PDA

Bekijk de volledige versie : De nieuwe serie Onkyo receivers... TX-SR606 + 706 + 806 + 906



MMDB27
23-03-2008, 22:54
Hallo allemaal,

Ik laatst even bij mijn lievelingswinkel in Amersfoort naar binnen (besthomecinema) en daar rustig een praatje begonnen met de eigenaar.

Omdat ik op zoek ben naar een nieuwe receiver was mijn oog al snel gevallen op de Onkyo 605. Een geweldig apparaat, kan al de nieuwe stijlen aan en is ook nog redelijk geprijst. Wat wil je nog meer.

Nou ten eerste dat hij niet uitverkocht was en ten tweede het nieuwe model.

Na even gesproken te hebben met hem zei hij dat ik nog maar even een paar maandjes (2 of 3) moest wachten want dan zou de nieuwe serie uit komen de 606 (waarschijnlijk ook de 706, 806 en de 906 maar daar heb ik niet naar gevraagd).

En het mooie zou zijn dat de prijs niet eens veel omhoog zou gaan (ongeveer 20 euro)

Na even googlen kwam ik deze specs. tegen.

Weet iemand er meer van?????????

The Progression of Affordable High-Def Home Theater Continues
with Full HD Integration and Video Upscaling
As part of the second generation of Onkyo high-definition-capable receivers, the TX-SR606 is at the forefront of affordable home
theater.The key is to have the most capable version of HDMI.The TX-SR606 provides high-definition video and audio processing for
four source components—another first for Onkyo at this level. From Blu-ray Disc players to gaming consoles and cable/satellite boxes,
you have everything in the digital realm covered.Apart from 1080p video, the TX-SR606 can upscale all video signals to 1080i,
regardless of the connection, for output via HDMI. Onkyo’s own RIHD (Remote Interactive over HDMI) also gives you inter-operability
with the displays and playback components from other leading brands.And with an expanded version of Audyssey’s room correction
technology, the TX-SR606 maintains the fullness of surround sound audio quality at low volume levels.The TX-SR606 offers all-round
excellence rarely seen at this level.
Processing 1080p Video and High-Def Surround Sound
via HDMI 1.3a
With the latest HDMI version and advanced A/V processing
capabilities, the TX-SR606 is a powerful control center for all highdefinition
media, including Blu-ray Disc and HD broadcasts.You can
connect up to four components via HDMI to receive and switch
compatible sources for a pure digital connection to an HDTV.Also, all
multichannel audio—from bit-for-bit streams to standard Dolby
Digital—can be digitally transported via HDMI for processing by the
TX-SR606.This version of HDMI enables CEC (Consumer Electronics
Control), greater bandwidth to deal with higher resolutions, 36-bit
Deep Color™, and high frame rates.
The Full Range of Next-Generation, High-Definition
Surround-Sound Codecs
The TX-SR606 has the decoding technologies—Dolby TrueHD® and
DTS-HD® Master Audio—to enable a lossless, bit-for-bit soundtrack
that is identical to that of the studio master. Both codecs are designed
for the Blu-ray Disc format.The receiver also handles two “lossy”
technologies: Dolby® Digital Plus and DTS-HD® High Resolution Audio.
Dolby Digital Plus has been designed for high-definition video delivered
via disc media, broadcasts and online content. DTS-HD High
Resolution Audio, meanwhile, offers a greater bit rate, a higher sampling
rate, and more channels than the core DTS technology.
HDMI Video Upscaling (to 1080i) and Faroudja DCDi
Edge™ (Directional Correlational Deinterlacing)
Technology
The TX-SR606’s HDMI inputs can receive pristine digital video from
HDMI-enabled components for a single-cable output to a display
device with an HDMI or DVI connection. 1080p video is processed as
it is, but all other signals can be upscaled to 1080i via HDMI. Upscaling
takes the video resolution to pure HD quality, and it better matches
the native resolution of today’s high-definition displays.To further
improve performance on high-definition displays, the TX-SR606 features
a deinterlacing chip with Faroudja DCDi Edge technology, which
effectively eliminates video artifacts.
RIHD (Remote Interactive over HDMI) for System
Control
Courtesy of HDMI 1.3a, the TX-SR606 offers integrated system control
with selected HDMI-compatible high-definition displays, DVD and harddisk
recorders, and Blu-ray Disc players.With one remote control, you
can control several functions, including Standby,Volume Command and
Direct Change. RIHD lets you seamlessly integrate the TX-SR606 with
other leading brand-name devices, including those in the Panasonic
VIERA Link™,Toshiba CE-Link™, Sharp AQUOS Link, and Samsung
Anynet+ ranges.
TX-SR606 7.1-Channel Home Theater Receiver
NPR No. 08N12 02/08
SPECIFICATIONS
AMPLIFIER SECTION
Power Output
Front L/R 140 W + 140 W (6 Ω, 1 kHz, 1 channel
driven, IEC)
Center 140 W (6 Ω, 1 kHz, 1 channel driven, IEC)
Surround L/R 140 W + 140 W (6 Ω, 1 kHz, 1 channel
driven, IEC)
Surround Back L/R 140 W + 140 W (6 Ω, 1 kHz, 1 channel
driven, IEC)
Dynamic Power 210 W (3 Ω, 1 ch)
180 W (4 Ω, 1 ch)
110 W (8 Ω, 1 ch)
THD (Total Harmonic Distortion)
0.08% (Rated power)
Damping Factor 60 (Front, 1 kHz, 8 Ω
Input Sensitivity and Impedance
200 mV/47 kΩ (Line)
Output Level and Impedance
200 mV/2.2 kΩ (Rec out)
Frequency Response 5 Hz–100 kHz/+1 dB, -3 dB (Direct mode)
Tone Control ±10 dB, 50 Hz (Bass)
±10 dB, 20 kHz (Treble)
Signal-to-Noise Ratio 106 dB (Line, IHF-A)
Speaker Impedance 4 Ω–16 Ω or 6 Ω–16 Ω
VIDEO SECTION
Input Sensitivity/Output Level and Impedance
Video 1 Vp-p/75 Ω (Component and S-Video Y)
0.7 Vp-p/75 Ω (Component PB/CB, PR/CR)
0.28 Vp-p/75 Ω (S-Video C)
1 Vp-p/75 Ω (Composite)
Component Video Frequency Response
5 Hz–50 MHz (-3 dB)
TUNER SECTION
Tuning Frequency Range
FM 87.5 MHz–108 MHz
AM 522 kHz–1,611 kHz
FM/AM Preset Memory
40 stations

http://avbuzz.com/bbs/av/av-uploads/2008/03/12/1205322185.JPG
__________________

Alexander D
24-03-2008, 10:59
Er komen zo'n beetje ieder jaar nieuwe modellen van Onkyo dus ook dit jaar kun je die X06 modellen verwachten. Dat ze over twee of drie maanden al leverbaar zijn verwacht ik niet. Misschien een of twee modellen wel en daar zou de 606 als model in de meest populaire prijsklasse zeker bij kunnen zitten. De rest volgt dan echt later in het jaar. Op Areadvd staat ook iets over de 506 en de 576.

http://www.areadvd.com/hardware/2008/av_neuheiten_maerz_2008.shtml

Roger Weerts
24-03-2008, 11:30
Ben bang dat deze serie de nieuwe High-Def audioformaten alleen dmv analoge aansluitingen weergeeft en je de Blu-Ray/HD-DVD speler dus moet laten decoderen.
Dat haal ik uit de info op de Onkyo site (er staat op de voorkant ook geen logo's van HD-Master en weet ik veel wat) en in de specs reppen ze er ook niet over. Hmmmm

Wel mooi dat ie veel HDMI ingangen heeft.

Gr. BG.

Alexander D
24-03-2008, 11:39
Ben bang dat deze serie de nieuwe High-Def audioformaten alleen dmv analoge aansluitingen weergeeft en je de Blu-Ray/HD-DVD speler dus moet laten decoderen.
Dat haal ik uit de info op de Onkyo site (er staat op de voorkant ook geen logo's van HD-Master en weet ik veel wat) en in de specs reppen ze er ook niet over. Hmmmm

Wel mooi dat ie veel HDMI ingangen heeft.

Gr. BG.

:confused:


The TX-SR606 has the decoding technologies—Dolby TrueHD® and
DTS-HD® Master Audio—to enable a lossless, bit-for-bit soundtrack
that is identical to that of the studio master. Both codecs are designed
for the Blu-ray Disc format.The receiver also handles two “lossy”
technologies: Dolby® Digital Plus and DTS-HD® High Resolution Audio.
Dolby Digital Plus has been designed for high-definition video delivered
via disc media, broadcasts and online content. DTS-HD High
Resolution Audio, meanwhile, offers a greater bit rate, a higher sampling
rate, and more channels than the core DTS technology.

MMDB27
24-03-2008, 12:02
Ik denk dat dit zeker eentje is om naar uit te kijken. Die extra hdmi poorten zijn zeker erg handig en zoals je uit de tekst kan halen zijn ze wel compatible met de nieuwste audio formaten.

Ik kon alleen nergens de release date vinden.

Ik heb ook gehoord dat de productie naar China is gegaan ipv Japan en dat daarom misschien de kwaliteit wat achteruit kan gaan.

Maar ja het is makkelijk om er over te praten, we moeten maar gewoon afwachten. Ik denk dat het net als de vorige series een topper gaat worden.

Roger Weerts
24-03-2008, 12:21
Ik denk dat dit zeker eentje is om naar uit te kijken. Die extra hdmi poorten zijn zeker erg handig en zoals je uit de tekst kan halen zijn ze wel compatible met de nieuwste audio formaten.

Ik kon alleen nergens de release date vinden.

Ik heb ook gehoord dat de productie naar China is gegaan ipv Japan en dat daarom misschien de kwaliteit wat achteruit kan gaan.

Maar ja het is makkelijk om er over te praten, we moeten maar gewoon afwachten. Ik denk dat het net als de vorige series een topper gaat worden.

Jongens, het lijkt mij ook sterk, maar leg me dan eens uit waarom bij de 605 wel duidelijk over de nieuwe geluidsformaten wordt gerept, zowel in de tekst als bij de features aan de rechterzijde (de logo's) en er logo's op de receiver staan.

En bij de 506 NIET !!

http://www.eu.onkyo.com/products/product_en_5710611.html 605

http://www.eu.onkyo.com/products/product_en_5868477.html 506

Afbeelding 506 (GEEN HD LOGO's) http://www.eu.onkyo.com/ir_img/15089014_e24ffa366b.jpg

Afbeelding 605 (WEL HD LOGO's) http://www.eu.onkyo.com/ir_img/15072175_f5e5553926.jpg

Ze zouden toch gek zijn bij Onkyo als je de logo's eraf laat (hoe meer logo's , zeker de nieuwe, hoe meer verkoop)

Geef toe, het is een beetje vreemd ?

Gr. BG.

asdonk
24-03-2008, 12:34
je moet dan wel de 606 met de 605 vergelijken, de 506 is de opvolger van de goedkopere en eenvoudigere onkyo 505 die rond de 350 euro kost
de 605 kost rond de 450 euro, heb ik zelf ook en is beslist een mooi apparaat
icm de toshiba ep-35 en een philips bdp7100 blu ray speler
scherm is helaas niet full hd , maar de sony 40v2000 bravia LCD voldoet prima

Roger Weerts
24-03-2008, 12:40
je moet dan wel de 606 met de 605 vergelijken, de 506 is de opvolger van de goedkopere en eenvoudigere onkyo 505 die rond de 350 euro kost
de 605 kost rond de 450 euro, heb ik zelf ook en is beslist een mooi apparaat
icm de toshiba ep-35 en een philips bdp7100 blu ray speler
scherm is helaas niet full hd , maar de sony 40v2000 bravia LCD voldoet prima

Yep, de 506 heeft dat dan waarschijlijk alleen via de analoge inputs.

De logo's staan wel op de 606 : http://www.homecinema-fr.com/forum/files/onkyo606gv7_130.png

Grtz. BG. (Sorry voor mijn domheid ;-) )

asdonk
24-03-2008, 13:52
geen punt, wil je optimaal van hdmi gebruik maken en de nieuwe geluidsformaten als True HD en DD+ dan zal je gewoon minimaal een tx-sr605 moeten aanschaffen

jael
08-06-2008, 22:15
<knip>Hele lap tekst</knip>

http://avbuzz.com/bbs/av/av-uploads/2008/03/12/1205322185.JPG
__________________
De Onkyo 606 een week in mijn bezit. Ik ben al een paar dagen aan het "lessen"om de beste aansluitingen te maken want dat valt nog niet mee. (voor mij althans)
We hebben een LCD TV, UPC HDMI mediabox, een DVD recorder en Video recorder aan te sluiten. Om het geheel via de receiver aan de praat te krijgen gaat nog wel.
Maar ik wil DVD filmen met de home cinema set bekijken. Maar de TV gebruiken buiten de receiver om. Hij gebruikt ca 400 watt stroom. Dus alleen TV zonder de receiver zonder kabels omzetten. Dat heb ik nog niet voor elkaar Wie helpt?

DVDProfilersFilmgek
11-06-2008, 13:39
De Onkyo 606 een week in mijn bezit. Ik ben al een paar dagen aan het "lessen"om de beste aansluitingen te maken want dat valt nog niet mee. (voor mij althans)
We hebben een LCD TV, UPC HDMI mediabox, een DVD recorder en Video recorder aan te sluiten. Om het geheel via de receiver aan de praat te krijgen gaat nog wel.
Maar ik wil DVD filmen met de home cinema set bekijken. Maar de TV gebruiken buiten de receiver om. Hij gebruikt ca 400 watt stroom. Dus alleen TV zonder de receiver zonder kabels omzetten. Dat heb ik nog niet voor elkaar Wie helpt?


Lijkt me toch niet moeilijk, helaas vermeld je zelf niet hoe je het nu hebt aangesloten.

Als je alleen maar TV wilt kijken en dat niet over de versterker wilt laten gaan, waarom sluit je dan niet de UPC HDMI Mediabox rechtstreeks aan op je TV?

Je TV geluid zal je altijd nog wel via de reciever kunnen laten weergeven als je een verbinding tussen je scherm en je receiver maakt. Ook kun je de mediabox nog optisch aansluiten op je receiver om dan indien gewenst het geluid van de tv over je homecinemaset te luisteren.

Je apparatuur kan op allerlei manieren worden aangesloten, er is in jouw opstelling heel veel mogelijk. BTW, je receiver zal dat vermogen (hij staat voor 550 watt) echt niet opnemen als je rustig TV zit te kijken bij een normaal volume.

Gerco Stuivenberg
22-06-2008, 12:42
De Onkyo 606 een week in mijn bezit. Ik ben al een paar dagen aan het "lessen"om de beste aansluitingen te maken want dat valt nog niet mee. (voor mij althans)
We hebben een LCD TV, UPC HDMI mediabox, een DVD recorder en Video recorder aan te sluiten. Om het geheel via de receiver aan de praat te krijgen gaat nog wel.
Maar ik wil DVD filmen met de home cinema set bekijken. Maar de TV gebruiken buiten de receiver om. Hij gebruikt ca 400 watt stroom. Dus alleen TV zonder de receiver zonder kabels omzetten. Dat heb ik nog niet voor elkaar Wie helpt?
Wanneer de TV 2 HDMI aansluitingen heeft, gebruik je er 1 voor de mediabox en de andere voor de receiver. Geluid doe je dan optisch of coaxiaal naar de receiver omdat je daar geen HDMI voor nodig hebt.

Bij HDTV is het geluid nl. gewoon SD. :sad:

Alexander V
24-06-2008, 23:09
Ik heb nu een Denon 3802 staan maar wil naar een HDMI apparaat toe.
Aangezien ik een HD speler, PS3 en een laptop aan wil sluiten wil ik minimaal 3 en het liefst 4 HDMI poorten op mijn reciever. Mijn eerste keuze hiervoor waren een Denon 3808 of Onkyo 805, maar deze 606 voldoet ook wel aan mijn eisen.... denk ik....

Ga ik in geluidskwaliteit er veel op achteruit als ik mijn 3802 vervang door een 606?

Alexander D
25-06-2008, 07:50
De kwaliteit is hard omhoog gegaan in receiverland, ik zou dus zeker gaan luisteren want alhoewel de klank anders zal zijn, hoeft het zeker niet minder te zijn.

Nyarlathotep
27-06-2008, 16:16
Heb ook de 606 besteld, voor 456 euri´s incl. verzending. Hopelijk heb ik hem morgen, en dan begint voor mij het leuke avontuur. Dit dingetje is namelijk het begin van mijn eerste echte home cinema set :)
Speakers moeten nog, alsmede een lekker grote tv. Uiteraard zal ik als alles compleet is wat plaatjes schieten!

johnsmeets
27-06-2008, 18:24
de 606 is nice goede prijs
een nadeel ten opzichte van de 9 serie 1080i ipv 1080p (upsampling)geeft wel 1080p door van een blu ray speler als ik het goed gelezen heb

Tiger0120
27-06-2008, 21:23
het schijnt dat de monitor uitgang van de 606 niet functioneerd. heb al diverse klanten gehad die het niet voor elkaar kregen en via de test opstelling lukte het ook niet. Onkyo duitsland zegt ja ons menu werkt alleen nog maar via HDMI. Dan vraag ik me toch sterk af waarom die monitor out er nog op zit. Heeft iemand van jullie ervaring .....

johnsmeets
27-06-2008, 23:51
netweer wat nadelen gelezen over de 606 buiten de 1080i toch maar effe doorsparen voor de 905:)

Alexander D
28-06-2008, 10:42
netweer wat nadelen gelezen over de 606 buiten de 1080i toch maar effe doorsparen voor de 905:)

Waarom van de instapper doorsparen naar de topper? Er zit nog genoeg moois tussen. ;)

johnsmeets
28-06-2008, 13:40
905 heeft 4 hdmi in en een uit alles word geupsampled naar 1080P het vermogen is goed , kan er geen negatieve dingen over vinden, alles lager heeft minpunten de 606 teveel voor mij(na bestudering test op oa een paar duitse sites,waarvan ik weet dat ze goed en accuraat zijn)

Ludo Keeris
29-06-2008, 10:48
Kun je eens aangeven dan wat die minpunten voor jou zijn?

johnsmeets
29-06-2008, 12:29
geen 1080p maar 1080i van andere apperatuur
te weinig vermogen(gehoord op dit of ander forum?) geluid viel dus tegen
harder zachter maakt geluid(volgens een duitse gebruiker)
in een test stond dat er betere te krijgen waren voor dit geld
de tests kan ik zo een twee drie niet vinden sorry was een halve dag uitvoerig zoekn op internet(veel in duitsland) testberichten audio stereoplay
heb ze niet gebookmarkt omdat ik voor de 905 wil gaan

johnsmeets
29-06-2008, 12:33
de test waren niet van overenthousiaste gebruikers die meestal alles de hemel in prijzen van wat ze kopen(vind niet dat je daar veel aan hebt)uds daar hecht ik over het algemeen weinig waarde aan:)

johnsmeets
29-06-2008, 12:37
een gevonden
begrijp me niet verkeerd voor dit geld is hij ok maar wacht effe en geef liever een paar euro meer uit
http://www.stereoplay.de/Testbericht/Onkyo-TX-SR-606_3518137.html

DVDProfilersFilmgek
29-06-2008, 16:01
een gevonden
begrijp me niet verkeerd voor dit geld is hij ok maar wacht effe en geef liever een paar euro meer uit
http://www.stereoplay.de/Testbericht/Onkyo-TX-SR-606_3518137.html

wacht effe..... een paar euro:confused:

Bijna 1000 euro:shock: prijsverschil, dan mag het ook wat beter zijn, maar of het die 1000 euro waard is, dat zal toch eenieder voorzichzelf moeten afwegen. Hoop geld voor een kachel:wink:

De 606 heeft een zeer goede prijskwaliteits verhouding en als je geen preout nodig hebt... en een A-B luidsprekeraansluiting niet mist....

Alle waar naar zijn geld, en niet iedereen zal zo maar even die "paar" euro meer uitgeven om net weer een heel klein stapje beter te kunnen gaan, of niet, omdat de luidsprekers vaak nog een beperkende factor zijn. Een duurdere versteker wil nog niet zeggen dat het in alle gevallen beter wordt:) Ik zou me best redden met een 606, maar heb er nog niet 1 nodig, de oude speelt nog steeds naar tevredenheid.

Alexander V
30-06-2008, 13:33
Die 606 heeft alleen 1080i upscaling, maar als je er gewoon een PS3 of HD-DVD insteekt dan stuurt ie het 1080P signaal toch wel gewoon door?

johnsmeets
30-06-2008, 13:57
ja alles wat orgineel 1080p heeft word gewoon doorgeven

elvis
06-07-2008, 19:26
ik heb hem ook gekocht 606 een prima ding stuk beter wat ik eerst had ik kon alles via hdmi aan sleuten prima beeld en vooral dat die maar 499 euro

Nyarlathotep
14-07-2008, 11:44
Een beetje tv van tegenwoordig, alsmede een blu-ray speler zijn zelf al in staat te upscalen naar 1080p, dus dat de 606 tot 1080i gaat is voor mij iig totaal niet belangrijk...

Raymond Gelmers
15-07-2008, 15:44
IS er nou veel verschil tussen de 606 en de 605?

Ik heb al een maand of 3 de 605 en het is echt een super receiver. Ben wel benieuwd wat ik nou "extra" had gehad als ik wel het geduld op had kunnen brengen :-)

johnsmeets
15-07-2008, 15:53
die vraag is makkelijk te beantwoorden
zoek met name maar eens in duitse testen
het antwoord is ja:)

Rick Lanting
22-07-2008, 22:44
Sinds vandaag heb ik ook een TX-SR606, die me tot op heden nog op geen enkel punt tegenvalt.

Een vooruitgang t.o.v. mijn Harman/Kardon AVR130 is buiten de HDMI poorten en HD audioformaten dat het menu op de TV wordt getoond, wat een en ander gemakkelijker maakt.

Resten mij enkel nog 2 vraagstukken waar ik niet uit kom:

1. Ik heb een Samsung DCB-H360R HDTV decoder (Ziggo) en ik krijg via HDMI op geen enkele manier geluid. Hiervoor had ik hem op Component hangen, aangezien mijn TV vol zat met HDMI, de audio ging toen via optical. Als ik nu een optical kabel aansluit heb ik gewoon geluid (nadat ik de juiste poort toewijs), maar via HDMI lijkt dit tot op heden nog onmogelijk. Ik heb alle mogelijke instellingen in de Samsung nagelopen en geprobeerd, van HDMI A t/m D totDolby Digital On/Off. Als iemand hier een antwoord op heeft, graag!

2. Ik heb HDMI nu vol zitten met een PS3 (1080p), HD DVD (1080p), laptop HDMI (1080p) en bovengenoemde HDTV decoder (1080i). Daarnaast heb ik via Component mijn CD/DVD-speler aangesloten. Die ondersteunt zelf maximaal 576i/p en nu kan ik to 1080i upscalen met de Onkyo, maar als ik 1080i selecteer als HDMI output, dan onthoud hij die instelling ook voor de PS3, HD DVD en laptop. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus ik hang nu op 1080p/1080p/1080p/1080i/576p, wat ik graag 1080p/1080p/1080p/1080i/1080i zie worden en geen 1080i(5x). Enig idee hoe ik dit op los?

Over het geluid ben ik zeer tevreden, de auto setup werkt ook verbazingwekkend goed. De afstand tot de boxen is tot in 10cm nauwkeurig geschat, zelfs van mijn sub, en ik heb een veel evenwichtiger en sprankelender geluidsbeeld dan met mijn H/K receiver.

Tot nu toe is hij elke euro waard.

Alexander V
09-08-2008, 18:32
Ik heb mijn Denon 3802 vervangen voor een Onkyo 606, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik wel wat minpunten heb. Allereerst (en meest irritant) is dat die ruist op mijn speakers als het volume boven de 55 staat wanneer er weinig te horen is van een geluidstrack (of bijvoorbeeld in het ps3 menu). Ten tweede lijkt ie een behoorlijk stuk scheller dan mijn Denon.

En tot slot doet de afstandsbediening raar, het lijkt erop dat die af en toe gewoon besluit om een ander apparaat aan te gaan sturen. dan moet ik weer de 'reciever' toets indrukken voor ik iets met de AB kan doen.

Rick Lanting
10-08-2008, 00:32
Van het ruis probleem wat jij aangeeft (boven de 55) heb ik ook last. Al is het onder de 50 bij mij niet hoorbaar en ik moet ook zeggen dat het volume bij mij zelden hoger dan 45/50 gaat. Als dat al het geval is, dan is het bij een actiefilm zoals Cloverfield onlangs nog en dan heb ik er toch geen last van.

Dat hij scheller klinkt, kan kloppen. Ik vind hem ook anders klinken dan mijn Harman/Kardon, die erom bekend staan warm te klinken. Neemt niet weg dat ik hem niet te schel vind klinken en het ook veel uitmaakt of je de audio setting op "Pure Audio", "Direct" of "Multi Channel" hebt staan. In Pure Audio mode vind ik het geluid ook niet echt denderend. Ik geef de voorkeur aan de Multi Channel mode met Auddysey aan, dit aangezien je speakers dan ook profiteren van de automatische set-up die je als het goed is hebt gedaan. In deze mode vind ik het geluid mooi egaal en met goede diepgang en details.

De afstandsbediening doet tevens dienst als universele vervanger van je andere apparatuur. Al moet ik zeggen dat van alle codes die in het bijgeleverde boekje staan er slechts 1 het doet, mijn TV. En laat ik juist die niet nodig te hebben, want die zet ik aan, springt automatisch op HDMI1 en klaar, de rest loopt via de Onkyo.

Het klopt dus als jij bijvoorbeeld je PS3 op de GAME/TV ingang aangesloten hebt (zoals ik) en je drukt op die knop om de Onkyo naar die ingang om te zetten, dat je dan in de GAME/TV a.b. mode zit. Hij denkt dan dat je (op het volume na) je receiver niet meer wilt bedienen en doet dus dienst als vervanger voor je afstandsbediening van dat apparaat. Helaas werkt dat dus in 9 van de 10 gevallen niet. Je zult nadat je een ingang/mode gekozen hebt dus altijd weer 1x op de receiver knop moeten drukken.

coolsnarf
23-09-2008, 10:45
Ik wil de 606 gaan kopen. De volgende apparaten gaan erop aangesloten worden:
Ps3;Xbox360;Wii;evt.PC. Het is dus voornamelijk voor gamen en films kijken (maakt dit nog uit in je keuze?)
Nu wil ik graag weten wat voor speakers er voor een schappelijke prijs het beste bij passen? en aan wat voor bedrag moet ik dan denken?

Ik weet dat dit lastig te zeggen is, maar ik heb gewoonweg geen verstand van speakers en luisteren in de winkel......ach ik hoor het echte verschil niet.
Dus als iemand mij een suggesties kan doen!

DVDProfilersFilmgek
23-09-2008, 16:21
Ik wil de 606 gaan kopen. De volgende apparaten gaan erop aangesloten worden:
Ps3;Xbox360;Wii;evt.PC. Het is dus voornamelijk voor gamen en films kijken (maakt dit nog uit in je keuze?)
Nu wil ik graag weten wat voor speakers er voor een schappelijke prijs het beste bij passen? en aan wat voor bedrag moet ik dan denken?

Ik weet dat dit lastig te zeggen is, maar ik heb gewoonweg geen verstand van speakers en luisteren in de winkel......ach ik hoor het echte verschil niet.
Dus als iemand mij een suggesties kan doen!

Suggestie:

Ga leren luisteren!

Neem er de tijd voor!

Wees niet lui!

Budget..... wees eens eerlijk wat heb je over voor een beetje knap geluid?

Hoeveel ruimte heb?
Moeten het kleine of grote speakers zijn?
Wil je een satelliet set met actieve sub of wil je echte(full range) speakers?
Moeten het vloerspeakers, boekenplank- , muurhangers of zuiltjes zijn?

En als je echt te lui bent en het maakt je niet al teveel uit, bespaar je dan de 606 en neem dan een gamerssetje zoals de Logitech Z5500:idea: :bier:

coolsnarf
23-09-2008, 16:43
ik heb nu een setje van creative. Het voldoet wel hoor, maar ik hoor wel het verschil tussen een "echte" set en die creative. Dat scheelt echt wel een stuk. Nu weet ik dat die logitech wel beter is, maar zelfs dan......dus ik wil wel een echte set kopen die voorlopig weer voldoet!

Ik ben al een maand of 3 telkens op koopavonden in de stad om te kijken/luisteren.
Het probleem is dat de opgestelde setjes altijd de toppers zijn. Dit is dan ook meteen te zien aan de prijs en om eerlijk te zijn vind ik dat ietwat te duur. Daarbij, zoals ik al zei, heb ik verder ook geen verstand van speakers.
Ik weet niet of het reeel is, maar mijn budget (incl de 606) is +- 1000.

De ruimte is ongeveer 3,5x5.
Ik begrepen dat zuilen (voor de front speakers) het beste geluid geven en voor de achter speakers is het het makkelijkst als ze op te hangen zijn.

Roy de Jong
23-09-2008, 17:27
Ik heb de topic titel even aangepast naar de X06 serie van dit jaar.
Zo kan de zoekfunctie ook optimaal gebruikt worden. ;)

Rick Lanting
24-09-2008, 15:26
ik heb nu een setje van creative. Het voldoet wel hoor, maar ik hoor wel het verschil tussen een "echte" set en die creative. Dat scheelt echt wel een stuk. Nu weet ik dat die logitech wel beter is, maar zelfs dan......dus ik wil wel een echte set kopen die voorlopig weer voldoet!

Ik ben al een maand of 3 telkens op koopavonden in de stad om te kijken/luisteren.
Het probleem is dat de opgestelde setjes altijd de toppers zijn. Dit is dan ook meteen te zien aan de prijs en om eerlijk te zijn vind ik dat ietwat te duur. Daarbij, zoals ik al zei, heb ik verder ook geen verstand van speakers.
Ik weet niet of het reeel is, maar mijn budget (incl de 606) is +- 1000.

De ruimte is ongeveer 3,5x5.
Ik begrepen dat zuilen (voor de front speakers) het beste geluid geven en voor de achter speakers is het het makkelijkst als ze op te hangen zijn.
Zo te zien zit jij in een zeer vergelijkbare situatie als ik een tijdje terug. Ongeveer hetzelfde budget, grootte van ruimte en zelfde receiver op het oog.

Zelf maak ik nu enige tijd gebruik van de Onkyo TX-SR606 receiver in combinatie met JBL Northridge E80 fronts (bi-amped) en mijn "oude" Harman/Kardon HKTS7 set die zorg draagt voor de center, surrounds en subwoofer. Dankzij de Audyssey afstelling in de Onkyo (automatische fine-tuning d.m.v. bijgeleverde setup microfoon) is het geluid nu goed verdeeld tijdens films.

De JBL speakers hebben mij 149 per stuk gekost bij de RAF/Staffhorst in de aanbieding, de Onkyo receiver heb ik voor 500 online gekocht, maar moet inmiddels wel voor 400-450 te verkrijgen zijn. Dus dan houd je nog 200-300 over om een center, subwoofer en 2 surrounds bij uit te zoeken. Je kan natuurlijk ook een compleet 5.1 speaker setje kopen (geen computermeuk van Creative of Logitech, maar home cinema apparatuur van JBL, KEF, Harman/Kardon, Sony, etc...) en zo je 5.1/7.1 set compleet maken.

Persoonlijk vind ik dat de surrounds van mijn Harman/Kardon HKTS7 surround set prima voldoen, evenals de subwoofer. Alleen de center krijg teveel te verduren t.o.v. de fronts. Dus wellicht dat ik daar binnenkort nog eens een center uit de JBL Northridge serie voor aanschaf.

coolsnarf
25-09-2008, 11:38
ok bedankt voor je reactie, ik zal er eens naar kijken naar die JBL serie en dan vergelijkbare opties ook bekijken. Dan kom ik daar vast wel uit!

nog 1 vraagje....maakt het uit of je fronts en rears van verschillende merken te kopen, of is dit een risico dat het geluid niet bij elkaar "past"?

Alexander D
25-09-2008, 17:03
Die kans bestaat. Er zit al geluidsverschil tussen verschillende series van een fabrikant dus bij voorkeur speakers kopen uit dezelfde serie.

DVDProfilersFilmgek
25-09-2008, 18:14
ok bedankt voor je reactie, ik zal er eens naar kijken naar die JBL serie en dan vergelijkbare opties ook bekijken. Dan kom ik daar vast wel uit!

nog 1 vraagje....maakt het uit of je fronts en rears van verschillende merken te kopen, of is dit een risico dat het geluid niet bij elkaar "past"?

Je hebt een budget van ruim 500 euro voor een speakerset.... in weze is dat aan de lage kant, maar er is ook voor dat bedrag leuk spul te koop. Hele hoge eisen mag je in weze niet stellen, bedenk dat bij een liefhebber de sub alleen al het dubbele kost en men dat betaald voor een setje frontspeakers of de nog grotere liefhebbers voor 1 frontspeaker.

Maar goed, ga voor 1 merk, en van dat merk alles in dezelfde serie. Er is een uitzondering, de sub draagt niet bij aan het klankbeeld, deze mag wel van een ander merk zijn.... en hoe groter en zwaarder hoe.....

Een voorbeeld van een zuilensetje:

http://images.kieskeurig.nl/images/product_big/E5261295A50BB281C1256F9400775A76_big.jpg


Weet niet of het nog te koop is, was een setje dat bij velen in de smaak viel en is van Pioneer.

Een knap setje van Mordaunt Short (de Genie)

http://images.kieskeurig.nl/images/product_big/C1A1FD5E9DB18094C1256F9400761D15_big.jpg

Je kan ook losse onderdelen kopen van speakersets van de wat betere merken en aldus je set in onderdelen opbouwen.... er is op speakergebied onnoemelijk veel mogelijk, in allerlei prijsklassen en in allerlei soorten en maten en klanken, je kan het bijna niet zo gek bedenken en het is wel mogelijk..... maar je moet wel over een portie geduld beschikken om wat te vinden dat helemaal bij je past.

coolsnarf
26-09-2008, 08:04
en als ik nou bv voor de JBL Northridge serie ga.... moet ik dan kijken naar 2 zuilen en 2 boekenplank speakers of is 4 zuilen een betere optie (koop in beide gevallen nog een sub erbij)?

Alexander D
26-09-2008, 08:10
en als ik nou bv voor de JBL Northridge serie ga.... moet ik dan kijken naar 2 zuilen en 2 boekenplank speakers of is 4 zuilen een betere optie (koop in beide gevallen nog een sub erbij)?

In principe wil je overal gelijke speaker, alleen dan heb je overal hetzelfde geluid. Grote speakers voor achter willen mensen vaak niet en is ook vaak wat overdreven. Is ook afhankelijk van je ruimte en nog wat zaken.

coolsnarf
26-09-2008, 08:30
tja mijn woonkamer is niet erg groot, maar het ergste is nog wel dat de indeling wat onhandig is. Ik weet dus niet zeker of ik de boxen wel goed kan ophangen, daarom dacht ik aan 4 zuilen. Kweet alleen niet of dit een beetje "te" is voor zo'n klein oppervlak

DVDProfilersFilmgek
26-09-2008, 15:41
en als ik nou bv voor de JBL Northridge serie ga.... moet ik dan kijken naar 2 zuilen en 2 boekenplank speakers of is 4 zuilen een betere optie (koop in beide gevallen nog een sub erbij)?

Zoiets als dit is ook mogelijk:

http://www.bestsellers.eu/product_info.php?products_id=3488&ref=kieskeurig

Je mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos, je dient alles uiteindelijk toch zelf te beslissen en voor je eigen smaak qua geluid te gaan. Een compromie in de inrichting van je woning is soms nodig, maar als je geen lastige partner hebt en je speakers niet achter de gordijnen hoeft te stoppen, dan heb je het al weer een heel stuk makkelijker;-)

Gerco Stuivenberg
28-09-2008, 12:17
tja mijn woonkamer is niet erg groot, maar het ergste is nog wel dat de indeling wat onhandig is. Ik weet dus niet zeker of ik de boxen wel goed kan ophangen, daarom dacht ik aan 4 zuilen. Kweet alleen niet of dit een beetje "te" is voor zo'n klein oppervlak
Je bent niet verplicht om boekenplankers op te hangen. Op een standaard of boekenplank plaatsen kan natuurlijk ook.

Het zuilensetje van Pioneer wat DVDPF laat zien is trouwens ook niet te groot voor een kleine woonkamer. ;)

coolsnarf
29-09-2008, 11:01
Zoiets als dit is ook mogelijk:

http://www.bestsellers.eu/product_info.php?products_id=3488&ref=kieskeurig

Je mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos, je dient alles uiteindelijk toch zelf te beslissen en voor je eigen smaak qua geluid te gaan. Een compromie in de inrichting van je woning is soms nodig, maar als je geen lastige partner hebt en je speakers niet achter de gordijnen hoeft te stoppen, dan heb je het al weer een heel stuk makkelijker;-)
ik had idd ook al zitten kijken naar deze speakerset. Ze zijn ook los te koop (dan kan ik ze in het zwart aanschaffen) voor ongeveer dezelfde prijs. ik ga thuis ff overleggen, of het erin mag ;)


Je bent niet verplicht om boekenplankers op te hangen. Op een standaard of boekenplank plaatsen kan natuurlijk ook.

en op de grond zetten? is dat ook een optie, of verlies je dan het geluid?

DVDProfilersFilmgek
29-09-2008, 17:55
ik had idd ook al zitten kijken naar deze speakerset. Ze zijn ook los te koop (dan kan ik ze in het zwart aanschaffen) voor ongeveer dezelfde prijs. ik ga thuis ff overleggen, of het erin mag ;)


en op de grond zetten? is dat ook een optie, of verlies je dan het geluid?

Niks mis mee om een vloerstaander op de grond te zetten, maar een boekenplank speaker of satelliet zet je niet op de grond...... daar staat de doodstraf op:mrgreen:

Speakers staan op oorhoogte, voor de lage en het sub lage is het niet nodig, maar de hoge en middentonen komen toch het best op oorhoogte over:idea:

DVDProfilersFilmgek
29-09-2008, 18:02
BTW.....

Heel belangrijk, je hebt er toch niet alleen naar gekeken?

Ga echt eens naar wat speakers luisteren, met wat oefenen kan er een wereld voor je open gaan. Wees nooit gehaast met de aanschaf, een goede speakerset die naar je smaak is kan je vele tientallen jaren dienen, laat je set je met plezier dienen.

Heb zelf speakers die mij al heel lang dienen, en ik ben er nog lang niet op "uitgekeken" en de aanschaf duurde ook wel een paar maandjes.... met speakers..... je kan het vergelijken of je een partner voor het leven gaat kiezen, wees zorgvuldig:idea: (y)

coolsnarf
29-09-2008, 18:30
BTW.....

Heel belangrijk, je hebt er toch niet alleen naar gekeken?

Ga echt eens naar wat speakers luisteren, met wat oefenen kan er een wereld voor je open gaan. Wees nooit gehaast met de aanschaf, een goede speakerset die naar je smaak is kan je vele tientallen jaren dienen, laat je set je met plezier dienen.

Heb zelf speakers die mij al heel lang dienen, en ik ben er nog lang niet op "uitgekeken" en de aanschaf duurde ook wel een paar maandjes.... met speakers..... je kan het vergelijken of je een partner voor het leven gaat kiezen, wees zorgvuldig:idea: (y)
ik heb de JBL speakers in combi met de Onkyo 606 gehoord. Het klonk mij zeer goed in de oren, maar ja, ik heb dan ook niet heel veel vergelijkings materiaal. Vind vooral van de Onkyo een pluspunt dat deze zichzelf kan instellen (als dat ook echt goed werkt!)
Ik ben verder in de buurt niks tegengekomen waar ik naar kan luisteren wat +-1200 euro kost, je gaat dan al gauw naar de 2500 euro. Alles is echt veel duurder. Dat komt ook omdat deze JBL speakers eruit gaan. Ze hebben ze er speciaal voor neergezet met een leuk prijsje erbij!

-edit- trouwens even over de center in het algemeen: bij mij kan die eigenlijk alleen maar een centimeter of 40 onder de tv komen te staan; is dit erg, of kan ik hem dan iets omhoog kantelen zodat het niet uitmaakt?

DVDProfilersFilmgek
29-09-2008, 19:19
ik heb de JBL speakers in combi met de Onkyo 606 gehoord. Het klonk mij zeer goed in de oren, maar ja, ik heb dan ook niet heel veel vergelijkings materiaal. Vind vooral van de Onkyo een pluspunt dat deze zichzelf kan instellen (als dat ook echt goed werkt!)
Ik ben verder in de buurt niks tegengekomen waar ik naar kan luisteren wat +-1200 euro kost, je gaat dan al gauw naar de 2500 euro. Alles is echt veel duurder. Dat komt ook omdat deze JBL speakers eruit gaan. Ze hebben ze er speciaal voor neergezet met een leuk prijsje erbij!

-edit- trouwens even over de center in het algemeen: bij mij kan die eigenlijk alleen maar een centimeter of 40 onder de tv komen te staan; is dit erg, of kan ik hem dan iets omhoog kantelen zodat het niet uitmaakt?

Die luisterervaring is belangrijk, en inderdaad wordt het wat moeilijker om een plek te vinden waar je naar speakers kan luisteren, de internetaankopen maken dat ook steeds moeilijker. Het zal mij niet verbazen als er iemand opstaat en een plek gaat aanbieden waar je allerlei speakers kunt gaan beluisteren.... maar dan wel tegen betaling :!: en terecht(y)

Je center....ik heb hetzelfde probleem, er staat een 55inch scherm voor mijn neus, en op ooghoogte. Om de center op oorhoogte te krijgen zou ik hem midden in mijn TV moeten prakken... dat komt de beeldkwaliteit niet ten goede, zo kom je tot een compromie, bij mij staat de center zo hoog mogelijk onder mijn tv, met een ligt hellende hoek naar boven, maar of dat helpt....

coolsnarf
30-09-2008, 07:41
ik heb bedacht om toch maar de speakers even uit te stellen. Kan ik en nog een beetje sparen en iets meer tijd nemen om te luisteren!
Wel nog het volgende....Nu wil ik het geheel in etappes aanschaffen en wil dan beginnen met de onkyo 606 te kopen, maar kan ik deze dan tijdelijk op mijn magere computer boxjes (setje van creative) zetten, of blaas ik deze meteen op? Want anders moet ik ook de 606 aanschaf nog even uitstellen.
Overigens zal ik dan wel een losse sub kopen!

edwinvb
23-10-2008, 06:58
de 706 ziet er interessant uit
dit vanwege de audio wat er uit kan (hd master, dts-hd, true hd)
is dit echt zo mooi?
iemand al ervaringinen ermee?
zo ja, vertlel.......

heb nog steeds een setje met dolby en dts....
ben benieuwd of het nu een wereld van verschil is....
vertel en maak me nieuwgierig......

Roy de Jong
23-10-2008, 10:21
de 706 ziet er interessant uit
dit vanwege de audio wat er uit kan (hd master, dts-hd, true hd)
is dit echt zo mooi?
iemand al ervaringinen ermee?
zo ja, vertlel.......

heb nog steeds een setje met dolby en dts....
ben benieuwd of het nu een wereld van verschil is....
vertel en maak me nieuwgierig......

Ik zit er zelf ook op te wachten, hij is nog nergens voorradig.
Bij de diverse winkels kom ik alleen de 606 en de 906 en sporadisch de 806 tegen.

Ago
31-10-2008, 11:17
Ik zit er zelf ook op te wachten, hij is nog nergens voorradig.
Bij de diverse winkels kom ik alleen de 606 en de 906 en sporadisch de 806 tegen.
ik zie zat winkels die ze hebben, maar in een week tijd kan veel veranderen :razz:

Gandalf the funny
16-11-2008, 10:05
WIE WIL MIJ HELPEN!?

Ik heb nu een Onkyo AV receiver TX-SR606 receiver.
Verder een gewone breedbeeldtv nog en een Blu-ray BDP-S550.
Boxen: JBL CS460. (5.1)
Het gaat me voor nu om het geluid. Ik krijg alleen maar goed geluid als ik stereo all channels kies... DIt kan natuurlijk niet. Ik krijg met geen mogelijkheid doly surround of truHD/HD-DTS. En daar heb k 'm juist voor gekocht.

Ik heb een HDM (1) lopen en ook optische kabel (1).
Hoe moet ik dit voor elkaar krijgen? Ik heb de handleidingen al tig keer doorgelopen en alles aangepast enz enz.... Weet t even niet meer. ;-(

Frank K.
16-11-2008, 12:05
Niet echt de bedoeling lijkt me dat je en een topic opent voor deze vraag en dan ook nog je vraag stelt in een ander topic.

Gandalf the funny
16-11-2008, 12:13
Je hebt gelijk. Sorry. Ben nog niet zo thuis in nieuw topic plaatsen. Vandaar dus ook hier geplaatst...

DVDProfilersFilmgek
16-11-2008, 12:13
WIE WIL MIJ HELPEN!?

Ik heb nu een Onkyo AV receiver TX-SR606 receiver.
Verder een gewone breedbeeldtv nog en een Blu-ray BDP-S550.
Boxen: JBL CS460. (5.1)
Het gaat me voor nu om het geluid. Ik krijg alleen maar goed geluid als ik stereo all channels kies... DIt kan natuurlijk niet. Ik krijg met geen mogelijkheid doly surround of truHD/HD-DTS. En daar heb k 'm juist voor gekocht.

Ik heb een HDM (1) lopen en ook optische kabel (1).
Hoe moet ik dit voor elkaar krijgen? Ik heb de handleidingen al tig keer doorgelopen en alles aangepast enz enz.... Weet t even niet meer. ;-(


Mmmm, die gebruiksaanwijzingen worden ook met de dag beroerder, maar je moet er niet door lopen, maar ze lezen(y)

Oke, je hebt een HDMI kabel in de Blu-ray BDP-S550 en achter in de receiver. Je kiest op de receiver die HDMI aansluiting waarop de speler is aangesloten en op de speler kies je het soundformaat dat je wil horen..... appeltje eitje Oh....niet en de optische en de HDMI aansluiten, je wilt toch het best mogelijke geluid, dan ga je via de HDMI en niet via optisch, deze kabel dus even loskoppelen, geeft alleen maar verwarring.

Misschien dat je op je speler nog moet aangeven dat het geluid via de HDMI kabel naar buiten moet, en op de receiver zul je waarschijnlijk nog kunnen instellen welke bron je koppelt aan welke HDMI ingang, maar dat staat allemaal in de gebruiksaanwijzingen.

Als ik naast je zou wonen, dan was het al sneller werkend geweest dan dat ik dit kan typen;)

Geef de moed niet op, het gaat je lukken, zeker met de handleidingen erbij:!:

Roffa
05-12-2008, 10:18
hallo allemaal. ik ben nieuw hierzo en heb gelijk een vraag

heb pas een samsung full hd 100Hz tv gehaald. De nieuwste in de serie. ook heb ik de onkyo 606 gehaald. nu zoek ik alleen nox leuke boxen ervoor. mijn budget wat ik nog over heb is 700 euro. eigenlijk niet genoeg maar heb geen zin om verder te sparen omdat ik nu al lekker ervan wil genieten. Ik wil boxen hebben om op te hangen.

Welke zijn aan te raden?? ik heb er echt geen verstand van. Nou ja wel een beetje maar weet echt niet welke boxen ik zou moeten nemen. misschien dat iemand hier ervaring mee heeft en zelf al iets lekkers thuis heeft staan.

Ik hoop op een snel antwoord. alvast bedankt

Albert Kostwinder
05-12-2008, 11:10
hallo allemaal. ik ben nieuw hierzo en heb gelijk een vraag

heb pas een samsung full hd 100Hz tv gehaald. De nieuwste in de serie. ook heb ik de onkyo 606 gehaald. nu zoek ik alleen nox leuke boxen ervoor. mijn budget wat ik nog over heb is 700 euro. eigenlijk niet genoeg maar heb geen zin om verder te sparen omdat ik nu al lekker ervan wil genieten. Ik wil boxen hebben om op te hangen.

Welke zijn aan te raden?? ik heb er echt geen verstand van. Nou ja wel een beetje maar weet echt niet welke boxen ik zou moeten nemen. misschien dat iemand hier ervaring mee heeft en zelf al iets lekkers thuis heeft staan.

Ik hoop op een snel antwoord. alvast bedankt

€ 700,-- is inderdaad weinig als je een 5.1 set wilt kopen van enig niveau (in principe kan het wel maar verwacht geen top set voor je Onkyo).

Je kunt natuurlijk alles in stappen doen. Eerst 2 front luidsprekers die goed laag kunnen produceren en later in stappen de rest. Op die manier kun je al los... :0

Roffa
05-12-2008, 11:57
€ 700,-- is inderdaad weinig als je een 5.1 set wilt kopen van enig niveau (in principe kan het wel maar verwacht geen top set voor je Onkyo).

Je kunt natuurlijk alles in stappen doen. Eerst 2 front luidsprekers die goed laag kunnen produceren en later in stappen de rest. Op die manier kun je al los... :0

bedankt voor je antwoord. Ik weet dat ik nog geen topsetje boxen kan kopen. maar beter iets dan niets toch. Voorlopig zou ik wel even vooruit komen met een setje boxen van rond de 700 euro. dan heb ik toch wel aardig geluid of niet??? op den duur zal ik wel weer upgraden maar tot die tijd wil ik wel vast ervan genieten. is er iets aan te raden in deze prijsklasse??

Roffa
07-12-2008, 11:46
niemand??

DzjiDzji
08-12-2008, 19:39
niemand??

Tot 700 euro zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan de KEF-KHT2005.2 (of de .3 = nieuwere uitvoering).

Zomaar nog een paar voorbeelden zijn de Jamo A102HCS5 of de Q-Acoustics 1010i 5.1.
Of de Mordaunt-Short Alumni 5.1.
Dit zijn een paar suggesties van 5.1-sets waarmee je kan beginnen.

Beste advies wat ik je kan geven is om bij een goede zaak rustig te gaan luisteren naar wat je zelf het mooist vind klinken i.c.m. je eigen receiver. Er zijn zeer veel mogelijkheden en misschien dat je nog wel op hele andere merken terecht komt.

Roffa
12-12-2008, 21:12
Tot 700 euro zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan de KEF-KHT2005.2 (of de .3 = nieuwere uitvoering).

Zomaar nog een paar voorbeelden zijn de Jamo A102HCS5 of de Q-Acoustics 1010i 5.1.
Of de Mordaunt-Short Alumni 5.1.
Dit zijn een paar suggesties van 5.1-sets waarmee je kan beginnen.

Beste advies wat ik je kan geven is om bij een goede zaak rustig te gaan luisteren naar wat je zelf het mooist vind klinken i.c.m. je eigen receiver. Er zijn zeer veel mogelijkheden en misschien dat je nog wel op hele andere merken terecht komt.


Het is toch de onkyo 706 geworden. de boxen die ik heb gehaald zijn de Kef 3005 serie. was voor de onkyo 769,- kwijt en de boxen 999,-

Dit is mijn 1ste setje wat ik gehaald heb. ben er erg blij mee. ?Nu ga ik sparen voor nog betere boxen. de receiver voldoet bij mij voorlopig wel een aantal jaar. Als ik genoeg gespaard heb voor betere boxen dan verhuis ik deze naar de slaapkamer.

Nu heb ik nog 1 vraag. Er zit geen speakerdraad bij. welke is aan te raden en ook nog eens betaalbaar?????

Alexander D
13-12-2008, 09:26
Leuke set!

Wat wil je uitgeven aan speakerkabel? (per meter)

Informeer anders eens bij hifisupply.nl. Die heeft veel kabels en goede service.

Roffa
16-12-2008, 13:50
draad is ook binnen. Nu heb ik alles aangesloten. boxen automatisch laten instellen. alleen in de handleiding staat dat ik de boxen op 80hz moet hebben staan voor THX.
Als ik em automatisch laat instellen dan is dit niet het geval. handmatig kan ik em wel veranderen. maar is dit aan te raden? of kan ik beter de instelling laten staan die hij zelf aangeeft?? Sorry ben een beetje een leek op dit gebied. ik wil gewoon het beste eruit halen wat er in zit met de middelen die ik heb

Gerco Stuivenberg
16-12-2008, 19:44
De 80hz die THX opgeeft is waarschijnlijk de minimale cross-over frekwentie voor de gewone luidsprekers. Dit zorgt er voor dat alle lage tonen dan alleen door de subwoofer worden weergegeven zodat deze niet versterkt of verzwakt kunnen worden door die van de gewone luidsprekers.

In jouw geval is de cross-over waarschijnlijk hoger ingesteld omdat de sateliet luidsprekers niet in staat zijn om ook de lage tonen goed en krachtig weer te geven. Zo laten staan lijkt mij daarom het beste. ;)

Roffa
17-12-2008, 16:53
De 80hz die THX opgeeft is waarschijnlijk de minimale cross-over frekwentie voor de gewone luidsprekers. Dit zorgt er voor dat alle lage tonen dan alleen door de subwoofer worden weergegeven zodat deze niet versterkt of verzwakt kunnen worden door die van de gewone luidsprekers.

In jouw geval is de cross-over waarschijnlijk hoger ingesteld omdat de sateliet luidsprekers niet in staat zijn om ook de lage tonen goed en krachtig weer te geven. Zo laten staan lijkt mij daarom het beste. ;)


ok thanks. wat met het automatisch af laten stellen dan stelt ie de center speaker wel op 80 in. de overige zijn 90 en 70.maar goed het klint met bijde instellingen wel goed. ik ga het wel nog een keer automatisch laten doen en dan laat ik het gewoon zo. heb allen de bass wat hoger ingesteld omdat ie die wel erg laag hafd ingesgteld. hoord ehem bijna niet

Gerco Stuivenberg
21-12-2008, 13:09
Waneer je niet zeker weet of je de bass goed ingesteld hebt, kun je dit testen m.b.v. een zgn. frequency-sweep. Dit is een test die begint bij de laagste toon die langzaam steeds hoger wordt. Een dergelijke test staat bvb. op een test-DVD en het het is aan te raden om gebruik te maken van een dB-meter. ;)

Roy de Jong
06-01-2009, 12:43
Ik ben zelf in de markt om eerdaags de 706 aan te schaffen.
iemand hier al ervaringen met de 706?

Alexander D
06-01-2009, 19:48
Ik ben zelf in de markt om eerdaags de 706 aan te schaffen.
iemand hier al ervaringen met de 706?

Kijk effe in het 'mijn bios' gedeelte. daar heeft iemand er net een gekocht.

cris
06-01-2009, 19:58
Hoe klinkt deze 606 in stereo?
Dus om muziek te luisteren.

Bvd.

Dai
06-01-2009, 20:12
Ik heb vandaag de 606 besteld en morgen komen de JBL E80 speakers binnen. Ik ben benieuwd, heb tot nu fantastisch beeld met blu-ray maar het geluid komt uit de tv. Met deze setje beginnen en langzaam (als er € is) uitbouwen.

Roffa
09-01-2009, 01:59
Ik ben zelf in de markt om eerdaags de 706 aan te schaffen.
iemand hier al ervaringen met de 706?

Ik heb de 706 en ben er redelijk tevreden over. ik ben wel een beginneling dus je hebt dnek ik niet veel aan mijn mening. Muziek vind ik lekker klinken en films over het algemeen ook wel. Ik had er wel meer van verwacht maar het kan ook aan mijn instelling liggen. Ik ben gewoon goedkoop begonnen en ben van plan om in de toekomst een betere te gaan halen.

PorscheHD
10-01-2009, 13:44
Ik heb vandaag de 606 besteld en morgen komen de JBL E80 speakers binnen. Ik ben benieuwd, heb tot nu fantastisch beeld met blu-ray maar het geluid komt uit de tv. Met deze setje beginnen en langzaam (als er € is) uitbouwen.

Heb zelf ook de e80s (4x) maar inc met de Onkyo vond ik het niet zo lekker klinken......maargoed jij begint pas net dus daar zul je niet zoveel van merken :-P

Daan de G.
06-02-2009, 10:30
Beste mensen,
Ik zit in een verschrikkelijk dubio, ik heb mijn oude receiver verkocht en heb al besloten om voor de Onkyo te gaan. Het liefst de 706, maar deze is op dit moment nergens op voorraad. De 606 is 200 euro goedkoper en de 806 is 200 euro duurder. Zijn er echt wezenlijke verschillen tussen de 3? Ervaringen e.d.?

Albert Kostwinder
06-02-2009, 10:55
Beste mensen,
Ik zit in een verschrikkelijk dubio, ik heb mijn oude receiver verkocht en heb al besloten om voor de Onkyo te gaan. Het liefst de 706, maar deze is op dit moment nergens op voorraad. De 606 is 200 euro goedkoper en de 806 is 200 euro duurder. Zijn er echt wezenlijke verschillen tussen de 3? Ervaringen e.d.?

Daan,

Afgaande op je jbl systeem zou ik zeggen; bespaar lekker 200 euro en koop de 606. Als je in de nabije toekomst ook je speakers wil gaan opwaarderen; leg 200 euro er bij want het kan dan nooit kwaad een betere versterker te hebben...

Maar het blijft natuurlijk persoonlijk en je moet het is jouw geld natuurlijk... misschien heb je er wat aan... :)

Daan de G.
06-02-2009, 11:16
Ik heb de Q acoustics 5.1 set op het oog, dus die JBL's gaan een dezer maanden nog de deur uit! Twijfels, twijfels, twijfels ;)

Heb trouwens mijn oude receiver de deur uit gedaan, omdat ik mee wil met de nieuwe geluidsformaten.

Claudio Santulli
06-02-2009, 12:31
Een beter versterker laten sommige speakers ook beter tot zijn recht komen!
Ik zou 200 euro meer uitgeven!
lekker makkelijk gezegt he ;-)

Daan de G.
06-02-2009, 12:43
Ja, zeker als je werkloos bent ;)

Albert Kostwinder
06-02-2009, 13:47
Tja, als je het geld hebt voor die Q acoustics 5.1 straks en nu de 806....daar voor gaan want je hebt veel tijd om er naar te kunnen luisteren......Ook biedt die set het meeste plezier nu en voor de langere termijn...Ook als je over bv 10 jaar nog betere speakers kunt kopen, zul je merken dat de 806 een erg goede keuze was..

Zit je echt op zwart zaad.......606....

Hmm, moeilijk he.....:(

Daan de G.
06-02-2009, 13:52
Thanks, dan spaar ik nog even door ;) Misschien is dan de 706 wel weer op voorraad, ook geen verkeerde keuze lijkt me...

Alexander D
06-02-2009, 19:03
Thanks, dan spaar ik nog even door ;) Misschien is dan de 706 wel weer op voorraad, ook geen verkeerde keuze lijkt me...

Er komen al weer nieuwe modellen aan dus de prijs zal nog wel zakken. Informeer anders eens bij Smits Arnhem voor de prijs.

Daan de G.
07-02-2009, 16:52
Er komen al weer nieuwe modellen aan dus de prijs zal nog wel zakken. Informeer anders eens bij Smits Arnhem voor de prijs.

Heb ik gedaan, ben toch voor de 706 gegaan voor een uitstekende prijs (y)

Alexander D
07-02-2009, 17:03
Heb ik gedaan, ben toch voor de 706 gegaan voor een uitstekende prijs (y)

Proficiat!~(y)

Claudio Santulli
07-02-2009, 18:58
Proficiat!~(y)

Wat hij zegt maar dan zonder ~ (6) (y)

Daan de G.
08-02-2009, 10:28
Ik hou ook van jou!

Symphony X
02-03-2009, 22:11
Nog foto's van je 706?

Daan de G.
02-03-2009, 23:41
Hij is nog niet binnen, maar zodra alles staat zal ik foto's maken! :-)

Daan de G.
01-04-2009, 09:14
Tijdje geleden alweer, nog steeds geen Onkyo geleverd en zit ik dus nog steeds zonder geluid :o Heb besloten om toch voor de 806 te gaan en anders te wachten op de nieuwe serie.

Als het goed is komt deze week nog de 806 maar pin me er niet op vast :p

Roy de Jong
01-04-2009, 17:36
Ik heb de 806 sinds afgelopen maandag.
Kort samengevat: een superapparaat!

Met de meegeleverde Audyssey microfoon is hij uitstekend te calibreren.
De mic is makkelijk op een statief van een fototoestel te monteren. En de tekst en uitleg op het scherm (en handleiding) zijn erg duidelijk... het gaat bijna vanzelf.

Iemand nog interesse in mijn vorige set?
Onkyo TX-SR703E + DV-SP503E? Staat hier (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=67748) te koop.

Ago
01-04-2009, 21:56
Tijdje geleden alweer, nog steeds geen Onkyo geleverd en zit ik dus nog steeds zonder geluid :o Heb besloten om toch voor de 806 te gaan en anders te wachten op de nieuwe serie.

Als het goed is komt deze week nog de 806 maar pin me er niet op vast :p

Hoe kan 't dat je 2 maanden moet wachten :confused:

DVDProfilersFilmgek
01-04-2009, 22:19
Hoe kan 't dat je 2 maanden moet wachten :confused:

Sommige mensen zijn nu eenmaal zo, die kunnen niet echt besluiten wat ze nu wel of niet nemen.

>>>>Heb besloten om toch voor de 806 te gaan en anders te wachten op de nieuwe serie.<<<<:confused: :confused:

Als je dat leest, dan denk ik aan hele warrige figuren.... met zulke figuren kun je ook geen afspraken maken, antwoorden als dit >>>>maar pin me er niet op vast <<<< doen dat gevoel alleen maar versterken.

Misschien iemand die het begeren mooier vind dan het hebben.....:mrgreen:

Ook dit geeft te denken: >>>>Heb ik gedaan, ben toch voor de 706 gegaan voor een uitstekende prijs (y)<<<<

Uiteindelijk blijkt dat ie er toch niet voor is gegaan, praatjes vullen geen gaatjes, het zijn de l.ll.n die ze vullen:cool:

Daan de G.
01-04-2009, 22:25
Sorry, maar informeer eerst even voordat je je bek open trekt?

De receiver stond sinds Februari in bestelling voor een nette prijs, maar is tot de dag van vandaag voor die prijs nog nergens te leveren, vandaar.

Daarnaast zijn de Onkyo 706 en 806 op dit moment erg slecht leverbaar.

DVDProfilersFilmgek
01-04-2009, 22:50
Sorry, maar informeer eerst even voordat je je bek open trekt?

De receiver stond sinds Februari in bestelling voor een nette prijs, maar is tot de dag van vandaag voor die prijs nog nergens te leveren, vandaar.

Daarnaast zijn de Onkyo 706 en 806 op dit moment erg slecht leverbaar.

De 706:

http://www.kieskeurig.nl/receiver/onkyo/tx-sr706/prijzen/285051/#prijzen

De 806:

http://www.kieskeurig.nl/receiver/onkyo/tx-sr806/prijzen/233664/#prijzen

de 876:

http://www.kieskeurig.nl/receiver/onkyo/tx-sr876/prijzen/286538/#prijzen


Praatjesmaker, als je echt wat wilt dan had je het allang gehad, er is voorraad en als zij geen voorraad hebben, dan kunnen ze een dauw krijgen en dat kan ze sterren kosten.

Je kan wel een bestelling plaatsen, maar als je dat doet bij een winkel die ver onder de gangbare prijs zit en geen voorraad heeft dan kun je al een beetje gaan voelen dat dat niet goed zit. Dat zijn ook praatjesmakers, iets goedkoop aanbieden maar het niet hebben. Veel beloven weinig geven doet een gek in vreugde leven(y)

Kom kom, niet naar een ander wijzen, maar als je al 2 maanden praatjes verkoopt en naar anderen wijst, dan kom je niet geloofwaardig over. Had je daarintegen het forum eens ingelicht over de status en voortgang, dan had je misschien nog eens wat tips kunnen krijgen. Heb in de afgelopen 2 maanden hele leuke koopjes gezien van Onkyo receivers, die er waren, echt tastbaar en voor weinig.

Grote bek.... is bekend, maar zonder te zwetsen en onzin verkopen, heb zelf voor een leuke prijs de 875 aangeschaft, ook in jouw zoekperiode, het is er gewoon.

Iets doe je niet helemaal goed:bier:

Daan de G.
02-04-2009, 08:52
Gelukkig ken je me al zo goed hé! Daarnaast is Smits Arnhem normaliter een goede zaak. Begin Februari heb ik de bestelling geplaatst, toen werd mij verteld dat hij rond eind maart geleverd zou worden. Van de week contact gehad en het zou langer duren, dus toen maar de bestelling afgeblazen en voor de 806 gekozen.

Net of ik het leuk vind om 2 maanden lang met TV geluid te kijken, maar goed jij weet alles beter !

En die links die je stuurde, zijn voor de zilveren variant die overal wel leverbaar is.

DVDProfilersFilmgek
02-04-2009, 11:50
Ook zwart is leverbaar:

507:

http://www.kieskeurig.nl/receiver/onkyo/tx-sr507/prijzen/327187/#prijzen

606:

http://www.kieskeurig.nl/receiver/onkyo/tx-sr606/prijzen/226103/#prijzen

Binnenkort 607:

http://www.kieskeurig.nl/receiver/onkyo/tx-sr607/prijzen/327189/#prijzen

706:

http://www.kieskeurig.nl/receiver/onkyo/tx-sr706/prijzen/233635/#prijzen

Lichtgewicht uitvoering van de 805, de 806:

http://www.kieskeurig.nl/receiver/onkyo/tx-sr806/prijzen/285053/#prijzen

Niet de duurste, de 876:

http://www.kieskeurig.nl/receiver/onkyo/tx-sr876/prijzen/236874/#prijzen

Een hele beste, er zijn nog duurdere, de 906:

http://www.kieskeurig.nl/receiver/onkyo/tx-nr906/prijzen/237192/#prijzen


Mmmm, ook in zwart is er voldoende op voorraad. Of je het nu wel of niet leuk vind om naar je TV geluid te moeten luisteren lijkt mij toch ook een probleem dat je jezelf hebt aangedaan, gooi nooit je oude schoenen weg als je nog geen nieuwe hebt....

Maakt mij niet zoveel uit waar je besteld, maar bestellen op plekken die zeer opvallend veel goedkoper zijn dan de rest maar geen voorraad hebben..... ja die ken ik al. Daar moet je gewoon niet zijn, of ze moeten je een keiharde garantie kunnen geven en bij niet kunnen leveren jou betalen, willen ze dat niet, dan kun je er al vanuit gaan dat je aan het lijntje wordt gehouden.

Ook uitkijken bij de goedkoopste die zogenaamd wel voorraad hebben, altijd eerst even informeren..... heb er bij een aankoop die ik wilde doen zo een aantal winkels op betrapt dat zij hun op voorraad snel gingen veranderen in niet op voorraad. Het kost ze gewoon hun naam als ze de verkeerde informatie geven.

Je hebt dus duidelijk zelf iets niet goed gedaan.....

Je kunt altijd proberen voor een dubbeltje op de eerste rang te komen, maar dan moet je het spel wel goed spelen. Nu met de modelwisseling kun je tegen iets leuks aanlopen.... Een nieuwer model is niet altijd direct beter, wat meer aansluitingen en dingen die je misschien toch niet nodig hebt kunnen een ouder model voor een leuke prijs toch heel begerig maken.

Ook een zwaarder model nemen dan je eigenlijk strikt genomen niet nodig hebt is niet slim, behalve als het het echte super koopje is, het aanbod dat je niet kunt weigeren. Voor deze zaken zul je actief op pad moeten gaan.... en dat kan vanaf je PC. Je 2 maanden aan het lijntje laten houden is niet slim, dan speel je het spel niet goed en laat je een spelletje met jouw spelen..... en je hebt nu ervaren dat dat dan ook met je is gebeurt. Bij Smits Arnhem moet je dus niet zijn.... en anders zijn ze wel goed....mmmm, na het lezen van je verhaal is dat een winkel die je scherp moet benaderen, laat je daar niet n..i.n.

Een grote bek...., ja die is soms nodig als je ergens wilt komen, als je wilt handelen, maar laat een grote bek dan ook leiden door wat verstand.(y)

Daan de G.
02-04-2009, 11:52
Zojuist te horen gekregen dat de 806 binnen is gekomen, dus die wordt vanavond opgehaald. Volgende week de nieuwe meubel en speakerstands en ik kan er weer tegenaan!


Leuk verhaal trouwens DVDprofilersgeek...

Claudio Santulli
02-04-2009, 12:00
Kijk toch nog een positief einde aan dit verhaal (6)

Daan de G.
02-04-2009, 12:29
Tja, ik snap de ophef zelf ook niet. Ik heb nergens aangegeven dat ik het erg vond om te wachten, er zijn ergere dingen in het leven!

Roy de Jong
02-04-2009, 16:34
Mooie aankoop, daar zul je geen spijt van krijgen ;)(y)

DVDProfilersFilmgek
02-04-2009, 22:00
Tja, ik snap de ophef zelf ook niet. Ik heb nergens aangegeven dat ik het erg vond om te wachten, er zijn ergere dingen in het leven!

Quote:

>>>Net of ik het leuk vind om 2 maanden lang met TV geluid te kijken, maar goed jij weet alles beter !<<<


Nu nog even een foto als bewijs dat ie er ook echt staat....:mrgreen:

DVDProfilersFilmgek
02-04-2009, 23:02
Zojuist te horen gekregen dat de 806 binnen is gekomen, dus die wordt vanavond opgehaald. Volgende week de nieuwe meubel en speakerstands en ik kan er weer tegenaan!


Leuk verhaal trouwens DVDprofilersgeek...

Toch hoop ik niet alleen een leuk verhaal..... ook voor andere lezers misschien een les hoe te handelen bij aankoop van een gewenst produkt. Ik geef niet voor niets de tip om uit te kijken met bestellen bij gasten die opvallend goedkoper zijn dan de rest maar geen voorraad hebben...... je zou zo'n bedrijf maar vooruit betaald hebben en er komt in je wachttijd net een heel geschikt koopje voorbij..... maar helaas, je hebt je geld al overgemaakt aan een ander bedrijf....

Dan nog iets triest.... je hebt je geld betaald en die zaak gaat naar de haaien.... weg jouw poen. Het gebeurt niet vaak, maar toch als het je zelf gebeurt ben je niet blij.

Hoop dat je nu zonder problemen je receiver in ontvangst hebt kunnen nemen, dat het een echt nieuwe is en niet een garantiegeval...... dan wens ik je er ook nog vele jaren plezier mee en hoop net als ik dat met mijn eigen receiver doe, dat dat gaat zonder storing en narigheid.

Ik kom niet altijd even aangenaam over, gewoon recht door zee, maar probeer wel wat wakker te schudden, een boodschap te brengen of een tip te geven, dat de tenen wel eens geraakt worden vind ik niet zo erg, hoop dat mijn boodschap blijft zitten op deze wijze. Dan gaat het de volgende keer goed.(y)

Daan de G.
03-04-2009, 07:33
Quote:

>>>Net of ik het leuk vind om 2 maanden lang met TV geluid te kijken, maar goed jij weet alles beter !<<<


Nu nog even een foto als bewijs dat ie er ook echt staat....:mrgreen:

Ik vond het niet leuk om 2 maanden lang met TV geluid te kijken, maar echt erg ook niet ;) :p

En ik vond het echt wel een goed verhaal hoor, ik lees vaak jou reacties op andere topics en ze zijn altijd zeer behulpzaam!

DVDProfilersFilmgek
03-04-2009, 10:38
Ik vond het niet leuk om 2 maanden lang met TV geluid te kijken, maar echt erg ook niet ;) :p

En ik vond het echt wel een goed verhaal hoor, ik lees vaak jou reacties op andere topics en ze zijn altijd zeer behulpzaam!


Oke, leuk te horen, dank je(y)

Ago
08-04-2009, 10:51
Quote:

>>>Net of ik het leuk vind om 2 maanden lang met TV geluid te kijken, maar goed jij weet alles beter !<<<


Nu nog even een foto als bewijs dat ie er ook echt staat....:mrgreen:
Haha ik vond wel dat je Daan te hard aanpakte hoor, maar gelukkig is alles weer koek en ei tussen jullie ;)
Ik snap hem ook wel, je probeert toch voor een zacht prijsje iets leuks in huis te halen. Dat probeer ik nu ook met die 607 die ik heb besteld (stukken goedkoper dan in andere winkels). Nee, ik heb niks vooruit betaald, ik ga 'm zelf halen en kan daar pinnen.
En mocht ik aan het lijntje worden gehouden, be gentle with me after two months. :mrgreen:

Ik heb zoiets ook wel eens meegemaakt. Ik kreeg nota bene een afhaalbericht en toen ik daar aankwam zei de eigenaar "sorry dat was een fout op onze site.". Ik kreeg m'n benzinegeld niet eens terug van die rat (BesteKeus uit Best). :-x

Nyarlathotep
22-04-2009, 11:28
Ik heb af en toe iets vreemds met de afstandsbediening van mijn 606. Soms reageert hij niet als ik een andere bron wil selecteren, dit gebeurt tevens met de aan/uit knop.
Ik moet dan eerst weer op de knop "receiver" drukken (naast de "TV" toets).
Het gekke is dat ik de afstandsbediening ook alleen gebruik voor de receiver, en de instelling nooit wijzig.
Mis ik soms ergens een instelling? Want ik ben het echt een beetje zat aan het worden :(

Gerco Stuivenberg
22-04-2009, 20:50
Ik heb af en toe iets vreemds met de afstandsbediening van mijn 606. Soms reageert hij niet als ik een andere bron wil selecteren, dit gebeurt tevens met de aan/uit knop.
Ik moet dan eerst weer op de knop "receiver" drukken (naast de "TV" toets).
Het gekke is dat ik de afstandsbediening ook alleen gebruik voor de receiver, en de instelling nooit wijzig.
Mis ik soms ergens een instelling? Want ik ben het echt een beetje zat aan het worden :(
Wanneer je met de afstandsbediening een andere bron selecteert, verandert vaak van bepaalde toetsen ook de funktie. Meestal staat bij een toets beschreven welke funkties deze kan hebben. De toets waarmee je een bron kiest, wordt dan bvb gebruikt als cijfer.

Bij de receiver is trouwens ook een boek geleverd dat de gebruiksaanwijzing wordt genoemd. Daarin zal je het vast wel kunnen vinden. ;)

Roger Weerts
06-05-2009, 20:05
Heb de Onkyo TX-SR806 besteld.

Levertijd zo'n 5-8 dagen en de prijs van 914,- kunnen afdingen naar 760,- euro (In principe is de goedkoopste prijs FOKA Rotterdam voor 780,- euro)

Natuurlijk ga ik hem zelf halen en contant of per pin betalen (y)

Grt Roger.

Hylian_Knight
11-05-2009, 20:35
Lijkt me een goede keus. Nadat je mij hebt geholpen op het forum kwam ik je eigen topic ook tegen. Was ff reviews aan het nagaan, en wou bijna voor de 805 gaan. Echter zag ik dat deze type nieuwer en beter was. De mijne wordt morgen dus ook mooi besteld ;)

DVDProfilersFilmgek
11-05-2009, 22:56
Lijkt me een goede keus. Nadat je mij hebt geholpen op het forum kwam ik je eigen topic ook tegen. Was ff reviews aan het nagaan, en wou bijna voor de 805 gaan. Echter zag ik dat deze type nieuwer en beter was. De mijne wordt morgen dus ook mooi besteld ;)

De 806 is nieuwer, maar nieuwer wil niet altijd in alle gevallen zeggen dat hij beter is.

De 805 en de 875 waren op een paar verschillen aan elkaar gewaagd en hadden ook ook hetzelfde gewicht. Ze deelden ook gezamenlijk een gebruiksaanwijzing.

Na de upgrade stond de 806 niet meer samen met de 876 in het boekje, de 876 en de 906 delen nu dezelfde gebruiksaanwijzing.

De 806 is nieuwer, hij is in het proces ook een paar kilo afgevallen, een afgeslankte 805. Ik dacht zo'n 5 kilo, van mij mag je dat beter vinden, zelf twijfel ik daaraan...... De 806 heeft nu 5 HDMI ingangen, de 805 was op dat gebied maar mager bedeeld met maar 3 aansluitingen.

Toch denk ik dat als je een 805 voor een leuke prijs kan aanschaffen, je geen miskoop hebt, en BTW niks naars over de 806, daar mankeert ook niets aan.(y) Het is maar wat je belangrijk vind en wat je daar voor wilt betalen, iedereen dient deze afweging voor zichzelf te maken en het is altijd fijn als je wordt geholpen om je keuze te kunnen maken.

Frank K.
15-05-2009, 12:14
Je vindt het gewicht wel belangrijk, niet?

Mij lijkt gewicht niet de belangrijkste feature. Lichtere componenten wil niet meteen zeggen dat het ook minder componenten zijn. (mischien vroeger is communistisch rusland wel)

Ik hoor wel mensen over de zogenaamde Burr brown dac's in de 805 die de 806 niet meer heeft. Die burr brown dacs schijnen geweldig te zijn. Ervaringen heb ik hier niet over.

Albert Kostwinder
15-05-2009, 12:39
Ben het met dvdprofilersFilmgek eens wat betreft gewicht. Als je het na het plaatsen van je nieuwe versterker niet in de rug schiet heb je een prul gekocht....haha! ;)

Roger Weerts
15-05-2009, 12:47
Ben het met dvdprofilersFilmgek eens wat betreft gewicht. Als je het na het plaatsen van je nieuwe versterker niet in de rug schiet heb je een prul gekocht....haha! ;)

Of je moet gewoon eens wat vaker je rugspieren doen op de sportschool en met je gat van die fauteuil af :mrgreen:

Wat is nou 20-25 kilo voor een echte vent ?

Grt Roger.

Claudio Santulli
15-05-2009, 12:50
Ik doe voor de lol als oefening wekelijks mijn HT uit elkaar en in elkaar zetten.
Gewoon voor de lol, omdat in tijden van crisis de sportschool zo duur is.

Eigenlijk moet ik dat dus twee keer per week gaan doen wil het enig effect hebben. (6)
Maar zonder dollen, gewicht zeg niet alles, maar meestal wel veel!

Roger Weerts
15-05-2009, 15:11
Ik doe voor de lol als oefening wekelijks mijn HT uit elkaar en in elkaar zetten.
Gewoon voor de lol, omdat in tijden van crisis de sportschool zo duur is.

Eigenlijk moet ik dat dus twee keer per week gaan doen wil het enig effect hebben. (6)
Maar zonder dollen, gewicht zeg niet alles, maar meestal wel veel!

Wat is nou 17 euro per maand om onbeperkt te sporten ? (Fit4Free)

Dat is een keer McDonalds voor mij :shock:

Grt Roger.

Claudio Santulli
15-05-2009, 15:39
Wat is nou 17 euro per maand om onbeperkt te sporten ? (Fit4Free)

Dat is een keer McDonalds voor mij :shock:

Grt Roger.
Sporten is niet mijn hobby, HT wel! ;-)
Dan is zelfs 17 euro teveel (6)

DVDProfilersFilmgek
15-05-2009, 17:12
Je vindt het gewicht wel belangrijk, niet?

Mij lijkt gewicht niet de belangrijkste feature. Lichtere componenten wil niet meteen zeggen dat het ook minder componenten zijn. (mischien vroeger is communistisch rusland wel)

Ik hoor wel mensen over de zogenaamde Burr brown dac's in de 805 die de 806 niet meer heeft. Die burr brown dacs schijnen geweldig te zijn. Ervaringen heb ik hier niet over.

Het gewicht was slechts een onderdeeltje van mijn bericht, een indicatie. Er stond ook nog iets over HDMI ingangen, een opmerking over de prijs.

In het bericht waarop ik reageerde werd vermeld dat de 806 nieuwer is, dat is waar. Ook werd er vermeld dat hij beter is...... en daar wringt bij mij de schoen.

Meer ingangen, en een extra dingetje erop hoeven een receiver niet direct beter te maken dan zijn voorganger, er zijn meer factoren die een rol spelen. Het kan voor de klant wel eens niets uitmaken dat er wat extra's opzit, zeker niet als de klant dat toch niet gaat gebruiken, zo heb ik zelf een receiver die op videogebied hele mooie mogelijkheden heeft, alleen ik doe daar helemaal niets mee, zijn opvolger heeft op videogebeid nog wat extra's gekregen..... ook iets dat ik niet nodig heb, is dan de opvolger beter? Het is dus heel persoonlijk of iets wel of niet beter voor jezelf geworden is.

Het enige wat ik eigenlijk met mijn post wilde zeggen was:

Onderschat de 805 niet, de 806 is niet beter(niet direct gaan mauwen, ik heb ook niet gezegd dat hij minder is, wel in gewicht dan....:mrgreen: ) . Als je bepaalde dingen niet mist die op de 806 wel zitten en op de 805 niet, en je de 805 voor een leuk prijsje kunt kopen, dan zou ik hem niet laten staan.

De eerlijkheid gebied mij wel te vertellen dat ik maanden geleden ook op het punt heb gestaan een 805 aan te schaffen voor een leuke prijs, doch deze ging net mijn neus voorbij. Nu vind ik het uiterlijk van mijn HT niet het allerbelangrijkste(heb tenslotte nog een hele tijd met een PS3 gedraaid..... en die vind ik persoonlijk toch wel oerlelijk) maar als het even kan toch wel alles in dezelfde kleur, heb alles zwart, mijn vorige receiver was ook zwart en ik wilde weer een zwarte, de 805 was in mijn geval niet meer leverbaar voor een leuke prijs in het zwart, ik ben een model hoger gegaan. De enige reden was eigenlijk de kleur, wel een duur kleurtje, want ik heb bijna alle mogelijkheden die het hogere model bied niet nodig, op de extra HDMI ingang daargelaten, dat was mooi meegenomen.

Zoals je al hebt kunnen merken aan een paar reacties is gewicht geen feature waar je wat aan hebt, het zegt wat over de versterker, niet alles maar toch wel veel.

Een SUV is in mijn ogen ook pas een SUV als hij minimaal zo'n 2 ton op de schaal kan zetten, gewicht zegt in deze ook niet alles, maar het zegt toch wel veel:mrgreen:

Roger Weerts
15-05-2009, 17:23
Veel gewicht is zeker niet altijd gunstig.
En neem van mij aan dat IK daar alles vanaf weet :razz:

Grt Roger.

DVDProfilersFilmgek
15-05-2009, 17:52
Veel gewicht is zeker niet altijd gunstig.
En neem van mij aan dat IK daar alles vanaf weet :razz:

Grt Roger.

Mmmm, als het gewicht om de middel zit kan het altijd nog dienen als zwembandje:mrgreen:

Je kan Mc D. ook op de helft van het budget zetten, en de opbrengst daarvan in het HT potje stoppen.:idea: (ach.... af en toe lekker snacken, moet kunnen, geniet maar lekker(y) )

Roy de Jong
07-06-2009, 20:58
Er zijn hier vast nog meer mensen die hun set optimaal (willen) stellen met het door Onkyo meegevoegde audysey systeem.

Ik heb het probleem dat hij constant de surroundspeakers veel te luid afstelt.
Wat als gevolg heeft dat de surroundspeakers hinderlijk aanwezig zijn bij het kijken van een film of het luisteren van een muziek dvd/BR.

Iemand anders hier goede/negatieve ervaringen mee?

Roger Weerts
07-06-2009, 21:35
Er zijn hier vast nog meer mensen die hun set optimaal (willen) stellen met het door Onkyo meegevoegde audysey systeem.

Ik heb het probleem dat hij constant de surroundspeakers veel te luid afstelt.
Wat als gevolg heeft dat de surroundspeakers hinderlijk aanwezig zijn bij het kijken van een film of het luisteren van een muziek dvd/BR.

Iemand anders hier goede/negatieve ervaringen mee?

Mhhh, Ik heb dat "probleem" totaal niet.

Ook met Audyssey ingeregeld, deed volgens mij tot 4 keer toe een meting voordat ik mocht stoppen, had tot 8 keer kunnen doorgaan :sad: .

Waarschijnlijk een "zinloze opmerking", maar je hebt dan op dat moment niet een of andere "rare" dsp keuze ipv het originele geluidsspoor ?

Ik had in het begin de Blu-Ray audioinstellingen niet goed staan waardoor ik 98 keuzes had (niet echt :-P ) echter nooit Dolby Digital,DTS,Dolby True HD of DTS HD Master had.

Als het niet anders is, een beetje handmatig bijregelen.

Grt Roger.

Claudio Santulli
07-06-2009, 23:00
Je zou het iig eens kunnen meten met een DBmeter.
Waarschijnlijk kan je ook in de manual settings zien wat hij gedaan heeft,
dan kan je dat alsnog naar jouw voorkeur bijstellen.
Ligt de mic. wel op de feitelijke luisterpositie, kloppen de gemeten afstanden wel?
Polariteit van alle speakers checken. (echter zou de Audysey dit dan al ondekt moeten hebben)

Ondanks het feit dat de Onkyo perfect staat ingesteld, kan het nog steeds zijn dat de originele bron per BD of dvd afwijkt.
Daarom is het vaak nuttig om ook eens te meten d.m.v. bijvoorbeeld de thx testopties op diverse dvd's, of nog beter, een DVE dvd.

Maar idd, als jij het gewoon niet lekker vindt klinken, stel ze gewoon op gevoel bij! ;-)

Gerco Stuivenberg
08-06-2009, 10:15
Ik heb het probleem dat hij constant de surroundspeakers veel te luid afstelt.
Wat als gevolg heeft dat de surroundspeakers hinderlijk aanwezig zijn bij het kijken van een film of het luisteren van een muziek dvd/BR.

Iemand anders hier goede/negatieve ervaringen mee?
Een mogelijke verklaring hiervoor is dat het Audysey systeem ook de afstanden gebruikt om de niveaus in te stellen. Staan je front bvb 2 meter verder bij je vandaan dan je rears, dan kan het zijn dat de rears bvb. hierdoor 6 dB luider ingesteld worden. Het heeft dan te maken met de plaats in het geluidsbeeld.

Een andere mogelijke oorzaak is de ingestelde vertraging. Hierbij speelt de de grootte van hoek van de rears een rol ten opzichte van de centre. Is deze kleiner of groter 110 graden bij 5.1 of ~95 graden te zijn en bij 6.1 en 7.1, dan kan het zijn dat de Y-as van de rears te ver naar voren of naar achteren is ingesteld. Dit kan ook zorgen voor een minder realistisch geluidsbeeld omdat de afmetingen en akoestiek van de kamer ook invloed hebben op de waarneming. Bij de moderne auto-setups moeten de metingen daarom vaak op meerdere plaatsen gedaan worden.

Gebruik anders eens het middelpunt van de opstelling om de set in te laten stellen of reken de afstanden uit mbv de x- en de y-as(sen).

Albert Kostwinder
08-06-2009, 16:07
Zie het probleem niet zo. Surround mogen best wel aanwezig zijn. Vind je ze persoonlijk te luid staan dan gewoon 2db eraf zoals gemeten is totdat ze wel lekker klinken.......Audysey is leuk maar zeker niet perfect. Schroom niet om handmatig correcties toe te passen. Bij mij stonden ze echt veel te zacht en heb alles +5db moeten zetten. Maakt toch niet uit? gaat er om dat je het zelf goed vind. Als er nu een auto of vliegtuig van voor naar achteren gaat klinkt het achter net zo luid als voor en verplaatst het geluid zich precies goed en even luid. Daar gaat het toch om lijkt me...;)

Roger Weerts
08-06-2009, 16:27
Staan je front bvb 2 meter verder bij je vandaan dan je rears, dan kan het zijn dat de rears bvb. hierdoor 6 dB luider ingesteld worden.

:confused: Een speaker die verder weg staat zal neem ik aan luider worden ingesteld (y)

Of ben ik nu gek :?: Dus worden de rears indien ze dichter bij sweetspot (of hoe dat ook mag heten) staan minder luid ingesteld.

Correct me if i'm wrong.......

Grt Roger.

Claudio Santulli
08-06-2009, 16:41
Alles heeft uiteraard te maken met waar de mic wordt opgesteld.
Als deze in het midden van de kamer wordt geplaatst i.p.v. op de echte luisterpositie, zal de Audysey ook niet ideaal worden ingesteld.

Dus plaats deze echt op de luisterpositie dan moet vanzelf alles correct worden ingesteld.

Albert Kostwinder
08-06-2009, 16:46
Alles heeft uiteraard te maken met waar de mic wordt opgesteld.
Als deze in het midden van de kamer wordt geplaatst i.p.v. op de echte luisterpositie, zal de Audysey ook niet ideaal worden ingesteld.

Dus plaats deze echt op de luisterpositie dan moet vanzelf alles correct worden ingesteld.

Klopt maar audysey is echt een mietje en bang dat je een klap in je nek krijgt door je surrounds.....:)

Claudio Santulli
08-06-2009, 16:57
Klopt maar audysey is echt een mietje en bang dat je een klap in je nek krijgt door je surrounds.....:)


(6)

Ik gebruik ook alleen een echte DBmeter en centimeter, ik wil graag zelf de baas zijn............., plus dat ik geen Audysey heb. :-)

Daarbij praat ik ook regelmatige tegen mijn 4 surrounds, of ze het wel een beetje rustig aan willen doen. :confused: :mrgreen:
Dat heb ik nog geleerd van de formatwar toen ik HDDVD naast BD doosjes in de kast wou zetten.:-)

Roy de Jong
08-06-2009, 16:57
*De micfrofoon word op de oorspronkelijke positie neergezet, daar waar wij met z'n 2'en op de bank zitten te kijken, op oorhoogte..... dit lijkt mij goed, hij staat tenslotte niet midden in de woonkamer.

*De bekabeling heb ik meerdere malen gecontroleerd en is correct aangesloten.

*De door de audysey ingestelde afstanden kloppen (na controle met een meetlint).

*Het komt niet door 1 en dezelfde bron, de surrounds zijn bij meerdere bronnen te aanwezig. Ook bij de testtoon om een handmatige calibratie uit te voeren is is zeer duidelijk waarneembaar.

*De surrounds mogen (zoals Gerco aangeeft) aanwezig zijn, maar het is niet de bedoeling dat deze op de luisterpositie de andere speakers overstemmen.

*Alles staat nu naar mijn zin "lekker" ingesteld en klint mooi in balans.
Ik ben alleen nog niet tevreden, ik wil dat alles gewoon netjes gecalibreerd word.
Hierom komt er eerdaags (als ik wat lekkerder bij kas zit) een DB-meter zodat ik alles een keer met de hand in kan stellen.

Claudio Santulli
08-06-2009, 17:04
http://www.okaphone.nl/product/images/AVM2050.jpg

Ik heb ongeveer zoiets!

Albert Kostwinder
09-06-2009, 11:22
http://www.okaphone.nl/product/images/AVM2050.jpg

Ik heb ongeveer zoiets!

Heb ik ook maar nog bij mijn broer liggen schiet mij te binnen...:evil:

Natuurlijk heb ik dit ondanks alle Onkyo ongein toegepast wat al beter was, maar desondanks kon er hier en daar op het gehoor bij mij wel wat +dbtjes bij voor de surrounds. Het zal wellich technisch niet altijd politiek correct zijn maar voor mij staat het echt werelds en daar gaat het om :)

Gerco Stuivenberg
09-06-2009, 13:57
*De microfoon word op de oorspronkelijke positie neergezet, daar waar wij met z'n 2'en op de bank zitten te kijken, op oorhoogte..... dit lijkt mij goed, hij staat tenslotte niet midden in de woonkamer.

*De surrounds mogen (zoals Gerco aangeeft) aanwezig zijn, maar het is niet de bedoeling dat deze op de luisterpositie de andere speakers overstemmen.

*Alles staat nu naar mijn zin "lekker" ingesteld en klinkt mooi in balans.
Ik ben alleen nog niet tevreden, ik wil dat alles gewoon netjes gecalibreerd word.
Hierom komt er eerdaags (als ik wat lekkerder bij kas zit) een DB-meter zodat ik alles een keer met de hand in kan stellen.

De normale luidspreker, dus geen subwoofer, die het dichtst bij je in de buurt staat moet altijd het luidst klinken. Gaat deze de andere overstemmen dan staat deze te dicht bij het gehoor of heb je een (technisch) probleem met de setup.

Als je zeker wilt weten of alles juist ingesteld is, moet je ook op andere plaatsen gaan zitten om te horen of alle niveaus en vertragingen goed zijn ingesteld en dus de plaats waarin jij je dan in het geluidsbeeld bevindt goed is. Het moet dus niet alleen op de plek waar je zelf meestal zit goed klinken. Dit is ook de filosofie van Audessey.

Stel je zelf alle niveaus m.b.v. een dB meter op de plaats in waar jij zelf meestal zit, dan is dus niet juist. Een uitzondering op deze regel is wanneer de plaats waar je zelf het meeste zit ook het midden van de opstelling is.

Roger Weerts
09-06-2009, 19:25
De normale luidspreker, dus geen subwoofer, die het dichtst bij je in de buurt staat moet altijd het luidst klinken. Gaat deze de andere overstemmen dan staat deze te dicht bij het gehoor of heb je een (technisch) probleem met de setup.
.

Huh, Voor mijn gevoel sla je hier helemaal de plank mis.(of je legt het imo geheel verkeerd uit)

Je gaat me nu toch niet wijsmaken dat de surrounds en backsurrounds die ongeveer 1 meter van me afstaan meer hoorbaar moeten zijn dan de fronts en center die 3,5 meter van me afstaan. ??? De filmmaker zal toch zeker willen dat de stemmen uit de center komen.
Dan heb je toch het meest onnatuurlijke gecreërd wat bestaat.
De (back)surrounds mogen best aanwezig zijn maar moeten de center/fronts toch zeker niet overheersen :confused:

Ze zijn niet voor niets oorspronkelijk bedoeld voor de "special effects".

Ervan uitgaande dat je vier of zes (de center even in het midden gelaten :razz: ) gelijkwaardige speakers hebt en de achterste vier een stuk dichter bij staan zullen deze normaliter ook minder "volume" toegewezen krijgen omdat ze anders veel te luid ten opzichte van de fronts en center zijn.

Grt Roger.

Claudio Santulli
09-06-2009, 19:31
Het meest ideaal is alle speakers gelijkwaardig klinken.
Zodat een stem van een ...., die een rondje door je kamer loopt of de draak uit Dragonheart op elke speaker dezelfde toon, hardheid en intonatie heeft. (ehh, de draakt loopt niet maar vliegt een rondje)

Op de DVE disc zijn hier meerdere testen voor.
Dus ook letterlijk die vreemde man die door je kamer loopt! ;-)

STaf
09-06-2009, 21:52
Even iets anders, heb net een TX-SR607 gekocht en ben over het algemeen zeer in mijn nopjes, maar bij mijn vorige receiver, een twee jaar oude Yamaha, was de afregeling van de speakers wel veel simpeler, gewoon aangeven of je grote of kleine speakers hebt. Bij de Onkyo moet je dan de frequency opgeven van de speakers. Ik heb dus KEF 2005.3 speakers, en vind in de handleiding zo direct geen gegevens mbt de frequency instellingen. Wat de sub betreft geeft het Audessey set up aan dat de crossover 80 Htz is, maar op die handleiding van KEFstaat dan weer dat je hem moet afstellen op 120... Nu ben ik niet bang om wat te experimenteren, en klinkt het wel héél goed zoals het nu staat afgesteld, maar ik wil wel voorkomen dat ik mijn speakers beschadig. Heeft iemand hier een antwoord op misschien?
Heb gisteren de Blu-ray van Wall-E gekeken, en op verschillende plaatsen had de film een lip sync probleem, ik begin nu al wel te twijfelen of het aan mijn Samsung 3600 speler ligt of aan de Onkyo...Heb al wat spijt dat ik mijn Panasonic heb weggedaan:(

Roger Weerts
09-06-2009, 22:06
Het meest ideaal is alle speakers gelijkwaardig klinken.
Zodat een stem van een ...., die een rondje door je kamer loopt of de draak uit Dragonheart op elke speaker dezelfde toon, hardheid en intonatie heeft. (ehh, de draakt loopt niet maar vliegt een rondje)

Op de DVE disc zijn hier meerdere testen voor.
Dus ook letterlijk die vreemde man die door je kamer loopt! ;-)

Ja uiteraard :) dus als je met een DB meter gaat zitten op de sweetspot hebben alle speakers een zelfde uitslag op je DB meter bij een zelfde testtone.....

Dan zullen de speakers het meest dichtbij wat minder volume/DB's of hoe je het ook wilt noemen toebedeelt krijgen, toch ?

Grt Roger.

Claudio Santulli
10-06-2009, 00:10
Ja uiteraard :) dus als je met een DB meter gaat zitten op de sweetspot hebben alle speakers een zelfde uitslag op je DB meter bij een zelfde testtone.....

Dan zullen de speakers het meest dichtbij wat minder volume/DB's of hoe je het ook wilt noemen toebedeelt krijgen, toch ?

Grt Roger.

Dat is de opzet! ;-)

Claudio Santulli
10-06-2009, 00:48
Even iets anders, heb net een TX-SR607 gekocht en ben over het algemeen zeer in mijn nopjes, maar bij mijn vorige receiver, een twee jaar oude Yamaha, was de afregeling van de speakers wel veel simpeler, gewoon aangeven of je grote of kleine speakers hebt. Bij de Onkyo moet je dan de frequency opgeven van de speakers. Ik heb dus KEF 2005.3 speakers, en vind in de handleiding zo direct geen gegevens mbt de frequency instellingen. Wat de sub betreft geeft het Audessey set up aan dat de crossover 80 Htz is, maar op die handleiding van KEFstaat dan weer dat je hem moet afstellen op 120... Nu ben ik niet bang om wat te experimenteren, en klinkt het wel héél goed zoals het nu staat afgesteld, maar ik wil wel voorkomen dat ik mijn speakers beschadig. Heeft iemand hier een antwoord op misschien?
Heb gisteren de Blu-ray van Wall-E gekeken, en op verschillende plaatsen had de film een lip sync probleem, ik begin nu al wel te twijfelen of het aan mijn Samsung 3600 speler ligt of aan de Onkyo...Heb al wat spijt dat ik mijn Panasonic heb weggedaan:(

Dat je Onkyo deze feature heeft is alleen maar mooi, je hebt iig de mogelijkheid het naar eigen voorkeur in te stellen.
Het afstellen van je speakers heeft uiteraard alles met het soort speakers en je sub te maken.
De kantelfrequentie van de THX standaard is 80hrz.
Alles wat lager is wordt dan naar je sub gestuurd.
Logischerwijs kan je Sub beter met laag omgaan dan je speakers!
Maar als je de drempel heel laag zet worden ook tonen die niet voor de sub bedoelt zijn naar je sub gestuurd. Hierdoor kunnen stemmen heel zwaar of bassig klinken, of het geheel te zwaar!
Die 80hrz is eigenlijk gewoon goed!
Waar je wel op moet letten is dat er geen gat valt in die overgang!
Hier zijn div. testonen voor om het verloop van speaker naar sub te testen!
Kun je tevens horen of eigenlijk beter, voelen hoe laag jouw sub feitelijk haalt!
Als je speakers slechter met de bas van een bepaalde frequentie kunnen omgaan, kan je er voor kiezen om de kantelfrequentie iets hoger te zetten, maar dan moet met jouw KEF's eigenlijk geen probleem zijn!

En dan kan het ook nog eens heel persoonlijk zijn!
Hogere frequentie geeft een iets warmer wolliger gevoel!
Staat hij te laag dan kan bij bijv.muziek de snaredrum te licht klinken.
je kan dus alijd wel een beetje experimenteren als je daar nog de behoefte aan heb.

Maar je geeft al aan dat je het gewoon goed vindt klinken..., dus...?
Je kan iig niks beschadigen, los van je gehoor! :mrgreen:


Lypsynch is altijd lastig, en al helemaal bij Wall-E waar amper geproken wordt. :-)
Maar wat ik hier (http://www.avforums.com/forums/blu-ray-players/905222-new-samsung-bd-p3600-bd-p4600-6.html) lees is dat een bekend 3600 probleem! :-(

STaf
10-06-2009, 09:33
Bedankt voor je feedback Claudio, ik hoop zelfs ergens dat het inderdaad aan de Samsung ligt en dat er ergens in de nabije toekomst een update komt, ik vreesde namelijk dat het aan de Onkyo zou liggen, omdat deze nog maar een paar daagjes oud is en ik hiervoor met de Samsung nog geen problemen had ondervonden ivm lyp sinc. Maar aan de andere kant heb ik natuurlijk ook WALL-E nog niet bekeken op de Samsung... Ik houd het in't oog...Met de Audessey set up staan de voorste speakers nu effectief op een andere cutt off frequentie dan de achterste, maar ja, het klinkt inderdaad goed dus laat ik het voorlopig maar zo staan. Wat dat beschadigen betreft dacht ik als er teveel lage tonen naar de satelieten gaan dat er inderdaad beschadigingen kunnen optreden, niet?

Albert Kostwinder
10-06-2009, 09:54
Het meest ideaal is als alle speakers gelijkwaardig klinken.
Zodat een stem van een ...., die een rondje door je kamer loopt of de draak uit Dragonheart op elke speaker dezelfde toon, hardheid en intonatie heeft. (ehh, de draakt loopt niet maar vliegt een rondje)



Dit vind ik nog wel de beste uitleg van hoe het moet zijn. (y)

Audysey en een db beter zijn hulpmiddelen om dit ideaal zo goed mogelijk te benaderen. Het is handig maar ik weet na 35 jaar high end en bakken met luidsprekers, versterkers enz. zelf echt wel hoe het moet klinken qua geluidsterktes enz. Als ik het op smaak vind dat 1 of 2 db extra een betere balans oplevert kan Audysey of de db meter bij mij aan het gas.
Veel hangt ook af van de gebruikte luidsprekers. Leuk dat Audysey claimt dat je op meerdere plaatsen dezelfde kwaliteit kunt benaderen (het lijkt haast wel op de bose slagan. In het midden??) maar dan moeten je luidsprekers een verdomd goede spreiding hebben en dan nog....Het blijft het lekkerst in de prime seat en hell i don't mind... :)

DVDProfilersFilmgek
10-06-2009, 12:30
Dit vind ik nog wel de beste uitleg van hoe het moet zijn. (y)

Audysey en een db beter zijn hulpmiddelen om dit ideaal zo goed mogelijk te benaderen. Het is handig maar ik weet na 35 jaar high end en bakken met luidsprekers, versterkers enz. zelf echt wel hoe het moet klinken qua geluidsterktes enz. Als ik het op smaak vind dat 1 of 2 db extra een betere balans oplevert kan Audysey of de db meter bij mij aan het gas.
Veel hangt ook af van de gebruikte luidsprekers. Leuk dat Audysey claimt dat je op meerdere plaatsen dezelfde kwaliteit kunt benaderen (het lijkt haast wel op de bose slagan. In het midden??) maar dan moeten je luidsprekers een verdomd goede spreiding hebben en dan nog....Het blijft het lekkerst in de prime seat en hell i don't mind... :)

Je hebt helemaal gelijk, je eigen voorkeur verdient de voorkeur niet wat metertjes zeggen en een automatische afstelling voor jou in petto heeft.

Bij mij ging de automatische afstelling heel goed, de afstanden werden goed gevonden en ook zag de receiver dat ik allemaal Full Range speakers heb. Hij stelde ook het volume in dat hij vond dat erbij hoorde. Vond het wel leuk om even te doen en te kijken wat zo'n systeem kan doen, maar voor mij absoluut niet een wet die gaat uitmaken waar ik naar zal moeten luisteren, een leuk startershulpje, maar meer ook niet.

Ik heb natuurlijk geen front speakers die vanaf 22Hz kunnen gaan en die ik zou laten knijpen door het systeem, bij mij krijgen alle speakers het volledige signaal toegestuurd, en zo hoort het ook. Als je een satelliet setje hebt is dat natuurlijk weer een heel ander verhaal, die kunnen nu eenmaal geen laag weergeven, die leunen voor hun laag op de sub. Bij mij staat de sub wel altijd bij, de zogenaamde dubbelbass functie staat ingeschakeld.

De automatische instelling had naar mijn smaak de achterspeakers ook te luid ingesteld, dit merk je dan snel als je stereo gaat draaien in 5.1 stand, dit vind ik met sommige muziek heel goed te pruimen. Met gewoon filmsurround ben je overgeleverd aan de filmmakers/softwareboeren, het verschil tussen de diverse films is enorm, er is eigenlijk niet 1 goede stand.
Mijn achterspeakers heb ik vast ingesteld op een paar Db lager (in mijn omstandigheden op -3,5Db), de hoofd en midden speaker doen het 0Db heel goed. Mijn sub zijn volumeknop staat ongeveer op 3/4 en op de receiver op -6Db (ook voor de buren) (de crossover staat op 90Hz, heb je tenminste geen last van gaten en hoor je nooit waar nu het super laag vandaan komt) Dit is bij mij een super mooi gemiddelde instelling die bij de meeste films voldoet. Bij films zonder ondertitel wil ik de center nog wel eens wat verhogen om de spraak wat beter te kunnen volgen. Bij films met een overdreven achtergeluid kan ik wat verlagen en bij te weinig iets verhogen. Idem voor de sub, teveel herrie en het wordt wat later, nog een paar Db's in de min en als er wat weinig power is.... gewoon wat minder in de min, ik hoef niet vaak in de + 8-)

Alles geheel naar eigen smaak. Het heeft me tijd gekost om die ideale guldenmiddenweg stand te vinden, maar op die stand klinkt alles heel goed en kan ik simpel even wat aanpassen als de softwareboeren er weer eens een rommeltje van maken. Het maakt niet uit als ik vergeet alles weer in de oude stand te zetten, dat doet de receiver vanzelf nadat hij een keer uitgeschakeld is geweest en weer wordt aangezet, dan staat hij vanzelf weer in die guldenmiddenweg stand.(y)

Albert Kostwinder
10-06-2009, 13:02
Je hebt helemaal gelijk, je eigen voorkeur verdient de voorkeur niet wat metertjes zeggen en een automatische afstelling voor jou in petto heeft.

Bij mij ging de automatische afstelling heel goed, de afstanden werden goed gevonden en ook zag de receiver dat ik allemaal Full Range speakers heb. Hij stelde ook het volume in dat hij vond dat erbij hoorde. Vond het wel leuk om even te doen en te kijken wat zo'n systeem kan doen, maar voor mij absoluut niet een wet die gaat uitmaken waar ik naar zal moeten luisteren, een leuk startershulpje, maar meer ook niet.

Ik heb natuurlijk geen front speakers die vanaf 22Hz kunnen gaan en die ik zou laten knijpen door het systeem, bij mij krijgen alle speakers het volledige signaal toegestuurd, en zo hoort het ook. Als je een satelliet setje hebt is dat natuurlijk weer een heel ander verhaal, die kunnen nu eenmaal geen laag weergeven, die leunen voor hun laag op de sub. Bij mij staat de sub wel altijd bij, de zogenaamde dubbelbass functie staat ingeschakeld.

De automatische instelling had naar mijn smaak de achterspeakers ook te luid ingesteld, dit merk je dan snel als je stereo gaat draaien in 5.1 stand, dit vind ik met sommige muziek heel goed te pruimen. Met gewoon filmsurround ben je overgeleverd aan de filmmakers/softwareboeren, het verschil tussen de diverse films is enorm, er is eigenlijk niet 1 goede stand.
Mijn achterspeakers heb ik vast ingesteld op een paar Db lager (in mijn omstandigheden op -3,5Db), de hoofd en midden speaker doen het 0Db heel goed. Mijn sub zijn volumeknop staat ongeveer op 3/4 en op de receiver op -6Db (ook voor de buren) (de crossover staat op 90Hz, heb je tenminste geen last van gaten en hoor je nooit waar nu het super laag vandaan komt) Dit is bij mij een super mooi gemiddelde instelling die bij de meeste films voldoet. Bij films zonder ondertitel wil ik de center nog wel eens wat verhogen om de spraak wat beter te kunnen volgen. Bij films met een overdreven achtergeluid kan ik wat verlagen en bij te weinig iets verhogen. Idem voor de sub, teveel herrie en het wordt wat later, nog een paar Db's in de min en als er wat weinig power is.... gewoon wat minder in de min, ik hoef niet vaak in de + 8-)

Alles geheel naar eigen smaak. Het heeft me tijd gekost om die ideale guldenmiddenweg stand te vinden, maar op die stand klinkt alles heel goed en kan ik simpel even wat aanpassen als de softwareboeren er weer eens een rommeltje van maken. Het maakt niet uit als ik vergeet alles weer in de oude stand te zetten, dat doet de receiver vanzelf nadat hij een keer uitgeschakeld is geweest en weer wordt aangezet, dan staat hij vanzelf weer in die guldenmiddenweg stand.(y)

Moet eerlijk zeggen dat ongeacht wat ik speel alles goed staat. Hoef nooit bij te sturen. Of het nu dd, stereo of ma 7.1 is. Het kost wat tijd maar het kan wel degelijk. Dat ik geen buren heb scheelt natuurlijk ook. De sub heeft me toch een lol... :)

Gerco Stuivenberg
10-06-2009, 13:18
Je gaat me nu toch niet wijsmaken dat de surrounds en backsurrounds die ongeveer 1 meter van me afstaan meer hoorbaar moeten zijn dan de fronts en center die 3,5 meter van me afstaan. ??? De filmmaker zal toch zeker willen dat de stemmen uit de center komen.

Ervan uitgaande dat je vier of zes (de center even in het midden gelaten :razz: ) gelijkwaardige speakers hebt en de achterste vier een stuk dichter bij staan zullen deze normaliter ook minder "volume" toegewezen krijgen omdat ze anders veel te luid ten opzichte van de fronts en center zijn.
De plaats waar je in de opstelling zit moet (bijna) hetzelfde zijn als de plaats in het geluidsbeeld. Je moet dus niet het midden van het geluidsbeeld verplaatsen naar de plek waar je meestal zit te luisteren. Zit je bvb naast het midden dan moet de plaats in het geluidsbeeld dus ook naast het midden zijn en niet ervoor. Zo heeft een filmmaker het nl. ook bedoeld.

Anders kun je net zo goed overstappen naar 2.1.

Claudio Santulli
10-06-2009, 15:29
Moet eerlijk zeggen dat ongeacht wat ik speel alles goed staat. Hoef nooit bij te sturen. Of het nu dd, stereo of ma 7.1 is. Het kost wat tijd maar het kan wel degelijk. Dat ik geen buren heb scheelt natuurlijk ook. De sub heeft me toch een lol... :)

Vroeger had je nog wel buren zeker, maar die zijn inmiddels allemaal weggevlucht! (6)

Albert Kostwinder
10-06-2009, 15:59
Vroeger had je nog wel buren zeker, maar die zijn inmiddels allemaal weggevlucht! (6)

Gewoon de sub op +5db totdat het kloppen stopt.......zal ze leren! :mrgreen:

DVDProfilersFilmgek
11-06-2009, 11:52
Moet eerlijk zeggen dat ongeacht wat ik speel alles goed staat. Hoef nooit bij te sturen. Of het nu dd, stereo of ma 7.1 is. Het kost wat tijd maar het kan wel degelijk. Dat ik geen buren heb scheelt natuurlijk ook. De sub heeft me toch een lol... :)

Die guldenmiddenweg heeft mij inderdaad wel wat tijd gekost, en ook al staat het goed voor ca 80% van de software, toch moet/wil ik bijsturen. Het bijsturen is met de AB van de receiver gelukkig heel simpel, het bedieningsgemak van de Onkyo is groot.
Er zijn gewoon films waar de bedoeler/soundmixer/softwareproducent wat uitgeschoten is.... achterkanalen veel te hard of veel te zacht, of oude films met weinig dynamiek en bas, een film zonder ondertitels en de spraak ook nog eens wat benepen, maar als de actie komt wordt je je zetel uitgesmeten.
Fijn dat je geen buren hebt, zou ik ook wel willen(y) , maar ik moet rekening met ze houden, ik kan mijn sub echt niet laten gaan en moet toch echt het tijdstip in de gaten houden. Ik kan niet als ze wat zacht spreken het mastervolume in zijn geheel opkrikken, dan.... als er de actie komt en ik ben te laat, staat er geen kopje meer in de kast bij de buren.

Die guldenmiddenwegstand, dat is een hele fijne, hij komt altijd weer terug, ik kan hem niet vergeten, maar nog fijner zou het zijn zonder buren. Die tip om de sub vet in de plus te gooien, en de buren weg te jagen..... kom je helpen als de ME het pand wil binnenstormen:?: :shock: :mrgreen: Als ze stoppen met kloppen, dan zijn ze hulptroepen aan het bellen, ik houd niet van rellen:)

Claudio Santulli
11-06-2009, 12:32
Hé Buurman, wat leuk, te gek.
Ik kreeg een brief binnen die voor jullie was.
U heeft een reis gewonnen..., ja de tickes moet je alleen zelf nog even kopen en voorschieten, maar het komt helemaal goed!.
Tsjongejonge vijf weken naar Vietnam..., ben jaloers.

ps. moet je zelf even zo'n prijsbrief inelkaar flansen, en vijf weken vrijnemen. (6)

Wel een beetje of topic, sorry daarvoor........., eh not ;-)

Gerco Stuivenberg
12-06-2009, 13:10
Die guldenmiddenweg heeft mij inderdaad wel wat tijd gekost, en ook al staat het goed voor ca 80% van de software, toch moet/wil ik bijsturen.

Er zijn gewoon films waar de bedoeler/soundmixer/softwareproducent wat uitgeschoten is.... achterkanalen veel te hard of veel te zacht, of oude films met weinig dynamiek en bas, een film zonder ondertitels en de spraak ook nog eens wat benepen, maar als de actie komt wordt je je zetel uitgesmeten.

Bij mij heeft het ook een hele tijd geduurd voordat ik de meest ideale instellingen had gevonden. Op een gegeven moment heb ik deze berekend en dat heeft zeker geholpen.

Sinds ik het zo heb staan, heb ik de niveaus niet meer gewijzigd. Het enige dat ik af en toe wijzig is de DRC-instelling van de DD (TrueHD) decoders. Dit is nog steeds bagger. Bij "standaard" heb je vaak te weinig lage tonen, maar wel veel dynamiek in de midden tonen en bij "max" is het omgekeerd. Bij WB moet deze op "standaard" zetten en bij Paramount op "max".

Ondanks dat de bitrates wel omhoog zijn gegaan is bij Dolby nog steeds niets veranderd. :(

Nyarlathotep
13-06-2009, 17:21
Ik heb een vervelend probleem met mijn TX-Sr606 versterker. Als ik het geluid instel met Audessey, heb ik continue last van ruis of gekraak in het geluid. Als ik Audessey uitzet heb ik daar geen last van...
Weet iemand wat hier het probleem kan zijn? Ik gebruik nu 4 luidsprekers, de center is nog niet aangesloten. Maar met alleen de fronts had ik hetzelfde probleem...

DVDProfilersFilmgek
13-06-2009, 17:52
Ondanks dat de bitrates wel omhoog zijn gegaan is bij Dolby nog steeds niets veranderd. :(

Dat idee heb ik ook bij DFW films met hun DTS HD Master..... soms/vaak klinkt de DD5.1 track beter.:(

DVDProfilersFilmgek
13-06-2009, 17:57
Ik heb een vervelend probleem met mijn TX-Sr606 versterker. Als ik het geluid instel met Audessey, heb ik continue last van ruis of gekraak in het geluid. Als ik Audessey uitzet heb ik daar geen last van...
Weet iemand wat hier het probleem kan zijn? Ik gebruik nu 4 luidsprekers, de center is nog niet aangesloten. Maar met alleen de fronts had ik hetzelfde probleem...

Mmm, je geeft wat weinig informatie, hoe heb je bijvoorbeeld je apparatuur erop aangesloten:?: Bij welke ingang heb heb je ruis, bij welke stand heb je ruis, heb je ruis bij DTS -DD5.1- DTS HD etc etc etc:?:

Nyarlathotep
13-06-2009, 23:10
Mijn fronts zijn bi-amped. Alles is aangesloten met de typische dikke dropveterkabel. Ik heb net Letters From Iwo Jima gekeken. Met het TrueHD spoor had ik ook gekraak. Ook als ik de listening mode aanpas naar iets anders hoor ik gekraak, soms harder, soms zachter.

Claudio Santulli
14-06-2009, 00:19
Misschien dat de Audysey valt over de polariteit van de Bi-amping oid!

Gerco Stuivenberg
14-06-2009, 13:19
Dat idee heb ik ook bij DFW films met hun DTS HD Master..... soms/vaak klinkt de DD5.1 track beter.:(
Bij DD hoor je de "schade" die door de lage(re) bitrate veroorzaakt wordt beter. Een DD track lijkt daardoor beter te klinken, maar doet dit niet. Die mist nl. de detailles die de DTS HD Master Audio wel heeft. Je hoort deze vaak pas wanneer je een film meerdere keren bekijkt. ;)

De meeste films die DFW uitbrengt zijn meestal geen blockbusters. Ze zijn daarom vaak ook wat goedkoper en bevatten ook wat meer slordigheden, maar zijn wel de moeite van het bekijken waard. :)


Mijn fronts zijn bi-amped. Alles is aangesloten met de typische dikke dropveterkabel. Ik heb net Letters From Iwo Jima gekeken. Met het TrueHD spoor had ik ook gekraak. Ook als ik de listening mode aanpas naar iets anders hoor ik gekraak, soms harder, soms zachter.
Het gekraak kan ook deel uitmaken van de soundtrack, bvb het lopen over een pad met veel stenen en door de instellingen van Audessey beter hoorbaar zijn.

Of blijft het bij iedere film hele tijd kraken?

Nyarlathotep
14-06-2009, 20:11
Het gekraak hoor je de hele film door. Net getest met U-571. Bij het stereo geluid tijdens het menu hoor ik het ook, en tijdens de film ook (DTS Master audio). Het is een behoorlijk aanwezige brom.
Als ik Audessey uitzet is het gebrom ook weg, dus het ligt niet aan de bekabeling. De brom komt uit alle 4 de speakers.
Tijdens het kalibreren was het hier echt stil. Ik begrijp hier niks van... begin nu te twijfelen of de versterker niet gewoon stuk is :(

Edit: ik heb Audessey maar uitgezet, en ben de settings nog even nagelopen. Het klinkt nu prima, zonder dat gekraak. Heb mijn achterspeakers wat harder gezet, deze stonden echt veel te zacht.

Gerco Stuivenberg
17-06-2009, 19:37
Het gekraak hoor je de hele film door. Net getest met U-571. Bij het stereo geluid tijdens het menu hoor ik het ook, en tijdens de film ook (DTS Master audio). Het is een behoorlijk aanwezige brom.
Als ik Audessey uitzet is het gebrom ook weg, dus het ligt niet aan de bekabeling. De brom komt uit alle 4 de speakers.
Tijdens het kalibreren was het hier echt stil. Ik begrijp hier niks van... begin nu te twijfelen of de versterker niet gewoon stuk is :(
Daar ben ik wel bang voor. Of er moet in de firmware iets niet goed zijn.

Neem voor de zekerheid maar eerst contakt op met Onkyo.