PDA

Bekijk de volledige versie : [REG] Terrence Malick



Oudlid_X5
12-04-2008, 11:56
Naar deze quote kon ik niet anders dan een topic openen voor deze goede meneer:
Heb er maar 2 van gezien, maar Thin Red Line vond ik bijvoorbeeld al niet erg veel aan, The New World lag me wel veel beter. :-(

http://images.eonline.com/eol_images/Profiles/20061003/244.malick.terrence.100306.jpg

Één van de weinige foto's die op het internet te vinden zijn over hem. Wil je hem trouwens in een film zien moet je Badlands kijken daar is hij ongeveer 10 seconde te zien tegenover Martin Sheen. Is moeilijk iets over hem te vermelden daarom plaats ik gewoon mijn stukjes over de films die hij gemaakt heeft dat zegt naar mijn mening meer dan genoeg.

Badlands (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=16438) (1973)

De eerste film van Terrence Malick. Dat ook meteen klassieker werd onder de critici. De massa stond er niet voor open. Want de film werd behoorlijk links gelaten terwijl de film in de bioscoop was in 1973. Althans dat hoor je op de extra's. Terrence staat bekend dat hij geen speelfilms maakt maar gewoon weg KUNST. Dat zie je in zijn hele levenswerk. Vier films in 30 dertig jaar tijd.

Kit Carruthers (Martin Sheen) en zijn vriendin Holly Sargis (Sissy Spacek) zijn op de vlucht aangezien Kit Holly's vader op brute wijze heeft vermoord. Op hun weg naar de badlands van Montana laten ze een spoor van moorden achter. Een soort gelijk verhaal hebben we eigenlijk al eens eerder gezien Bonnie and Clyde, iemand? Hoewel ik deze film echt wel vele malen beter vind. Dat komt door verschillende aspecten. Magnifieke oorstrelende muziek van Satie, Carl Orff, James Taylor en Nat King Cole. En dan die fotografie die we in elke Malick film terug zien. Een lust voor het oog. Martin Sheen en Sissy Spacek de perfecte combinatie.

Één van de mooiste en meest dromerige films die ik ooit gezien heb, ik ben er behoorlijk van onder de indruk. Is echt een film die nog dagen misschien wel weken nadat je hem gezien hebt nog in je hoofd rondspookt. Maar dat is eigenlijk bij al het werk van Terrence Malick. Ik wil nog één ding melden. Ik heb Terrence nog nooit eerder gezien, foto’s etc. Maar hij heeft een splinter klein rolletje in de film. Er is een scène waarbij Martin sheen naar de deur gaat, opent en vervolgens zie je een andere man en ik had meteen zoiets van dat is Terrence Malick. Raar eigenlijk nog nooit eerder gezien en je pikt hem er dan gewoon uit. Maar ik zag wel duidelijk dat hij dat niet vaker moet doen. Laat hem maar schrijven, produceren en regisseren. Geweldige kerel.


Days of Heaven (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=51827) (1978)

Terrence Malick een levende legende die afgelopen jaar zijn kluizenaars bestaan definitief heeft opgegeven. Terwijl ik net een film heb gezien waarbij hij lange tijd verdwenen was uit de maatschappij, kijk ik de laatste schakel uit zijn C.V.. En ook Days of Heaven ( 1978 ) heeft genoeg trekjes om erachter te komen dat dit een Malick film is.

Bill (Richard Gere) en Abby (Brooke Adams), een behoorlijk jong paar, probeert aan het begin van de twintigste eeuw, einde negentiende eeuw de armoede in de grote stad Chicago te ontvluchten en reizen samen met een zusje van Bill naar het zuiden. In Panhandle, Texas vinden ze werk op een boerderij van een rijke verlegen boer. Deze boer blijkt ernstig ziek te zijn en zal binnen een jaar sterven. Buiten dat wordt hij ook nog verliefd op Abby en vraagt haar ten huwelijk naar wikken en wegen, subliem gespeeld door Sam Shepard. Om er financieel beter van te worden besluit Bill dat Abby met de boer moet trouwen. Wanneer de verwachte dood maar niet komt, stijgen de spanningen op de boerderij en krijgen we een heuse driehoeksverhoudingen die op springen staat.

Days of Heaven zit vol mooie natuurbeelden zoals we van Malick gewend zijn. Maar deze zijn zo speciaal want deze zijn in de open lucht genomen tussen het licht en donker worden van de dag. De sprinkhanenplaag en alles wat daar omheen gebeurt kun je bijna apocalyptische noemen en zeer indrukwekkend gefilmd. Het verhaal is simpel en zal altijd even simpel blijven want Terrence Malick staat erom bekend geen moeilijke verhalen te vertellen maar de manier hoe hij het doet is bijzonder speciaal te noemen. Ook in deze film wordt er weer genoeg in gefilosofeerd doormiddel van de vioce-over van het zusje van Bill. Ze heeft een behoorlijk aparte rol want ze speelt niet alleen verteller maar ook meteen toeshouwer. En het commentaar dat ze geeft komt dan ook van Malick persoonlijk af. De beelden zijn hypnotiserend en poëtisch tegelijk. En als je dan ook nog de muziek van Ennio Morricone erbij telt heb je kei van een film. Die veel meer vertelt dan je ziet.

Ik weet het niet maar ik heb een zwak voor de films van Terrence Malick en elke keer betoverd hij me weer. Genieten maar niet op entertainde manier ervan.

The Thin Red Line (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=7675) (1998)

Terrence Malick - hoog gewaardeerd door critici, massaal links gelaten door de massa - kwam in 1998 terug nadat hij twintig jaar als kluizenaar geleefd had. Het vreemde aan Malick is dat er in de contracten van de acteurs staat dat er geen foto's of videobeelden van hem gemaakt mogen worden. Dat is ook goed te begrijpen want anders leef je je leven via de (roddel)pers in en buiten Amerika. Dit project, dat totaal geheim werd gehouden, is naar 'een verfilming van een boek van James Jones genaamd "The Thin Red Line". Hoewel die plotseling in de jaren '70 opkwam en weer verdween kwam hij in de jaren '90 net zo vreemd terug. Het enige wat we wisten over het filmproject was de hier bovengenoemde feiten en dat er bij de cast vrij veel grote sterren genoemd werden en een aantal nieuwkomers gelanceerd zouden worden. Grote sterren als George Clooney, Nick Nolte, Sean Penn, John Travolta etc. en daar tegenover nieuwkomers als James Caviezel die een wel zeer grote en vooral belangrijke cruciale rol in de film bezit, Adrien Brody, Nick Stahl, Tim Blake Nelson etc. Teveel eigenlijk om op te noemen.

Maar waar gaat de film nu eigenlijk over? De Tweede Wereldoorlog, de slag bij Guadalcanal. Voor de Amerikanen een invloedrijke plaats om er een grote, vooral jonge groep soldaten heen te drijven om het eiland over te nemen. Maar pas op, want het is niet zomaar een oorlogsfilm, want de actiescènes die we te zien krijgen zijn alleen bedoeld om onze hersenpan tot rust te laten komen en even bij te komen van wat je net gezien en gehoord hebt. Want de film is één groot filosofisch en tegelijkertijd poëtisch gebracht meesterstuk waarvan de Academy Awards er tot op de dag van vandaag spijt hebben dat ze de Oscars naar een "Saving Private Ryan" hebben laten gaan, vooral om het feit dat deze film eigenlijk alleen maar beter wordt naar na een aantal keren gezien te hebben en te beseffen wat je gezien en gehoord hebt. Eigenlijk het verstandelijke broertje van de twee als je ze al kunt vergelijken. Maar ja zoals ik al eerder zei: Malicks films slaan niet aan bij de massa en Spielberg speelt juist in op de massa, en wie waren helemaal kapot van Spielberg favoriete? De massa…

Maar het mag duidelijk zijn welke film meer indruk maakt, buiten dat wordt hij in bijna elk top 10 rijtje genoemd. Vooral om het feit dat maar vrij weinig films uit dat oogpunt gemaakt zijn is het "The Thin Red Line" gelukt om de waanzin, de rode lijn van krankzinnigheid waar de titel naar verwijst, via een filosofisch en theologisch uitgangspunt te verpakken. Oorlog is veel meer dan twee vechtende partijen en Malick probeert ons duidelijk te maken dat Natuur en God daar zeker veel te maken hebben. Eigenlijk alles. Vooral de theologische vraagstukken die door de voice-over ingesproken worden. Zie daarbij de beelden van de natuur en je hebt enigszins in de gaten wat Malick probeert te zeggen.

Om even wat verder in te gaan op de voice-over van de soldaten: die springt van de ene soldaat naar de andere, wat welke rang het ook mag zijn. Hij kruipt in hun hoofden, vervolgens horen we hun gedachten, we krijgen een beter beeld te zien van hun vreemde gedrag in onze ogen. Vooral de exotische omgeving waar het gebeurt krijgt een betere betekenis dan alleen maar mooi geschoten beelden. En daar speelt James Caviezel een meesterlijke rol in die hij alleen opvoert. Neem het totale begin van de film, Caviezel is hem voor de zoveelste keer gesmeerd en wil gewoon een simpel leven leiden met het inheemse volk, een vrijwel paradijselijk bestaan voor ons omdat vooral de schoonheid naar voren komt, een zuchtje wind en we volgen de camera de bossen in, het water over, de berg op, het hoge gras in, de camera volgt vrijwel steeds de natuur en niet de soldaten. Het licht door de bladeren van de bomen, de zon die met het water aan het spelen is, de torenhoge bomen in de bossen, het goudgele strand, het doorschijnende blauwe water, waar zie je dat nog tegenwoordig, eigenlijk is het niet meer dan de hemel op aarde. De vraag die hierop luidt is waarom God de mens de vrije wil heeft geschonken om over dat alles te beslissen om alles te kunnen vernietigen?! Maar hij wordt gevonden en teruggebracht en komt naarmate de film vordert tot een bewustzijn over de betekenis van zijn - misschien ook wel ons - leven dat vooral naar voren komt door de vele discussie tussen de cynische sergeant Sean Penn, zijn meerdere, en zichzelf.

Ik weet niet precies wat ik probeer te vertellen in dit stuk maar Terrence Malick is een soort God voor me, een invloedrijke filmmaker die zijn eigen ding doet in Hollywood. Een man die vragen durft te stellen over leven en de actie totaal nutteloos doet lijken in zijn films om ons de onderbreking te geven van de zwaar zweverige meditatie.

The New World (http://www.whatiwatch.net/film.php?fid=4065) (2005)

Duidelijk weer een film van Terrence Malick! Als je niet weet naar welke film je ging weet je binnen twee minuten het al. Helaas kreeg de film toch wel de meest belabberde reclame uit de geschiedenis van de film. Terrence heeft in Amerika de film wel tot drie keer toe uit de bioscoop gehaald omdat de Amerikanen niet te spreken waren over de lengte van de film. Filmbarbaren noem ik ze. http://www.whatiwatch.net/images/smilies/icon_mad.gif

Ik moet met eerlijkheid zeggen ik heb echt genoten. Dit zijn de films waar ik uren naar kan kijken. Niet zo'n dom afgetrapt deel van de Scary Movie reeks waar iedereen heengaat. Nee, geef mij maar een Terrence Malick film.

Het verhaal dan. Hoewel je bedrogen uitkomt als ik zeg dat het losjes gebaseerd is op de verhalen van Pocahontas. Het jaar 1607 de eerste westerlingen, onder leiding van kapitein John Smith, zetten voet aan wal in Virginia en worden geconfronteerd met de cultuur van de Indianen. Het klikt totaal niet tussen de twee volkeren, en het wordt pas echt gevaarlijk als John Smith verliefd wordt op de knappe indianenvrouw Pocahontas. Ik denk dat Malick dit heeft willen laten zien niet alleen vanwege de waanzin van oorlog maar hier wil hij ook laten inzien wat de waanzin is om alles op de wereldkaart te brengen, elke stukje aarde veroveren door wij Westerse mensen. Wij hadden nooit naar de Indianen moeten gaan. Dat was het enige volk op aarde dat nog intact was van de buitenwereld.

En dan krijg je natuurlijk hoe Terrence de 'nieuwe wereld' in beeld brengt dat is fascinerend mooi. Filosoferen, prachtige fotografie, acteurs op torenhoge acteerpresentatie, inhoudelijk sterk verhaal en een vioce-over om van te smullen. Minpuntje is wel dat een paar scenes snel afgekapt waren. Ik heb gehoort over een drie uur versie? Wie kan dat beamen? Ben heel erg blij dat ik deze film op het grote doek heb mogen zien. Trouwens de allerlaatste scene, waarin hij de camera richt op een stel bomen en vervolgens links in beeld een vogeltje naar beneden ziet vallen. En plots de aftiteling, kan dat nog mooier, krachtiger, rustiger, indrukwekkender. Ik denk het niet!


Ben benieuwd waneer hij Tree of Life (2009?) klaar heeft.
<H5>Wat vinden jullie van deze magistrale regissuer?

</H5>

intexor
12-04-2008, 12:00
Ik zal ook nog wel eens toelichten waarom ik The Thin Red Line maar een saaie bedoening vond ;)

Oudlid_X5
12-04-2008, 12:01
Dat is je geraden!

Dennis Vansant
12-04-2008, 12:22
Mjah, ik ben niet echt een fan van de man om eerlijk te zijn... het hele aura van mysterie dat hij om zich heeft hangen vind ik voor (je kunt er niet omheen) een Hollywoodregisseur een beetje een zielige vertoning. Als hij echter graag in afzondering leeft, is dat zijn keuze.

Ik denk echter dat het grootste probleem is dat Malicks stijl te zeer wordt afgestompt door de productiehuizen en dat hij daardoor slechts vrij matige films aflevert. Ik wil wel meer sfeerbeelden zien eigenlijk, zoals hij die graag schiet, zijn films zouden 4 uur lange natuurdocu's worden als je hem zijn gang zou laten gaan :) maarjah, dat zou niet veel geld in het laatje brengen natuurlijk: even Colin Farrell erbijsleuren :mrgreen:

intexor
12-04-2008, 13:30
Bon ik probeer het zo bondig mogelijk uit te leggen (EDIT: nou, dat was ijdele hoop ;)) wat mijn probleem is met The Thin Red Line en daardoor ook een beetje met Terrence Malick in het algemeen. Let wel, dit is een beoordeling gebaseerd enkel op de man zijn twee laatste films, maar.. dat is dan ook meteen zijn halve oeuvre..

Toen ik overlaatst The New World keek, wat ik dankzij een goede cast en mooie beelden een zeer aardige film vond, viel het me op hoe ik bij veel scenes spontaan moest terugdenken aan mijn laatste kijkbeurt van The Thin Red Line, nu ook alweer een paar jaar geleden. Niet toevallig lijkt me. Weer wordt er gebruik gemaakt van lange voice-overs die ons overladen met pseudo-filosofische beschouwingen. Soms interessant, meestal wel te lang om echt boeiend te zijn. Die voice-overs lijken zich trouwens in beide films vooral af te spelen terwijl mensen door een grasveld of iets dergelijks lopen :) Malick kan duidelijk wel mooie natuurbeelden schieten, alleen vond ik dat dit vooral bij The Thin Red Line allemaal veel te lang duurt. Ik zag er bij die film niet echt het punt van in, bij The New World vond ik datzelfde al heel wat minder storend (het lijkt me dat een oorlog voeren geen natuurexpeditie is, maar dat een stel kolonisten natuurlijk wel even met verwondering geslagen zijn als ze een nieuw continent betreden). Voor mij past Malick dus gewoon twee keer hetzelfde truukje toe en werkt het de tweede keer wel daar waar het bij The Thin Red Line vrij overbodig was.

Ik herinner me dat de uiteindelijke aanval op die heuvel in The Thin Red Line wel best goed in elkaar zat. Voor een oorlogsfilm had het allemaal gewoon wat meer mogen zijn. Zeker als je film toch dik 2,5 uur duurt, wat zoals de film er nu uitziet gewoon veel te lang is.

Naast de regie zelf vond ik de cast in de film toch ook wat tegenvallen. Verhoeven, jij noemt in je review van The Thin Red Line ook eerst George Clooney en zijn naam staat ook even groot als de rest op de DVD-cover, maar de man komt nog niet eens een hele minuut in beeld!!! Dan spreek je van een cameo en bedrieg je de mensen niet door de grootste naam in de film ook aan te prijzen alsof hij een hoofdrol speelt. Tegen Woody Harrelson heb ik meestal niets, maar van deze film herinner ik me toch dat ook hij me tegenviel. En tja, ik heb bijvoorbeeld niets met een James Caviezel of Adrien Brody, die zelfs een beetje miscast waren in mijn opinie.

Misschien heeft de film nog het meest te lijden gehad omdat hij ook altijd een beetje de vergelijking zal moeten doorgaan met Saving Private Ryan, die andere oorlogsfilm van 1998. Al is het misschien niet helemaal juist om de twee met elkaar te vergelijken, uiteindelijk zijn het allebei oorlogsfilms en vind ik Ryan ook stukken beter, zeker één van Spielbergs beste. Als The Thin Red Line Malick's uiting is op het gebied van de oorlogsfilm, dan staat hij voor mij nog niet eens in de schaduw van enkele andere bekende regisseurs die zich aan het genre gewaagd hebben. We zijn deze discussie begonnen omdat Verhoeven de vergelijking maakte tussen Kubrick en Malick. Wel het lijkt me gewoon duidelijk dat films als Full Metal Jacket en Paths of Glory zowel in het genre van de (anti?) oorlogsfilm als voor de filmgeschiedenis in het algemeen veel relevanter zijn. Je kan een aardige film gewoon niet vergelijken met een klassieker.

Er zullen ongetwijfeld heel wat mensen zijn die The Thin Red Line wel een goede film vonden en alle respect daarvoor (ik geef de film ook nog steeds een 7/10). Maar er zijn nu eenmaal maar een beperkt aantal mogelijkheden die je hebt met een close-up van een soldaat die in het gras ligt en begeleid wordt door een voice-over. Als het dat is wat je mij als regisseur wil tonen in de eerste 3 kwartier van een film dan kan ik even goed het boek gaan lezen lijkt me.

Desalniettemin zal ik die andere 2 Malick-films ook nog wel eens kijken.

Oudlid_X5
12-04-2008, 13:43
Een man (Malick) die vragen durft te stellen over leven en de actie totaal nutteloos doet lijken in zijn films om ons de onderbreking te geven van de zwaar zweverige meditatie.

:wink:

Nogmaals ik hou meer van een zwerige, filosofische benadering dan Kubrick of Spielbergs benadering van de oorlog. En dat geef ik eerlijk toe in me stukje over The Thin Red Line. Omdat je vooral bij die laatste regisseurs het bij de eerste kijkbeurt wel gezien heb terwijl je bij Malick steeds maar weer iets nieuws vind. Zit momenteel op een tig herkijkbeurt en je wilt echt niet weten hoeveel. Waarom geef je de The Thin Red Line niet een tweede kans? Wie weet pakt hij je in en wie weet niet. En dat is echt niet erg hoor. :wink:

intexor
12-04-2008, 13:52
Verhoeven ik kan zeker begrijpen dat sommige mensen dat zweverige en meer filosofische net wel leuk vinden, en alle respect daarvoor. Ik kan daar gewoon iets minder van genieten, dus het blijft een kwestie van voorkeur. The Thin Red Line zal ik best nog wel eens kijken hoor, maar voorlopig even niet :) Dan zou ik eerder The New World nog eens opnieuw kijken denk ik. Om aan een film als The Thin Red Line te beginnen, zeker nu ik hem al gezien heb, moet ik echt tijd en zin hebben.

Oudlid_X5
12-04-2008, 14:01
Geniet nu maar eerste van Badlands en Days of Heaven. Carlos Reygadas heeft trouwens voor het camerawerk van Days of Heaven een eerbetoon gemaakt genaamd ''Stellet Licht''. Misschien eens onthouden en later bekijken dit jaar. Draait als het goed is nog in Nederland in een aantal filmhuizen. Grijp je kans en zie hoe andere regisseurs in de ban zijn door het werk van Malick! :bier:

intexor
12-04-2008, 16:07
Alles op zijn tijd, maar het staat genoteerd 8-)

Antonio 'Tony' Montana
12-04-2008, 16:34
Heb al zijn films gezien en vond ze, op 'Days of Heaven' na, gewoonweg geniaal. Heb ze ook op dvd (behalve Days of Heaven)

1) Badlands (de combinatie van geweldige beelden en muziek van Carl Orff (y))
2) The Thin Red Line
3) The New World
4) Days of Heaven (misschien binnenkort de Criterion aanschaffen en herkijken)

Melzz
20-05-2008, 18:00
Days of Heaven - Terrence Malick - 1978

Nu kan ik zeggen dat ik het volledige euvre van Malick heb gezien. Badlands vond ik een aardige film maar deed me niet zoveel. The Thin Red Line vond ik meteen geweldig en in The New World zag ik nu ook niet het meesterwerk dat vele er wel in zien. En dan nu ook eindelijk Days of Heaven gezien.

De film is vooral erg mooi geschoten. Prachtige goudkleuren alsof telkens een zon ondergaat of opkomt. Deed me zeer sterk denken aan Spirit of the Beehive, zowel qua kleurgebruik en cinematografie als tempo. Malick kan mooi plaatjes schieten, zover is zeker. De film duurt maar 93 minuten ofzo maar voelt alsof het veel langer duurt. De film is traag en bevat dus vele mooie plaatjes. Maar voegt dat wat toe aan de inhoud? Wederom zien we vele beelden van wuifend graan. Misschien gaat het niet zozeer om het plot maar wil Malick de kijker een hypnotiserend stuk film laten zien. Maar film is natuurlijk meer dan mooie plaatjes achter elkaar zetten.

Het verhaal gaat over een stel, Richard Gere en Brooke Adams, die zich voordoen als broer en zus. Tevens is er een zusje bij die de voice-over verzorgd. Ze ploeteren door het leven om de eindjes aan elkaar te knopen. Op een gegeven moment hebben ze werk bij een rijke graanboer die ogenschijnlijk niet lang meer te leven heeft. Het karakter van Brooke Adams knoopt een relatie met de man aan, in de hoop binnen een jaar het fortuin op te strijken. Ondertussen wordt Gere aan de kant geschoven en moet de opbloeiende romance met leden ogen aanzien. De graanboer blijkt langer te leven dan gedacht.

Het acteerwerk is vrij stijf en afstandelijk. De vonken spatten er nu niet direct vanaf en van wie Brooke nu echt houd werd me nooit echt duidelijk. Het is een treurig verhaal waar volgens mij meer in had kunnen zitten. Ik houd absoluut niet van melodrama en ik kan begrijpen dat Malick die kant heeft willen vermijden. Maar iets meer emotie had van mij wel gemogen. Of was het juist Malicks bedoeling om de karakters enigszins vlak te houden? Sommige motivaties van karakters worden namelijk niet altijd even helder weer gegeven. Soms gebeurt dat vrij plotseling.

Het klinkt zo vreselijk cliche maar wellicht is dit een groeifilm en zal ik hem gewoon nog een keer op moeten zetten. Mn eerste reactie is dat ik de film echt prachtig vond om naar te kijken maar dat is niet genoeg voor een geweldige film. Door het rustige tempo, voelde ik wel echt het open leven daar in die tijd. Misschien is dat wel het idee achter de film, je even laten meesleuren in een andere tijd en je bijna het buitenleven door je beelscherm laten ruiken.

Ik heb de r1 editie voor nog geen 4 euro bij Pacific vandaan. Dat scheelt vrij veel met de dure Criterion. De beeldkwaliteit vind ik uitstekend. Een klein "nadeel" is dat er geen subs opzitten. De accenten in de film, vooral de voice-over, zijn soms lastig te verstaan. Nu heeft de film niet zo heel veel dialoog en zonder subs kun je je meer concentreren op de mooie beelden dus zo'n gemis is het niet.

Visueel dus een prachtige film maar qua inhoud en emotie nogal dun. Wellicht is dat juist wel de kracht van de film en valt na een tweede kijkbeurt het kwartje beter. The Thin Red Line staat nog steeds onbetwist op nummer 1. Het kan ermee te maken hebben dat ik die film ook 2 keer op het grote doek heb mogen aanschouwen. Days of Heaven komt wel na The Thin Red Line....dus ik vond hem toch sterker dan The New World. Maar Malick moet nu wel eens stoppen met shots van wuifend graan.....wellicht zijn klotsende golven in de zee een aardig idee voor zn volgende film die waarschijnlijk uitkomt in 2019.

Bruce Lee
20-05-2008, 20:21
Ik vind zijn films echt heerlijk. Ik ben een sucker voor mooie Cinematography. En dat filosofische houd ik ook van. Kijk ook erg uit naar The Tree of Life

BigLebowski
23-05-2008, 11:54
[kont in de krib modus]
Velen geven kennelijk erg hoog op over het zogenaamde "filosofische" aspect van zijn films. Ik heb the Thin Red Line ooit in de bios gezien, maar toen was het voor mij een aaneenschakeling van open deuren en clichés. Ik zou het dus eerder quasi-filosofisch of gewoon poëtisch willen noemen. Eerlijk gezegd vond ik het allemaal vervelend langdradig, belerend en daardoor op het saaie en ergerlijke af (de mooie beelden ten spijt). Alles werd in hapklare brokken voorgedragen en de ideeën voor je ingevuld dmv van een voice-over. Als ik iets ergelijk vind, is dat het wel! Ik zie liever (op subtiele wijze) de beelden spreken.

Bovendien vond ik het nogal ongeloofwaardig dat elke soldaat wel een poëtisch 'filosoof' leek te zijn. Het deed allemaal een beetje pretentieus aan. Met alle respect, maar soldaten in het veld staan nou niet bepaald bekend om hun filosofische openbaringen, maar meer om de daden die ze verrichten. Natuurlijk zijn soldaten ook mensen en dus van een (wel)denkend brein voorzien, maar ze gaan imo toch op een ander niveau en in andere bewoordingen met zo'n situatie om dan Malick ons wil doen laten geloven.

Filosofie behoort je naar mijn idee aan het denken te zetten en van nieuwe inzichten te voorzien en/of op andere ideeën te brengen. Geen van dit alles gebeurde bij mij. Nogmaals, ik zou zijn films dan ook eerder poëtisch willen noemen. Ik ben een liefhebber van filosofie en psychologie, maar dus niet op de manier van Malick. Blijft voor mij enkel nog de mooie cinematografie over.
[/kont in de krib modus]

intexor
25-05-2008, 00:31
Eens, het is allemaal nogal pseudo-filosofisch, die monologen die Malick over de beelden van mooie landschappen laat heenlopen (en dat ga ik ook zeker niet ontkennen, de beelden zijn wél erg mooi). Eén van de redenen dat ik niet meteen wild ben van The Thin Red Line. In The New World vond ik dat een stuk beter meevallen, al zijn ook daar sommige stukken iets te cliché. Bij de meeste van die voice-overs krijg ik gewoon de gedachte: had men hier nu niet beter de beelden voor zichzelf laten spreken? De monoloog voegt meer dan eens maar weinig toe. Ik weet niet of hij dit truukje ook uithaalt bij z'n twee oudere films, maar ik hoop van niet.

Seus
25-05-2008, 09:16
Dit was mijn korte recensie van Malicks The New World.

Voor mij was deze mix van avonturenfilm/liefdesdrama een lichtelijke teleurstelling. Regisseur Terrence Mallick levert op zich qua beeld een pracht film af, maar het kon mijn aandacht niet voor de volle 2 uur vasthouden. Ten eerste had ik meer een avonturenfilm verwacht (met beduidend meer aktie dan in de film voorkomt), en ten tweede het liefdesdrama is veel te traag in beeld gebracht. Ook de voiceover (afwisselend Collin Farrell, Q'Orianka Kilcher) vond ik zeer storend. En om een groot gedeelte van de film Farrell en Kilcher elkaar verliefd en rollebollend over het scherm te zien bewegen met de bovengenoemde voiceover erbij, pfff zwaar.