PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuwe audioformaten vs Sony BDP-S300 en BDP-S500



Werner
24-02-2008, 16:00
Ik speel toch stilletjesaan met het idee om mijn speler te gaan upgraden naar een BR-exemplaar, nu de oorlog tussen de formaten tot een conclusie aan het komen is. Nu zal ik zeker nog niet onmiddellijk van alle features van de nieuwe generatie HD-content kunnen gaan genieten, want én een Full HD-tv, én een nieuwe versterker, én dan nog eens een BR-speler, da's simpelweg te veel voor mij om in 1 keer in te investeren. Ik zal sowieso in stapjes moeten te werk gaan, en ik ben geneigd om als eerste geld te stoppen in de speler, kan ik alvast van de schijfjes gaan genieten.

Nu heb ik me al eens wat laten informeren over de nieuwe Sony BR-spelers, type BDP S300 en S500, wat me heel mooie toestellen lijken. Echter, de eerste, de 300, heeft intern blijkbaar een decoder voor alleen Dolby Digital Plus in huis, terwijl de 500 onder meer beweert decoders aan boord te hebben voor Dolby True HD, Dolby Digital Plus en DTS-HD. Mijn versterker is echter een HTD-DW 860 (ook Sony) en die heeft zeker geen HDMI aansluiting. Ga ik dan íets van betere audio horen, of is dat wachten totdat de versterker aan vervanging toe is? Ik wil namelijk vermijden om eerst een BR-speler te kopen die de nieuwe audioformaten niet aankan, en dan bij de aanschaf van een versterker er wéér aan te hangen voor een nieuwe speler. Met andere woorden: dat ik met de 500 klaar ben voor de toekomst. Een niet onbelangrijke overweging daarbij is €€€ $$$, want de 500 is ruim dubbel zo duur als de 300.

Pieter Kleine
24-02-2008, 17:40
In beginsel is het antwoord ja. Je kunt de 500 analoge 5:1 uitgangen aansluiten op de analoge 5:1 aansluitingen. DTS HD MA wordt niet ondersteund.
De 500 heeft beperkte mogelijkheden om bij de analoge modus de speakers in te delen, zo te zien alleen small of large. Instelling van de afstanden haal ik er niet zo snel uit. Crossover frequentie zie ik zo gauw ook niet. Dit kan een beperking zijn. Je moet in de handleiding van jouw versterker nagaan of de instellingen daarvan van de speakers ook werken op de analoge ingangen. Heb het idee van niet.

rogue
24-02-2008, 17:49
Werner, let er sowieso op welk profile je BR-speler heeft (1.0, 1.1 of 2.0).

Claudio Santulli
25-02-2008, 11:04
Pas op met de analoge uitgangen van o.a sony of pioneer en andere .

Het wordt omgezet in dolby digital pcm 5.1, dus niet in True HD of DD+ etc.
Zo staat het ook in de handleiding, en zelfs op mijn vraag naar de importeur van sony of pioneer, kon men mij daar i.v.m. wijzigingen in de firmwares geen uitsluitsel over geven.
Via HDMI gaat dat wel, maar dus niet via de analoge uitgangen.
Uiteraard kan je wel de ongecomprimeerde pcm track in full bandwith beluisteren.

Je kan meestal de handleiding downloaden en daar staan tabeltjes in met wat je krijgt bij welke aansluiting.
Als extra punt ( * ) staat daaronder dus, dat True HD alleen voor LPCM via HDMI geldt, en analoog je gewoon dolby digital krijgt.
Ook bij diversen forums is dit geconstateerd.
Zo ie zo, kan je beter altijd eerst de handleiding bekijken, zodat je niet achteraf voor verrassingen komt te staan.

Bij DTS HD HR wordt veelal alleen de dts core uit gefilterd.
Weliswaar op mindere compressie als gewoon DTS, maar geen DTS HD HR
Master Audio wordt helemaal niet ondersteund.


Mijn panasonic, die binnenkort vervangen gaat worden voor de Denon, doet dit allemaal wel.
De sony en pioneers zijn vrijwel dezelfde spelers, en net als de panny 1.0.

Zoals al eerder gesteld, of nu een relatief goedkopere speler kopen of nog een paar maanden wachten.
Tja, bij HD DVD hoefte je, omdat er weinig spelers waren, hier allemaal niet echt op te letten.
Echter bij BD wordt het allemaal wat ingewikkelder, i.v.m. de verschillende aanbieders van hardware en hun interpetatie.

windoweyez
25-02-2008, 11:34
Erg interessant topic.
Ik wil zelf ook een stand-alone speler aanschaffen over een paar maanden. Vooral voor de analoge uitgangen ivm HD-geluid. Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar de Panasonic BD 50.

Wellicht dat het in de toekomst handig is om een lijstje van spelers te maken die hier het meest geschikt voor zijn?

Claudio Santulli
25-02-2008, 12:21
Panasonic BD 50

Dit is inderdaad een aardig spelertje die zelfs master audio er analoog uit gooit.
2.0 is, maar waarschijnlijk niet in Nederland leverbaar wordt.
Die zal je dus moeten importeren uit Duitsland of Engeland.

Of langer wachten in de hoop dat deze wel weer leverbaar wordt

Nieuwe info van Arnold van Oostrum, Hoofdredacteur Software DVD.nl betreffende BD-50)

Laatste wat ik gehoord heb is dat de BD-50 wel in Nederland op de markt gaat komen, naar verwachtig verkrijgbaar in 2e helft van dit jaar. Exacte gegevens zijn nog niet bekend en bericht is ook niet officieel.
De BD-30 zal waarschijnlijk vanaf maart/april verkrijgbaar zijn

Claudio Santulli
25-02-2008, 12:23
Hier een voorbeeld van de pioneer handleiding





Betreffende de audio-uitgangsinstellingen
De onderstaande tabel toont hoe de audio-uitgangsinstellingen die u in het Initial Setup menu (pagina 39) maakt van invloed zijn op de uitvoer
naar de analoge (2k/5.1k), digitale en HDMI-uitgangen bij de diverse typen discs/bestanden.


*14
Het geluid via de audio-aansluitingen (uitgezonderd HDMI) wordt uitgestuurd als Dolby Digital. Wanneer u het onderdeel HDMI Audio Out hebt ingesteld op PCM, wordt het


Dolby TrueHD audio-uitgangssignaal via de HDMI aansluiting omgezet naar lineaire PCM.


Dolby TrueHD
*14 2k downmix PCM 5.1k PCM 2k downmix PCM Dolby Digital*6, 11 7.1k PCM





Zie bijlage voor tabel, en nu ook in het groot te bekijken.

Werner
25-02-2008, 12:42
Hier een voorbeeld van de pioneer handleiding


Heb je een iets groter plaatje, want dit kan ik echt niet lezen...

Claudio Santulli
25-02-2008, 12:52
Ja dat viel mij ook op maar hij werd i.v.m. bestandgroote aangepast.
Ik zal even de handleiding link opzoeken.
Daar is het in het groot, maar dan moet je nog geconcentreert lezen.

Claudio Santulli
25-02-2008, 12:54
Sony
http://support.sony-europe.com/hav/bd/bd.asp?l=nl&sc=bd&m=BDP-S500
Blz 48 er staat niet duidelijk wat er uitkomt, ja 5.1, maar wat voor 5.1
En aangezien Pioneer dezelfde basis heeft als Sony)


Bij de Pioneer staat het wel duidelijk
http://www.service.pioneer-eur.com/peeservice/RegistrInstrMan.nsf/(CountDownloadinInstructionManuals3)?openagent&ID=83D12D72ABF724FEC12572F80027651C&Attachment=MAN-BDP-LX70-DU.pdf

Echter de manuals zijn van voor eventuele firmware updates
Check ook diverse forums waar men het ook over deze manco's heeft betreffende analoge uitgangen.

Vooral deze in het rood gehighlight is intressant
http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=682423&highlight=BDP+S500 (http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=682423&highlight=BDP+S500)

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=57329&highlight=BDP-S500
http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=56744&highlight=BDP-S500

Amerikaans forum met veel info
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=924799


Zoekopdracht BDP S500
http://www.avforums.com/forums/search.php?searchid=13376276

Claudio Santulli
25-02-2008, 16:29
Heb je een iets groter plaatje, want dit kan ik echt niet lezen...

Heb het plaatje ook groter gemaakt, anders kan ie net zo goed weg.
hoop dat het beter is zo.

windoweyez
25-02-2008, 20:08
Dit is inderdaad een aardig spelertje die zelfs master audio er analoog uit gooit.
2.0 is, maar waarschijnlijk niet in Nederland leverbaar wordt.
Die zal je dus moeten importeren uit Duitsland of Engeland.



Daar was ik inderdaad van op de hoogte.
Maar ik woon op 10 minuten rijden van de Duitse grens, dus ik rij dan gewoon even naar duitsland. Vaak zijn ze daar met sommige merken ook nog eens veel goedkoper dan hier bij ons. Soms lijkt het wel of ze de dollar daar `genau` omrekenen naar euro`s, dit in tegenstelling tot Nederland. Die 600 euro zou dus wel eens een bedrag ergens tussen de 400 en de 500 euro kunnen gaan worden, en daar heb ik natuurlijk helemaal geen bezwaar tegen :wink: ....

Werner
25-02-2008, 20:57
Dus, even resumeren om te zien of ik het goed heb. Als ik via de analoge inputs van mijn HTD-DW 860 iets hals Dolby TrueHD of DDPlus wil afspelen, zal deze Dolby Digital PCM weegeven, via een digitale input (optisch bijv.) dus "maar" DD5.1. Klopt dat zo'n beetje of heb ik het helemaal mis??

Edwin V
26-02-2008, 07:11
Bij de Pioneer staat het wel duidelijk
http://www.service.pioneer-eur.com/peeservice/RegistrInstrMan.nsf/(CountDownloadinInstructionManuals3)?openagent&ID=83D12D72ABF724FEC12572F80027651C&Attachment=MAN-BDP-LX70-DU.pdf
Ik vind de beschrijving sowieso verwarrend. Bij analoog heeft men 't over 5.1 PCM, maar PCM is een digitaal signaal.:confused:

Claudio Santulli
26-02-2008, 09:18
Dus, even resumeren om te zien of ik het goed heb. Als ik via de analoge inputs van mijn HTD-DW 860 iets hals Dolby TrueHD of DDPlus wil afspelen, zal deze Dolby Digital PCM weegeven, via een digitale input (optisch bijv.) dus "maar" DD5.1. Klopt dat zo'n beetje of heb ik het helemaal mis??

Dat ligt dus aan welke speler je uiteindelijk neemt.
Ik heb zelf niet een Sony of Pioneer, dus kan niet uit eigen ervaring putten.
Maar omdat analoog voor mij een must is, heb ik mij daar enorm in verdiept.
Via Sony zelf en het uitspitten van div aangegeven forums.
En daaruit blijkt inderdaad dat dit dus het geval is.

Mijn panny doet dit wel, en schijnt tevens erg goede decoders aan boord te hebben.
Ik kan in ieder geval duidelik het verschil horen en ook echt van genieten.

Het is jammer genoeg niet duidelijk te achterhalen welke spelers een analoog HD geluid geven.
De meeste met ingebouwde decoders doen dit over HDMI.
En het is ook nog eens moeilijk aantoonbaar, want wat hoor je nu precies.
Is het DD is het DD+ of echt het volwaardige True HD geluid.

Ik vond spiderman 3 een goede testcase, heeft alle formaten aan boord van DD, ongecomprimeerd PCM en True HD.
Kan je mooi schakelen en vergelijken.
Vooral in het hoog kan je het goed horen.

Werner
26-02-2008, 10:26
Dat ligt dus aan welke speler je uiteindelijk neemt.

In het geval dat ik de 500 zou nemen...? Ik twijfel echt tussen die 2 spelers, zal waarschijnlijk ook afhangen van de financiën. Als de 500 echter echt op geluidsvlak meerwaarde biedt, ben ik wel bereid iets dieper in mijn buidel te tasten.

Claudio Santulli
26-02-2008, 11:48
In het geval dat ik de 500 zou nemen...? Ik twijfel echt tussen die 2 spelers, zal waarschijnlijk ook afhangen van de financiën. Als de 500 echter echt op geluidsvlak meerwaarde biedt, ben ik wel bereid iets dieper in mijn buidel te tasten.

keuzes, keuzes!

Tussen welke 2 je twijfel ben ik even kwijt!

Wel hoor ik dat de 500 een zeer goede beeldkwaliteit heeft omdat hij gebaseert is op de Pioneer, die uiteraard een veels te duur prijskaartje heeft.
(En dan moet je eigenlijk nog de verbeterde 1.3a BPD LX70A versie hebben, die wordt in Nederland en belgie weer niet wordt geleverd.)

Alles is relatief, maar als je dus niet van het geluid kunt of wilt profiteren bij de 500, is de 300 net zo goed, tenzij je je zelfgemaakte AVCHD videocamera filmpjes wilt kijken, want dat doet die weer niet.

Ik vind de Sony wel wat degelijker aandoen dan de Panasonic.
Het neerklapbare front is onhandig en karig, en de afstandsbediening is crap, maar dat is persoonlijk.

Overigens heeft de Panasonic 2 types een oudere DMP BD10 ( Zilver, die heb ik) en een recentere DMP BD10A ( Zwart ) met volgens mij alleen een recentere firmware.
Daarom is de Handleiding van de oudere versie onvolledigt, omdat de audio formaten pas later d.m.v. een firmware zijn toegevoegd, en dus niet worden besproken in de handleiding.

Ze worden alleen niet meer gemaakt en ondersteund.
http://panasonic.jp/support/global/cs/bd/download/bd10/bd10.html

Lijkt wel of ik hier Panasonic loop te promoten, maar het is gewoon een relatief goedkoop maar goed spelertje, en bied niets minder dan de Sony, zeker als HD Bitstream niet vereist is.
De Sony doet trouwens, vreemd genoeg, geen DTS HD Master Audio over Bitstream.



Die zal je dus moeten importeren uit Duitsland of Engeland

Nieuwe info van Arnold van Oostrum, Hoofdredacteur Software DVD.nl betreffende BD-50)


Laatste wat ik gehoord heb is dat de BD-50 wel in Nederland op de markt gaat komen, naar verwachtig verkrijgbaar in 2e helft van dit jaar. Exacte gegevens zijn nog niet bekend en bericht is ook niet officieel.
De BD-30 zal waarschijnlijk vanaf maart/april verkrijgbaar zijn

Maar wel voor een Hollandse prijs!

Jeroen van K.
26-02-2008, 15:44
Sony komt nu ook met de BDP-S350 en BDP-S550... Zomer en herfst in de US...

http://www.engadgethd.com/2008/02/26/sony-announces-bdp-s350-bdp-s550-first-new-blu-ray-players-sin/

Werner
26-02-2008, 15:51
keuzes, keuzes!

Tussen welke 2 je twijfel ben ik even kwijt!

Sony BDP S300 of BDP S500

Werner
26-02-2008, 15:52
Sony komt nu ook met de BDP-S350 en BDP-S550... Zomer en herfst in de US...

http://www.engadgethd.com/2008/02/26/sony-announces-bdp-s350-bdp-s550-first-new-blu-ray-players-sin/

Wat een prijsverschil met Europa :shock:

Claudio Santulli
26-02-2008, 16:31
Sony BDP S300 of BDP S500
Tja ik vind de Sony BDP S500 wel een mooiere speler.
Heeft ook een mooi gemotoriseerd frontje.
Ik had er ook bijna mijn panny voor omgeruild.
Maar ik wou er natuurlijk niet op achteruit gaan.

Je weet inmiddels wel wat de voordelen en nadelen zijn.
Meerwaarde i.v.m.geluid gaat waarschijnlijk niet op.
Maar een miskoop zal het zeker niet zijn.
En laten we eerlijk zijn Dolby digital of DTS klinkt natuurlijk ook al verschrikkelijk goed, toch!

Wachten is natuurlijk theoretisch altijd beter.
Ik persoonlijk, heb een hekel aan wachten.
En wat als op een dag de hemel naar beneden valt.

Uiteindelijk een Persoonlijke prijs kwestie denk ik.

Succes met je beslissing!

Jeroen van K.
28-02-2008, 14:29
Wat een prijsverschil met Europa :shock:
Ongelofelijk ja...

Billy Gates
28-02-2008, 14:57
Ik vind de beschrijving sowieso verwarrend. Bij analoog heeft men 't over 5.1 PCM, maar PCM is een digitaal signaal.:confused:


Pulse-code modulation (http://en.wikipedia.org/wiki/Modulation) (PCM) is a digital (http://en.wikipedia.org/wiki/Digital) representation of an analog signal (http://en.wikipedia.org/wiki/Signalling_%28telecommunication%29)

Claudio Santulli
28-02-2008, 15:11
Ik vind de beschrijving sowieso verwarrend. Bij analoog heeft men 't over 5.1 PCM, maar PCM is een digitaal signaal.:confused:



Ik kan me een draad herrineren waarin iemand contact had met sony, met deze vraag.

"Wat krijg ik uit de analoge uitgangen bij resp. DTS HD, True HD etc."

"Bedankt voor uw verzoek tot informatie, u krijgt dan 5.1 surround geluid"

"Ja maar wat voor 5.1"

"hoe bedoelt u?"

"Nou zoals ik zeg, wat voor type, wat voor een 5.1 "

"U krijgt dan 5.1 PCM surround"

"Ja maar is dat D.D of Dolby True HD"

"ehhh, ik weet niet goed wat u bedoelt, ik zal even een collega raadplegen"

"Nou daar ben ik weer, en heb een antwoord voor u.
U kunt dan genieten van volledig 5.1 PCM surround sound"

Waarna die persoon vervolgens, het er maar bij liet, omdat het niet echt opschoot.
Inmiddels is nog steeds niet echt officieel duidelijk wat je nu feitelijk hoort.

Jeroen van K.
29-02-2008, 08:42
Ik kan me een draad herrineren waarin iemand contact had met sony, met deze vraag.

"Wat krijg ik uit de analoge uitgangen bij resp. DTS HD, True HD etc."

"Bedankt voor uw verzoek tot informatie, u krijgt dan 5.1 surround geluid"

"Ja maar wat voor 5.1"

"hoe bedoelt u?"

"Nou zoals ik zeg, wat voor type, wat voor een 5.1 "

"U krijgt dan 5.1 PCM surround"

"Ja maar is dat D.D of Dolby True HD"

"ehhh, ik weet niet goed wat u bedoelt, ik zal even een collega raadplegen"

"Nou daar ben ik weer, en heb een antwoord voor u.
U kunt dan genieten van volledig 5.1 PCM surround sound"

Waarna die persoon vervolgens, het er maar bij liet, omdat het niet echt opschoot.
Inmiddels is nog steeds niet echt officieel duidelijk wat je nu feitelijk hoort.
Jeetje, lijkt wel of ze bij de BCC werkt...

Claudio Santulli
29-02-2008, 16:07
Het was z'n support forum.
Je ligt echt dubbel als je die reacties leest.
Ze zijn altijd super beleefd en als toegift vragen ze je of ze je nog ergens anders mee kunnen helpen.

Nou nee, ik ben nog aan het bijkomen van uw vorige antwoord.

Maar alle gekheid op een stokkie,
Ik vind het wel wrang dat ze zelf niet goed weten waar ze het over hebben.
Plus het feit dat dit onderwerp toch heel belangrijk kan zijn voor mensen met een beperkte of zelfs geen HDMI versterker.

Je kunt wel een nieuwe versterker kopen, maar dat is niet altijd een verbetering.
Zeker als je al een topper in geluidskwaliteit hebt.
Wat is dan feitelijk beter.
een klasse A versterker, of de nieuwe formaten in mindere kwaliteit.

Uiteraard kom je met wat speurwerk wel verder, maar er blijven merken waar de die info simpelweg niet te achterhalen is.

Voor mij een reden om voor de Denon te gaan.
Zeker niet goedkoop, maar kwaliteit en kan gewoon alles, nou bijna alles (1.1)

Duckyduck
03-03-2008, 13:10
Ik vind de reactie van de support miep zo gek niet. Je stelt namelijk een vraag die nergens op slaat. Analoog wordt er een ANALOOG signaal uitgestuurd, al de compressies die jij noemt zijn in het DIGITALE domein. Wat de speler doet is het DIGITALE signaal (DD+ Master whatever) decomprimeren of simpel omzetten in een analoog signaal (ADC) in het geval van losless compressie. Afhankelijk van de kwaliteit van de ADC heb je een bepaalde geluidskwaliteit (die uiteraard nooit hoger kan zijn dan de bron).

Duckyduck
03-03-2008, 13:12
BTW er staat waarschijnlijk een fout in die handleiding. Wat ze waarschijnlijk bedoelen is dat een Master audio (Whatever voor HD compressie) stream omgezet wordt in een 5.1 (DD of DTS of PCM) stream op de SPDIF uitgang. Hier aanmerkende dat de bandbreedte van SPDIF te beperkt is om hogere bitrate/sample rates aan te kunnen. (max 2x24bit 192KHz uncompressed of 5.1 DTS/DD).

Claudio Santulli
03-03-2008, 13:21
Het was niet mijn vraag, overigens.


Wat de speler doet is het DIGITALE signaal (DD+ Master whatever) decomprimeren of simpel omzetten in een analoog signaal (ADC) in het geval van losless compressie.

Dat doet bv. de panasonic inderdaad, maar zoals duidelijk staat omschreven in de manual en op div forums gaat jouw verhaal niet op bij sommige spelers.
En dat is waar ik in deze draad op wijs bij de pioneer en sony.



Manual Sony BDP S500

*14
Het geluid via de audio-aansluitingen (uitgezonderd HDMI) wordt uitgestuurd als Dolby Digital. Wanneer u het onderdeel HDMI Audio Out hebt ingesteld op PCM, wordt het



Dolby TrueHD audio-uitgangssignaal via de HDMI aansluiting omgezet naar lineaire PCM.



Dolby TrueHD *14 2k downmix PCM 5.1k PCM downmix PCM Dolby Digital*


Dus omgezet naar Dolby Digital,

Dolby True Hd en DTS-HD ( High resolution geen Master Audio) decoders zijn intern aanwezig, maar werken alleen als LPCM via HDMI


Ik vind de reactie van de support miep zo gek niet. Je stelt namelijk een vraag die nergens op slaat. Analoog wordt er een ANALOOG signaal uitgestuurd,

Je snapt toch wel wat de vraagsteller bedoeld.

Welke bron wordt gebruikt om er uiteindelijk analoog van te maken, dus wat hoor je uiteindelijk.
De HD bron of de DD bron!

Verhaal blijft hetzelfde
Zie ook de tabel in vorige post in deze draad

nmbs
18-03-2008, 18:14
Interessante topic. Zit met hetzelfde probleem. Heb een H/K AVR 335 (2 jaar oud) zonder HDMI ingangen en dus geen zin om dat prachtige ding weg te doen.

Ben je er al uit Werner?

Die opvolger van de Sony BDP S500 500 ziet er wel gelikt uit :)