgevolg voor iedereen ook een must-see zou moeten zijn. Je moet al heel erg gekant zijn tegen science-fiction en het paranormale als je helemaal niets vind aan deze serie, want de verhalen zijn zo divers dat er voor iedereen wel iets tussenzit.

UnifiedKamehameha
16-07-2009, 17:08
Ik heb eergisteren "Musings Of A Cigarette Smoking Man" gezien.
Werkelijk geniaal!

Veruit de beste aflevering tot nu toe, maar ik ben dan ook een groot fan van "the CSM".

"Tunguska" en "Terma" was ook een goed tweeluik, met een andere favoriet van me; Krycek.
Kloteventje, maar wel een toevoeging.

Sphinkx
23-09-2009, 08:58
Voor de fans. Bij HMV (http://hmv.com/hmvweb/displayProductDetails.do?sku=757884&ctx=280%3b-1%3b-1%3b-1%3b-1) kan je nu de box kopen voor 70 pond excl verzenden. Verzenden is volgens mij 2 pond. Dus omgerekend zal dit rond de 80 euro komen. Geen geld voor alle 9 seizoenen!

Wieba
01-12-2009, 14:26
Wie van jullie heeft de US versie de The X-files Complete Collector editie thuis staan? Ben een groot fan van de serie en heb zelf de UK versie thuis staan.
Mis alleen 2 documentaires in deze box namelijk "Making of the Truth" en "Reflections on the Truth" op de UK versie. Kan het zijn dat deze alleen op de US versie is uitgekomen of er nog op een andere manier aan te komen?