PDA

Bekijk de volledige versie : Officieel: Toshiba trekt de stekker uit HD DVD



Eric van Ballegoie
19-02-2008, 08:08
Officieel: Toshiba trekt de stekker uit HD DVD



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=2912)

Tuvok
19-02-2008, 08:25
Gelukkig, eindelijk een winnaar. Goed nieuws! Nu nog wachten op de persberichten van Paramount, Universal en Dreamworks voor aankondigingen van Blu-Ray releases en we kunnen we weer verder.

Frank
19-02-2008, 08:27
Het is een stuk interessanter geworden nu om over te stappen, maar ik wacht eerst nog de reacties van Paramount en Universal af voordat ik definitief ga overstappen.

homernt
19-02-2008, 08:29
Dan is allemaal nog vrij snel gegaan na de Warner zijn aankondiging om Blu-ray exclusief te gaan. Ik had verwacht pas aan het eind van dit jaar een duidelijk winnaar te zien.

*TIMMIE*
19-02-2008, 08:29
Die hebben weinig keuze. De productie van hardware stopt. Geen nieuwe klantenaanwas. Verlaging van de productie van softwarecapaciteit was al in gang gezet.

Jeroen D
19-02-2008, 08:33
Het is een stuk interessanter geworden nu om over te stappen, maar ik wacht eerst nog de reacties van Paramount en Universal af voordat ik definitief ga overstappen.

Dit is zeker goed nieuws maar ik wacht ook nog af. Ga eerst wel eens kijken wat BR gaat doen in de toekomst........

hstadman
19-02-2008, 08:38
Het onvermijdelijke is gebeurt; het stopzetten van hd-dvd!

De aandeelhouders hebben gisteren al laten weten dat ze dat een verstandige beslissing vinden van toshiba en het aandeel steeg flink. Verlies beperken en concentreren op andere winstgevende zaken is veel belangrijker dan koste wat het kost een verloren format in stand te houden!

Bettina
19-02-2008, 08:44
Wel fijn dat er nu een winnaar is!

:)

hstadman
19-02-2008, 08:49
Die hebben weinig keuze. De productie van hardware stopt. Geen nieuwe klantenaanwas. Verlaging van de productie van softwarecapaciteit was al in gang gezet.

We gaan er hier in NL weinig van merken, daar en nog geen pc's verkocht worden met hd-dvd branders maar wel al met blu-ray branders. Ik had al het idee dat de verkoop van hd-dvd spelers stagneerde na 1 januari.:wink:

hstadman
19-02-2008, 08:51
Wel fijn dat er nu een winnaar is!

:)

Ja en nee. Ook blu-ray moet nog voldoende markt verwerven om zich te kunnen meten met de dvd verkopen. de strijd is nu wel gewonnen ten opzichte van hd-dvd maar de dvd is nu de echte tegenstander.:wink:

Mondiaal gezien gaat de acceptatie van blu-ray sneller en is het zeker levensvatbaar!

Speedy
19-02-2008, 08:52
Gelukkig kan ik de Blu Ray in mijn PS3 nu intensiever gaan gebruiken. Zojuist de eerste films op blu ray vast besteld!

windoweyez
19-02-2008, 08:57
Wel fijn dat er nu een winnaar is!

:)


Tijd voor een feestje :

http://nl.youtube.com/watch?v=YwEMxYggoKQ


:mrgreen:

Bettina
19-02-2008, 09:02
Ik denk dat ik Cars en A few good men maar eens ga kopen deze week om het te vieren!

:)


Tijd voor een feestje :

http://nl.youtube.com/watch?v=YwEMxYggoKQ


:mrgreen:

windoweyez
19-02-2008, 09:06
Ik Ratatouille, denk ik.

Meer eerst nog even dit :

http://nl.youtube.com/watch?v=L03JVPaZpyc

(6) :bier:

kiran
19-02-2008, 09:08
Een mooie dag voor Sony, een slechte dag voor Toshiba.
Blu-ray wins yeah !!!

Hugo R
19-02-2008, 09:19
In ieder geval goed dat er nu duidelijk 1 formaat gaat zijn. Voorlopig zal ik er nog niet aan gaan, ik hou het nog wel even bij mijn dvd's.

SuperDre
19-02-2008, 09:34
Als ik zo de Q&A lees van de conference dan schrik ik toch van de aantallen die er vermeldt wordt:

http://www.engadget.com/2008/02/19/live-from-toshibas-hd-dvd-press-conference-in-tokyo/

Ik had toch wel heel veel meer aantallen verwacht, dacht dat het er toch wel een miljoen ofzo in de VS alleen al zou zijn, maar blijkbaar nog geen miljoen wereldwijd, en dat is inclusief de Addon van de xbox360.

Evil Hobbit
19-02-2008, 09:43
Eindelijk

*TIMMIE*
19-02-2008, 10:16
Als ik zo de Q&A lees van de conference dan schrik ik toch van de aantallen die er vermeldt wordt:

http://www.engadget.com/2008/02/19/live-from-toshibas-hd-dvd-press-conference-in-tokyo/

Ik had toch wel heel veel meer aantallen verwacht, dacht dat het er toch wel een miljoen ofzo in de VS alleen al zou zijn, maar blijkbaar nog geen miljoen wereldwijd, en dat is inclusief de Addon van de xbox360.

Blijkt maar weer hoe er in deze "war" gegoocheld is met cijfers.

Roadster
19-02-2008, 10:18
Hoewel het misschien niet het beste format is, is het erg goed dat er 1 is. Ook mooi aangezien ik nog een ps3 ga kopen.

Richard B.
19-02-2008, 12:34
Een echte verrassing is dit nieuws al niet echt meer, maar ik ben nog wel wat teleurgesteld. Ik vond en vindt HD DVD een heel fijn format, en in tegenstelling tot velen denk ik dat het beter was geweest als de strijd nog een tijdje voortgeduurd had. Mensen onderschatten denk ik wat het voor een positieve invloed gehad heeft.

Ron-G
19-02-2008, 15:02
Dit is goed nieuws, jammer dat het tot een "oorlog" moest komen, en "men" weer werd opgezadeld met 2 formaten, vroeger had ik hals over kop, 1 van de twee formaten gekocht, en meestal het verkeerde kamp :twisted: en zat ik weer met een berg software die je of in de kliko kon dumpen, of voor een dumpprijs van de hand kon doen.

Maar wereldwijd had men zoiets van ik kijk de kat uit de boom, na alle debakels van verschillende kampen is "men" het er nu dus duidelijk over eens, mocht er een nieuw formaat komen, dan dus maar 1 formaat en niet weer een VHS/Betamax/Video 2000, of CD Rom/CDi verhaal enz enz.....dat werkt dus duidelijk niet meer, dus heren/dames hardware ontwikkelaars, voortaan toch maar proberen om er gelijk uit te komen, want voor Toshiba kan het niet anders zijn dat dit een miljoenenstrop is geworden, en voor diegene die HD-DVD gekocht hebben, is het vervelend, maar je raakt het nu dus niet meer kwijt voor een redelijke prijs, met de wetenschap dat het over en uit is met HD-DVD, en mocht je speler over enkele jaren overlijden dan kan je dus geen nieuwe kopen en zit je met je software, en kan je je films als bierviltje gebruiken, en je favo films wéér opnieuw kopen maar dan op Blu-Ray :roll:

Maar heb mijn geduld kunnen bewaren, je word ouder en wijzer 8-) dus nu even afwachten wat met name Paramount en Universal doen, en dan is het leed geleden, en dan komt er toch wel binnen afzienbare tijd een Blu-Ray speler hier in huis.

Maar deze beide maatschappijen zullen wel mee moeten willen ze hun software blijven verkopen, als er geen HD-DVD speler meer te koop is, dan rest geen andere optie dan over te stappen naar Blu-Ray, kan me niet voorstellen dat Toshiba dit kan tegenhouden met hun "support" aan deze 2 filmmaatschappijen, het gaat hier niet om enkele duizenden euro's omzet, maar om om miljoenen, dus ik denk/hoop dat we snel groen licht krijgen van deze 2 maatschappijen en ook alleen nog maar Blu-Ray gaan verkopen.........

vick86
19-02-2008, 15:15
Goed dat er een winnaar is al ben ik het absoluut niet eens met de manier waarop het gebeurt is maar goed... (koopt zich een blu-ray speler)

Reinbo
19-02-2008, 17:38
:bier: Goh, wat een verrassing!

Pieter V
19-02-2008, 18:01
Daar zit je dan, met je HD-DVD speler en HD-DVD's. :twisted:

intexor
19-02-2008, 18:03
Ik ben blij dat er een winnaar is en ben ook blij dat het Blu-ray geworden is (ben altijd wel een beetje Sony fanboy geweest ;) heb zelfs nog mini-discs, 'nuff said :D).

Maar eerlijk gezegd, dit alles verandert zeer weinig voor mij. Ik zie me de eerste jaren nog altijd niet beginnen met HD en mijn doelstelling is nog steeds zoveel mogelijk op DVD te kopen en vanaf dat HD echt doorbreekt enkel de nieuwe films op blu-ray te kopen. Voor mij en voor vele andere consumenten is DVD goed genoeg, niet iedereen heeft thuis al een gigant van een flatscreen staan.

vick86
19-02-2008, 18:11
Daar zit je dan, met je HD-DVD speler en HD-DVD's. :twisted:

Met prachtig HD beeld en geluid en honderden titels die je nog jarenlang op Ebay en Marktplaats kan vinden.(6) :bier:

Pieter V
19-02-2008, 18:15
Met prachtig HD beeld en geluid en honderden titels die je nog jarenlang op Ebay en Marktplaats kan vinden.(6) :bier:
Ja, maar de toekomstige films niet meer. :bier:

vick86
19-02-2008, 18:18
Ja, maar de toekomstige films niet meer. :bier:

Dat is natuurlijk waar maar het punt is dat HD-dvd spelers niet opeens nutteloos worden omdat het de oorlog heeft verloren als je echt wil kan nog jaren van HD-dvd kan genieten.

Roy de Jong
19-02-2008, 18:20
Mijn mening is ook dat het goed is dat er eindelijk een winnaar is en de consument een goede keus voor de toekomst kan gaan maken. Alleen denk ik dat de dvd verkoop voorlopig nog wel door dendert. Doordat de opvolger bekend is en er steeds meer Blu-Ray in de schappen terecht zal komen zullen de prijzen van de dvd wel enigzins gedrukt worden.

En zoals eerder al te lezen in dit topic zijn er zat mensen met een SD televisie die (nog) helemaal geen belang hebben bij HD. Dus ik denk ook dat de dvd nog wel een hele tijd in de schappen te vinden zal zijn.

Mikeymo
19-02-2008, 22:13
Nu nog een prijsdrop van de apparatuur en de schijfjes (meer richting dvd prijzen)

dan stappen veel mensen over denk

Eric van Ballegoie
19-02-2008, 22:25
Vanavond was er ook in het TROS radio programma 'Radio Online' aandacht voor de ontwikkelingen rond Blu-ray en HD DVD, waarbij ik geinterviewd werd:

http://www.radio-online.nl/pivot/entry.php?id=1412

Zoolander
19-02-2008, 22:26
Ik ben blij dat er een winnaar is en ben ook blij dat het Blu-ray geworden is (ben altijd wel een beetje Sony fanboy geweest ;) heb zelfs nog mini-discs, 'nuff said :D).



Laten we niet vergeten dat de mini disc de 'winnaar' was in de strijd met de dat-recorder. En allebei moesten ze uiteindelijk het onderspit delven door de mp3-revolutie. Dat zelfde lot kan ook Blue Ray komen te wachten als HD downloads er snel aankomen!

Richard B.
19-02-2008, 22:41
Laten we niet vergeten dat de mini disc de 'winnaar' was in de strijd met de dat-recorder. En allebei moesten ze uiteindelijk het onderspit delven door de mp3-revolutie. Dat zelfde lot kan ook Blue Ray komen te wachten als HD downloads er snel aankomen!
Minidisc concurreerde met DCC (de digitale compact cassette) van Philips en niet met DAT. DAT dateerde nog van daarvoor en was volgens mij samen door Sony en Philips ontwikkeld voor de wat meer professionele markt.

Richard B.
19-02-2008, 22:54
Vanavond was er ook in het TROS radio programma 'Radio Online' aandacht voor de ontwikkelingen rond Blu-ray en HD DVD, waarbij ik geinterviewd werd:

http://www.radio-online.nl/pivot/entry.php?id=1412

Een helder verhaal Eric. (y)

intexor
20-02-2008, 12:08
Minidisc concurreerde met DCC (de digitale compact cassette) van Philips en niet met DAT. DAT dateerde nog van daarvoor en was volgens mij samen door Sony en Philips ontwikkeld voor de wat meer professionele markt.

DAT heeft inderdaad een eigen (professionele) markt. Ik zag het zo dat de mini-disc het eigenlijk verloren heeft van de CD-R, die de tussenstap van de mini-disc eigenlijk wat overbodig maakte (al vind ik het nog altijd een goede technologie).

Maar daarbuiten, ik denk niet dat blu-ray snel het onderspit zal moeten delven voor HD downloads. Ik lees dat vaak maar ik zie dat echt niet doorbreken de komende jaren, daar moet de download-snelheid en bandbreedte toch nog een heel stuk voor stijgen. Bovendien denk ik dat een groot deel van consumenten - en dus niet alleen verzamelaars als de meesten van ons - graag iets fysiek in handen hebben, waardoor er dus ook in een tijdperk van HD downloads nog plaats zal zijn voor discs zoals blu-ray of een volgende generatie.

hstadman
20-02-2008, 12:43
Laten we niet vergeten dat de mini disc de 'winnaar' was in de strijd met de dat-recorder. En allebei moesten ze uiteindelijk het onderspit delven door de mp3-revolutie. Dat zelfde lot kan ook Blue Ray komen te wachten als HD downloads er snel aankomen!

De uiteindelijke winnaar is nog steeds de cd.:wink:

Paul_Knoop
20-02-2008, 13:45
nou nee hoor, de cd heeft een verkoopcijfer wat immer daalt dankzij de mp3 :p

hstadman
20-02-2008, 13:51
nou nee hoor, de cd heeft een verkoopcijfer wat immer daalt dankzij de mp3 :p

Het verkoopt nog steeds en in voldoende volume om het nog gemakkelijk een paar jaar vol te houden. Daarnaast hebben audio liefhebbers liever een LP of cd dan een mp3!

Het is maar afwachten of mp3 het net zo lang volhoudt als cd.

Een geripte cd en omgezet naar flac klinkt nog steeds vele malen beter dan welke mp3 dan ook!
Ik, en velen met mij hebben liever een cd die je kunt rippen en naar elk ander formaat kan omzetten dan een mp3 met drm die gelimiteerd is en minder goed klinkt.

hstadman
20-02-2008, 13:53
DAT heeft inderdaad een eigen (professionele) markt. Ik zag het zo dat de mini-disc het eigenlijk verloren heeft van de CD-R, die de tussenstap van de mini-disc eigenlijk wat overbodig maakte (al vind ik het nog altijd een goede technologie).

Maar daarbuiten, ik denk niet dat blu-ray snel het onderspit zal moeten delven voor HD downloads. Ik lees dat vaak maar ik zie dat echt niet doorbreken de komende jaren, daar moet de download-snelheid en bandbreedte toch nog een heel stuk voor stijgen. Bovendien denk ik dat een groot deel van consumenten - en dus niet alleen verzamelaars als de meesten van ons - graag iets fysiek in handen hebben, waardoor er dus ook in een tijdperk van HD downloads nog plaats zal zijn voor discs zoals blu-ray of een volgende generatie.

DAT wordt volgens mij nog steeds veel gebruikt als master tapes e.d. Niet te verwarren met de consumenten versie van DAT.

*TIMMIE*
20-02-2008, 13:53
Ik download tegenwoordig bijna niets meer op MP3. Koop juist steeds meer omwille van de betere kwaliteit geluid bij een CD. MP3 klinkt gewoon holler.

Als dat referentie is voor wat we kunnen verwachten bij de overcompressiebestanden van MS, ga ik niet downloaden. Meer digitale compressiefouten, 720p in plaats van 1080p, Dolby Digital in plaats van Dolby True HD/DTS HD MA/PCM, digitaal bestand in plaats van een fysiek bestand. Mijn voorkeur gaat in dat geval zeker uit naar een schijfje in een mooie verpakking, waarbij ik meer borging heb van kwaliteit.

Vreemd dat een aantal HD DVD fans er nu ineens van overtuigd zijn dat downloaden de toekomst is. Dan was HD DVD dus ook geen lang leven beschoren en waarom hebben ze er dan in geinvesteerd???

hstadman
20-02-2008, 13:58
Ik download tegenwoordig bijna niets meer. Koop juist steeds meer omwille van de betere kwaliteit geluid bij een CD. MP3 klinkt gewoon holler.

Naarmate de apparatuur beter wordt, wordt het verschil tussen cd en mp3 groter en duidelijker.:wink: Juist omdat mp3 zo'n opmars kent, gaan juist de meeste audiofielen hun toevlucht zoeken in cd en LP, die nu ook massaal worden opgekocht. Sterker nog, er is sinds tijden nog niet weer zo'n aanbod van vinyl geweest als de laatste jaren.

Er zijn dus duidelijk 2 groepen te herkennen: de muziek liefhebber en de casual luisteraar, die of mp3 gebruikt of radio digital broadcasting gebruikt. de liefhebber houdt het bij cd, sacd of LP!

Nog even ontopic:

ik lees net dat toshiba nu definitief de chipmachines van sony heeft overgekocht en de ps3 chip voor sony gaat produceren!:wink: Dit bericht komt precies 1 dag nadat toshiba de handdoek in de ring heeft gegooid voor hd-dvd!:wink:

Toeval? Ze waren al vanaf oktober dit jaar met de deal bezig, overigens...:wink: 8-)

hstadman
20-02-2008, 14:01
Ik download tegenwoordig bijna niets meer op MP3. Koop juist steeds meer omwille van de betere kwaliteit geluid bij een CD. MP3 klinkt gewoon holler.

Als dat referentie is voor wat we kunnen verwachten bij de overcompressiebestanden van MS, ga ik niet downloaden. Meer digitale compressiefouten, 720p in plaats van 1080p, Dolby Digital in plaats van Dolby True HD/DTS HD MA/PCM, digitaal bestand in plaats van een fysiek bestand. Mijn voorkeur gaat in dat geval zeker uit naar een schijfje in een mooie verpakking, waarbij ik meer borging heb van kwaliteit.

Vreemd dat een aantal HD DVD fans er nu ineens van overtuigd zijn dat downloaden de toekomst is. Dan was HD DVD dus ook geen lang leven beschoren en waarom hebben ze er dan in geinvesteerd???

Niet willen toegeven dat ze niet de beste keus hebben gemaakt en dan is de vijand van de vijand een vriend.:wink: 8-) :bier:

HD downloads kun je hier in NL lange tijd ( lees jaren) echt wel vergeten, nog maar te zwijgen van de vele mislukte pogingen om betaald downloaden hier van de grond te krijgen! Het grote gros is nog niet eens op glasvezel aangesloten en kan derhalve niet de benodigde snelheden halen die echt nodig zijn om HD (1080P) binnen te halen/streamen...

Ook zijn er ettelijke pogingen geweest om dvd downloads tegen betaling beschikbaar te stellen en deze experimenten liepen voor geen meter! De klant wil schijnbaar nog steeds een fysieke schijf. Ook het feit dat je een dvd of blu-ray schijf even tussen de normale boodschappen door mee kan pakken is een grote plus voor een fysieke schijf!

De meesten weten nog net hoe ze een dvd of blu-ray aan de praat moeten krijgen, laat staan de handigheden die je nodig hebt (afgezien van de techniek) om HD te kunnen streamen!

Richard B.
20-02-2008, 15:36
Vreemd dat een aantal HD DVD fans er nu ineens van overtuigd zijn dat downloaden de toekomst is.
Los van of HD DVD fans dat denken: ik denk je er te makkelijk vanuit gaan met de overwinning op HD DVD de oorlog al gewonnen is. Het is slechts een eerste veldslag en er komen er meer. Het verslaan van van betaalde downloads en video on demand (die in de VS al erg populair zijn) is de volgende en het verslaan van DVD die erna. Dat had ook voor HD DVD gegolden.

*TIMMIE*
20-02-2008, 15:59
Los van of HD DVD fans dat denken: ik denk je er te makkelijk vanuit gaan met de overwinning op HD DVD de oorlog al gewonnen is. Het is slechts een eerste veldslag en er komen er meer. Het verslaan van van betaalde downloads en video on demand (die in de VS al erg populair zijn) is de volgende en het verslaan van DVD die erna. Dat had ook voor HD DVD gegolden.

Dat denk ik niet en dat staat nergens. Wat ik beschreef was een constatering op dit en andere fora. Ik denk dat de "battle" DVD <> Blu Ray net zo zal verlopen als bij VHS <> DVD. Op den duur krijg je exclusieve titels en zal het langzaam verdwijnen.

Dit losstaand van het digitale gebeuren, dat eerder (on demand) een concurrent zal gaan vormen van de videotheek dan van een gekochte film. Downloads zullen mijns inziens maar een beperkt publiek aanspreken door de technische beperkingen.

hstadman
20-02-2008, 16:10
Los van of HD DVD fans dat denken: ik denk je er te makkelijk vanuit gaan met de overwinning op HD DVD de oorlog al gewonnen is. Het is slechts een eerste veldslag en er komen er meer. Het verslaan van van betaalde downloads en video on demand (die in de VS al erg populair zijn) is de volgende en het verslaan van DVD die erna. Dat had ook voor HD DVD gegolden.

Ondanks het feit dat downloads zogenaamd populair zijn in de vs, worden er massa's blu-ray spelers verkocht en schijfjes, laat staan de dvd verkopen afgezet tegen downloads.:wink: 8-)

Het gaat echt niet zo'n vaart lopen. En zoals eerder gezegd; downloads tegen betaling is in nederland overal geflopt!

Albert Kostwinder
20-02-2008, 16:20
Ondanks het feit dat downloads zogenaamd populair zijn in de vs, worden er massa's blu-ray spelers verkocht en schijfjes, laat staan de dvd verkopen afgezet tegen downloads.:wink: 8-)

Het gaat echt niet zo'n vaart lopen. En zoals eerder gezegd; downloads tegen betaling is in nederland overal geflopt!

Tja, kijk eens naar de Warner Releases, Harry Potter kist, Blade Runner koffer enz.. Dan wil je toch niet downloaden... ;)

hstadman
20-02-2008, 16:21
Tja, kijk eens naar de Warner Releases, Harry Potter kist, Blade Runner koffer enz.. Dan wil je toch niet downloaden... ;):wink: 8-)

Claudio Santulli
20-02-2008, 16:21
Yoda, Starwars ATOC

"Victory? Victory you say, Begun this war, it just has!

Dat wil graag horen op Blu-ray en liefst snel!

hstadman
20-02-2008, 16:25
Yoda, Starwars ATOC

"Victory? Victory you say, Begun this war, it just has!

Dat wil graag horen op Blu-ray en liefst snel!

Zowel Lucas alsook Spielberg waren al voorstanders van blu-ray, vandaar de exclusiviteit voor spielberg films die zelf kan bepalen op welk medium hij ze wil zetten. Dus er was sowieso geen star wars op hd-dvd verschenen!:wink:

Claudio Santulli
20-02-2008, 16:30
Zowel Lucas alsook Spielberg waren al voorstanders van blu-ray

Ja dat had ik ook al begrepen, i.v.m. Universal en Dreamworks die excl.voor HD DVD gingen. En Spielberg die wel even duidelijk maakte dat het wat hem betrefd niet op zijn films van toepassing was.
Maar wat mij betreft, hoeft het ook niet zo lang te duren als op DVD.

Werner
20-02-2008, 17:23
HD downloads kun je hier in NL lange tijd ( lees jaren) echt wel vergeten, nog maar te zwijgen van de vele mislukte pogingen om betaald downloaden hier van de grond te krijgen! Het grote gros is nog niet eens op glasvezel aangesloten en kan derhalve niet de benodigde snelheden halen die echt nodig zijn om HD (1080P) binnen te halen/streamen...

Mij $.02: voor de gemiddelde Joe Sixpack (in Vlaanderen: Jef Klak, in Nederland Arie Kroket) is downloaden, op een schijfje branden en dan nog afspelen veel te ingewikkeld. Wie echt zo'n video-op-aanvraag wil bestellen, zal allicht via zijn digitale kabelaanbieder een film uit het on demand-aanbod nemen. Anders wordt de kennis van de gemiddelde kabelabonnee wel héél erg overschat.

Claudio Santulli
20-02-2008, 17:53
Oh nee he, Nou wordt het toch weer moeilijk voor Blu-Ray om nog effe snel van DVD te winnen.
De DVD is sinds vandaag een held.


Telegraaf Meld:
DVD stopt kogel (http://www.telegraaf.nl/buitenland/3345806/_DVD_stopt_kogel_en_redt_leven__.html?p=6,2)
en redt leven

(http://www.telegraaf.nl/buitenland/3345806/_DVD_stopt_kogel_en_redt_leven__.html?p=6,2)Barry McRoy dankt zijn leven aan een dvd'tje in zijn binnenzak. De kogel die op hem werd afgevuurd, ketste op het doosje en de inhoud.

Egon
20-02-2008, 18:25
Oh nee he, Nou wordt het toch weer moeilijk voor Blu-Ray om nog effe snel van DVD te winnen.
De DVD is sinds vandaag een held.

Als ze niks meer op dvd uit brengen. Dan kan je alleen nog Br nemen. BR is gewoon opvolger van dvd. Zoals dvd opvolger was van vhs en CD opvolger van platenspeler.

HD-DVD downloaden van internet, dat zal op "kleine schaal" gebeuren.
Niet iedereen heeft er tijd/ zin om een film van ongeveer 30gb downloaden en dan nog te branden. Betaald downloaden wordt nog minder gedaan. Als je iets voor niks kan downloaden waarom zou je dan ervoor betalen. dan moeten ze eerst de schijfjes ervoor veel goedkoper maken.

SuperDre
20-02-2008, 18:34
Los van of HD DVD fans dat denken: ik denk je er te makkelijk vanuit gaan met de overwinning op HD DVD de oorlog al gewonnen is. Het is slechts een eerste veldslag en er komen er meer. Het verslaan van van betaalde downloads en video on demand (die in de VS al erg populair zijn) is de volgende en het verslaan van DVD die erna. Dat had ook voor HD DVD gegolden.

Er was maar 1 'oorlog' en dat was die met HD-DVD.. en die is gewonnen. Er is geen andere drager voor HD-materiaal, dus BD is de winnaar op dat gebied.. betaalde downloads en VOD zijn compleet andere dingen. ook dvd hoeft het niet te verslaan aangezien dat een hele andere categorie is, namelijk SD-materiaal.
BD is zoals eerder al gezegd netjes de opvolger van DVD..

intexor
20-02-2008, 20:10
Vreemd dat een aantal HD DVD fans er nu ineens van overtuigd zijn dat downloaden de toekomst is. Dan was HD DVD dus ook geen lang leven beschoren en waarom hebben ze er dan in geinvesteerd???

Er is wel vaker gesuggereerd (onder andere door Michael Bay :mrgreen:) dat vooral Microsoft door de steun voor HD-DVD wou bereiken dat beide standaards zouden falen maar dat de strijd lang genoeg zou duren tot HD downloads op punt stonden. Maar het is maar wat je daarvan wilt geloven natuurlijk en in ieder geval is de strijd nu voorbij maar zijn HD downloads nog niet voor de voorbije toekomst.

En nogmaals, media gaat nog voor lange tijd ook beschikbaar zijn op fysieke dragers. Er worden nog altijd heel wat CD's verkocht ondanks dat je nu ook vrij eenvoudig aan (legale) mp3's kan geraken, er gaan evenzeer nog veel films op disc verkocht worden als HD films online te downloaden zijn.

Zoolander
20-02-2008, 22:52
Vreemd dat een aantal HD DVD fans er nu ineens van overtuigd zijn dat downloaden de toekomst is. Dan was HD DVD dus ook geen lang leven beschoren en waarom hebben ze er dan in geinvesteerd???

Sorry, maar ik ben geen HD DVD aanhanger. Ik koop alleen dvd's en blijf dat doen totdat Bluray of een ander HD format echt doorbreekt en de consumentenmarkt verovert (met de lage prijzen die daarbij horen.) Voorlopig heeft Bluray de slag gewonnen, maar het blijft de vraag of ze Jan met de Pet kunnen overhalen. Wat dat betreft heeft Bluray nog alles te winnen en te verliezen

Zoolander
20-02-2008, 23:00
DAT heeft inderdaad een eigen (professionele) markt. Ik zag het zo dat de mini-disc het eigenlijk verloren heeft van de CD-R, die de tussenstap van de mini-disc eigenlijk wat overbodig maakte (al vind ik het nog altijd een goede technologie).


Het maakt me niet uit eigenlijk waarom de minidisc het uiteindelijk moest afleggen. Ik weet alleen dat de hifi bladen destijds ook vol stonden met een format war terwijl beide formats uiteindelijk de consument niet wisten over te halen. Dat kan ook Bluray nog overkomen.

Ik kan me eigenlijk nog het meest vinden in de opmerking van Hstadman dat Bluray het nu moet zien te winnen van dvd, en dat is gezien de populariteit en het overweldigende succes van de laatste bepaald geen makkie!

Frenkel
21-02-2008, 05:33
Ik kan me eigenlijk nog het meest vinden in de opmerking van Hstadman dat Bluray het nu moet zien te winnen van dvd, en dat is gezien de populariteit en het overweldigende succes van de laatste bepaald geen makkie!

Ik zie Blu Ray zeker niet zomaar DVD evenaren, en waarom zou dat ook moeten.
Ik zie BD gewoon als aanvulling op de huidige DVD, waar voldoende markt voor kan ontstaan.

Troy
21-02-2008, 08:54
Er was maar 1 'oorlog' en dat was die met HD-DVD.. en die is gewonnen. Er is geen andere drager voor HD-materiaalVergis jij je even. HD VMD is er ook nog, en China heeft zijn EVD. Ook zal Blu-ray op den duur concurrentie krijgen van de HVD.

Ik erger me overigens groen en geel aan de titel op de frontpage, nl. "Blu-ray wint formaten oorlog". De schrijver van die titel zou ik graag willen verwijzen naar www.spatiegebruik.nl (http://www.spatiegebruik.nl/).

SuperDre
21-02-2008, 09:04
Vergis jij je even. HD VMD is er ook nog, en China heeft zijn EVD. Ook zal Blu-ray op den duur concurrentie krijgen van de HVD.

Ik erger me overigens groen en geel aan de titel op de frontpage, nl. "Blu-ray wint formaten oorlog". De schrijver van die titel zou ik graag willen verwijzen naar www.spatiegebruik.nl. (http://www.spatiegebruik.nl.)

Ik vergis me niet, want HDVMD, EVD en HVD zijn geen formaten die hier vollop (of uberhaupt) te krijgen zullen zijn, zonder content (ofwel support van de filmindustrie) ben je nergens..
Dus ik vergis me helemaal niet, als we nu in China zouden leven dan was het een andere kwestie, maaruh dat doen we niet dus.......

hstadman
21-02-2008, 12:01
Ik vergis me niet, want HDVMD, EVD en HVD zijn geen formaten die hier vollop (of uberhaupt) te krijgen zullen zijn, zonder content (ofwel support van de filmindustrie) ben je nergens..
Dus ik vergis me helemaal niet, als we nu in China zouden leven dan was het een andere kwestie, maaruh dat doen we niet dus.......

China heeft vaak zijn eigen formaten die buiten china nooit het zonlicht zullen zien.

Op tweakers is er een enquete gehouden over HD:

Dit is de stand op dit moment:
51% hoeft nog geen HD (wat ik al vermoedde)
en 26,2% wil meteen een HD speler aanschaffen. (behoor ik ook toe).

Dus, dvd is en blijft de eerste paar jaar nog een sterk medium. Alleen als ze binnen een aantal jaren langzamerhand de productie en verkoop van dvdspelers en dvd's gaan uitfaseren kan HD groeien. Ik moet mij al sterk vergissen als ze dat niet zullen gaan doen!

hstadman
21-02-2008, 12:12
Als ze niks meer op dvd uit brengen. Dan kan je alleen nog Br nemen. BR is gewoon opvolger van dvd. Zoals dvd opvolger was van vhs en CD opvolger van platenspeler.

HD-DVD downloaden van internet, dat zal op "kleine schaal" gebeuren.
Niet iedereen heeft er tijd/ zin om een film van ongeveer 30gb downloaden en dan nog te branden. Betaald downloaden wordt nog minder gedaan. Als je iets voor niks kan downloaden waarom zou je dan ervoor betalen. dan moeten ze eerst de schijfjes ervoor veel goedkoper maken.

Voor de meesten geldt nog steeds dat ze uren moeten downloaden om de film binnen te halen, voordat je daar mee klaar bent, heb ik de schijf er al in gestoken, de film al bekeken en lig ik al te snurken op 1 oor!:wink:

Dus, deze methoden zijn voor lekker impulsief(lees; vanavond heb ik zin om even een filmpje te kijken) even een avondje film kijken zeker niet geschikt.:wink: 8-)

komt nog bij dat de software waarbij je HD content vanaf schijf kunt spelen onklaar is gemaakt(via een omweg lukt het nog wel overigens), zodat het voor de meesten al te moeilijk wordt om het ooit aan de praat te krijgen, je moet een blu-ray brander hebben die nu voor de meesten nog veels te duur is en de schijfjes zijn lastig verkrijgbaar met ook een hoge prijs.


Tel dit alles bijelkaar op en u zult zien dat het downloaden nog niet zo'n vaart loopt!:wink: (afgezien van de huidige technische restricties)

Het in de kast hebben van content en snel even een filmpje pakken en opstarten is nog steeds de meest snelle methode.:wink:

Ik denk dat het zo voor de meeste liefhebbers geldt: ik heb nu zin om even een filmpje te kijken en je pakt er meteen eentje uit de kast.

Albert Kostwinder
21-02-2008, 12:14
China heeft vaak zijn eigen formaten die buiten china nooit het zonlicht zullen zien.

Op tweakers is er een enquete gehouden over HD:

Dit is de stand op dit moment:
51% hoeft nog geen HD (wat ik al vermoedde)
en 26,2% wil meteen een HD speler aanschaffen. (behoor ik ook toe).

Dus, dvd is en blijft de eerste paar jaar nog een sterk medium. Alleen als ze binnen een aantal jaren langzamerhand de productie en verkoop van dvdspelers en dvd's gaan uitfaseren kan HD groeien. Ik moet mij al sterk vergissen als ze dat niet zullen gaan doen!

Wat lees jij deze cijfers negatief. Bijna de helft van dvd gebruikers wil nu al op hd over gaan? dat zijn er nogal wat....plus dat die 51% zegt NOG geen hd. Daar zullen ook heel veel van overstappen dus. Dat worden nog mooie tijden voor Blu Ray denk (hoop) ik;)

hstadman
21-02-2008, 12:25
Sorry, maar ik ben geen HD DVD aanhanger. Ik koop alleen dvd's en blijf dat doen totdat Bluray of een ander HD format echt doorbreekt en de consumentenmarkt verovert (met de lage prijzen die daarbij horen.) Voorlopig heeft Bluray de slag gewonnen, maar het blijft de vraag of ze Jan met de Pet kunnen overhalen. Wat dat betreft heeft Bluray nog alles te winnen en te verliezen

Wereldwijd(mondiaal) gezien is blu-ray al levensvatbaar. Dus het zal zeker blijven bestaan. De vraag is en blijft echter hoe snel blu-ray markt zal gaan afsnoepen van de dvd verkopen.:wink: 8-)

We kennen allemaal wel het truukje wat de branche nog achter de hand heeft, namelijk verplichte overstap! Ze kunnen omwille van blu-ray toch snel beslissen op productie en verkoop van dvdspelers te gaan beperken en ook voor films op dvd. Zodoende moeten ensen die moeten vervangen of nieuw moeten kopen el overgaan op het nieuwe medium.:wink:

In dit geval is het zeker niet erg daar je niets tekort komt ene r alleen maar op vooruit gaat. dvd's kun je blijven afspelen, HD is een mooie aanvulling, beter beeld, geluid en meer features voor dezelfde prijs als een goed dvd speler kost tegenwoordig.:wink:

Vooral mensen met een hdready(720P) of mensen met een fullHD scherm(1080P) Zullen er alleen maar op vooruit gaan!:wink: 8-)

Ja, ook mensen met relatief kleine schermen zullen erop vooruit gaan want ook die zullen meer details hebben , betere kleuren en beter geluid hebben dan met dvd.:wink:

hstadman
21-02-2008, 12:30
Wat lees jij deze cijfers negatief. Bijna de helft van dvd gebruikers wil nu al op hd over gaan? dat zijn er nogal wat....plus dat die 51% zegt NOG geen hd. Daar zullen ook heel veel van overstappen dus. Dat worden nog mooie tijden voor Blu Ray denk (hoop) ik;)

Nee, dat zie je verkeert albert.
26% gaat binnen afzienbare tijd over op HD, de 51 procent gaat niet over op HD de komende jaren.

Exacte weergave van de enquete:
Wil jij nu een blu-ray apparaat in huis halen?

nee, ik wil geen HD speler: 51,4%
Ja, eindelijk duidelijkheid, 26,1%
ja, mijn dvdspeler is aan vervanging toe, 5%

ruim 7000 stemmen.

Wat je nu dus ziet is dat iets meer dan de helft niet bereidt is om een HD speler aan te schaffen nu en in de toekomst maar dat kan door het versneld terugbrengen van dvd natuurlijk snel veranderen.:wink:

Met andere woorden: HD zal die 51% over moeten halen om echt de vervanger van dvd te kunnen worden.:wink: 8-)

SuperDre
21-02-2008, 12:38
Nee, dat zie je verkeert albert.
26% gaat binnen afzienbare tijd over op HD, de 51 procent gaat niet over op HD de komende jaren.

Exacte weergave van de enquete:
Wil jij nu een blu-ray apparaat in huis halen?

nee, ik wil geen HD speler: 51,4%
Ja, eindelijk duidelijkheid, 26,1%
ja, mijn dvdspeler is aan vervanging toe, 5%

ruim 7000 stemmen.

Wat je nu dus ziet is dat iets meer dan de helft niet bereidt is om een HD speler aan te schaffen nu en in de toekomst maar dat kan door het versneld terugbrengen van dvd natuurlijk snel veranderen.:wink:

Met andere woorden: HD zal die 51% over moeten halen om echt de vervanger van dvd te kunnen worden.:wink: 8-)

Tja, maar tweakers is nou niet echt een betrouwbare bron IMHO, de meeste mensen daar jatten liever een film dan er voor te betalen..

hstadman
21-02-2008, 12:53
Tja, maar tweakers is nou niet echt een betrouwbare bron IMHO, de meeste mensen daar jatten liever een film dan er voor te betalen..

Dat is waar maar daar gaat het hier niet om...

Albert Kostwinder
21-02-2008, 13:12
Nee, dat zie je verkeert albert.
26% gaat binnen afzienbare tijd over op HD, de 51 procent gaat niet over op HD de komende jaren.

Exacte weergave van de enquete:
Wil jij nu een blu-ray apparaat in huis halen?

nee, ik wil geen HD speler: 51,4%
Ja, eindelijk duidelijkheid, 26,1%
ja, mijn dvdspeler is aan vervanging toe, 5%

ruim 7000 stemmen.

Wat je nu dus ziet is dat iets meer dan de helft niet bereidt is om een HD speler aan te schaffen nu en in de toekomst maar dat kan door het versneld terugbrengen van dvd natuurlijk snel veranderen.:wink:

Met andere woorden: HD zal die 51% over moeten halen om echt de vervanger van dvd te kunnen worden.:wink: 8-)

Zet dit dan meteen goed in een post joh...:mrgreen:

TJ Weissel
21-02-2008, 14:06
Waar blijft die hybride speler van Toshiba :mrgreen:

hstadman
21-02-2008, 14:15
Waar blijft die hybride speler van Toshiba :mrgreen:

LG heeft aangekondigd tenminste nog 1 hybride speler op de markt te brengen om hd-dvd mensen de kans te geven om beide af te kunnen spelen en zo de transitie naar blu-ray te vergemakkelijken.

Zie hier:
http://pro.tweakers.net/nieuws/51991/lg-blijft-in-hd-dvd-geloven.html

Overigens, een hybride speler van Toshiba hoef je voorlopig niet te verwachten daar zij aangegeven hebben voorlopig nog niets te willen doen met blu-ray en zullen hun pijlen, net zoals microsoft, gaan richten op betaald downloaden van HD content. ( volgens mij ook niet echt een goed plan, maargoed).

Frenkel
21-02-2008, 16:20
Overigens, een hybride speler van Toshiba hoef je voorlopig niet te verwachten daar zij aangegeven hebben voorlopig nog niets te willen doen met blu-ray en zullen hun pijlen, net zoals microsoft, gaan richten op betaald downloaden van HD content. ( volgens mij ook niet echt een goed plan, maargoed).

Zou me niet verbazen als ze met Microsoft gaan samenwerken.
Op het gebied van muziek downloads is Apple al heer en meester,en ook op het gebied van video downloads gaat het de zelfde kant op.
MS zal snel moeten handelen en ook met een Apple TV achtig kastje op de markt moeten komen
Er heerst nu al onrust over het dreigende monopolie die Apple zal krijgen over de download wereld

Anderzijds kan Apple ook zeer hard vallen.
Heel hun itunes verkoop is explosief gegroeid de laatste jaren maar daar lijkt nu de rek uit te zijn.

Op 10 Jan. 2007 stond de teller van gedowde nummers op 2 miljard (sinds de introductie van de itunes store in 2003)
6,5 maand later was dat al toegenomen to 3 Miljard, maar vervolgens heeft 5,5 maand geduurd tot, op 15 Januari 2008, de 4 miljard werd bereikt.
de tweede helft van 2007 heeft maar een kleine groei laten zien ten opzichte van de eerste helft.

(bron wikipedia)

SuperDre
21-02-2008, 17:05
Exacte weergave van de enquete:
Wil jij nu een blu-ray apparaat in huis halen?

nee, ik wil geen HD speler: 51,4%
Ja, eindelijk duidelijkheid, 26,1%
ja, mijn dvdspeler is aan vervanging toe, 5%

ruim 7000 stemmen.

Zelfde soort enquete maar dan op EngadgetHD:
http://www.engadgethd.com/2008/02/20/poll-what-blu-ray-player-will-you-be-picking-up/

Daar is het een ander resultaat.. daar kiest zelfs het overgrote deel voor de PS3 als BD speler..

hstadman
21-02-2008, 19:00
Zou me niet verbazen als ze met Microsoft gaan samenwerken.
Op het gebied van muziek downloads is Apple al heer en meester,en ook op het gebied van video downloads gaat het de zelfde kant op.
MS zal snel moeten handelen en ook met een Apple TV achtig kastje op de markt moeten komen
Er heerst nu al onrust over het dreigende monopolie die Apple zal krijgen over de download wereld

Anderzijds kan Apple ook zeer hard vallen.
Heel hun itunes verkoop is explosief gegroeid de laatste jaren maar daar lijkt nu de rek uit te zijn.

Op 10 Jan. 2007 stond de teller van gedowde nummers op 2 miljard (sinds de introductie van de itunes store in 2003)
6,5 maand later was dat al toegenomen to 3 Miljard, maar vervolgens heeft 5,5 maand geduurd tot, op 15 Januari 2008, de 4 miljard werd bereikt.
de tweede helft van 2007 heeft maar een kleine groei laten zien ten opzichte van de eerste helft.

(bron wikipedia)

frenkel,

in tegenstelling tot films on demand, werkt muziek downloaden wel!:wink:

Dus, de lijn die muziek downloaden nu doormaakt kun je niet zondermeer doortrekken naar film downloads.:wink: 8-)

Erwin Hamers
21-02-2008, 19:44
Voorlopig houd ik het nog bij dvd maar als ie vandaag of morgen de geest geeft dan zou ik overstappen op een blu-ray speler. Je kunt er tevens ook dvd's mee afspelen dus het is nooit weg gegooid geld. Maar om er nu al een te kopen ik heb al 6 apparaten staan dit word een beetje teveel. Verder komen er ook nog de betere merken aan Marantz bv.:-D

SuperDre
22-02-2008, 09:27
Verder komen er ook nog de betere merken aan Marantz bv.:-D
Sorry hoor, maar marantz etc staat niet gelijk aan ook goeie aparatuur.. elk product moet je zeker opnieuw bekijken en niet blind vanuitgaan 'oh das van dat merk dus het is goed'... maarja dat moet je zelf weten natuurlijk..

Martin Zuidervliet
22-02-2008, 10:25
Sorry, maar dit moet ik even kwijt:

Ik vind dat hele gezeur over blauwe straal en hoge definitie een beetje vermoeiend. We hebben nu films op VHS, Laserdisc, VideoCD, DVD en nu zouden we die weer opnieuw kunnen kopen op een nog kwalitatief betere drager. Sorry, maar ik blijf niet aan de gang. Een film wordt echt niet beter als ik een speld op een tafel kan zien liggen. In de toekomst wordt het misschien mogelijk om het beeld zover uit te vergroten (zie "Bladerunner") dat je een inscriptie op de binnenkant van een ring kan lezen, maar dat wil nog niet zeggen dat dat soort dingen ook echt nodig zijn.

Eric van Ballegoie
22-02-2008, 11:07
Sorry, maar dit moet ik even kwijt:

Ik vind dat hele gezeur over blauwe straal en hoge definitie een beetje vermoeiend. We hebben nu films op VHS, Laserdisc, VideoCD, DVD en nu zouden we die weer opnieuw kunnen kopen op een nog kwalitatief betere drager. Sorry, maar ik blijf niet aan de gang.

Niemand die je iets verplicht. ;) Ik zelf wordt érg blij van HD en ik loop niet echt warm meer voor gewone DVD's. Nu moet ik daar onmiddellijk bij vermelden dat ik op 3 meter afstand zit van een 2 meter breed projectiebeeld, waardoor het verschil érg duidelijk is. Maar ook op een normale HD Ready of Full HD televisie is het verschil goed zichtbaar.

SuperDre
22-02-2008, 12:39
Net als Eric heb ik hetzelfde, ik zit op 4 meter met een breedte van 2.4m scherm, en dan is HD echt een enorm verschil.. Op mijn normale 32" breedbeeld CRT tv, zie ik ook amper tot geen verschil tussen HD en DVD en daarvoor zou ik het dan ook echt niet doen.. Ik heb ook heel veel VHS banden waarvoor ik inmiddels ook een dvd versie van heb, maar ik ga ook echt niet elke film die ik al op dvd heb ook nog eens op HD kopen, sommige films zullen wel 'vervangen' worden (na het zien van de 720p HD trailer van de nieuwe Indiana Jones waarbij ook beelden te zien zijn van de oude films doen mij al op die resolutie zo'n enorm verschil zien met de dvd versie, dat dus de 1080p versie extreem vet is..)

TJ Weissel
22-02-2008, 13:51
Sorry, maar dit moet ik even kwijt:

Ik vind dat hele gezeur over blauwe straal en hoge definitie een beetje vermoeiend. We hebben nu films op VHS, Laserdisc, VideoCD, DVD en nu zouden we die weer opnieuw kunnen kopen op een nog kwalitatief betere drager. Sorry, maar ik blijf niet aan de gang. Een film wordt echt niet beter als ik een speld op een tafel kan zien liggen. In de toekomst wordt het misschien mogelijk om het beeld zover uit te vergroten (zie "Bladerunner") dat je een inscriptie op de binnenkant van een ring kan lezen, maar dat wil nog niet zeggen dat dat soort dingen ook echt nodig zijn.

Zolang het zichtbaar beter wordt, is er natuurlijk niets mis met de vooruitgang der techniek ;)

Het is dan idd. aan jezelf om erin mee te gaan of om te wachten of zelfs over te slaan.

hstadman
22-02-2008, 14:07
Sorry, maar dit moet ik even kwijt:

Ik vind dat hele gezeur over blauwe straal en hoge definitie een beetje vermoeiend. We hebben nu films op VHS, Laserdisc, VideoCD, DVD en nu zouden we die weer opnieuw kunnen kopen op een nog kwalitatief betere drager. Sorry, maar ik blijf niet aan de gang. Een film wordt echt niet beter als ik een speld op een tafel kan zien liggen. In de toekomst wordt het misschien mogelijk om het beeld zover uit te vergroten (zie "Bladerunner") dat je een inscriptie op de binnenkant van een ring kan lezen, maar dat wil nog niet zeggen dat dat soort dingen ook echt nodig zijn.

Ik heb min of meer hetzelfde maar ben er zeker van overtuigd van de meerwaarde van HD. Alleen ga ik ook echt de toptitels vervangen voor HD exemplaren. Ik ben klaar met dubbel dippen of zelfs trippel dippen voor een film. Denk dan aan dvd, se dvd, ultimate editions etc. Daar ben ik inmiddels wel klaar mee.

Overigens is het niet alleen scherpte, maar ook geluid en kleurweergave wat beter wordt, dat is ook al zichtbaar op je 32"crt tv! en hoorbaar op je set.:wink:

hstadman
22-02-2008, 14:11
Niemand die je iets verplicht. ;) Ik zelf wordt érg blij van HD en ik loop niet echt warm meer voor gewone DVD's. Nu moet ik daar onmiddellijk bij vermelden dat ik op 3 meter afstand zit van een 2 meter breed projectiebeeld, waardoor het verschil érg duidelijk is. Maar ook op een normale HD Ready of Full HD televisie is het verschil goed zichtbaar.

Uiteraard, Eric, hoe groter je projecteerd, hoe meer het van belang is wat voor resolutie wordt gebruikt. Hoe groter, hoe hoger de gewenste resolutie.:wink:

Eigenlijk zit je er al te dicht op: ik kan mij herinneren dat volgens de regels je minimaal 5 meter van het beeld af moet zitten voor die grootte. je zit er eigenlijk bovenop en ja, dan zie je ook meteen alles.

scherpschutter
22-02-2008, 14:36
Zolang het zichtbaar beter wordt, is er natuurlijk niets mis met de vooruitgang der techniek ;)

Het is dan idd. aan jezelf om erin mee te gaan of om te wachten of zelfs over te slaan.

Uiteraard is er niets tegen technische vooruitgang, maar er is wel een complicatie waar weinig over gesproken wordt: bij steeds hogere resoluties worden dingen zichtbaar die beter onzichtbaar hadden kunnen blijven. Op een Italiaans forum las ik over Blu-ray uitgaven van de Leone-westerns: telefoondraden in de achtergrond, bierblikjes in de hoofdstraat van het westernstadje etc. In een van de films kon men, naar ik me meen te herinneren, een complete familie onderscheiden die zat te picknicken in de heuvels op de achtergrond. Zulke dingen zie je wellicht alleen als je net als Eric van B. met je snufferd vlak op een gigantisch scherm gaat zitten, maar freaks zijn daar nu eenmaal weg van: gigantische schermen en neuskleine afstanden.
Voor mij, een liefhebber van klassieke cinema (Chaplin, Tati, Fellini, Leone) is Blu-ray derhalve een twijfelachtige zaak. Mijn favoriete films gaan er wellicht niet op vooruit, maar achteruit. En de rommel die men vandaag de dag op de nietsvermoedende kijker loslaat, ach, daarvoor is DVD goed genoeg. En voor die paar goede films ga ik graag naar de bios.

Nog gecondoleerd i.v.m. de ondergang van HD DVD.

Albert Kostwinder
22-02-2008, 14:42
Uiteraard, Eric, hoe groter je projecteerd, hoe meer het van belang is wat voor resolutie wordt gebruikt. Hoe groter, hoe hoger de gewenste resolutie.:wink:

Eigenlijk zit je er al te dicht op: ik kan mij herinneren dat volgens de regels je minimaal 5 meter van het beeld af moet zitten voor die grootte. je zit er eigenlijk bovenop en ja, dan zie je ook meteen alles.

Met full hd kun je ongeveer 1.5 keer de schermbreedte aanhouden. Dus Eric zit precies goed... Maar er iets verder vanaf zitten vind ik wel mooier. Zit zelf op 4.5 meter vanaf mijn 2 meter 44 breed scherm af ;)

hstadman
22-02-2008, 14:44
Uiteraard is er niets tegen technische vooruitgang, maar er is wel een complicatie waar weinig over gesproken wordt: bij steeds hogere resoluties worden dingen zichtbaar die beter onzichtbaar hadden kunnen blijven. Op een Italiaans forum las ik over Blu-ray uitgaven van de Leone-westerns: telefoondraden in de achtergrond, bierblikjes in de hoofdstraat van het westernstadje etc. In een van de films kon men, naar ik me meen te herinneren, een complete familie onderscheiden die zat te picknicken in de heuvels op de achtergrond. Zulke dingen zie je wellicht alleen als je net als Eric van B. met je snufferd vlak op een gigantisch scherm gaat zitten, maar freaks zijn daar nu eenmaal weg van: gigantische schermen en neuskleine afstanden.
Voor mij, een liefhebber van klassieke cinema (Chaplin, Tati, Fellini, Leone) is Blu-ray derhalve een twijfelachtige zaak. Mijn favoriete films gaan er wellicht niet op vooruit, maar achteruit. En de rommel die men vandaag de dag op de nietsvermoedende kijker loslaat, ach, daarvoor is DVD goed genoeg. En voor die paar goede films ga ik graag naar de bios.

Nog gecondoleerd i.v.m. de ondergang van HD DVD.

Ook de restauratietechnieken schrijden voort. Zo is al datgene wat je als storend ervaart gemakkelijk te verwijderen. Bij Blade Runner hebben ze ook dingen opnieuw gedaan voor de blu-ray versie. En die is ontzettend mooi geworden.:wink:

Let wel, blu-ray en hogere resolutie bedenkt er echt niets nieuws bij hoor, dus alles wat je dan als storend ervaart zat dan ook al in het origineel!:wink:

hstadman
22-02-2008, 14:47
Met full hd kun je ongeveer 1.5 keer de schermbreedte aanhouden. Dus Eric zit precies goed... Maar er iets verder vanaf zitten vind ik wel mooier. Zit zelf op 4.5 meter vanaf mijn 2 meter 44 breed scherm af ;)

De ideale kijkafstand
De vuistregel is dat de ideale kijkafstand het dubbele is van de schermgrootte. Dit wil zeggen dat een projectiescherm van 2,4 meter breed en 1,8 meter hoog erg aangenaam om te bekijken is van 4,8 meter afstand.:wink:

Voor eric dus 2 x 2 = 4 meter afstand. Zit er eigenlijk dus een metertje te dicht op.:wink: 8-)

of deze tabel:

Diagonale
schermgrootteMinimale
kijkafstandMaximale
kijkafstand26 inch = 66 cm1 meter2 meter30 inch = 76 cm1,15 meter2,30 meter34 inch = 86 cm1,30 meter2,60 meter42 inch = 106 cm1,60 meter3,20 meter47 inch = 120 cm1,80 meter3,60 meter50 inch = 127 cm1,90 meter3,80 meter55 inch = 140 cm2,10 meter3,90 meter60 inch = 152 cm2,30 meter4,60 meter65 inch = 165 cm2,50 meter4,90 meter

Dan kom je voor 2 meter nog hoger uit.

de makkelijkste je neemt de diagonaal in inch x 10 = de ideale afstand.
bv. 37" x 10 = 370 (cm dan wel)

Of je neemt de diagonaal in cm x 3 = de minimale afstand
diagonaal x 5 = de maximale afstand.

De branche houdt 10 cm per inch diagonaal aan:
37 inch wordt dus 370cm=3.7 meter.

Voor 2 meter zou dat dan zijn: 87 inch x10 = 8.7 meter! of minimaal 2.61 meter.

De vuistregels zijn niet echt universeel blijkt wel. Gewoon een afstand nemen die voor jouw prettig en comfortabel is.

hier is een link naar een calculator om je ideale kijkafstand te berekenen:
http://myhometheater.homestead.com/viewingdistancecalculator.html

Volgens deze calculator is de max. afstand voor full hd:
13,1 feet = 13,1 x 30,48= ongeveer 4 meter.

Ik begrijp dus dat je met HD naarmate je verder weg gaat snel de voordelen van HD vervallen...

JCL
22-02-2008, 15:41
Dan is allemaal nog vrij snel gegaan na de Warner zijn aankondiging om Blu-ray exclusief te gaan. Ik had verwacht pas aan het eind van dit jaar een duidelijk winnaar te zien.

Waarom? Het was bijna vanaf het begin al duidelijk dat BD zou gaan winnen, die had de steun van de meeste content. Er zat nauwelijks steun uit de film hoek bij HD-DVD, tenminste, niet als je het vergelijkt met het BD kamp. HD-DVD had meer steun uit de technische hoek (Toshiba, Microsoft) dan uit de software hoek. Over niet al te lange tijd (jaar?) zal HD-DVD helemaal zijn verdwenen. Er komt nu al geen nieuwe content meer en de bestaande productie wordt verkocht. Daarna is het einde verhaal.

hstadman
22-02-2008, 15:48
Waarom? Het was bijna vanaf het begin al duidelijk dat BD zou gaan winnen, die had de steun van de meeste content. Er zat nauwelijks steun uit de film hoek bij HD-DVD, tenminste, niet als je het vergelijkt met het BD kamp. HD-DVD had meer steun uit de technische hoek (Toshiba, Microsoft) dan uit de software hoek. Over niet al te lange tijd (jaar?) zal HD-DVD helemaal zijn verdwenen. Er komt nu al geen nieuwe content meer en de bestaande productie wordt verkocht. Daarna is het einde verhaal.

Correctie, zowel software als hardware was blu-ray beter vertegenwoordigd. Verreweg de meeste hardware fabrikanten en filmmaatschappijen.:wink:

Paramount is kwaad weggelopen bij blu-ray en kwam bij hd-dvd terecht wat bij lange na niet zo'n impact had als de switch van warner, best buy en wal-mart!:wink:

Juni = definitief einde verhaal hd-dvd! Warner zou tot juni nog hd-dvd uitbrengen maar ze verschuiven die titels iedere keer met een maand, Ze hebben gewoon geen zin meer om hd-dvd te produceren!

TJ Weissel
22-02-2008, 19:02
Uiteraard is er niets tegen technische vooruitgang, maar er is wel een complicatie waar weinig over gesproken wordt: bij steeds hogere resoluties worden dingen zichtbaar die beter onzichtbaar hadden kunnen blijven. Op een Italiaans forum las ik over Blu-ray uitgaven van de Leone-westerns: telefoondraden in de achtergrond, bierblikjes in de hoofdstraat van het westernstadje etc. In een van de films kon men, naar ik me meen te herinneren, een complete familie onderscheiden die zat te picknicken in de heuvels op de achtergrond. Zulke dingen zie je wellicht alleen als je net als Eric van B. met je snufferd vlak op een gigantisch scherm gaat zitten, maar freaks zijn daar nu eenmaal weg van: gigantische schermen en neuskleine afstanden.
Voor mij, een liefhebber van klassieke cinema (Chaplin, Tati, Fellini, Leone) is Blu-ray derhalve een twijfelachtige zaak. Mijn favoriete films gaan er wellicht niet op vooruit, maar achteruit. En de rommel die men vandaag de dag op de nietsvermoedende kijker loslaat, ach, daarvoor is DVD goed genoeg. En voor die paar goede films ga ik graag naar de bios.


En de bios versie dan?

SuperDre
22-02-2008, 19:24
Voor mij, een liefhebber van klassieke cinema (Chaplin, Tati, Fellini, Leone) is Blu-ray derhalve een twijfelachtige zaak. Mijn favoriete films gaan er wellicht niet op vooruit, maar achteruit. En de rommel die men vandaag de dag op de nietsvermoedende kijker loslaat, ach, daarvoor is DVD goed genoeg. En voor die paar goede films ga ik graag naar de bios.

Ook jouw favoriete films gaan er wel degelijk op vooruit, zwart-witfilms hebben zeker baat bij de hogere resolutie waardoor een beter contrast weergegeven kan worden, ook Leone films zijn extreem mooi op HD (minder last van telecine etc)..
Tja, het is maar wat je rommel noemt, degene die jij opnoemt hebben ook rommel gemaakt en juweeltjes.. En helaas is het tegenwoordig zo met bioscoopfilms dat ze al weer uit de bios zijn voordat ik tijd heb gehad om ze in de bios te kijken, en dan is het wel mooi om thuis dezelfde (en in sommige gevallen zelfs betere) kwaliteit te bekijken als in de bios (heb dan zelf ook een beamer), voordeel dan is ook nog eens dat er niet van die eikels weer met hun mobieltjes of er dwars doorheen zitten te lullen..

Albert Kostwinder
23-02-2008, 10:28
De ideale kijkafstand
De vuistregel is dat de ideale kijkafstand het dubbele is van de schermgrootte. Dit wil zeggen dat een projectiescherm van 2,4 meter breed en 1,8 meter hoog erg aangenaam om te bekijken is van 4,8 meter afstand.:wink:

Voor eric dus 2 x 2 = 4 meter afstand. Zit er eigenlijk dus een metertje te dicht op.:wink: 8-)

of deze tabel:

Diagonale
schermgrootteMinimale
kijkafstandMaximale
kijkafstand26 inch = 66 cm1 meter2 meter30 inch = 76 cm1,15 meter2,30 meter34 inch = 86 cm1,30 meter2,60 meter42 inch = 106 cm1,60 meter3,20 meter47 inch = 120 cm1,80 meter3,60 meter50 inch = 127 cm1,90 meter3,80 meter55 inch = 140 cm2,10 meter3,90 meter60 inch = 152 cm2,30 meter4,60 meter65 inch = 165 cm2,50 meter4,90 meter

Dan kom je voor 2 meter nog hoger uit.

de makkelijkste je neemt de diagonaal in inch x 10 = de ideale afstand.
bv. 37" x 10 = 370 (cm dan wel)

Of je neemt de diagonaal in cm x 3 = de minimale afstand
diagonaal x 5 = de maximale afstand.

De branche houdt 10 cm per inch diagonaal aan:
37 inch wordt dus 370cm=3.7 meter.

Voor 2 meter zou dat dan zijn: 87 inch x10 = 8.7 meter! of minimaal 2.61 meter.

De vuistregels zijn niet echt universeel blijkt wel. Gewoon een afstand nemen die voor jouw prettig en comfortabel is.

hier is een link naar een calculator om je ideale kijkafstand te berekenen:
http://myhometheater.homestead.com/viewingdistancecalculator.html

Volgens deze calculator is de max. afstand voor full hd:
13,1 feet = 13,1 x 30,48= ongeveer 4 meter.

Ik begrijp dus dat je met HD naarmate je verder weg gaat snel de voordelen van HD vervallen...

Leuke richtlijn, maar op basis van persoonlijke smaak en ervaring kun je hier, zeker met full hd, van afwijken... 1.5 x schermbreedte met full hd is vrij normaal. ;)

scherpschutter
23-02-2008, 10:37
Ook jouw favoriete films gaan er wel degelijk op vooruit, zwart-witfilms hebben zeker baat bij de hogere resolutie waardoor een beter contrast weergegeven kan worden, ook Leone films zijn extreem mooi op HD (minder last van telecine etc)..
Tja, het is maar wat je rommel noemt, degene die jij opnoemt hebben ook rommel gemaakt en juweeltjes.. En helaas is het tegenwoordig zo met bioscoopfilms dat ze al weer uit de bios zijn voordat ik tijd heb gehad om ze in de bios te kijken, en dan is het wel mooi om thuis dezelfde (en in sommige gevallen zelfs betere) kwaliteit te bekijken als in de bios (heb dan zelf ook een beamer), voordeel dan is ook nog eens dat er niet van die eikels weer met hun mobieltjes of er dwars doorheen zitten te lullen..

Bedankt voor je reactie. Ik heb de Leone-films zelf nog niet gezen op Blu-ray. De huidige DVD-uitgaven voldoen goed op mijn 32'' LCD, maar inderdaad, bij een beamer (op de school waar ik werk hebben we er een) worden de gebreken snel duidelijk. Toch ben ik nog niet zo zeker van mijn zaak. Bij de Leone's (en veel andere films uit de jaren '60) is er een sterk contrast tussen voorgrond (scherp) en achtergrond (erg onscherp, gaat er op grotere schermen 'vlekkerig' uitzien); door die achtergronden te verscherpen, worden dingen zichtbaar die je liever niet ziet. Ik geloof graag dat men die weer kan verwijderen (de techniek staat voor niets), maar het is net als met schoonheidsoperaties: zulke kosmetische ingrepen laten sporen na die zichtbaar zijn voor iemand die er oog voor heeft (en voor zulke dingen hèb ik nu eenmaal oog). Met betrekking tot telecine-wobble zal Blu-ray inderdaad wel een groot voordeel bieden. Dit zal, denk ik, ook wel gelden voor verschijnselen als aliasing en mosquito noise.
En ach, die opmerking over rommel moet je niet al te ernstig nemen, net zo min als die snufferd van Ballegoie of de condoleances voor TJ. Ik was in een baldadige bui, dat heb ik wel eens vaker. Wat ik eigenlijk bedoelde is dat een slechte film niet goed wordt door een hogere resolutie. Rambo blijft Rambo, wordt heus geen Gladiator. Er is natuurlijk een minimum aan kwaliteit (beeld/geluid) nodig om van een film te genieten. VHS was prut, vandaar het snelle succes van DVD. Het verschil tussen DVD en Blu-ray is minder ingrijpend, zeker op een scherm van normale grootte, bij een normale kijkafstand.

Roy de Jong
23-02-2008, 13:21
Even over de ideale kijkafstand,

Ik heb nu 2 jaar geleden mijn LCD gekocht, en toen werd mj op meerdere forums aanbevolen om mijn kijkafstand te delen door 3, dan zou ik de ideale kijkafstand hebben.

Nu is mijn mening dat ieder het voor zichzelf maar moet bepalen, en eventueel een stuk karton ofzo op maat knipt en deze door iemand anders (je vriending ofzo) op de juiste afstand houdt. Smaken verschillen gewoon nou eenmaal over de grootte van het scherm.

Ik lees nu elke weer andere formules en iedereen wil (zo lijkt het) laten zien dat hij/zij het beter weet.

hstadman
23-02-2008, 13:27
Leuke richtlijn, maar op basis van persoonlijke smaak en ervaring kun je hier, zeker met full hd, van afwijken... 1.5 x schermbreedte met full hd is vrij normaal. ;)

Ok, dank je.:wink:

hstadman
23-02-2008, 13:28
Even over de ideale kijkafstand,

Ik heb nu 2 jaar geleden mijn LCD gekocht, en toen werd mj op meerdere forums aanbevolen om mijn kijkafstand te delen door 3, dan zou ik de ideale kijkafstand hebben.

Nu is mijn mening dat ieder het voor zichzelf maar moet bepalen, en eventueel een stuk karton ofzo op maat knipt en deze door iemand anders (je vriending ofzo) op de juiste afstand houdt. Smaken verschillen gewoon nou eenmaal over de grootte van het scherm.

Ik lees nu elke weer andere formules en iedereen wil (zo lijkt het) laten zien dat hij/zij het beter weet.

Klopt inderdaad. Zoals je in mijn post kan zien zijn er al drie verschillende adviezen over kijkafstand. Niet echt universeel dus en moet jezelf maar tussen het minimum en maximum kijken wat voor jezelf het meest plezierig is.:wink: 8-)

TJ Weissel
23-02-2008, 13:54
Kijkafstand is van veel meer factoren afhankelijk dan alleen de geboden beelddiagonaal. Vind het dan ook 'n beetje frapant dat dit topic nu gebruikt wordt door mensen om anderen er op te attenderen hoe ze voor 'n scherm moeten zitten.

hstadman
23-02-2008, 16:08
Kijkafstand is van veel meer factoren afhankelijk dan alleen de geboden beelddiagonaal. Vind het dan ook 'n beetje frapant dat dit topic nu gebruikt wordt door mensen om anderen er op te attenderen hoe ze voor 'n scherm moeten zitten.

Niet frappant dat juist jij er zo op reageert.:roll:

En niet iedereen is van deze vuistregels op de hoogte!

TJ Weissel
23-02-2008, 16:57
En niet iedereen is van deze vuistregels op de hoogte!

En jij wel zeker :lol:

Martin Zuidervliet
23-02-2008, 18:24
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat een slechte film niet goed wordt door een hogere resolutie. Rambo blijft Rambo, wordt heus geen Gladiator. Er is natuurlijk een minimum aan kwaliteit (beeld/geluid) nodig om van een film te genieten. VHS was prut, vandaar het snelle succes van DVD. Het verschil tussen DVD en Blu-ray is minder ingrijpend, zeker op een scherm van normale grootte, bij een normale kijkafstand.
Kijk en dat is nou precies wat ik ook bedoelde.

hstadman
23-02-2008, 19:37
En jij wel zeker :lol:

Ik heb ze toch gepost, of niet. Je loopt wel erg met je intelligentie te koop.:roll: :lol: :wink: 8-)

Het feit dat JIJ niet leest wat je post kan een verklaring zin voor je overbodige en onzinnige posts.

TJ Weissel
23-02-2008, 20:24
Ik heb ze toch gepost, of niet. Je loopt wel erg met je intelligentie te koop.:roll: :lol: :wink: 8-)

Het feit dat JIJ niet leest wat je post kan een verklaring zin voor je overbodige en onzinnige posts.

Ik ga verder niet in om de persoonlijke aanval, maar dat jij ze post wil niet zeggen dat het klopt (daargelaten dat ik met m'n Operator (A) diploma echt wel durf te zeggen dat ik hierover wat kennis bezit over hoe en wat qua projectie, kijkafstand, diagonaal en uiteraard de lumen), echter is dit nog geen reden om iemand te bekritiseren hoe deze voor z'n scherm zit staat of ligt. maaruh back2topic?

hstadman
23-02-2008, 21:57
Ik ga verder niet in om de persoonlijke aanval, maar dat jij ze post wil niet zeggen dat het klopt (daargelaten dat ik met m'n Operator (A) diploma echt wel durf te zeggen dat ik hierover wat kennis bezit over hoe en wat qua projectie, kijkafstand, diagonaal en uiteraard de lumen), echter is dit nog geen reden om iemand te bekritiseren hoe deze voor z'n scherm zit staat of ligt. maaruh back2topic?

Poe he.. operator A....:roll:

Jij bent vast de enige hier die verstand heeft van een aantal dingen. Alle ander sites, mensen en deskundigen hebben het allemaal mis, alleen weisseltje heeft de weisheid(wijsheid) in pacht.:wink::lol: 8-) :bier:

Het valt wel op dat je vaak mijn posts aanvalt omdat ik je een paar keer flink op je bek heb laten gaan. Nog niet genoeg gehad?!

Wil je nu ook al beweren dat wikipedia, de site met de formules en alle anderen er totaal geen verstand van hebben?!

Je wist het ook al zo goed met hd-dvd!:roll: Wat dat inmiddels geworden is weten we allemaal wel....:lol: Meneer de expert!:lol:

Dat JIJ denkt dat Jij het beter weet dan alle andere experts wil nog niet zeggen dat het waar is!

Nog een ding, die post was gericht tot Eric, niet tot weissel, als Eric mij wat te vertellen heeft doet HIJ dat zelf wel, heeft hij niet een papagaai voor nodig. Dit doe je wel vaker om te proberen mij in een kwaad dachtlicht te zetten maar daar trap ik en alle anderen al lang niet meer in.

We weten allemaal inmiddels wel wat voor een kinderachtig mannetje je bent. Ga maar weer lekker spelen met je overbodige hd-dvd speler... dat ik mij richt tot iemand anders wil nog niet zeggen dat JIJ mijn post mag bekritiseren!

Claudio Santulli
24-02-2008, 01:01
De ideale kijkafstand
De vuistregel is dat de ideale kijkafstand het dubbele is van de schermgrootte. Dit wil zeggen dat een projectiescherm van 2,4 meter breed en 1,8 meter hoog erg aangenaam om te bekijken is van 4,8 meter afstand.:wink:

Dat verhaal vertel ik mijn vrouw als we volgende keer naar een film in een Imax pathe theater gaan.
Sorry schat het beste resultaat krijg je, als je voor de bioscoop blijft staan. i.v.m. de kijkafstand.
Scheelt weer een kaartje, los van wat huislijke problemen.

Ook bij platte schermen hoor je die ideale rekensommen. en dan raden ze een veelvoud aan diagonale aan.
Is het niet een achtehaald verkopers excuus voor de vroeger "matige" beeldbuiskwaliteit.
Als je maar ver genoeg zit, zie je het niet

Ik kan ( Doe ik niet hoor) maar ik kan op 10 cm van mijn 61"plasma scherm zitten, en dan is het nog haar scherp.
Het is natuurlijk niet practisch, maar u begrijpt mijn punt.
Ideaal is gewoon persoonlijke voorkeur.
Ideaal is ook in het midden van de kamer zitten voor maximaal surround effect, en dat gaat ook niet altijd op.
Ik vind ook niet alles lekker wat een ander lekker vind, mag ik hopen!

Consessies dan maar.

TJ Weissel
24-02-2008, 13:28
@ Hstadman, Het feit dat jij denkt dat het hier blijkbaar alleen 'n forum is om andere mensen onderuit te halen en met copy-paste kennis van wiki te lopen spammen, is natuurlijk fantastisch. Maar zoals de poster hier boven ook aangeeft, zijn er teveel factoren die de zgn. ideale kijk-afstand teniet doen en zoals ook al eerder aangegeven is dit hier niet het juiste topic voor. dus nu gaarne on-topic blijven?

Benman
24-02-2008, 18:13
Wat betreft kijkafstand wordt er volgens mij voorbijgegaan aan het feit dat men 'vroeger' sprak over ideale of 'kleinste' kijkafstand in verband met het zien van de afzonderlijke pixels. Dat 'vroeger' een tv groter werd betekende niet dat het aantal pixels ook groter werd, de pixels zelf werden groter en dus moest een grotere kijkafstand aangehouden worden om zodoende de grotere pixels niet te zien.

Kijkafstand bij HD tv's heeft verder weinig meer van doen met het zien van pixels. Zoals al gezegd is in dit forum kun je bijna met je neus op het scherm van een HD-tv gaan staan en zie je nog geen pixels, mits de film van een HD-bron komt natuurlijk. (Mediamarkt Arnhem heeft een megaplasma van +/- 2,5m diagonaal staan waar laatst Pirates of the Caribean op speelde. Zelfs op 50 cm afstand geen pixels te zien)
Tegenwoordig heeft kijkafstand meer te maken met de 'zichthoek' van je ogen: Op welke afstand moet je gaan zitten om zonder 'tennisbaan-effect' iets op je tv te kunnen volgen? Dat wordt dus nogal eens vergeten, vroeger had de kijkafstand te maken met zien van pixels/beeldlijnen, tegenwoordig heeft kijkafstand meer te maken met de zichthoek van de ogen.

Maarja, ook ik denk dat we aardig Off-topic gaan .....

SuperDre
24-02-2008, 22:10
(Mediamarkt Arnhem heeft een megaplasma van +/- 2,5m diagonaal staan waar laatst Pirates of the Caribean op speelde. Zelfs op 50 cm afstand geen pixels te zien)

Denk dat het dan toch eens tijd wordt voor een nieuwe bril, want in eindhoven is toch echt als je op 1.50 meter er vanaf staat duidelijk de pixels te zien, en zulke scherpe ogen heb ik toch niet...

Benman
25-02-2008, 12:43
Denk dat het dan toch eens tijd wordt voor een nieuwe bril, want in eindhoven is toch echt als je op 1.50 meter er vanaf staat duidelijk de pixels te zien, en zulke scherpe ogen heb ik toch niet...

Je zegt het zelf, zulke scherp ogen heb je niet. Dan kan het dus ook aan jouw ogen liggen en misschien heb jij dan wel een bril nodig. (6)

Nou, ik had het misschien iets genuanceerder moeten zeggen. Pixels zie je natuurlijk wel op die afstand. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het óók bij die hele grote schermen niet snel irritant wordt. Je kunt echter bij zo'n groot scherm niet op 3 meter afstand gaan zitten, niet omdat je dan de pixels gaat zien maar omdat je dan een groot gedeelte van het scherm mist en dus dat tennisbaaneffect krijgt.

Zo, nu weer on-topic: Ik ben iig verheugd dat er een 'winnaar' is en het voor mij duidelijk is wat te kopen. Alleen maar positief is het ook niet want concurrentie is er niet meer en de prijzen van BD en BD-spelers kunnen nu makkelijk hoog gehouden worden. Je zult in ieders geval geen aanbiedingen meer gaan zien zoals die het gaf in de HD-DVD wereld.
Dat is dan ook wel weer een vet minpuntje. :?

Eric van Ballegoie
25-02-2008, 13:45
Laten we hier geen persoonlijke vetes uitvechten aub!

Wat betreft de kijkafstand: Er is niet één universele waarheid, maar het is wel belangrijk dat je onderscheid maakt tussen 'oude normen' die gelden voor SD materiaal en nieuwere inzichten die gelden voor HD. Voor HD geldt nou eenmaal dat je er veel dichter bij kan zitten zonder dat het beeld 'onscherp' wordt of je pixel kan zien, dan bij SD.

Recente onderzoeken laten zien dat je bij perfect 1080p materiaal eigenlijk NIET MEER dan 3 maal de beeldHOOGTE (deel dat door twee voor de diagonaal bij 16:9 TV's) als afstand moet nemen om alle details te kunnen zien. Perfect materiaal bestaat echter nauwelijks, dus vier maal de beeldhoogte (twee maal de diagonaal) is ook prima. Ga je verder weg zitten, dan wordt het verschil bij tussen een HD Ready en een Full HD weergever al moeilijk te zien bij 1080p materiaal. Een simpel rekensommetje zal leren dat je eigenlijk altijd meer dan vier maal de beeldhoogte als kijkafstand hebt, dus wat dichterbij gaan zitten kan bij 1080p geen kwaad. ;)

Voor SD materiaal (o.a. DVD) geldt eigenlijk dat je méér dan 4 keer de beeldhoogte als MINIMALE afstand wilt nemen, dit om te voorkomen dat het beeld onscherp lijkt. Compleet het tegenovergestelde van HD dus.

Roy de Jong
25-02-2008, 14:28
Denk dat het dan toch eens tijd wordt voor een nieuwe bril, want in eindhoven is toch echt als je op 1.50 meter er vanaf staat duidelijk de pixels te zien, en zulke scherpe ogen heb ik toch niet...

Ik heb het scherm ook gezien in Almere (niet met Pirates, maar met een ander filmpje), en het zag er op +/- 1M nog netjes uit. Ik vond het alleen niet zo prettig kijken omdat ik er veel te dicht op stond en nogal last had van het tennisbaan effect (6)

SuperDre
25-02-2008, 15:05
Ik heb het scherm ook gezien in Almere (niet met Pirates, maar met een ander filmpje), en het zag er op +/- 1M nog netjes uit. Ik vond het alleen niet zo prettig kijken omdat ik er veel te dicht op stond en nogal last had van het tennisbaan effect (6)

ik bedoelde ook niet dat het niet 'netjes' was, maar dat je het nog goed kon zien (en dan bedoelde ik dus de screendoor).. Ach als ik zo'n scherm thuis zou hebben hangen/staan dan zou ik me daar totaal niet druk over maken, LOL.. nu moet ik het nog doen met een projector op die size...

Roy de Jong
25-02-2008, 19:55
Als je zo'n scherm thuios hebt hangen....dan.......Heb je gewoon een heel groot huis met een hele dikke meterkast! :mrgreen:

Claudio Santulli
26-02-2008, 20:51
Ik heb altijd een beetje moeite als er steeds van die cijfertjes door dit forum vliegen om standpunten bij te staan.
Of het nu gaat over onderlinge verkopen of kijkafstanden, of dat HD DVD de stekker eruit strekt????
We laten ons toch niks aanpraten.
We gaan heel theoretisch praten als we het hebben over iets heel praktisch als genieten van een film of je eigen HT Heaven
Niemand die mij iets wijs gaat maken over hoe je dat zo ideaal mogelijk zou moeten doen.
Dat regel ik zelf wel, ben ik niet tevreden dan verander ik de situatie.
Een film beleef je, en daar hoef je toch geen rekenmachine bij te pakken.

Maar ja, wie ben ik om daar moeite mee te hebben.
En in mijn blu-ray en hd dvd zit de stekker er nog steeds in, en dat zonder rekenmachine!

There you have it!

hstadman
26-02-2008, 21:12
@ Hstadman, Het feit dat jij denkt dat het hier blijkbaar alleen 'n forum is om andere mensen onderuit te halen en met copy-paste kennis van wiki te lopen spammen, is natuurlijk fantastisch. Maar zoals de poster hier boven ook aangeeft, zijn er teveel factoren die de zgn. ideale kijk-afstand teniet doen en zoals ook al eerder aangegeven is dit hier niet het juiste topic voor. dus nu gaarne on-topic blijven?

Leuk dat juist jij dat zegt, die altijd steken onder water naar mij plaatst ten aanzien van mijn "afwezige kennis" Kuch (mompelt iets over hd-dvd en sommige andere threads)Iemand die reageert op posts die ik plaats voor anderen, is op zich al discutabel, daar het niet aan jouw gericht is...

Een oplettende kijker leest duidelijk door jouw regels heen en ziet jouw werkelijk belang van jouw posts....:roll:

Als ik nog posts moet quoten of citeren dan hoor ik het wel of is het nu wel duidelijk?!:wink: 8-)

Ik weet nu wel dat met name jijzelf een erg hoge pet van jezelf op hebt, ik heb het niet en anderen met mij, die je al eens eerder op de vingers hebben getikt wegens niet correcte informatie, ook niet.:roll:

En nee, ik weet niet alles, en jij ook zeker niet, is al meer dan eens gebleken in andere threads.

hstadman
26-02-2008, 21:20
Laten we hier geen persoonlijke vetes uitvechten aub!

Wat betreft de kijkafstand: Er is niet één universele waarheid, maar het is wel belangrijk dat je onderscheid maakt tussen 'oude normen' die gelden voor SD materiaal en nieuwere inzichten die gelden voor HD. Voor HD geldt nou eenmaal dat je er veel dichter bij kan zitten zonder dat het beeld 'onscherp' wordt of je pixel kan zien, dan bij SD.

Recente onderzoeken laten zien dat je bij perfect 1080p materiaal eigenlijk NIET MEER dan 3 maal de beeldHOOGTE (deel dat door twee voor de diagonaal bij 16:9 TV's) als afstand moet nemen om alle details te kunnen zien. Perfect materiaal bestaat echter nauwelijks, dus vier maal de beeldhoogte (twee maal de diagonaal) is ook prima. Ga je verder weg zitten, dan wordt het verschil bij tussen een HD Ready en een Full HD weergever al moeilijk te zien bij 1080p materiaal. Een simpel rekensommetje zal leren dat je eigenlijk altijd meer dan vier maal de beeldhoogte als kijkafstand hebt, dus wat dichterbij gaan zitten kan bij 1080p geen kwaad. ;)

Voor SD materiaal (o.a. DVD) geldt eigenlijk dat je méér dan 4 keer de beeldhoogte als MINIMALE afstand wilt nemen, dit om te voorkomen dat het beeld onscherp lijkt. Compleet het tegenovergestelde van HD dus.

Ik heb geen vete, het valt mij alleen erg op dat met name een niet nader te noemen persoon wel erg vaak reageert op mijn posts( ook in andere threads) terwijl ze niet tot hem gericht zijn.

Verder ben ik het met je eens dat het slechts een lijdraad is. Er valt nog genoeg te schuiven tussen de minimum en maximum waardes.

Het viel mij alleen op dat er niet echt een standaard is en dat het erg verschilt. Voor iemand die een lijdraad zoekt ook niet echt handig, want welke moet je aanhouden?

Voor mij is het allemaal wel duidelijk maar geloof mij maar dat dat voor het grote gros niet zo is.:wink:

Albert Kostwinder
27-02-2008, 09:14
Ik heb geen vete, het valt mij alleen erg op dat met name een niet nader te noemen persoon wel erg vaak reageert op mijn posts( ook in andere threads) terwijl ze niet tot hem gericht zijn.

Verder ben ik het met je eens dat het slechts een lijdraad is. Er valt nog genoeg te schuiven tussen de minimum en maximum waardes.

Het viel mij alleen op dat er niet echt een standaard is en dat het erg verschilt. Voor iemand die een lijdraad zoekt ook niet echt handig, want welke moet je aanhouden?

Voor mij is het allemaal wel duidelijk maar geloof mij maar dat dat voor het grote gros niet zo is.:wink:

Laten we het erop houden dat wanneer je puntjes kunt gaan tellen en je ogen beginnen te tranen dat je een tikkie terug mot gaan zitten... :mrgreen: