PDA

Bekijk de volledige versie : [PROD/REG] Peter Jackson



Dennis Vansant
24-04-2008, 10:40
http://upload.moldova.org/movie/directors/peter_jackson/thumbnails/tn2_peter_jackson_3.jpg

Peter Jackson werd geboren op 31 oktober 1961 in Pukerua Bay, een klein stadje langs de kust van het noordelijke eiland van Nieuw-Zeeland. Reeds vanaf zijn prille jeugd was Jackson gefascineerd door het maken van foto's, en die passie zou in een obsessie veranderen wanneer vrienden van zijn ouders hem zijn eerste 8mm filmcamera cadeau gaven. Hij begon op achtjarige leeftijd als een bezetene films te maken met zijn vrienden in de achtertuin, en zelfs in die tijd zou zijn handelsmerk al boven water komen: indrukwekkende speciale effecten voor een belachelijk lage kostprijs. Zo prikte hij bijvoorbeeld bij de film World War II - die hij als tiener maakte - kleine gaatjes in de filmstrook om kogelinslagen na te bootsen, wat tot ieders verbazing erg goed werkte.

Zijn eerste stap in het meer serieuze filmmaken zou volgen toen hij deelnam aan een lokale wedstrijd, die georganiseerd werd om het draaien van amateur- en kinderfilms te stimuleren. Hij gebruikte stop-motion animatie om een monster te maken dat een stad vernielt, in de stijl van Ray Harryhausen. Helaas won hij niet, maar Jackson hoefde niet lang te treuren: in 1983 begon hij op 22-jarige leeftijd aan een project dat eerst bedoeld was als een grapje tussen vrienden, maar uiteindelijk zou uitgroeien tot een cultklassieker van formaat. Bad Taste zou uiteindelijk maar liefst vier jaar in de maak zijn, en werd gefilmd met een klein budget en een aftandse, tweedehandse filmcamera. Hij huurde wat mensen uit de buurt en vrienden in om rolletjes te spelen en deed verder zowel voor en achter de camera zo goed als alles zelf. Hij regisseerde, produceerde, filmde en speelde de hoofdrol samen met nog enkele andere rolletjes. Alleen de muziek liet hij aan een vriend over. Tijdens de opnames van de prent ontmoette hij trouwens Fran Walsh. Het koppel trouwde in 1987, en in datzelfde jaar werd Bad Taste ook eindelijk uitgebracht.

Een vriend van Jackson, die werkzaam was in de filmindustrie, was zo onder de indruk van Bad Taste dat hij een paar telefoontjes pleegde, waardoor de film mocht draaien op het prestigieuze filmfestival van Cannes in Zuid-Frankrijk. Daar kreeg het erg lovende kritieken en won er meerdere prijzen. De deuren stonden nu wagenwijd open voor de piepjonge Jackson, die zijn ontslag nam bij een lokale fotowinkel en zijn leven aan het maken van films zou gaan wijden, te beginnen met zijn eerste commerciële "splattermovie": Braindead (1992).

Een passie die Jackson doorheen de rest van zijn carrière als regisseur nooit zou gaan opgeven, was het schrijven van scripts. Dat leverde hem voor het eerst een Oscarnominatie op in 1994, toen hij de zwarte komedie Heavenly Creatures maakte, met ondermeer Kate Winslet in haar filmdebuut. In 1995 verscheen zijn mockumentary Forgotten Silver, over een regisseur die in de vergetelheid van de filmgeschiedenis verzeild raakte. Een jaar later draaide hij een "haunted house comedy" voor Universal met de titel The Frighteners, die helaas een genadeloze flop werd aan de kassa. Geen nood echter, want de film (of moet ik zeggen films?) die Jackson voor eeuwig tot één van de meest gewilde regisseurs in Hollywood zou maken, zou er spoedig aankomen...

Al sinds 1997 was Peter bezig met het plannen van een grootschalige remake van zijn favoriete film: King Kong uit 1933. Daar kwam echter iets tussen toen het nieuws hem bereikte dat de filmrechten van The Lord of the Rings, de legendarische fantasytrilogie van John Ronald Reuen Tolkien, nog beschikbaar waren. Dat wekte zijn interesse en hij kon filmstudio Miramax overhalen om het project te financieren. Oorspronkelijk zouden het twee films gaan worden, maar toen Miramax zich moest terugtrekken vanwege financiële problemen, zei de top van New Line Cinema, de nieuwe geldschieter: "wacht even... het zijn toch drie boeken, dus moet je toch drie films maken?" En aldus geschiedde: The Lord of the Rings ging in productie in augustus 1998 en werd nagenoeg volledig back-to-back opgenomen (oorspronkelijk zou men enkel werken aan The Fellowship of the Ring, maar door een overstroming werkte men alvast aan wat shots uit The Return of the King) en werd afgerond op 22 december 2000. Er zou echter tot 2005 nog gewerkt worden aan de dvd-releases van deze films en dus is dit monsterproject zijn naam meer dan waard, na zeven jaar zwoegen en meer dan 300 miljoen dollar die er - zoals we van Jackson gewoon zijn - erg spaarzaam doorheen is gejaagd. In totaal haalde de trilogie 17 Oscars binnen, waarvan 11 voor sluitstuk The Return of the King, als één van de enige drie films in de geschiedenis die ooit zoveel beeldjes binnenhaalde (alleen Titanic uit 1997 en Ben Hur uit 1959 deden het eerder).

Na de hele ervaring die The Lord of the Rings heette, had Jackson het geld en de technologie tot zijn beschikking om zijn oorspronkelijke droomproject werkelijkheid te maken: King Kong ging in september 2004 in productie en werd afgerond in maart 2005. In november van dat jaar verscheen de prent in bioscopen over de hele wereld. De reacties waren erg verscheiden, maar het merendeel van het publiek is het ermee eens dat King Kong het niveau van The Lord of the Rings niet wist te halen, mede door zijn overdreven lengte en te langdradige actiescènes.

Voor de nabije toekomst heeft Jackson als regisseur enkel The Lovely Bones, een horrorthriller, op het programma staan. Hij blijft echter nog wel actief als producer, en zal ondermeer de twee films gebaseerd op The Hobbit, die uit zullen komen in 2010 en 2011, onder regie van Guillermo Del Toro, produceren, alsook de computeranimatiefilm rond Belgische stripheld Kuifje, die al in 2009 te zien zou moeten zijn. Ook doen er al enige tijd geruchten de ronde dat Jackson een verfilming rond Halo, de spellenreeks van Microsoft en Bungie, zou produceren én regisseren, maar daar is nog steeds geen duidelijkheid over.

Werkelijk een pionier, die zich van een puistige tiener met een videocamera opwerkte tot één van de meest gewilde en gevierde regisseurs aller tijden. Een eigen draadje waard dus! :mrgreen:

Dennis Oosterhuis
24-04-2008, 10:53
PJ ~ Held!

Kan niets anders zeggen... (y)

Patrick van den Hul
24-04-2008, 11:15
Ik vind de LOTR films helemaal geweldig, maar hij behoort nog niet direct tot mijn favoriete regisseurs. Heavenly Creatures vond ik maar middelmatig en King Kong was goed (maar niet uitzonderlijk). De rest van zijn oeuvre spreekt me totaal niet aan.

Ik blijf natuurlijk wel volgen wat de beste man maakt!

Earendil
24-04-2008, 11:33
Hij is alleen maar geweldig doordat hij de LotR goed heeft kunnen verfilmen. Dat was niet zo makkelijk en hij is de eerste Regisseur die dat goed gedaan heeft. Ik ben dus ook benieuwd naar de Hobbit die door een andere, duisterder, regisseur wordt verfilmd. Ik vraag me af of er ooit een betere LotR wordt gemaakt dan wat deze man heeft laten zien!

Lex v/d Moolen
24-04-2008, 18:09
Respect voor deze man die het aandurfde om zulke megaprojecten te verfilmen. Met LotR heeft hij denk ik het boek zeer goed benaderd op een paar mindere toevoegingen na.
King Kong viel wel wat tegen vanwege de lengte en onnodige scènes, maar was verder toch wel vermakelijk.
Zijn eerdere werk is niet echt mijn genre, maar Heavenly Creatures vond ik dan wel weer een prachtige film. Frighteners was vermakelijk.

Jordy van Buel
24-04-2008, 18:32
Ik vraag me af of er ooit een betere LotR wordt gemaakt dan wat deze man heeft laten zien!

Ik vraag me af of er ooit überhaupt iemand zal zijn die het aandurft ;)

Respect voor PJ, een echte filmliefhebber.. ben wel benieuwd naar The Lovely Bones

intexor
24-04-2008, 20:44
Het eerste wat ik ook van deze man zag was Bad Taste, en die vind ik nog altijd geweldig eigenlijk :) Maar vanzelfsprekend zal hij altijd een beetje bekend blijven als mr. Lord Of The Rings, en verdiend ook want het zijn schitterende films (als je mij al geboeid krijgt voor fantasy ben je goed bezig ;)). Ook King Kong vond ik zeker niet slecht, al is het iets teveel een CGI-festijn en is de film veel te lang. Heavenly Creatures vond ik dan weer iets te vreemd om er van te kunnen genieten.

Maar het blijft een regisseur om bij ieder nieuw project in de gaten te houden, echt een man met een visie.

somebody
17-05-2011, 21:55
PJ, halleluljah!
Serieus, ik ben hem zo dankbaar voor die mooie LotR films...
Leve de man die Middle Earth tot leven heeft gewekt!

Thank you so much, Peter!!!