PDA

Bekijk de volledige versie : Reden van hoofdpijn plasma tv ?



Tina
27-02-2008, 08:58
Hallo iedereen !

Hopelijk kan iemand mij hier helpen...

Wij hebben zopas ( 3 dagen ) een 42 inch plasma tv van Panasonic aangeschaft. We wonen in een appartement en hebben dus geen supergrote woonkamer . Persoonlijk had ik voor de kleinere gekozen van 94 cm diagonaal, maar mijn wederhelft wou de grootste dus 106 cm diagonaal. Sinds wij die tv kijken, heb ik last van constant zeurderige hoofdpijn. Aan wat ligt dit nou ? Ik heb de scherpte en helderheid reeds aangepast , dus de enige mogelijkheid ligt aan de grootte volgens mij. We zitten er ongeveer 3.5 m vandaan, wat ik toch redelijk dicht vind en zeker s avonds vind ik dit vermoeiend ipv ontspannend .
Kan dit echt hierdoor komen en wat kan ik doen om dit te verhelpen?

Bedankt hoor !

Tina

Ettepet
27-02-2008, 09:16
Zoals je met onderstaande calculator kunt (laten) berekenen is de kijkafstand niet te dichtbij voor jullie schermgrootte:

http://myhometheater.homestead.com/viewingdistancemetric.html

Heb zelf geen plasma dus de nadelen daarvan ken ik niet. Heb wel een 256cm diagonaal projectiescherm op 3 meter (te dichtbij voor televisiekijken, prima voor films in HD enz.).

Harrie van Geleuken
27-02-2008, 18:53
Hallo iedereen !

Hopelijk kan iemand mij hier helpen...

Wij hebben zopas ( 3 dagen ) een 42 inch plasma tv van Panasonic aangeschaft. We wonen in een appartement en hebben dus geen supergrote woonkamer . Persoonlijk had ik voor de kleinere gekozen van 94 cm diagonaal, maar mijn wederhelft wou de grootste dus 106 cm diagonaal. Sinds wij die tv kijken, heb ik last van constant zeurderige hoofdpijn. Aan wat ligt dit nou ? Ik heb de scherpte en helderheid reeds aangepast , dus de enige mogelijkheid ligt aan de grootte volgens mij. We zitten er ongeveer 3.5 m vandaan, wat ik toch redelijk dicht vind en zeker s avonds vind ik dit vermoeiend ipv ontspannend .
Kan dit echt hierdoor komen en wat kan ik doen om dit te verhelpen?

Bedankt hoor !

Tina

Een klein lampje van 15 watt als backlight doet wonderen..van bovenaf achter het scherm plaatsen,gaat net !

Mr. Humphries
27-02-2008, 18:58
wat ik bij veel lcd en plasma opmerk is dat het contrast en kleuren pallet zo fucking hoog staat, puur om de bezoekers ff de kleuren te laten showen

het kan natuurlijk ook zijn dat je signaal niet perfect is (geen hd-kanaal) zodat je brokkelig of wazig beeld krijgt die uitelkaar wordt getrokken

alles wat boven de 82 cm valt vind ik voor een tv dan ook te groot, ik heb liever een crt

Claudio Santulli
27-02-2008, 19:11
Het kan natuurlijk ook gewoon even wennen zijn.
Je hersenen zullen zich naar verloop van tijd gewoon aanpassen.
3 dagen is erg kort.

Wij hebben een 61" en nooit geen problemen gekend.
Maar niemand is hetzelfde natuurlijk.

Pas na enige weken kan je een zinnig oordeel geven.
Backlight is vaak ook minder vermoeiend voor de ogen.

Billy Gates
27-02-2008, 19:16
alles wat boven de 82 cm valt vind ik voor een tv dan ook te groot, ik heb liever een crt

Gelukkig dat het jou mening is :mrgreen:

Wij kijken op een 127cm plasma op een afstand van 3,5 meter en heb alleen hoofdpijn als ik de griep heb of teveel gedronken (maar dat doe ik gelukkig niet)

Wellich moeten jullie een beetje wennen, want een plat scherm kijkt toch weer wat anders dan een "ouderwetse" beeldbuis. Twee weekjes en je weet niet beter.

Groet BG

Tina
27-02-2008, 19:59
Bedankt voor de antwoorden jongens !

Tina

Claudio Santulli
27-02-2008, 22:33
Overigens, om dan stiekem toch even je wederhelft bij te staan.
Mag je aannemen, dat het verschil tussen 94 cm en 104 cm ook geen verbetering van het phenomeen zou geven, indien dit de oorzaak zou zijn.

En wie weet misschien gewoon een griepje!!

Tina
28-02-2008, 10:35
Dus jullie denken echt dat ik moet wennen aan deze tv ?
Vandaag heb ik weer barstende hoofdpijn :-(
Ik versta niet waarom ik en niemand anders .. mijn man heeft totaal hier totaal geen last van...pfff

Misschien een raar vraagje maar dragen er hier mensen contactlenzen ?

Ik geef het wel nog een paar dagen maar iedere dag hoofdpijn is niet leuk..ik heb anders zelden of nooit hoofdpijn.. echt raar :roll:

Claudio Santulli
28-02-2008, 11:49
Overigens hoor ik van veel mensen dat ze de afgelopen dagen geconfronteerd worden met aanhoudende hoofdpijn.

Het zou zomaar toeval kunnen zijn.
Probeer anders een avondje geen tv!

Tina
29-02-2008, 14:24
Gisterenavond geen tv gekeken en hoofdpijn was weg. Ook deze morgen opgestaan zonder hoofdpijn. Ben nu weer thuis , tv staat aan en lap, weer hoofdpijn. Is dit nu nog normaal? Ik ben echt bang dat we die tv gaan moeten wegdoen ...Weinig mensen schijnen hier last van te hebben maar hoofdpijn was zo erg dat ik pijnstiller heb genomen ..ik wacht nog maar even af ..

Tina
29-02-2008, 14:38
Heb het contrast , scherpte en helderheid op zo'n 40% gezet , kleur warm en cinemabeeld. Kleur staat op zo'n 60%. Wat meer kan ik doen ??

Claudio Santulli
29-02-2008, 15:19
Tja, dat is vreemd.

Maar zou wel heel toevallig zijn als het niet door de tv komt.
Heeft niemand anders in je kenissenkring z'n tv , dat je het daar kan testen.
Ben wel bang dat als je lang wacht, je deze tv niet meer kan terugbrengen.
Misschien heeft een ander type geen effect op jouw gestel.
Wie weet is het een bepaalde straling waar alleen jij gevoelig voor bent.
Zoals je merkt heeft men hier nog niet eerder over geklaagt, anders had je dat wel ergens gelezen.
Ik ga er nog steeds vanuit dat het uiteindelijk een kwestie van wennen is.

Niets persoonlijks, maar heb je wel eens een ogen test gedaan.

Tina
29-02-2008, 16:01
Met mijn ogen is alles ok hoor.
Het is echt telkens ik tv kijk en dan blijft de hoofdpijn ook lang aanhouden.

Ik begin echt te denken dat ik niet tegen plasma's en lcd's kan :s
want lcd was juist hetzelfde..

Het beeld is wel mooi en vloeiend.

Welke straling is dit dan , weet iemand dit ?
Ik zeg dit heus niet allemaal om te zagen hoor sorry daarvoor .

Billy Gates
29-02-2008, 16:09
Met mijn ogen is alles ok hoor.
Het is echt telkens ik tv kijk en dan blijft de hoofdpijn ook lang aanhouden.

Ik begin echt te denken dat ik niet tegen plasma's en lcd's kan :s
want lcd was juist hetzelfde..

Het beeld is wel mooi en vloeiend.

Welke straling is dit dan , weet iemand dit ?
Ik zeg dit heus niet allemaal om te zagen hoor sorry daarvoor .

Straling ? Ik heb er niet heeeeeeeel veeeeeeel verstand van,
maar een crt (een "ouderwetse" tv) straalt met z'n kanon vanaf de achterkant,
maar een plasma heeft lijkt me allemaal kleine gasgevulde "tl-buisjes" en een lcd
een backlight met een groot "mechanische" filtermasker.

Dus mij lijkt de crt het meest te stralen.

TFT-monitoren hebben nog meer voordelen: ze geven over het hele scherm een helder beeld, zonder vervorming door beeldbuiskrommingen, produceren vrijwel geen electromagnetische straling en warmte, verbruiken minder stroom en nemen minder ruimte in.

Het is volgens mij echt een wenperiode, kan me herrineren dat ik zelf ook wel 2-3 weekjes moest wennen, omdat het op de een of andere manier toch anders kijkt.

Misschien iets met de frequentie (verversen) van het beeld(lijnen) ?

Gr. BG.

Tina
29-02-2008, 18:10
Wennen ja, bij onze lcd had ik na 14 dagen nog steeds barstende hoofdpijn :s
Tv weg en hoofdpijn was ook weg :-)

MikeV
29-02-2008, 18:11
Is het een 100 Hz TV? Sommige mensen kunnen het flikkeren van een 50 Hz scherm (onbewust) als irriterend ervaren, plasma's zijn daar erg 'goed' in. Begint met vermoeide ogen en voor je het weet heb je koppijn.

Claudio Santulli
01-03-2008, 01:26
Dan is dit waarschijnlijk je enigste oplossing!



Tv weg en hoofdpijn was ook weg :-)

Ettepet
01-03-2008, 02:12
Het lijkt er inderdaad op dat iets aan het scherm niet prettig voor je is. Het komt door het kijken zelf, heh? Geen pieptoontje ofzo?

Vond met google zo gauw geen goede linkjes over dit soort hoofdpijn, wel diverse mensen die er last van hebben (een deel met DLP-projectie).

Je kunt denk ik met wat logische stappen zelf achterhalen waardoor het komt, of wat het erger of minder erg maakt. Het contrast veranderen heeft een beetje te algemene invloed.

1. Heb je voldoende achtergrondlicht in de kamer aanstaan? (maakt het uit voor je hoofdpijn of je overdag kijkt of 's-avonds?)
2. Kijk of het puur met het formaat en de afstand te maken heeft door dichterbij en verderaf te zitten. Doe dit bij een druk bewegend scherm (actiefilm ofzo) en een rustig scherm (nieuwslezer/presentator/belspelletje oid).
3. Ben je gevoelig voor het knipperen van het scherm? (stilstaand/rustig beeld van dichtbij is dan al storend als je een tijdje blijft kijken)
4. Zijn bewegingen op het scherm al gauw schokkerig/wazig*** ? Stoort dit je? Vergelijk eventueel overdag met het scherm uit terwijl je (snel/ langzaam) heen-en-weer kijkt richting je televisie en omgeving. Dit laatste kun je doen om te testen hoe gevoelig jezelf al bent voor bewegingen op 3.5 meter, ongeacht het scherm.

***Veel platte schermen zijn schokkerig bij snelle veranderingen op het scherm. De schermen die hier minder last van hebben zijn vaak wel wat duurder.

Ook hebben veel platte schermen een slecht contrast. Donker wordt al gauw zwart, wat dan deels gecompenseerd wordt door alles wat lichter te maken.

Tina
01-03-2008, 10:51
Hebben winkels zoals bv Mediamarkt nog de gewone beeldbuistv 's ? Je moet die waarschijnlijk bestellen of zo ; weet er iemand een goede grote beeldbuis tv ?

MikeV
01-03-2008, 10:54
Of je besteld een 100Hz plasma of (beter) LCD.

Tina
01-03-2008, 17:38
Het is een 100 Hz .
Hebben onze living volledig veranderd we zitten nu 4.70 m van een 37'' scherm. Pfff meer probeer ik niet meer...

Mark van L.
01-03-2008, 17:53
Geen DECT telefoon/basisstation dicht bij je staan? ivm je woonkamerinrichting?
Was bij mij de oorzaak, DECT weg, veel klachten weg.
GIGASET van siemens is zeer krachtig.

Tina
01-03-2008, 19:08
Neen , zo'n DECT station hebben we niet.
Kzeg het , anders heb ik nooit hoofdpijn.
Maar niemand anders schijnt hoofdpijn van een plasma tv te krijgen ...ben ik dan zo abnormaal ?:lol:

Mark van L.
02-03-2008, 06:22
Bijna alle draadloze telefoons zijn DECT, ook al staat het er niet altijd op. Maar in ieder geval erg vervelend probleem.

Dennis Vansant
02-03-2008, 08:41
Hoe staat het nog met de hoofdpijn?

Mr. Humphries
02-03-2008, 19:44
Gelukkig dat het jou mening is :mrgreen:

Wij kijken op een 127cm plasma op een afstand van 3,5 meter en heb alleen hoofdpijn als ik de griep heb of teveel gedronken (maar dat doe ik gelukkig niet)

Wellich moeten jullie een beetje wennen, want een plat scherm kijkt toch weer wat anders dan een "ouderwetse" beeldbuis. Twee weekjes en je weet niet beter.

Groet BG

mening? het is mijn bevinding, thuis hebben wij een lcd, bij een vriend een plasma en de crt op m'n kamer vertoond mooier en fijner beeld

dan kan het wel een kwestie van wennen zijn, maar het is niet beste beeld

zelfs de grafische sector is hier heel erg consequent in dat er of belachelijk dure platte schermen komen () of crt's worden aangesloten, puur omdat deze het dichts bij de realiteitskleuren zittten

vooral dmv een beeldcalibrator die niet op lcd's en plasma's werkt (puur omdat deze niets kunnen garanderen) is dit nog beter te bewerkstelligen

crt is echt niet veroudert, alleen door die simpele consument een beetje vergeten

niemand wil een crt, omdat ze denken dat het niet meer in is

Tina
03-03-2008, 06:01
K moet zeggen Dennoman, sinds de afstand groter is nu, is de hoofdpijn veel beter dank u hoor ;)
Af en toe nog es een scheut hoofdpijn maar die echte aanhoudende hoofdpijn is weg. OEF toch wel een opluchting ...

Dat is wel positief maar we zitten nu zo ver weg van het beeld dat ik het ook niet meer zo leuk vind om naar te kijken haha

Ik vind het leuk dat toch nog iemand vindt dat een crt niet verouderd is en zeker ook goed beeld geeft. Persoonlijk zit ik liever dichter bij een kleiner scherm dan veraf van een groot scherm. Die gezelligheid is weg nu ..

Er zijn toch ook nieuwe crt's op de markt nu, heb je daar ook schermen bij van groter dan 70 cm diagonaal ?

Billy Gates
03-03-2008, 06:22
mening? het is mijn bevinding, thuis hebben wij een lcd, bij een vriend een plasma en de crt op m'n kamer vertoond mooier en fijner beeld

dan kan het wel een kwestie van wennen zijn, maar het is niet beste beeld

zelfs de grafische sector is hier heel erg consequent in dat er of belachelijk dure platte schermen komen () of crt's worden aangesloten, puur omdat deze het dichts bij de realiteitskleuren zittten

vooral dmv een beeldcalibrator die niet op lcd's en plasma's werkt (puur omdat deze niets kunnen garanderen) is dit nog beter te bewerkstelligen

crt is echt niet veroudert, alleen door die simpele consument een beetje vergeten

niemand wil een crt, omdat ze denken dat het niet meer in is



wat ik bij veel lcd en plasma opmerk is dat het contrast en kleuren pallet zo fucking hoog staat, puur om de bezoekers ff de kleuren te laten showen

het kan natuurlijk ook zijn dat je signaal niet perfect is (geen hd-kanaal) zodat je brokkelig of wazig beeld krijgt die uitelkaar wordt getrokken
alles wat boven de 82 cm valt vind ik voor een tv dan ook te groot, ik heb liever een crt

Danis het gelukkig JOU bevinding,

Ik hoor wel vaker, "dat is toch veel te groot" totdat mensen zelf komen kijken.

Elke keer weer " Tjonge, dat is toch mooi kijken zeg"

Contrast/Helderheid te hoog ? Nou, bij mij in elk geval niet.

Heb je een TE klein scherm of zit je er TE ver af, heb je nog maar weinig voordeel van de hoge resoluties.

In MIJN bevinding klopt er van jou verhaal maar weinig,
IK krijg hoofdpijn als ik tegenwoordig naar een 82 cm beeldscherm kijk, of dat nou crt/lcd/plasma is.

Verder hebben sommige van die "simpele" mensen voldoende aan EEN ECHT aqaurium dan nog zo´n monster aan de andere kant van de muur.

Kijk jij gewoon lekker op je 82 cm of kleiner omdat dat volgens jou zoveel beter is. Ik ben die mening en bevinding (dank god) niet toegedaan.

Bij " brokkelig beeld" dient men zijn kabelaansluitingen te checken of goed aan te sluiten en het " uitelkaar getrokken beeld" heeft meer met beeldverhoudingen te maken.

Het calibreren in de grafische sector heeft weer met andere zaken te maken, ze willen wel graag WYSIWYG hebben als ze iets ontwerpen (krijgen wat ze op het beeldscherm ontwerpen zien), dat kun je thuis ook wel regelen als iemand dat per definitie noodzakelijk vindt. Kleuren moeten in de grafische industrie natuurlijk volgens bep. normen worden gehanteerd zodat de drukpersen de kleuren ook als bedoeld reproduceren.

Gr. BillyGates.

Claudio Santulli
03-03-2008, 09:30
sinds de afstand groter is nu, is de hoofdpijn veel beter dank u hoor :wink:


Dat is mooi, gelukkig maar

Mr. Humphries
03-03-2008, 10:18
In MIJN bevinding klopt er van jou verhaal maar weinig,

Jij trekt je conlusie uit reacties van anderen.. ik uit hardware test die naast mijn bevindingen (prive en freelance), met name op tom's hardware en tweakers staan

de realiteitskleuren en dan doel ik eerder op ColorSync (bekend door apple) WYSIWYG is erg algemeen en heeft weinig met de grafische sector te maken

je kunt wel beweren dat jij het goed hebt op basis van geen getroffen nadelen, maar dat is natuurlijk erg kortzichtig

je kunt het proberen te testen door je tv aan een pc aan te sluiten en dan vervolgens met een calibrator of met adobe gamma te combineren, wedden dat hij genoeg heeft aan te passen

Claudio Santulli
03-03-2008, 10:35
Weles nietes, welles nietes

Wil nog net niet zeggen: zinloze discussie, maar zeker niet on topic!

Overigens is proffesioneel gebruik heel wat anders dan hobby of film gebruik.
Dus wat voor de een een must is, is voor de ander een bijzaak!
Wel vindt ik dat CRT pas bij de laatste generaties pas kwalitatief goed en echt plat zijn, en dus geen vervorming meer kennen.
En dat lijkt me ook grafisch niet onbelangrijk, en de techniek staat nimmer stil.
Zeker ook op proffesioneel vlak.

Maar beter is deze topic op het hardware gedeelte te voeren.
Blijft het een beetje overzichtelijk.

Mr. Humphries
03-03-2008, 10:41
mee eens

ThieYo
05-02-2010, 08:18
Hallo, wel een hele late reactie, maar misschien lees je 'em nog eens.
De oorzaak is waarschijnlijk te zoeken in je contactlenzen, mijn vriendin had hier ook jaren last van, en van af het moment dat ze lensimplantaten had genomen waren alle klachten weg. Nu zeg ik niet dat je gelijk lens implantaten moet nemen, maar misschien kan je hier iets mee....
Greetz, ThieYo(y)

johanhoitink
05-02-2010, 09:43
leg eveniets verder uit thieyo, want ik vind dit interessant aangezien ik wel iets in de klachten herken, maar niet als tina het in de tv zocht, maar ik het al wel bij mijn ogen/lenzen zocht.
Dus is het lensen t.o.v. een bril waar zit dat hem in?