PDA

Bekijk de volledige versie : Probleem met HDMI-weergave op Sony LCD-tv



Dennie Gitz
31-03-2008, 14:16
Ik heb een raar probleem met de beeldweergave van mijn dvd-speler (de Sony DVP-NS9100ES) op mijn LCD-tv (de Sony KDL-40X3500). Hiervoor gebruik ik een Qed HDMI 1.3-kabel, mijn LCD-tv beschikt ook over HDMI 1.3-ingangen. Ik weet echter niet over welke HDMI-versie de HDMI-uitgang van mijn dvd-speler beschikt. Dit is vrijwel zeker geen versie 1.3, omdat dit model uit 2005 komt.

Wat gebeurt er echter: als ik op de tv de juiste HDMI-ingang selecteer en de dvd-speler aanzet, krijg ik geen beeld. Op het moment dat normaal gesproken het blauwe startscherm verschijnt, zie ik kort de melding '576p' in beeld staan. Als ik de speler weer uitzet, zie ik weer iets in het beeld veranderen. Dan wordt weer even de ingangsbron van de tv getoond. Blijkbaar is er wel een of andere verbinding tussen speler en tv, maar verder geen beeldweergave.

In de dvd-speler heb ik bij de optie 'HDMI-resolutie' 1920x1080i gekozen. Eerst stond deze functie op AUTO maar ook toen kreeg ik geen beeld. Als ik echter de dvd-speler via de eerste RGB-scart aansluit, heb ik wel beeld.

Ik heb uiteraard ook met de instellingen van mijn tv gespeeld, maar daar krijg ik ook nog geen beeld mee. Met de audioweergave (via coax naar de receiver) zijn er geen problemen.

Ik hoop dat ik het probleem een beetje duidelijk heb uitgelegd en dat jullie mij met dit probleem kunnen helpen. Dit probleem verbaast mij des te meer, omdat ik al lang geen leek meer op HT-gebied ben (ben hier al zeker 7 jaar mee bezig)

DVDProfilersFilmgek
31-03-2008, 14:49
Je probleem wordt beschreven op pagina 89 en 99 van je gebruiksaanwijzing.

Heb je wel even geduld als je de speler aanzet op de betreffende HDMI ingang?

Ook al geprobeerd om eerst de speler aan te hebben staan en dan naar de correcte ingang te gaan? Je dient er rekening mee te houden dat de TV niet direct het beeld "opengooit" als je naar de correcte HDMI ingang schakelt, de ingangen communiceren eerst met elkaar voordat er een vrijgave komt.

Dennie Gitz
31-03-2008, 15:21
Ik heb geprobeerd wat je hebt gezegd, maar het heeft niet geholpen. Ik heb ook andere HDMI-resoluties in mijn dvd-speler ingesteld, maar dat hielp ook niet.

Zou het dan toch gewoon aan mijn dvd-speler liggen? Het lijkt mij toch wel dat de HDMI-technologie backwards compatible is met oudere versies (lager dan 1.3)? Of hij is gewoon defect (in dit geval dus de HDMI-ingang, want met RGB-scart heb ik wel beeld).

Met de instellingen van mijn tv heb ik ook al alles geprobeerd, maar daar kom ik dus ook niet echt verder mee.

DVDProfilersFilmgek
31-03-2008, 15:57
Ik heb geprobeerd wat je hebt gezegd, maar het heeft niet geholpen. Ik heb ook andere HDMI-resoluties in mijn dvd-speler ingesteld, maar dat hielp ook niet.

Zou het dan toch gewoon aan mijn dvd-speler liggen? Het lijkt mij toch wel dat de HDMI-technologie backwards compatible is met oudere versies (lager dan 1.3)? Of hij is gewoon defect (in dit geval dus de HDMI-ingang, want met RGB-scart heb ik wel beeld).

Met de instellingen van mijn tv heb ik ook al alles geprobeerd, maar daar kom ik dus ook niet echt verder mee.


Heb je al een andere HDMI ingang van je TV geprobeerd? Misschien kabel defect? heb je nog andere HDMI apparaten? werken die wel? Heb je al een andere kabel geprobeerd? Heb je gecheckt of je kabels er helemaal inzitten? soms kan het een kleinigheid zijn dat je net over het hoofd ziet omdat je er zelf net te dicht bij staat en er dan overheen kijkt.....

M'n TV heeft HDMI 1.1 en ik heb diverse apparaten met HDMI 1.1 t/m HDMI 1.3 ze werken allemaal. Wist niet dat er al TV's zouden zijn met HDMI1.3, lijkt mij trouwens weinig nut te hebben, een TV van nu kan er toch nog niets mee, IMHO, op het gebied van beeld en audio.

Dennie Gitz
31-03-2008, 17:10
Ik heb ook een andere ingang en een andere kabel geprobeerd; hier ook geen succes. Je ziet alleen maar kort de melding '576p' in beeld als ik de dvd-speler aanzet. Ik heb op dit moment geen andere HDMI-apparaten (ga zeer binnenkort wel een blu-ray-speler aanschaffen). Mijn televisie heeft inderdaad HDMI 1.3 met 24p-weergave. HDMI versie 1.3 bestaat al sinds juni 2006.

DVDProfilersFilmgek
31-03-2008, 17:38
Ik heb ook een andere ingang en een andere kabel geprobeerd; hier ook geen succes. Je ziet alleen maar kort de melding '576p' in beeld als ik de dvd-speler aanzet. Ik heb op dit moment geen andere HDMI-apparaten (ga zeer binnenkort wel een blu-ray-speler aanschaffen). Mijn televisie heeft inderdaad HDMI 1.3 met 24p-weergave. HDMI versie 1.3 bestaat al sinds juni 2006.

Jammer dat het niet gelukt is, het zou de speler kunnen zijn.... je kan nog proberen of hij op een andere TV wel werkt, verder zou ik het ook niet zo 1 2 3 kunnen bedenken.

Dat HDMI 1.3 al weer een tijdje bestaat wist ik al, maar het nut op een TV ontgaat mij een beetje. Mijn TV is nu al weer een jaartje "oud" en heeft HDMI 1.1 en ik heb niet het idee dat ik iets zou missen. De TV zal geen beter beeld of mooier geluid gaan geven als ze er een HDMI 1.3 op hadden gemonteerd, maar dat terzijde. Ze beginnen nu pas een beetje de huidige recievers met HDMI 1.3 uit te rusten, en daar heeft het wel nut mbt de nieuwe audio formaten.

DVDProfilersFilmgek
31-03-2008, 17:39
Heb je het ook geprobeerd terwijl de scart was ontkoppeld?

Dennie Gitz
31-03-2008, 17:58
Ja, ik had vanmiddag ook al geprobeerd om het beeld via HDMI weer te geven terwijl de scart niet was aangesloten. Toen kreeg ik ook weer dezelfde melding van '576p'.

Als ik mijn blu-ray-speler (de Sony BDP-S500) en mijn nieuwe receiver (de Sony STR-DA5300ES) heb aangeschaft ga ik kijken of het daarmee wel lukt. Ik weet echter zeker dat op dat moment alle apparaten (tv, receiver en blu-ray) HDMI 1.3 ondersteunen, omdat ze allen ook 24p hebben. Dit staat op de Sony-site. Voor zover ik weet kan je pas vanaf HDMI-versie 1.3 over 24p beschikken.

Mocht het dan nog niet werken, dan regel ik wel iemand van de winkel dat hij de boel bij mij komt instellen.

Dennie Gitz
31-03-2008, 22:47
Ik weet nu waar het probleem zit. Op Tweakers.net heb ik ook dezelfde vraag gesteld die in mijn openingspost staat. Iemand gaf mij daar een link die naar een Sony-site verwees. Daar staat dat met een aantal modellen dvd-spelers (waaronder dus die van mij) en een receiver (de Sony STR-DA7100ES) i.c.m. met een LCD-tv met x.v. Colour (wat mijn tv ook heeft), er geen beeldweergave via HDMI kan zijn. Dat is precies het probleem waar ik mee te maken heb!

Dit is de link http://esupport.sony.com/CA/perl/news-item.pl?region_id=3&Change_Template=1&Admin_Level=YES&news_id=194#

Het blijkt dus dat het gelukkig niet met mijn tv of mijn kabels heeft te maken. De apparatuur die ik wil aanschaffen (de BDP-S500 en de STR-DA5300ES) staan niet op die lijst.

Ik ben blij dat ik nu weet waar het aan ligt. Voor mij betekent het dat ik nog even tijdelijk, totdat ik de nieuwe apparatuur heb, via RGB-scart kijk.

Ik wil iederen bedanken voor het meedenken!

DVDProfilersFilmgek
01-04-2008, 05:30
Ik weet nu waar het probleem zit. Op Tweakers.net heb ik ook dezelfde vraag gesteld die in mijn openingspost staat. Iemand gaf mij daar een link die naar een Sony-site verwees. Daar staat dat met een aantal modellen dvd-spelers (waaronder dus die van mij) en een receiver (de Sony STR-DA7100ES) i.c.m. met een LCD-tv met x.v. Colour (wat mijn tv ook heeft), er geen beeldweergave via HDMI kan zijn. Dat is precies het probleem waar ik mee te maken heb!

Dit is de link http://esupport.sony.com/CA/perl/news-item.pl?region_id=3&Change_Template=1&Admin_Level=YES&news_id=194#

Het blijkt dus dat het gelukkig niet met mijn tv of mijn kabels heeft te maken. De apparatuur die ik wil aanschaffen (de BDP-S500 en de STR-DA5300ES) staan niet op die lijst.

Ik ben blij dat ik nu weet waar het aan ligt. Voor mij betekent het dat ik nog even tijdelijk, totdat ik de nieuwe apparatuur heb, via RGB-scart kijk.

Ik wil iederen bedanken voor het meedenken!

Onderaan de pagina kun je het modelnummer van je DVD speler invoeren en een bestandje downloaden waarmee je je DVD speler kunt updaten zodat het probleem wordt opgelost, je dient wel over een PC te beschikken die een CD kan branden.

Hoop dat het nu wel gaat lukken, je hebt tenslotte toch niet de allergoedkoopste DVD speler.

Dennie Gitz
01-04-2008, 19:07
Ik heb gisteravond een cd gebrand met de firmware, maar dit is bij 2 verschillende pogingen (cd's) mislukt. Er staat namelijk ook bij vermeld, dat de firmware-upgrade alleen zal slagen als de betreffende dvd-speler in de VS of in Canada is verkocht. De mijne komt daar uiteraard niet vandaan.

Voor mij is dit niet zo'n ramp, omdat ik, zoals al eerder gezegd, zeer binnenkort de Sony BDP-S500 (bluray) en de STR-DA5300ES (receiver) aanschaf, waarbij deze problemen gelukkig niet voorkomen. Tot die tijd zing ik het nog wel even uit met weergave via RGB-scart.

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

siebelink1
17-05-2009, 13:12
Hallo ,
Ik had het probleem ook met mijn DVP-NS9100ES en heb van een ander forum de europese firmware update gekregen.
Deze uitgevoerd en het werkt perfect maar ,
ik heb nu dus nog hetzelfde probleem met mijn STR-DA7100ES welke ook in de lijst van de americaanse link staat.

Deze moet dus naar sony teruggestuurd worden maar dat werkt alleen in america.
Als je hier naar sony belt kun je net zo goed naar de Aldi bellen want die weten er waarschijnlijk nog meer van.

Heeft iemand anders dit probleem ook met zijn receiver en hoe heeft hij/zij dit opgelost ?
Evt. een link van sony waar ik een service request kan aanvragen of in het mooiste geval de firmware zelf , dan kan ik hem zelf updaten !:razz:

M.v.g pascal

Mr_Parker
17-05-2009, 21:26
Ik heb me niet verdiept in de handleiding en de opties van de spelers maar ik lees bij de openings poster continu RGB-scart.

Als er een optie in de dvd-speler zit om juist geen rgb te selecteren als uitgangs signaal zou ik dat eens doen en kijken wat hij dan met de HDMI verbinding doet.
Heel wat apparaten kunnen namelijk niet en RGB over de Scart geven en toch ook no tegelijk een HDMI signaal, idem met component.

siebelink1
22-05-2009, 20:12
Ik heb me niet verdiept in de handleiding en de opties van de spelers maar ik lees bij de openings poster continu RGB-scart.

Als er een optie in de dvd-speler zit om juist geen rgb te selecteren als uitgangs signaal zou ik dat eens doen en kijken wat hij dan met de HDMI verbinding doet.
Heel wat apparaten kunnen namelijk niet en RGB over de Scart geven en toch ook no tegelijk een HDMI signaal, idem met component.


Klopt maar dit probleem is erkent door sony en is i.d ook verholpen d.m.v een firmware update die de hdmi aanpast zodat hij overweg kan met X.V colour .

Gr pascal