PDA

Bekijk de volledige versie : Onkyo TX-SR705 vs Bose Acoustimass 10 Serie IV



JCreepers
28-02-2008, 08:52
Hoi, ik ben nieuw hier op dit forum. Ik heb gisteren een nieuw home cinema systeem gekocht. Versterker: Onkyo TX-SR705 & Luidsprekers: Bose Acoustimass 10 serie IV.
Ik heb een vraag over de aansluiting van de luidsprekers.
Waarom moet ik de Acoustimass module met alle 6 luidsprekerkabels eerst op de versterker aansluiten en dan pas van de module naar alle satelliet luidsprekers gaan.
Dit terwijl ik ook van de versterker direct naar de satelliet luidsprekers kan gaan en de module (voor de bassen) enkel aansluiten op de pre-out subwoofer van de versterker.
Graag had ik daar enkele meningen over.
De winkel is helaas dicht vandaag.

De versterker Onkyo TX-SR705
http://www.eu.onkyo.com/products/product_en_5748222.html
De luidsprekers Bose Acoustimass 10 serie IV
http://www.bosebelgium.be/BE/nl/home-entertainment/home-cinema/speaker-systems/AM10/index.jsp

Billy Gates
28-02-2008, 09:14
De versterkersignalen (FR,FL,CE,SR,SL) worden gewoon pas bij jou sub verdeelt.
Je kunt zoals ik zag verschillende dingen op je sub regelen, dat zal dan de reden zijn dat alle signalen eerst daar heen gaan, en wellicht een manier om het aansluiten wat te vereenvoudigen ? Wel moet ik mijn eerlijke mening geven dat mij de speakerset iets ondergewaardeerd lijkt tov de versterker (met alle respect).
Ik zweer op full range speakers (eventueel boekenplankspeakers als surrounds) (size still matters)

Gezien de prijs van de Bose systemen (1000 +) weet ik zeker dat je veel andere (naar mijn mening betere) alternatieven zou hebben.
Laten we eerlijk zijn, je betaalt er veel voor, en krijgt bijvoorbeeld een sub met 13cm chassis, dat is niet echt serieus te nemen, om een echt voelbare bass (ipv alleen hoorbaar) heb je toch minimaal het dubbele nodig.

Voor 1100,- euro koop je bijvoorbeeld : 4 x KEF Cresta 30 (Full Range Front + Surrounds) , KEF Cresta 20 C (Center) , KEF psw 2500 (Subwoofer)

http://www.kef.com/products/cresta/cresta30.asp
http://www.kef.com/products/cresta/cresta20c.asp
http://www.kef.com/products/subwoofers/psw2500.asp

Ander leuk voorbeeld voor 650,- euro compleet http://www.directsale.nl/shop/product_info.php?products_id=3807


De Bose set zal best leuk klinken, maar om de capaciteiten van de 705 waar te maken ............................ ik weet het niet.

Je kunt misschien nog ruilen :-D ? Maar goed, er zijn ook mensen die per definitie niet veel zichtbaars willen hebben staan, dat mag natuurlijk. En ik wil je ook niets opdringen maar alleen mijn eigen mening en advies geven.

MvG BG.

JCreepers
29-02-2008, 07:04
De Bose Acoustimass 10 heeft dus van die dubbele cub-speakers. Per cub-speaker leverd dit tussen de 10 en 200 W op bij 8 Ohm. De module is max 400W. Dus deze set leverd me max 1.400W op.
De versterker leverd per kanaal 160W bij 6 Ohm.
Dus qua speakerset zitten we toch wel niet slecht dacht ik, gezien de omvang & vermogen van de speakers.
Ik werk trouwens in een restaurant te Knokke (België) en daar hangt een mix van enkele & dubbele cub-speakers van Bose + nog enkel modules. Op oudejaars avond stond deze set volle bak & ik kan je garanderen: de sound was prachtig (geen vervorming), volume zoals in een swingcafé (waarbij vele deze kwaliteit nog zelfs niet hebben) & je ziet ze bijna niet hangen.
Deze avond had Bose mij overtuigd.:bier:

Billy Gates
29-02-2008, 07:32
De Bose Acoustimass 10 heeft dus van die dubbele cub-speakers. Per cub-speaker leverd dit tussen de 10 en 200 W op bij 8 Ohm. De module is max 400W. Dus deze set leverd me max 1.400W op.
De versterker leverd per kanaal 160W bij 6 Ohm.
Dus qua speakerset zitten we toch wel niet slecht dacht ik, gezien de omvang & vermogen van de speakers.
Ik werk trouwens in een restaurant te Knokke (België) en daar hangt een mix van enkele & dubbele cub-speakers van Bose + nog enkel modules. Op oudejaars avond stond deze set volle bak & ik kan je garanderen: de sound was prachtig (geen vervorming), volume zoals in een swingcafé (waarbij vele deze kwaliteit nog zelfs niet hebben) & je ziet ze bijna niet hangen.
Deze avond had Bose mij overtuigd.:bier:

Wattages die zeggen vrijwel NIETS, daar proberen ze bij de Aldi mensen ook mee over de drempel te krijgen.
Ik kom waarschijnlijk bij een maximaal belasting van 2500 Watt, maar daar gebruik ik nog geen 250 van bijvoorbeeld, je heb natuurlijk geen constante pieken of je moet in een disco werken.
En een vergelijking van een set in een restaurant en bij jou thuis is al net zo'n slechte vergelijking. Speakers kun je alleen beoordelen in je eigen thuissituatie.

Laat je voor de toekomst als je gaat upgraden maar eens adviseren door mensen die er echt verstand van hebben, daar krijg je een speaker(s) zelfs mee naar huis om het in jou omgeving te kunnen ervaren.

Je bent echter al zo overtuigd dat het weinig zoden aan de dijk zet je verder te adviseren.

Mijn mening : Voor dat geld had ik iets veeeel beters uitgehaald.

Gr. BG.

JCreepers
29-02-2008, 15:30
Eens m'n connector tonen, die van de luidsprekers uitgangen van de versterker naar de module gaat.
http://www.deoelieboelies.be/images/bose.JPG
http://www.deoelieboelies.be/images/bose2.JPG
Dus ik heb 5 paar draden die naar de versterker gaan: RF-LR-C-RR-LR
Sowieso moet ik de RCA connector aansluiten op de sub pre-out van de versterker. Ik zie geen andere mogelijkheid om de sub op een andere manier aan te sluiten.
Zo zal het wel lukken denk ik.
Thanks :wink:

Billy Gates
29-02-2008, 16:00
Nou nou nou ..... Volgens mij vraagt 'ie helemaal niet eens om een koopadvies, maar hoe e.e.a. het best kan worden aangesloten.

@JCreepers:

Als ik het goed begrijp, heb je twee mogelijkheden:

- High level: alles wordt aangesloten via sub op de luidsprekeruitgangen. In dit geval moet je in je receiver alle luidsprekers op 'large' zetten en subwoofer uitschakelen (omdat je sub in dit geval aan de gewone luidsprekeraansluitingen hangt).

- Low level: sub wordt aangesloten via de sub pre-out, speakers rechtstreeks op de versterker. In dit geval zet je alle luidsprekers op 'small' en subwoofer ingeschakeld.

Het verschil tussen deze twee is met name waar het bass management plaatsvindt: in situatie 1 is dat in de sub, in 2 de receiver. De receiver zal onderscheid maken tussen LFE (wat altijd naar de sub gaat), en het gewone geluid (waarbij alleen alles onder de ingestelde kantelfrequentie naar de sub gaat). Dit heeft feitelijk de voorkeur. Let wel dat je -mits aanwezig- de kantelfrequentie op de sub uitschakelt danwel zo hoog mogelijk zet zodat deze niet conflicteert met de kantelfrequentie ingesteld op de receiver.

Voor het optimale resultaat is het essentieel dat je je set goed inregelt: belangrijk daarin zijn de distance setup (afstand van elke speaker tot de luisterplek) en volume trimming (volumecorrectie per luidspreker). Dat laatste kun je eigenlijk alleen goed doen met een dB meter.

Het was dan ook een voortborduursel op het bericht van 8:04 uur ;)

Ik wilde de goede man alleen behoeden voor een "teleurstelling" omdat (naar mijn mening) de versterker andere capaciteiten heeft ten opzichte van een dergelijk satellietsysteem.

En we willen allemaal goedbedoeld advies ipv had me dat maar eerder gezegd.

Groet BG.

Gerco Stuivenberg
02-03-2008, 15:34
Je maakt volgens de tekeningen in de gebruiksaanwijzing van Bose de volgende verbindingen:
-Sub pre-out van receiver naar AM module
-Alle benodigde luidspreker-uitgangen van receiver naar AM module.
-Alle luidspreker-uitgangen van AM module naar de cubes.

De luidsprekers zijn dan beschermd tegen ongewenste conus-uitslagen.
Het is mogelijk dat de AM module ook nog wat doet met de lage tonen van de andere kanalen. Mogelijk moet je dan hiervoor ook instellingen van de receiver aanpassen.

Gebruiksaanwijzingen lezen dus.

JCreepers
02-03-2008, 18:42
OK Thx :wink:

Jurriaan Wittenberg
11-03-2008, 13:53
Het was dan ook een voortborduursel op het bericht van 8:04 uur ;)

Ik wilde de goede man alleen behoeden voor een "teleurstelling" omdat (naar mijn mening) de versterker andere capaciteiten heeft ten opzichte van een dergelijk satellietsysteem.

En we willen allemaal goedbedoeld advies ipv had me dat maar eerder gezegd.

Groet BG.

Billy Gates met alle respect, ik lees veel goeds van je op dit forum maar misschien dat je momenteel de plank een _beetje_ mis slaat. Je advies is zeker goed EN goed bedoeld maar om nou zomaar de acoustimas serie als een "teleurstelling" af te spiegelen vindt ik een beetje overdreven. Daargelaten dat sommige mensen in hun woonkamer echt niet anders kunnen/willen (zoals ik) komt er toch zeker een respectabel geluid uit hoor.

Mijn acoustimas15 set (5.1) is ondertussen een jaar of 8 oud en d'r werd mij laatst door 2 liefhebbers om een demo gevraagd (gewoon ff wat Eagles in DTS en de nieuwe bladerunner HD-DVD).
De eerste luisteraar werkt op de audio-afdeling van een MM en weet echt waar ' ie het over heeft (heeft alleen het geld niet om het aan te schaffen) : Is normaal redelijk kritisch over de BOSE sets maar was toch verbaasd over de range van hoog tot laag.
De 2de luisteraar heeft net op z'n 7.1 onkyo nieuwe full range speakers aangesloten van het kaliber wat jij hierboven vermeldt en hoorde dingen die hij thuis nog niet had gehoord. (in de goede zin van het woord dan heh ;)
Overigens hangt de boel bij mij aan een Yamaha RX-Vxxxx 5.1 A/V receiver, tegelijk aangeschaft met de Bose set dus ook al niet meer de jongste.

Dus .. tjah... vond het toch wel even interessant om te vermelden...

En dan nog even een regeltje on-topic :mrgreen:: Ik heb overigens gewoon alles met de originale BOSE kabel van de versterker naar de Bass module aangesloten. Ik zie bij mijn set niet echt de mogelijkheden hoe dit anders te doen.

eugene
13-03-2008, 10:11
Ben zelf ook aan het kijken naar Recievers met HDMI ingangen en nieuwe geluidsformaten.

Hoe bevalt de Onkyo 705 ?

David B
14-03-2008, 16:21
Ben zelf ook aan het kijken naar Recievers met HDMI ingangen en nieuwe geluidsformaten.

Hoe bevalt de Onkyo 705 ?

Ik heb hem nu sinds 2 dagen verruild voor m'n oude Yamaha 5.1 receiver. Ik heb hem zonder iets aan m'n HT-opstelling te veranderen aangesloten, omdat ik benieuwd was naar het verschil in geluid. Ik gebruike een Loewe Xemix als dvd-speler (via coax) en heb een Kef HT-2005.1 voor de boxen.

Het is vreselijk wennen! Vergeleken met de Yamaha klinkt het allemaal veel directer. Wanneer je een slechte bron hebt dan kan je deze niet meer zo makkelijk oppeppen, zoals met de Yamaha. Die heeft gewoon een veel uitgebreidere DSP. Aan de andere kant klinken THX soundtracks en dts echt fantastisch en ben ik blij dat ik hem nu heb.

Over krap twee maanden gaan we de huiskamer verbouwen en gaan we HD! Ik ben erg benieuwd hoe ie dan bevalt met blu-ray en een 7.1 opstelling. :p

Groeten,
David.

eugene
15-03-2008, 21:51
Ik heb hem nu sinds 2 dagen verruild voor m'n oude Yamaha 5.1 receiver. Ik heb hem zonder iets aan m'n HT-opstelling te veranderen aangesloten, omdat ik benieuwd was naar het verschil in geluid. Ik gebruike een Loewe Xemix als dvd-speler (via coax) en heb een Kef HT-2005.1 voor de boxen.

Het is vreselijk wennen! Vergeleken met de Yamaha klinkt het allemaal veel directer. Wanneer je een slechte bron hebt dan kan je deze niet meer zo makkelijk oppeppen, zoals met de Yamaha. Die heeft gewoon een veel uitgebreidere DSP. Aan de andere kant klinken THX soundtracks en dts echt fantastisch en ben ik blij dat ik hem nu heb.

Over krap twee maanden gaan we de huiskamer verbouwen en gaan we HD! Ik ben erg benieuwd hoe ie dan bevalt met blu-ray en een 7.1 opstelling. :p

Groeten,
David.
Bedankt voor je reactie en veel succes met de verbouwing :-)

Ik heb HD-DVD (Xbox360) en Blu-ray (PS3) met beamer en ben erg tevreden over de HD ... nu alleen de reciever nog veranderen ... en eventueel de speaker tzt

SNEAK
19-03-2008, 19:05
Hier staat ook de 705 te spelen die de plaats van mijn verouderde kenwood THX versterker in heeft genomen. inmiddels de oude speakers vervangen en de sub vervangen, ben er zeer content mee en het klinkt uitstekend :)

castelino
06-01-2011, 15:39
Ben van plan om een home cinema te kopen
De reciever is van Yamaha en de boxen van Bose Acoustimass 10
is dit een goede combinatie??????