PDA

Bekijk de volledige versie : INTERVIEW: Lex v/d Moolen



Herjan
24-03-2008, 13:18
Hieronder volgt het interview met Lex v/d Moolen.

De vragen staan hier (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?p=1330164#post1330164). Deze kan de geinterviewde kopiëren naar zijn post.

P.S. Gelieve niet te posten in dit topic voordat Lex zijn interview geplaatst heeft!

Lex v/d Moolen
24-03-2008, 17:27
Algemeen gedeelte:

Wat is je echte voornaam; heeft deze nog een speciale betekenis?
Alexander Willem, waar Alexander mijn ouders gewoon een mooie naam vonden, hoewel ik heb altijd vermoed dat ze geïnspireerd zijn door een bepaald lid van het koningshuis. Maar dat wordt ontkend. Willem is de naam van mijn vader.

Wat is je geboortedatum?
6 augustus 1970

Wat is je woonplaats; heb je daar altijd gewoond, vertel eens iets over je woonplaats?
Den Haag, waar ik nu 7 jaar woon. Tot die tijd ben ik geboren en getogen in Heemskerk
Een wereld van verschil, maar ik vind beiden wel iets hebben. De rust van Heemskerk, de vele mogelijke activiteiten van Den Haag. Maar ik ben hier gaan wonen vanwege mijn werk.
Anders was ik hier toch nooit gaan terechtgekomen.

Wat is je burgelijke staat; ongehuwd / gehuwd / samenwonend, kinderen, leg uit/vertel?
Ongehuwd en single, wat me nog steeds goed bevalt. Ik hoef met niemand rekening te houden.

Wat voor studie en/of werk doe je; wat studeer je / heb je gestudeerd, waarom? wat voor werk doe je en wat houdt het in?
MBO Weg- en waterbouwkunde gestudeerd. Ik werk als landmeter bij het Ingenieursbureau van de Gemeente Den Haag. Aangezien Den Haag altijd maar blijft veranderen houdt dat in dat de bestaande situaties moeten worden ingemeten en dat is dan mijn taak. Ook op het moment dat de uitvoering van laat zeggen een reconstructie van een kruispunt helpen we hier aan mee door buiten precies aan te geven waar het nieuwe kruispunt moet komen.

Heb je nog andere hobbies en/of passies naast film; leg uit/vertel?
Voetbal en dan met name Ajax. Mijn opa en vader zijn geboren in Amsterdam Oost en die hebben het min of meer ingelagen met de paplepel ;) In het begin ging ik alleen naar de wedstrijden tegen Feyenoord en PSV. Sinds 1992 heb ik een seizoenskaart.
Verder volg ik via de tv veel wedstrijden in binnen- en buitenland. Ook andere sporten zoals Formule 1, wielrennen en schaatsen volg ik graag.


Ervaring met het Medium Film:

Wanneer en hoe ben je voor het eerst in aanraking gekomen met het medium film?
Dat moeten denk ik de kinderfilms geweest zijn die eind jaren '70 begin '80 altijd op woensdagmiddag werden uitgezonden.

Wat herinner je je nog van je eerste ervaringen met films, thuis of in de bioscoop?
De eerste echte blijvende herinnering is The Empire Strikes Back in de bioscoop en dat heeft een grote indruk gemaakt. Wat me altijd nog het meeste bijstaat waren die enorme looptanks (AT-AT's) die op een gegeven moment bijna voor je gevoel de zaal kwamen binnenlopen. Onvergetelijk.

Wanneer is film voor jou echt een hobbie/passie geworden?
Ik denk wel bij bovenstaand moment. Maar zeker op het moment dat we thuis een videorecorder hadden. Videotheek werd toen vaak bezocht.

Hoe benader jij het medium film; als zijnde kunst, entertainment of iets heel anders, leg uit?
Dat hangt af van de film, en ik kan beide goed waarderen. De kunstfilms pas op latere leeftijd overigens.

In hoeverre is film belangrijk in jouw leven?
Als je op een gegeven moment dagelijks een film kijkt zou je zeggen belangrijk, maar we moeten het niet overdrijven lijkt me.

Wat vind jij van de technische ontwikkeling die films de afgelopen twee decennia doormaken?
Een goede zaak. Er is nu meer mogelijk. Het probleem is dat niet iedereen op de juiste manier er gebruik van maakt.

Heb je zelf ooit overwogen de filmwereld in te gaan, of overweeg je dat nog steeds?
Neen, niet echt. Hoewel, ik zag dat ze in Lord of the Rings gebruik maakten van landmeetkundige apparatuur. Dat lijkt me dan wel weer interessant.

Film Algemeen:

Wat is tot nu toe de beste film die je ooit hebt gezien en waarom?
Moeilijk. Mijn favoriet is de Lord of the Rings trilogie, omdat het ook altijd mijn favoriete boek is geweest.
De beste film die ik zag is denk ik Once upon a time in America. De hele opbouw, montage, acteerwerk en muziek is imo perfect. Een hele lange film die voor m'n gevoel toch zo voorbij is.
The Big Lebowski is een hele goede tweede.

Wat is je favoriete filmgenre en waarom?
Ik heb niet echt een favoriet, maar films met spanning, thrillers, verkiezen toch wel mijn voorkeur. Waar ik niet echt van houd zijn romkoms, musicals, pure slash-horror.

Wie is je favoriete acteur/actrice en waarom, wat is zijn/haar beste film?
Jack Nicholson. Die vind ik gewoon altijd geniaal. En dan met name in The Shining.
Robert De Niro en Al Pacino zijn in hun beste films ook geniaal, maar hebben ook hun missers.

Wie is je favoriete regisseur en waarom, wat is zijn/haar beste film?
Stanley Kubrick. Heeft niet veel films gemaakt, maar zijn allemaal van grote kwaliteit, diverse van genre en er is er geen één tussen die me tegenviel. Zijn beste is voor mij The Shining. Ondanks de lichte horror elementen is de combinatie Kubrick/Nicholson perfect. Martin Scorsese is ook een groot favoriet van me. Alsmede de Coen brothers.

Welke filmster zou jij wel eens willen ontmoeten en waarom?
Mag het ook een regisseur zijn? Ik zou wel eens over films willen praten of eigenlijk alleen maar luisteren naar Martin Scorsese. Die man is een echte liefhebber en heeft ook echt wat te vertellen.

Welke film vind jij het meest ondergewaardeerd en waarom?
Empire of the Sun. Tussen al die kassuccessen van Spielberg is dit imo één van zijn betere films.
En verder nog The Beast of War, een niet erg bekende oorlogsfilm tussen de Russen en de Afganen in de jaren '80. Kan zich moeiteloos meten met Platoon.

Welke film vind jij het meest overgewaardeerd en waarom?
Chicago. Waarom die ooit een oscar heeft gekregen is me een raadsel. Zal ook wel aan het genre liggen.

Welke film(scène) laat jou huilen en waarom?
oa. de laatste scène van Spartacus, waar Kirk Douglas aan het kruis hangt en voor hij sterft nog pasgeboren zijn zoontje voor het eerst ziet en weet dat hij een vrij leven zal gaan krijgen.
Bij The Green Mile hou ik het ook nooit droog.

Welke filmsoundtrack kan jou het meest bekoren en waarom?
Alles van Ennio Morricone omdat daar zoveel gevoel in zit en vaak perfect aansluit bij de film.

Welke film heb je het laatst bekeken en wat vond je er van?
Back to the future trilogie.
De Back to the Future films zijn voor mij puur jeugdsentimenten, ik was 15 of 16 toen ik de eerste zag en heb ze daarna vaak bekeken. Nu meer dan 20 jaar later heeft voor mij de trilogie nog steeds zijn kracht niet verloren. Waarom? Omdat het puur vermaak is. De combinatie van Science Fiction, humor, spanning en special effects zijn perfect verenigd.
Maar waar Michael J Fox misschien gezien wordt als de hoofdpersoon ligt voor mij de kracht en de basis van het succes van deze trilogie in de rol van de Doc Brown, op een voortreffelijke wijze vertolkt door Christopher Lloyd. De energie die hij in dit karakter weet te steken is opmerkelijk goed en leuk. Bovendien heeft hij de moeilijke taak om dialogen vol met technische onzin een beetje duidelijk te maken zonder te verzanden in slaapverwekkende monologen en ook dat doet hij geweldig.
En niet te vergeten de rol(len) van de maffe hilarische leden van de Tannen familie, die allemaal heerlijk fout worden neergezet door Thomas Wilson.


Hoe en wanneer kijk jij het liefste een film?
Thuis op de bank, liefst alleen en als er geen daglicht is.

Wat moet er absoluut niet gebeuren wanneer jij een film kijkt?
Dat de DVD blijft hangen en niet verder kan kijken. Gelukkig niet vaak gebeurd, maar ik was toen wel erg pissig.


Van DVD tot HT:

Wanneer kwam jij voor het eerst in aanraking met DVD?
Dat moest geweest zijn in 1999 ofzo toen ik het voor het eerst zag bij een vriend. Eind 2001 kocht ik mijn eigen speler.

Wat was je eerste DVD en hoe was je eerste DVD ervaring, hoe anders als VHS was het?
Dat was Jurrasic Park, die volgens mij bij de speler zat. Die film had ik toen nog nooit gezien. :oops:
Maar ik had die speler eigenlijk gekocht omdat ik Star Wars: A Phantom Menace op DVD wilde zien, en die ervaring ten opzichte van VHS was echt een openbaring.

Hoeveel DVD's koop je gemiddeld per maand en hoe groot is je collectie?
Ik zit nu denk ik gemiddeld op 4 per maand ofzo. Is veel hoger geweest. Ik heb het bijhouden van de collectie de laatste maanden een beetje laten versloffen, maar dat moet ergens tussen de 700 en 750 zijn.

Heb je op dit moment een kijkachterstand, zo ja, hoeveel?
Ja, behoorlijk. Ik tel al snel zo'n 30 titels, incl series.

Waar kijk jij naar bij de aanschaf van een DVD; de verpakking, de extra's, het geluid of toch enkel de waarde van de film, leg uit?
In eerste instantie de film. De beeld- en geluidskwaliteit zijn ook belangrijk.

Wat is je mooiste/meest waardevolle DVD, wat is er zo speciaal aan?
De giftsets van de Lord of the Rings vind ik de parels van mijn collectie. De Extended Editions zijn gewoon perfect voorzien van kwaliteit en de beeldjes die er bij zitten erg mooi.


Ben je van plan over te stappen naar BluRay DVD binnen afzienbare tijd?
Ik heb inmiddels al een stuk of 10 Blu rays sinds ik een PS3 heb.

Heb je een Home Theater setup thuis?
Ja.

Welke merken zitten daarin?
Sony Bravia FullHD LCD 46"
Yamaha DVD speler
PS3
Yamaha receiver
Fronts zijn zuilen van Magnat
Center, rears en subwoofer van Yamaha

Wat zou je willen verbeteren in je huidige setup?
Ben nog wel van plan om een betere center aan te schaffen.

Is je Home Theater in een aparte ruimte of is deze geintegreerd in je woon/slaapkamer?
In de woonkamer

Ben je al High Definition proof?
Ja..

In hoeverre is de grootte van jouw kijkscherm belangrijk voor je filmbelevenis?
Wel belangrijk. Het liefst zo groot mogelijk, maar nog wel in één oogopslag.
Met mijn setup heb ik dat aardig goed bereikt.


De site van DVD.nl:

Sinds wanneer ben je lid van DVD.nl?
Maart 2002, zit hier dus al weer 6 jaar.

Hoe ben je hier terecht gekomen?
Ik had een technische vraag en heb toen gewoon echt www.dvd.nl ingetypd zonder te weten of daar wat achter zat. En ik hoefde toen niet verder te zoeken :)
Dit was overigens mijn allereerste post: http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=3902

Wat heb je geleerd van deze site?
Ik denk het meeste wat ik nu weet op DVD en film gebied heb ik via deze site geleerd. Al dan niet rechtstreeks van een andere lid of via een link. imdb had ik bijv. nooit van gehoord. Flink aantal films heb ik dankzij de leden leren kennen.

Wat vind je het leukste aan deze site, welke onderdeel van de site?
De filmdiscussies, Welke DVD heb je gekeken thread, maar toch ook wel de voetbalthread.:-)

Zou je, indien je dat niet al bent, onderdeel willen uitmaken van de DVD.nl crew en waarom wel/niet?
Nee, het lijkt me dat dat bepaalde verplichtingen met zich meebrengt en als ik ergens een hekel aan heb... ;)

Heeft deze site je eerder veel geld gekost (TKA subfora) of toch eigenlijk veel geld bespaard (Pricewatch/Kortingsbonnen)?
Echt veel via het forum heb ik niet gekocht, meer verkocht. Ik koop toch liever nieuw.
En de Pricewatch; tja dat kan twee kanten op. Aan de ene kant heb ik zeker wel geld bespaard door de laagste prijs hebben gelezen. Aan de andere kant heb ik door een vermelding van een lage prijs DVD's gekocht die ik normaal misschien niet zou kopen. :) Dat is op dit moment overigens een beetje over.

Hoe vaak ben je op de site te vinden?
Dagelijks.

Ben je verslaafd aan deze site?
Lijkt me wel :D

Slaat bij jou de paniek toe wanneer DVD.nl tijdelijk uit de lucht is?
Nou nee, ik raak niet snel in paniek. :)

Zou je graag (vaker) mede forumleden ontmoeten voor een meeting/gezellig samenzijn?
Dat heb ik in het begin nog wel gedaan, maar hoeft van mij niet meer zo nodig. Via het forum vind ik het ook gezellig.


Tot slot:

Hoe vond je dit interview?
Leuk om te doen. :)

Wie is de volgende die aan de beurt is voor het interview?
Mercapto ! :p

Welke vraag wil je toevoegen aan het interview?
Wat is tot nu toe de slechtste film die je ooit heb gezien en waarom?
Bij mij is dat 2001: A Space Travestry. Dat moet zogenaamd leuk zijn, maar is zo slecht dat het niet eens fout leuk meer is.

En als antwoord op de vraag van Jordy:
Wat vind jij de beste remake allertijden?
Meestal is een remake minder, maar na Ralph Bakshi's Lord of the Rings is die van Peter Jackson superieur.


Pff, dat was het dan, nog nooit zo'n lange lap tekst gepost. :)

Patrick van den Hul
24-03-2008, 17:45
Leuk interview weer, kort maar krachtig (y)

Dennis Oosterhuis
24-03-2008, 18:41
Pff, dat was het dan, nog nooit zo'n lange lap tekst gepost. :smile:
En dat zegt nogal wat, met ruim 17.500 posts... :D

Leuk interview! (y)

Edgar Smit
24-03-2008, 21:38
Leuk om eens andere zaken te lezen van andere leden.
En vooral leuk om eindelijk een lid van dezelfde leeftijd te ontmoeten en hoe zijn ervaringen met film gedurende dezelfde jaren waren. ;).

Patrick van den Hul
24-03-2008, 22:48
Leuk om eens andere zaken te lezen van andere leden.
En vooral leuk om eindelijk een lid van dezelfde leeftijd te ontmoeten en hoe zijn ervaringen met film gedurende dezelfde jaren waren. ;).

Misschien een leuk idee om eens de gemiddelde leeftijd te achterhalen? Kan een moderator dit bijv. zien? Ik heb het gevoel dat de leeftijden 15-30 het leeuwendeel van het forum uitmaken.

Lex v/d Moolen
24-03-2008, 23:59
Als iedereen netjes zijn geboortedatum invult moet dat makkelijk te zien zijn lijkt me.


En vooral leuk om eindelijk een lid van dezelfde leeftijd te ontmoeten en hoe zijn ervaringen met film gedurende dezelfde jaren waren. ;).Waarom voel ik me opeens zo oud ? :mrgreen:

mercapto
25-03-2008, 01:12
Mercapto ?
En ik heb maar tot maandag...?
Uhoh! Zit er een maximaal woorden aantal aan de interviews ?


Leuk interview Lex, sommige antwoorden lijken erg op de mijne. :grin:

Dennis Oosterhuis
25-03-2008, 09:40
Owjah, tuurlijk...ik zie het al voor me. Mercapto gaat het hele interview copy-pasten... :o

Edgar Smit
25-03-2008, 10:12
Als iedereen netjes zijn geboortedatum invult moet dat makkelijk te zien zijn lijkt me.

Waarom voel ik me opeens zo oud ? :mrgreen:jij voelt je oud, ik ben van maart 1970, jij van augustus, kun je je voorstellen hoe ik me moet voelen(6) (6) (6) (6) :bier: :wink:

Ludo Keeris
25-03-2008, 10:50
Leuk interview Lex! (y)

Hugo R
25-03-2008, 10:52
Leuk om een interview te lezen met de nummer 1 poster van het forum :D

Jordy van Buel
25-03-2008, 14:27
Leuk interview Lex, aan het feit dat LOTR een remake is had ik nog niet eens gedacht ;)

Evil Hobbit
25-03-2008, 15:03
Ik denk niet dat je Jackson's LOTR een remake kan noemen. Maar prima interview verder :)

Dennis Vansant
25-03-2008, 15:50
Haha, inderdaad, een echte remake is het niet :)

Vooral bij jou is het wel leuk om je allereerste post eens te lezen, Lex. Het is bijna griezelig om zo'n technisch vraagje te zien uit 2002, 17.586 posts en zes jaar verder :)

Vooral raar om in te denken dat er voor jou ook een DVD.nl was :) ik herinner me je prominente aanwezigheid al van zolang ik hier ben, en dat is denk ik al eventjes langer dan de registreerdatum zegt :)

Interview... lijkt me wel leuk, maar de ouwehoercrowd gaat natuurlijk voor ;)

Patrick van den Hul
25-03-2008, 16:19
17.586 posts en zes jaar verder :)

Dat is gemiddeld ongeveer 8 posts per dag, over die periode :eek:

Dennis Vansant
25-03-2008, 16:24
Kun je ook gewoon op zijn profiel zien hoor, Einstein :p

Patrick van den Hul
25-03-2008, 16:38
Kun je ook gewoon op zijn profiel zien hoor, Einstein :p

:oops::oops:

Ik heb het toch aardig goed berekend zie ik

Herjan
25-03-2008, 16:45
Hé Lex, als ik nog vraagjes mag stellen:

Welke muziek luister je graag? Favoriete bands en artiesten? Beste muziek DVD?

Lex v/d Moolen
25-03-2008, 17:43
Dank jullie allemaal :bier:


Ik denk niet dat je Jackson's LOTR een remake kan noemen.Niet exact nee, maar dat geldt misschien wel voor de meeste remakes: ze zijn meestal gebaseerd op een bestaand boek die ooit al eens een keer verfilmd is.

Mercapto ?
En ik heb maar tot maandag...Ik had het lijstje in een middag klaar. ;)



Welke muziek luister je graag? Favoriete bands en artiesten? Beste muziek DVD?Net als film een vrij brede smaak. Van Mozart tot Eminem ;)
Maar Queen, Eagles, Dire Straits, Stones zijn zo'n beetje wel mijn favorieten. Maar alles uit de jaren '60 -'70 -'80 vind ik over het algemeen ook wel lekker. Klassieke werken vind ik soms ook mooi, alsmede sommige opera's
Het enige wat ik denk ik helemaal niks vind is House en aanverwanten.

RobinB
25-03-2008, 17:44
Leuk interview!:) Zeer leuk om zo wat te weten van andere dvders.

Dennis Vansant
26-03-2008, 02:06
Niet exact nee, maar dat geldt misschien wel voor de meeste remakes: ze zijn meestal gebaseerd op een bestaand boek die ooit al eens een keer verfilmd is.


Dan heb jij wel een beetje een vreemde definitie van een remake, hoor :)
Een remake lijkt mij een soort bewerking van een film die al eerder is gemaakt: hij maakt er verwijzingen naar, brengt elementen van het verhaal terug, en doet dat misschien niet altijd even geslaagd.
Bij LOTR werd inderdaad wel gebruik gemaakt van hetzelfde bronmateriaal, maar als men gewoon terug gaat duiken in dat bronmateriaal en niet werkt met referenties naar de vorige film, kun je dat toch moeilijk als een remake gaan beschouwen? En ook al niet als een "live-actionversie".
Goeie muzieksmaak heb je trouwens, behalve dan -pijnlijk grimas- Dire Straits ;)

Earendil
26-03-2008, 16:50
Goeie muzieksmaak heb je trouwens, behalve dan -pijnlijk grimas- Dire Straits ;)

LoL, ik wou net gaan zeggen dat hij een goeie muzieksmaak had. Voornamelijk Dire Straits ;) Machtige muziek, ook al is het van ver voor mij tijd.

Dennis Vansant
26-03-2008, 17:29
Machtige muziek

Je hebt je verraden ;) dag, collega-Belg :mrgreen:
Doe mij maar Pink Floyd, The Who, The Sex Pistols en The Boomtown Rats btw ;)

Lex v/d Moolen
26-03-2008, 17:31
Dan heb jij wel een beetje een vreemde definitie van een remake, hoor :)Ik wil het eigenlijk ook helemaal niet definieren. :-)
Maar ik zie Jackson's LotR als een remake omdat Bakshi hetzelfde verhaal heeft verfilmd, hoe ver ze verder ook uitelkaar liggen. De bron is hetzelfde.

Earendil
26-03-2008, 17:43
Je hebt je verraden ;) dag, collega-Belg :mrgreen:
Doe mij maar Pink Floyd, The Who, The Sex Pistols en The Boomtown Rats btw ;)

Die eerste opmerking moet je even uitleggen ;) Noord Brabant is nog steeds van ons.
Pink Floyd is ook goed, daarnaast Guns and Roses, Bon Jovi etc. ;)

Dennis Vansant
26-03-2008, 17:49
Achzo, lol :) dacht dat "machtig" toch echt een puur Vlaamse uitdrukking was :)
Nujah, goed, Noord-Brabant, het scheelt niet veel: het is ook niet toevallig dat Hans Teeuwen en Theo Maassen de enige cabaretiers zijn die veel Vlamingen zonder ondertitels kunnen begrijpen :p

EmDee
26-03-2008, 19:16
Teeuwen praat nauwelijs dialect in zn shows

Dennis Vansant
27-03-2008, 01:11
Teeuwen praat nauwelijs dialect in zn shows

Dialect en accent = groot verschil...

Maar terug naar Lex, hoor ;)

Jordy van Buel
28-03-2008, 16:43
Hoe komt het eigenlijk dat je Jurassic Park nog nooit eerder had gezien dan toen je 'em op DVD kreeg? Best opmerkelijk namelijk aangezien het zowat de meest bekeken film is van de generatie die hier op het forum komt en ook zo'n ontzettende hype teweeg heeft gebracht.

Lex v/d Moolen
28-03-2008, 17:45
Da's een goeie. :) Geen idee, eigenlijk.
Ik had nooit zoiets van; die moet ik zien. Ik heb de voorstukje en previews denk ik ook gemist, en ik zie nu dat hij uitkwam in sep. '93. Toen zat ik in militaire dienst en van bioscoopbezoek kwam het toen eigenlijk nooit. Wel hebben we op de kamer veel op video bekeken.
Ik heb daarna wel zoiets gehad van; die wil ik een keer zien. Maar was er nooit van gekomen. En JP is daarin niet de enige hoor.

joostpolletje
28-03-2008, 21:20
Leuk dit!

Martin Z.
01-04-2008, 22:25
Leuk dit!

Best wel jah :p

Renny Collard
15-05-2008, 22:39
Ik zie nu pas je interview Lex :roll::oops:
Ik wist al dat Once Upon A Time in America je favoriet was, want dat is ie ook van mij.
Verder hebben we veel overeenkomsten wat smaak betreft.
Vond het leuk om te lezen.:bier:

Lex v/d Moolen
16-05-2008, 18:11
Ik zie nu pas je interview Lex :roll::oops:
Maakt toch niet uit, het staat hier neem ik aan nog wel een tijdje :-)

Rotterdam5314
26-05-2008, 17:22
heb je amrican me nou al eens bekeken?? of was het nou blood in blood out??

Lex v/d Moolen
26-05-2008, 17:36
Nog steeds niet :lol:
Blood in Blood out had ik wel al aantal keer gezien.