PDA

Bekijk de volledige versie : Onkyo 905 bridgen



vontrapp
22-03-2008, 10:00
Sinds enige tijd heb ik de Onkyo 905.Een verstandshuwelijk want ik vind het een foeilelijk apparaat.
Maar de nieuwe geluidsnormen (True HD etc) wordt door dit apparaat ondersteund,in tegenstelling tot mijn Denon AVC-11.
De tests waren nogal lovend,dus ik heb de Denon (met pijn in het hart) opgeruimd en de Onkyo aangeschaft.
Qua hifi-beleving vind ik de Denon toch een klasse beter,maar op surround gebied en value for money is de Onkyo een echte aanrader.
Nu mijn probleem; volgens de gebr.aanw. moet je de eindversterkers van de front speakers en die van de (door mij niet gebruikte) rear surround kunnen bridgen.
Zodra ik dit doe verdwijnen direct in de set up de center speaker en surround speakers.
De versterker "ziet"ze dan niet meer.
Iemand enig idee wat dit probleem veroorzaakt?

Alexander D
22-03-2008, 11:11
Geen idee. Dat de surround speakers uit de setup verdwijnen is logisch en prettig, dan kun je dat ook niet meer foutief instellen maar de center moet natuurlijk gewoon blijven.

Inkoppertje maaruh: gecontroleerd dat achter alle aansluitingen van speakers enz. goed zitten?

Gerco Stuivenberg
23-03-2008, 16:13
Je kunt de centre en de surround kun alleen bij front A gebruiken.

Front A en Front B maken gebruik van dezelfde eindtrap. Je kunt beide Front-luidsprekers daarom niet tegelijk ingeschakeld hebben wanneer je gebruik maakt van "BTL".

vontrapp
25-03-2008, 20:44
Nee,volgens de specs kun je de einversterkers die voor rear surround dienen (bij 7 kanaalsopstelling) gebruiken om ze aan de fronteindversterker te knopen.
Ik draai met een 5.1 opstelling,dus ik zou dit graag willen toepassen.
Ook bestaat de mogelijkheid om te bi-ampen,het gaat mij puur om extra vermogen te krijgen voor de frontspeakers,met name voor gebruim bij hifi (stereo) weergave.

Gerco Stuivenberg
30-03-2008, 11:53
Volgens de specs kun je de einversterkers die voor rear surround dienen (bij 7 kanaalsopstelling) gebruiken om ze aan de fronteindversterker te knopen.
Ik draai met een 5.1 opstelling,dus ik zou dit graag willen toepassen.
Ook bestaat de mogelijkheid om te bi-ampen,het gaat mij puur om extra vermogen te krijgen voor de frontspeakers,met name voor gebruim bij hifi (stereo) weergave.
Je hebt de volgende mogelijkheden:

Bi-wiring (Bi-power):
Je gebruikt dan de eindtrappen van de surround-back voor de lage en midden tonen en die van de front voor de hoge tonen van de front luidsprekers.

Je moet dan wel luidsprekers hebben die geschikt zijn voor bi-wiring.

BTL:
Je gebruikt dan een eindtrap voor front en surround-back als 1 kanaal voor een front luidspreker. Je sluit dan de + van de luidspreker aan op de + van front en de - van de luidspreker op de + van de surround-back.

De front laat dan de luidspreker dan naar voren bewegen en die van de surround-back de luidsprekers naar achteren. De + en - van beide kanalen hebben dus niet dezelfde funktie zoals bij "bruggen" maar een wisselende. Dit noemen we dan "push-pull".

Je moet dan geen luidsprekers gebruiken met een impedantie van 4 Ohm of lager, maar mag wel luidsprekers met een hogere belastbaarheid.

vontrapp
30-03-2008, 19:35
Volgens de gebr.aanw.bindel je de twee eindversterkers voor het hoofdkanaal.Zodra dit gedaan is verdwijnt de centerspeaker en surroundspeakers uit het menu.
Ik kan ze dan ook niet selecteren.Zodra ik de zaak weer terug breng op "normaal"kan ik center en surround weer terugzetten.

Gerco Stuivenberg
01-04-2008, 21:09
Dit komt waarschijnlijk door het luidsprekerpaar dat je ingeschakeld hebt.

Wanneer je paar B ingeschakeld hebt en paar A of B als bi-amp of BTL gebruikt is het niet mogelijk om gebruik te maken surround. Dit kan alleen bij paar A.

Wanneer je paar B uitschakeld en paar A inschakeld zou je dus wel gebruik kunnen maken van de luideprekers voor "surround" en "centre".8-)

vontrapp
02-04-2008, 07:12
Klopt,maar ik heb geen paar B ingeschakeld.Ik zet de receiver uit om de speakers op de juiste manier aan te sluiten.Wanneer ik de receiver inschakel en vervolgens in het setup menu de Bridge functie inschakel hoor je ook een relais klikken.
Wanneer je dan de configuratie in het setup menu oproept zie je dat center en rear zijn verdwenen en ook niet meer op te roepen zijn.
Wanneer ik de zaak weer terugzet kunnen deze wel geactiveerd worden.
De importeur van Onkyo wordt trouwens Mediamarkt,dus ik houd mijn hart vast of het merk nioet hierdoor gaat devalueren,net zoals Harman Kardon is afgegleden van een voormalig audiofiel merk naar een dozenschuifmerk wat bij iedere discounter is te verkrijgen.

Gerco Stuivenberg
07-04-2008, 22:29
Het kan zijn dat je eerst de surround-back luidsprekers uit moet schakelen in het menu van de 905. Wanneer je ze aan hebt staan kan de receiver misschien denken dat je deze gebruikt voor surround. Door ze uit te schakelen worden ze misschien vrij gegeven zodat je die kanalen kunt gebruiken voor BTL, Bi-amp of zone 2.

Soms moet je een beetje stoeien met de instellingen. :wink:

pretorian22
08-04-2008, 08:30
Het kan zijn dat je eerst de surround-back luidsprekers uit moet schakelen in het menu van de 905. Wanneer je ze aan hebt staan kan de receiver misschien denken dat je deze gebruikt voor surround. Door ze uit te schakelen worden ze misschien vrij gegeven zodat je die kanalen kunt gebruiken voor BTL, Bi-amp of zone 2.

Soms moet je een beetje stoeien met de instellingen. :wink:

voor Bi amp moet je de surround back speakers sowieso uitschakelen in het menu, dit heb ik zelf ook gedaan namelijk ;-)

voor bridgen durf ik niet te zeggen omdat ik me in dat gedeelte niet verdiept had, maar is volgens mij wel duidelijk in de handleiding beschreven (voor zover ik dat in de vogelvlucht zag toen ik hem doorbladerde)

Gerco Stuivenberg
09-04-2008, 21:31
voor Bi amp moet je de surround back speakers sowieso uitschakelen in het menu, dit heb ik zelf ook gedaan namelijk ;-)

voor bridgen durf ik niet te zeggen omdat ik me in dat gedeelte niet verdiept had, maar is volgens mij wel duidelijk in de handleiding beschreven (voor zover ik dat in de vogelvlucht zag toen ik hem doorbladerde)
Voor bi-amp en bridgen gebruik je dezelfde eindtrappen. Je moet dan dus ook de surround-back luidsprekers uitschakelen. :)