PDA

Bekijk de volledige versie : Thin Red Line, The [DVD]



Eric van Ballegoie
18-07-2001, 23:01
Thin Red Line, The [DVD]



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=57)

Henk Heideveld
19-10-2001, 14:48
Zit in mijn collectie oorlogsfilms.
En ligt zeker niet onderop.

martin
20-10-2001, 14:34
Nick Nolte speelt hier zijn Glansrol, ik heb die man nog nooit zolang en hard horen schreeuwen. mooie beelden weinig aktie maar de aktie is dan ook echt aktie. geweldige bom inslagen Alá U-571.

Olivier Laemont
25-10-2001, 19:51
Schitterende prent!!! Meer hoef ik daar niet over kwijt.

DVDfreak
28-10-2001, 18:41
Mooie film, maar mij ietsje te langdradig. Weet op bepaalde momenten minder te boeien, iets wat Saving Private Ryan wel kon.

Henk Heideveld
29-10-2001, 09:28
De onzin en de waanzin van iedere oorlog wordt hier perfect in beeld gebracht.
Private Ryan heeft geweldige scenes, prachtige geluiden en prachtige beelden, maar het verhaal is dunnetjes.
Ik ben het met Martin eens dat Thin Red Line inhoud en body heeft. Minder actie o.k. maar inhoudelijk een dijk van een film.

starbuck
03-11-2001, 13:00
inderdaad verschrikkelijk mooi, ook het camerawerk.

Het zijn alleen geen afrikaanse koren, die hun gezang laten horen maar een koor uit melanesie ( eilanden groep ten noordoosten van australie)

Remon Roubos
24-01-2002, 18:52
Schitterende film. Staat inderdaad niet bol van de actie, maar het verhaal is wel bijzonder goed.

Pat
28-01-2002, 11:08
Mooi gefilmd maar saai en langdradig. Niet mijn soort oorlogsfilm...

Remco Out
28-01-2002, 11:58
Mooi gefilmd maar saai en langdradig. Niet mijn soort oorlogsfilm... Saai vind ik niet, maar wel erg langdradig, heb deze film in de bios gezien en vond de film iets te lang duren, maar de actie was wel mooi gefilmd.

Daniel1974
09-03-2003, 15:59
Een van de beste oorlogsfilms ooit gemaakt. Kan me niet voor de geest halen of ik ooit zo onder de indruk was van een oorlogsfilm, afgezien van Schindlers List en misschien recent Band Of Bothers waar het kwa impact mee vergeleken kan worden.

Nog nooit had ik het gevoel dat de waanzin van oorlog zo dichtbnij mij kwam te staan dan met deze film. Echt ongelofelijk goed. Alle 7 Oscars die de film zou had moeten krijgen had deze film moeten krijgen. Sterker nog ze hadden de cast & crew in tegemoed moeten rennen met deze 7 beeldjes.

Een laatste noot met bretrekking tot de muziek, ook heel erg mooi. Wat er normaal gebeurt is dat de muziek ook heftig wordt wanneer de actie dat ook is. Zimmer gaat juist door met een rustige OST ook al is het geweld heftig, en dat creeerd een fantastische sfeer. Een van Zimmers mooiste OST's ooit !!!!

Richard B.
09-03-2003, 20:34
Ik vind hem heel erg goed, maar eerlijk is eerlijk: het is niet een film die ik elke dag zou willen zien. Er zitten een aantal heel heftige scenes in (makkelijk op het niveau van SPR) maar het grootste deel van de film speeld zich op een veel trager en bespiegelender niveau af. Hij doet me erg veel denken aan Apocalypse Now eigenlijk, en dat is een compliment voor alle duidelijkheid. :)

Art
09-03-2003, 23:34
Even een klein puntje van kritiek op de recensie :wink: Het is Terrence Malick :D Nu even over de film :) De puike acteerprestaties en de sfeervolle muziek en de mooie omgeving maken dit tot een prima film die de waanzin van oorlog goed weergeeft. Maar dat is eigenlijk al door de meeste hier gezegd. Toch wil ik ook mijn steentje bijdragen en ik zeg daarom : een film die het kijken zeker de moeite waard is (y)

Lex v/d Moolen
09-09-2003, 22:29
De puike acteerprestaties en de sfeervolle muziek en de mooie omgeving maken dit tot een prima film die de waanzin van oorlog goed weergeeft. Daar sluit ik me bijna helemaal bij aan.
Ik vond het geheel net iets te langdradig en dat wordt voornamelijk veroorzaakt door het (te)veel gebruik maken van voice-overs, die ook nog eens regelmatig semi-religieuze teksten bevatten. Ik vond dat het enige minpuntje van de film. Maar een ruime voldoende in de lange rij van oorlogsfilms, en ik vond hem véél beter dan We Were Soldiers die ik onlangs ook voor het eerst zag.

Daniel1974
30-10-2003, 13:31
Semi religeus ? Ik vond de de inhoud van de voice overs eerder richting regelrechte filosofie en haast aan de ethiek grenzen. Daardoor krijgt de film een erg zwaar karakter, maar het is tegelijk ook de kracht van de film, omdat je ze erg dichtbij de waanzin komt en echt een gevoel krijgt van wat een soldaat op het slagveld nou echt doormaakt. Lichamelijk hebben we dat al wel tig keer gezien, maar mentaal !! Gelukkig antwoord deze film daaraan.

Een meesterwerk !!!

Kars
30-10-2003, 14:45
Superfilm en als ik in de juiste stemming ben vind ik hem beter dan SPR. Nick Nolte is meesterlijk, toch wel weer jammer dat Travolta maar 2 minuten speeltijd heeft en dan ook gewoon slecht acteerd. :)

Abslote aanrader, jammer van het gebrek aan extra's op deze uitgave.

Daniel1974
30-10-2003, 14:51
Maar als comensatie voor de extra's (de film duurt al 164 min.) maar een perfect geluid en beeld, en dat maakt de ervaring van het kijken van deze film toch een stuk intenser !!!

Lex v/d Moolen
30-10-2003, 17:14
Semi religeus ? Ik vond de de inhoud van de voice overs eerder richting regelrechte filosofie en haast aan de ethiek grenzen. Daardoor krijgt de film een erg zwaar karakter, maar het is tegelijk ook de kracht van de film, omdat je ze erg dichtbij de waanzin komt en echt een gevoel krijgt van wat een soldaat op het slagveld nou echt doormaakt.Daar had ik die voice-overs niet voor nodig, vond dat cinematisch al erg goed in beeld gebracht. Van mij hadden ze niet gehoeven, die voice=overs, ik vond het zelf eerder storend en zat bij elke preek eerder te wachten wanneer de film weer verder ging dan daadwerkelijk te luisteren. :wink:

Daniel1974
30-10-2003, 17:21
Hmm, ik vond het inhoudelijk erg sterk moet ik zeggen. "If I go earlier than you I wait for you there on the other side of the black waters" Ik denk dat er erg veel mensen zijn die het storend vonden. Mijn vader is ook uit de film weggelopen. Misschien dat je ook wel wat filosofisch moet zijn aangelegd.

De cinematografie was inderdaad ook niet mis. Ik had nooit gedacht dat Japan zulk een mooi landschap zou hebben. Ik was verder ook erg verbaads over de transfer, zo ontzettend mooi kleurvol. En verder is het inderdaad zeer zeker de acteerprestaties waardoor de boodschap inderdaad erg goed overkomt en je begrijpt waarom de film "Thin Red Line"heet. Want over die lijn gaan ze meer en meer. En niet alleen de Amerikaanse soldaten maar de Japanse soldaten net zo.

Jaap22
30-10-2003, 17:37
Deze film had zeker potentie een goede film te worden, maar door al dat filosofisch gezeik vind ik het maar een middelmatige tot slechte film. Ik heb de film twee keer tot het eind geprobeerd te kijken, maar het is me gewoon niet gelukt en ik zal het ook nooit meer proberen ook. Kortom: niet mijn soort film.

Richard B.
30-10-2003, 19:05
De cinematografie was inderdaad ook niet mis. Ik had nooit gedacht dat Japan zulk een mooi landschap zou hebben.

Dit stond op IMDB:

Malick shot for 100 days in Australia, 24 in the Solomon Islands and 3 in the United States.
Het grootste deel van het verhaal speelt zich af op het eiland Guadalcanal in de pacific, ten tijde van de gevechten daar tussen de Amerikanen en de Japanners.

Daniel1974
31-10-2003, 08:34
Het zou in ieder geval wel lijken op het landschap in Japan, anders hadden ze het niet gefilmd. Ik bedoel 7 years in Tibet is ook maar voor een klein deel in Nepal en Tibet gefilmd, het meeste is in de Argentijse Alpen gefilmd, maar zie jij het verschil ?

hitch_fan
31-10-2003, 18:09
Het zou in ieder geval wel lijken op het landschap in Japan, anders hadden ze het niet gefilmd.

Ik mag hopen van niet. The Thin Red Line gaat over de strijd om Guadalcanal (Augustus 42 - Februari 43). Guadalcanal is 1 van de Solomon eilanden en die liggen dichter bij Australie dan bij Japan.

Richard B.
01-11-2003, 14:33
Het zou in ieder geval wel lijken op het landschap in Japan, anders hadden ze het niet gefilmd.

Ik mag hopen van niet. The Thin Red Line gaat over de strijd om Guadalcanal (Augustus 42 - Februari 43). Guadalcanal is 1 van de Solomon eilanden en die liggen dichter bij Australie dan bij Japan.
Mijn topografische kennis is niet dermate goed dat ik wist dat Guadalcanal een onderdeel was van de Solomon eilanden, maar dan heeft Malick dus een groot deel 'op locatie' gefilmt. Cool. Dat komt op de een-of-andere manier toch ook wel weer terug in de hele sfeer van de film, want het landschap heeft iets heel mystieks en geheimzinnigs. De plekken die je in de film ziet zullen in het echte conflict ook heel wat tragiek hebben meegemaakt...

Rickje
01-11-2003, 17:47
Langdradig, saai en echt niet mijn film.
Ik vond het zonde van mijn geld, want bij deze film viel ik gewoon in slaap.
Normaal gebeurt dat nooit, dus wist ik gewoon dat dit mijn film niet was.

Ron-G
07-03-2004, 13:41
Zelden zo'n slaapverwekkende film gezien, had er meer van verwacht, heb net deze site te laat ontdekt, ondanks hele positieve reactie's hier, vind ik het een waardeloze film, veel te langdradig en alle dialogen te veel uitgesponnen, een plus puntje het geluid is inderdaad heel goed de weinige explosie's zijn goed voer voor je sub......
Nee zonde van mijn geld, ga is even uitzoeken hoe de veiling hier werkt :wink:

Grtz Ron

chimera01
07-03-2004, 13:50
8) 8) 8)

Het is meer een filosofische oorlogsfilm die niet direct gaat over actiescenes maar over de essentie van de mens in oorlog.

Meestervolle film die helaas niet geschikt is voor de grote massa vanwege zijn inhoud.

scheur
08-03-2004, 09:37
Toppertje!!!!!
Bleef nog lang nagalmen nadat ik hem voor het eerst gezien had!!!! :shock:

Rickje
09-03-2004, 15:02
Toppertje!!!!!
Bleef nog lang nagalmen nadat ik hem voor het eerst gezien had!!!! :shock:

Vond je hem niet langdradig? :wink:

scheur
09-03-2004, 19:36
Toppertje!!!!!
Bleef nog lang nagalmen nadat ik hem voor het eerst gezien had!!!! :shock:

Vond je hem niet langdradig? :wink:

In het begin wilde ik hem eigenlijk bijna uitgoien, maar na de grote actiescene is die mee heel erg gaan boeien.

Effe nog iets anders ; er zijn bij deze film ook een aantal scenes gesneuveld en dat verklaard de miniscule rollen van G. Cloony en J. Travolta.

Rickje
11-03-2004, 14:24
Toppertje!!!!!
Bleef nog lang nagalmen nadat ik hem voor het eerst gezien had!!!! :shock:

Vond je hem niet langdradig? :wink:

In het begin wilde ik hem eigenlijk bijna uitgoien, maar na de grote actiescene is die mee heel erg gaan boeien.

Effe nog iets anders ; er zijn bij deze film ook een aantal scenes gesneuveld en dat verklaard de miniscule rollen van G. Cloony en J. Travolta.

Ik zou het zelfs nog niet eens weten want ik sliep al :wink:
En dat heb ik ook gehoord van mijn vader.. die sterren hadden maar kleine rollen in deze film vond hij.. :wink:

Kees Hoekerd
13-04-2004, 14:11
Ik heb deze film meer dan 2 jaar geleden een keer gehuurd en ik vond hem hardstikke saai,dat kan ik me nog wel herinneren.

raampie
13-04-2004, 18:47
Deze film hoeft tenminste niet te imponeren met inhoudsloze actiescenes om boeiend te zijn. Is weer eens wat anders dan een Pearl Harbour of een Black Hawk Down die waarbij de overdonderende beelden dienen om het gebrek aan verhaal te verhullen en de kijkers te verdoven. Dit is een mooie poetische film die niet schreeuwerig wordt gepresenteerd als zijnde waargebeurt terwijl de werkelijkheid heel anders was en de Amerikanen er misschien niet zo goed van af kwamen (zie eerder genoemde voorbeelden).

Verder siert het de bekende(re) acteurs dat zij kiezen voor een kleine rol in een goede film ipv egotripperij in een flut product. Denk hierbij ook aan films als Short Cuts of Magnolia. Mijn motto is dus kwaliteit boven kwantiteit!

PS: Begrijp mij niet verkeerd, want ik hou er ook van om op z'n tijd lekker vermakelijke onzin te kijken. Maar misschien is dit niet ieders ding.

Chris W
10-06-2004, 20:45
ehm, even iets anders.... het beeld kwaliteit vind ik toch wel minder, ik zie de hele tijd een irri paarse verticale streep rechts in beeld... en nu ik weet dat ie er zit, gaat t me irriteren.... niemand opgevallen?

Joost v.d. Ham
10-06-2004, 20:49
Absolute topfilm, staat uiteraard ook in mijn rijtje oorlogsfilms.

Wizz-Art
12-06-2004, 15:31
Heb deze film ook alweer een paar jaar, ik vind Sean Penn en Nick Nolte super in deze film...

HiddeV
12-06-2004, 16:26
goeie film maar niet om nog een keer te kijken, heb het einde van de film gehaald maar met enige moeite omdat ik sommige stukken gewoon te saai vond.

Raymond Gelmers
23-06-2004, 11:50
Wat een ongelooflijke gaaaapfilm.....zzzzzz

Ik heb hem ooit gezien op Video en vond het een echte afknapper.
Veel te veel gezuer en te weinig actie: De balans is naar mijn idee helemaal zoek in deze film.

Maar ja, ieder zijn smaak he

Wizz-Art
24-06-2004, 19:07
Wat een ongelooflijke gaaaapfilm.....zzzzzz

Ik heb hem ooit gezien op Video en vond het een echte afknapper.
Veel te veel gezuer en te weinig actie: De balans is naar mijn idee helemaal zoek in deze film.

Maar ja, ieder zijn smaak he

Weet je ik heb het vermoeden dat jij xxx stukken beter vind qua inhoud en balans :lol:

Dennis Kuijper
06-09-2004, 22:20
Allereerst om te beginnen deze film werd totaal ondergesneeuwd door Saving private ryan(SPR),erg begrijpelijk want deze film mist gewoon de klasse van die film,maar maak The thin red line helemaal niet tot een slechte film.Alleen zoveel nominaties vind ik ook iets teveel van het goede voor deze film,vandaar dat ik snap dat er weinig verzilverd werd.Ook het blik met zoveel bekende acteurs dat opengetrokken is voor deze film vind ik ook niet nodig,denk dat dit meer te maken heeft met lokkertjes naar de bios ivm SPR.Het eerste uur en 3 kwartier vind ik heel sterk,maar verzand daarna in teveel poetische flarden met zweverige muziek die het moeilijk maak om de aandacht bij deze film te houden,de film had voor mij best een half uur korter gemogen,dit komt de film alleen ten goede.De locaties aan het einde van de film vind ik ook veelste veel voor mooie plaatjes en niets zeggen beelden van onder andere papagaaien.Is er dan nog wel wat positief te vertellen over deze film,jawel,het is een mooie film met goed acteerwerk maar om het nou een meesterwerk te noemen,nee.

mac
02-01-2005, 23:02
Dit is echt wel een mooie film, stuk beter dan Saving Private Ryan. SPR is op het begin erg goed, daarna is het een standaard hollywood film.
Je hoort echt de gedachtes van de soldaten, je ziet wat er met hun gebeurt door al het geweld op een echt ontroerende manier, ok het filosofische moet je wel liggen en hij is zo nu en dan langdradig. Maar je moet er gewoon een beetje open voor staan.

Er wordt ook nog goed geacteerd, de cinematografie en de muziek zijn echt prachtig. Dat een paar sterren geen lange tijd screentime krijgen, so what. Die sterren wouden erg graag aan de film meedoen, niet dat Malick aan hun knieen lag. Dat geeft alleen aan hoeveel respect Malick daar in Hollywood wel niet heeft.

Deze film had zeker een paar beeldjes verzilverd moeten krijgen, maar het grote publiek wil toch weer twee uur aan een stuk door knallen zien. Jammer.

erwin payne
04-02-2005, 17:47
beter dan spr vond ik het hem niet
maar het zijn eigenlijk 2 andere soorten films
the thin red line is meer een soort drama je
ziet wat met de soldaten gebeurt als ze in zo'n
heftige oorlog zitten.

en bij spr gaat het weer meer om de actie
zo zie ik het tenminsten
spr vind iedereen denk ik wel goed
en ttrl is egt voor de liefhebbers

je moet ze gewoon niet met elkaar vergelijken

MGdutch
05-02-2005, 22:28
Ik heb deze een tijd geleden gezien en ik vond hem zeker niet slecht. Eigenlijk zou je de film helemaal niet moeten vergelijken met SPR. Bij deze film spelen de psychologische aspecten een veel grotere rol dan de daadwerkelijke veldslagen. Ik ga deze film binnenkort zeker nog eens bekijken en als hij me heel goed bevalt komt de dvd misschien zelfs nog wel in m'n kast te staan 8).

Knoalster
10-09-2005, 23:03
Absolute topoorlogsfilm. Hoort in het rijtje van: Apocalypse now, platoon, When the trumpets are fade en Saving Private Ryan. De beelden zijn prachtig en de film is erg realistisch. Jammer dat er veel flash-backs zijn, maar desondanks misschien toch wel één van de beste oorlogfilms ooit gemaakt.

RickySway
27-10-2005, 09:28
mooi is dat, hoe alle mensen een forumtijd van 4 jaar overbruggen met complimenten over deze film (ofc afraders ook).

Mooie film is dit, maar je moet ervoor in een juiste stemming zijn vind ik.
Zo vond ik 'm de eerste keer zó slecht, dat ik geprobeerd heb 'm terug te brengen om 'm vervolgens om te ruilen voor een andere DVD. Dit mocht niet, omdat ik 'm gekeken had uiteraard, dus bleef hij staan in m'n collectie.

Een jaar later zette ik 'm alsnog weer eens op. In dat jaar ben ik blijkbaar toch enigzins mentaal 'gegroeid', want ik vond 'm gewéldig! Ik kon bijna wel huilen van de emoties die in mij hoog opliepen tijdens het kijken van de film. Hij zette mij dan ook enorm aan het denken.

Maar weer 2 jaar later (vorig jaar), keek ik 'm samen met een goede vriend onder het genot van enkele flessen wijn. Wederom vond ik 'm toen vreselijk traag en kon hij ons niet boeien.

Vandaag liep ik tegen 'The New World' trailer aan (zelfde regisseur). Aan de hand daarvan ben ik maar weer eens Thin Red Line aan het 'bekijken'.
Ik denk dat ik 'm vanavond (nu aan 't werk) maar eens weer ga kijken.

Ik ben benieuwd hoe ik 'm ervaar :)

Richard B.
02-01-2006, 20:27
Nou ik hem voor het eerst sinds tijden weer eens zie moet ik zeggen dat de cast toch echt wel super is. Er zaten natuurlijk al een aantal namen in die in '98 al heel bekend waren (Nick Nolte, John Cusack, Sean Penn, George Clooney, John Travolta, John Savage, Woody Harrelson) maar er zitten er ook een hele rits in die de jaren erna heel bekend geworden zijn (Adrien Brody, James Caviezel, Jared Leto, John C. Reilly, Tim Blake Nelson, Miranda Otto, Nick Stahl). Echt een "who's who" van acteertalent is deze film.

Richard B.
12-09-2006, 21:43
Trouwens nog een tip: de dvd bevat dus geen extra's maar wie wat meer wil weten over het voortraject van deze film moet maar eens het boek 'Gods and Monsters' van Peter Biskind lezen. Dit boek bevat een hoofdstuk waarin beschreven wordt hoe het script tot stand gekomen is, wat een hele strijd geweest is. Malick mag dan wel een erg talentvolle regisseur/schrijver zijn maar sympathiek is ie zeker niet. :?

Swanski
23-11-2006, 14:30
The Thin Red Line (1998)
Van slecht naar heel goed was de situatie gisteren wat film betreft. Deze stond al heel lang op mijn wishlist en na het zien van het best mooie Badlands, eergisteren besteld, gisteren ontvangen en meteen gekeken. Tsja, Malick heeft net als in Badlands duidelijk oog voor de natuur met soms de mooiste shots. Verder valt op dat de 2 grootste acteurs, Travolta en Clooney de minste minuten krijgen wat ik op zich helemaal niet erg vind. De film duurt 2 en een half uur en wordt vaak bestempeld als traag en een moeilijke en lange zit. Nou, ik heb er helemaal NIETS! van gemerkt. Malick neemt je mee naar een lange dromerige en zweverige film waarin ik alleen maar van heb genoten. De film heeft vaak geen actie, maar wanneer er actie is, wordt je er helemaal in meegezogen. Alsof je zelf ook meekruipt in de velden die soms bijzonder mooi, prachtig en knap in beeld zijn gebracht. BOB heeft dat soms ook, maar in TTRL is dat nog wel ff een klasse mooier en unieker in beeld gebracht. Caviezel, Nolte, Penn, Kosteas (geloof ik) en Chaplin (geloof ik) hebben de mooiste rollen waarvan Caviezel de show soms steelt mijn zijn soms unieke dromerige in beeld gebrachte blik en gedachtes. Enig minpuntje in het algemeen zijn de gedachtes die soms té filosofisch zijn waar ik persoonlijk totaal niet aan stoor, maar dat doet ongetwijfeld menig kijker afhaken of een minpunt vinden. Dat ik er niet aan stoor wil niet zeggen dat ik het een toegevoegde waarde vind hebben en denk dan ook dat dat anders en wellicht nog mooier had gekund door vooral inhoudelijk dat anders in te vullen. De wisselwerking is dan wel weer heel goed en geeft het dromerige zweverige gevoel weer extra kracht.

Zoveel zitten lullen en niet over de inhoud? Tsja, ga de film kopen en bekijken wat veel verklaart of juist niet. Begrijpelijk in de top 20 van veel liefhebebrs. In mijn top 20 niet, maar dat zou zo maar de volgende keer wel kunnen. Uitermate bijzondere oorlogsfilm.

8.5