PDA

Bekijk de volledige versie : Recensie Volkskrant dvd.nl magazine



forzavado
29-05-2002, 08:38
Ik las vanochtend in de Volkskrant een vergelijking tussen dvd report en dvd.nl magazine. Naar aanleiding van dit artikeltje moeten mij een paar dingen van het hart....

Mevr. Klijer (schrijfster) vindt de woordenlijst erg handig van het dvd.nl magazine. Maar waarom gebruikt ze hem niet en doet ze geen verdere studie op het gebied van dvd voordat een een stukkie schrijft?????
Ze heeft op een gegeven moment over "dolby digital geluid" (huhhh DTS????, nog nooit van gehoort:D), maar bedoeld waarschijlijk iets van 5.1 weergave (het is mij dus nog niet duidleijk wat ze precies wil zeggen)
Ook schrijft ze dat je al snel een HT hebt als je beschikt over een Breedbeeld tv, dvd-speler en surroundspeakers, maar van een versterker of reciever heeft ze blijkbaar nog nooit gehoord (versterker heb je toch alleen voor een stereo installatie nodig?????:D)

Verder maakt Klijer onderscheid tussen soorten dvd-freaks ('techneuten' en 'filmfreaks' grofweg gezegd), tot welke groep Klijer behoord is nu wel duidelijk. Dus de kritiek die ze heeft in zekere zin (té "technisch" georiënteerd, waarmee impliciet beweerd wordt dat het overbodig zou zijn) is naar mijn mening geheel onterecht. Er zijn veel te veel misverstanden omtrend die 'techniek' van dvd (vraag maar eens bij de IT's of megapool wat rond) dus vind ik het juist een goede zaak dat er wat wordt verteld over de techniek, decoderingen in het bijzonder, die achter dvd zit. Zo worden mensen er tenminste bewust van dat het niet zo simpel is als bv. mevr. Klijer denkt. Hierdoor kunnen mensen tenminste een goede afweging maken bij evt. aanschaf van een HT, en dus geen miskoop doen.

Conclusie:
Dvd report is naar mijn mening net zo misbaar als de extra's op een dvd (mijn persoonlijke mening), maar voor de crew van dvd.nl magazine is duidelijk nog een flinke klus te doen (dus gewoon doorgaan met de "technische" kanten binnen de reciensies). Dus ik zou zeggen ga zo door!

Eric van Ballegoie
29-05-2002, 09:22
Voor alle geinteresseerden: De link hieronder bevat het artikel uit de Volkskrant.

http://www.dvdzone.nl/temp/volkskrant-artikel-dvd.jpg

Koen Koene
29-05-2002, 09:58
En voor de oplettende lezertjes:

Nee, de DVD die je bij DVD.nl Magazine krijgt is geen promo-schijfje over Kentucky Fried Chicken, maar de film Kentucky Fried Movie... :D

Remco Out
29-05-2002, 15:38
En voor de oplettende lezertjes:

Nee, de DVD die je bij DVD.nl Magazine krijgt is geen promo-schijfje over Kentucky Fried Chicken, maar de film Kentucky Fried Movie... :D Haha, werd dat echt beweerd, maar gauw eens de hele recensie lezen.

Nathan Strik
29-05-2002, 16:00
Hier moet ik natuurlijk als aanstormend journalist even wat op zeggen. Tegen het einde van het lezen van dit artikel schaamde ik me namelijk dood dat dit artikel door een hele redactie is goedgekeurd.
Dit zegt misschien veel over de Nederlandse journalistiek, dat weet ik niet, maar ik vond het een behoorlijk slecht artikel.
Niet zozeer omdat ik toevallig een dvd.nl-er ben, want voor hetzelfde geld had ik het bij een ander forum gehouden, maar vooral vanwege de ongenuanceerdheid en het onvermogen van deze journaliste om zich in te leven in de wereld van de dvd liefhebber.

Laat ik voorop stellen dat ik het blad zelf nog niet heb gelezen (als het goed is, is dat morgen anders), maar er moet me wel iets van het hart. Er wordt behoorlijk in negatieve toon geschreven over het feit dat dvd.nl magazine de reviews op een andere manier aanpakt dan de rest van de NL bladen. (de film dus wat minder prominent naar voren brengen)
Naar mijn mening was dat toch juist wat er ontbrak in de bladenmarkt in Nederland?!? Een goed blad, dat verstand heeft van de achterliggende techniek en niet een veredeld filmmagazine is.
Het feit dat deze journaliste zich blijkbaar niet realiseert wat er leeft binnen de Nederlandse dvd-gemeenschap (DE doelgroep voor dit soort bladen) en zich niet schijnt te beseffen dat een blad als dvd.nl magazine ook een enorme verrijking kan zijn, is behoorlijk slecht voor een journalist.

Ze zegt het zelf in het gedeelte over DVD Report: de films zijn maanden eerder toen ze in de bioscoop kwamen al uitgebreid in de filmbladen besproken.
Dus waarom zou je er dan in een DVD-blad meer dan een paar regels aan wijden?
Wat dvd zo anders maakt IS juist die presentatie, die beeldkwaliteit en dat geluid. Dus deze mevrouw spreekt zichzelf nog tegen ook.

Ik ben nu in ieder geval NOG nieuwsgieriger naar het blad.

EDIT: Oh ja... en "Kentucky Fried Chicken"?!? slordig... erg slordig.

Kaplan
29-05-2002, 17:26
de journaliste eindigt haar stukje met:

De vraag die na het lezen van beide bladen overblijft, is die waar de ware dvd-fanaat zich ophoudt: in het kamp van de techneuten, of bij de enthousiaste paasei-speurders? Van pure filmliefde lijkt niet echt sprake, maar die kan door de populariteit van dvd's alleen maar aangewakkerd worden.

Ik heb de bladen niet gelezen maar als ze alleen over technische details en over de op de dvd staande extra's gaan kan ik haar met die opmerking geen ongelijk geven.
Ik mag aannemen dat dit echter niet het geval is. Als het tijdschrift een afspiegeling is van het forum, waarop ruimte is voor mededelingen over beeldformaat, extra's of over waarom een bepaalde film goed is. etc. dan zit ze toch fout als ze zegt dat van pure filmliefde geen sprake is.

Alexander de Mol
29-05-2002, 18:49
Het blad is inderdaad gebaseerd op de manier van recenseren zoals je kent van de site.
De dame in kwestie slaat de plank dus helaas behoorlijk mis. Zeker als je bedenkt dat gemiddeld zo'n 1/3 van de tekst gebruikt is voor een samenvatting en beoordeling van de film zelf...:rolleyes:
Toch is mevrouw Kleijer van mening dat de film bijzaak is, terwijl er juist, in mijn optiek, een hele gezonde verdeling is tussen film, beeld & geluid, extras en de conclusie.
Van de Volkskrant had ik wel betere research verwacht.

Geert Kranendonk
29-05-2002, 19:13
Tja, en dit is dus precies waarom de Volkskrant dus regelmatig ervan beschuldigd wordt "cultureel elitair" te zijn.

En grappig genoeg vinden ze dat meestal zelf dan ook nog volledig onterecht :D :D :D

Christiaan Sauer
29-05-2002, 19:30
sorry, kon het niet nalaten: even emailtje gestuurd met de vraag waarom ze hun artikellen niet iets beter controleren voor ze die printen. Eens kijken of ze de beleefheid kunnen vinden om hier een reactie op te geven. Zoja plaats ik hem wel eventjes

Marco
29-05-2002, 19:36
Nee, de DVD die je bij DVD.nl Magazine krijgt is geen promo-schijfje over Kentucky Fried Chicken, maar de film Kentucky Fried Movie... :D Sh*t daar gaat mijn 'gratis' kippetje. Nou dan maar naar de Mac :D

Alleerst dank Eric voor het volkskrant-artikel-dvd.jpg, weet ik tenminste ook waar het over gaat. Maagoed. Duidelijk dat Kleijer wat te kort komt (een DVD speler ;) ). Volgens mij was het al duidelijk waar dvd.nl magazine heengaat. Namelijk de technische kant van de DVD. Voor een filmbespreking haal je maar een andere blad. Zo simpel ligt dat. En trouwens een beetje verdiepen in de DVD techniek kan geen kwaad (sterker nog het zou verplciht moeten worden) Koken, fietsen, veters vastmaken oid doe je ook niet zomaar, nee daar moet je voor leren. En dat geld dus ook voor DVD.

forzavado
30-05-2002, 07:28
Tja, en dit is dus precies waarom de Volkskrant dus regelmatig ervan beschuldigd wordt "cultureel elitair" te zijn.

En grappig genoeg vinden ze dat meestal zelf dan ook nog volledig onterecht :D :D :D
Je zou het ook cultureel arrogant kunnen noemen. Een beetje extra verdieping in het onderwerp had gewoon gemoeten, anders kun je zo'n stukkie niet schrijven. Volgens mij voelt die mevr. zich te goed voor dvd, of ze had gewoonweg geen zin om het te schrijven. De intresse was er in ieder geval niet.

p.s. lees altijd de volkskrant en de meeste onderwerpen vindt ik toch altijd gewoon goed beschreven (maar daar weet ik dan ook niets van:D)

Mark S
30-05-2002, 08:48
dvd.nl magazine is kennelijk veel te hoog gegrepen en dus niet geschikt voor deze dame. Vreemd he? Een dvd-blad dat als uitgangspunt in de eerste plaats voornamelijk over het medium zelf gaat, en in mindere mate de film zelf.
Dan moet ze maar een ander maandlad lezen als
Skrien (www.skrien.nl)

Cenobite
30-05-2002, 10:50
Dit is echt het slechtste stukje "riool journalistiek" wat ik ooit gelezen hebt. Volgens mij heeft Pauline nog NOOIT een DVD of DVD Speler van dichtbij gezien. Wat een hoop flauwe kul en foute conclusies bij elkaar zeg.

Volgens mij heeft Pauline Kleyer de klok in het bos horen luiden , maar kan door de bomen de klepel niet vinden... :D :D

Camille
30-05-2002, 11:15
EDIT: Oh ja... en "Kentucky Fried Chicken"?!? slordig... erg slordig.

Heeeeeeel erg slordig.....:rolleyes: :mad: :o

bondfreak
30-05-2002, 11:47
Ik moet zeggen dat ik DVD-Report anders ook een goed blad vind, minder technisch, maar ze vertellen goed wat er op de dvd staat (niet hoe dus).
Voorbeeld: Ze vertellen dus wat voor extra's op de DVD staan, maar dan niet altijd hoe die erop staan, dus of ze ondertiteld zijn of dat ze DD 5.1 of 2.0 zijn enz.
En zeker voor dat geld vind ik DVD-Report het kopen wel waard.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik DVD.nl Magazine te duur vind,volgende keer zonder DVD en een stukje goedkoper, maar daar loopt al een andere thread over dus ik zal daar maar niet over verder gaan.
Ohja voordat ik het vergeet dat artikel slaat dus 3x nergens op.

mijn ge-update DVD Collectie (http://www.dvdprofiler.com/mycollection.asp?alias=doki)

forzavado
30-05-2002, 11:55
Ikzelf vind dvd.nl magazine ook te duur (kratje bier tenslotte), maar ik sta wel achter de view waaruit het is geschreven.
En persoonlijk vind ik dvd report helemaal niets, want ik pepaal zelf wel of ik een extra (of film) leuk vind.:D

Maar goed dat ook dvd report aanhsngers van zich laten horen!

Edwin vd Zwaard
31-05-2002, 18:35
Wat een artikel zeg.. Het lijkt wel of ik mijn moeder hoor praten..

Over extra programmaatjes met interviewtjes, en een Thuisbioscoop die je met een dvdspeler een paar boxjes en een breedbeeld in elkaar krijgt..

Het hele artikel is pure generalisatie.. je bent of een HT Freak, OF een extra-Freak (met paaseieren.. lekker banaal vertaald vrouwtje).. Een heel groot grijs gedeelte wordt overgeslagen..

Dit stukje is mijns inziens al te slecht voor een buurtblaadje, laat staan een nationaal dagblad..

Stille hint voor het vrouwtje dat het schreef: Schrijf niet over dingen waar je klaarblijkelijk geen verstand van hebt.. :D:D

DVD.nl, het blad is top...