PDA

Bekijk de volledige versie : film voor school



wietse
30-03-2008, 15:55
Hey, ik zit in het 4de middelbaar op school. We moeten voor nederlands een film kijken en dan een bespreking over maken. Maar er zijn zoveel films dat ik er echt niet wijs uit geraak dus vraag ik het maar eens aan jullie.

Dit zijn de voorwaarden voor de film:
-De film moet van het genre thriller of fantasy zijn.
-Hij mag niet te bekend zijn (geen LOTR, Narnia ofzo..)
-Er moet tamelijk veel in gebeuren zodat er wat over te vertellen valt.
-En het moet natuurlijk ook een goede film zijn.

ps. Ik hoop dat ik dit mag vragen.

Dennis Vansant
30-03-2008, 16:26
Geen probleem joh, hier mag alles ;)
Misschien wel even naar het Film subforum verplaatsen, modjes? ;)

Goh, ik zou zeggen Legend/Willow of iets dergelijks. Er is zoveel keuze eigenlijk. Mag ik trouwens wat vragen? Ben jij een Belg? En ben jij in 1993 geboren? Want ik begin hier nogal vreemde parallellen op te merken... :p

Oudlid_X5
30-03-2008, 17:22
Zodiac natuurlijk! Niet voor niks zit hij in het programma van de moviezone in het filmhuis om jullie studenten te lokken maar wanneer komen jullie nou?

Dennis Vansant
30-03-2008, 17:34
Heeft vast iets te maken met die mafkees in de projectiekamer :mrgreen:

Oudlid_X5
30-03-2008, 17:55
Welke van de vijftien?

Patrick van den Hul
30-03-2008, 18:02
Qua thrillers zijn de films van David Fincher aanraders. Se7en, Fight Club, The Game, Zodiac, Panic Room. Andere meesterlijke thrillers zijn Silence of the Lambs, The Sixth Sense en Memento. Over allemaal is wel iets te vertellen lijkt me zo :p

Met name Fight Club vanwege de complexiteit. The Game kan ook wel interessant zijn, bijvoorbeeld over de morele kant van het verhaal. Is het ethisch van dat bedrijf om iemand zodanig voor de gek te houden dat die persoon echt denkt dat zijn leven op het spel staat?

Waarom kreeg ik nooit een dergelijk opdracht op de middelbare school? :bier:

Andrew-Kenneth
30-03-2008, 18:20
Probeer in de categorie thriller maar een film van "master of suspense" Alfred Hitchcock uit.

bv. Rebecca, North by northwest, Rear Window, etc...

Fantasy ?

"Jason and the Argonauts" Harryhausen op zijn best.

"Forbidden Planet" een big-budget jaren 50 SF film gebaseerd op het verhaal van "The Tempest" van Shakespeare.

De koning Arthurfilm "Excalibur" van John Boorman, met oa Patrick Stewart. (met muziek van Orff (Carmina Burana)en Wagner (Götterdämmerung).)

Het zijn stuk voor stuk iets oudere films maar ze zullen je wel een cinefiel imago bezorgen...

wo2-freak
30-03-2008, 22:18
Harry Potter :P
Aliens
Alien 3

Melzz
30-03-2008, 23:29
The Beyond....

Wouter van Dis
31-03-2008, 11:27
Qua thrillers zijn de films van David Fincher aanraders. Se7en, Fight Club, The Game, Zodiac, Panic Room. Andere meesterlijke thrillers zijn Silence of the Lambs, The Sixth Sense en Memento. Over allemaal is wel iets te vertellen lijkt me zo :p

Met name Fight Club vanwege de complexiteit. The Game kan ook wel interessant zijn, bijvoorbeeld over de morele kant van het verhaal. Is het ethisch van dat bedrijf om iemand zodanig voor de gek te houden dat die persoon echt denkt dat zijn leven op het spel staat?

Waarom kreeg ik nooit een dergelijk opdracht op de middelbare school? :bier:
.
Er valt nog veel meer te vertellen over The Game. Ik had toevallig mijn mondeling-school-examen voor literatuur vanochtend, en ik we hadden het over De komst van Joachim Stiller van Hubert Lampo. Ik zei dat er nogal wat paralellen waren met Fincher's The Game. De lerares gaf me gelijk. Ideaal voor je Nederlands toch! Als je die film gaat vergelijken met een literair boek, zal de lerares je op handen dragen!

VB:
* je hebt het messiasmotief (Beide Stiller en The game) In beide verhalen heb je iemand die het leven van iemand anders helemaal doet omgooien en veranderen.
* In beide verhalen gaat er iemand dood, en komen weer tot leven (Sean Penn valt naar beneden en komt weer naar boven??)
* enz..


Denk er maar over na!

wietse
31-03-2008, 12:50
.
Denk er maar over na!
Zal ik zeker doen!!:wink:

xxtheduellistxx
03-04-2008, 18:25
where eagles dare?

wo2-freak
03-04-2008, 20:27
where eagles dare?

ZEKER WETEN!
Een top film die bijna niemand kent!
Super klassieker van Clint Eastwood, staat mooi bij mijn Eastwood collectie!
Aangezien ik liefhebber van Wo2-films ben, is dit één van mijn favoriete films!
(Nummer 3 :D )