PDA

Bekijk de volledige versie : Film Recensies



Paul_Knoop
19-02-2008, 21:42
Beste Forummers,

Er zijn vele threads over favoriete films en films die je geraakt hebben etc. maar het lijkt mij een leuk idee om een thread te starten met recensies over films die jou geraakt hebben.
Dat mag zijn op allerlei vlakken, rolde je van je stoel van het lachen of heb je de rest van de nacht geen oog dicht gedaan: everything is possible.

Regel is dan wel dat je een uitgebreide recensie schrijft over de desbetreffende film in jou eigen woorden ( geen imdb / dvd.nl knip en plak werk ) en waarom die film jou uiteraard heeft geraakt.

Zo ontstaan er wat uitgebreidere kijktips en gaat het voor de verandering eens wat dieper in op een film dan de laatste tijd gebruikelijk is geworden op het forum!


Huisregels voor deze thread


Recensies bevatten boven elke titel een spoilerwaarschuwing.

Recensies worden niet bekritiseerd in deze thread maar er kan uiteraard over gediscussieerd worden ( daar zit nogal verschil in! )
De huisregels zijn de komende tijd uiteraard voor aanpassing vatbaar!

Paul_Knoop
19-02-2008, 21:56
Deze Recensie bevat Spoilers!


Film Recensie

Reign Over Me (2007) http://imdb.com/title/tt0490204/

Reign Over Me is een film gemaakt door regisseur Mike Binder en verhaalt over Charlie en Alan.
Charlie Fineman ( Adam Sandler ) is een man die in de aanslagen van 11 september zijn gezin is verloren.
Hierdoor is Charlie in de nasleep daarvan zichzelf steeds meer gaan afsluiten van de buitenwereld tot op het punt dat hij simpelweg negeert wat voor vreselijks hem is overkomen.
Tot op een gegeven moment zijn oude schoolvriend Alan Johnson ( Don Cheadle ) hem tegen het lijf loopt en zij hun vriendschap opnieuw opbouwen.
Langzaam maar zeker komt Alan achter de emoties van Charlie en de nasleep van het verleden en probeert hij in een ultieme poging om Charlie te helpen hem psychologische hulp aan te bieden door middel van psychiater Angela ( Liv Tyler ).

Bovenstaande is in het kort het uitgangspunt voor de film Reign Over Me, een film die mij diep heeft geraakt.
Adam Sandler speelt echt de (drama)rol van zijn leven als Charlie, je voelt met hem mee en je irriteert je op een gegeven moment ook aan zijn houding ten opzichte van zijn eigen situatie.
Elke emotie die Sandler op het witte doek neerzet komt geloofwaardig over en de kracht waarmee hij Charlie neerzet is voor mij persoonlijk ongekend.
Helaas heb ik van dichtbij meegemaakt hoe het voelt om geliefden en familie kwijt te raken en helaas kan ik uit ervaring melden dat bovenstaande reactie van Charlie erg waarheidsgetrouw is.
De ultieme boodschap van de film is in mijn ogen dat je verdriet onder ogen moet komen en dat dat alleen maar kan door uit te gaan van je eigen kracht.
Het is geen feel good film maar het kan je echt de ogen doen openen.

Kijk je los van mijn emotionele situatie naar de film; dan zal je als liefhebber natuurlijk zijn tekortkomingen zien, al daag ik jullie uit om deze hieronder uiteen te zetten.

Sommigen vinden Sandlers rol in Punch Drunk Love krachtiger en beter uitgewerkt dan in Reign Over Me maar ik waag dat toch te betwijfelen.
Ik hoop oprecht dat de mensen die bovenstaande stukje lezen de moeite nemen om hem in ieder geval eens te huren en een kans te geven.

Het is een typisch voorbeeld van een film die onder de bioscoopradar doorvliegt en voor je het weet in een budgetbak ligt en dat moet niet het lot zijn van een juweeltje zoals dit!

Cijfer: 8/10

Im gonna go out on a limb here: maar dit was een oscarnominatie voor Adam Sandler waard!

mercapto
20-02-2008, 00:38
Uhm.
Is het vreemd dat ik geen lang leven voor dit topic in het verschiet zie ?
Heel veel films raken mij, dan is dit toch niks anders dan het "gezien" topic in het andere forum gedeelte ?

edit : okay, hier kun je ook bioscoop of filmhuis ervaringen delen, maar dat kan daar ook...

mark t
20-02-2008, 07:01
Uhm.
Is het vreemd dat ik geen lang leven voor dit topic in het verschiet zie ?
Heel veel films raken mij, dan is dit toch niks anders dan het "gezien" topic in het andere forum gedeelte ?

edit : okay, hier kun je ook bioscoop of filmhuis ervaringen delen, maar dat kan daar ook...
Daarnaast vind ik het wel zo overzichtelijk om een uitgebreide bespreking voor een film ook in de thread over die film terug te vinden. Of is het de bedoeling om ze in alle drie de threads te plaatsen (deze, de 'gezien'-thread en de specifieke thread over de film)?