PDA

Bekijk de volledige versie : Beeldformaat



Frans van der Lee
01-06-2002, 11:14
Ik begrijp toch nog iets niet van al die beeldformaten.
Even de volgende vraag in de hoop dat een van jullie hem
kan beantwoorden. Ik heb een sony NS400D dvd-speler.
Ik maak gebruik van een sony televisie met 4:3 beeldformaat.
Als ik een dvd afspeel die opgenomen is in het 4:3 formaat (Goodfellas) dan krijg ik op mijn 4:3 televisie onder en boven een zwarte balk. Ik heb alle instellingen van de dvd speler geprobeerd (16:9, 4:3 letterbox, 4:3 pan &scan), maar het maakt allemaal niets uit. Ik begrijp hier niets van, het dvd-schijfje is immers 4:3, de televisie ook. Waarom dan nog de zwarte balken?
Als ik overigens een dvd-schijfje afspeel die is opgenomen in formaat 16:9, krijg ik ook altijd zwarte balken ongeacht de instellingen van de dvd speler.

mjlfadriaans
01-06-2002, 11:18
Ik heb precies hetzelfde, ik ging er eigenlijk van uit dat het beeldformaat wat op de hoes staat weer eens niet klopte (net als Batman .... daar staat 16:9 op en ik krijg 4:3 beeld)

Marco

Nathan Strik
01-06-2002, 12:34
Batman .... daar staat 16:9 op en ik krijg 4:3 beeld) Heb je de DVD-speler wel op 4:3 Letterbox ingesteld? Als je hem namelijk op 16:9 hebt ingesteld, dan krijg je op een 4:3 TV wel volledig beeld, maar zijn de gezichten uitgerekt.
Het kan ook nog zijn dat jouw speler een automatische Pan & Scan functie heeft. Zorg dus eerst dat je even de instellingen controleert.

Die DVD waar Frans het over had is waarschijnlijk niet anamorf, maar wél met zwarte balken op de DVD gezet, vandaar dat het niet uitmaakt op welke stand je de DVD-speler zet.

Het verschil zit hem hier in: Een DVD kan in twee standaards worden opgenomen. Anamorf en niet-anamorf.

Anamorf wordt vaak 16:9 genoemd, en niet-anamorf wordt vaak op de cover aangeduid als 4:3. Dit staat dus volledig los van de aspect ratio (beeldverhouding) van de film.

Hebben jullie nog vragen over beeldformaten, dan kun je me altijd een PM sturen of mailen via nathan@dvd.nl

Binnenkort verschijnt er ook een achtergrond artikel op dvd.nl over DVD-beeldformaten. En als je het dvd.nl magazine hebt, staat er op pagina 10 ook een informatief artikel wat de verschillende beeldratio´s uitlegt op DVD.

Maar heb je toch nog vragen, aarzel dan niet om te mailen.

Edwin V
03-06-2002, 06:26
Anamorf wordt vaak 16:9 genoemd, en niet-anamorf wordt vaak op de cover aangeduid als 4:3. Dit staat dus volledig los van de aspect ratio (beeldverhouding) van de film.Zo staat op de doos van Abre Los Ojos 4:3 widescreen.

Deathnote
03-06-2002, 08:37
Mijn versie van GoodFellas is 1.85:1
Het betreft hier wel de UK versie. Hier staat het formaat ook juist op vermeld. Deze versie is dezelfde als de Nederlandse uitgave behalve het hoesje dus het zal wel een fout op de cover zijn.
Gebeurt nog veel te vaak die fouten op covers :(