PDA

Bekijk de volledige versie : Het is definitief: Toshiba gooit de hand... HD DVD in de ring



*TIMMIE*
19-02-2008, 08:18
"TOKYO--Toshiba Corporation today announced that it has undertaken a thorough review of its overall strategy for HD DVD and has decided it will no longer develop, manufacture and market HD DVD players and recorders. This decision has been made following recent major changes in the market. Toshiba will continue, however, to provide full product support and after-sales service for all owners of Toshiba HD DVD products.

HD DVD was developed to offer consumers access at an affordable price to high-quality, high definition content and prepare them for the digital convergence of tomorrow where the fusion of consumer electronics and IT will continue to progress.

"We carefully assessed the long-term impact of continuing the so-called 'next-generation format war' and concluded that a swift decision will best help the market develop," said Atsutoshi Nishida, President and CEO of Toshiba Corporation. "While we are disappointed for the company and more importantly, for the consumer, the real mass market opportunity for high definition content remains untapped and Toshiba is both able and determined to use our talent, technology and intellectual property to make digital convergence a reality."

Toshiba will continue to lead innovation, in a wide range of technologies that will drive mass market access to high definition content. These include high capacity NAND flash memory, small form factor hard disk drives, next generation CPUs, visual processing, and wireless and encryption technologies. The company expects to make forthcoming announcements around strategic progress in these convergence technologies.

Toshiba will begin to reduce shipments of HD DVD players and recorders to retail channels, aiming for cessation of these businesses by the end of March 2008. Toshiba also plans to end volume production of HD DVD disk drives for such applications as PCs and games in the same timeframe, yet will continue to make efforts to meet customer requirements. The company will continue to assess the position of notebook PCs with integrated HD DVD drives within the overall PC business relative to future market demand.

This decision will not impact on Toshiba's commitment to standard DVD, and the company will continue to market conventional DVD players and recorders. Toshiba intends to continue to contribute to the development of the DVD industry, as a member of the DVD Forum, an international organization with some 200 member companies, committed to the discussion and defining of optimum optical disc formats for the consumer and the related industries.

Toshiba also intends to maintain collaborative relations with the companies who joined with Toshiba in working to build up the HD DVD market, including Universal Studios, Paramount Pictures, and DreamWorks Animation and major Japanese and European content providers on the entertainment side, as well as leaders in the IT industry, including Microsoft, Intel, and HP. Toshiba will study possible collaboration with these companies for future business opportunities, utilizing the many assets generated through the development of HD DVD."
http://www.toshiba.co.jp/about/press/2008_02/pr1903.htm

Jeroen van K.
19-02-2008, 08:20
Ik ben blij dat Wal-mart de knoop heb doorgehakt. Er doen verhalen de rondte dat Toshiba HDDVD uitwilde faseren in een jaar de tijd waardoor nog een hoop mensen gefopt zouden worden met het kopen van zo'n ding. Wal-mart had er geen zin in en stopte er gewoon mee.

Laten we blij wezen dat dit nu is gebeurt want Toshiba had nog genoeg mensen mee naar beneden kunnen trekken met hun product.

Herman ter Lingen
19-02-2008, 08:46
mag deze aub weer dicht; er zijn al veel te veel topics over dit onderwerp

rogue
19-02-2008, 09:15
Kijk, nu het definitief is, via een officieel perbericht is; dat verdient nou zijn eigen topic ;). Vind ik.

Gaat dan toch best snel; eind maart......poeh.

The Gr8oNe
19-02-2008, 09:42
Jammer voor HD-DVD bezitters, alles wat ze hebben aangeschaft is nu weggegooid geld geworden.

Maar Blu-ray bezitters gefeliciteerd :bier: , gelukkig dat de war niet te lang heeft geduurd.

En ben blij dat ik een goeie keuze heb gemaakt voor Blu-ray :).

ERIK KR
19-02-2008, 10:08
Voor de aandachtige lezer staat er in dit bericht veel meer dan alleen maar dat ze ermee stoppen :for the consumer, the real mass market opportunity for high definition content remains untapped and Toshiba is both able and determined to use our talent, technology and intellectual property to make digital convergence a reality."Toshiba will continue to lead innovation, in a wide range of technologies that will drive mass market access to high definition content. These include high capacity NAND flash memory, small form factor hard disk drives, next generation CPUs, visual processing, and wireless and encryption technologies. The company expects to make forthcoming announcements around strategic progress in these convergence technologies.

Yamcha1885
19-02-2008, 10:17
Ik zei het al, maar niemand geloofde mij!

Goed nieuws, want we hebben in ieder geval een formaat die 20 jaar duren! Er bestaan namelijk 50 en 100 GB blu-ray schijfjes! Damm wat een top formaat.

No use for a name
19-02-2008, 10:18
Jammer voor HD-DVD bezitters, alles wat ze hebben aangeschaft is nu weggegooid geld geworden.

Maar Blu-ray bezitters gefeliciteerd :bier: , gelukkig dat de war niet te lang heeft geduurd.

En ben blij dat ik een goeie keuze heb gemaakt voor Blu-ray :).

Haha, ja blu-ray bezitters gefiliciteerd met een speler van minstens 400 euro die over een paar maanden alweer verouderd is, omdat sony een formaat moest uitbrengen dat maar half af was! Wees er maar blij mee.

*TIMMIE*
19-02-2008, 10:18
Dit topic was er toch echt als eerste (voor het op DVD.nl stond). Geruchtentopic en wat andere topics zouden mijns inziens eerder op de nominatie staan voor een slotje.

Yamcha1885
19-02-2008, 10:20
Haha, ja blu-ray bezitters gefiliciteerd met een speler van minstens 400 euro die over een paar maanden alweer verouderd is, omdat sony een formaat moest uitbrengen dat maar half af was! Wees er maar blij mee.

waar de hel heb jij het over! de blu-ray van de PS3 is top, maar je moet je er wel een afstandbediening bij kopen. Zo een groot probleem is dat ook weer niet.

The Gr8oNe
19-02-2008, 10:21
Gefiliciteerd met een speler van minstens 400 euro die over een paar maanden alweer verouderd is, omdat sony een formaat moest uitbrengen dat maar half af was! Wees er maar blij mee.


Dan vernieuwen we hem toch naar een tijdje ;) , voor mij maakt het niet zo veel uit of ie af is of niet af is.

Gebruik zelf de S300 van Sony voor high definition beeld en een PCM track en dat krijg ik er zonder problemen uit, op meer zit ik niet te wachten.

Asphyxion
19-02-2008, 10:22
Jammer voor HD-DVD bezitters, alles wat ze hebben aangeschaft is nu weggegooid geld geworden.


Dat is natuurlijk onzin. Ik kijk nu net zo lief een film op HD-DVD als op Blu-Ray. Ik bewaar mijn HD-DVD speler en mijn HD-DVDs (verkopen heeft weinig zin) en tegen de tijd dat de films op Blu-Ray zijn te verkrijgen en 5 euro kosten, schaf ik deze wel opnieuw aan...

Ik vind het wel jammer dat ik in december voor HD-DVD had gekozen en een maand later Warner Blu-Ray only ging, maar ja... Dat risico liep je altijd, ook als ik in december voor Blu-Ray had gekozen...

Jeroen van K.
19-02-2008, 10:25
Voor de aandachtige lezer staat er in dit bericht veel meer dan alleen maar dat ze ermee stoppen :for the consumer, the real mass market opportunity for high definition content remains untapped and Toshiba is both able and determined to use our talent, technology and intellectual property to make digital convergence a reality."Toshiba will continue to lead innovation, in a wide range of technologies that will drive mass market access to high definition content. These include high capacity NAND flash memory, small form factor hard disk drives, next generation CPUs, visual processing, and wireless and encryption technologies. The company expects to make forthcoming announcements around strategic progress in these convergence technologies.
Maar het voornaamste is dat ze met HDDVDs gaan stoppen...

Jeroen van K.
19-02-2008, 10:26
Ik vind het wel jammer dat ik in december voor HD-DVD had gekozen en een maand later Warner Blu-Ray only ging, maar ja... Dat risico liep je altijd, ook als ik in december voor Blu-Ray had gekozen...
Maar Blray had toch wel de beter hand met kaarten, ook al in december. vind je ook niet?

Asphyxion
19-02-2008, 10:50
Maar Blray had toch wel de beter hand met kaarten, ook al in december. vind je ook niet?

Het ging mij vooral om de regio codering. Nu zit je vast aan Blu-Ray en nu kan ik bv deze film http://www.tower.com/details/details.cfm?wapi=111344528 niet aanschaffen voor ~ 13,50 incl omdat deze niet wil afspelen in mijn PS3. Dan zit ik weer vast aan de prijzen in europa en die liggen vaak nogal hoog.

Jeroen van K.
19-02-2008, 10:56
Het ging mij vooral om de regio codering. Nu zit je vast aan Blu-Ray en nu kan ik bv deze film http://www.tower.com/details/details.cfm?wapi=111344528 niet aanschaffen voor ~ 13,50 incl omdat deze niet wil afspelen in mijn PS3. Dan zit ik weer vast aan de prijzen in europa en die liggen vaak nogal hoog.
Waarom is die zo goedkoop? Is dat die met die frame fouten? best jammer van de regio's maar wie zegt dat HDDVD altijd regiovrij was gebleven? Je kunt ook een VS playstation kopen: de games zijn regiovrij maar dan kun je weer geen nl films erop kijken...

*TIMMIE*
19-02-2008, 11:08
Haha, ja blu-ray bezitters gefiliciteerd met een speler van minstens 400 euro die over een paar maanden alweer verouderd is, omdat sony een formaat moest uitbrengen dat maar half af was! Wees er maar blij mee.

Lekker kortzichtig en kortetermijngedachte. De subsidiering van de spelers heeft Toshiba de das niet voor niets om gedaan. Geen ander bedrijf wilde nog hardware maken (Venturer en Onkyo bleken ook verkapte Toshiba's te zijn). In het begin was alles rond DVD ook duur. Weet nog dat ik in dat tijdperk honderden euro's aan een regiovrije speler spendeerde om dat te hebben. Wat kost zo'n speler nu? En als je weet dat ze een andere speler uit gaan brengen, dan wacht je toch of speel je op safe door een Panasonic of PS3 uit te kopen?


====
Weer een gerucht dat waar bleek, maar niet geloofd werd.

Richard B.
19-02-2008, 11:34
Jammer voor HD-DVD bezitters, alles wat ze hebben aangeschaft is nu weggegooid geld geworden.
Het droombeeld dat spelers en schijfjes na het opgeven van een formaat opeens stoppen met werken lijkt onuitroeibaar te zijn. :roll:

Zullen we deze discussie trouwens voortzetten in de thread die al bestond over dit onderwerp (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=58242)?

*TIMMIE*
19-02-2008, 11:43
Waarom geen nieuw topic? Het is allang geen gerucht meer en kunnen we hier met een schone lei verder. Geruchtentopic lijkt me eerder aan de orde om te sluiten. :roll:

AntS
19-02-2008, 12:47
Het droombeeld dat spelers en schijfjes na het opgeven van een formaat opeens stoppen met werken lijkt onuitroeibaar te zijn. :roll:

Zullen we deze discussie trouwens voortzetten in de thread die al bestond over dit onderwerp (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=58242)?Precies wat mij betreft een slotje er op.

Pieter Kleine
19-02-2008, 17:21
Wat nu te doen voor nieuwkomers op hd-gebied:

http://www.areadvd.de/hardware/2008/HD_DVD_RIP_SPECIAL_2008.shtml

Enkele punten:


Als je superieure beeldkwaliteit wil hebben kun je nu zonder bedenkingen een blu-ray speler kopen.

Als je gaat voor interactieve features die hd-dvd al heeft, moet je weten dat blu-ray dit toch niet volledig uit ontwikkeld heeft. De BD-50 van Panasonic is dan een goede speler doe profile 2.0 wel heeft. (mijn commentaar: volgens info van dvd.nl wordt deze speler niet in Nederland uitgebracht, dus dat wordt mogelijk een koop in het buitenland).

Beste aankoop is de PS3 (vreet wel stroom) en kan niet Dolby True HD en DTS HD over bitstream uitgeven. (mijn commentaar: profiel 2.0 schijnt er voor deze spelconsole aan te komen via firmwareupdate).

Wil je toch een een dvd-speler die zeer goed dvds upscaled, hou dan de prijs van de HD-dvd speler XE1 in de gaten en ga voor deze speler (mijn commentaar: inderdaad maakt de Reon-chip dit een heel goede dvd speler, maar ook de audiokwaliteiten van deze speler zijn zeer goed).

Rogier Burghout
19-02-2008, 17:36
Het droombeeld dat spelers en schijfjes na het opgeven van een formaat opeens stoppen met werken lijkt onuitroeibaar te zijn. :roll:


Inderdaad :roll: Plus wat me ook opvalt zijn de gigantisch oppervlakkige en bevooroordeelde opmerkingen van bepaalde members hier die hun liefde voor BD niet alleen onder stoelen of banken steken, maar ook neutrale members die beide kampen proberen te vergelijken met beargumenteerde reacties gigantisch neerbuigend te behandelen. En dat vind ik echt een waarde-verval voor dit forum, echt een reden om weinig tot geen reacties te geven in de BD/HD DVD fora. Er wordt niet geluisterd, eigen waarheden samengesteld en geruchten als waarheden gepubliceerd.
Ook reacties dat HD DVD ineens ophoudt bewijzen weer wat bepaalde members snel een 'self-forfilling prophecy' maken aan de hand van delen van het volledige persbericht.

filmpie
19-02-2008, 17:38
Jammer voor HD-DVD bezitters, alles wat ze hebben aangeschaft is nu weggegooid geld geworden.
POEP. Het is jammer dat het voorbij is, maar Bluray is voor mij nog altijd geen keuze. Misschien dat ik over 2 jaar op Bluray overstap wanneer het betaalbaar (<200 EUR) is, regio vrij te maken en full featured is en voor de huidige DVD prijzen te verkrijgen is. Tot dan is DVD en de enkele HD-DVD's die ik kan krijgen voldoende. Ik heb 2 jaar eerder aan HD kunnen proeven, dan wanneer Bluray de enige optie was geweest. Bedankt HD-DVD. :bier:

Nu mag Bluray even aan de bak en zich bewijzen.

filmpie
19-02-2008, 17:46
Maar Blray had toch wel de beter hand met kaarten, ook al in december. vind je ook niet?
Het was zo'n beetje 40-60 in de VS. Als Warner HD-DVD was gegaan zou de kaarten in het voordeel van HD-DVD hebben gestaan. Warner's besluit was de nekslag en met profile 2.0 begint Bluray nog best wat te worden. Alleen de prijzen en die regio gebondenheid zuigt aan alle kanten.

Edwin V
19-02-2008, 17:56
Jammer voor HD-DVD bezitters, alles wat ze hebben aangeschaft is nu weggegooid geld geworden..
Natuurlijk:roll: :roll: En als blu-ray de standaard wordt hebben alle DVD bezitters hun geld weggegooid. En de PS2 bezitters met hun vele spelletjes hebben ook hun geld weggegooid.

Zolang je hebt wat je kunt gebruiken is helemaal niks weggegooid!

misterfun
19-02-2008, 20:56
Haha, ja blu-ray bezitters gefiliciteerd met een speler van minstens 400 euro die over een paar maanden alweer verouderd is, omdat sony een formaat moest uitbrengen dat maar half af was! Wees er maar blij mee.


Jaloers jongen ???

gelukkig geniet ik al bijna een jaar van mijn BR films.

The Gr8oNe
19-02-2008, 21:18
Natuurlijk:roll: :roll: En als blu-ray de standaard wordt hebben alle DVD bezitters hun geld weggegooid.
En de PS2 bezitters met hun vele spelletjes hebben ook hun geld weggegooid.

Zolang je hebt wat je kunt gebruiken is helemaal niks weggegooid!


DVD en Blu-ray zijn 2 hele aparte dingen, kan prima naast elkaar jaren er mee door gaan.

Op de PS3 kun je ook PS2 spellen spelen.

Iedereen voor zich hoe ze er over denken, ik ben blij dat ik geen HD-DVD spul heb aangeschaft !.

Als "ik" iets koop dan moet het paar jaar mee gaan en niet naar 2 jaar er mee ophouden.

Maar natuurlijk mensen die al heel wat HD-DVD schijfjes hebben thuis staan, kunnen er jaren mee doorgaan en er van naar genieten.

Er zijn heel wat HD-DVD titels die ik wel op Blu-ray in bezit wil hebben.

*TIMMIE*
20-02-2008, 07:51
Het was zo'n beetje 40-60 in de VS. Als Warner HD-DVD was gegaan zou de kaarten in het voordeel van HD-DVD hebben gestaan. Warner's besluit was de nekslag en met profile 2.0 begint Bluray nog best wat te worden. Alleen de prijzen en die regio gebondenheid zuigt aan alle kanten.

Als WB HD DVD was gegaan, was er gelijkspel ontstaan en had deze hele war nog (veel) langer geduurd. Dan had het landschap er zo uitgezien:

HD DVD
Universal
Paramount/Dreamworks (noem ik onder 1 noemer, daar ze onder hetzelfde bedrijf vallen)
WB
Weinstein

Blu Ray
Fox
Sony/MGM
Disney
Lionsgate

Warner heeft, als ik de fora mag geloven, niet voor niets gezegd dat ze alleen HD DVD exclusive zouden gaan als er nog een tweede partij over zou gaan. Deze situatie zou niet erg gewenst zijn door de fabrikanten van hardware en de uitgevers van software.

Anton996
20-02-2008, 09:36
DVD en Blu-ray zijn 2 hele aparte dingen, kan prima naast elkaar jaren er mee door gaan.

Op de PS3 kun je ook PS2 spellen spelen.


Neen, dat kun je niet meer. Sinds hij 400 euro kost i.p.v. 600 euro hebben ze er heel wat uitgesmeten om het goedkoper te maken.



Maar natuurlijk mensen die al heel wat HD-DVD schijfjes hebben thuis staan, kunnen er jaren mee doorgaan en er van naar genieten.


Mooi gezegd! Daar kunnen andere PS3 fanaten iets van leren ;)

joostpolletje
20-02-2008, 09:46
Maar natuurlijk mensen die al heel wat HD-DVD schijfjes hebben thuis staan, kunnen er jaren mee doorgaan en er van naar genieten.

.

Daarom verkoop ik mijn HD-DVD addon ook niet. Waarde voor verkoop is nihil en de titels die ik heb kan ik zo blijven kijken.
Nu mijn Blu-Ray collectie vergrootten!

Anton996
20-02-2008, 10:02
Als WB HD DVD was gegaan, was er gelijkspel ontstaan en had deze hele war nog (veel) langer geduurd. Dan had het landschap er zo uitgezien:

HD DVD
Universal
Paramount/Dreamworks (noem ik onder 1 noemer, daar ze onder hetzelfde bedrijf vallen)
WB
Weinstein

Blu Ray
Fox
Sony/MGM
Disney
Lionsgate

Warner heeft, als ik de fora mag geloven, niet voor niets gezegd dat ze alleen HD DVD exclusive zouden gaan als er nog een tweede partij over zou gaan. Deze situatie zou niet erg gewenst zijn door de fabrikanten van hardware en de uitgevers van software.

Heeft warner geen 70% van de hidef markt in zijn bezit? En hadden ze dan zowieso geen genadeslag kunnen toebrengen aan zowel blu ray als hd dvd? Ik denk het wel.

*TIMMIE*
20-02-2008, 10:20
Wat ik ervan begrepen heb is dat Blu Ray met Warner 70% van de markt in handen zou krijgen. Niet dat Warner dat marktaandeel heeft. Figuren die o.a. op dit forum hebben gestaan laten in ieder geval geen Warner marktaandeel zien.

Warner bij HD DVD had de stalemate situatie opgeleverd, waarover veel gediscussieerd is.

Edwin V
20-02-2008, 16:11
Vandaag in de filmvalley een paginagrote reclame advertentie van Toshiba HD DVD.

O.a. met de tekst:
> HD DVD beeldkwaliteit die zes keer scherper is dan een standaard DVD
> Wat betekent dat alles ook zes keer zo grappig is.

Vervolgens een plaatje van een deel van een Toshiba speler met daaromheen allemaal bloedspetters en dan de tekst:

> Of zes keer zo akelig.

Dat laatste komt nu wel wat cynisch over. ;)

filmpie
22-02-2008, 02:11
Als WB HD DVD was gegaan, was er gelijkspel ontstaan en had deze hele war nog (veel) langer geduurd. Dan had het landschap er zo uitgezien:

HD DVD
Universal
Paramount/Dreamworks (noem ik onder 1 noemer, daar ze onder hetzelfde bedrijf vallen)
WB
Weinstein

Blu Ray
Fox
Sony/MGM
Disney
Lionsgate
Warner en Universal zijn veel actiever in HD dan bijv. Fox of Disney.


Warner heeft, als ik de fora mag geloven, niet voor niets gezegd dat ze alleen HD DVD exclusive zouden gaan als er nog een tweede partij over zou gaan. Deze situatie zou niet erg gewenst zijn door de fabrikanten van hardware en de uitgevers van software.
In de fora waren er ook genoeg berichten dat Warner, dat HDDVD bij aanvang als voorkeur had, voor HDDVD zou gaan kiezen. Ik noem het roddel en achterklap.


Sony heeft het gewoon goed gespeeld, ze hadden de PS3 als driver (zonder de PS3 en de reputatie van PS2 had met Fox en Disney niet mee gekregen). Ze wisten Warner te slim af te zijn bij de aankoop van MGM (via een consortium).

Lorre
22-02-2008, 06:16
Warner en Universal zijn veel actiever in HD dan bijv. Fox of Disney.

Warner is op beide formaten even actief geweest. Fox en Disney zijn hun schade goed aan het inhalen.


Mooi gezegd! Daar kunnen andere PS3 fanaten iets van leren :wink:

:')

Juvefan
22-02-2008, 06:40
Disney heeft wel veel mooiere releases. Ik heb nu de 3 Pirates films, Cars en Ratatouille van Disney en de Ocean's trilogie, 300, Blood Diamond en The Departed van Warner.

Geen van de Warner titels in mijn collectie kan qua beeldkwaliteit tippen aan welke van mijn Disney titel dan ook.

Edwin V
22-02-2008, 06:47
Warner is op beide formaten even actief geweest. Fox en Disney zijn hun schade goed aan het inhalen.

Filmpie bedoelt met HD: High Definition, dus elk formaat. Ik gebruik ook HD voor High Definition en alleen HD DVD voor HD DVD. Lijkt me toch vrij logisch anders zou een HD-ready TV alleen geschikt zijn voor HD DVD? ;)
Maar goed, om even terug te komen op de verhouding als Warner naar HD DVD was gestapt, die was door de activiteit van Warner op HD gebied groter voor HD DVD geworden dan voor blu-ray. Nog niet genoeg om definitief te zijn (wat de stap van Warner naar blu-ray wel was), maar als Fox bij HD DVD had gezeten was het doek gevallen voor blu-ray indien Warner dan was overgestapt.

Twee formaten hebben de bedirjven geld gekost. Men had dus beter van af 't begin aan 1 formaat kunnen ondersteunen. Waarom men dat niet gedaan heeft komt door andere zakelijke belangen. Misschien waren de HD DVD exclusieve studio's 't niet eens met Sony. Misschien wilde Sony teveel geld aan ze verdienen volgens hen, wie zal 't zeggen, dat zullen we nooit weten. Het kan zelfs persoonlijke wrok of profilering van de leiding zijn geweest. In ieder geval zullen we de echte reden wel nooit weten. Alleen al het PR verhaaltje dat men ophoudt nu men overstapt zegt al genoeg. Zo consumentgericht mogelijk en positief. Daar prik je toch zo doorheen.:bier:

*TIMMIE*
22-02-2008, 07:32
Disney is met name in de USA erg actief geweest met een tour om Blu Ray te promoten. Daarnaast hebben ze ook displays in de disneystores (in ieder geval Orlando, aldus een medewerker). Daarnaast zijn er geregeld Disney Bogof's en B2gof's geweest. In hoeverre Fox betrokken was bij de tour weet ik niet.